Jump to content

4 hjort på 19 sekunder....


Skaaning

Recommended Posts

Må bare si grattis til jegeren for en kjempe opplevelse og god skyting.

 

Har lest igjennom hele tråden.

Til hylekoret har jeg to ting å si.

 

1: Hvis ikke du kan være sikker på å treffe de vitale delene på en hjort i det du skyter mot bortimot stillestående dyr på 30-50 meter i helt åpent terreng. Burde dere stikke på skytebanen i stede for å sitte her og være verdensmestere. I det man sender skuddet skal man være så godt det går sikker på at det dreper. Og det har helt sikkert denne jegeren også. Med de skuddtegnen han får. Er det jo ikke tvil. Så Kennth32. Hvis du må fram og sjekke med å stikke børsepipa i øyet på dyret. For å se om du skøyt et dødelig skudd eller ikke. Burde du ta deg en tur på banen.

 

2: Hva gjør dette til et bra forum?

Jeg trives med å lese, mere enn jeg skriver. Og det jeg setter mest pris på er trådene som omfatter jakt og reelle jaktsituasjoner. Gjerne med bilder og videoer.

Ikke om hvilken starbaikal hagle man skal kjøpe og hvilken jaktradio man skal velge til under ditt og datt. Det skal være rom for alt og folk skal kunne dra nytte av andres ærfaringer. Så ikke noe negativt om de trådene.

 

Men jeg vil bare be de som skriker høyest og er hardest i kritkken om jakt og moral. Kanskje tenke seg om og se hva dere er i ferd med å skape eller ødelegge. Terskelen for å legge ut bilder, videoer og reportasjer øker for hver gang dere fyrer opp.

 

Å være negativ eller kritisk er ingen kunst. Det kan alle greie.

 

Erfaringer får man ikke igjennom å sitte og trøkke på tastaturet.

Erfaringe får man igjennom skyting og praktisk jakt.

 

Tusen takk til de med mye erfaring, og som deler av det.

 

Ha en god dag JAKTKAMMERATER

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 222
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan ikke skjønne det er off topic Skaubjønn, vi diskuterer vel hvordan man reagerer på en jaktvideo? Min reaksjon var "oi, der ble det bom gitt, der fikk han den ja.." For egen del er dette helt normalt å bomme på rådyr innimellom (det uvanlige er jo at man får inn ett til etterpå...) men det er helt utenkelig for meg å sette meg i en sitvasjon der jeg bommer på en elg. Jeg bare lurte bare på om dyrearten kan være grunnen til at ellers like jegere reagerer så til de grader ulikt på samme situasjon?

 

for the record: i mine øyne så alt helt greit ut, til han ble litt ivrig og bomma på siste...

Link to comment
Share on other sites

Virker som om det er noen få såkalte jegere i denne tråden, og sikkert noen få av samme kategori som prøver å ødelegge for jegerstanden både her inne og på debatt i nettsiden til avisa. Det er verdensmestre uten jegererfarig og med en selvtillitt som en bortskjemt drittunge som er med å gjøre mest skade for jegerstanden. i og med at di går ut i media slik og atpå til kaller seg jegere. Det er noen få som hauser opp saken som uetisk og uakseptabel, mens jeg heldigvis registrerer att di flest på denne tråden faktisk har bakkekontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange sekunders mellomrom bør det være før man feller neste hjort? Skulle tro enkelte har svaret på tidelen!

Om noen ikke behersker en situasjon, trenger det ikke være slik for andre.

 

 

Jeg snakker ikke i sekunder. Jeg snakker til dyret ligger. Man skal ikke begynne på nytt dyr, før man er sikker på at det forrige er dødt. Skuddreaksjon får man nesten uansett, for dyret kjenner utvilsomt at noe skjer med det.Hvis man f.eks. peiser på kua og kalven, så er det greit. Det er 2 dyr. Da er det fullt mulig å ha kontroll, men 4 dyr. 5 skudd på under 20 sekunder. Da ser du ikke mye hva som skjer med de du har skutt på, pga. rekyl, og fordi du må sikte deg fort inn på nytt dyr.

 

Ok, så om alle 4 hadde gått rett ned så hadde det vært greit? Min beskjedne erfaring tilsier at ett dyr som står og svaier 2 sek etter skudd er svimmelt pga raskt blodtrykksfall. Og det får man med hjerte/lungeskudd. Dyr som går rett ned, øker skepsisen min, da lar jeg heller trådkorset hvile på dyret ei stund til. De kan ha gått rett ned pga skudd rett i bogen som er helt ok. Men de kan også ha gått rett ned pga treff i ryggtagg. Og de dyra kan ifølge de som har opplevd det, pluselig hive seg på beina igjen. Dette blir ganske teoretisk, men enkelte klarer tydeligvis ikke å få det inn med teskje engang: en middels erfaren jeger ser øyeblikkelig at disse dyra i filmen er ferdige etter første skudd, bortsett fra det siste som får 2 skudd.

Link to comment
Share on other sites

1: Hvis ikke du kan være sikker på å treffe de vitale delene på en hjort i det du skyter mot bortimot stillestående dyr på 30-50 meter i helt åpent terreng. Burde dere stikke på skytebanen i stede for å sitte her og være verdensmestere.

Tiltredes! Som andre har nevnt, et Google-søk på skytteren viser at han ofte skyter over 330 på DFS-mesterskap. De som ikke har oppnådd slike resultater på tilsvarende skyting, bør kanskje uttale seg litt mindre skråsikkert.

 

For øvrig er det mange som skriver at skytteren bommer på 4. skuddet. Jeg kan ikke se noe kulenedslag utenfor dyret som bekrefter det (men jeg ser vel dårlig!). Dyret viser ikke andre skuddtegn enn å stoppe opp, og får umiddelbart et skudd til, sannsynligvis med splinter i ryggrad. Flott skyting!

 

 

Forøvrig, om du leser tråden fra ende til annen, vil du se at de fleste med mye jakterfaring ser dette som en god jaktsituasjon, med bra fellinger av dyr med tydelige skuddtegn. Flertallet ser ut til å synes det er dumt at filmen legges ut offentlig, nettop fordi folk med mangelnde jegererfaring ikke vil kunne forstå hva de ser (tolke skuddtegn osv).

Joda, eneste kritikk mot jegeren må i tilfelle være at han ikke "beregner sitt publikum". På en avis-nettside vil videoen bli sett av blant annet følgende kategorier, med disse reaksjonene:

 

1: Jaktmotstandere, "dyrevernere" etc: For disse er alt som fratar dyr (evig?) liv fælt.

2: "Den vanlige forbruker": Kan bli forledet til å tenke på hvor svineribba kommer fra.

3: Folk med mangelfull kjennskap til jakt: Huffda, dyrene døde jo, og så smalt det fælt!

4: Uerfarne/misunnelige jegere: Når det ikke var jeg sjøl som gjorde det, er det galt.

5: Erfarne jegere: Gratulerer jegeren, og håper å få en slik mulighet sjøl.

 

Jeg håper at folk ikke vil la dette hindre dem i å legge ut jaktvideoer på forumet! Jeg sier meg enig med "Melvin":

Erfaringer får man ikke igjennom å sitte og trøkke på tastaturet.

Erfaringe får man igjennom skyting og praktisk jakt.

Tusen takk til de med mye erfaring, og som deler av det.

Ha en god dag JAKTKAMMERATER

Link to comment
Share on other sites

Vi har visst forresten eit hylekor nr 2 her...

 

Det er dei som sablar ned alle som stiller seg kritisk til filmen og den jaktsituasjonen. Ingen tvil om at denne situasjonen ikkje akkurat passar heilt 100% innanfor Jegerprøveboka sine retningslinjer, sjølv om situasjonen er aldri so reell. Det må vere lov til å stille seg kritisk til slikt, ut i frå sitt eige syn på jakt, utan at ein skal bli uthengt som PETA-aktivist, eller på annan måte øydeleggande for jegerstanden. Når ein i tillegg begynner å henge seg opp i meddebbattantar sin alder, bustad, yrke/utdanning eller det som ein trur er vedkommande si jakterfaring, er det tydelig at det begynner å skorte på sakligheita i argumentasjonen.

Når ein i tillegg sitter foran sitt eige tastatur og postar innlegg der ein ber andre komme seg ut å få seg jakterfaring før ein kan meine noko... :roll: seier ikkje meir...

 

PS: Eg er berre 26 år. Må med skam melde at eg har vore med på jakt i berre 21 av dei. Må videre med senka hovud innrømme at antal nedlagt storvilt er berre tosifra. Er eg berettiga til å meine noko? Kan eg få tillatelse til å poste og meine noko på kammeret.no til tross for mi manglande jakterfaring?

Link to comment
Share on other sites

Vi har visst forresten eit hylekor nr 2 her...

Det er dei som sablar ned alle som stiller seg kritisk til filmen og den jaktsituasjonen.

Jeg har tidligere uttalt meg i denne tråden, som relativt nøytral. Jeg liker ikke den jaktutøvelsen jeg ser på videoen, men jeg er villig til å akseptere den selv om den altså ikke tiltaler meg.

 

At jeg uttrykker skepsis i stedet for å synge jegerens pris, er sikkert mer enn tilstrekkelig for at enkelte av bidragsyterne i denne tråden vil plassere meg i gruppen ”moralens voktere”, med alle tilhørende dårlige egenskaper; manglende jegerkvaliteter, tvilsomt erfaringsgrunnlag samt generelt sviktende tannhelse grunnet stadige sure oppstøt. Det er jeg helt komfortabel med! 8)

 

Langt mer komfortabel enn med å havne i den andre hovedgruppen i denne tråden; ”meningspolitiet”. Det er flere bidragsytere som burde ta inn over seg at dette faktisk er et diskusjonsforum. Det er folk der ute med helt andre meninger og holdninger enn deg selv, og det er de i sin fulle rett til å ha uten å bli idiotforklart og forsøkt kneblet.

 

Noen mener at ”moralens voktere” burde løsrive seg fra PCen og komme seg ut i skogen for å få nødvendig jakterfaring. I så fall er jeg tilbøyelig til å mene at det burde gå en tilsvarende strøm av ”meningspoliti” den andre vegen; ut av skogen og tilbake til samfunnet for nødvendig sosial trening. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når ein i tillegg sitter foran sitt eige tastatur og postar innlegg der ein ber andre komme seg ut å få seg jakterfaring før ein kan meine noko... :roll:

Da jeg ble dradd inn i planene om et nytt forum (til erstatning for SL), var det ikke på grunn av, men på tross av min kjennskap til data. Og jeg vet fremdeles ikke hvordan jeg skal få postet innlegg uten å bruke tastatur - :D

 

Det er oftest dårlig, eller totalt manglende mobildekning der jeg jakter. Men hvis jeg får mobilnumeret ditt, kan vi jo ta en jaktprat av og til, direkte fra terrenget, VestlandsJeger. Men da vil i tilfelle ikke andre få glede eller irritere seg over våre tankespinn! :D

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern: Skytteren innrømmer at 4 skuddet var bom, så da er vel ikke DET mer å krangle om. Han sier samtidig at han hadde full kontroll....

Spørsmålet er om det er greit å filme seg selv mens man skyter bom på hjort, for så å publisere det i media?

(alle med litt jakterfaring vet at å få inn et godt skudd nr to er ikke alltid lett)

 

For ordens skyld, jeg hadde gjort akkurat det samme, ihvertfall prøvd på det. Jeg feiler også med jevne mellomrom ( bommer) Men da går jeg litt småflau hjem, jeg ringer ikke lokalavisa...

Link to comment
Share on other sites

Jegermaistern skrev:

Men da går jeg litt småflau hjem, jeg ringer ikke lokalavisa...

 

Som jeg (og Skaubjønn) skrev, det er det punktet som kan gi grunnlag for eventuell kritikk.

 

Men hvis han hadde postet videoen her inne, burde vi takket og bukket for å få bli delaktig i en fin jaktopplevelse.

 

Enig med det! Nå skal jeg bare se filmen en gang til, så tar jeg helg! med hjortejakt :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde han hatt kontroll hadde han ikke bommet på en svær hjort på kort hold !

 

Klart han hadde full kontroll, det vet jo alle her som har sett videoen!!

Og så er han jo JEGER!! Og som en jeger så kan man da se at han hadde full kontroll og at alle dyra var døde på første skuddet.

Og som DFS skytter er man kometent til å skyte så bra!

 

hehe æ må flire av argumentasjonen til dem som vet her i tråden..

 

Jeg er enig i at det var bra skyting, 4 hjort ( eller hvilket som helst vilt for den del) er bra utteling. Men å sitte her å påstå at det ikke er noen sjanse for skadeskyting med å skyte såpass mange på relativt kort tid, det er bare tull. Men nå er jo ikke jeg jeger bare en enkel fyr som går med børse i skogen.

 

gratulere til fyren med fin jakt, og rolig opptreden... men å argumentere med at mannen har 330 poeng på pappskiveskyting og dermed er fritatt for alle muligheter til å skadeskyte er , unskyld meg, idioti. Greit det var kort hold, og store mål, men full kontroll. Det hadde han neppe, og det kan vel de færreste av oss påberope seg før man står der med byttet. Uforutsette ting kan skje hvem som helst.

Link to comment
Share on other sites

grattis til denne jegeren.god skyting,og ein fin opplevelse.Slike situasjoner er det mange av i løpet av hjortejakta,rundt omkring i liene våres.Men det er jo ikkje alle som filmar då.Eg lurar jo litt på koleist instruktørane i njff ber seg åt viss dei skal skyte kolle med kalv då?? Ha ein fortsatt god jakthaust alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

men å argumentere med at mannen har 330 poeng på pappskiveskyting og dermed er fritatt for alle muligheter til å skadeskyte er , unskyld meg, idioti.

Og hvem har argumentert med det? Hvis det er meg du prøver å tillegge et slikt utsagn, må du vennligst lese innlegget mitt en gang til!

 

Å tillegge folk meninger de ikke har, og etterpå kalle dem for idioter for å ha disse (påståtte) meningene, er rett og slett urederlig debatt-teknikk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i lengre tid tenkt å kjøpe meg et litt skikkelig videokamera, for evt. å kunne bruke til fiming på post etc. MEN - Jeg har nå lært, av å lese denne tråden, som følger:

 

"Legg aldri ut en eneste filmsnutt som viser skyting av dyr på nettet, og iallefall ikke under fullt navn"

 

:!::!::!::!::!::!::!::!::!::!::!::!::!::!::!::!::!:

Link to comment
Share on other sites

Heilt einig Bukkebrøl, har tenkt tanken eg også, men makan til surr dette skaper...

 

Og i hjortejakt 08 tråden, så la eg ut bilder av dyret eg skaut i år, men har ikkje nevnt kva scenario eg skaut den i, eller kor kula traff. Så slepp ein å måtte overbevise "altvitende humane dioter" om kvifor ditt og kvifor datt....

Link to comment
Share on other sites

Sukk, her har det skjedd ting.

Gikk OT fra første innlegg men der må jag ta selvkritikk, ser nå at jag burte brukt en annen rubrikk som hadde vist mer til hva jag tenkte på da jag så på den filmen.

Istedenfor ”4 hjort på 19 sekunder” skulle jag skrivet ”hjort på rekke å rad” ettersom det var oppførselen til dyrene som overrasket meg.

Der hvor jag jakter betyder et skudd at bøen er tom innen en rekker å blunke og drevne dyr holder svært høyt tempo. Derfor mitt spørsmål om dyra er foret med valium!!!

 

Da jag så video kunne jag ikke se noen feil i det som hendte på skjermen. For meg ser det ut som at skytter har full kontroll, ikke minst bekreftet av at fjerde dyr får to skudd.

 

Har da skytter utført en bragd? Det kommer helt an på hva en legger i betydning av ordet bragd men om vi da utgår fra at det er forvaltning av dyr som det er gitt fellingstillatelse for så meiner jag at han har gjort en bragd. Intet å skryte av men en kjempe innsatts for jaktlaget.

 

Jag noterer og at visse reagerer mot å legge ut denne video.. Tenk er følgende video:

En elg rør seg sakte fremover på sitt nærings søk. Fra høytalerne kommer dempet musikk fra Vivaldi, da smeller et skudd, elgen fortsetter sitt nærings søk, etter ca.30 sekunder begynner elgen å bli labil i bakparten og etter ytterligere 10 sekunder deiser den rett i bakken stein død.

 

Dette må da være spiselig for alle jegere men neppe for dyrevernere.

Etter min mening så blir de først fornøgde da all avlivning av dyr er over og det ikke eksisterer noe som heter jeger.

 

Andre sier at de kommer aldri til å legge ut noe som helst og det forstår jag veldig gott.

Tenk ingen bilder, video og fortellinger fra nær og fjerne strøk lenger. Da får vi et svært svekket kammer men det er det kanskje og noen som ønsker?

 

Jag forstår ikke tanken om å ”mørke” det vi jegere driver med. Denne filmen kan kanskje betegnes som ekstrem men den viser da kun virkeligheten en dag i skauen uten for guds skyld noe rødt.

 

For det er som magnum_mauser så passende skriver: ”til sjuende og sist, er det et dyr som skal avlivas” som er virkeligheten.

 

Frem for mer åpenhet, flere bilder, video og fortellinger om jakt.

 

Jag syns dette har tatt totalt av med anmeldelse? av jegeren:

 

”En jurist i Direktoratet for naturforvaltning forteller at de har sett på saken, men at de ikke har kommet til en konklusjon ennå. Diskusjonene så langt tyder på at de mener jegeren ikke har gjort noe straffbart. Dette fordi ingen av dyrene ble skadeskutt, men at alle fikk dødelige skudd.”

 

Men å andre siden er det kun godt at det har blitt gransket å funnet ikke straffbart.

 

Jag vill takke dem som har kommet med positive innlegg i en betent tråd og føler det er feil å nevne noen men skulle kanskje sende en vaffel……

 

Moderator, nå meiner jag vi har kommet til veis ende og låser tråden så kan de som kjenner behov for å kran….ehh diskutere gjøre det noen annen sted.

 

Då kan vi ta helg med god samvittighet og komme oss ut i skauen. :wink:

Skit jakt på dere.

Link to comment
Share on other sites

Sukk, her har det skjedd ting. -

 

Moderator, nå meiner jeg vi har kommet til veis ende og låser tråden så kan de som kjenner behov for å kran….ehh diskutere gjøre det noen annen sted.

 

Då kan vi ta helg med god samvittighet og komme oss ut i skauen. :wink:

Skit jakt på dere.

Trådstartere har en viss rett til å "holde regien" i egen tråd.

 

Og "Skaaning" spurte vitterlig om hjortene hadde fått for mye valium - mens vi andre diskuterte om skytteren hadde forsynt seg for grovt av fluesoppen!

 

Derfor oppfylles ønsket - tråden stenges!

 

NB: Fluesopp: Tradisjonen vil ha det til at vikingene spiste fluesopp for å "gå berserk". Medisinere mener fluesoppene er uegnet som rusgift, og at de i tilfelle bare ville oppnå å dø før sine fiender.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...