Jump to content

Operatør?


Proffen

Recommended Posts

Men regner med at noen bruker disse orden med litt humor

Det er som regel harmløst ment, men intern humor kan fort få et eget liv. Ironi er heller ikke alltid så lett å få med seg.

 

men bruk nå hodet til annet en å kline kammo krem og ha "hodeplagg" på

Det er vel essensen her. Jeg vet at vi skyttere er veldig flinke til å hakke på hverandre, men noen ganger har man et lite poeng i det hele.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 176
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bluto :clap: , veldig bra. Fin liste over forkortelser som brukes mye oftere enn det andre ordet her inne. Og mange som ikke eksisterer i den rene sivile verden. Bra! (Og for sikkerhets skyld, IRONI på) Bruken av noen av de der burde kvalifisere til utestengelse fra forumet og bortvisning fra skytebanen. Bruker man de viser man jo at man har militær sjargong inne og at man går rett i "dommedags klargjørings militsen". (Ironi av)

 

Som nevnt noen ganger tidligere. Bruker en hodet og ser sånn noenlunde ryddig ut, oppfører seg ordentlig og ikke er tulling, så tror ikke jeg det er så farlig om man sier at man opererer ei rifle eller skyter på et stålmål.. eller stålblink om du vil.

Link to comment
Share on other sites

Rettelse, ligge underlag er ikke en drag bag (En drag bag er mye mer, men den skjønner dere). Forøvrig bruker ikke skyttere liggeunderlag når de skyter, de brukes når vi sover, skytter matte (Shooter's mat) derimot. :wink:

 

Militær sjargong?

Herregud, jeg er over 40, en alder da det er flere av Norges mannligebefolkning som har vært i militæret enn de som ikke har vært der. Med påfyll i HV og kompiser med samme eller aktiv tjeneste før eller i dag er slike forkortelser ikke uvanlig, og brukes litt alt ettersom hvem man er sammen med.

 

Jeg skjønner hvor man vil med tråden, men seriøst så er det ikke behov for den. Der er alltid noen wannbees rundt om, men disse roer seg normalt når de får hår på tissen. Eller har fått prøve virkeligheten.

 

Jeg er sikker på at med unntak av ØKH (Som nå sier at jeg må slutte her for nå :wink: ) og noen få til som er normal sjargong, er det mer av disse uttrykkene samlet i denne tråden enn i noen annen tråd her på kammeret.

 

Kort sagt er denne tråden det mest skadelige vi har laget angående bruk av ord og uttrykk her inne, og slik er det med mangt og mye. Godt ment, ræva utføring og resultat.

 

Det er mye mer effektivt å gjøre "litt" narr av tydelige wannabees i de tråder uttrykkene synes brukt mest uheldig, enn å lage en syte tråd om det.

 

Out! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dersom noen har glede av å bruke militære utrykk på hobbyen sin, vel så gjør det. Men forvent ikke at alle andre jegere og skyttere forstår termologien.

 

Skal gladelig innrømme at jeg bruker ordet "OPPERATØR" :-) . Men i en sammenheng som er litt negativt ladet. Dersom jeg på banen eller i jobb sammenheng får klørne i et våpen hvor eieren er misfornøyd med Kikkert, eller presisjon. Og jeg etter prøveskyting finner alt ok. Får eieren beskjed om at her er det snakk om OPPERATØR feil. :lol:

 

PS.

Synes det er topp at Kammeret brukere har adoptert mitt utrykk ØKH. :mrgreen: Som korrekt betyr ØverstKommanderende i Heimen.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen av oss her inne uten bakgrunn fra FSK/MJK som kaller seg operatører? DET er faen så harry det! :lol:

 

Kan kun være 2 grupper som sier slikt; tenåringer som tror de skal bli fallskjermjegere og gamere!

Jo, og noen 50 åringer som fortsatt tror de er elitesoldater etter førstegangstjenesten i garden.

 

Haha, også har vi jo alle HV soldatene våre da! :lol:

Fyfyfyfyfy

Link to comment
Share on other sites

Kan det være f.eks...

 

:arrow: Tre-Bokstavs-Forkortelse

:arrow: «To be fair», internettsjargong

:arrow: The Beat Fleet, rappegruppe fra Kroatia

:arrow: Türkiye Basketbol Federasyonu, tyrkisk basketballforbund

:arrow: Tingle's Balloon Fight, et Nintendo-DS arkadespill

:arrow: Grumman TBF Avenger, amerikansk bombefly

Link to comment
Share on other sites

Jeg leser en del her inne og kan ikke si jeg har lagt merke til at bruken av "operatør" er vanlig blant de av oss som liker å sende kuler avgårde lengre enn 100 meter. Oppkonstuert problemstlling.

 

Morsomt nok er trolig Poacher den enesten med hånda på hjertet kan si han kan titulere seg med stllingsbeskrivelsen "operatør". Verifisert ;)

Link to comment
Share on other sites

Forresten, jeg tror TBF står for "the blide førland". For de som ikke vet det så er det "det blide sørland" sagt av en nordmann som har bodd for lenge i et engelsktalende land, samt har en talefeil som gjør at han ikke kan si "s". Traff jeg der? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@furuoglyng.

Han har vell kansje startet tråden før det blir som på "snipershide.com" der det har tatt litt mye overhånd? Kammeret er enda et sunt og jordnært forum så hvorfor ikke la det forbli sånn?

Men det er vell bare bra med en diskusjon så kan vi få sett hvor landet ligger og hva medlemmer mener. (ferdig med furuoglyng.)

 

Personlig så flirer jeg i mitt stille sinn av de som kaller seg Operatører og snakker "TBF språk" i det sivile... Når jeg var i forsvaret flirte vi også godt av de som ikke kunne bruke fulle settninger i sammtaler og bare måtte vise at de kunne alle de "kule" ordene på rams. For ikke å nevne de i HV som nesten gleder seg til å få dratt på seg uniformen og snakket sitt sanne militære språk i en uke eller to og legge ut sine lange erfaringer fra 2 eller 3 uker lagfører-kurs som tydligvis er ganske ekstreme :lol:

Er du operatør så får du bruke fullstendig stillings beskrivelse. CNC-operatør, lysbue-operatør, tele-operatør, slegge-operatør tur-operatør fyll in det som passer videre...

http://snl.no/operat%C3%B8r" target="_blank

 

Nei ble litt utenfor tema dette...

Link to comment
Share on other sites

Her er et Google søk på Kammeret for ordet operatør: https://www.google.no/search?client=ope ... 91&bih=477" target="_blank" target="_blank

 

Ta en ordentlig titt på resultatene som kommer. De som fortsatt mener at dette er et problem gadd tydeligvis ikke klikke på linken og se på resultatene.

 

Hint: De aller fleste henviser til enten tur- eller CNC operatør.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes vel en virkelighet utenfor Kammeret også? Hvordan folk oppfører seg på banen blant andre er vel så viktig som preiket her inne.

 

Men må det virkelig bli et betydelig problem før man gjør noe? Er det ikke bedre å ta opp en begynnende trend før det har blitt en stor sak? Gi et hint om at mange synes slikt prat er barnslig og potensielt skadelig for skytesporten? Vårt sterkest kort for fremtiden er å bli sett på som seriøse idrettsutøvere og ikke som sofa-commandoer som drømmer om krig og ære, er det virkelig så urimelig å be om at man tenker litt på hvordan man fremstiller seg?

Link to comment
Share on other sites

Viktig å drøfte problemer før de oppstår, her inne er det veldig få som bruker ordet "operatør" derfor må vi ta en solid, dyptgripende diskusjon om dette før det blir et problem.

 

Senere i dag tar vi en tråd om hvorfor så få diskuteter sanitetsbind her inne, om det skulle bli sånn at det ble diskutert her inne vil det kunne føre til alt fælt derfor må vi ta diskusjonen nå!

Link to comment
Share on other sites

Greit, du kan ri ordet "operatør" som en mare og si at det som ikke skjer her inne skjer ikke. Evt så kan du tenke litt over temaet i litt mer generelle former...

 

Det er særlig to grener som har en tendens til å kopiere militært utseende, langhold og dynamisk. Ingen andre grener maler børsene i camo eller har klær som ville gått rett hjem på en SWAT-konferanse. Sivile grener pleier tvertimot å ty til ganske skarpe farger om de gidder å male børsa. Du ser ikke digital camo eller flecktarn på et BR-stevne eller NM i luft...

 

Jeg sier ikke at det gjør de gruppene farlige eller mindre seriøse, men det gjør det mye enklere å fremstille de som det. Det er vel ingen vits i å gi motstanderne mer ammo enn nødvendig?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes vel en virkelighet utenfor Kammeret også? Hvordan folk oppfører seg på banen blant andre er vel så viktig som preiket her inne.

 

Men må det virkelig bli et betydelig problem før man gjør noe? Er det ikke bedre å ta opp en begynnende trend før det har blitt en stor sak? Gi et hint om at mange synes slikt prat er barnslig og potensielt skadelig for skytesporten? Vårt sterkest kort for fremtiden er å bli sett på som seriøse idrettsutøvere og ikke som sofa-commandoer som drømmer om krig og ære, er det virkelig så urimelig å be om at man tenker litt på hvordan man fremstiller seg?

 

 

Takk!!!!! Det er hele poenget!! Jeg har ingen andre agendaer enn det!!

Link to comment
Share on other sites

Viktig å drøfte problemer før de oppstår, her inne er det veldig få som bruker ordet "operatør" derfor må vi ta en solid, dyptgripende diskusjon om dette før det blir et problem.

 

Senere i dag tar vi en tråd om hvorfor så få diskuteter sanitetsbind her inne, om det skulle bli sånn at det ble diskutert her inne vil det kunne føre til alt fælt derfor må vi ta diskusjonen nå!

 

Ser du virkelig ikke problemstillingen i det heletatt? Hvis du ser litt videre enn akkurat ordet operatør? Synes du diskusjonen er helt uten verdi?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe negativt eller "farlig" med ordet operatør, er vell kulturen som spirer rundt som bekymrer de fleste.

Men kall dere nå hva dere vill, når dere omtaler dere selv. Er ikke et problem at noen som faktisk er operatør av maskiner eller kosteskaft eller gud vet. Men når det kommer til skyte-sport så blir det vell litt skadeligå kalle seg operatør for sin egen og andres del eller? Blir fort enkelt å dra paralleller til amerikanske tendenser. Er jo en kultur som har begynt å gro frem her også. Sier igjen ikke at det er noe stort problem her inne. bare husk på hvordan ting fort blir fremstilt negativt.

Bare for å vise et lite eksempel på hvor lite som skal til for at folk begynner og lure.

Jeg jakter fast i 2 kommuner, og her er det en kar som ikler seg rambo stilen for fult på jakt og skyting (sikkert flere) menhan blir jeg spurt om flere ganger... Personelig så er det helt greit for meg, men når jeg blir spurt om vi jegere/skyttere alle er sånn og er helt comando på jakt såjenner jeg at jeg blir litt lei. For de som mener det er nødvendig med strie drakt og maling på børsa på jakt hvorfor ikke lage den i signal farger? eller er det litt mer den riktige stilen dere er ute etter? tenk over at det er andre skytegrener som har slitt ræva av seg for å bli kvitt stemplet som paramilitære og er nå stuerene. Ser Sørlandets benk-skyte klubb har refleks-vester med logoen på skyte-treninger og ser nå ut som det blir treff både på gonger og papp for disse også :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det er litt synd, men Kammeret.no har blitt et sted der folk oppkonsturerer store problemer og scenarioer i den tro at det er viktig å være føre var.

Hva er det med dere?

 

Vi er i 2013, ikke 1987, tiden går fremover, det samme gjelder teknologi og kunnskap.

På mitt gamle store våpenkort så står jeg oppført som Operatør, under stilling.

 

Jeg skriver fremdeles operatør under "stilling" på mine våpensøknader. Har ikke fått avslag eller uønsket oppmerksomhet av den grunn ;)

 

Jeg synes det er synd at det her fyres opp under en problemstilling som ikke finnes, og man gir bare nye tips til folk som er imot det vi driver med. Det heter vel å gjøre seg selv en bjørnetjeneste.

Føler det er mindre og mindre verdt å faktisk tilbringe tid her inne, da det stort sett går i tråder som dette, og avstemminger på hva man skal kjøpe seg, hvilken dame man skal velge osv.

 

Det handler ikke lenger om gleden ved sporten, men alle mulige bekymringer som kan oppstå og paranoiaen rundt dette.

Folk har tydligvis lite å gjøre for tiden. Synd, dere ødelegger nemlig for oss andre med dritten dere sprer her.

Link to comment
Share on other sites

Det er særlig to grener som har en tendens til å kopiere militært utseende, langhold og dynamisk. Ingen andre grener maler børsene i camo.....

Nå begynner de fleste jaktriflene med syntetstokk og komme i en eller annen camoutførelse. De som skyter langhold bruker stort sett rifla til jakt også. Om camo har noe for seg på jakt kan sikkert diskuteres, men det begynner å bli vanlig. Det er flere som innser at skal man krype innpå ei gås, så nytter det ikke å stille i hysteriske trendige turfarger med mindre målet er å skyte veldig langt. På rypejakt derimot...... Spørsmålet er om du har egen rifle for formålet eller bruker samme :wink:

 

Jeg er ikke spesielt glad i camo, men etter at jeg begynte å lakker med duracoat for og holde rusten vekk, har innsett at det er letter å lakkere med flere farger. Resultatet blir alltid bedre, ujevnheter vises ikke, det er lettere å reparer skader i ettertid uten at det vises og skulle jeg være tom for en farge, så kan jeg alltids ta en annen :wink:

 

Hva slags unnskyldninger dynamisk (er forresten det, det samme som praktisk? Jeg har ramlet av lasset :roll: ) har, vet ikke jeg. De er vel aldrig ute når det pissregner. De har heller ingen grunn til å skjule seg for dyr. Skal jeg være litt fordomsfull, så tipper jeg at det handler om coolfaktoren :lol:

 

I det miljøet jeg holder til kan man fort riskere å bli "mobbet" om man stiller med camo. Man kan riskere bemerkninger som; "Den må du passe på og ikke legge fra deg den i gresset. Da finner du den aldri igjen" :mrgreen::lol:

 

Også er jeg helt enig med KnuteriK :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg igjen i det knuterik skriver.

 

Hva med å opprette ett nytt underkammer for alle paranoide og pessimistiske ?

Kall det gjerne for kjelleren, ett sted hvor man kan grave seg ned i paranoide konspirasjonsteorier, gjerne med pålogging for spesiellt interesserte medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg igjen i det knuterik skriver.

 

Hva med å opprette ett nytt underkammer for alle paranoide og pessimistiske ?

Kall det gjerne for kjelleren, ett sted hvor man kan grave seg ned i paranoide konspirasjonsteorier, gjerne med pålogging for spesiellt interesserte medlemmer.

 

Det må i så tilfelle bli "Gravkammeret"

Ellers, så er det bedre med to operatører enn ingen operatører.

 

Personlig kjenner jeg meg selv mest igjen som "operatør" fra denne gamle Kraftwerk-perlen:

 

I'm the operator with my pocket calculator

I'm the operator with my pocket calculator

I am adding and subtracting

I'm controlling and composing

I'm the operator with my pocket calculator

I'm the operator with my pocket calculator

I am adding and subtracting

I'm controlling and composing

By pressing down a special key, it plays a little melody

By pressing down a special key, it plays a little melody

I'm the operator with my pocket calculator

I'm the operator with my pocket calculator

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Joda Erlend, det er utenfor Kammeret virkeligheten er, men jeg oppfatter ikke dette som et problem der heller. De av dere som treffer hauger av sofakommandoer på banen får ta problemet på banen da. Diskusjon her inne hjelper ihvertfall ikke på det.

 

Og selvsagt trenger ikke ting bli et stort problem før man diskuterer det, men dette er ikke engang et lite problem, det er et ikke-problem.

 

Denne tråden er komplett verdiløs, den har ikke rot i virkeligheten i det hele tatt. Det er en oppkonstruert problemstilling for å ha noe å klage.

 

Jeg tar full selvkritikk for at jeg faktisk har postet flere innlegg her og dermed har bidratt til at denne tråden har vokst. Nå drar jeg og skyter isteden.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Helt enig med det K-E og Chiefen v.2 skriver, hvorfor må alt være så politisk korrekt hele tiden ? Det må være lov å være seg selv, men det jeg kan anbefale til dere som er livredde for operatører og lignende, samt oppkunstruerer problemstillinger som i realiteten ikke finnes, logg av datamaskina og gå en tur i skogen/ta en tur på skytebanen/lignende aktivitet. Nå har jeg hverken plaststokk, eller camo klær, alikevell ser jeg absolutt ikke noe problem med at andre kan være interessert i å ha det. De som skriver sånn tull som dette går igjen, dvs samme personene.

 

Nå går jeg ut og koser meg i sola og 25 grader..

Link to comment
Share on other sites

Taktisk Bønne-Fis: Effektiv måte å rydde rom på uten bruk av skytevåpen.
Jeg la en sånn en på Numedal-stevnet. Det endte opp med at jeg måtte vaske ut av hytta mutters alene..

Den var heller i kategorien WMD...fasj...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...