Jump to content

Hvilken er den beste jegerwhiskyen


lundis

Hvilken whisky er den beste jegerwhiskyen?  

182 members have voted

  1. 1. Hvilken whisky er den beste jegerwhiskyen?

    • Lagavulin 10
      0
    • Lagavulin 16
      24
    • Laphroaig 10
      8
    • Laphroaig 18
      3
    • Laphroaig Quarter Qask
      28
    • Ardbeg 10
      11
    • Ardbeg uigedail
      4
    • Talisker 10
      10
    • The Glenlivet nadurra
      6
    • Highland Park 18
      10
    • Balvenie doublewood
      3
    • Dalwinnie 15
      6
    • Caol ila 12
      9
    • macallan fine oak 12
      6
    • Cregganmore 12
      1
    • Aberlour a'bundah
      4
    • Upper ten
      7
    • The Famous grouse
      25
    • Jameson
      8
    • Chivas Regal
      9


Recommended Posts

Min favoritt er Laphroaig Quarter Cask, med Lagavulin 16 og Ardbeg 10 på delt andreplass.

På tredjeplass for meg kommer Talisker fra Isle of Skye.

Min fjerdeplass innehas av Old Pulteney fra Wic.

 

Skal en nye noe fra The Emerald Island er "dugget fra myrene ved Tullamore" favoritten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noe av det beste jeg har smakt var en flaske Caol Ila Limited Edition type 25 år gammel cask strength, som var tappet på midten av 70 tallet. Jeg angrer som en hund at jeg ikke rasket med meg en 6-8 flasker ekstra på tax-free'en på Heathrow.

 

Jeg husker denne tappingen fikk vanlig Laphroaig 10 år til å fremstå som en kjedelig blended i sammenlikning.

Link to comment
Share on other sites

Smaken varierer fra dag til dag, men det er noen som alltid smaker, og noen som aldri smaker. Det er begge typer på listen.

Mine favoritter er Caol Ila, Ardbeg, Laphroig, Lagavulin, Springbank, Oban, Higland Park, Glenmorangie og noen til. Det er ikke alltid at de eldste er de beste, noen er ferdige som 10 års.

Link to comment
Share on other sites

For min del har jeg blitt mer snobbete jeger med tida.

 

Ikke at hverken jaktkort, våpen eller terreng er særlig eksklusivt. Langt ifra.. men drar kosen noen ekstra hakk, med bedre mat og drikke enn man har ellers. Lammelår tilberedt over (og under) bålet er blitt en tradisjon. En någenlunde ren skjorte om kvelden og god whisky i glasset.

Tidligere satt vi der svette og jævlige, med utvannet og nøytralt oppspritet whisky servert fra ei flaske formet som ei rype.

 

Hadde sin sjarm det også, men for meg er "jegerwhisky" blitt noe fra øverste hylle.

 

 

Ohh.. som jeg gleder meg til jakta :)

Link to comment
Share on other sites

Antar det er alle de som ikke er interessert i whisky og bare kjøper den pga. rypemotivet ;)

 

Famous Grouse er da en helt OK blended-whisky, men jeg er jo enig i at de fleste på denne lista tilhører en annen divisjon. Det samme kan en jo si om f.eks Chivas, helt OK whisky men ikke i samme klasse som mange av de andre på lista (lista kunne selvsagt vært uendelig mye lenger...). Jameson og Upper Ten "passer heller ikke inn", og for de som savner Jack Daniels så må en nesten bare si god bedring...

 

Jeg har jo avgitt min stemme her, men jeg vil likevel slå et slag for bredden heller enn å sikte inn på den "ultimate jegerwhiskyen". Alt til sitt bruk sier jeg, og slår et slag for at i enhver "møblert jaktbu" (ref. møblerte hjem) bør det stå et lite utvalg som representerer bredden. Har en f.eks en Highland eller Speyside og en Islay så er en igang. Highland'en før middag og Islay'en etter. Så er det bare å spe på med mer etter eget ønske.

Jeg personlig er så heldig at jeg er med i et whisky-interessert jaktlag. Vi har som regel et utvalg tilgjengelig som bør tilfredsstille de fleste. Mitt bidrag i år blir en Ardbeg uigeadail og en Glenlivet 18, og ved jaktstart står det nok 3-4 flasker til fra samme hylle på bordet. Gleder meg til jakta (det hadde jeg selvsagt gjort uten Whiskyen også....)

Link to comment
Share on other sites

Smak er en relativ sak, og svært individuell. Om noen ikke liker det du liker, eller noen liker det du ikke liker, så har man ingen rett til å si at "sin" smak er mere korrekt enn andres. I denne tråden tar forløpig @slemmo prisen som selvutnevnt "ekspert" på hva som kan drikkes, og spesielt hva som IKKE kan drikkes. At du ikke ville drukket noen av de fire siste, er en ærlig mening som du gjerne må ha, og allerede på ditt første innlegg forstod vi andre det. Ingen vits å videre rakke ned på de som liker disse dråper etter det.

 

Personlig liker jeg Snow Grouse, Famous Grouse, Black Grouse. I det siste har jeg også blitt behagelig overrasket og mere nysgjerrig på Ardbeg 10 års.

Men jeg tar mer enn gjerne en av de tre førstnevnte, og du har bare å akseptere at jeg liker de på grunn av smaken!

Så min stemme går til Famous, like mye fordi jeg liker det, som for å provosere bedreviterne.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Å sammenligne blended og Single malt blir vel kanskje litt spesielt, men Famous Grouse er den mest solgte whisky'en i Skottland (uten at det nødvendigvis er noe kvalitetstegn). Og også den absolutt flest skotter jeg har møtt har foretrukket (mulig det har noe med prisen :?: ).

 

For min del foretrekker jeg Løtens linje hver eneste gang :!::wink:

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler. Blended og singel malt er såpass forskjellige produkter at de egentlig burde vurderes hver for seg.

 

Favoritten min avhenger litt av tid og sted, men den absolutt vasseste jeg har smakt var i hvert fall ikke på lista. Kanskje ikke så rart da den fantes i ett noe begrenset opplag. En uavhengig tapping av en 27 år gammel Glendullan Cask strenght :D Stemte på Ardbeg Uigedail, men kunne like godt stemt på en av de andre Islay'ene, eller for eksempel Highland Park 18.

 

Må jeg på død og liv drikke blended så holder jeg en knapp på Dewars, men den passer egentlig best i sjokolademelka :wink:

 

Edit: Ps! Savner Bowmore i ymse utgaver :(

Link to comment
Share on other sites

Snow grouse må kjøles, ja. Og er nok ikke ment å sammenlignes med vanlig Whisky, nei. Kjøpte honning-Whisky i Scotland. Liker både Whisky og honning, men det blir litt anderledes å drikke enn "ekte vare".

 

Snow Grouse funker veldig bra der en ellers bruker akevitt.

 

 

Det som mangler i første innlegg er en definisjon av hva som menes med "Jegerwhiskey", forskjell på hva en har med i sekken og hva en nyter foran peisen :D

Link to comment
Share on other sites

Presisering. Dette var ikke tenkt som noen sammenligning mellom Single malt og Blend. Rett og slett hva som er den beste whiskyen til en jeger. Ikke jaktwhisky. Jeg har skjelden whisky i sekken. Nytes i hytta, og det er således den beste whiskyen for å nippe til på hytta etter en lang dag ute på jakt jeg tenker på.

Link to comment
Share on other sites

Det er noen som har så store tær at de er umulig å ikke tråkke på tror jeg, at jeg snakker dritt om Famous Grouse er ikke noe noen behøver å ta personlig. Og det sier seg selv at mange kjøper den pga etiketten, om man ikke har peiling på whisky og skal ha med noe på jakt så er den jo en soleklar kandidat når man står i whiskyhylla på polet.

Link to comment
Share on other sites

Min stemme går til Jameson. Den hyllevare på polet, den er et must til Irish coffee og kombinasjonen Jameson og sjokolade er en opplevelse.

 

Tar gjerne mer eksklusive whisky, men da foran en knitrende peis i stua eller i en hotellbar.

 

Famous Grusom kommer i samme kategori som Justin Bieber og allt annet som smarte markedsføringsfolk legger sin klamme hånd på.

Link to comment
Share on other sites

Om man ikke tåler et lite humoristik stikk om etiketter, så er min anbefaling at man (i mangel av bedre metaforer) tar på seg tykkere vernesko. Mine egne er forøvrig utrolig tykke.

 

 

Men når vi først er inne på Famous Grouse da, det er jo en blanding av Glenrothes, Macallan og Highland Park står det på produsentes hjemmeside, dette er jo godt alt sammen, hva er da orsaken til at blenden ikke smaker godt? Er det tilsatt andre ting også?

Link to comment
Share on other sites

Men når vi først er inne på Famous Grouse da, det er jo en blanding av Glenrothes, Macallan og Highland Park står det på produsentes hjemmeside, dette er jo godt alt sammen, hva er da orsaken til at blenden ikke smaker godt? Er det tilsatt andre ting også?

 

Utvilsomt. Det er jo som regel et ønske om å produsere blended-whiskyene med en lavere pris. Da er jo metoden å bruke en "nøytral" (billigere) sprit som base og så fylle på med godsaker på toppen til ønsket smak.

Som jeg nevnte tidligere så tar jeg glatt imot en Famous Grouse en sjelden gang om noen tilbyr, men det er jo ikke det jeg kjøper selv. Macallan og Highland Park kjøper jeg derimot veldig gjerne selv. Og at blandinger kan være mindre vellykkede, selv om det som blandes er veldig bra hver for seg , er jo også en kjent sak. For eksempel er det jo litt risky å kjøpe diverse uavhengige "bottlings" selv om de som tapper har kjøpt varene fra topp-destillerier og ikke tilsatt en dråpe "nøytral-sprit". Har prøvd flere slike eksempler, men til gjengjeld har jeg også prøvd "independant bottlings" som har vært helt eksepsjonelt bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...