Jump to content

4 hjort på 19 sekunder....


Skaaning

Recommended Posts

Det som slår meg, hva er grunnen til at han skal vise dette i media :?: Er det for å oppnå heltestatus oppe i Barteland :lol: Mange av de ivrigste av oss, har sikkert gjort litt av hvert opp igjennom åra, uten måtte gå til media å skryte... dessuten var det vel ikke all verdens farlig , med den fine sporsnøen.

mener du å si at så lenge det er sporsnø så er det ikke så nøye med skadeskyting :?: finner dyret allikevell :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 222
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var det 6,5 x 55 han brukte?? :roll:

 

Er det et godt nok kaliber godt når man skal skyte 4 hjort på rappen??? :?: Noen som forresten så den ulven i bakgrunnen?? :?:

 

 

Vil gratulere jegeren. Bra skutt. :D

 

 

Nei, 6.5x55 duger bare til spurv.......så det må ha vært en 40 mm bofors.

Link to comment
Share on other sites

Mykje "ka viss at...Ka viss her... Selvfølgelig kunne det forekomt skadeskyting, men føler man å ha kontroll på situasjonen er jo antall dyr som faller ikkje en problemstilling. Noken jegera har den egenskapen, sjølv om det skulle virke uoverkommelig for noken jegera, er det overkommelig for andre igjen. Dette var en jeger som tydelig viste kva han gjorde, samtidig som han såg på dette som en mulig oppgave. Og det med å være eksempler....ja, sjå og lær!

 

Skjønner ikkje dei negative reaksjonane her. At han skaut 4 hjort er jo en bragd i seg sjølv. Korleis kan vi påstå at det ikkje var forsvarlig uten å spørre han ka han tenkte? Fem punkt eg meiner at gjorde situasjonen trygg:

 

1. Det var en akseptabel skuddavstand.

2. Dyra holdt seg rolig i heile seansen.

3. Han såg sikkert tydelig skuddtegn på dyra.

4. Det var meir enn lys nok.

5. Snøen er en trygghet viss dyra skulle springe inn i skogen eller utfra hans øyesyn. Det er nesten 100% sikkert at man finner blodspor i snøen viss det har vert treff.

 

Nei synst dette ikkje var noke galt i det heile tatt. Det er nettopp dette som skiller en god jeger fra en dårlig, nemlig å halde roen og være kald. Han klarte det og det fortjene han skryt for.

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Her er det bare og ta av seg hatten for jegeren :D

Meget bra skudd og opplevelse :D

For andre sofajegere så har denne jegeren full kontroll over situasjonen. Og en skytter som skyter litt vet som regel hvor skudde gikk om det er på banen eller under jakt. Og her var det snakk om rolig gang av viltet og god oversikt. Om det er sne har ingen eller noe med saken her og gjøre.

 

Nok en gang GRATULERE skytter :)

Link to comment
Share on other sites

Herregud her er jeg HELT enig med det 358! Synes de som har lagt ut bilder og tråder fra VIRKELIG jakt her på Kammeret fort har blitt sablet ned. For eksempel i tråden fra jakt i Litauen. Det skal ryggrad til å legge ut film, bilder og historier når det er slik. For hvorfor skal man det? Som jeg har nevt tidligere: Jegerprøveboka er en god bok, men det er få bokhyller i skauen...

 

Enig med skaubjønn og 358 her ja!!

 

Kammerets eksperter er fort frempå å dømmer her på forumet..

 

Men sånn er jo Ola Dunk i detta potetlandet..

 

Lenge leve accuratereloading.com

Link to comment
Share on other sites

Janteloven

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Gå til: navigasjon, søk

Janteloven er en tekst, ikke offisielt en lov, som ble forfattet av Aksel Sandemose i 1933, og ble først presentert i verket En flyktning krysser sitt spor. Denne teksten gir et godt bilde av «menneskenes iboende ondskap og evne til å trykke hverandre ned», som Sandemose mente var medfødt.

Janteloven lyder slik:

 

Du skal ikke tro at du er noe.

Du skal ikke tro at du er like så meget som oss.

Du skal ikke tro du er klokere enn oss.

Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.

Du skal ikke tro du vet mere enn oss.

Du skal ikke tro du er mere enn oss.

Du skal ikke tro at du duger til noe.

Du skal ikke le av oss.

Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.

Du skal ikke tro at du kan lære oss noe.

Senere i boken kommer Sandemose opp med et 11. bud: Du tror kanskje ikke at jeg vet noe om deg?

 

Sandemose sa dette om Jante: «Jante og Nykøbing er den samme by, så længe det gælder omridsene, naturen, de døde ting. Menneskene kan man lige så godt henføre til Ribe eller Arendal».

Link to comment
Share on other sites

Det som slår meg, hva er grunnen til at han skal vise dette i media :?: Er det for å oppnå heltestatus oppe i Barteland :lol: Mange av de ivrigste av oss, har sikkert gjort litt av hvert opp igjennom åra, uten måtte gå til media å skryte... dessuten var det vel ikke all verdens farlig , med den fine sporsnøen.

mener du å si at så lenge det er sporsnø så er det ikke så nøye med skadeskyting :?: finner dyret allikevell :shock:

 

I den situasjonen , med min .375 H&H, ville jeg følt meg helt komfortabel ja, snøen gir et veldig godt lys til å observere skuddtegn :) men jeg trenger ikke å gå til avvisa med det, for det er jaktmotstandere der ute som syns det er helt forferdelig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Janteloven

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Gå til: navigasjon, søk

Janteloven er en tekst, ikke offisielt en lov, som ble forfattet av Aksel Sandemose i 1933, og ble først presentert i verket En flyktning krysser sitt spor. Denne teksten gir et godt bilde av «menneskenes iboende ondskap og evne til å trykke hverandre ned», som Sandemose mente var medfødt.

Janteloven lyder slik:

 

1. Du skal ikke tro at du er noe. Jegern her er tydeligvis go til å skyte.

2. Du skal ikke tro at du er like så meget som oss. Han skyter bedre enn meg.

3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss. Jeg har aldri sagt jeg så veldig intelligent eller medlem i MENSA jeg ihvertfall

4. Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss. Jeg har aldri sagt jeg er bedre enn noen, og det har vel ikke skyttern sagt heller.

5. Du skal ikke tro du vet mere enn oss. Jeg veit vel ikke mer enn han, men jeg har totalt annen moral og jaktetikk.

6. Du skal ikke tro du er mere enn oss. Trur aldri jeg er mer enn noen andre jeg.

7. Du skal ikke tro at du duger til noe. Skyttern er dyktig han, men han tabber seg ut her.

8. Du skal ikke le av oss. Jeg har ikke ledd av noen her inne som har tabba seg ut. Noengang.

9. Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg. Jeg driter egentlig i hvem som bryr seg om meg. Det er fritt valg gitt.

10. Du skal ikke tro at du kan lære oss noe. Har ikke tenkt å lære noen her noen ting, for dere påstår jo at det som ble gjort er helt riktig, så hva er vitsen da.

Senere i boken kommer Sandemose opp med et 11. bud: Du tror kanskje ikke at jeg vet noe om deg? Kom med noe du/dere veit om meg som ikke tåler å stå på trykk da :lol:

 

Sandemose sa dette om Jante: «Jante og Nykøbing er den samme by, så længe det gælder omridsene, naturen, de døde ting. Menneskene kan man lige så godt henføre til Ribe eller Arendal».

 

 

Jeg skjønner tegninga, og måtte bare fleipe litt med akkurat disse jantelovene, for jeg syntes kanskje ikke dem passa best her i denne posten :idea:

Link to comment
Share on other sites

........................Jeg slettet innlegget etter å ha lest det selv. (selvmoderering :D ) , men i et perspektiv se heller denne:

 

http://uk.youtube.com/watch?v=htimBdLg6es&feature=related

 

Har vært vist før, og er en stygg sak. Det advares mot sterke og heslige scener.

 

Sammelignet med disse dyrene hadde vel hjortene som ble skutt en helt grei slutt på livet!

Link to comment
Share on other sites

Hærregud for et skrik og skrål :shock:

Har sett denne snutten xxxx antall ganger nå :!::!::!:

Første inntrykket skal jeg ikke gå nærmere inn på, men må si det at jo flere ganger jeg har sett på denne filmen jo nermere kommer jeg det jeg sansynligvis ville gjort (hjort :? ) selv :wink:

Har sittet og tengt gjennom diverse situasjoner og avgjørelser jeg selv HAR gjort i min jaktkariære, og kommet til at jeg mest sansynlig hadde gjort det samme selv :oops: (hvis kvoten tilsa det, avtaler innad i laget og filmen ikke lyver noe jævlig)

Tror nok de fleste jegere har avgitt mere tvilsomme skudd i løpet av kortere tid enn dette :idea: (ett-to skudd og 50-100% tvilsomme, på uuuuuuuunder 5 sek)

Mange skyter vel i blinde med sine komentarer her også :? IKKE slakt før dere vet hva dere slakter :shock:

 

Det jeg forøvrig er enig i er at dette ikke skulle vært vist på skjerm :((bamsemums for eknkelte medeborgere)

 

Mulig jeg bommer selv i denne komentaren, men det er i tilfelle IKKE min første BOM :oops:

Håper ingen føler seg skadeskutt :mrgreen:

 

Bedre skutt enn de fleste, gratulerer med fellingne :!:

Link to comment
Share on other sites

Har i hele høst spekulert på hvorfor det ikke er flere bilder i jakttrådene og mere beskrivelser fra jaktturene annet enn: Har skutt sånn og sånn, i går datt sånn og sånn.

Men når jeg ser reaksjonene til folk her og i andre tråder, så synes jeg ikke det er noe rart allikevel.

Link to comment
Share on other sites

De tre første dyrene er "døde dyr" idet skuddet treffer dem, tydelige skuddtegn på alle tre. Det fjerde viser ikke mye skudd tegn på første skuddet, så det gir han ett til-forsatt er det flere dyr i skuddfeltet som han kunne skutt på, men han velger å føge opp hjort nr. fire med ett skudd til. (min om/vis/og/eller/men/for/eventuelt kommentar blir: Vis mannen etter første skudd på hjort nr 4, hadde valgt å skyte på en hjort nr 5, så kunne vi hatt en diskusjoen, men det gjør han ikke-så det er og forblir en ikke sak)!

 

Jeg støtter skytteren og gratulerer med en fantastisk "once in a lifetime" opplevelse (skulle ønske det var meg, men i motsetning til flere andre her på forumet, har jeg evnen til å kunne glede meg på andres vegne:)

 

 

Har ikke annet å si: GRATULERER! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter skytteren og gratulerer med en fantastisk "once in a lifetime" opplevelse (skulle ønske det var meg, men i motsetning til flere andre her på forumet, har jeg evnen til å kunne glede meg på andres vegne:)

 

Har ikke annet å si: GRATULERER! :D

Finskstøver! Vi trenger flere som deg her på kammeret, det var som jeg skulle sagt det sjøl.

Synes det er kjempemorro at noen kan dele sånne opplevelser med andre, og derfor er det så synd når det tar så til de grader av,

som i denne tråden.

Jeg kommer ivertfall til å tenke meg nøye om før jeg legger ut film, eller bilder her på trådene.

 

Når en driver med jakt er det små marginer mellom fullklaff og fiasko, men fyren på filmen har definnitivt fullklaff!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer ivertfall til å tenke meg nøye om før jeg legger ut film, eller bilder her på trådene.

 

 

Tror det mange reagerer på er at filmen er lagt ut på hjemmesidene til en avis, de færreste leserene/titerene har forutsetninger for å vurdere det som skjer (på filmen).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere uttalt at jeg er missunnelig på jegeren for jaktopplevelsen og for gjennomføringen av skytingen!

 

Jeg vil også berømme han for valg av dyr! Han sparer produksjonsdyra og tar ut tilveksten. Slik skal det gjøres!

Link to comment
Share on other sites

For å slippe å bli sensurert skal jeg ikke en gang forsøke å utrykke hva jeg mener om denne seansen. Hva skjedde med kolla som forsvant under skytteren, 15 sek etter den ble skutt på, og som fortsatt hadde godt driv. :evil: Burde ikke skytter sørget for å få ned denne før nummer tre og fire ble skutt.

 

 

- ..veldig lita "kolle" spør du meg

- godt driv? ser du hvor bratt det er? skal ikke mye til for en dødelig skutt hjort setter utfor i "godt driv"

Link to comment
Share on other sites

For å slippe å bli sensurert skal jeg ikke en gang forsøke å utrykke hva jeg mener om denne seansen. Hva skjedde med kolla som forsvant under skytteren, 15 sek etter den ble skutt på, og som fortsatt hadde godt driv. :evil: Burde ikke skytter sørget for å få ned denne før nummer tre og fire ble skutt.

 

 

- ..veldig lita "kolle" spør du meg

- godt driv? ser du hvor bratt det er? skal ikke mye til for en dødelig skutt hjort setter utfor i "godt driv"

 

Inne på noko der, sanden. Hjorten i "godt driv" skjenar sidelengs og ser absolutt ferdig ut etter mine mål. Trur faktisk jegeren her hadde full kontroll. Det einaste som ser litt tvilsomt ut er første skotet på det siste dyret. Her ser det ut til at dyret er i vel god fart, men etter oppfølgingsskot ramlar det fort. Resten av "seansen" ser grei ut for meg.

Link to comment
Share on other sites

Det ble linket til en youtube video av drevjakt tidligere i tråden. Det er regnet for helt god kotyme i resten av europa å jakte på den måten. Skal man være med på slik jakt må man enten skyte i farta, eller la være å skyte. Etisk i forhold til Norsk jaktlovgivning og tradisjon? Nope.

 

Jeg har jaktet i USA, og en av de jeg jaktet med skjøt på en hjort på kort hold som han sa, 450 meter. Han fortalte om dette til oppsynet som synes det var dumt at han bommet, men som også sa at om man ikke prøver så blir det jo ikke noe. En av de andre hade skutt hjort på 850 meters hold, med sin 270 win og 3-9x42 kina kikkert. Traff på skudd nr 18, og det var han veldig fornøyd med. Og det var tydeligvis en helt ok ting å skryte av rundt leirbålet. Etisk ut fra vårt ståsted? Nope.

 

Har også jaktet i Tanzania, med en jaktguide som ikke kunne forstå at jeg ikke ville skyte fra bil. Det gjorde jo alle! Og hvorfor ikke i fart? (Jeg gadd ikke det,og insisterte på å smyge). videre ble det helt klart at i Afrika får man noen sekunders sjanse, og da må skuddet gå. Den Norske tradisjonen med å legge seg ned å vente på rent sideskudd på stillestående dyr kan man oftest glemme.

 

Poenget mitt er at vi har en svært restriktiv jaktlovgining i vårt land, og jaktetikk som går utenpå det aller meste av det jeg har møtt rundt om i verden. Det er jeg stolt av! Men, vi må ikke komme dit at jakt skal være så "riktig" at det blir umulig på virkelig jakt. På virkelig jakt handler det om skaffe seg nok erfaring og kunnskap til at man legger til rette for å ha flaks, og så gripe muligheten når den dukker opp. Det gjorde jegeren her, på en forbilledlig måte etter mitt skjønn. Skulle gjerne ha jaktet sammen med ham, og gjeren hatt noen timer på skytebanen sammen med ham også.

Link to comment
Share on other sites

Jæ,,,,effektiv kar,,,,,Knall bra film og skyting...Har skutt 60-70 hjort selv,og dette er faktisk slik hjortejakt fåregår....Men som dere sikker vet ble martin blom sensurert bort fra hjortejaktfilmen når han skyter ei kolle i fullt firsprang......Så til dere som har tengt og dele filmer/bilder fra deres jaktopplevelser glem det,,Ta bilde kunn når steika ligger på talerken med tyttebær ved siden av,,,,,(Glem det også,,tyttebæra kan oppfattes som blod)

Link to comment
Share on other sites

Eg var av den oppfattning at dette var eit forum om jakt, for jegerar.

Etter no å ha lese denne tråden og fleire liknande er eg noko usikker.

Det denne filmsnutten viser er ein reel jaktsituasjon der ein skyt på dyr som viser normale og gode skottegn og som er minimalt oppmerksom på skyttar og kva som skjer.

Om det her blir skote eit dyr eller fire er ikkje av stor betydning for dyra.

 

Dette er faktisk slik jakt er :!:

Gratulerar til jeger med ein fin opplevelse.

 

Skitt jakt til alle andre på kammeret. (som er jegerar)

Link to comment
Share on other sites

Sjå på forholda i terrenget. Dette er ein utmerket post der dyra er låste. Jegeren ventar til alle dyra er komne ned i sjakta før han skyt. Det er bratt, holdet er kort, anlegget godt og dyra har no ein stigning fram for seg om dei føl førarkodla. Greitt! Spørsmålet er kor mange dyr vil du skyta? Skal det bli fleire enn eitt må han vera kjapp og smella til medan forvirringa rår. Drivjakt er slik. God kontroll på deg sjølv og eit våpen du kjenner korleis arbeidar.

Du må handla der og då!

Me som jaktar jag i bratte vestlandsider gjer det slik.

Link to comment
Share on other sites

Det ser jo ut som om resultatet ble bra til slutt med fire døde hjort,men at han hadde 100% kontroll de 19 sekundene seansen foregikk kan betviles. Den tiden vi bruker på å studere hvert enkelt treff på videoen er den tiden denne karen bruker på å få nytt dyr i kikkertsikte. Mulig han ser godt treff på alle dyra,men de neste tre-fire sekundene bruker han på å sikte seg inn på nytt dyr. D.v.s. at hvis han ikke er 100% sikker på dødlig treff i skuddøyeblikket så skulle han ikke fortsatt skytingen. Om han var hundre prosent sikker i hvert tilfelle vet bare han selv....og sier han at han var sikker, så får vi tro han på det.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan dere sitte inne å diskutere dette i det endeløse når hjortejakta slutter om 10 dager? :shock: eller er det bare jeg som har igjen noe på kvota?

 

Skjønte at det kom til å bli litt bråk første gang jeg så filmen, men jeg vil gratulere jegeren ! For en opplevelse da gitt !!

 

Håper jeg kommer borti en lignende situasjon en gang. Kanskje jeg skyter 1 dyr eller kanskje jeg skyter 4? Hvem vet? Jeg vet iallefall ikke, har aldri vært borti noe sånt :wink: Eneste jeg vet er at jeg ikke skal legge ut noe på nettet, for da blir en jo diskutert ihjel på et forum en eller annen plass kanskje uten at jeg vet det en gang.

Link to comment
Share on other sites

Det ble linket til en youtube video av drevjakt tidligere i tråden. Det er regnet for helt god kotyme i resten av europa å jakte på den måten. Skal man være med på slik jakt må man enten skyte i farta, eller la være å skyte. Etisk i forhold til Norsk jaktlovgivning og tradisjon? Nope.

 

Jeg har jaktet i USA, og en av de jeg jaktet med skjøt på en hjort på kort hold som han sa, 450 meter. Han fortalte om dette til oppsynet som synes det var dumt at han bommet, men som også sa at om man ikke prøver så blir det jo ikke noe. En av de andre hade skutt hjort på 850 meters hold, med sin 270 win og 3-9x42 kina kikkert. Traff på skudd nr 18, og det var han veldig fornøyd med. Og det var tydeligvis en helt ok ting å skryte av rundt leirbålet. Etisk ut fra vårt ståsted? Nope.

 

Har også jaktet i Tanzania, med en jaktguide som ikke kunne forstå at jeg ikke ville skyte fra bil. Det gjorde jo alle! Og hvorfor ikke i fart? (Jeg gadd ikke det,og insisterte på å smyge). videre ble det helt klart at i Afrika får man noen sekunders sjanse, og da må skuddet gå. Den Norske tradisjonen med å legge seg ned å vente på rent sideskudd på stillestående dyr kan man oftest glemme.

 

Poenget mitt er at vi har en svært restriktiv jaktlovgining i vårt land, og jaktetikk som går utenpå det aller meste av det jeg har møtt rundt om i verden. Det er jeg stolt av! Men, vi må ikke komme dit at jakt skal være så "riktig" at det blir umulig på virkelig jakt. På virkelig jakt handler det om skaffe seg nok erfaring og kunnskap til at man legger til rette for å ha flaks, og så gripe muligheten når den dukker opp. Det gjorde jegeren her, på en forbilledlig måte etter mitt skjønn. Skulle gjerne ha jaktet sammen med ham, og gjeren hatt noen timer på skytebanen sammen med ham også.

 

 

 

Akkurat :wink: veldig godt poeng :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig har aldri nekta for at det sikkert var en stor opplevelse, og en bragd + en veldig god følelse for skytteren. Men er det ikke sånn at man alltid skal være 110% sikker på at et dyr er dødt, før man begynner på neste dyr. At man skyter på dyr i bevegelse spiller ikke nødvendigvis noen stor rolle, så lenge den ikke løper(min personlige mening) Man får sjelden et dyr som står rolig med hele bredsida mot oss, lenge nok til at vi kan avgi et sikkert skudd. Skrå vinkler osv. må man regne med. Jakt er uforutsigbart, men det er vel ingen tvil om at man lett kan miste oversikten over 4 dyr på 19 sekunder med rekyl og stor ståhei, sjøl om han var helt rolig og fin.

 

Uansett hvor man treffer et dyr, så vil man få en skuddreaksjon, fordi dem kjenner jo at det er noe som skjer med dem. Og mitt spm. blir da om åssen det er mulig å se at det er et dødelig treff på noen få sekunder ?

 

Greit, de dyra der hadde ikke fluktmuligheter i absolutt alle himmelretninger, men det var nok av uforutsette ting som kunne skjedd. I jakt så er det ikke alltid fru Fortuna eller fru Diana står oss bi.

 

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor dere ikke greier å se at det var et stort usikkerhetsmoment her....og det var til og med en her som sa at det var jo ingen fare, for det var så fin sporsnø. Er skadeskyting da greit, fordi det vil være ganske lett å finne igjen dyret ??????

 

Det kommer så mye dumme utsagn her at jeg blir helt matt, og ja, jeg har stått for noen sjøl i det første innlegget mitt :oops: , men jeg åt opp de orda igjen i neste innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig har aldri nekta for at det sikkert var en stor opplevelse, og en bragd + en veldig god følelse for skytteren. Men er det ikke sånn at man alltid skal være 110% sikker på at et dyr er dødt, før man begynner på neste dyr. At man skyter på dyr i bevegelse spiller ikke nødvendigvis noen stor rolle, så lenge den ikke løper(min personlige mening) Man får sjelden et dyr som står rolig med hele bredsida mot oss, lenge nok til at vi kan avgi et sikkert skudd. Skrå vinkler osv. må man regne med. Jakt er uforutsigbart, men det er vel ingen tvil om at man lett kan miste oversikten over 4 dyr på 19 sekunder med rekyl og stor ståhei, sjøl om han var helt rolig og fin.

 

Uansett hvor man treffer et dyr, så vil man få en skuddreaksjon, fordi dem kjenner jo at det er noe som skjer med dem. Og mitt spm. blir da om åssen det er mulig å se at det er et dødelig treff på noen få sekunder ?

 

Greit, de dyra der hadde ikke fluktmuligheter i absolutt alle himmelretninger, men det var nok av uforutsette ting som kunne skjedd. I jakt så er det ikke alltid fru Fortuna eller fru Diana står oss bi.

 

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor dere ikke greier å se at det var et stort usikkerhetsmoment her....og det var til og med en her som sa at det var jo ingen fare, for det var så fin sporsnø. Er skadeskyting da greit, fordi det vil være ganske lett å finne igjen dyret ??????

 

Det kommer så mye dumme utsagn her at jeg blir helt matt, og ja, jeg har stått for noen sjøl i det første innlegget mitt :oops: , men jeg åt opp de orda igjen i neste innlegg.

 

 

Det vi ser på videoen er jo en ting. Men skytteren har en annen opplevelse av det og følte garantert at han hadde kontroll og ettersom vi ikke var der er det omtrent umulig for oss å si at det var riktig gjort/ ikke riktig. Dessuten kjenner du stort sett om et skudd er dårlig eller ikke( jeg gjør hvertfall det) og det var relativt klare skuddreaksjoner her.

Er forøvrig enig med at det er mye dumme utsagn for eks det med sporsnøen som du nevnte :roll:

Link to comment
Share on other sites

Dyr nr. 1 datt før nr. 2 ble påskutt. Nr. 2 stod jo og sjanglet som Boris Jeltsin hele sekvensen omtrent, nr. 3 datt rett ned og nr. fire datt rett ned etter det andre skuddet. Nr. 2 som har mistet balanseevnen reiser ingen sted. Eller jo, den blir tatt av tyngdekraften og forsvinner. Dette dyret hadde ikke gått 100 m med en slik reaksjon. Det ser skytter og dermed tillater han seg å skyte på neste dyr. Studer filmen litt til..... :D

Link to comment
Share on other sites

Du har nok unektelig bedre kontroll når det er snø , mye bedre å se hva som skjer med dyret mot en lys bakgrund , samt att det er lettere å plukke ut det riktige dyret i henhold til kvote. med en mørk regntung bakgrund vil det være mye vanskeligere.

Link to comment
Share on other sites

Det er jaggu folk her som er mer kranglete en div dyre elskere som skal redde verden her.Nå må dere klare å legge denne saken kald,det gagner ikke noen å gnage om det samme om og om igjen. Greit at noen her ikke klarer å se slike filmer uten å lage en tråd som er like lang som en ulve debatt.Alle kan ikke være enige og godt er det,men nok får være nok.Kan ikke se at denne diskusjonen kommer noen vei,eller gjør den det?????? Film og virklighet er to vidt forskjellige situvasjoner,så ti nå still å kos dere med resten av trådene i forumet. Dere er jegere ikke medlemer av PETA.

Link to comment
Share on other sites

Det er jaggu folk her som er mer kranglete en div dyre elskere som skal redde verden her.Nå må dere klare å legge denne saken kald,det gagner ikke noen å gnage om det samme om og om igjen. Greit at noen her ikke klarer å se slike filmer uten å lage en tråd som er like lang som en ulve debatt.Alle kan ikke være enige og godt er det,men nok får være nok.Kan ikke se at denne diskusjonen kommer noen vei,eller gjør den det?????? Film og virklighet er to vidt forskjellige situvasjoner,så ti nå still å kos dere med resten av trådene i forumet. Dere er jegere ikke medlemer av PETA.

 

Nei, når tråden først er her og er blitt så lang som den er blitt så syns jeg det er helt greit at temaet blir plukket fra hverandre og diskutert til det uendelige. Det kommer hele tiden inn gullkorn :D .

 

Dagens leksjon er vel at selv om vi personlig gjerne venter med å skyte til viltet står på armlengdes avstand og vi med 110% sikkerhet kan sette skuddet i hjerte-lungeregionen for deretter å vente til viltet ligger heeeelt stille på bakken før vi flytter fokus, så kan faktisk andre gjøre det annerledes og også holde seg godt innenfor paragrafen om human jakt.....................

Link to comment
Share on other sites

Fortsetter på Ladden's resonemang:

Men at det ikke er lurt å legge det ut til allmen beskuelse, ei heller å skryte av det i pressen. Da dette kan gi feil signal til færske jegre om hva som er normen for jaktutøvelse (i likhet med jegerprøvens maks 100m på storviltholdnig).

 

Vi har alle forksjellig kompetanse nivå, i forhold til å skyte på vilt og vurdere hva som skjer. Det at der finnes viderekommende (for å si det slik), må ikke tas til inntekt for hvordan den jamne jeger bør forholde seg, da dette må settes etter den enkeltes ferdighetsnivå. Siden holdningsskapende arbeid er pri 1 mot færske jegre, velger man da bort hva som går an om man har ferdighet og litt tur med post og, dyrenes oppførsel, Mot hva som man må mener en færsk jeger/skytter skal kunne håndtere på en sikker og human måte. Som i alt holdningskapende arbeid er da slike stunt noe man ikke trekker frem for å vise hva som går, men for å vise hva man ikke skal gjøre (faremomenter etc). Dette uavhengigt av om vedkommende jeger gjorde en god jobb i denne situasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Folkens, dere som forsvarer skytteren ved at han ser skuddreaksjonene ja, på filmen så utrykker han "jeg har skutt 5 hjort før" og det stusser jeg på..

 

Er en jeger utlært etter å ha skutt 5 dyr og blitt så fort mester i å tolke skuddreaksjoner?

 

Denne jegeren tråkker laaaangt over sin egen grense her og bryter jakt-etikken, uansett hvordan man velger å vri på saken. Kjenn dine begrensninger og ta jakta med ro, det er ikke OL i noen grad.

Link to comment
Share on other sites

Folkens, dere som forsvarer skytteren ved at han ser skuddreaksjonene ja, på filmen så utrykker han "jeg har skutt 5 hjort før" og det stusser jeg på..

 

Er en jeger utlært etter å ha skutt 5 dyr og blitt så fort mester i å tolke skuddreaksjoner?

 

Denne jegeren tråkker laaaangt over sin egen grense her og bryter jakt-etikken, uansett hvordan man velger å vri på saken. Kjenn dine begrensninger og ta jakta med ro, det er ikke OL i noen grad.

 

 

Att ein jeger trakker laaaangt over sine eigne grenser, er det berre han sjølv som kan bedømme. Hvertfall ikkje du! Og jaktetikken, på korleis måte opptrer han uetisk her? Han ordner opp i det han har starta på ein ryddig og grei måte.

Dine utalelser minner veldig om tidligare bidrag i denne tråden, fra folk med store meininger og veldig snever jakterfaring.

Link to comment
Share on other sites

Helt grei jakt i mine øyne.Kunne debutert som hjortejeger med doublet,men holdt igjen skuddet på kalven siden åringen sto bak og var veeeldig svingstang :wink: .Det trengs ikke så mange fellinger før du vet at skuddet satt godt,men enkelte har samme jobb i årevis uten å kunne den 8) .Tog du a`n :D

Link to comment
Share on other sites

Att ein jeger trakker laaaangt over sine eigne grenser, er det berre han sjølv som kan bedømme. Hvertfall ikkje du! Og jaktetikken, på korleis måte opptrer han uetisk her? Han ordner opp i det han har starta på ein ryddig og grei måte.

Dine utalelser minner veldig om tidligare bidrag i denne tråden, fra folk med store meininger og veldig snever jakterfaring.

 

Skal jeg tolke deg her så sier du at det er helt greit at jegere gjør hva de selv vil og ønsker, har en hel del med videoer jeg kan paste inn med dyr som blir flådd levende, dengt, slengt, sparket og slått (propaganda filmer med opphav fra dyreetikkforbunder rundt om på nett) om det må til for å gjøre meg poengtert godt nok i henhold til human avliving? Jeg ser jo selv på filmen at dyra løper over stokk og stein, og hva gjør jegeren, følger med? Han sikter allerede på neste dyr, det ER opp til oss alle å sikre at jakten foregår humant, så kommer du inn brautende som en full nordlending en værfast dag i fiskeværet og hoier at vi må tie og la folk gjøre som de selv vil?

 

You go man, really :D

Link to comment
Share on other sites

Synes det er helt greit at skytteren tar 4 hjort på 19 sekunder, + en til litt etterpå... sikkert en opplevelse for livet!

 

Men hva er det han tenker med?!?! Jeg hadde gitt meg etter 2! Tenk på all bæringa, vomminga, flåinga og slaktinga etterpå!!! Bare for 19 sekunder med hjortejakt!!!!

 

Nei huff!! Noen er litt korttenkte av og til!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...