Jump to content

Operatør?


Proffen

Recommended Posts

  • Replies 176
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Greit, du kan ri ordet "operatør" som en mare og si at det som ikke skjer her inne skjer ikke. Evt så kan du tenke litt over temaet i litt mer generelle former...

 

Det er særlig to grener som har en tendens til å kopiere militært utseende, langhold og dynamisk. Ingen andre grener maler børsene i camo eller har klær som ville gått rett hjem på en SWAT-konferanse. Sivile grener pleier tvertimot å ty til ganske skarpe farger om de gidder å male børsa. Du ser ikke digital camo eller flecktarn på et BR-stevne eller NM i luft...

 

Jeg sier ikke at det gjør de gruppene farlige eller mindre seriøse, men det gjør det mye enklere å fremstille de som det. Det er vel ingen vits i å gi motstanderne mer ammo enn nødvendig?

 

Nå nærmer det seg vel 10 år siden du satte dine ben på en trening eller konkuranse i regi av DSSN (NFPS), og det bærer uttalelsen din preg av.

 

Forøvrig synes jeg denne tråden til nå, årets apsolutte lavmål i oppkonstruert problem og vrøvl

Link to comment
Share on other sites

språk og ordbruk har mye med hvordan vi blir oppfattet

Det var min tanke også, jeg tror det er viktigere enn hvordan børsa ser ut. Det er det mest vi skyttere som bryr oss om trur eg. Men OK, jeg sier meg enig i at denne tråden ikke er så produktiv. Et forum er feil sted å diskutere små problemer og fine nyanser, vi har alt for lett for å lage et stort problem ut av ingenting. Og for alt jeg vet er det bare vi skyttere som vil legge merke til "operative uttrykk".

 

Jeg vil ikke nekte noen å gå kledd som de vil eller snakke som de ønsker, jeg synes bare det var OK med en liten påminner om at vår adferd kan påvirke hvordan vi oppfattes. Peace out til alle skyttere og operatører.

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg ikke er enig med Proffen i alt så virker han som en rimelig fornuftig kar og synes at kritikken er litt ufortjent. Nei jeg synes ikke at det er noe reellt problem med at hobbyen vår blir millitærisert som jeg tolker at problemstillingen egentlig er, men spørsmålet må likevel være mulig å stille her. Her er det kanskje også større lokale forskjeller ute å går slik at noen steder er problemstillingen mer relevant enn andre steder?

Link to comment
Share on other sites

Takk karer!

 

Det var aldri meningen å lage et hylekor av en oppkonstruert virkelighet. Nå har tråder en tendens til å¨leve sitt eget liv etterhvert, ikke alt kan lastes trådstarter. Poenget mitt var bare å få folk til å tenke litt selvkritisk på hvordan man ter seg og snakker. Hvis man tar min intensjon for hva den er, så tror jeg ingen trenger å bli fra seg. Jeg tror vi får holde på litt lenger med det vi liker, hvis vi legger bånd på oss selv, ikke venter til andre legger bånd på oss. Det er alt! Og det må være mulig på et "diskusjonsforum" å diskutere uten å snakke ned hverandre, kalle tråder for dritttråd, og ikke minst...fordi en person opplever noe oppkonstruert, betyr ikke det at det er oppkonstruert for andre. Det kan være virkeligheten noen andre opplever. Skal vi ikke respektere at vi har forskjellige syn? Må vi mene det samme for at forumet skal overleve?

 

Jeg synes det svartmales noe helt meningsløst fra enkelte her..Jeg ser ikke problemet med at forumet inneholder: Skytetekniske tråder, ladetråder, diskusjonstråder, "hva er den beste begynnerrifle tråder", osv, osv... Jeg er sjeleglad for tråder som den til Knut Erik. MEN Knut Erik!! Det er mange nybegynnere her inne som er mye mer takknemlig for "hva er den beste begynnerrifle tråder", enn trådene dine. Hvorfor? fordi de er for viderekommende! De er superbra, men ikke for Peder Ås som akkurat tok jegerprøven. Dere som bruker de sterkeste ordene i denne tråden, er de samme som klager over at det skrives sytetråder på forumet. Jeg må få lov til å si at det er deres nedsettende ordbruk og evige klagesang som gjør dette til sytetråd. Mitt utgangspunkt var ihvertfall rimelig sakelig og balansert.

 

Hvor mange innlegg og visninger har denne tråden? Hvorfor har den det? Hvorfor vekker det så sterke følelser?

Link to comment
Share on other sites

Det var aldri meningen å lage et hylekor av en oppkonstruert virkelighet.

Er vel akkurat det du har gjordt.

 

Om du ikke har annet å gjøre enn å konstruere en problemstilling omkring et ikketema

foreslår jeg heller at du holder kjeft rett og slett.

Makan til lavmål satt i system via et forum har jeg ikke vært borti før faktisk.

Link to comment
Share on other sites

Hehehehe....ja...mulig det Castor. Skjønner ikke hvorfor akkurat du blir så fra deg av sinne og lar følelsene ta overhånd og det over et tema som oppkonstruert :D Og be noen om å holde kjeft er sterk kost, særlig hvis det er oppkonstruert og du ikke trenger å lese det.

 

Ellers vil jeg gjerne du setter fingeren på akkurat hva det er du mener jeg overdriver eller oppkonstruerer. Hvor i mine innlegg er jeg så inn i granskauen urimelig at du kan bli så sint?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje fordi han har vær en av to-tre primus motorer for langholdsskyting. Arrangert eller vært med på å arrangere x antall skytinger. Sett folk i alt fra rosa skidress fra 80 tallet til uniform på banen og snakket med eller hørt på mange. sett hvordan de oppfører seg på banen og etter banen uten at det har gitt ham de helt store bekymringer? Jeg vet ikke, og han svarer sikkert selv, men i mitt hode ville jeg anta noe sånt. Iallefall det jeg tenker om det.

Link to comment
Share on other sites

Har tatt det på PM og gjorde det lenge før du postet ditt innlegg. Hvorfor min starttråd skal føre til hat lignende meldinger forstår jeg ikke!

 

Nå har jeg lest hele tråden og selv om nytteverdien kan diskuteres, er det i hvert fall ikke grunn til hatefulle ytringer.... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner i grunn heller ikke dette "problemet".

 

Folk er forskjellige, og hver generasjon har sitt språk. Det er ikke til å komme forbi at de yngre her på kammeret henter endel inspirasjon fra div tv-spill, og går med en hemmelig drøm om å være en supertacticool operativ operatør. Akkurat som at man leker man er Messi eller Ronaldo når man spiller fotball i friminuttene...Kanskje man da blir litt irritert inni seg om man da ER Messi, og vet at det ikke alltid er så kult som fansen tror det er. Personlig blir jeg kalt operatør på daglig basis, men holder ting som kan smelle bare på fritida.

Selv om jeg ikke har tid til å spille dataspill, liker jeg personlig våpen og annet utstyr som er laget for være mest mulig funksjonelle, og av best mulig kvalitet. Selv om jeg ikke trenger det. Irriterer meg derfor ikke over enkelte som mener det er nødvendig med ghillie, TRG og SB PMII for å skyte ei gås en gang i blant. Men det er klart at noen syns det virker teit. Kikka på et program på Discovery her en kveld fra noen som bor langt oppi gokk i Alaska, og bla skøyt bjørn for å få kjøtt til mat for familien. Lite tacticoolt utstyr å se hos den gjengen, men bamsen ble med hjem...

 

Det er nok også generelt en trend, som det sies her, at man omtaler våpen og våpenbruk mer i millitære vendinger enn man gjorde før. Det er vanskelig å gjøre noe med det. Vi har også tross alt nylig "avsluttet" en krig der vi sitter igjen med svært mange veteraner med ekte krigserfaring, noe som selvfølgelig også er med på å forme samfunnet vårt med både erfaringer, holdninger og måten å snakke på. Jeg tror ikke vi skal være så redde for det, da det stort sett er oss som er i miljøet som legger merke til det og som evt irriterer oss over enkeltes ordlegging. Å tro at det er skummelt fordi "andre mennesker " da tror vi er en gjeng halvmillitære gærninger tror jeg er litt vel paranoid. Ingen bryr seg, og de fra myndighetene som sitter og følger med bla sikkert nok i dette forumet også, er nok så velinformert at det skjønner dette mer enn de fleste av oss, særlig de som sitter og er redde for at de skal komme å ta fra oss våpenskapet...Samfunnet er i utvikling, og trender kommer og går. Nå er det duracoating i digital camo på gammelmausern som gjelder, mens om ti år kanskje det er noe helt annet. So what?

Link to comment
Share on other sites

Problemet med slike tråder ærede trådstarter, er at de handler om i utgangspunktet så fine nyanser at man må være en del av kulturen for i det hele oppfatte at det er snakk om nyanser.

 

Ved å fokusere på disse nyansene, og se på de med innsidens kunnskap og så tillegge utsiden deler av denne kunnskapen kombinert med utsidens forståelige frykt for det ukjente, ja da har du ett poeng.

 

Feilen er bare det at utsiden (Ikke skyttere) besitter ikke kunnskap om disse nyansene, ikke bryr de seg heller, Men når de blir gjort oppmerksom på slike tråder og bekymringene som luftes der, ja da blir de bekymret, for her er det tydeligvis noe fælt noe vi ikke vet om som foregår.

 

Kort sagt, slike tråder skaper lett ubegrunnet frykt utenfor våre egne rekker. Grunnet at vi projiserer det utad som ett problem at folk har forskjellig smak, referanser, stil, jaktmetoder, jaktantrekk o.s.v.

 

Skyttere og jegere flest har lite eller ingen slike tanker, de er mest opptatt av hvordan de skal snike seg inn på byttet sitt, ikke hvordan de ser ut. I tillegg har en ikke ubetydelig del av oss stor glede av våpen og våpens utseende i forskjellige former og farger. Dette uten at vi på noen måte ellers er forskjellige fra hverandre på innsiden.

 

Vi har glede av å skyte, jakte, og våpen generelt. Det skal vi være stolte av, og det er det vi skal projisere både innad og ikke minst utad.

 

 

 

 

 

Jeg var akkurat innom den G-max butikken som selger desidert mest amo i G-Max systemet her til lands, og der diskituerte vi nettopp hvor store vi er som sport og fritidssyssel, og hvor lite vi synes. Folk er rett og slett ikke klar over hvor mange og hvor mye vi holder på med sport og jakt her til lands. I den forbindelse diskuterte vi problemstillingen ved å være en deltakersport og ikke en tilskuersport med tanke på media.

 

Denne tråden illustrerer noe av det jeg ikke ønsker at vi som skyttere og jegere skal bruke tid på, og er akkurat det motsatte av hva vi trenger å prjoisere utad.

Oppkonstruerte problemstillinger er ikke hva vi trenger å fore folk med, da er det mye bedre å fortelle at ja, noen av oss synes det er kult med camo, noen av oss synes camo fungerer best under jakt, og da spesielt smygjakt. Noen av oss bryr oss katten om hvilke farger vi bruker, og kjøper første og beste bukse/dress etc. som passer oss, og bruken vår, uten at vi reflekterer over fargen utover at den helst ikke skal stikke seg ut i terrenget, noen av oss er kun interessert i funksjon, noen av oss bryr oss kun om utseende o.s.v.

 

Ingen av oss tror vi er paramilitære styrker som sniker rundt i skogen eller nærmeste kjøpesenter, vi er folk som folk flest. Dog stort sett ustraffede og oppegående med svært stor respekt for hva vi bruker våpna våre til. Dette rett og slett fordi vi stort sett er Nordmenn oppdratt i Norge, med Norske verdier og forståelse for menneske og dyre verd deretter. Gulle gode karer og kvinnfolk hele bunten.

 

Vi har bare en feil, vi er Norske. Det betyr at vi tror at bare vi er stille og snille nok er ingen ute etter å ødelegge for oss, vel de er der ute, og lite blæst om hva vi driver med er ikke godt for oss i lengden.

(Dog må man ta hensyn til vinklingen av det man skal presentere ut til folk som ikke vet hva dette er, det betyr at man ikke stoler på at journalister vill oss godt, eller har forståelse for at det de synes er flotte overskrifter er forenlige med det vi ønsker å projisere ut).

 

Om dere er bekymret for jegere og skytteres omdømme, så pell dere ut og gjør dere synlig på en positiv måte. Vis dere frem i lokalavisa, det er der dere kan få vist dere frem som noe positivt.

 

Med skytterhilsen

Jeger og skytter

Vingemutteren

Link to comment
Share on other sites

Ved å fokusere på disse nyansene, og se på de med innsidens kunnskap og så tillegge utsiden deler av denne kunnskapen kombinert med utsidens forståelige frykt for det ukjente, ja da har du ett poeng.

Med andre ord, samme argument som jeg har brukt i debatten om utseende på våpen? Nå synes jeg du er direkte lumpen :lol:

 

Men ja, jeg kan nok på langt vei gi deg rett i dette. Jeg er mye mer "redd" for adferd og utseende på folk enn på våpen, men jeg kan nok gå i samme tankefelle som de som er i mot "skumle" børser og tillegge nyanser for stor verdi. At jeg feks har sett en betydning i ordet "operatør" som ikke var tiltenkt og som de utenfor uansett ikke vil plukke opp på er svært mulig.

Link to comment
Share on other sites

Kort og greit, de "utenfor" som kan finne på å lage styr pga "operatør" og kamuflasjebukser ville lage styr uansett..
mnjaaaaaa.... :mrgreen:

 

hehehe, jeg burde vel ha spesifisert at jeg da mener i kombinasjon med skytevåpen :lol: Poenget er altså at de som misliker/er i mot sivil våpenbesittelse er det uansett, selv om de gjemmer seg bak "automatvåpen" akkurat nå.

 

Men jeg har diskutert med unge damer ikledd kamo-bukser og CheGuverra på skjorta om nødvendigheten av et forsvar, NATO, og div FN-operasjoner. Surrealistisk egentlig, men god underholdning der og da.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter har ett viktig poeng.

 

Omverden vil selvsagt danne sine meninger på hvordan jegere /skyttere oppførernseg, klernseg og presenterer seg bla i kontakt med omgivelsene/media.

 

Det er en grunnntil forbud (sivile) mot camo i dynamisk skyting...

 

Her er ett eksempel på en "figur" som ikke er militær men som flere ganger i media har stått frem som jeger skytter med våpen ol...en operatør :mrgreen: Gavner dette skyttere?

 

http://www.nrk.no/hordaland/skepsis-mot-militaersport-1.615951

 

http://fimbulvinter.no/gpage8.html

Link to comment
Share on other sites

Så paintball/softgun miljøet/sporten er et problem for norske jegere fordi det finnes jegere (og garantert skyttere) blandt de?

 

Når de poserer med tacticoole mini-14 kjøpt på jaktlisens, ja.

 

Ellers gjør paintballmiljøet (den seriøse biten) det samme som de dynamiske skytterne, altså tar det ut av skogen, vekk fra camo, og fokuserer på å ikke bli sammenlignet med krig/millitær/våpen.

Så ikke putt paintball og softgun i samme kategori :)

Link to comment
Share on other sites

Ganske utrolig at en slik tråd har blitt 4 sider i 2013.. :roll:

 

Lærte vi virkelig ingen verdens ting av hendelsene i Regjeringskvartalet og på Utøya??

 

Hvor strømlinjeformet og A4 forventer man at alle i samfunnet skal være? Hvor like skal vi sørge for at folk, språk og politisk oppfatning skal være?

Det store paradokset er at vi har en stat som åpner grensene for en til dels tøylesløs innvandring, med en fundamental forskjell kultur sammenlignet med landet vårt som bygger moskeer rundt om i landet, samtidig som de setter spørsmålstegn ved noen folk som synes det er moro å "leke krig" i skogen med litt grønn krem i ansiktet.. Makan til frekkhet.

 

Hvorfor skal man måtte forsvare aktiviteter og språkdrakt som ikke er skadelig for andre? Man skal være passe nevrotisk for å problematisere dette??

 

Når skal man innse at man som skytter/jeger ikke skal trenge å gjemme seg bort, ellr legge lokk på hva man driver med, i frykt for at samfunnet rundt oss ikke skal like det.

 

Proffen bør, i stedet for å lage tulletråder som dette, gi sporten et positivt ansikt utad, uten å fordømme de som måtte ha litt annerledes lyster. Dersom han fortsetter å mistenkeliggjøre andre innen sporten på dette viset, så kan det være disse skummelt utseende langholdsriflene han selv liker er de neste som står for hogg?

 

Jeg anbefaler at vi snart setter fokus på de som tråkker over REELLE grenser og gjør ulovlige ting, og ikke henger oss opp i noens språkbruk og klesvalg når de utøver sporten si. Man trenger ikke være så politisk korrekt at man alltid følger saueflokken og siste taler...

 

Noen ganger må man faktisk stå opp for individuell frihet som ikke skader noen!

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter har ett viktig poeng.

 

Omverden vil selvsagt danne sine meninger på hvordan jegere /skyttere oppførernseg, klernseg og presenterer seg bla i kontakt med omgivelsene/media.

 

Det er en grunnntil forbud (sivile) mot camo i dynamisk skyting...

 

Her er ett eksempel på en "figur" som ikke er militær men som flere ganger i media har stått frem som jeger skytter med våpen ol...en operatør :mrgreen: Gavner dette skyttere?

 

http://www.nrk.no/hordaland/skepsis-mot-militaersport-1.615951

 

http://fimbulvinter.no/gpage8.html

Mother of god (i mangel av bedre uttrykk), de bruker HELIKOPTER! :shock:

Jeg spiller airsoft av og til sammens med noen gutter som visstnok bruker uniform men de er MEGET påpasselige med å ikke skremme vannet av det generelle publikum. Banen er avsperret med lite innsyn samt merket omhyggelig med skilt som opplyser om hva som foregår. Samtidig meldes enhver sammenkomst til politiet.

Jeg plent nekter å tro at de tullingene i linken tar hensyn til NAFs (norsk airsoft forbund) retningslinjer angående kommunikasjon ut mot publikum eller hvordan spill skal arrangeres... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar disse tilbakemeldingene jeg. Tråden har blitt noe ganske annet enn det jeg så for meg. Jeg er tillagt en del meninger her som jeg aldri har hatt.

 

JEG FORESLÅR AT VI SLUTTER Å SKRIVE I DENNE TRÅDEN. Som jeg også foreslo på side 1.

 

DENNE TRÅDEN ER FERDIG!

Link to comment
Share on other sites

Det har sikkert vært skrevet tidligere i tråden og det driter jeg vassrett oppi, men noe mer meningsløst oppkonstruert tema har jeg aldri sett på dette forumet forumet før.

 

Trådstarter er faktisk den første som lager oppmerksomhet rundt dette ordet på dette forumet og grunnen til det kan man jaggu lure på!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar disse tilbakemeldingene jeg. Tråden har blitt noe ganske annet enn det jeg så for meg. Jeg er tillagt en del meninger her som jeg aldri har hatt.

 

JEG FORESLÅR AT VI SLUTTER Å SKRIVE I DENNE TRÅDEN. Som jeg også foreslo på side 1.

 

DENNE TRÅDEN ER FERDIG!

Rapporter din egen tråd til mods, og be de stenge den om det er det du ønsker.

 

Tråden ble forøvrig akkurat det jeg så for meg da jeg leste første post, ok ikke akkurat, litt bedre er den faktisk. (Mye mer humor enn forventet, og det er bra). Og det burde enhver som tenker på å starte denne type tråder fatte før de i det hele starter slikt, her er så mange eksempel tråder på hvordan slikt blir her på kammeret, at det ikke burde komme som en bombe.

 

Det er klart de fleste skjønner hva du mente med tråden, like klart er det at de fleste på det sterkeste missliker ytterligere polarisering av ord og uttrykk.

 

Og som nevnt, de fleste menn over 40 her til lands er Militære, i form av førstegangstjeneste og HV. (Mer militær opplært og trenet befolkning er det ikke så mange land som hadde på verdens basis, Sverige og Finland er samme greia). Kort sagt, i gitte situasjoner er militær sjargong naturlig for mange av oss. Forsvaret og HV gjorde det beste de kunne for at jeg skulle kunne bruke kjøretøy, AG3, MG o.s.v. på mest mulig effektiv måte når det passer de. DFS har som formålsparagraf å lære landets innbyggere å kunne bruke skytevåpen. Vi er ett militært land, eller rettere vi var frem til verneplikten ble en vits. (Enhver som har avtjent førstegangstjenesten har forøvrig mistet det fleste griller om å leke krig / cowboy og indianere, og slik sett er det dumt at dagens unge ikke får ett år med kø og venting i Norges største barnehage).

 

Uansett, guttunger er og blir guttunger (Jeg regner med at det er de og deres wannabe språkbruk trådstarter har hengt seg opp i). Det fine med guttunger og andre lettpåvirkelige sjeler, er at de en dag vokser opp. I vertfall om de har sunne rollemodeller i sin nærhet. Så oppfordringen blir da at vi alle etter beste evne søker å være gode rollemodeller for de som kommer etter oss.

 

Enhver som har lest tråden fra start til slutt skjønner nå forhåpentligvis at ord og uttrykk ikke er noe å legge spesiell vekt på.

 

P.s. husk mods om du vil ha stengt tråden, vi har det for moro med å harselere med temaet til at vi slutter. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...