Jump to content

4 hjort på 19 sekunder....


Skaaning

Recommended Posts

Ser ut som skuddet på dyr nr 2 sitter en liten tanke bak i bogen, men vitterlig dødelig og det er jo såvidt dyret klarer stå på beina.

 

Skudd nr 4 på dyr nr 4 ser for meg ut som en ren bom. Nedslaget vises godt over dyret, og hjorten stopper opp og snur hodet og ørene mot skytteren for å "se hva som skjer der borte".

 

Sikkert mange som hadde gjort akkurat det samme som denne mannen hvis de hadde vært der i den samme situasjonen. Og forsåvidt ser jeg ikke noe i veien for det, det for bli opp til hver enkelt å gjøre det de føler er best i en gitt situasjon uten å få et hylekor rundt ørene til enhver tid.

Jeg er dog enig i at en slik film gjør seg best hos skytteren/laget enn fritt tilgjengelig på nett..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 222
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I etterpåklokskapens lys er alt såre enkelt, og særlig når en kan se det på film, om og om igjen. Derfor skal jeg vokte meg vel for å være fordømmende.

Jegeren hadde noen sekunder på seg der, og tok en avgjørelse der og da. Kanskje han angret litt etterpå? Hva vet jeg.

 

Vel, uansett det var god skyting, og mannen virket rolig han, og ingenting galt hendte. Selv ville jeg kanskje ventet litt til, etter første påskutte dyr.

 

Ellers ønsker jeg meg så tamme hjorter som det der jeg også - har aldri sett de komme sluntrende så rolig før. Ialleflal ikke på drev.

Link to comment
Share on other sites

Herregud her er jeg HELT enig med det 358! Synes de som har lagt ut bilder og tråder fra VIRKELIG jakt her på Kammeret fort har blitt sablet ned. For eksempel i tråden fra jakt i Litauen. Det skal ryggrad til å legge ut film, bilder og historier når det er slik. For hvorfor skal man det? Som jeg har nevt tidligere: Jegerprøveboka er en god bok, men det er få bokhyller i skauen...

Jeg ville ikke skutt så mange dyr som han på filmen her gjør, fordi jeg ikke er god nok skytter til det. Men her detter dyra overraskende fort, og han gjør jobben bra. Godt gjort, og ikke noe å lage moralisme om. Selvfølgelig skal det diskuteres på et diskusjonforum, blir bare litt bekymret for denne tendensen til å sette seg på gjerdet og dømme. Jeg for min del vil gjerne dele jakthistorier, men er mer usikker på om jeg vil inn for domskammeret...

Link to comment
Share on other sites

Altså. For å melde meg inn i Moralistenes Hylekor™ her: Fyren har skutt fem hjorter før i sitt liv, det er sånn omtrent like mange som jeg har skutt. Med min begrensede erfaring føler jeg meg ikke sikker nok på å kunne melde skuddtegn godt nok til å skyte på et annet dyr før det første lå. Men det er meg. Og tydeligvis en del med meg:

jeg hadde ikke skutt så mange der
jeg ville ikke skutt fire dyr her. Rett og slett fordi jeg kjenner mine begrensninger som skytter
Personlig hadde jeg ikke gjort som denne jegeren

 

Om denne jegeren er erfaren eller ikke har egentlig ikke så mye med saken å gjøre, mere heller at det er andre og ikke fullt så erfarne som ser dette, og tror at det er slik hjortejakta foregår. Det er det største problemet her egentlig.

Problemet ligger, som så rett påpekt av bl.a. villreinjegeren, i at dette legges ut slik at enda mindre erfarne jegere som ikke har skutt siden de var en neve store og som ikke er en jævel på Stang og stuper'n kan tro at "dæven, detta kan jeg også gjøre". Som kjent er det veldig fort gjort å overvurdere egne ferdigheter, det er bare å lese om alle de fantastiske skytterne vi finner her inne som absolutt burde stilt på på LS og plukket med seg det som var av pokaler og annet juggel. Ihvertfall hvis de faktisk var i stand til å skyte like godt som de sjøl påstår...

 

Nøyaktig hvor grensen går er ikke lett å si, men om jegeren i filmen nøytralt sett kan sies å være på rett side av grensen, så synes jeg uansett han begynner å komme ubehagelig nær å trå over.
Amen til den. Denne gangen gikk det bra, all ære til jegeren for det. Men også for meg virker det unødvendig nær grensa for hvordan man bør skyte på jakt. Det er faktisk meget få personer i dette landet som vil kunne kopiere dette stuntet uten å ta en alt for stor risiko for skadeskyting og multiple ettersøk.

 

 

Men at det var steike artig for fyren da dyrene lå der, det tviler jeg ikke et millisekund på 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med at det er dumt å legge ut en sånn film,men det var en reporter som hadde lagt ut denne sier OlavM. Men siden det nå er gjort så synes jeg det ikke er noe å hyle om.50 meters hold er ikke langt,ikke mer en det er mellom to tlf stolper,liggendes skyting.Jeg vet at det er en del paragraf ryttere som synes at dette er forkastelig og at måtte han straffes opp i mente. 1. Men hvorfor skal han det? 2. Var disse skuddene så uforsvarlig?

 

Hvem skyter ikke rådyr stille ståendes på over hundre meter her og synes det er helt stue rein? Jeg gjør i alle fall det og mange med meg.

Men forstår at uerfarne jegere kan se dette klippet og ta større tjanser pga av de mener de er større jegere en de i virkligheten er.

Link to comment
Share on other sites

Til de som mener dette er helt etter boka, hvorfor mener dere da at det ikke var lurt å legge ut filmen?

.

 

Fordi da kommer det verdensmestere, aktorer og overdommere slik som her og kommenterer og attpåtil vil politianmelde mannen :idea: Les kommentarene i adressa!

Men etter boka? Hvilken bok? Hakkespettboka? I jegerprøveboka står det max. 100m skuddavstand, følger alle det?

Om mannen har "Bare skutt 5 hjort før" so what, han er sikkert bedre og skyte enn Ola dunk som har skutt 58 hjort i sitt liv.

 

Er vi i det humøret i dag :mrgreen:

 

Jeg skrev "etter boka" og er da ikke henvisning til noen fysisk bok. jeg brukte den ( er det sjargong det heter?) fordi jeg registrerer at alle synes det var bra skyting (ikke uenig i det) men jeg registrerer at folk her mener det er feil å legge ut filmen.

Hvis man kan stå for det man har gjort ( noe det ser ut som mannen kan) så er det ikke noe galt i å legge ut filmen. Det tåler alle å se, det var ikke noen "ille" jaktsener der..

 

Men jeg mener fortsatt at jeg ikke ville ha skutt, jeg er ikke en sånn verdensmester i tyding av skuddtegn at jeg på noen få sekunder ( og atpåtil på film som folk her klarer) kan bedømme om skuddet satt 100% perfekt.

Mulig mannen på filmen hadde kontroll, som jeg tidliger har sagt..det kan jeg ikke bedømme ut i fra filmen. Mine forutsetninger for å si hva jeg ville gjort hvis det var meg som satt der er det jeg ser på videoklippet.

 

Jeg har ikke forsømt hans skyting, men jeg mener det er en unødig risiko for skadeskyting, forutsatt mine erfaringer. Han bedømte tydeligvis situasjonen annerledes der og da, greit, og etter resultatet gjor han nok en riktig vurdering, eller var det bare flaks :?:

Jeg har sluttet å ta unødige sjanser på jakt, men det avspeiler seg også i fangsloggen min. Det er lengere nå mellom hver gang jeg fører noe opp der en før.

Link to comment
Share on other sites

Om denne jegeren er erfaren eller ikke har egentlig ikke så mye med saken å gjøre, mere heller at det er andre og ikke fullt så erfarne som ser dette, og tror at det er slik hjortejakta foregår. Det er det største problemet her egentlig.

Problemet ligger, som så rett påpekt av bl.a. villreinjegeren, i at dette legges ut slik at enda mindre erfarne jegere som ikke har skutt siden de var en neve store og som ikke er en jævel på Stang og stuper'n kan tro at "dæven, detta kan jeg også gjøre". Som kjent er det veldig fort gjort å overvurdere egne ferdigheter, det er bare å lese om alle de fantastiske skytterne vi finner her inne som absolutt burde stilt på på LS og plukket med seg det som var av pokaler og annet juggel. Ihvertfall hvis de faktisk var i stand til å skyte like godt som de sjøl påstår...

 

Glemmer vi det at det fins noe som heter jegerprøvekurs i dette landet eller? Jeg er enig at det er mye som vi gjerne kan unnlate å legge på nett, men enhver oppegående jeger (gammel eller ung) vet jo selvfølgelig at det ikke er normalt å skyte 4 hjort på 19 sekunder!

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi som endel av jegerstanden skal sitte her inne å plukke i fra hverandre og kritisere enkeltjegere for situasjoner DE har opplevd så kan vi like så godt trekke tilbake samtlige jaktfilmer på markedet.

 

Det er nok av situasjoner på disse filmene som sikkert kunne vært kritisert i hue og ræva av oss. Og gud forby om noen unge uerfarne jegere fikk kloa i en slik jaktfilm og tror de kan gjøre det samme som de ser på filmen.............................kjære vene. Og vi er bekymra for jaktmotstanderne?!?!

Link to comment
Share on other sites

Dette var en erfaren skytter og jegers avgjørelse. Han tok den på noen sekunder, og alt ser da ut til å ha gått bra. Dette kan vel rimelig raskt bekreftes i det all hjorten henger død og flådd under taket. Å synse ut fra en video blir i overkant teoretisk. Hvordan ting ser ut i virkeligheten og hvordan ting ser ut på en liten flik av dataskjermen min velger jeg å anta er lett differensiert. Jeg personlig ville forøvrig aldri begitt meg ut på det samme som denne jegeren (ut fra videoen), men så vurderer jeg heller ikke likt eller sitter med den samme erfaringen. Hva JEG ville gjort i samme situasjon er dessuten totalt irrelevant, i det denne jegeren har et helt annet hode og enn meg.

 

Hvorfor er dere forresten redde for at uerfarne jegere tror dette er noe de kan klare uten videre bare fordi de har sett noen gjøre det? Er det mange av dere som har tatt trikken opp i Holmenkollen og satt utfor bakken etter å ha sett på hopprenn? Eller forsøkt å presse bilen rundt noen krappe svinger i 280km/t etter å ha sett formel 1 på tv? Kanskje samtlige her inne går rundt og antar de kan skyte 10 lerduer på 2 sekunder fordi de har sett Tom Knapp gjøre det på youtube?

 

Poenget er: Folk klarer stort sett å skille mellom hva de kan og ikke kan.

 

(Og. Jeg har i dag lært at jeg, ikke i mine villeste fantasier noensinne, skal legge ut jaktvideoer på nettet.)

Link to comment
Share on other sites

Husker han som satt fire skudd i samme elgen på filmen "Elgfall"! Han fikk kritikk så det holt. Der burde det vært nok med et skudd i følge verdens- mesterene her!

 

Og følgende er synd:

(Og. Jeg har i dag lært at jeg, ikke i mine villeste fantasier noensinne, skal legge ut jaktvideoer på nettet.)

 

For ved å høste av andres erfaring kan vi alle bli bedre!

Link to comment
Share on other sites

Skal dette kritiserast så er det mykje som skjer på jakt som ikkje er holdbart. Kort hold på dyr som går roleg pent på rekke og rad. Han ventar til dei er kommne ned bakken før han skyt bakerste dyret.

Det vart samenligna med stang skyting/felthurtig. Har ikkje noko med det å gjere( da hadde det lege 5 dyr der på kortare tid), er sikker på at han hadde bedre kontroll på sine 4 dyr enn mange som skyt 2 dyr i skogen. Foresten det må han ha hatt. Ellers så hadde han ikkje skote 2 skot på dyr nr.4 men prøvd å skyte 1 til.

 

Verka roleg og beherska mens han skyter. Er mange som hadde "kava" seg opp for å skyte fort og så mange som mogleg.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ihvertfall ikke stått fram og skrytt av dette her. Her mangler absolutt alt av både sunt folkevett og god jaktmoral :evil:

 

Og som det blir nevnt over her et sted, at hva i all verden skjedde siden dyra ikke begynte å stresse med å komme seg unna ??

 

Hadde jeg vært jaktleder og hatt han på mitt lag, så hadde denne kar'n aldri satt sine bein i terrenget der mer. Burde egentlig blitt anmeldt utifra videoen å dømme. Mulig det kan finnes formidende omstendigheter som ikke framkommer av filmen. Men dette viser bare hvordan man ikke utøver jakt.

 

Jeg gremmes her jeg sitter. Er det rart at Jenny og co får blod på tann.......

Link to comment
Share on other sites

Oioioi. Så er verdensmesterene på kammeret igang igjen.

 

Hva er galt i det som gjøres her? Tegner da ikke alle dyrene for treff?

Det eneste negative med denne snutten er at moralens voktere her inn reagerer.

 

Edit: Du var ørlite før meg ute Solheimen :D .

 

Jo, dem viser treff, men dem kan gå brutalt langt, hvis treffet ikke er godt nok. Synes ikke du og solheimen at 2 dyr burde vært nok, med tanke på den som forsvant under der i god fart, og ingen som datt i smellen. Han bare peisa på. Hadde han hatt flere skudd, så hadde han pokker meg skutt hele flokken. Dette har ikke noe med moralens voktere å gjøre. Dette var et skoleeksempel på åssen jakt ikke skal utøves.

Link to comment
Share on other sites

At 4 på rappen kanskje var i overkant for de fleste, det får nå så være.

 

Men kenneth32, uten å skulle forsvare denne mannen, hva i all verden skulle du anmeldt han for? Hva gremmes du over? Han skyter 4 dyr med 5 skudd, de aller fleste regner faktisk det for god skyting. For noen år siden skjøt jeg 5 ryper med rifla mens de gikk på bakken, skulle jeg også vært bannlyst da eller??

 

Jeg spør fordi jeg ikke ser grunnen hverken for anmeldelse eller ekstra stor skrift.

Link to comment
Share on other sites

Bård 308 skreiv :

syns ikke det var noe annet enn texas der...spesielt med den hjorten som hoppet oppi været da han skjøt :roll::evil:

 

Om hjorten hopper i været eller ikkje, det speler ingen rolle. Hvis kula har treft der den skal, så kan den slå salto mortale for den del, uten at nokon bør henge seg opp i det. Det vitner vel heller til at du ikkje har sett så masse avskyting på dyr, for dei har ein viss tendens til å foreta seg et par krumspring før dei detter.

 

For meg ser dette ut som heilt grei avskyting. Skudd nr. 4 ser ut til å være bom, men dyret detter kjapt etter på skudd nr. 5.

Greitt å ha det kontrollert med kanskje å skyte ein mindre andel dyr i slengen, men kan ikkje akkurat kalle det der cowboy skyting.

Ein annen ting er å legge det ut i media, for å "skryte" av det. Det er nok ikkje det smarteste ein kan gjere. Når folk i denne tråden, som stort sett er jegere og skyttere ikkje er einige i konklusjonen her, så kan ein i allefall ikkje forlange at dei som ikkje kjenner til jakt eller er motstandere av jakt skal tolke dette riktig.

Men trur ikkje det blei noko særs til ettersøk etter den seansen der. Så lenge ikkje dyret raser avgårde oppover, så er det som regel alvorlig såra og kjem ikkje så veldig langt. Et utras må ein rekne med, når ein skyter dyr, det er berre å tå tida til hjelp og følge blodet, så ligg dyret ikkje så veldig langt unna.

Link to comment
Share on other sites

Herregud.....

 

Dette er en jaktsituasjon nesten ingen av oss har vært opp i, eller kommer til å havne i. Jegeren er jo på hjortejakt for faan, og jeg regner med de hadde dyr igjen på kvoten når det skjedde. Helt utrolig hvor mange det er her inne som greier å sette seg inn i situasjonen, og deretter fortelle hvor galt dette er. Hvorfor i all verden skal han ikke skyte disse dyra som står med bredsida til på 50 meter?

 

Ser ikke noe galt i dette og vil herved gratulere jegeren med en minnerik jaktopplevelse det ikke er alle forunt å oppleve.

Link to comment
Share on other sites

Herregud.....

 

Dette er en jaktsituasjon nesten ingen av oss har vært opp i, eller kommer til å havne i. Jegeren er jo på hjortejakt for faan, og jeg regner med de hadde dyr igjen på kvoten når det skjedde. Helt utrolig hvor mange det er her inne som greier å sette seg inn i situasjonen, og deretter fortelle hvor galt dette er. Hvorfor i all verden skal han ikke skyte disse dyra som står med bredsida til på 50 meter?

 

Ser ikke noe galt i dette og vil herved gratulere jegeren med en minnerik jaktopplevelse det ikke er alle forunt å oppleve.

 

Støttes!! :D

Link to comment
Share on other sites

Dette var en erfaren skytter og jegers avgjørelse. Han tok den på noen sekunder, og alt ser da ut til å ha gått bra. Dette kan vel rimelig raskt bekreftes i det all hjorten henger død og flådd under taket. Å synse ut fra en video blir i overkant teoretisk. Hvordan ting ser ut i virkeligheten og hvordan ting ser ut på en liten flik av dataskjermen min velger jeg å anta er lett differensiert. Jeg personlig ville forøvrig aldri begitt meg ut på det samme som denne jegeren (ut fra videoen), men så vurderer jeg heller ikke likt eller sitter med den samme erfaringen. Hva JEG ville gjort i samme situasjon er dessuten totalt irrelevant, i det denne jegeren har et helt annet hode og enn meg.

 

Hvorfor er dere forresten redde for at uerfarne jegere tror dette er noe de kan klare uten videre bare fordi de har sett noen gjøre det? Er det mange av dere som har tatt trikken opp i Holmenkollen og satt utfor bakken etter å ha sett på hopprenn? Eller forsøkt å presse bilen rundt noen krappe svinger i 280km/t etter å ha sett formel 1 på tv? Kanskje samtlige her inne går rundt og antar de kan skyte 10 lerduer på 2 sekunder fordi de har sett Tom Knapp gjøre det på youtube?

 

Poenget er: Folk klarer stort sett å skille mellom hva de kan og ikke kan.

 

(Og. Jeg har i dag lært at jeg, ikke i mine villeste fantasier noensinne, skal legge ut jaktvideoer på nettet.)

 

 

Om hjorten henger i kjølerommet, så er vel ikke det ensbetydende med at det ikke ble ettersøk ????

Ja, det er greit at han er god til å skyte og alt det der, og at holdet er ca. 50 meter. Om han har skutt 5 hjort eller 500 hjort før spiller null rolle her. Jeg klarer ikke å forstå åssen noen kan si at dette er etter boka, og synes alt er greit.

 

Hm, skal vi se.....4 hjort og 5 skudd på 19 sekunder. Det er under 4 sekunder pr. skudd. Det er mange faktorer som spiller inn her med vinkler, kvister osv.

 

Når man kan sitte å se det på film om igjen og om igjen, og ikke synes ting ser forsvarlig ut....åssen skal man kunne si at man rekker å vurdere at det er 4 døde dyr som vandrer rundt der gjennom kikkerten på under 4 sekunder pr. dyr.

 

Jeg skal ikke fordømme han nedenom og hjem, og det var tåpelig å si at han burde anmeldes :oops: Jeg ser den, og tar selvkritikk. Men jeg må si at dette ikke er bra for hobbyen vår.

Link to comment
Share on other sites

 

Jo, dem viser treff, men dem kan gå brutalt langt, hvis treffet ikke er godt nok. Synes ikke du og solheimen at 2 dyr burde vært nok, med tanke på den som forsvant under der i god fart, og ingen som datt i smellen. .

 

Jeg kjenner ikke deg Kenneth32, men det ser ikke ut som 32 betyr at du har skutt 32 hjort :wink:

Hva som er nok 2 eller 7 dyr? det kan ikke jeg svare på for jeg var ikke der!

Når jeg skyter en hjort i bogen, så detter den så og si aldri i smellen, da må du treffe hode, rygg eller nakke. (Noen erfarne som er uenig?)

Du skriver at dyret forsvant under i stor fart: Klart det, det er stupbratt der og det er faktisk tyngdekraften som styrer den beveglsen der. Se filmen nøye en eller 2 ganger til.

Link to comment
Share on other sites

5 skudd på 19 sekunder, stillestående mål, 50 meter - høres nesten ut som storvilt prøven spør du meg, bortsett fra at avstanden er halvvert! :D

 

Fra spøk til alvor, tydelig at janteloven gjelder i stor grad her på forumet også!

 

Til dere som mener denne mannen vurderer så fryktelig feil, når mener dere det kan være akseptabelt å skyte 2 dyr på "rappen"?

 

Kjøper at det her blir skutt fire dyr, men ifølge kommentarer her i tråden-virker det på generel basis, totalt uansvarlig og skyte dyr nr 2, før første viltet er ferdig "stukket".

Håndhever dere virkelig dette selv, har dere aldri skutt ku/kalv kolle/kalv geit/kje? Om dere i så fall har gjort det, hvordan har dere rukket å løpe bort og stikke første dyret, uten at dyr nr 2 har forsvunnet?

Link to comment
Share on other sites

Herregud.....

 

Dette er en jaktsituasjon nesten ingen av oss har vært opp i, eller kommer til å havne i. Jegeren er jo på hjortejakt for faan, og jeg regner med de hadde dyr igjen på kvoten når det skjedde. Helt utrolig hvor mange det er her inne som greier å sette seg inn i situasjonen, og deretter fortelle hvor galt dette er. Hvorfor i all verden skal han ikke skyte disse dyra som står med bredsida til på 50 meter?

 

Ser ikke noe galt i dette og vil herved gratulere jegeren med en minnerik jaktopplevelse det ikke er alle forunt å oppleve.

 

Støttes!! :D

 

Enig, :!:

Link to comment
Share on other sites

 

Jo, dem viser treff, men dem kan gå brutalt langt, hvis treffet ikke er godt nok. Synes ikke du og solheimen at 2 dyr burde vært nok, med tanke på den som forsvant under der i god fart, og ingen som datt i smellen. .

 

Jeg kjenner ikke deg Kenneth32, men det ser ikke ut som 32 betyr at du har skutt 32 hjort :wink:

Hva som er nok 2 eller 7 dyr? det kan ikke jeg svare på for jeg var ikke der!

Når jeg skyter en hjort i bogen, så detter den så og si aldri i smellen, da må du treffe hode, rygg eller nakke. (Noen erfarne som er uenig?)

Du skriver at dyret forsvant under i stor fart: Klart det, det er stupbratt der og det er faktisk tyngdekraften som styrer den beveglsen der. Se filmen nøye en eller 2 ganger til.

 

Nei 32 betyr nok noe helt annet 8) Men som du sier sjøl her i dette innlegget så detter ikke dyret i smellen ved treff i bogen. Åssen kan skytteren her være 110% sikker på at alle er døde i smellen. Jeg klarer ikke å synes dette var forsvarlig utifra det jeg kan se. Og jeg har sett filmen flere ganger. Ja, at det er bratt der, så det er grunnen til at 2 av dem ruser ut litt er greit, men man kan jo få ettersøk likevel.

 

Man bør jo ikke utsette seg for muligheten til flere ettersøk.

 

Nei, jeg har tydeligvis ganske mange imot meg her nå, så jeg melder pass, og kaster inn håndkleet. Dere har sikkert rett. Dette var helt fint og greit gjort. Alt er i orden, og alle er fornøyde.

Link to comment
Share on other sites

Herregud.....

 

Dette er en jaktsituasjon nesten ingen av oss har vært opp i, eller kommer til å havne i. Jegeren er jo på hjortejakt for faan, og jeg regner med de hadde dyr igjen på kvoten når det skjedde. Helt utrolig hvor mange det er her inne som greier å sette seg inn i situasjonen, og deretter fortelle hvor galt dette er. Hvorfor i all verden skal han ikke skyte disse dyra som står med bredsida til på 50 meter?

 

Ser ikke noe galt i dette og vil herved gratulere jegeren med en minnerik jaktopplevelse det ikke er alle forunt å oppleve.

 

Støttes!! :D

 

Støttes :)

Link to comment
Share on other sites

Jaja, å sånn går nu dagan........ :roll:

 

 

Har lært 2 ting ved å lese igjennom tråden:

1: Om så havet brenner, IKKE legg ut videosnutter av jakta

2: IKKE, under noen omstendigheter, skyt mer enn to dyr i en jaktsituasjon

 

 

Forøvrig så vil jeg gratulere skytteren med en utrolig jaktopplevelse som han helt sikkert kommer til å huske resten av livet, å som han vel neppe får oppleve igjen. 8)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett dette før nå, men ser her at mange reagerer negativt.... :?:

Jeg så på videoen et par ganger, og har bare en ting å si, godt gjort!

Alle dyr viste gode tegn til gode treff, etter det jeg kunne se.

Han kunne enda ha skutt et par dyr til, uten problem.

 

Har en ting å si til dere som dømmer skytteren nord og ned, kom dere på jakt og lær dere skuddreaksjon på skutte dyr.

 

Dette så helt fint ut.

Link to comment
Share on other sites

Min mening: Sjeldent fint opptak av en spesiell jaktsituasjon, det er viktig og riktig å dele denslags med andre folk og jegere.

Som jeger måler en seg sjøl mot situasjonen og vurderer att og fram i fred og ro, og jeg tror faktisk en kan bli bedre til å ta kvikke og bra avgjørelser i fremtiden.

 

Filmen: Det var åpent terreng, godt lys, kort hold, ok vind, jeger i skjul, trenet skytter, rolige dyr, ok skuddtegn (stort sett), begrensede fluktrettninger, alt i alt en super post.

 

Bildet: Hjorten under ble skutt i tett terreng, liten glenne, dårlig lys, 90meter, synlig jeger, dyr i bevegelse, medium skytter, ingen skuddtegn, alle fluktrettninger mulig.

 

..Men jeg følte meg upresset og konfortabel med situasjonen og lot skuddet gå. Fall etter 100m i tette skauen. Hmmm.

 

normal_hjort.jpg

Link to comment
Share on other sites

var egentlig ikke tenkt å kommentere denne tråden, men synes skytteren gjorde en god jobb, og som andre nevner her, så får vi i fremtiden la være å legge ut filmsnutter fra egen jakt. Det er bare syting å klaging uansett..synd at det skal være slik.

en liten opplysning, han skjøt en hjort til noen minuttere senere også...snakker om mektig jaktopplevelse.

http://www.adressa.no/nyheter/moreromsd ... 183287.ece

Link to comment
Share on other sites

5 skudd på 19 sekunder, stillestående mål, 50 meter - høres nesten ut som storvilt prøven spør du meg, bortsett fra at avstanden er halvvert! :D Fra spøk til alvor, tydelig at janteloven gjelder i stor grad her på forumet også!

 

Til dere som mener denne mannen vurderer så fryktelig feil, når mener dere det kan være akseptabelt å skyte 2 dyr på "rappen"?

 

Kjøper at det her blir skutt fire dyr, men ifølge kommentarer her i tråden-virker det på generel basis, totalt uansvarlig og skyte dyr nr 2, før første viltet er ferdig "stukket".

Håndhever dere virkelig dette selv, har dere aldri skutt ku/kalv kolle/kalv geit/kje? Om dere i så fall har gjort det, hvordan har dere rukket å løpe bort og stikke første dyret, uten at dyr nr 2 har forsvunnet?

 

+1

 

Kan være mannen bare har skutt 5 hjort før, men hvem vet hvor mye annet hjortevilt han har skutt?

På film ser avstand nesten uten unntak lengre ut enn det er, vil tro dette er godt under 50 meter.

Ser ikke problemet her, bortsett fra at enkelte folk muligens har vært for mye her inne, i forhold til i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett dette før nå, men ser her at mange reagerer negativt.... :?:

Jeg så på videoen et par ganger, og har bare en ting å si, godt gjort!

Alle dyr viste gode tegn til gode treff, etter det jeg kunne se.

Han kunne enda ha skutt et par dyr til, uten problem.

 

Har en ting å si til dere som dømmer skytteren nord og ned, kom dere på jakt og lær dere skuddreaksjon på skutte dyr.

 

Dette så helt fint ut.

 

Hvis alle de påskutte dyra hadde liggi på stedet, så kunne han gjerne skutt 50 dyr for min skyld, men jeg syntes et par av dem var ganske usikre. Og ja, jeg har sett skuddreaksjoner på "et par" dyr oppigjennom åra. Som jeg skreiv over her, så skal jeg ikke dømme han nord og ned, for det kan være formildende omstendigheter rundt som vi ikke ser i kameraet.

 

Men at dette ser umiddelbart fornuftig ut, kan jeg ikke med hånda på hjertet si gitt.

 

Vi får bare være enige om at vi er uenige. Hvis alle dyra var daue i smellen, så forstår jeg godt at skyttern var fornøyd med egne prestasjoner. Jeg har null problemer med å forstå det.

 

Kan ikke forstå at dere føler det utrygt å legge ut jaktfilmer. Så lenge ting er gjort fornuftig osv., så blir da ingen halshugd her. Og jeg setter pris på en god jaktfilm med mange fall. Men kanskje ikke 4 dyr på 19 sek. med mindre det er flere skyttere på samme post som kan følge opp, hvis noe går galt.

 

La oss ta en krisemaksimering da....4 skadeskutte dyr som går mange hundre meter i hver sin retning før dem legger seg i sårleie. Veldig humant, ikke sant.....? Dette har vært det eneste ankepunktet mitt gjennom hele denne posten. At man ikke får hatt 110% kontroll på alle påskutte dyr, når det går så fort for seg. Da bør man ikke skyte mer enn maks et par dyr mener jeg. Kall meg gjerne en dust, en idiot, en dårlig og uerfaren jeger, eller moralens vokter. Det spiller null rolle for meg. Alt dette jeg har skrevet i denne posten er bare my 2 cent's.

 

Balter: du skøyt på 1 dyr, alt gikk rolig for seg. Man får ikke alltid/sjelden helt optimale forhold, og du hadde ikke ille langt hold du heller. Her kan ikke jeg se at du har gjort noe galt. Jeg ser ikke nødvendigvis noe galt i å skyte på et dyr på 150-200 meter hvis omstendighetene tilsier det. Det er jo langt over det jegerprøveboka sier, så jeg er ingen paragrafrytter som mange her inne sikkert har gjort seg opp ei mening om.

Link to comment
Share on other sites

Kenneth32, det er sjelden at et dyr detter i smellen, så lenge det har fått et skudd på riktig plass i hht. "reinsdyrfiguren ".

Som regel, så raser det ut alt mellom 10-15 meter og langt opp mot 2-300 meter. Det kjem an på kor skuddet traff, kva organer som blei ødelagt osv. Det kjem an på dyret også, nokon dyr spring langt sjølv med hjerteskudd.

Som regel må du skyte i rygg/nakke eller hode, for at dyret skal stupe 100% momentant. Og ved treff i rygg er ikkje dyret dødt når du kjem bort til det, som regel iallefall, så i dei tilfellene, så må du kanskje skyte et nakke/hodeskudd før at det er dødt.

Så at dyrene ikkje faller om med det samme, er ganske normalt. :D

Link to comment
Share on other sites

Det som slår meg, hva er grunnen til at han skal vise dette i media :?: Er det for å oppnå heltestatus oppe i Barteland :lol: Mange av de ivrigste av oss, har sikkert gjort litt av hvert opp igjennom åra, uten måtte gå til media å skryte... dessuten var det vel ikke all verdens farlig , med den fine sporsnøen.

Link to comment
Share on other sites

Kenneth32, det er sjelden at et dyr detter i smellen, så lenge det har fått et skudd på riktig plass i hht. "reinsdyrfiguren ".

Som regel, så raser det ut alt mellom 10-15 meter og langt opp mot 2-300 meter. Det kjem an på kor skuddet traff, kva organer som blei ødelagt osv. Det kjem an på dyret også, nokon dyr spring langt sjølv med hjerteskudd.

Som regel må du skyte i rygg/nakke eller hode, for at dyret skal stupe 100% momentant. Og ved treff i rygg er ikkje dyret dødt når du kjem bort til det, som regel iallefall, så i dei tilfellene, så må du kanskje skyte et nakke/hodeskudd før at det er dødt.

Så at dyrene ikkje faller om med det samme, er ganske normalt. :D

 

 

Men herregud da mann. Her er vi jo 110% enige om at riktig påskutte dyr går langt, og da kan du fort miste oversikten når det gjelder 4 dyr. Og da blir det ikke lenger humant og moralsk/etisk riktig ovenfor viltet.

 

Må dere ha det inn med teskje eller ?

Link to comment
Share on other sites

Oioioi. Så er verdensmesterene på kammeret igang igjen.

 

Hva er galt i det som gjøres her? Tegner da ikke alle dyrene for treff?

Det eneste negative med denne snutten er at moralens voktere her inn reagerer.

 

Edit: Du var ørlite før meg ute Solheimen :D .

 

Jo, dem viser treff, men dem kan gå brutalt langt, hvis treffet ikke er godt nok. Synes ikke du og solheimen at 2 dyr burde vært nok, med tanke på den som forsvant under der i god fart, og ingen som datt i smellen. Han bare peisa på. Hadde han hatt flere skudd, så hadde han pokker meg skutt hele flokken. Dette har ikke noe med moralens voktere å gjøre. Dette var et skoleeksempel på åssen jakt ikke skal utøves.

 

Jeg har ingen formening om hvor mange dyr som burde være nok for jeg var IKKE i situasjonen. Jeg satt ikke på posten og så ikke trådkorsets posisjon på dyrene i det skuddene gikk, samt skuddreaksjonene.

Link to comment
Share on other sites

det står klart i viltloven, at om du har skutt på et dyr skal du være 100% sikker på at det er dødt før du eventulet løser skudd på flere dyr.

 

Nettopp. Og det er han. Bortsett på det ene dyret som han gir ett skudd til.

P.S. Det står mye rart i Norges Lover, derfor finnes det ikke en eneste nordmann som ikke har brutt en lov.

Link to comment
Share on other sites

Dette var en veldig lærerik jaktsituasjon, og det var veldig godt gjort å få filme dette.

Jeg tror ikke noen har en fasitt på hva en gjør i en slik situasjon, og det er ingen ting å si på utfallet her heller. :)

Jeg tror jeg hadde prioritert å få det andre påskutte dyret i bakken siden det ser ut som det var truffet litt langt bak, :wink: det siste dyret som blir påskutt tror er en bom og vi kan konstatere at å skyte på dyr i bevegelse er ikke lett å mestre selv for gode skyttere som denne jegeren, :roll: men det hadde vel kokt litt i toppen de fleste her.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...