Jump to content

Atec gjenger vs Hausken gjenger.


bindalingen

Recommended Posts

Jeger'n skrev (1 time siden):

Jeg hadde noen danske fra den perioden Ignorant omtaler her, men det hjalp jo ikke om patenten var god mot at demperen ikke skulle løsne fra pipa når gjengepartiet løsnet i demperen. Helheten er viktig, ikke bare enkeltdetaljer.

 

Det lyder til, at være prototype produktet, Fra S&L
Eller en meeeegget tidlig version, med sveist stålrør fra Sonic

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvor tidlig skal jeg ikke si eksakt, men ca 2013-2015 eller kanskje et år seinere. Det var 5 stk Sonic 35 som gikk til helv... etter hverandre. Da ga jeg opp, selv om jeg fortsatt egentlig kunne tenkt meg en slik til min 222. Den var akkurat passe stor, og dempa tilstrekkelig til mitt bruk. På ei lita, snerten rifle i det kaliberet så følte jeg den gang og føler fortsatt at en med 50 mm diameter er unødvendig stort og ser rett og slett klumpete ut. At de ikke klarte å lage noe der gjengestykket satt fast er for meg en under, for det greier de jo på de andre demperne jeg har/har hatt.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei! Har nettopp kjøpt meg ei rifle med ny hausken jd 184 xtrem demper gjenget 14-1.Har to rifler fra før som er gjenget 14-1 der jeg bruker en a-tec maxim. Trodde jeg kunne bruke hausken på de to også i nødsfall, men får den ikke til å entre. Hva må eventuelt gjøres for å få til det?

Link to comment
Share on other sites

I teorien burde du reklamert den av de som er utenfor standarden. Enten på for trang Hausken demper eller på gjengejobben på de andre riflene som ikke passer med Hausken demper. Problemet er å finne ut hvem av de som er utenfor standarden.🤔

Link to comment
Share on other sites

Vil tippe de to gamle riflene er tilpasset atec demperen som er litt rommere enn hausken. Og at gjengene på de to riflene derfor er laget litt over standarden med tanke på diameter. Men det kan også være at de er i følge standard, men at det er hausken er laget litt trangere enn standarden. Vanskelig å vite uten å måle. Aner dessverre ikke hvordan det kan måles ☹️

Link to comment
Share on other sites

Aldri hatt problemer med A-Tec dempere på Blaser R8 piper (3 stk) som er fabrikk gjenget. Hausken demper (jd151) 15x1 vet jeg var litt kilen på en K95 pipe i 6xc uten at jeg kan si med sikkerhet om det var Blaser eller Hausken sin skyld.  Har faktisk aldri testa en A-Tec demper i 15x1 på den pipa selv om jeg kan mikse litt mellom demperne. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor dette skal være utfordrende - men det kan være det slik jeg har forstått det (edit: forhandler mente det var produsenten som hadde noe dårlig toleranse i mitt tilfelle).

Edited by 8x57IRS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...