Jump to content

Det meste irriterende ved jakt?


Bartemannen

Recommended Posts

Jo, det kan jeg godt fortelle dere.

 

Det er setningen "Fikk du noe?".

 

Her har man selvfølgelig forskjellige prioriteringer, men for meg når jeg er ute med børsa eller hagla så er selve matauken lenger nede på min prioritetsliste.

 

Høyere på listen er:

- Frisk luft

- Trim

- Spenning

- Sosialisering

- Friluftsliv med bål, kaffe etc

- Lære om terreng, natur og fauna

 

Når jeg har vært ute en hel dag fra morgengry til solnedgang så er jeg ofte i godt humør selv om ikke det ble noe dyr. Jeg har fått masse trim og frisk luft. Kost meg med bålet. Kanskje sett både spor og dyr, og lært noe om hvor dyrene beveger seg i terrenget.

Helt til jeg kommer inn døra eller får melding på mobil/Facebook: "Fikk du noe?"

 

Folk som ikke jakter selv er utrolig opptatt av om man alltid får skutt noe. Og det er masete å alltid skulle forklare seg for den gjengen.

Er alene om interessen i huset og er små-lei av kone og unger som ikke forstår hvorfor man kan være ute en hel dag å være fornøyd selv om man ikke fyrer av et eneste skudd.

 

Og sånn går nå dagan...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når jeg har vært ute en hel dag fra morgengry til solnedgang så er jeg ofte i godt humør selv om ikke det ble noe dyr. Jeg har fått masse trim og frisk luft. Kost meg med bålet. Kanskje sett både spor og dyr, og lært noe om hvor dyrene beveger seg i terrenget.
Da har du jo fått noe. Du har fått mye mer enn de som må stille spørsmålet.

 

Og jeg er fullstendig enig med deg, det å avfyre skuddet er en svært liten del av jaktopplevelsen. Dette er sikkert vanskelig å forstå for folk som ikke har jaktet selv, men naturopplevelsen er mye mer intens når man jakter. Og man opplever ting som aldri skjer når man bare er på tur. Sitte på post ved soloppgang og se at en kjøttmeis kommer flygende og setter seg på løpet på riflen, sitte på en fjellhylle og se en havørn som flyter på luftstrømmen opp kløften du poster mot så nært at du ser det hvite i øyet på den, det er vel mine største jaktopplevelser. De overgår langt fellingene mine.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha, den der kjenner jeg meg så altfor godt igjen i. Blir utrolig mange kommentarer i løpet av en sesong fra en samboer som er totalt uinteressert i jakt. "Ingenting i dag heller?. Blir du ikke lei?" Akkurat som at det er bare å gå ut og hente seg en hjort..

 

Og ja, for meg også så handler det like mye om naturopplevelser og frisk luft. Dette i kombinasjon med spenningen, så har du vel grunnen til at de fleste jakter. Og så er det skikkelig avkobling fra alt hverdagsmas. Min form for meditasjon, sier jeg og da ser jeg et blaff av forståelse i øynene hennes. Forskjellen er at hun ligger med headsett og hører på lyden av havet og en hviskende stemme..

 

Men jeg har begynt på et lite integreringsprosjekt og får jeg reinsjakt til høsten så skal hun få bli med. Og når vi går ned fra fjellet med tom sekk, så skal hun skjønne at det gjør ingenting...

Link to comment
Share on other sites

Reinsjakt for uinteressert samboer og datter har jeg prøvd. Problemet er at det ble en bukk . . . . . Vomming og bæring var utrolig kjedelig . . . . . . :(

Enig i at spørsmålet er utrolig irriterende. Saken er vel at vi vil heller på jakt enn på shopping.

Link to comment
Share on other sites

FoxPro, det var bevisst at jeg skrev at sekken skulle være tom når vi går ned fra fjellet :D

 

Som en liten avsporing så kan jeg nevne at min 11 årige datter fant en hjortelokk jeg hadde liggende i høst. Hun spurte hvilke lyder bukken lagde og jeg forklarte etter beste evne. De neste dagene brølte hun i lokken innimellom, mest for å irritere sin mor, men også fordi hun syntest det var gøy. Lørdagen kom og jeg spurte om hun ville bli med ut og lokke på hjorten. Hun var lett å be. Rigga oss til oppi lia. Jeg med lokk og rifle, hun i fjellduk med sjokolade. Vi lokka litt, men hørte kun bukker alt for langt unna. Men vi bura på lell innimellom. Plutselig så knakk det inni skogkanten. Snudde meg fort til jentungen og hvisket at nå må hun sitte stille. Hun frøys til is og ut kom en spissbukk på 30 m hold. Altfor skrå vinkel og bukken stod lenge og stirret rett på oss. Men til slutt så satte den seg i bevegelse og la bredsiden til. Skuddet gikk og hjorten gikk oppskriftsmessig ned i bakken. Jeg først bort å sjekke og når jeg kom tilbake til jentungen så var hun i fyr og flamme! Hun jabbet i vei og jeg la merke til at hele jenta skalv. Spurte flere ganger om hun frøys, men neida. Rett og slett adrenalin som herjet :D Lyset svant fort, så da var det på med hver sin hodelykt, jobbe med hjorten og ta imot drahjelp. Desidert største jaktopplevelsen jeg har hatt noen gang, samt at datteren min stiller aldri spørsmålstegn ved hvorfor jeg drar på jakt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter synes trolig selv at det er irriterende å komme "tomhendt hjem fra jakt" (i byttemessig forstand), og synes det er ekstra irriterende at den bedre halvdelen "gnir dette inn" (bevisst eller ubevisst).

 

Mitt råd er å drite i kommentarene!

 

AD å ta "den ..... eller ..... halvdelen med på jakt":

 

Min har jegerprøven og har vært med på jakt. Liker seg godt ute men deler ikke min tålmodighet. Selv liker jeg derfor best å jakte uten "halvdelen". Kan heller gjøre andre ting sammen enn å jakte. Jakt er "mi greie..." så kan halvdelen gjøre noe annet mens jeg er på jakt. Trenger ikke å gå oppå hverandre hele fritiden heller...

 

Har du kona med på jakt blir det for min del fort mer tur enn jakt,- og disse to tingene får ikke jeg så lett til å gå i hop. Å gå på jakt hvor en er i "jaktmodus", mens kona er i "turmodus" funker ikke helt for meg.

 

Har med 4- åringen på hjortejakt av og til - men har ikke skutt enda mens han har vært med. Da er det mest for turen sin del - men vi lister oss av gårde og hadde vi kommet over noe hadde vi selvsagt skutt.

Link to comment
Share on other sites

Det desidert mest irriterende ved jakt i Norge, er at jeg ikke kan jakte 365 dager i året.

 

Ellers ser jeg behov for en andre fryser til å dytte mer selvskutt kjøtt ned i, men er sterkt usikker på hvor jeg skal få plass til den i huset.

Totalt urutinert å bygge nytt hus uten tanke for å ha plass til to store frysere.

Så det som er nest mest irriterende ved jakt, må være at jeg skyter mer enn jeg har fryserplass til ;)

Link to comment
Share on other sites

FoxPro, det var bevisst at jeg skrev at sekken skulle være tom når vi går ned fra fjellet :D

 

Som en liten avsporing så kan jeg nevne at min 11 årige datter fant en hjortelokk jeg hadde liggende i høst. Hun spurte hvilke lyder bukken lagde og jeg forklarte etter beste evne. De neste dagene brølte hun i lokken innimellom, mest for å irritere sin mor, men også fordi hun syntest det var gøy. Lørdagen kom og jeg spurte om hun ville bli med ut og lokke på hjorten. Hun var lett å be. Rigga oss til oppi lia. Jeg med lokk og rifle, hun i fjellduk med sjokolade. Vi lokka litt, men hørte kun bukker alt for langt unna. Men vi bura på lell innimellom. Plutselig så knakk det inni skogkanten. Snudde meg fort til jentungen og hvisket at nå må hun sitte stille. Hun frøys til is og ut kom en spissbukk på 30 m hold. Altfor skrå vinkel og bukken stod lenge og stirret rett på oss. Men til slutt så satte den seg i bevegelse og la bredsiden til. Skuddet gikk og hjorten gikk oppskriftsmessig ned i bakken. Jeg først bort å sjekke og når jeg kom tilbake til jentungen så var hun i fyr og flamme! Hun jabbet i vei og jeg la merke til at hele jenta skalv. Spurte flere ganger om hun frøys, men neida. Rett og slett adrenalin som herjet :D Lyset svant fort, så da var det på med hver sin hodelykt, jobbe med hjorten og ta imot drahjelp. Desidert største jaktopplevelsen jeg har hatt noen gang, samt at datteren min stiller aldri spørsmålstegn ved hvorfor jeg drar på jakt :lol:

 

Kunne jeg bare trukt på en LIKER knapp så hadde det holdt for meg :)

Link to comment
Share on other sites

Mye som er spot on her :-)

 

Men uansett, spørsmål om hvorfor og hva, har du fått noe osv, så mener jeg at jakt er noe av det flotteste og mest oppbyggelige man kan bedrive med! :-)

Inkludert i det, er både fangst og felling, også uten dette, er naturopplevelsene og opplevelsene generelt, i sammen med hvor godt det gjør for kroppen og komme seg ut, noe av det aller beste man gjøre og holde på med!

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner svært lite irriterende med jakt.

Men det måtte isåfall være at jeg har for dårlig tid til å utøve det. At man med full jobb må jakte de dagene man har fri uansett vær, og ikke kan jakte de dagene været er perfekt - for da er man på jobb. Men så var det denne lotto-premien som lar vente på seg, da.... :lol::roll:

 

Min kone spør meg ikke lenger om jeg har fått noe. Har jeg det, så har jeg sendt henne SMS på forhånd. Ingen spørsmål, ikke noe gnål. Noen ganger hoderullende undring over at jeg gidder, men hun lar det være min sak. Og ser at hunda koser seg med meg på jakt enten det sprutregner, sludder eller er sol.

 

Og jo, det irriterer noe så inn i granskauen hver gang jeg bommer på gode sjanser..... som regel når det er en Stor Svart en foran løpet... :oops:

Men det er jo bare min skyld og jeg jobber med saken.. :twisted:

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det så irriterende? Jeg skjønner godt at det kan være irriterende å måtte skille mellom enkelt-, dobbelt-, trippel- og kvadruppelbekkasin for å få gå ut og jakte hjort.

 

Fordi det å jakte også handlar om å ha kunnskap om naturen og miljøet du jaktar i. Fordi du kanskje ein dag finn ut at du også vil prøve deg som småviltjeger. Fordi kunnskap er lett å bære.

Link to comment
Share on other sites

Å halde jegerprøvekurs år ut og år inn, og kvart år få høyre kommentaren frå ein bråkjekk 16-åring på framste benk: "Kvifor må eg lære forskjell på desse forb... fuglane og hunderasane? Eg skal jo berre skyte hjort uansett!.."

Det som er irriterende er at man lærer mer om kvasibekkasiner i et pæretre enn om sikkerhet og om hvordan rifler/hagler fungerer.

Folk tror jo for pokker at enhver kule går likt i ei rifle. Pipa peker jo rett mot målet, da må jo kula gå dit er argumentet...

Link to comment
Share on other sites

Det mest irriterende ved jakt?...når utstyret svikter.

 

Være seg når hagla svikter midt under en uke på jakt milevis fra sivilasjonen, eller etter en hel dag i dyp snø på sporene etter hjortebukkene i høyfjellet så fryser Remingtonen fast og ingenting skjer når man trykker på avtrekkeren, mens siktet ligger pent høyt bak bogen på storbukken.. da har man mest lyst til å gå til nærmeste stup å dryle faenskapet så langt som mulig. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Småviltjegere som roter rundt i terrenget og forstyrrer elgjakta er veldig irriterende. Egentlig irriterende at det finnes andre folk. Skulle alltid vært alene. Derfor synes jeg det er så trivelig når organisasjoner som NJFF klager over forgubbing og sviktende rekruttering. Og at folk sitter og bruker tiden sin ved tastaturene sine i stedet for å være ute.

Link to comment
Share on other sites

Bålbrenning, kaffekok, natur, sosialt samvær med hund eller jaktkompiser etc etc,...kjempegreier... men, likevel... det som betyder mest er likevel SKUDDET - Klimax på jakten,... som bekrefter for meg selv at; all trening med våpen/våpnene IKKE har vært forgjeves,- og at mitt valg av ammo (både i rifle og hagle) er GODE og vel fundamenterte.

 

Det triste (ell irriterende) er at jeg likevel forkorter/tar livet av en annen skapning... :(

For at jeg skal ha det fint. :!::oops:

 

Kommer med alder det der serru. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Blir utrolig mange kommentarer i løpet av en sesong fra en samboer som er totalt uinteressert i jakt. "Ingenting i dag heller?. Blir du ikke lei?" Akkurat som at det er bare å gå ut og hente seg en hjort..

 

 

Hehe, kjenner meg godt igjen i denne. Et lite stikk som blir implisert i det er også; Ingen fangst = dårlig jeger.

Link to comment
Share on other sites

Det værste jeg vet er å glemme å slå av lyden på mobilen... samt all kjeft en får for ikke å svare umiddelbart når en sitter på post. Måtte elghundene pisse ned de som ikke er fornøyde med at jeg ringer tilbake ved anledning :evil:

 

Ellers er alt unødig mas på jaktradio en god nr to :wink:

Link to comment
Share on other sites

Støtter den bobby!

Etter noen år uten jakt, mistet jeg veldig lysten på å ta livet av dyr... Nesten så ille at jeg lurte på om jeg var ferdig med det :(

Jaktgenene kom imidlertid raskt frem når jeg gikk ut i skogen igjen :mrgreen:

 

Har uansett mye bedre samvittighet når jeg spiser eget viltkjøtt enn dyr som ikke har vokst opp i det fri :)

 

Fin historie lilleulv! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...