Jump to content

4 hjort på 19 sekunder....


Skaaning

Recommended Posts

Att ein jeger trakker laaaangt over sine eigne grenser, er det berre han sjølv som kan bedømme. Hvertfall ikkje du! Og jaktetikken, på korleis måte opptrer han uetisk her? Han ordner opp i det han har starta på ein ryddig og grei måte.

Dine utalelser minner veldig om tidligare bidrag i denne tråden, fra folk med store meininger og veldig snever jakterfaring.

 

Skal jeg tolke deg her så sier du at det er helt greit at jegere gjør hva de selv vil og ønsker, har en hel del med videoer jeg kan paste inn med dyr som blir flådd levende, dengt, slengt, sparket og slått (propaganda filmer med opphav fra dyreetikkforbunder rundt om på nett) om det må til for å gjøre meg poengtert godt nok i henhold til human avliving? Jeg ser jo selv på filmen at dyra løper over stokk og stein, og hva gjør jegeren, følger med? Han sikter allerede på neste dyr, det ER opp til oss alle å sikre at jakten foregår humant, så kommer du inn brautende som en full nordlending en værfast dag i fiskeværet og hoier at vi må tie og la folk gjøre som de selv vil?

 

You go man, really :D

Øyh, bland nå ikke oss fulle brautende nordlendinger opp i diskusjonen din jammerstaur av ein hobbypredikant frå sørlandet :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 222
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvis vi hadde tatt hele den norske storviltjaktende delen av befolkningen innkludert brukere av forumet, og satt i den samme situvasjon som denne karen, så tror jeg til sammenlingning at han hadde kommet godt ut med det han utrettet her. :D

Jakt er Jakt og vi kan alltid pirke i detaljer, men det finnes nok jegere der ute som ikke hadde fått ned et eneste dyr i denne situasjonen selv med en magasintømming :shock: jeg for min del hadde tatt 3 dyr siden magasinet mitt ikke tar flere patroner :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Att ein jeger trakker laaaangt over sine eigne grenser, er det berre han sjølv som kan bedømme. Hvertfall ikkje du! Og jaktetikken, på korleis måte opptrer han uetisk her? Han ordner opp i det han har starta på ein ryddig og grei måte.

Dine utalelser minner veldig om tidligare bidrag i denne tråden, fra folk med store meininger og veldig snever jakterfaring.

 

Skal jeg tolke deg her så sier du at det er helt greit at jegere gjør hva de selv vil og ønsker, har en hel del med videoer jeg kan paste inn med dyr som blir flådd levende, dengt, slengt, sparket og slått (propaganda filmer med opphav fra dyreetikkforbunder rundt om på nett) om det må til for å gjøre meg poengtert godt nok i henhold til human avliving? Jeg ser jo selv på filmen at dyra løper over stokk og stein, og hva gjør jegeren, følger med? Han sikter allerede på neste dyr, det ER opp til oss alle å sikre at jakten foregår humant, så kommer du inn brautende som en full nordlending en værfast dag i fiskeværet og hoier at vi må tie og la folk gjøre som de selv vil?

 

You go man, really :D

 

Du kan ikke se på samme filmen som jeg. Hvor er det dyra løper over stokk og stein? Se filmen noen ganger til med et noe mer tilbakelendt utgangspunkt du. Det du skisserer er jo så virkelighetsfjernt som det kan bli! Bortsett fra det ene dyret som står på randen av fullstendig kollaps, så detter jo dyra ned tvert.

 

Snakk om å gjøre om ei fjør til ti høns!

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det jeg ser, er fire skikkelige tegn på dødelige treff. Det er vell ikke alltid hjorten dør i skuddet, å blir liggende flatt? Eller tar jeg feil?

 

Syns dette er en prestasjon jeg, men som mange har sagt tidligere, så er det synd det kommer i media på denne måten.

Det blir det samme som gutta som var på gåsjakt i levanger. Hyl å skrik fra folk som ikke skjønner seg på dette.

Link to comment
Share on other sites

Dine utalelser minner veldig om tidligare bidrag i denne tråden, fra folk med store meininger og veldig snever jakterfaring.

 

Edit: har moderert litt selv!!!

 

Men mener jeg du kan reise rett ut i svarte bekkmørkna med slike utsagn som du ikke har filla peiling på alikevel!! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ingen jaktsituasjon er lik - og ei heller er alle jegere like. Det handler om en vurdering der og da, og etterpåklokskapen er som kjent en eksakt vitenskap. Og det er fryktelig enkelt å kommentere i ettertid. Mange her som har en jaktsituasjon hvor du i ettertid ser at du gjorde en feil vurdering? Jeg har iallefall det - opptil flere, men det handler virkelig om å erfare. Med erfaring så tror iallefall jeg at vurderingene blir bedre også. Jeg vil hevde at jeg etter 50-60 storvilt har mindre sjangse for skadeskyting, vet bedre hva et godt skudd er (skuddreaksjon og egen vurdering idet skuddet går) og ikke minst kan vurdere om det er noe som gjør at skuddet bør holdes igjen. Jeg har selv skutt i to situasjoner som kan ligne denne. I den ene var stressnivået høyt, kommer brått inn i situasjonen og gjør da en fatal feilvurdering - noe som fører til skadeskyting og ettersøk. Ett dyr ligger igjen, men ett blir borte og vi finner det aldri. Dette var skikkelig lærepenge for en ung jeger. I en annen situasjon for kun noen få år siden skøyt jeg kontrollert 3 dyr innenfor ca 1 minutt - og mente selv at jeg hadde god kontroll på situasjonen. Jeg tror vel det er akkurat hva denne jegeren gjør - han føler at han har kontroll på situasjonen, i tillegg til å være en erfaren jeger og skytter. Jeg går ut fra at jegeren ikke hadde skutt om han ikke følte seg trygg på det han gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke se på samme filmen som jeg. Hvor er det dyra løper over stokk og stein? Se filmen noen ganger til med et noe mer tilbakelendt utgangspunkt du. Det du skisserer er jo så virkelighetsfjernt som det kan bli! Bortsett fra det ene dyret som står på randen av fullstendig kollaps, så detter jo dyra ned tvert.

 

Snakk om å gjøre om ei fjør til ti høns!

 

Hva erre dyra går på der da, innmark? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Att ein jeger trakker laaaangt over sine eigne grenser, er det berre han sjølv som kan bedømme. Hvertfall ikkje du! Og jaktetikken, på korleis måte opptrer han uetisk her? Han ordner opp i det han har starta på ein ryddig og grei måte.

Dine utalelser minner veldig om tidligare bidrag i denne tråden, fra folk med store meininger og veldig snever jakterfaring.

 

Skal jeg tolke deg her så sier du at det er helt greit at jegere gjør hva de selv vil og ønsker, har en hel del med videoer jeg kan paste inn med dyr som blir flådd levende, dengt, slengt, sparket og slått (propaganda filmer med opphav fra dyreetikkforbunder rundt om på nett) om det må til for å gjøre meg poengtert godt nok i henhold til human avliving? Jeg ser jo selv på filmen at dyra løper over stokk og stein, og hva gjør jegeren, følger med? Han sikter allerede på neste dyr, det ER opp til oss alle å sikre at jakten foregår humant, så kommer du inn brautende som en full nordlending en værfast dag i fiskeværet og hoier at vi må tie og la folk gjøre som de selv vil?

 

You go man, really :D

 

Les kva folk skriver, så tenker du, så leser du grundig ein gang til, du kan sikkert med fordel få andre til og lese det høgt for deg. Da skal du tenke grundig enda ein gang på kva du faktisk har lest, så kan du prøve deg frampå med eit svar, så går det så mykje likar!! Det er lett og komme med sarkatiske og tåplige svar til det folk skriver, når ein kosekvent misstolker det som blir skreve.

Link to comment
Share on other sites

Er jeg havnet hos dyrevernere eller i ett våpen og jaktforum her? Er nybegynner innen hjortejakt, men jeg har lært meg å stole på andre mennesker sin bedømning av situasjoner der jeg ikke selv er tilstede. Dersom jegeren selv bedømmer dette som fornuftig så stoler jeg fullt og helt på de avgjørelsene han tok når jeg ser resultatet.

 

Etterpåklokskap av personer som ikke er til stede under en hendelse er etter min mening noe en ikke bør forholde seg til. Jeg har selv erfaring fra våpenbruk i pressede situasjoner som ikke er jaktrelaterte og den som er oppe i situasjonen er den beste til å bedømme situasjonen der og da, ikke vi som ikke er til stede under hendelsen. Selv om vedkommende på videoen ikke har felt mange hjort er han garantert ingen nybegynner når det gjelder våpenbruk.

Link to comment
Share on other sites

 

Les kva folk skriver, så tenker du, så leser du grundig ein gang til, du kan sikkert med fordel få andre til og lese det høgt for deg. Da skal du tenke grundig enda ein gang på kva du faktisk har lest, så kan du prøve deg frampå med eit svar, så går det så mykje likar!! Det er lett og komme med sarkatiske og tåplige svar til det folk skriver, når ein kosekvent misstolker det som blir skreve.

 

Jeg ser hva du skriver, og jeg svarte konsekvent sarkastisk ;) Det må du takle når du forsvarer en filmsnutt som forverrer offentlighetens syn på jakt og jegere. Dette er ikke slik publisitet vi vil ha, og for å unngå den, må vi unngå slike situasjoner, er det så vanskelig å se for seg?

Link to comment
Share on other sites

Kunne vel ha skrive noken meter om det her, men trur eg lar vere. Uansett er det sunt og eit bra tegn at slikt skapar debatt, syns eg.

 

Personleg vil eg verken dømme eller støtte denne jegeren/filmen.

 

PS: Er "dyrevenn", "dyre-elsker" og "dyre-verner" verkeleg blitt skjellsord??? I så fall fortjena vi jegerar å få passet litt påskreve i samfunnet forøvrig...

Link to comment
Share on other sites

 

Les kva folk skriver, så tenker du, så leser du grundig ein gang til, du kan sikkert med fordel få andre til og lese det høgt for deg. Da skal du tenke grundig enda ein gang på kva du faktisk har lest, så kan du prøve deg frampå med eit svar, så går det så mykje likar!! Det er lett og komme med sarkatiske og tåplige svar til det folk skriver, når ein kosekvent misstolker det som blir skreve.

 

Jeg ser hva du skriver, og jeg svarte konsekvent sarkastisk ;) Det må du takle når du forsvarer en filmsnutt som forverrer offentlighetens syn på jakt og jegere. Dette er ikke slik publisitet vi vil ha, og for å unngå den, må vi unngå slike situasjoner, er det så vanskelig å se for seg?

 

Så du mener resten av befolkningen vil ha større tilit til en gjeng som driver med hysj-hysj aktiviteter ute i skogen, enn til en åpensindig gjeng som gladelig viser hva de driver med? Har faktisk så stor tillit til resten av befolkningens dømmekraft at jeg tror flesteparten ikke ville hevet øynebrynene over den fine jakta som er vist på denne videoen.

Link to comment
Share on other sites

Trust me, jeg bor nå i byen, å stole på at resten av landet vil "forstå" er det siste du bør gjøre ;) Her tror noen at biffen vokser på trær i kina og blir flydd inn via helikopter og levert til Rimis hovedsenter.. Det sørgeligste er at jeg ikke dikter det opp.

 

Jeg mente ikke hysj hysj, og jeg kan ikke se hvordan innlegget mitt mener det heller, jeg tar for tiden filmutdannelse så hva som blir vist og ikke vist og hvilke virkemidler\effekt det vil ha vet jeg, og det faktum at hans påskutte dyr beveger seg, det ene løper faktisk mens det andre ruller og triller, mens han gliser stolt gir ett særdeles dårlig inntrykk blant uvitende, ja tilogmed blant særdeles mange jegere. Er du helt uenig i dette?

Link to comment
Share on other sites

 

Les kva folk skriver, så tenker du, så leser du grundig ein gang til, du kan sikkert med fordel få andre til og lese det høgt for deg. Da skal du tenke grundig enda ein gang på kva du faktisk har lest, så kan du prøve deg frampå med eit svar, så går det så mykje likar!! Det er lett og komme med sarkatiske og tåplige svar til det folk skriver, når ein kosekvent misstolker det som blir skreve.

 

Jeg ser hva du skriver, og jeg svarte konsekvent sarkastisk ;) Det må du takle når du forsvarer en filmsnutt som forverrer offentlighetens syn på jakt og jegere. Dette er ikke slik publisitet vi vil ha, og for å unngå den, må vi unngå slike situasjoner, er det så vanskelig å se for seg?

 

Så du mener resten av befolkningen vil ha større tilit til en gjeng som driver med hysj-hysj aktiviteter ute i skogen, enn til en åpensindig gjeng som gladelig viser hva de driver med? Har faktisk så stor tillit til resten av befolkningens dømmekraft at jeg tror flesteparten ikke ville hevet øynebrynene over den fine jakta som er vist på denne videoen.

 

 

Det må isåfall være pga. at dem ikke er klar over hvordan ting bør være, men det veit jo vi andre som er jegere.........

Link to comment
Share on other sites

Herregud for en gjeng med suttre kjerringer,er det ikke bra nå??? Skal dere skape mere støy???? er det ikke nok støy her????

 

Er ein diskusjon rundt etikk og moral på jakt verkeleg støy?

Er det greit å vise ein film som denne i media, medan det å diskutere situasjonen er "støy"?

 

Etter mi meining er det bra at slikt blir diskutert. Om ikkje anna viser det at jegerstanden tar sånt på alvor, og at her faktisk eksisterar ulike meiningar og syn blant nokre hundre tusen jegerar. Det motsatte ville vore uendeleg trist.

 

PS: dersom nokon er lei av tråden, kan ein faktisk la vere å lese/poste i den. Å gå ut med høge kneløft og store bokstavar og kreve at andre skal slutte å diskutere blir rett og slett (unnskyld uttrykket) for dumt...

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange sekunders mellomrom bør det være før man feller neste hjort? Skulle tro enkelte har svaret på tidelen!

Om noen ikke behersker en situasjon, trenger det ikke være slik for andre.

 

 

Jeg snakker ikke i sekunder. Jeg snakker til dyret ligger. Man skal ikke begynne på nytt dyr, før man er sikker på at det forrige er dødt. Skuddreaksjon får man nesten uansett, for dyret kjenner utvilsomt at noe skjer med det.

 

Hvis man f.eks. peiser på kua og kalven, så er det greit. Det er 2 dyr. Da er det fullt mulig å ha kontroll, men 4 dyr. 5 skudd på under 20 sekunder. Da ser du ikke mye hva som skjer med de du har skutt på, pga. rekyl, og fordi du må sikte deg fort inn på nytt dyr.

Link to comment
Share on other sites

[Er ein diskusjon rundt etikk og moral på jakt verkeleg støy?

Er det greit å vise ein film som denne i media, medan det å diskutere situasjonen er "støy"?

 

Etter mi meining er det bra at slikt blir diskutert. Om ikkje anna viser det at jegerstanden tar sånt på alvor, og at her faktisk eksisterar ulike meiningar og syn blant nokre hundre tusen jegerar. Det motsatte ville vore uendeleg trist.

 

Selvfølgelig skal det diskuteres, men synes du det har kommet noe nytt og nyttig ut av de siste sidene i denne tråden?

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakker ikke i sekunder. Jeg snakker til dyret ligger. Man skal ikke begynne på nytt dyr, før man er sikker på at det forrige er dødt. Skuddreaksjon får man nesten uansett, for dyret kjenner utvilsomt at noe skjer med det.

 

Ehh... Jeg må bare spørre: Mener du at man ikke skal skyte på neste dyr, før det som er påskutt ligger helt dødt? Hvis man har skutt/jaktet en del. Så vet man hvordan skuddet sitter. Og ihvertfall på den avstand vi ser her på filmen.

Hvis jegeren er sikker på at skuddet sitter der det skal og fortsetter slik det ble gjort på filmen, har jeg ingen betenkligheter med å støtte. Det er sjelden storvilt "detter i smellen". Her vil jeg si at dyret er dødt, selv om det står på bena enda...

Link to comment
Share on other sites

Hvis jegeren er sikker på at skuddet sitter der det skal og fortsetter slik det ble gjort på filmen, har jeg ingen betenkligheter med å støtte. Det er sjelden storvilt "detter i smellen". Her vil jeg si at dyret er dødt, selv om det står på bena enda...

 

Amen

Link to comment
Share on other sites

Må først gratulere jegern med en flott dag og godt resultat.

 

Tror situasjonen er opp til jegern selv å bedømme, og her har han faktis dokumentert at han kan bedømme riktig.

Som det var skrevet tidligere her, han var ihuga skytter fra før felt,stang og felthurti. hvem om ikkje de kan finne siktebildet og avfyre andre skudd på ny blink raskere og sikrere. Mannen var kompetent til det og det gav resultat der etter når sjansen bau seg.

 

Men tror ikkje den er noe å kopiere for meg akorat, så dyktig er eg ikkje enda.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange sekunders mellomrom bør det være før man feller neste hjort? Skulle tro enkelte har svaret på tidelen!

Om noen ikke behersker en situasjon, trenger det ikke være slik for andre.

 

 

Jeg snakker ikke i sekunder. Jeg snakker til dyret ligger. Man skal ikke begynne på nytt dyr, før man er sikker på at det forrige er dødt. Skuddreaksjon får man nesten uansett, for dyret kjenner utvilsomt at noe skjer med det.

 

Hvis man f.eks. peiser på kua og kalven, så er det greit. Det er 2 dyr. Da er det fullt mulig å ha kontroll, men 4 dyr. 5 skudd på under 20 sekunder. Da ser du ikke mye hva som skjer med de du har skutt på, pga. rekyl, og fordi du må sikte deg fort inn på nytt dyr.

 

Du snakker vel litt mot deg selv her kenneth32?

 

Du skriver at dyret skal ligge før du begynner på ett nytt, i neste øtbelikk er det er greit og peise på ku/kalv, for det er 2 dyr? 'under seansen her på filmen står vel aldri mer en 2 påskutte dyr oppreist samtidig-så da er vel det og greit da? :)

 

Hvor mange dyr hadde du skutt i en slik situasjon?

 

Jegeren gjør her ingenting klanderverdig! Hadde han skutt på en femte hjort istedenfor ett oppfølgningsskudd på den fjerde, som ikke viser samme skuddtegn som de tre første, hadde saken vært en annen! Men dette dreier seg først og fremst om en unik jakt situasjoen!

Link to comment
Share on other sites

 

Selvfølgelig skal det diskuteres, men synes du det har kommet noe nytt og nyttig ut av de siste sidene i denne tråden?

 

Ja, faktisk.

For det første har det komme fram mange meiningar og holdningar på eit tema kor det ikkje finnast nokon fasit.

 

For det andre og kanskje mykje meir viktig, so er det som sagt sunt at det blir debatt kring slike tema. Må vere litt kjipt å vere jaktmotstandar og finne ut at etikk og moral på jakt faktisk skapar sopass temperatur i jegerane sine eigne rekker. Og at der eksistera ein viss indrejustis der ein må rekne med at kontroversielle ting blir debbattert og kommentert. Faktisk so er slike debattar med på å svekke eit av "kron-argumenta" til jaktmotstanderane.

 

Klart at enkelte innlegg er mindre "nyttige" enn andre, men sånn er det i alle trådar.

 

So lenge folk vil diskutere, so diskutera vi. Meina no eg.

Link to comment
Share on other sites

 

Les kva folk skriver, så tenker du, så leser du grundig ein gang til, du kan sikkert med fordel få andre til og lese det høgt for deg. Da skal du tenke grundig enda ein gang på kva du faktisk har lest, så kan du prøve deg frampå med eit svar, så går det så mykje likar!! Det er lett og komme med sarkatiske og tåplige svar til det folk skriver, når ein kosekvent misstolker det som blir skreve.

 

Jeg ser hva du skriver, og jeg svarte konsekvent sarkastisk ;) Det må du takle når du forsvarer en filmsnutt som forverrer offentlighetens syn på jakt og jegere. Dette er ikke slik publisitet vi vil ha, og for å unngå den, må vi unngå slike situasjoner, er det så vanskelig å se for seg?

 

Du må lære deg att der kanskje finnes eit anna syn og ei anna fasit en dei bilder og meininger du skaper deg i ditt hode! Du er faktisk ingen fasit på kva som er rett og galt her i livet, tenk på det du :wink:

Jegeren bryter ingen fastsatte regeler på dette klippet. Faktisk så er det jo jegeren sjølv som må sette sine eigne regler og grenser for kva han mestrer, og såfremt alt da går rett føre seg, så har han faktisk sitt på det tørre.

Att ein jeger skyter 4 hjort på 19 sekunder, der alle er daue etter 19 sekunder, det er ikkje noko galt med det! Og du snakker om att vi må ta hennsyn til offentligheten? Uansett kor du og dyrevenner med skylapper vrir og vender på dette, så dreier jakt seg til sjuande og sist om og ta liv, om å drepe. Og vi kan på mangen måter kamuflere det med andre motiv når vi tld skildrer kvifor vi liker jakt, men til sjuende og sist, er det eit dyr som skal avlivast, når vi er på jakt. Thats life! Og om ein jeger skyter 1 eller 4, såfremt han har sjølv kontroll på kva han gjere, og dyra ikkje lider unødig, da er det ikkje noko og rope for.

Eg forventer det hvertfall ikkje fra ein jeger, som ein i førsteomgang skulle tru hadde klart og kvitta seg med sine skylapper, men ein kan jo begynne og lure når ein leser ting og tang som kjem fram i tråden her.

Link to comment
Share on other sites

Det er da åpenbart at han bommer først på siste hjorten, er det ikke? At den da mot alle odds stopper opp igjen, og ikke springer er jo flaks...

Ikke at det gjør noe, det er jo slik det er på jakt. Men at jegeren ble litt heit etterhvert, og skyter bom til slutt er for meg ganske tydelig. Men han takler jo "hetetoktet" bra, og henter seg inn igjen på en glimrende måte, verdig en aktiv DFS skytter!

Dette er praktisk jakt.

Men:

Min påstand er at om dette hadde vert rådyr hadde få reagert, der er det mange av oss som bommer innimellom på lignende situasjoner. Men om det hadde vert elg det er snakk om, hadde sikkert alle reagert. Man skyter da ikke rein bom ( 4 skuddet) på en elg!!! Hjort er kanskje midt imellom siden hylekoret er delt på midten i denne sak? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Herregud for en gjeng med suttre kjerringer,er det ikke bra nå??? Skal dere skape mere støy???? er det ikke nok støy her????

 

Er ein diskusjon rundt etikk og moral på jakt verkeleg støy?

Er det greit å vise ein film som denne i media, medan det å diskutere situasjonen er "støy"?

 

Etter mi meining er det bra at slikt blir diskutert. Om ikkje anna viser det at jegerstanden tar sånt på alvor, og at her faktisk eksisterar ulike meiningar og syn blant nokre hundre tusen jegerar. Det motsatte ville vore uendeleg trist.

 

PS: dersom nokon er lei av tråden, kan ein faktisk la vere å lese/poste i den. Å gå ut med høge kneløft og store bokstavar og kreve at andre skal slutte å diskutere blir rett og slett (unnskyld uttrykket) for dumt...

 

Det jeg synes er problemet med denne tråden, og internettdebatter for øvrig som regel, er at man har liten mulighet til vurdere troverdighet/kunnskapsnivå til debattantene. for eksempel denne Clakz skråsikre synspunkt på at dette er galt. Han er i følge sin profil en herremann på 24 år, og han sier han går på filmskole og bor i by. Hvor mange relle jaktsituasjoner har han vært oppi, som basis for skråsikkerheten tror du? Liten erfaring gjør hverken ham eller andre uegnet til å mene noe, eller uttale seg hverken om jakt eller jaktmoral. Men her diskuterer vi ikke jaktmoral generelt, vi diskuterer et konkret tilfelle der en jegerbror har lagt ut film av en unik jaktsituasjon. Moralismeropene blir da i mine øyne høylytt synsing, eller støy som noen også kaller det. Vi må jo regne med at jegeren selv leser dette. Som tidligere nevnt synes jeg det er kjipt at moralismen så lett kommer frem på kammeret, spesielt om noen velger å legge ut film fra reell jakt. Det er mye lettere å kritisere enn å bidra med noe selv!

Forøvrig, om du leser tråden fra ende til annen, vil du se at de fleste med mye jakterfaring ser dette som en god jaktsituasjon, med bra fellinger av dyr med tydelige skuddtegn. Flertallet ser ut til å synes det er dumt at filmen legges ut offentlig, nettop fordi folk med mangelnde jegererfaring ikke vil kunne forstå hva de ser (tolke skuddtegn osv).

 

Så her er en liten oppfordring fra meg: La oss unngå de store overskriftene, dette er ikke debattsidene på VG. Vi må da kunne diskutre uten at det blir fronter som skal forsvare et standpunkt!

Bent

Link to comment
Share on other sites

Bra poeng Skaubjønn.

Hva med å diskutere påstanden min?

"Min påstand er at om dette hadde vert rådyr hadde få reagert, der er det mange av oss som bommer innimellom på lignende situasjoner. Men om det hadde vert elg det er snakk om, hadde sikkert ALLE reagert. Man skyter da ikke rein bom ( 4 skuddet) på en elg!!! Hjort er kanskje midt imellom siden hylekoret er delt på midten i denne sak? :roll:"

Link to comment
Share on other sites

Denen saken blir egentlig bare for dum

Teksten under er sakset fra Adressa:

 

Fylkesinstruktør i jeger og fiskeforbundet i Sør-Trøndelag, Kjell J. Christensen, mener jegeren fra Sunndal opptrer svært uansvarlig når han feller fire hjort på så kort tid.

 

– Man skal aldri gå på et nytt dyr før man har forsikret seg om at det første man har skutt er dødt. Slik jeg tolker videobildene skadeskyter han i tillegg en kalv. Det er forkastelig, sier han.

 

 

Hvordan kan dette kalles skadeskyting?

 

Jeg blir bare mer og mer oppgitt over utviklingen i denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Bra poeng Skaubjønn.

Hva med å diskutere påstanden min?

"Min påstand er at om dette hadde vert rådyr hadde få reagert, der er det mange av oss som bommer innimellom på lignende situasjoner. Men om det hadde vert elg det er snakk om, hadde sikkert ALLE reagert. Man skyter da ikke rein bom ( 4 skuddet) på en elg!!! Hjort er kanskje midt imellom siden hylekoret er delt på midten i denne sak? :roll:"

Vel, det er jo off topic da. Tråden handler om en kar som skjøt 4 hjort på 19 sekunder, så om du vil diskutere noe annet er det vel riktigst å starte en egen tråd om det? Jeg for min del har ingen sterke synspunkt på din påstand. Tror ikke det gjelder meg i alle fall. Men, jeg bryr meg nok mindre om ettersøk på en skadet kråke, enn et rådyr. Leter jo etter kråka, men kaller ikke inn ettersøkshund...

Link to comment
Share on other sites

Denen saken blir egentlig bare for dum

Teksten under er sakset fra Adressa:

 

Fylkesinstruktør i jeger og fiskeforbundet i Sør-Trøndelag, Kjell J. Christensen, mener jegeren fra Sunndal opptrer svært uansvarlig når han feller fire hjort på så kort tid.

 

– Man skal aldri gå på et nytt dyr før man har forsikret seg om at det første man har skutt er dødt. Slik jeg tolker videobildene skadeskyter han i tillegg en kalv. Det er forkastelig, sier han.

 

 

Hvordan kan dette kalles skadeskyting?

 

Jeg blir bare mer og mer oppgitt over utviklingen i denne saken.

 

Når Martin Blom ble tvunget til å klippe bort den kolla han skjøt løpende i los siden NJFF

sponset videoen om Hjortejakt, blir jeg ikke overrasket over noe derfra.

De er tydeligvis programforpliktet å si at kun liggende skudd på stillestående enkeltdyr er eneste

som er ok å skyte på.

 

Kanskje flere som skulle få seg noen turer ut av kontoret og ut på jakt?

 

Gratulere til jegeren med en fantastisk situasjon! Takk for at du delte den med blant andre meg!

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...