Jump to content

Er vi mange hjemmeladere her?


Mas-36

Lader du riflepatroner selv?  

223 members have voted

  1. 1. Lader du riflepatroner selv?

    • Ja
      200
    • Nei
      4
    • Nei, men skal etterhvert
      13
    • ALDRI i livet det er farlig det
      7


Recommended Posts

Her inne har jo samlet det meste av riflejegere og skyttere. Alt fra de som ikke eier sitt første våpen enda til de som har eid det meste :wink:

 

Så jeg lurer på er det også mange som lader sine egne patroner her også? Selv har jeg ladet i 10 år ca. Tok vel ca 4 år før jeg startet med hjemmelading da jeg hadde tilgang til billig ammunisjon en periode.

 

Har ladet endel kaliber til nå, og flere vil det bli om jeg fortsetter som jeg har gjordt til nå :P Men nå går det i .222rem, 7x57R og 30.06.

 

Stem folkens og skriv gjerne om hvor lenge dere har ladet og om hva som lades av kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Av de jeg kommer på av hva jeg lader: 9mm, .357MAG, 38.spc, 7,92x57IS, .30-30, .32ACP, .308, .223, .41MAG, .45ACP.

 

Aner ikke hvor lenge jeg har holdt på, men blir ei ladeøkt hver uke minst :) Hender dog at jeg impulshandler 9mm og 308 om jeg skal trene litt den dagen med de.

Link to comment
Share on other sites

Bare 41 av 176 som lager sine egne patroner her inne? Fint å se det er 2 som vil starte med hjemmelading da. Dere kan glede dere. Spennede hobby. Kan ikke love dere at dere sparer noe penger, men dere kommer til å skyte mere for de samme penga :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ladet en del inntil for 6-7 år siden, så ble det desverre en lang pause, men skal starte opp igjen nå :) .

Lader til 30-06 og 7,62x 54R.

Lader på ei LEE enstasjons-presse, og er kjempefornøyd med den. Selv om det tar ei stund å lade 200 -300 patroner (kosetid :wink: ) så føler jeg at jeg da har full kontroll på alle steg i prosessen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg lader p.t. .308 og 7x57r, og har tidligere ladet .223 og .30-06.

 

Jeg skyter også håndvåpen, men har ingenting å hente økonomisk på å lade selv (sist jeg regnet over, kostet det ti øre mer per smell å skyte hjemmeladet enn å skyte fabrikkammunisjon), så da blir det med fabrikkammunisjon (jeg skyter 9mm).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet siden 80 tallet:

For min egen del lader jeg i dag for disse:

9x19mm. - 45acp. - 45LC. - 38 Special - .30-30 Win. - .308 Win. - 7,5x54 Mas. - 7,62x54R. Russian - 7mm.RM. - .45-70Govt. 11x52R (.43 Beaumont/svartkrutt).

 

Tidligere ladet jeg 6,5x55, jeg har fortsatt die-sett og har reddet en fattig sjel med litt hjelp.

Har også die-sett til .303 British som noen ganger benyttes på mitt laderom når anledningen byr seg.

 

Blir aldri lei av å lade, mulig en diagnose :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg anskaffet et RCBS Rockchucker set i 96 med die sett til 30-06. Siden kjøpte jeg dier til de forskjellige riflekalibre jeg anskaffet. ... 270W, 7x57R, 6,5x55, 243W, 223R og 9,3x62. Den gangen ladet jeg for jakt, jaktfelt og noe trening, jeg lå på rundt 1500 skudd i året.

 

Da jeg begynte å skyte med pistol i 2006 skaffet jeg meg min første Dillon 550 for 9 mm og 38/357. Den holdt lenge til moderat forbruk til feltskyting og ble etterhvert utvidet med dier til 32 ACP, 32, 44 og 45 ACP. Med PPC kom behovet for mere kapasitet men jeg holdt ut med 550'en til jr og jeg startet med dymamisk. I et blaff av villfarelse håpet jeg jr skulle hjelpe til med ladingen før stevner og anskaffet en 550 til... Det ble til at min første 1050 oppsatt for 9mm ble anskaffet. I ren ladeglede anskaffet jeg en 1050 til for 38 revolver ammunisjon som det gikk mye av til PPC. 1050'en til 9mm har etterhvert fått kulemater.

 

550'ene har jeg beholdt for lading av ammunisjon til riflene og alle andre kalibre, RCBS er blitt fast kuleutdrager for 9mm. Jeg har ført logg over alt som er ladet opp igjennom, men har mistet noe oversikt over hvor mye som lades på 1050'ene, men jeg ligger nok i området +/- 30000 skudd / år, hvor 9mm pt utgjør ca 80% vil jeg tro.

 

Jeg har i alle år brukt Vithavouri krutt, dog noe Norma krutt til å begynne med. Tennhetter har jeg brukt det meste som er tilgjengelig her på berget, Federal, CCI, Mag Tech, Winchester... Federal har sine fordeler for tunede revolvere, men ellers er min erfaring at kvalitet er jevnt over god og så lenge lade operatøren gjør jobben så blir det lite funksjonsfeil.

 

Jeg var veldig nøye med hylsene til riflene hvor jeg holdt rede på merke og antall omladinger. De ble sizet til riktig lengde, omhyggelig renset og inspisert. Nå er jeg fullstendig ukritisk mht hylser for pistol, plukker med meg alt jeg finner, kjører de en runde i hylserenser og lader opp. Jeg hiver åpenbart slitne hylser siden jeg lader mye av 9mm til major kravet i IPSC (PF > 160) og tenker at det er greit at de har noe styrke i behold. Har forøvrig aldri opplevd at hylser forårsaker problemer så lenge ladningen er der den skal være.

 

Jeg lader for å få den ammunisjon jeg mener fungerer best i mine våpen og så har jeg en formening at jeg sparer noen kroner - det gir i allefall mening å plukke hylser for gjenbruk ( gleden ved å komme over en haug med engangsskutte hylser er fremdeles tilstede ...)

Link to comment
Share on other sites

Mange som lader her inne ja, det kunne jeg jo tenke meg også. Moro å lese litt hva folk lader. Ser det er mange av de "normale" patronene som folk lader. Men også patroner som ikke lenger lages, eller som koster noen hundrelapper pr skudd :wink: Når du da kan lade de til langt under halv pris eller kan lade til ett våpen som ellers bare hadde stått der pga ammo lages ikke lenger er det jo ekstra moro å drive med dette.

 

Men klart jeg lader mest pga økonomien i dette. 30.06 patronene mine ligger på ca 4kr motfor 8-12kr som kjøpepatroner koster. Blir fort litt å spare.

 

7x57R ligger også på ca 4kr motfor 12-30kr som fabrikkammunisjonen koster.

 

Merk dette er trening. Blir fort litt dyrere med jaktkulene.

 

Hylsekostnad ser jeg ikke på da de kan ofte brukes mange ganger så det blir ikke mange ørene.

Link to comment
Share on other sites

Eg begynnte med ein lee loader til 6,5x55 i 2013, er bedre med pressa sjølv om det hender at eg lure på ting der og. Lader fortsatt berre til 6,5x55 med Lee classic cast brech lock. Veie ladningane på ei Dillon vippevekt. Har funne ut sålangt at til 6,5x55 skal eg gå over til Lapua hylser etter kvart som dei andre blir fasa ut, dei helde lengst før dei må trimmast. Så har ikkje så mykje erfaring som mange andre her inne.

Link to comment
Share on other sites

Eg begynnte med ein lee loader til 6,5x55 i 2013, er bedre med pressa sjølv om det hender at eg lure på ting der og. Lader fortsatt berre til 6,5x55 med Lee classic cast brech lock. Veie ladningane på ei Dillon vippevekt. Har funne ut sålangt at til 6,5x55 skal eg gå over til Lapua hylser etter kvart som dei andre blir fasa ut, dei helde lengst før dei må trimmast. Så har ikkje så mykje erfaring som mange andre her inne.

 

Erfaringen kommer med tiden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lader stort sett alt selv. Begynte da jeg kjøpte meg 8x68S'n, blei både kostbart og tungvint med kjøpe ammo.

Nå lader jeg: 6,5x55 (krag),7x65R, 30-30WCF, 308W, 8x57 IS(moderat), 8x68S, 45/70 og forhåpentlig snart 45Blaser, hvis det die-settet jeg bestilte for over et år siden snart dukker opp.

Har tidligere lada: 223, 5,6x52R, 6mm NormaBR, 7x57R, 7mmRM, 338WM.

Link to comment
Share on other sites

Da var alt ladeutstyret bært opp fra boden og gjennomgått. Du verden så mye morsomt "skrammel" som dukka opp 8) Nå mangler jeg bare ett passende bord å montere det på OG grundig gjennomlesing av ladeboken igjen :mrgreen:

 

MEN, og her kan jeg bare påta meg all skyld, enkelte deler på diene har fått litt rust. Bare overflaterust ser det ut som, men stygt er det uansett :( Noen som har tanker om veldig forsiktig bruk av stålull ???

 

Unnskyld til trådstarter dersom du mener dette faller utenfor tråden, men kan jo være flere som lurer på det samme :wink:

Link to comment
Share on other sites

Unnskyld til trådstarter dersom du mener dette faller utenfor tråden, men kan jo være flere som lurer på det samme :wink:

 

Det går så bra vet du :wink: Kjekt å dele litt erfaringer her også :) Ser for meg olje og stålull å pusse forsiktig vil gjøre susen.

Link to comment
Share on other sites

Lader til meg selv og jaktkompiser: 204 Ruger, 222 & 223 rem, 6,5x55, 308 og 30-06.

Begynte som mange for å spare penger, men også for å prøve kuler som ikke kan kjøpes ferdig patronert... Oppdaget jo temmelig raskt at det kostet en del penger i innkjøp av superduper utstyr, men du verden for noen muligheter det er for hjemmeladeren! Det dukket også stadig opp alternative kuler som måtte prøves, og nye kruttsorter som kanskje ga bedre presisjon og ønsket hastighet. At en del kuler og krutt har blitt kassert får så være.. Hadde jeg droppet dette ladestyret og bare kjøpt jaktmatch og Oryx, er jeg overbevist om at jeg hadde spart mye penger. På den annen side hadde jeg ikke tilegnet meg all den kunnskap og erfaring jeg sitter med i dag. Så gjør det heller ikke noe å skyte sin første elg med hjemmeladet Woodleigh, en kule den vanlige ikke så altfor interesserte elgjeger er ukjent med. Anbefaler alle som er nysgjerrig å begynne med hjemmelading, ta bare ikke helt av, det går an å lage mye god ammo med lite og rimelig utstyr!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet i tre år. Foreløpig bare til 30-06.

 

Jeg begynte å lade for å få like patroner fra år til år. Før jeg begynte å lade brukte jeg vanligvis remington umc til trening, men det var ikke alltid jeg fikk tak i de, og da trente jeg med det som var billigst. Etter noen år så jeg også at umc hadde forskjell i presisjons fra lott til lott.

 

På jakt brukte jeg Fusion i mange år, men da den lokale forhandleren sluttet som Schou-partner måtte jeg begynne å lete etter noe nytt.

 

Jeg skyter ca 100 treningskudd i året, og ca et halvt magasin på jakt. Aner ikke når ladeutstyret blir tjent inn igjen, men det betyr ingenting. Etter tre år med lading har jeg brukt tre kuletyper i to forskjellige vekter, og to typer krutt. Kanskje jeg er verdens kjedeligste hjemmelader.

Link to comment
Share on other sites

Lader til rifle , ca 1000 skudd i året men håper på at det blir meire .

Ladet nå i 5 år og det blir garantert mange år til . Greit å ha ammo når man plutselig får ungefri og kan bruke en ettermiddag på bana :D

 

lader mest for å få ned kostnaden på ammo da jeg har en del ukurante kalibre å kjøpe ferdigrulla .

Begynte med et sånt billig Lee sett men etter som bestanden av rifler har økt i skapet, Har lee pressa blitt byttet ut med ei Froster co-ax presse .

 

Lader 7x33 222r 6,5x55 6,5x284w 308 30-06 8x68s 358w og 9,3x62

 

Langt i fra noen ekspert men lærer litt kvar gang :wink:

 

I

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er vel nærmere 4 år siden jeg begynnte å lade selv. Kjøpte meg et RCBS Master Supreme Kit, som jeg er godt fornøyd med. Bruker Lyman 6 Gen kruttmål/vekt.

 

Jeg skyter endel jaktfelt, og da er det veldig fint å kunne lade selv. Bare her går det fort med 400 skudd. Så er det endel trening i tillegg. Jeg har holdt meg til de enkle gode ting, i 308win som brukes til jaktfelt og jakt, har to rifler i samme kaliber, bruker jeg Nosler Custom Competition kuler, godt fornøyd med de også! Billige og gode! Jeg har konsekvent holdt meg til en type krutt, Vithavuori N-150, jeg har fått såpass god samlinger på oppsettet, at det ikke har vært behov for å endre så mye på det.

Jeg lader også i 30.06 og .17 Remington Fireball. Finner stor glede i å lade selv! Anbefaler alle med interesse for både jakt og skyting å begynne med det!

Link to comment
Share on other sites

Har ladet siden forrige årtusen, nærmere bestemt i ´99 en gang.

Først bare pistolpatroner på en Lee Pro1000.

Da var det kun .38 Super det gikk i.

Så fant jeg jo ut at det var gøy, både å lade og å forske på ulige ladinger i mine våpen.

Så etterhvert kom 2 Pro1000 presser til i hus, samt en masse die-sett.

Lader eller har lada følgende gjennom årene:

9mm

.38 Super

.357 Sig

.357 Mag

.40S&W

10 mm Auto

.45 WinMag

.45 ACP

 

Ble også ei Lee riflepresse også for lading av jaktammo.

Der produseres:

.223 Rem

6,5x55

.308

 

Har, takk og lov, aldri hatt et eneste uhell under lading på disse åra og kommer til å lade så lenge jeg kan få det til.

Klarte å dra av en patron uten krutt i revolveren en gang, med det resultat at kula satt fast i løpet.

Skjønte heldigvis skjønte jeg umiddelbart hva som skjedde og klemte ikke av en ny en med kula i løpet.

Så også det gikk bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ladet vel min første patron seint på 90 tallet, etter det har det blitt en del forskjellige patroner.

Dette er de jeg kommer på, mener det er de fleste.

 

Lader i dag:

 

6,5x55

308

22-250

8x54KJ

9,3x57

9,3x72R

375H&H

10,75x68 (Snart)

 

Med ekte krutt

45 Colt

40-65

45-70

 

Har ladet:

 

243

223

30-06

7x57R

7x65R

44 Russian

44 Magnum

338Edge

 

Utover dette kommer noen munnladere, men det er vel litt ved siden av...... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Startet med lading i 2004, da jeg kjøpte 300 win mag. Da kostet elgammo med Trophy Bonded Bear Claw 30kr skuddet og var ufattelig dyrt! :shock: I dag er vel prisene på ferdig elgammo det dobbelte, så jeg har ikke angret på at jeg investerte i ladeutstyret, og det har i grunnen bare balla på seg...

 

Lader:

6,5x55

223 Rem

.308 win

.300 win mag

 

.44 Spec

.44 Mag

.460 S&W

.45 colt svartkrutt og røyksvakt

 

Har ladet:

.22-250

Link to comment
Share on other sites

Lader stort sett bare .45 winmag, men har utstyr til .44 mag, .357 mag, .308 og .300 winmag. De to siste nevnte har jeg ikke engang våpen kamret i, men jeg er som ei kjerring når det kommer til guttevarer til halv pris :P

 

Når jeg nå handler rifle i 6,5 Creedmoor så har jeg ikke engang valget om kjøpeammo, så da blir det lading.

Link to comment
Share on other sites

Har ladet selv i ca 20 år.

Begynte med pistol og revolver, den gang jeg begynte med skyting. Så kjøpte jeg en rifle med ett, dengang for 15 år siden,ukurant kaliber: 22-250.

Nå skyter jeg stort sett bare hjemmeladet, med unntak av 22 lr :winke1: .

9 mm

38/357

22-250

300 Wby

45/70

460 WBY

 

Har også ladet til:

.25 Auto

6,5 X55

.308

.338 LM

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Startet lading i 1978.

Metallsilhuett var det store, og 44 mag var kaliberet :D

 

Etter det er det blitt (tror jeg):

357 Rem mag.

45 ACP.

243 Rem.

270 Win.

30-30 Win.

308 Win.

30-06 Sprg.

338-06 A-Square

338 Winmag.

35 Whelen.

375 H&H.

375 Ruger.

 

I dag er det kun 30-06 og 338-06, og kun jaktammo.

Har fortsatt den gamle Hornadypressa med utstyr kjøpt hos det som den gang var gullgruva for oss våpengale trøndere: Trøndelag Våpenimport i Fjordgata i Trondheim.

Den er etter hvert supplert med en RCBS Rock Chucker i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...