Jump to content

Høggern slår til igjen, finale stang!


bbdg

Recommended Posts

Regner kanskje med at den kommer nå. :wink:

Selv skal jeg være forsiktig med å ha sterke meninger om saken, da jeg ikke har nok grunnlag. Ågotnes kunne ihvertfall ikke fått meningen sin bedre publisert :lol:

 

Men om vi skal diskutere for og imot, så bør det startes en tråd med beskrivende tittel.

Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg er noen ekspert, men stang har da vært vunnet med både sauer og Ag tidligere, nivået er skyhøyt, og alt må klaffe dersom du skal vinne med enten det ene eller det andre. Usportslig å trekke seg på den måten, da er det bedre å la vær å delta. Uansett flott skyting i begge disipliner i årets definitive tv høydepunkt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle avstått fra å delta i en konkurranse fordi jeg ikke trodde jeg kunne vinne, hadde jeg nok ikke hatt mange starter i løpet av året. Flere av AG3 skytterne trener bevisst på dette, og har de flest treff vinner de jo. Sauer har bedre presisjon, siktemidler, avtrekk og mindre rekyl. Flere fordeler som ønskes?

Hyller mesteren med et HURRAROP!

(Ågotnes sin demonstrasjon syns jeg var svært upassende)

Link to comment
Share on other sites

Ytterst usportslig å demonstrere på den måten.

Ågotnes mistet, etter min mening, veldig mye respekt.. i hvert fall fra min side.

 

Er veldig glad for at det le adressert av (nummer 2 var det vel) på TV. skuffet over at andre ikke turde å ta opp det usportslige i det.

Kanskje Ågotnes bør holde seg unna stangskytingen heretter siden han har slike meninger?

Link to comment
Share on other sites

Morsomt med litt cowboyskyting.

 

Slik jeg ser dette for meg går det på at AG3 er ikke et våpen alle har tilgang til.

Det er slik at Sauer 200 er dfs sitt våpen.

Ag3 får ikke en vanlig skytter tilgang til selv om han/hun søker om kjøpetillatelse. Den blir avslått siden det er noen regler rundt dette.

Så er det også slik at HV har vært nært DFS i mange år med økonomiske overføringer samt bruk av samme skytebaner osv osv.

Dette kan garantert diskuteres frem og tilbake, opp ned og i alle retninger.

Ingen tvil om at Ag3 skytterne gjorde en kjempeinnsats og fikk mange treff.

 

Så kan det selvfølgelig diskuteres om Hr Ågotnes hadde gått bort fra standplass hvis han hadde hatt flere treff på langholdet.

Det er det nok bare han som vet.

Uansett har det satt igang mange diskusjoner og meningsutvekslinger rundt temaet Sauer og Ag3.

 

Spent på hva dette ender ut i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri skutt DFS eller prøvd en Sauer 200 STR, men jeg har da skutt med AG3 og diverse andre halvauto kreasjoner, samt med forskjellige boltrifler.

 

Om man er konkurransedyktig med bolt kontra halvauto kommer egentlig helt an på kravet til presisjon kontra hvor mye rekyl en har. Hvis presisjonskravet er høyt nok må man vente til rifla har roet seg ned før man kan skyte igjen. De beste til å ta ladegrep er helt sinnsykt drilla på det, og jeg er ikke sikker på at en med AG3 får utnyttet fordelen med å ha halvauto.

 

Til sammenligning så skjøt jeg praktisk hagle i IPSC, og jeg hadde ingen problemer med å holde følge med halvautohagler med min pumpehagle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og ble veldig skuffa over Ågotnes sin oppførsel i dag. Statistikken viser tydelig nok at begge våpentyper har fortrinn. Om skivene står på makshold har ofte Saueren fortrinn, og motsatt. Vårt lags beste Stang-skytter har vært med i finalen nesten hvert år. Først i mange år med AG, og de senere år med Sauer. Ett annet lysende eksempel er Morten Eken, som vant Stangskytinga med M67 for noen år siden, i konkurranse med Sauer, Krag og AG. Nei, folkens, det er skytteren det kommer an på. GRATULERER MED SEIEREN, Glidje!

Link to comment
Share on other sites

Jeg og ble veldig skuffa over Ågotnes sin oppførsel i dag. Statistikken viser tydelig nok at begge våpentyper har fortrinn. Om skivene står på makshold har ofte Saueren fortrinn, og motsatt. Vårt lags beste Stang-skytter har vært med i finalen nesten hvert år. Først i mange år med AG, og de senere år med Sauer. Ett annet lysende eksempel er Morten Eken, som vant Stangskytinga med M67 for noen år siden, i konkurranse med Sauer, Krag og AG. Nei, folkens, det er skytteren det kommer an på. GRATULERER MED SEIEREN, Glidje!

 

+1.

 

Ågotnes har vunnet stangskytinga 4 ganger, han har selv personlig beste som var 3 treff mer enn det finalen ble vunnet med (32 mot 29). Hadde han skutt bedre så hadde han hatt en sjanse, men å skylde på AG-3ene når det er han som feiler, er noe jævla piss. Elendig dårlig taper, og sportsånd som det stinker råttent av.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle deltagere på LS. Dette er norsk kultur på sitt ypperste. Dere lager folkefest, og folkefesten fortsetter utover høsten i jaktterrengene.

 

Det står i grell kontrast til pessimismen som råder blandt mange av Kammerets debattanter på vegne av våpeneiere.

 

...og deltagere som ikke viser respekt for sine konkurrenter får heller samle på frimerker...

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle avstått fra å delta i en konkurranse fordi jeg ikke trodde jeg kunne vinne, hadde jeg nok ikke hatt mange starter i løpet av året. Flere av AG3 skytterne trener bevisst på dette, og har de flest treff vinner de jo. Sauer har bedre presisjon, siktemidler, avtrekk og mindre rekyl. Flere fordeler som ønskes?

Hyller mesteren med et HURRAROP!

(Ågotnes sin demonstrasjon syns jeg var svært upassende)

 

Sauerskytterne har vel også fordelen i hurtigere magasinbytte (virker sånn uten at jeg har tatt tiden på dem) skytterbukser og jakke gir fortrinn over forsvarets feltjakke og bukse. Keps med sidebeskyttelse ar også noe som ble brukt av saurskytterne.

 

Jeg er ikke DFS skytter og har kun sett LS på tv/pc men må bare ta av meg hatten og bukke for alle finaleskytterne, uansett våpen, litt av en skyting de presterer :D

 

Må også rose DFS, dem har klart å lage en folkefest (som det virker) og få det med i riksdekkende media :D

Link to comment
Share on other sites

For å holde meg til trådens tema - gratulasjoner til Høggern for 24 treff, og Stangfinale!

 

I tillegg ble han beste AG-3 skytter på LS, med 237 poeng!

 

Jeg hørte også at en gratulerte han med (napp i?) "Linge-pokalen" - det var før baneskytinga - er det bestemann på felt, Stang og felthurtig med militærvåpen, tro? Opplys oss, Jørn!

 

Så, til trådens "ikke-tema":

 

Jeg har trent Stang-skyting med AG-3, og fikk ut 21 skudd. Med litt mer trening skulle jeg nok fått ut 26, men figurene ville kanskje vært relativt uskadet. Man må nemlig treffe også! Neste år stiller jeg med Krag'en (må få polert opp kammeret først).

 

Så lenge AG3 ikke er tilgjengelig til alle -
Under medeljeseremonien for NM i skorgløp med skyting fikk Morten Saur og undertegnede oppfordring om å melde oss som frivillige i HV av en oberst! Vi er begge på god vei mot de 70! Som frivillig i HV ville vi hatt mulighet til å få skyte i militærklassen med AG.
Link to comment
Share on other sites

med (napp i?) "Linge-pokalen" - det var før baneskytinga - er det bestemann på felt, Stang og felthurtig med militærvåpen, tro?

 

I millitært NM. Kan ikke vinnes til odel og eie om en skal tolke det som står her:

http://www.dfs.no/landsskytterstevnet/aktuelt-na/reportasjer/2013/vant-militart-nm---ag3/

Evigvandrende......

 

Denne deles ut til beste plassiffer felt, Stang- og Felthurtigskyting. Vinner får i tillegg en miniatyr til odel og eie.

Link to comment
Share on other sites

med (napp i?) "Linge-pokalen" - det var før baneskytinga - er det bestemann på felt, Stang og felthurtig med militærvåpen, tro?

 

I millitært NM. Kan ikke vinnes til odel og eie om en skal tolke det som står her:

http://www.dfs.no/landsskytterstevnet/aktuelt-na/reportasjer/2013/vant-militart-nm---ag3/

Evigvandrende......

 

Denne deles ut til beste plassiffer felt, Stang- og Felthurtigskyting. Vinner får i tillegg en miniatyr til odel og eie.

Korrekt. Å det er en fin pokal

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg også på med gratulasjoner til høgger'n med stangfinalen, men er enig i at Ågotnes forsuret hele finaleopplevelsen med stuntet sitt..

Egentlig burde vel Ågotnes vært nektet deltagelse i neste års LS ettersom han stjal en finaleplass fra andre som kanskje hadde vært overlykkelig bare for å kommet med....

Reglene er opplest og vedtatt de, liker man de ikke så får man heller la vær å melde seg på da....

Link to comment
Share on other sites

Du 'Jegermeistern ' jeg var i forsvaret til jeg var gammel nok og vel så det og dette spurte jeg på da jeg leverte utstyret og fikk ikke positivt svar på og beholde våpnet om jeg gikk inn som frivillig . For en time siden tok jeg en telefon til avsnittssjefen i vårt område og der fikk jeg faktisk svar at ingen frivillig her hadde utlevert AG :!:

Vet ikke om andre områder har samme regler eller om det er uvitenhet her ..

Link to comment
Share on other sites

:DGratulerer til høgger'n og alle andre kammermedlemmer som deltok og gjorde det bra på LS.

 

Kan ikke en av dere starte en diskusjonstråd på kammeret om akkurat halvauto mot bolt på stevner?

Jeg er helt enig i dere som synes markeringen til Ågotnes var meget upassende. Dette kunne KUN en som har mottatt for mange topplasseringer gjøre! Utenkelig for de som virkelig konkurrerer på LS!

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg også på med gratulasjoner til høgger'n med stangfinalen, men er enig i at Ågotnes forsuret hele finaleopplevelsen med stuntet sitt..

Egentlig burde vel Ågotnes vært nektet deltagelse i neste års LS ettersom han stjal en finaleplass fra andre som kanskje hadde vært overlykkelig bare for å kommet med....

Reglene er opplest og vedtatt de, liker man de ikke så får man heller la vær å melde seg på da....

 

+1

 

Var nok mange på LS som drømte om en finalerplass i stang!

Link to comment
Share on other sites

@"shooter 2": Da jeg var frivillig i HV, var jeg samtidig befal i IR 13, og hadde derfor AG derfra. Jeg kjenner ikke reglene i dag i detalj, derimot kjenner jeg HV-loven ganske godt, etter som jeg har vært medlem av HV-nemnd:

 

§ 3. Heimevernet rekrutteres av pliktige og frivillige. Heimevernssoldat er:

1) Den som er pålagt pliktig tjeneste i Heimevernet etter § 4.

2) Den som er antatt som frivillig i Heimevernet etter § 5.

 

§ 5. Som frivillige i Heimevernet kan antas menn og kvinner som har fylt 16 år, herunder også vernepliktige i den utstrekning Kongen bestemmer. Disse vernepliktige kan dog ikke pålegges tjeneste i Heimevernet i den tid de er innkalt til annen militærtjeneste.

 

Kongen gir nærmere bestemmelser om vilkårene for og fremgangsmåten ved antagelse av frivillige og for tjenestens opphør.

Jeg kan ikke se at LOVEN på noen måte skiller mellom pliktige og frivillige. Jeg husker at "i hine hårde dage" var det mange som inngikk frivillig-kontrakt, for å få ammo, men som prøvde å unndra seg tjenesteplikten. Da ble det poengtert at det ikke var noen forskjell på pliktige og frivillige, mht. tjeneste.

 

Hvordan reglene er i detalj i dag, får "rette vedkommende" svare på.

Link to comment
Share on other sites

Ja stemmer dette Kjell Arne og jeg vet frivillige måtte delta på en øvingsdag (iallfall i hv-avsnitt 05) og de hadde våpen . Jeg hadde jobb som S4 i avsnitt 053 og hadde da utleveringene. Det som ble bestemt et par år etter jeg gikk av var at alle da som stod som frivillig måtte delta på hele øvelsen og da ble det mindre attraktivt og etter de seneste år har vist forsvaret mer og mindre kuttet ut de frivillige . Hvordan den eksakte ordlyden er i dag vet jeg ikke men jeg vet også de siste jeg kjente som var med ikke hadde våpen . Er det slik du sier er det faktisk dagens sjef her som ikke kan regelverket :roll:

Link to comment
Share on other sites

At dfs-våpen og ag3 skal konkurere i samme klasse har hvert et ømt tema i flere år blant utøverne men skytterledelsen har kun tatt tak i det med og økt langholdet med 30 meter .

Så kan det selvfølgelig diskuteres om Hr Ågotnes hadde gått bort fra standplass hvis han hadde hatt flere treff på langholdet.
Bare en tanke: Hadde det vært lettere og holdt på spenningen, hvis man hadde skutt korthold først og så langhold?
Link to comment
Share on other sites

For en time siden tok jeg en telefon til avsnittssjefen i vårt område og der fikk jeg faktisk svar at ingen frivillig her hadde utlevert AG :!:

Vet ikke om andre områder har samme regler eller om det er uvitenhet her ..

HV har vel ikke hatt avsnittssjefer på 8 år om jeg ikke husker helt feil, så du har vel snakka med områdesjef eller distriktssjef.

I vårt distrikt har vi hatt med frivillig personell i AG klasse på Mil NM fram til ganske nylig. Og frivillige har samme utstyr som andre hv gubbs.

Link to comment
Share on other sites

Har det noe å si? Å velge motvind/medvind/sola i ryggen i første eller andre omgang er et fett. Det som teller er å gjøre riktig der og da, når det teller. Her teller vel langehold like mye som korte hold.

 

Spenningen er der uansett, å følge han som må ta inn og har sjansen, samtidig som han som er "underdogen" i øvelsen febrilt prøver holde de andre bak seg og å vite at de sannsynligvis tar innpå men ikke hvor mye.

Link to comment
Share on other sites

Siden kun de 8 beste etter første hold får fortsette er det stor forskjell på korthold eller langhold først.

 

Takktakk forresten :)

Var et kjempe LS for min del. På 7 skutte øvelser ble det totalt 6 std beger (2 store, 1 middels, 2 felthurtig og 1 stangbeger) i tillegg til 1 gavepremie, stjerne på banen, 2 finalebeger og napp i lingepokalen og en miniatyr av den til odel og eie. Har vel never-ever reist hjem med så mange beger fra et LS, har 9 forskjellige sølvbeger/pokaler i bagen. :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulere Høggern!

Angående AG til egentrening eller sammen med befal så har ikke fått noe napp i allefall. Har hørt flere ganger om muligheten til å trene med AG når jeg hadde det(nå har jeg mp5 som er en ubrukelig drittvåpen) eller begynne å trene med HK416 når vi får det og min områdesjef har forhørt seg om dette uten noe positiv tilbakemelding. Tror dette er sterkt personavhengig , om de rette personene sitter på de rette plassene osv. Etter min tid som jeger i fgt ble jeg relativt god med AG'en, ildhåndgrep, magasin bytte osv og syntes det var jævlig morro på rep øvelser å gå stridsløypen de få gangene det ble gjort. Imponerte vel en og annen som lurte på hvor jeg hadde lært å skyte sånn og forklarte den gangen at jeg gjerne ville skyte mer, kall meg gjerne inn på flere øvelser for skytebane trening men ammo og tennstift til ag var ikke noe tema ei heller øvelser for baneskyting. Frivillig i HV for å delta med ag i ls, nei det tror jeg ikke noe på. Er du befal eller merittert skytter, ja da løser det seg nok.

Tror nok Ågotnes sitt stunt var en planlagt greie, en "one for the team" greie hvor han nok visste at mange kom til å mislike timingen.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...