Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

2 timer siden, Fantaboksen skrev:

Altså hvis man først skal se forsøke å se lyst på dette, så har jeg 1 stk stoooort ønske til ny våpenlov som etter hvert skal innføres.

Jeg har forstått det som at de da skal bygge opp ny lov helt fra bunn av, og da kan vi jo forbundene jobbe litt ekstra hardt.
Nå skal jo magasinkapasitet begrenses for Halvautorifler, og jeg lover herved å begrense klagingen min på dette dersom det blir mulighet for jakt med f. eks ar-15.

Hadde lett kjøpt meg noen mindre magasiner til MR308'en min dersom jeg da kunne tatt den med på luftetur i skogen.

Dette burde jo ikke være noe problem da det er mulig i blant annet både Polen og Tyskland.

Og før noen kommer og ødelegger drømmen min med fakta og realiteter, så håper jeg at dere lar meg drømme videre i fred... :)

 

 

Sånn, nå har du drømt i 2 timer, det får være lenge nok. Det meste vi har sett fra EU kommisjoner, Gjørv kommisjoner og andre (uvitende?) byråkrater og politikere tyder jo på at synsing, følelser og politisk korrekthet har mye mer tyngde enn fakta i slike prosesser. Du bør nok være fornøyd om du i det hele tatt får eie en AR når den nye våpenloven trer i kraft :-) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som svar til Fantaboksen og psAico:

EU og politikere generelt motsier seg selv om folks like rettigheter i unionen. Dersom det var slik hadde håndvåpensport vært gjeninført i England. Lands politikere står nesten fritt til å byråkratisk stramme/trakassere inn til det verre for borgerne. Også i Norge. At vi får en liberalisering i halvauto-rifler utover Garand tror jeg ikke på før jeg ser det.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, psAico skrev:

Sånn, nå har du drømt i 2 timer, det får være lenge nok. Det meste vi har sett fra EU kommisjoner, Gjørv kommisjoner og andre (uvitende?) byråkrater og politikere tyder jo på at synsing, følelser og politisk korrekthet har mye mer tyngde enn fakta i slike prosesser. Du bør nok være fornøyd om du i det hele tatt får eie en AR når den nye våpenloven trer i kraft :-)

Buuuu, slem psAico... :P

Som sportsskytter satser jeg på at jeg er fredet et par år til..
Men har vel i grunn begynt å innse at disse våpnene i praksis er som et HV våpen..
Du har det "på lån" helt til staten finner en "bedre" løsning.

870fanboy: om jeg ikke misforstår det vil dette gjelde alle magasiner nye som gamle..

Vaquero: Nei, du sier noe.
Det jeg finner litt trist er at mye av det som skyttere i dag ser på som "urealistisk" og oppnå av våpeninnehav var helt... normalt tidligere.

Har en bekjent som innehar mye rart, blant annet en 14,3mm "Boys" rifle.
Dette var noe som visstnok ble reklamert for i norske våpenblader tidligere, og som man fikk lov til å kjøpe.

Min største frykt er jo at skyttere om noen få tiår fra nå blar gjennom gamle skuffer, kommer over et gammelt reklameblad fra Brownells og tenker: "Wow, tenk i gamle dager a, da kunne man jo faktisk erverve ar-15, det var tider det......"

(Noe lignende de tankene jeg hadde når jeg hvilte øynene på Boysrifla...)

 

Det er derfor jeg misliker disse kompromissløsningene våpeneiere får tredd nedover hodet, for det er jo uten unntak en side som må gi, mens den andre tar.

Nå er jeg på ingen måte oppsummert på våpenloven, så denne listen er laaangt fra komplett, men tankene mine vandrer allikevel til "kompromissene" vi har hatt de siste årene:

-Jaktvåpengarderobe går fra 8 til 6 våpen
-12,7x99 BMG blir forbudt
-Håndvåpen med kaliber over .455 blir forbudt
-"Godkjentliste" på halvautorifler som gjør at mange spennende ting forsvinner fra markedet (US-karabin, HK91, HK33, M-14, Garand, FN-FAL med venner)
-Selvpålagt 2 års karantene for erverv av de skumleste riflene
-En stille overenskomst som sier at man helst ikke skal søke om rifler med særlig større kaliber enn .338LM
-Pumpehagler blir omfattet av samme reglement som halvautoene (kapasitet/kolber)
-Blyhagl blir forbudt på jakt
-Strengere plomberingsregler på våpen (Denne kan jeg faktisk være delvis enig i)
-Det er såvidt jeg vet ikke lenger mulig å søke om halvautoer på konkurranselista til Metallsilhuett (Ubekreftet, men jeg lar den stå allikevel)
-Og nå, muligens begrensning på magasinkapasitet.... (Den som venter får se)

Dette er jo det vi har "gitt" fra oss i kompromisset, la oss se hva vi fikk i byttehandelen:

-NROF og DSSN fikk beholde sine rifleprogrammer grunnet karantenereglene
-Blyhagl er nå delvis lovlig på jakt
-Garand med noen få jevnaldrende venner har kommet på godkjentlista, men vennene til Garand er det overraskende vanskelig å finne
-Classic som ervervsgrunnlag i DSSN

 

Nå når jeg har skrevet opp disse tingene, så håper jeg inderlig at det er mye jeg har glemt og/eller ikke vet om, for hvis ikke er jo dette kompromisset bygget opp slik som dette:

"Dere får beholde "X", men jeg tar "Y" og "Z" fra dere. På et senere tidspunkt kan dere kanskje få tilbake deler av "Z", men da tar jeg fra dere litt mer av "Y" istedenfor....

Av frykt for at det er noen et eller annet sted her inne som fremdeles tar meg seriøst, så legger jeg ved denne amerikanske tegneserien hvor noen tydeligvis har irritert seg over litt av det samme som jeg irriterer meg over her..

 

Illustrated-Guide-To-Gun-Control.png

Edited by Fantaboksen
Skriveleifer
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror det er veldig viktig at både jegere og konkurranseskytere støtter opp om hverandre. Jeg personlig har egentlig liten interesse av høykapasitetsmagasin mye på grunn av jeg er student og det å skyte 30 skudd i en føy er litt for kostbart. Men uansett så støtter jeg opp folk som liker disse uansett om det er konkuranse eller plinking. Selv om hulet i båten ikke er på min side så betyr det ikke at båten ikke kommer til å synke uansett om vi som våpenentusiaster ikke støtter opp om hverandre. Det er visst gang på gang at de som ofte er mest for strengere lovgiving angående våpen vet lite om nådagenslov og enda mindre om våpen generellt (omgjøre et våpen fra semiauto til fullauto med å skifte magasin er et eksempel). Det som jeg har sett som positivt er om det regelverket som alt til stede heller har blitt håndhevet enn å tilføre mer som bare gjør det mer upraktisk for lovlydige våpeneier. Jeg har personlig aldri blitt spurt om å vise våpenkort som ett eksempel. Håper bare vi holder debatten edruelig og ikke går helt "teaparty" selv om jeg også har ganske sterke følelser angående dette. For jeg vet for et faktum etter alle undersøkelser og rapporter jeg har sett at vi har virkeligheten på vår side.    

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på hvor mange av de innstrammingene som kom på grunn av at noen har misbrukt lovlig anskaffede våpen av en type som ble forbudt, eller utnyttet smutthull for å få våpen som egentlig ikke var lov, og hvor mange innstramminger som kom fordi noen ikke liker våpen generelt.

Jeg tror jeg vet svaret...

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Eldhannas skrev:

Jeg lurer på hvor mange av de innstrammingene som kom på grunn av at noen har misbrukt lovlig anskaffede våpen av en type som ble forbudt, eller utnyttet smutthull for å få våpen som egentlig ikke var lov, og hvor mange innstramminger som kom fordi noen ikke liker våpen generelt.

Jeg tror jeg vet svaret...

psAico gav vel også det svaret øverst her....

Link to comment
Share on other sites

Merker meg at enkelte her er kompromisskåte som journalister.

La meg sette dette med å godta kompromisser i forhold til urimeligheter litt på spissen.

Hvis du ønsker å leve, mens den nyinnflyttede naboen din ønsker deg død, godtar du da kompromisset at du bare blir hardt skadd?

Ikke?

Neivei, hvorfor godtar man tilsvarende urimelige kompromisser i andre saker?

Det VIRKELIG skammelige er at noen av disse "fornuftige" kompromissidiotene kommer fra forbundene som skal representere skytterne, og så fort de blir kritisert for viljen sin til å inngå kompromiss med urimeligheter, drar de frem hvordan de mistet elever på Utøya som hersketeknikk for å stilne kritikere. Det at slike er våre representanter BURDE skremme de som i det hele tatt ønsker å beholde sivilt våpeneierskap som en mulighet i Norge.

 

//Svein

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, 870fanboy skrev:

Noen som vet om det nå er på tide å kjøpe inn noen store magasiner eller kommer man til å bli straffet for magasiner man alt eier når loven trer i kraft?

Det er formulert slik at om du i det hele tatt er i besittelse av et "loading device" som tar over gitt kapasitet (uavhengig av om det passer i noen som helst av våpnene du eier) så skal alle våpen du har inndras. Det er "besittelse av" ikke "anskaffelse av" som teller her. Så eneste jeg kan se du kan komme deg unna med, er bananer til 10/22 (rimfire). Har du leddene for å lage patronbånd til MG så er du kjeltring. Selv om det hverken passer i våpna dine eller på patronhylsene dine.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Det kommer ikek til å komme et nytt lovforslag, lovforslaget er vel pinadø snart fem år gammelt. Og det vil ikke kunne komme mange enbdirgner uten at det i det misnte vill påkreve en ny høringsrunde. Men det vil nok bli tilpasset eventuelt forventede EU utfordringer. Dog kan det drøye prossessen også. 

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Hassel skrev:

Jeg sliter i min enfoldighet med å finne en konkret link til nøykatig hva som ble vedtatt i går...

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=AMD&format=PDF&reference=A8-0251/2016&secondRef=107-107&language=EN

mer info her:

https://firearms-united.com/2017/03/15/eugunban-outcome-vote/#more-2450

Tok hele 15 sekunder å finne, så du kan ikke ha slitt veldig tungt.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Once firearms are lawfully acquired and possessed in accordance with Directive 91/477/EEC, national provisions concerning the carrying of weapons, hunting or target shooting should apply

Så lenge et våpen er lovlig ervervet, er det altså nasjonale regler som avgjør bruk osv.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

The activities of a dealer include not only the manufacturing but also the modification or conversion of firearms, essential components and ammunition, such as the shortening of a complete firearm, leading to a change in their category or subcategory. Purely private, non-commercial activities, such as hand-loading and reloading of ammunition from ammunition components for own use or modifications of firearms or essential components owned by the person concerned, such as changes to the stock or sight or maintenance to address wear and tear of essential components, should not be considered to be activities that only a dealer would be permitted to undertake.

Hjemmelading og hjemme mekking er fortsatt ikke regulert.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

(6) In order to increase the traceability of all firearms and essential components and to facilitate their free movement, all firearms or their essential components should be marked with a clear, permanent and unique marking and registered in the datafiling systems of the Member States. (7) The records held in the data-filing systems should contain all information allowing a firearm to be linked to its owner and should record the name of the manufacturer or brand, the country or place of manufacture, the type, make, model, calibre and serial number of the firearm or any unique marking applied to the frame or receiver of the firearm. Essential components other than the frame or receiver should be recorded in the data-filing systems under the record relating to the firearm to which they are to be fitted. (8) To prevent markings from being easily erased and to clarify which essential components the marking should be affixed to, common Union rules on marking should be introduced. Those rules should apply only to firearms or essential components that are manufactured or imported into the Union on or after ... [15 months after the date of entry into force of this Amending Directive], when they are placed on the market, while firearms and parts manufactured or imported into the Union before that date should remain covered by the marking and registration requirements under Directive 91/477/EEC that are applicable until that date.

 Våpen importert og solgt 15 måneder etter innføringen av regulativet skal ha vitale deler merket slik at de kan spores, våpen ervevet før affekteres ikke av dette

 

Link to comment
Share on other sites

Vedrørende oppbevaring og transport

Sitat

(13) Firearms and ammunition should be stored in a secure manner when not immediately supervised. If stored otherwise than in a safe, firearms and ammunition should be stored separately from each other. When the firearm and ammunition are to be handed over to a carrier for transport, that carrier should be responsible for proper supervision and storage. Criteria for proper storage and for safe transportation should be defined by national law, taking into account the number and category of the firearms and ammunition concerned

Igjen er det nasjonal lov som dikterer dette (kan jo skape utfordringer med transport over grenser...) og her på berget er det vel i bunn og grunn Posten som har funnet opp sine egne begrensinger

Link to comment
Share on other sites

Kjøp og salg:

Sitat

(14) Directive 91/477/EEC should not affect Member States' rules which allow lawful transactions involving firearms, essential components and ammunition to be arranged by means of mail order, the internet or distance contracts as defined in Directive 2011/83/EU of the European Parliament and of the Council1 , for example by way of online auction catalogues or classified advertisements, telephone or email. However, it is essential that the identities of parties to such transactions and their lawful ability to enter into such transactions be capable of being checked and actually checked. As regards purchasers, it is therefore appropriate to ensure that their identity and, where relevant, the fact of their authorisation to acquire a firearm, essential components or ammunition be checked by a licensed or authorised dealer or broker, or by a public authority or a representative of such authority, prior to, or at the latest upon, delivery.

Direktivet overkjører IKKE nasjonal lovgiving. Men understreker viktigheten av kjøper har lov til å erveve og er riktig kjøper. I bunn og grunn eksisterende praksis, i form at ervevstilatelsen er gitt av politet, når som helst kan sjekkes av selger og det er krav om identifikasjon (som også da er utstedt av offentlig myndighet, dvs førerkort og pass)

 

Med andre ord, så ligger det ikke her noen presserende grunn til å endre på norsk praksis i Norge, så langt.

 

Edited by Hassel
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg bladd opp og ned i EU sitt makkverk av et dokument, og kan ikke se at det blir de helt store endringen for konkurranseskyttere. For vår del har de stort sett vedtatt:

  • Halvautorifler konvertert fra helautorifler blir verboten
    • Allerede forbudt her på berget, ingen unntak.
  • Halvautorifler med mag-kapasitet over 10 skudd blir verboten
    • Unntak for sportsskyttere, dagens situasjon altså.
    • Unntak for reservister/militært personell
    • Jegerene er ikke fullt så heldige, de må kvitte seg med høykapasitetsmagasinene, men slik jeg forstår teksten er ikke rifla forbudt før du er i besittelse av tilhørende magasin over 10 skudd.
     

    Therefore, semi-automatic firearms with a fixed loading device allowing a high number of rounds to be fired, as well as semi-automatic firearms in combination with a detachable loading device having a high capacity, should be prohibited for civilian use.The mere possibility of fitting a loading device with a capacity exceeding 10 rounds for long firearms and 20 rounds for short firearms does not determine the classification of the firearm in a specific category.

  • Kortpang med høykapasitetsmagasin blir verboten
    • Unntak for sportsskyttere
    • Unntak for reservister/militært personell
    • Du får ikke kjøpe kortpang uten å være sportskytter i Norge likevel.

Skremmeting for folk som absolutt ikke bør ha våpen tar seg en smell

  • Replikaer
  • Plomberte våpen
  • Signalvåpen
  • Andre ubrukelige våpenlignende gjenstander

Strengere forvaltningskrav

  • Politiet må få ut fingern og lage det landsdekkende våpenregisteret sitt, samt digitalisere behandling.
  • Norge kan velge, men blir ikke presset til etter endringene, å inkludere medisinsk/psykologisk sjekk.
  • Må kanskje ha en lappe som sier du har lov å ha høykapasitetsmagasiner fordi du er konkurranseskytter, men dette kan de jo bare sjekke når de raider deg etter magasinene.

Ellers er det jo ganske plankekjøring, ingenting der som er strengere enn framlegget til våpenlov som var på høring for fire-fem år siden, og som JD/POD har ruget på siden da fordi det ikke ga helt resultatet de ønsket seg. Om den implementeres beint fram med flertallsforslagene (og ikke POD sine mindretallsforslag) er det ikke så ille i forhold til den eksisterende norske våpenloven. Litt surere for de som er inaktive, litt hjemler så politiet faktisk kan håndheve den, men ellers ikke særlig konsekvens for folk som oppfyller dagens krav.

Edited by willyandre
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helauto og reservister

Sitat

(16) Member States should, however, have the possibility to authorise the acquisition and possession of firearms, essential components and ammunition classified in category A when necessary for educational, cultural, including film and theatre, research or historical purposes. Authorised persons could include, inter alia, armourers, proof houses, manufacturers, certified experts, forensic scientists and, in certain cases, those involved in film or television recordings. Member States should also be allowed to authorise individuals to acquire and possess firearms, essential components and ammunition classified in category A for national defence, such as in the context of voluntary military training provided under national law.

Utlån av 416 og AG3 til miltært personell er fortsatt helt fett, og ervev av skumlisbørser til NROF er helt greit.

Link to comment
Share on other sites

Skumlis børser og store magasiner:

Sitat

 (23) , certain semiautomatic firearms might be very dangerous when their capacity, in terms of the number of rounds, is high. Therefore, semi-automatic firearms with a fixed loading device allowing a high number of rounds to be fired, as well as semi-automatic firearms in combination with a detachable loading device having a high capacity, should be prohibited for civilian use. The mere possibility of fitting a loading device with a capacity exceeding 10 rounds for long firearms and 20 rounds for short firearms does not determine the classification of the firearm in a specific category.

Skumle halvauto svarte riffler er bar lov om du har rett til å kjøpe dem (sportskytter)

Skumle halvauto brune rifler er bare lov så lenge du ikke stapper inn mer en 10 skudds magasin (hmm... gikk prisen på petra .308 magasinene mine opp eller ned nå??) med mindre du er sportskytter og alikevelø har lov til å stappe inn stort magasin.

 

Link to comment
Share on other sites

.22 salong

Sitat

(24) Without prejudice to the renewal of authorisations in accordance with Directive 91/477/EEC, semi-automatic firearms which use rimfire percussion, including those with a calibre of .22 or smaller, should not be classified in category A unless they have been converted from automatic firearms.

Med mindre 10/22 din eller tilsvarende kan si "brrrrrrrraaaapp" så er den ok, okke som (husk at nasjonale regler kan mene andre ting)

Link to comment
Share on other sites

Norge og Island... urrrmmm....

Sitat

(35) As regards Iceland and Norway, this Directive and Directive 91/477/EEC constitute a development of the provisions of the Schengen acquis within the meaning of the Agreement concluded by the Council of the European Union and the Republic of Iceland and the Kingdom of Norway concerning the latters’ association with the implementation, application and development of the Schengen acquis1 which fall within the areas referred to in Article 1 of Council Decision 1999/437/EC2 .

Jeg tror det betyr at vi er inkludert.... via schengen samarbeidet

Link to comment
Share on other sites

Vitale deler

Sitat

(2) ‘essential component’ means the barrel, the frame, the receiver, including both upper and lower receivers, where applicable, the slide, the cylinder, the bolt or the breech block, ▌ which, being separate objects, are included in the category of the firearms on which they are or are intended to be mounted;

Altså ting som 15 måneder etter implementering av reglene skal merkes med individuelt nummer er: Løp, Ramme. Upper og Lower der det passer, tønne (sukk) bolt/leide/støtbunn. Delen skal klasifiseres i den kategorien som våpnet det er tiltenkt tilhører. dvs at F,eks en Mauser bolt og et AR sluttstykke blir litt forkjellige ting i forhold til kategorisering og registrering.  

For oss er det lite annet en at SLuttstykke ser ut til å bli registreringspliktig om et års tid eller to.

Link to comment
Share on other sites

Ammunisjon og ladkomponenter:

Sitat

(3) ‘ammunition’ means the complete round or the components thereof, including cartridge cases, primers, propellant powder, bullets or projectiles, that are used in a firearm, provided that those components are themselves subject to authorisation in the Member State concerned;

Nasjonal lov regulerer ervev og tilgang. EU bare sier hva som er definert som ammunisjon. (ingen endring for oss)

Link to comment
Share on other sites

Registrering og oversikt

Sitat

(c) paragraph 5 is replaced by the following: "5. Member States shall ensure that all firearms may be linked to their owner at any moment.".

Med andre ord et søkbart, fungerende nasjonalt våpenregister som foreslått i NOU 2011:19 , for min del håper jeg på at man tar nødvendige hensyn til å hindre "Andre" tilgang...

Link to comment
Share on other sites

For jegere, jaktvåpen og noen konkuransevåpen:

Sitat

3. Member States shall ensure that an authorisation to acquire and an authorisation to possess a firearm classified in category B shall be withdrawn if the person who was granted that authorisation is found to be in possession of a loading device apt to be fitted to centre-fire semi-automatic firearms or repeating firearms, which: AM\P8_AMA(2016)0251(107-107)_EN.docx 35/62 PE598.517v01-00 EN United in diversity EN (a) can hold more than 20 rounds; or (b) in the case of long firearms, can hold more than 10 rounds, unless that person has been granted an authorisation under Article 6 or an authorisation which has been confirmed, renewed or prolonged under Article 7(4a).

MERK! dette gjelder også repeter våpen.. Troy PAR, Mosberg MVP osv. Har du et magasin med "stor" kapasitet i forhold til rifle eller pistol (jeg skjønner jo hvorfor HK har linet opp 20 skudds P30 mags for produksjon...) som duu ikke har lov til å eie via lisens eller untaksbestemmelser skal våpentilatelse inndras.

Edited by Hassel
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Hassel skrev:

Registrering og oversikt

Med andre ord et søkbart, fungerende nasjonalt våpenregister som foreslått i NOU 2011:19 , for min del håper jeg på at man tar nødvendige hensyn til å hindre "Andre" tilgang...

Akkurat dette med data filing system, og deling av data på tvers av medlemslandene kommer til å bli ei hard og kostbar nøtt. Mye av formålet med direktivet er jo å hindre at lovlig ervervede våpen ender opp hos kriminelle, så hvis de skal ha ett sammenkoblet våpenregister (les handleliste for kriminelle) som er tilgjengelig i hele EU så har de laget seg ett sikkerhetshull på størrelse med ei solid låvedør. Å kontrollere hvem som passerer denne vil kreve ett utrolig godt koordinert (og dyrt) IT prosjekt på tvers av medlemslandene, med ett tilsvarende dyrt og koordinert prosedyreverk for bruk og tilgangskontroll på toppen. Lykke til! (så var det dette med kost/nytteverdi da...)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

mer om salg

Sitat

Article 5b Member States shall ensure that, in cases involving the acquisition and selling of firearms, essential components or ammunition classified in category A, B or C by means of distance contracts as defined in point (7) of Article 2 of Directive 2011/83/EU of the European Parliament and of the Council* , the identity, and where required, the authorisation of the purchaser of the firearm, essential components or ammunition are checked prior to, or at the latest upon, delivery thereof to that person, by: (a) a licensed or authorised dealer or broker; or (b) a public authority or a representative of that authority.

*

(7)

‘distance contract’ means any contract concluded between the trader and the consumer under an organised distance sales or service-provision scheme without the simultaneous physical presence of the trader and the consumer, with the exclusive use of one or more means of distance communication up to and including the time at which the contract is concluded;

 

Norsk praksis er pr i dag innafor, så lenge våpnet sendes med ervevstilatelse og kontrol av ID. MEN det er godt mulig at man må sende som rekomandert post, ikke vanlig norgespakke lenger. Denne delen er litt mer åpne for tolkning. Men i utgagspunktet, løangt innafor, slik jeg forstår det

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Hassel skrev:

MERK! dette gjelder også repeter våpen.. Troy PAR, Mosberg MVP osv. Har du et magasin med "stor" kapasitet i forhold til rifle eller pistol (jeg skjønner jo hvorfor HK har linet opp 20 skudds P30 mags for produksjon...) so,m duu ikke har lov til å eie via lisens eller untaksbestemmelser kan våpentilatelse inndras.

Ikke kan, skal inndras.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, psAico skrev:

Akkurat dette med data filing system, og deling av data på tvers av medlemslandene kommer til å bli ei hard og kostbar nøtt. Mye av formålet med direktivet er jo å hindre at lovlig ervervede våpen ender opp hos kriminelle, så hvis de skal ha ett sammenkoblet våpenregister (les handleliste for kriminelle) som er tilgjengelig i hele EU så har de laget seg ett sikkerhetshull på størrelse med ei solid låvedør. Å kontrollere hvem som passerer denne vil kreve ett utrolig godt koordinert (og dyrt) IT prosjekt på tvers av medlemslandene, med ett tilsvarende dyrt og koordinert prosedyreverk for bruk og tilgangskontroll på toppen. Lykke til! (så var det dette med kost/nytteverdi da...)

Det er ikke lagt til rette for et overnasjonalt register så vidt jeg kan se

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Hassel skrev:

Skumlis børser og store magasiner:

Skumle halvauto svarte riffler er bar lov om du har rett til å kjøpe dem (sportskytter)

Skumle halvauto brune rifler er bare lov så lenge du ikke stapper inn mer en 10 skudds magasin (hmm... gikk prisen på petra .308 magasinene mine opp eller ned nå??) med mindre du er sportskytter og alikevelø har lov til å stappe inn stort magasin.

 

I direktivet er det bare magasinstørrelse som skiller, ikke om børsa er "svart" eller "brun". Heldigvis gikk ikke det fluffy "ligner på"-forslaget til kommisjonen gjennom. Medlemslandene kan velge å tillate folk å eie halvautomatiske AR-15 o.l. som klasse B våpen, så lenge de ikke er i besittelse av magasiner til sentertente rifler (som ikke behøver å passe til det angjeldende våpenet O.o) med mer enn ti skudd.

Norge kan selvfølgelig velge å fortsette praksis med at lovlighet til jakt avgjøres etter estetiske kriterier. Avgjørelsen om hvilke antikviteter som ble tillatt til jakt nå nylig styrket mistanken min (som jeg har hatt siden 2011) om at det i ny våpenlov kommer til å bli lagt til et teknisk kriterium, nemlig krav om fast eller hengslet magasin. 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Lille Arne skrev:

I direktivet er det bare magasinstørrelse som skiller, ikke om børsa er "svart" eller "brun". Heldigvis gikk ikke det fluffy "ligner på"-forslaget til kommisjonen gjennom. Medlemslandene kan velge å tillate folk å eie halvautomatiske AR-15 o.l. som klasse B våpen, så lenge de ikke er i besittelse av magasiner til sentertente rifler (som ikke behøver å passe til det angjeldende våpenet O.o) med mer enn ti skudd.

Norge kan selvfølgelig velge å fortsette praksis med at lovlighet til jakt avgjøres etter estetiske kriterier. Avgjørelsen om hvilke antikviteter som ble tillatt til jakt nå nylig styrket mistanken min (som jeg har hatt siden 2011) om at det i ny våpenlov kommer til å bli lagt til et teknisk kriterium, nemlig krav om fast eller hengslet magasin. 

Jepp, nasjonal lov overstyrer EU.  Svart her forstått som "til konkuranse" Brun som "til jakt" så det er hva våpnet er ervevet til som er kritisk, ikke funksjon eller utseende.

Link to comment
Share on other sites

Samlere og helauto:

Sitat

3. Member States may choose to grant to collectors, in individual special cases, exceptionally and in a duly reasoned manner, authorisations to acquire and possess firearms, essential components and ammunition classified in category A, subject to strict conditions on security, including the demonstration to the national competent authorities that measures are in place to address any risks to public security or public order and that the firearms, essential components or ammunition concerned are stored with a level of security proportionate to the risks associated with unauthorised access to such items. Member States shall ensure that collectors authorised under the first subparagraph of this paragraph are identifiable within the data-filing systems referred to in Article 4. Such authorised collectors shall be obliged to maintain a register of all firearms in their possession classified in category A, which shall be accessible to the national competent authorities. Member States shall establish an appropriate monitoring system with respect to such authorised collectors, taking all relevant factors into account.

Samlere kan ha helauto så lenge der er samlere (definert av nasjonal lov) de har oversikt of børsene sine og de har låst dem inn ordentlig. Kontroll og oversikt ansvar ligger hos nasjonal myndighet.

Edited by Hassel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...