Jump to content

4 hjort på 19 sekunder....


Skaaning

Recommended Posts

  • Replies 222
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg er ikke storviltjeger, på ingen måte, men jeg stusset litt på dette klippet. Ser ikke ut som han følger med på de dyra han allerede har skutt. Han forsikrer seg ikke om at de er truffet godt. Bare skyter videre. Jeg ville ikke gjort det på denne måte. MEN, jeg er som sagt ingen storviltjeger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke gjort det på denne måte
Nå skal man alltid være forsiktig med å dømme ut fra presse og videoklipp (som garantert aldri gir hele bildet, verken i bokstavelig eller overført betydning), men ut fra det som ble presentert ville heller ikke jeg gjort det slik. Jeg ville forsikret meg om at første påskutte dyr lå nede og ble liggende før jeg fyrte løs på neste.
Man ser vel egentlig tydlig at hjortene har fått det før han begynner på neste.
Vel. Jeg ser ikke det så tydelig som du. Det som ble vist virker på meg som uforsvarlig jakt.

 

@spetsduden: Tsk, tsk, tsk. For et språk! Var du der?

Link to comment
Share on other sites

Når noen gjør slike idiotiske stunt som denne "jegeren" gjorde så må det tåles at noen kommer med milde kraftuttrykk :wink: . Det var foressten meget gjennomtenkt at jeg kalte denne karen en ..... ....... !

Sant nok at man skal være forsiktig med å dømme ut fra bilder og videoklipp,men i dette tilfellet ser vi mer enn nok!

Link to comment
Share on other sites

Dette var ikke det verste jeg har sett/ hørt om på jakt. Jegeren er visst aktiv skytter og følte vel at han hadde gode treff vil jeg tro. Dyra ramla jo stort sett med en gang. Syns det ble mye pepper her.

 

Skuddavstanden var jo ikke avskrekkende heller. Nei, dette var godt gjort syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

For å slippe å bli sensurert skal jeg ikke en gang forsøke å utrykke hva jeg mener om denne seansen. Hva skjedde med kolla som forsvant under skytteren, 15 sek etter den ble skutt på, og som fortsatt hadde godt driv. :evil: Burde ikke skytter sørget for å få ned denne før nummer tre og fire ble skutt.

Link to comment
Share on other sites

Nå må moralens voktere være litt rolige :wink: For meg ser det ut slik som hjortejakta er når det er folk som KAN skyte ligger på post. En annen ting er at det ikke er nødvendig å legge ut slike klipp. Men ja jeg har vært i samme situasjon mange ganger, og håper det blir flere. Og de som ikke har vært på slik jakt, så var det en helt normal oppførsel av de andre dyra, de vistte ikke hvor faren kom fra, derfor står de i ro for å lokalisere.

Kanskje jeg personlig ville brukt mer enn 19 sek. men det må nesten jegeren avgjøre selv når han er i situasjonen.

Det var da virkelig veldig god skuddreaksjon på alle dyra.

Link to comment
Share on other sites

Oioioi. Så er verdensmesterene på kammeret igang igjen.

 

Hva er galt i det som gjøres her? Tegner da ikke alle dyrene for treff?

 

Det eneste negative med denne snutten er at moralens voktere her inn reagerer.

 

Edit: Du var ørlite før meg ute Solheimen :D .

Link to comment
Share on other sites

Oioioi. Så er verdensmesterene på kammeret igang igjen.

 

Hva er galt i det som gjøres her? Tegner da ikke alle dyrene for treff?

 

Det eneste negative med denne snutten er at moralens voktere her inn reagerer.

 

Edit: Du var ørlite før meg ute Solheimen :D .

 

verdensmestere eller ikke, tror ikke jegeren var sikker på om det var dødelig bogskudd eller vomskudd for den delen, iallefall ikke ut fra filmsnutten å dømme.

Om denne jegeren er erfaren eller ikke har egentlig ikke så mye med saken å gjøre, mere heller at det er andre og ikke fullt så erfarne som ser dette, og tror at det er slik hjortejakta foregår. Det er det største problemet her egentlig.

Vi som er så fordømrade gode er faktisk rollemodeller for andre jegere, enten vi liker det eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ser egentlig ikke det helt store problemet her. Kalven som blir skutt som nr.2 er død. Den er bare ikke klar over det selv. At den står litt og tar noen skritt fram? Det er da ikke noe uvanlig. Da terrenget er bratt( det ser du på siste dyret som er skutt og ruller nedover) får den fort fart rett mot skytteren og forsvinner ut av kameravinkelen. Han har nok full kontroll her.

Men når en ser reaksjonene her, blant folk som burde være vant til jakt, var det nok kanskje ikke så lurt å få det i media. Skal tro da hvordan f.eks. jaktmostandere vil reagere.

Link to comment
Share on other sites

Jaja alle gjør hva de vil/ mener de har kontroll på. Men jeg hadde ikke skutt så mange der.

Jeg gjør det ikke på rypejakt heller, skyter aldri så mange på en plass, er så lett å miste kontrollen på en eller flere. Men nu vet jeg jo ikke om hvordan det så ut på utsiden av det kamera viste, det kunne jo være kjempeoversiktelig i alle retninger der.

 

Min personlige mening ut i fra det jeg ser på filmklippet er at jeg tror denne bragden ble utført av en med litt lite erfaring. Noe han også bekreftet "har skutt 5 hjort før" sa han. Litt skytekåt "nybegynner" mener jeg, og alt gikk bra ( tilsynelatende), så da må han jo få lov å være litt stolt. Sansynligvis lærer han som meg og alle oss andre av egne erfaringer etterhvert...

Link to comment
Share on other sites

Det eneste litt merkelige her er at han ikke venter med dyr nummer 3. Det første dyret ser en jo godt at har fått det det skal ha. (trodde først det var et av de fremste dyra han skyter på først, og reagerte på at disse ikke ga skuddtegn, men det er jo det bakerste!) Så skyter han på kalven. Denne tegner jo også godt for treff, men jeg ville nok skutt den en gang til FØR jeg skjøt det tredje dyret. Litt vanskelig å se om han skyter skudd nummer fire på kalven eller det andre dyret.. men jeg syns nå dette ser ganske så greit ut egentlig. God til å skyte er han i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Min personlige mening ut i fra det jeg ser på filmklippet er at jeg tror denne bragden ble utført av en med litt lite erfaring. Noe han også bekreftet "har skutt 5 hjort før" sa han. Litt skytekåt "nybegynner" mener jeg, og alt gikk bra ( tilsynelatende), så da må han jo få lov å være litt stolt. Sansynligvis lærer han som meg og alle oss andre av egne erfaringer etterhvert...

 

:roll::roll:

Google navnet til karen så vil du se at han er en god skytter. Det med 5 hjort før tolket jeg som 5 stk tidligere i år.

Link to comment
Share on other sites

Oioioi. Så er verdensmesterene på kammeret igang igjen.

 

Hva er galt i det som gjøres her? Tegner da ikke alle dyrene for treff?

 

Det eneste negative med denne snutten er at moralens voktere her inn reagerer.

 

Edit: Du var ørlite før meg ute Solheimen :D .

 

verdensmestere eller ikke, tror ikke jegeren var sikker på om det var dødelig bogskudd eller vomskudd for den delen, iallefall ikke ut fra filmsnutten å dømme.

Om denne jegeren er erfaren eller ikke har egentlig ikke så mye med saken å gjøre, mere heller at det er andre og ikke fullt så erfarne som ser dette, og tror at det er slik hjortejakta foregår. Det er det største problemet her egentlig.

Vi som er så fordømrade gode er faktisk rollemodeller for andre jegere, enten vi liker det eller ikke.

 

Men dette er jo et eksempel på hvordan hjortejakta kan foregå. Alle uerfarne jegere vet da selvfølgelig at det ikke er normalt å skyte 4 dyr i samme situasjon.

 

Nei ut ifra filmsnutten kan vi ikke se hva jegeren tenkte. Men du ser godt skuddreaksjon på alle dyrene. Så er det opp til jegeren som ser hvor trådkorset ligger når skuddene blir avfyrt å bedømme. Han var tydeligvis usikker på skudd nr.4 og ga nr.5 til samme dyret.

 

Jeg ser ærlig talt ikke no problem i dette.

Link to comment
Share on other sites

En erfaren skytter klarer godt å vurdere om skuddet sitter der det skal, ut fra "følelsen" i skuddøyeblikket. Kombinert med dyrenes reaksjon på skuddet, er det _egentlig_ unødvendig å vente på at dyret køler over med fire bein i lufta. Forutsatt, selvsagt, at den som skyter har den nødvendige erfaringa.

 

Ut fra filmen ville jeg vært vel så skeptisk på dyr nr. 3, som går rett ned i smellen, som på de øvrige. Såfremt man har kvote til det ser jeg heller ingen grunn til å holde igjen når dyra står pent på rekke og rad.

 

I den grad det er noe kritikkverdig, synes jeg vel helst - som andre har nevnt - at slike filmer helst egner seg best til husbruk.

Link to comment
Share on other sites

Noe han også bekreftet "har skutt 5 hjort før" sa han. Litt skytekåt "nybegynner" mener jeg

Men han nevnte vel ikke om det var totalt i karrieren eller i til nå i år...

 

Film på jakt er gir aldri et totalt bilde av virkeligheten nesten uansett. Jeg tipper holdet til maks 50 meter. En god erfaren og rolig skytter ser hvor korset ligger idet skuddet slipper. Sannsyneligvis visste han at dyret var dødt bedre enn dyret selv. Det ser også ut som er oversiktelig plass.

 

Hvis dette er mat for jaktmotstandere så er det fordi ALL dreping av dyr på film er det, Nemlig :!:

 

Når du har flaks med postvalg og oppførsel av dyr, og i tillegg har kontroll på nerver og skyteferdigheter kan mao resultatet bli som dette.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg kjenner til denne karen, så scorer han 101/2 poeng av 10p på "ikke gjøre noe uoverveid" skalaen. Så dette tror jeg nok han hadde full kontroll på. At han skyter noen tusen skudd i året i tillegg, er vel heller ingen bakdel. Men kanskje ikke for alle å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg sett dette flere ganger, og jeg ser ikke noe vidre klanderverdig her. Bortsett fra o det er fire dyr de har på kvota da, og han tar alle i første drevet... :wink:

Jeg stusset litt på første skuddet mot spissbukken. Ser ut som den står skrå, og tett inntil/bak kolla foran. Men det hadde jo skytteren mye bedre kontroll på enn det jeg kan se på filmen. Dyret som raver litt rundt er død på bena, det synes da tydelig. De andre går rett ned. Synes det ser ut som fyren har full kontroll jeg! Forstår ikke at dette er noe å ta på vei over.

 

Når det er sagt; jeg ville ikke skutt fire dyr her. Rett og slett fordi jeg kjenner mine begrensninger som skytter. Hadde blitt med det første, og kanskje en til. Men han fyren her har da full styring!?

Link to comment
Share on other sites

Gjennomsnitts jegeren skyter kansje 50 skudd i året på banen,så er det rett på jakt,hvor mange er det her som hyler,som skyter mer en det??? Har sett denne snutten noen ganger nå å synes ikke det er noe som tilsier at vi skal sette i gang noe hyle kor.....Han hadde sikkert full kontroll og dyra var jo døde selv om de stod å vinglet.Men at han legger ut en sånn film snutt der han skyter 4 dyr kan vel diskuteres om det er lurt eller ikke.Jeg personelig hadde ikke skutt mer en to,men det er meg.

Link to comment
Share on other sites

For å slippe å bli sensurert skal jeg ikke en gang forsøke å utrykke hva jeg mener om denne seansen. Hva skjedde med kolla som forsvant under skytteren, 15 sek etter den ble skutt på, og som fortsatt hadde godt driv. :evil: Burde ikke skytter sørget for å få ned denne før nummer tre og fire ble skutt.

 

Er vel ganske tydelig at kolla har fått det ganske så bra. Den står og svaier og går i kne flere ganger. Ser ut så det er ganske bratt her, så eneste veien for en døende hjort uten kontroll av verken kropp eller ben er jo rett og slett nedover. De 3 andre dyrene fikk det bra de også ser det ut til. De også sklir nedover etter skuddet. Synes ikke dette var graverende i det hele tatt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjenner til denne karen, han har drevet med skyting innen DFS siden han var bare guttungen. Å skyte disse dyra liggende på 50meters hold er omtrent like lett som å gå på toalettet for en erfaren skytter som er trent til blant annet å skyte felthurtig og stangskyting på begrensa tid til rådighet. Dyra er i tilegg på en svært oversiktlig plass. At han velger å ta ut hele flokken får være hans vurdering, men å kalle dette for uvettig skyting er bare tull. En hver jeger må kjenne sin egen begrensning, for denne karen var det ikke vanskelig å gjøre det han gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Godt vi alle har forskjellig syn på hva som er greit og hva som ikke er greit.

Så sant dyret ikke ligger nede, men står opreist i 12-15 sekunder, kan ingen avgjøre hvordan utfallet vil bli i en slik situasjon. Mener du noe annet enn det vet jeg ikke hvor mange lange ettersøk du har gjennomført, der skytterene har vært 100% sikker på skuddene sine.

 

Hvor mange år denne karen har ligget på bane med jakke, bukse, hansker, briller, vindmåler osv vet jeg ikke. Det er meg fullstendig likegyldig. MEN han ødelegger for alle andre jegere ved å legge ut slike videoer. Dette gagner ingen, og har ingen ting med jaktmoral og etikk å gjøre. Lurer på hvilke gleder man sitter igjen med etter en slik seanse.

Link to comment
Share on other sites

Godt vi alle har forskjellig syn på hva som er greit og hva som ikke er greit.

Så sant dyret ikke ligger nede, men står opreist i 12-15 sekunder, kan ingen avgjøre hvordan utfallet vil bli i en slik situasjon. Mener du noe annet enn det vet jeg ikke hvor mange lange ettersøk du har gjennomført, der skytterene har vært 100% sikker på skuddene sine.

 

Hvor mange år denne karen har ligget på bane med jakke, bukse, hansker, briller, vindmåler osv vet jeg ikke. Det er meg fullstendig likegyldig. MEN han ødelegger for alle andre jegere ved å legge ut slike videoer. Dette gagner ingen, og har ingen ting med jaktmoral og etikk å gjøre. Lurer på hvilke gleder man sitter igjen med etter en slik seanse.

 

Hvilke moralske og etiske prinsipper brytes i dette tilfellet?

 

Dette er human avlivning av 4 hjort på jakt. Om det skjer på èn post eller 4 poster etterhverandre spiller da vel ingen rolle?

Link to comment
Share on other sites

Du Ladden, mener du at ingen kan vite utfallet av den kolla som vimer rundt der? Da tar du nok feil. På jakt ville jeg ha vurdert det slik at den kolla er død på bena, men den vet det bare ikke enda. Har sett lungeskutte dyr vime slik noen sekunder inntil blodtrykksfallet gjør at de dette. På 50 meters hold sees tydelig inn/utslaget i bogen også, så du vet om det er et bra skudd, selv om det ikke vises tydelig på denne hjemmekamera filmen.

 

Kanskje ulurt å legge det ut, i hvertfall uten å forklare at det er helt normalt at dyr ikke detter i skuddet men at det ofte tar noen sekund. Er jo til og med noen her inne som vurderer det som en skadeskyting, så da må vel ikke-jegere lure på hva det er de ser.

Link to comment
Share on other sites

Du Ladden, mener du at ingen kan vite utfallet av den kolla som vimer rundt der? Da tar du nok feil. På jakt ville jeg ha vurdert det slik at den kolla er død på bena, men den vet det bare ikke enda. Har sett lungeskutte dyr vime slik noen sekunder inntil blodtrykksfallet gjør at de dette. På 50 meters hold sees tydelig inn/utslaget i bogen også, så du vet om det er et bra skudd, selv om det ikke vises tydelig på denne hjemmekamera filmen.

 

Kanskje ulurt å legge det ut, i hvertfall uten å forklare at det er helt normalt at dyr ikke detter i skuddet men at det ofte tar noen sekund. Er jo til og med noen her inne som vurderer det som en skadeskyting, så da må vel ikke-jegere lure på hva det er de ser.

 

Regner med det er Peders du sikter til................... :D

Link to comment
Share on other sites

ser ikke helt det store problemet her så lenge skytteren hadde kontrollen...er litt dumt av oss å dømme når vi ikke var der. Selv om det kanskje blir litt mye. Det hadde kanskje holdt med 2...men å legge ut det ut i media er ikke så lurt. Er dømt til å få reaksjoner... :!:

Link to comment
Share on other sites

Du verden,du verden. Her var det mange selvoppnevnte verdensmestere.

Regner med at de fleste aldri løsner mer enn ett skudd når de er på jakt? Aldri har skutt mer enn ett dyr pr jag?

Kanskje de er så flinke at de bare har ett skudd i børsa også?

 

Nei, det er nok heller missunnelsen som lyser igjennom.

Link to comment
Share on other sites

Personlig hadde jeg ikke gjort som denne jegeren, jeg synes at graden av kontroll er for liten etter min smak. På den andre siden hadde jeg neppe sagt noe videre om jeg hadde fått servert nyheten over jaktradioen om fire dyr på rappen, så fremt det var en dreven jeger/skytter og så fremt alle dyrene lå der.

 

Det er nettopp det siste som er det springende punktet. Hvordan ville de som uttaler seg positivt til det filmen viser ha uttalt seg, dersom kommentaren til filmen forklarte at dyr nummer tre reiste seg opp og sprang videre når kameraet var slått av. Ettersøk måtte til for å få felt dyret, og det viste seg da at det var truffet for langt bak og høyt nær ryggraden. Trolig var dyret bare blitt svimeslått en stund.

Dette er bare et eksempel på en tenkt versjon man ikke helt kan utelukke på bakgrunn av de skuddreaksjonene man ser på filmen. De samme skuddreaksjonene som jegeren ser, og må tolke og ta stilling til, der og da, gjennom kikkertsikte, tross rekyl og andre forstyrrelser. Ikke som oss, etter flere gjennomspillinger i fred og ro på PC’en.

 

Selvsagt kan meget erfarne skyttere være helt ram til å melde sine egne skudd, men klarer de også å melde den lille flisen av en kvist som dyret i skrittfart passerer bak i det skuddet går? Eller klarer de å melde at akkurat den kulen i akkurat den vinkelen foretar en atypisk retningsforandring når den treffer en grov knokkel, i stedet for å bare blåse rett i gjennom?

 

Selvsagt kan meget erfarne jegere være helt ram til å oppfatte og tolke skuddreaksjonen til dyr, men skuddreaksjoner er vel likevel ikke akkurat noen eksakt vitenskap, eller hva? Slik jeg oppfatter de mest erfarne jegerne så er de oftest enige om at jo mer de jakter jo flere anomalier opplever de.

 

Ja, hvordan ville folk egentlig ha reagert om slik jakting som vises hadde resultert i ettersøk, kanskje på mer enn ett dyr? Er ikke dette et typisk eksempel på en situasjon der man kan bli hyllet som stor jeger og skytter dersom alt går bra, men omvendt bli omtalt som en idiot som burde ta jegerprøven på nytt dersom det går til helvete? Er det ikke nettopp for å unngå slike situasjoner man prøver å innføre visse kjøreregler av typen ”tilstrekkelig forvisse seg om at dyr du har påskutt er ferdig, før du påskyter det neste”?

 

I slike situasjoner som på filmen finnes det en grense et sted for når kravene i viltlovens § 19 ikke lengre kan anses å være oppfylt. Nøyaktig hvor grensen går er ikke lett å si, men om jegeren i filmen nøytralt sett kan sies å være på rett side av grensen, så synes jeg uansett han begynner å komme ubehagelig nær å trå over.

Link to comment
Share on other sites

Synes det blir for dumt å trekke frem eventualiteter her. Filmen viser hva som skjedde,ikke dersom....om atte hvis om....tenk viss,kansje....Da kan en jo bare selge børsa å kjøpe fiske stang i steden.Det gikk tydeligvis bra og han som skøyt var en meget erfaren skytter med fryktelig mye mer skudd på bane en de fleste jegere. Men igjen det hadde sikkert holdt med 2 dyr,men han valgte å ta ut 4.Det var hans valg og da følte han seg nok sikker på situvasjonen,lett å sitte bak pc`n å dømme neden om og hjem for netjegeren.....

Link to comment
Share on other sites

 

I slike situasjoner som på filmen finnes det en grense et sted for når kravene i viltlovens § 19 ikke lengre kan anses å være oppfylt. Nøyaktig hvor grensen går er ikke lett å si, men om jegeren i filmen nøytralt sett kan sies å være på rett side av grensen, så synes jeg uansett han begynner å komme ubehagelig nær å trå over.

 

Den grensen er vi vel alle nær å trå over uansett hva og hvor vi jakter jmf. de domsavsigelsene de siste årene.

Skadeskyting skjer ALLE som jakter aktivt noen år og skyter på dyr, men det er det ingen som forteller om her på kammerset iallefall.

Jeg må virkelig si at de dyrene gikk overaskende kjapt i bakken, men de har vel litt med terrenget å si også. Ikke så lett å løpe dau over ei 70 grader steinur!

Synest Kammermedlemmer overgår dommerene i Nattjaktsaken i sogn en høy gang ang. hva, om, viss, atte situasjonen var annerledes :idea:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Synes det blir for dumt å trekke frem eventualiteter her. Filmen viser hva som skjedde,ikke dersom....om atte hvis om....tenk viss,kansje....

Ikke enig. De som er kritiske er opptatt av at det tas større risiko enn normalt med tanke på unødig lidelse for dyrene. Noen mener risikoen er for stor. Eventualitetene kan bidra til å belyse denne risikoen.

 

For noen har spørsmålet om eventualiteter og risiko i forbindelse med § 19 blitt høyst reell, jfr. dem som har blitt dømt for måneskinnsjakt, til tross for at dyret falt pent og pyntelig.

 

Når man bidrar til å publisere en slik film bør man påregne at det vil kunne bli diskusjon på et forum som dette.

Link to comment
Share on other sites

Synes det blir for dumt å trekke frem eventualiteter her. Filmen viser hva som skjedde,ikke dersom....om atte hvis om....tenk viss,kansje....

 

Ja, hadde det bare vært så enkelt...

Ref. diverse "hjortejakt i måneskinn" saker tyder det på at det ikke er noe argument at det gikk bra. Så har du en nabo, som ringer en overivrig lensmann, så er det fort gjort at du sitter der og må forklare hvorforatte hvis, kanskje og tenk om selvom alle fire dyra er så døde de kan bli. Bortsett fra den åpenbare grunnen (at jeg på langt nær klarer å sende avgårde 4 gode skudd på 20 sek.), er det derfor jeg hadde vært litt skeptisk til å gjøre det samme selv.

Link to comment
Share on other sites

Til de som mener dette er helt etter boka, hvorfor mener dere da at det ikke var lurt å legge ut filmen?

 

Jeg står for det jeg sa.

Min personlige mening:

Mannen kan være så god til å skyte han bare vil, jeg ville ikke ha skutt såpass mange på en gang. Men det er hans valg...

Jeg mener at man som skytter ikke kan være 100% sikker på utfallet av alle skuddet før man ser resultatet, mange har brent seg på at "døde" dyr har reist seg opp og forsvunnet over alle hauger. Og med 4 påskutte på en gang så kan man ha uflaks, uansett hvor god skytter man er.

 

På den annen side ( og fortsatt min personlige oppatning) så er en hjort et stort mål, det skytes på 50m hold opplyses det om her i tråden.. det er kort hold..

Så med en god skytter, kort hold, stillestående dyr og oversiktelig terreng..greit nok.

Er en jeger så god at han VET at han UMULIG kunne ha skadeskutt, og at han er så god til å tolke alle skuddtegn så kjapt så hvorfor ikke?

Da hadde jeg og skutt slik, men jeg har mistet "døde" dyr før, og jeg vet at jeg ikke er god nok til å tolke skuddtegn så kjapt mens jeg lader om og sikter meg inn på ett nytt dyr. Derfor hadde jeg ikke skutt så mange i det tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Til de som mener dette er helt etter boka, hvorfor mener dere da at det ikke var lurt å legge ut filmen?

.

 

Fordi da kommer det verdensmestere, aktorer og overdommere slik som her og kommenterer og attpåtil vil politianmelde mannen :idea: Les kommentarene i adressa!

Men etter boka? Hvilken bok? Hakkespettboka? I jegerprøveboka står det max. 100m skuddavstand, følger alle det?

Om mannen har "Bare skutt 5 hjort før" so what, han er sikkert bedre og skyte enn Ola dunk som har skutt 58 hjort i sitt liv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hu og hu. Skal i hvertfall ikke legge ut reiseskildring fra drivjakta i Polen hvis det blir regnet som Texas skyting på denne filmen. Enhver jaktscene som blir lagt ut blir jo kritisert. Enten er det for galt at det blir skutt for mange skudd , eller for mange dyr , og sjangler et dyr litt etter skuddet er det galt det og. Detter et dyr i skuddet er til og med det galt. Og hvis ikke allmenheten tåler å se dette får vi slutte med hele jakta. Skal vi kamuflere det vi driver med for å tilfredstille dyrevernerene. Det vil i hverfall ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...