Jump to content

Fineste jaktbutikk i Norge / Norden


Skjellanger

Recommended Posts

Tenkte meg på en liten shoppingrunde i nærmeste fremtid... Denne gangen hadde jeg tenkt å sette meg i bilen i håp om å finne en flott butikk med godt utvalg og hyggelige ansatte.

 

Med dagens nettbutikker mister man mye av gleden rundt handelen.

Husker da jeg var en liten guttunge å dro på fisketurer med min far, dæven så spennende det var med nye butikker, og var jeg riktig heldig fikk jeg meg kanskje en ny flue eller 5 :mrgreen:

 

Blir liksom ikke helt det samme å se et bilde på nettet, sett i forhold til å ta og føle på i butikken :mrgreen:

 

 

Som jeg spør om over, hvilken jaktbutikk er den fineste du har vært i? Hvordan var utvalget og og hvordan var atmosfæren.

 

Hadde vært morro å sett hva som dukket opp. Alltid kjekt med nye butikker å besøke. Og det finnes trolig mange små og lite kjente butikker som de fleste overhode ikke vet at eksisterer.

 

Personlig liker jeg best de butikkene som gjerne har kaffekannen fremme, og har tid til å gi deg noen tips, triks og nyttig info.

 

Jeg kan nevne beveren i Kongsberg... Er utsalg hjemme hos høvdingen der... Rotete og uten rare oversikten for meg å deg... Men innehaveren fant det jeg spurte etter! :) han har helt utrolig mange våpen, også noen utrolig lekre (og dyre), og som selger var han tilbakelent... Selv fikk jeg inntrykk av at han var mer giret på at jeg skulle ha en god opplevelse med besøket hos han, fremfor å skulle selge meg alt mulig! Tydeligvis den rette fremgangsmåten da jeg var 40.000kr fattigere og en hagle +++ rikere når jeg gikk ut derfra.

 

Så del dine positive erfaringer med butikker du har besøkt og som du trivdes i, og som du alltid drar fra med et smil...

 

 

Ender kanskje opp med en skikkelig liste over butikker man bare MÅ besøke!!!

Link to comment
Share on other sites

Butikken som er nevnt i Vadsø er fin, om ikke så stor.

 

Hjemmelading på Notodden er ikke akkurat en jaktbutikk, men i samme sjanger. Det er butikken sin med mye dupeditter og ting ! Enig i at det ikke er det samme å bestille på nettet. Jeg kjører gladelig en time til Notodden, selv om det sikkert er like dyrt/dyrere med diesel enn å betale porto.

 

Jegerservice på Ulefoss fortjener en honnør. Skal du ha noe elektronisk er det stedet. Og mangler du noe, eller noe går i stykker, gjør han alt han kan for å levere. Kjøper ting der som jeg kunne fått billigere på nettet, men da er jeg sikker på å få service og oppfølging.Hvis jeg ringer tidlig på dagen, har jeg småting i konvolutt dagen etter. Kjenner folk som har fått ting levert via "kurer", en eller anne som tilfeldigvis skulle i samme retning som kunden bodde. Utrolig bra.

 

Ellers er Jaktfall fin. De har produkter fra produsenter som ikke fins på G-sport. Og mye greier til hyggelige priser.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som jeg spør om over, hvilken jaktbutikk er den fineste du har vært i? Hvordan var utvalget og og hvordan var atmosfæren.

 

Ikke helt det du spør om, og ikke den største og flotteste jakt/våpenbutikken jeg har vært i, men jeg stortrives hos JD på Fauske.

Trivelige og kunnskapsrike ansatte og ALLTID en kaffekopp på lur.

Link to comment
Share on other sites

Helt supert! Har kommet mange godt tips inn her nå... Kom gjerne med flere, da jeg kunne tenkt meg en rundtur å besøkt noen av de som blir nevnt!

 

Kanskje jeg også kunne tatt noen bilder og lagt ut her etterpå... De små fysiske butikkene blir ikke fler nå som netthandel tar så mye av markedet, da blir det viktig å vektlegge, atmosfære og ansatte med kunnskap m.m.

 

De som fremdeles eksisterer trenger den oppmerksomheten de kan få, så litt reklame for disse skader ikke... Hadde vært utrolig kjedelig dersom disse skulle forsvinne pga de store kjedene som xxl og nettbutikkene...

 

 

 

Keep' em coming!

Link to comment
Share on other sites

I denne diskusjonen kommer en aldri utenom Andresens Vaabenforretning i Tromsø, etablert av våpensmed Anton Andresen i 1870 (Norges eldste?). Forretningen har også en god fiskeavdeling med meget god kompetanse og service. En kompis av meg fikk et stangbrudd under laksefiske i Finnmark (kongsfjordelva), dagen etter ankom ny bunndel og favorittstanga var igjen i fiske. Det er faktisk ikke eneste gangen disse gutta har gitt oss nødhjelp under fiske i Finnmark, både sneller, snører og stenger har blitt levert på elvebredden uten unødig bruk av tid og penger. Bare for å si det så er det så er det 80-90 mil fra Tromsø og til elvene vi besøker i Finnmark.

Link to comment
Share on other sites

Synes at Villmarksbutikken på jessheim fortjener å bli nevnt, 2500kvm med ren lykke, gikk der for første gang i dag og opplede hyggelig personale, gode priser og et helt vanvittig utvalg. Fikk deserre ikke med meg navnet til han som sto i våpenavdelingen der, men han kunne mye og var veldig behjelpelig. kan trygt anbefales!

Link to comment
Share on other sites

XXL på Lagunen i Bergen er artig å svinge innom hvis Jmonsen er bak kassa. Men det kan ta litt tid å komme seg ut igjen, eller hva Monsen? :mrgreen: Holstad (Tidl. Vinstra) Våpen var alltid hyggelig, K.A. kunne sine ting, og kaffen sto klar ved døra. Banner fortsatt over at de stengte døra nå, og at jeg ikke fikk det med meg før det var for sent. Jakt & Friluft på Gjøvik har jeg bare vært innom en gang, men det var et trivelig besøk og god hjelp å få. Far min er innom Rogne Våpen relativt ofte, i hvert fall med tanke på at det er et par-tre timer bak rattet for å komme seg dit. Har ikke vært der sjøl, enda, men hvis faderen trives såpass kan det jo ikke være helt elendig.

Også er det Elverum Jakt og Våpen da. Bittelita sjappe, men de har de viktigste småtinga man trenger, og Bjørn bak kassa er en trivelig fyr. :D

Link to comment
Share on other sites

Intersport Bogstadveien er så langt min favoritt, og spesielt om man har med børsemakeren, Halvard, å gjøre. Dyktig som fy, og svært behagelig å ha med å gjøre.

 

Har den stikk motsatte erfaringen. Han har jugd meg rett i trynet to ganger og fått slengt i trynet at det er åpenbart at jeg ikke har peiling på våpen når jeg spurte ett spørsmål om en pistol. Er en grunn til at jeg spør i utgangspunktet! Jeg tar heller sjansen på å handle i nettbutikken til Winge enn å handle hos en dust som Halvard.

 

Liker meg godt på Landrø jeg.

Link to comment
Share on other sites

Rafdal & Kvale Våpenhandel, Frakkagjerd! Der er det alltid noe nytt.. og innehaveren er utrolig dyktig. Både som selger og som veileder :winke1:

Var innom der før nyttår.

Flott butikk .

Mvh shm

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jaktdepoet på Fauske må jeg bare innom når jeg kjører forbi! Knall butikk! :) Andresens Vaabenforretning i Tromsø er også og anbefale. Å vi må ikke glemme landerø på Lillestrøm. Disse er absolutt mine favoritter når det kommer til utvalg og hyggelige og dedikerte folk i jobben sin.

Link to comment
Share on other sites

Mange butikke som må få seg et besøk forstår jeg... :mrgreen:

 

Skal ha meg en tur sør og østover om en knapp uke, så dersom jeg er heldig kan jeg ha med meg noen våpensøknader også... Men dette er opp til politiet... Har fått søknadene i retur så raskt som 5 dager tidligere, men det har også ved en anledning tatt 6 uker...

Link to comment
Share on other sites

Støtter siste kommentar om Intersport Bogstadveien. Noe med holdningene der av og til, som selger må man la det være lov å stille det som kanskje er dumme spørsmål uten å bli nedlatende. Mistenker også at jeg kan ha blitt litt "villedet" til å kjøpe utgående vare som bare er dritt der en gang.

 

På meg virker det som om ting kommer litt an på dagsformen der. Man kan være heldig eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt topp, nei. Dengang da jeg selv jobbet litt i bransjen ble jeg oppsøkt av en helt fersk nybegynner som rett og slett ble lurt til å kjøpe et byggverk i en skjelden kaliber, et våpen totalt uegnet for en nybegynner.

Til historien hører også at jeg visste at de hadde slitt med å selge det våpenet i flere år.

Link to comment
Share on other sites

Vel - hos Jaktdepotet i Drammen rakker de glatt ned på andres produkter med desto selvherligelse av egne produkter.

 

Slitsomt spør du meg og tar ned inntrykket endel.

 

Har gode pruteopplevelser hos Jakt og Friluft i Arendal :D

Selv har jeg en stikk motsatt opplevelse..har kun fått god service fra JaktDepoet

og har ingen problemer med og kjøpe fra de

 

J&F i Arendal derimot...værste servicen jeg noen gang har fått uansett butikk..

kommer aldri til og gå innom der igjen :roll: og våpen som ligger usikkret i lokalet forteller litt om hvor useriøse de er..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig innsett at folk har forskjellig opplevelser når det kommer til butikker i Norge, jeg må vel si at jeg ikke har funnet en eneste butikk som jeg føler en viss tilknytning til eller har lyst til å legge igjen penge mine hos.

Link to comment
Share on other sites

Rogne våpen på heimdal, kommer lit an på hvem som er der i følge mine erfaringer. Men noen vil ha det til at alle der er dyktige og imøtekommende, jeg har bare møtt to og har erfaringer i begge rettninger :wink: . Ikke forvent noe kupp, men meget kompetent og kunnskapsrike, samt godt utvalg av både nytt og brukt. Vært et besøk i mine øyne... God gammeldags jakt og skytterbutikk med børsemaker.

 

Har også hagemo jakt og friluft i Skaun, har ikke vært dær, men har meget godt inntrykk av han som driver den. Virker kunnskapsrik og var svært imøtekommende og hyggelig å prate med.

 

Har og snakket med driveren i beveren sport og han ga også et godt inntrykk, har ikke vært dær, men hadde gjerne tatt en tur dit om jeg skulle kjørt en tur på sightseeing :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Intersport Bogstadveien: ventet i 20 minutter på å handle ett våpen til 15.000,-(+div til 5.000,-), selger rusla rundt og pratet om alt fra klistrelapper og hylster til div våpen med en eller annen som sikkert hadde handlet der før. ventet tålmodig ved disken uten en gang å få ett blikk i min retning. Da ble det handel hos Oslo Skytesenter(våpen nr 6 fra Willy)

Norsk Jakt Lysaker: innom og kikket på en r8 black edition, avtalte med selger (R.) å få tilbudet pr. e-post. Etter to dusin e-post, sms og telefonsamtaler uten svar (=0) eller respons ble det handel hos Jakt og Friluft for 80.000,-.

Har handlet mye hos XXL(Alnabru, Storgata, Majorstua, Sandvika, Strømmen) og alltid fått veldig bra service, men dog ingen kaffe.

Handlet en gang hos Winge og fikk bra service.

Vært innom M. Landrø og handlet både våpen og ammo, alltid faglig og dyktig veiledning.

 

dette var noen av mine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Fordi de har tapt penger fra dagen de åpnet og det er surr i regnskapet dems. Har en veldig god venn som er i bransjen og i følge han så ser det ikke lyst ut for dem.

 

Dette er dessverre riktig. Underskuddet i 2011 var på 190 000 kr som økte til 1,463 mill. kr i 2012, samtidig som egenkapitalprosenten ble -31,5% - de lever nå kun på kreditors regning med andre ord.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Rogne Våpen på Heimdal.

Proff våpensjappe med topp børsemakere.

Godt utvalg i våpen, rekvisita og jaktklær.

Vet at enkelte har hatt blandete opplevelser der, men for min egen del har jeg bestandig blitt godt mottatt.

Har også benyttet meg av børsemakertjenestene ved noen anledninger, og både Kay-Rune Hansen og Håkon Rogne er førsteklasses fagfolk.

(men dårlig med kaffe....)

Link to comment
Share on other sites

Kaffen er jo halve handelen :mrgreen: gjerne et lite bord og noen stoler... Så man kan bruke litt tid på å bruke pengene... Kosen før og under en handel er like viktig som selve handelen...

 

Litt sånn som planleggingen før en tur er minst halve turen... :mrgreen:

 

Mange gode tips her nå... Ser at Rogne Våpen går igjen, så blir nok å avlegge ham et besøk... Men får jeg ikke kaffe, så får han ikke penger... Hehe :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

De har et bord med stoler og kaffe i butikken, men jeg har forstått det slik at det er der de tar lunchpausen sin.

Har sett kunder sittet der og skarvlet med gutta, men jeg har vanligvis vært for opptatt med å sjekke våpenstativ, hyller med jaktklær, utvalg av kuler og alskens bits and pieces, til å drikke kaffe :)

 

Rogne har jo også en del "safariutstyr" med sko fra Courtenay i Zimbabwe og hatter mm fra Rouge i RSA.

Og så må jeg bestandig klø på dobbeltriflene selv om gubben nok vet at jeg aldri kommer til å kjøpe en....

 

For ei tid siden var det ei jente der inne som skulle ha jaktrifle, og Svein Rogne tok seg godt av henne, forklarte og anbefalte, og jenta gikk ut med en Tikka T3 i 6,5x55 med demper og flere pakker skudd, pluss et brukbart sikte.

Jeg hadde lyst å gripe inn og anbefale noe annet i et rikholdig utvalg, men som han sa til henne; dette er en fornuftig pakke som dekker det meste, som er lettskutt, presis og enkel å selge når og hvis den dagen kommer.

(som et lite apropos til tråden om kvinnediskriminering :wink: )

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...