Jump to content

Operatør?


Proffen

Recommended Posts

I det siste har jeg ved flere anledninger opplevd at vi omtaler hverandre her inne som operatører. Kanksje særlig i langholds kammeret. Min definisjon av operatør er en spesialtrenet soldat eller politimann, ofte brukt om personellet i spesialstyrker. En infaterist omtales sjelden som en operatør. En operatør er en person med en lang rekke egenskaper og evner som gjør han til en komplett soldat der skuddet er den siste bittelille oppgaven han skal utføre. Før han kommer dit har han kanskje hoppet i fallskjerm, tatt seg gjennom villmarka eller ørkenen på minimalt med mat og med 100 kg pakning og tatt seg uoppdaget inn på et objekt bak fiendens linjer.

 

De fleste av oss er kanskje gode skyttere, men operatører er vi ikke! 40-45 år med 10 kg ekstra på magen og liten lyst til å gå lenger enn 50 meter fra bilen, da er du ikke operatør vettu. Du er skytter! Og det holder vel det? Vi kan være stolte av det?

 

Jeg tror også vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å begynne å bruke disse ordene. Det vil nok gjøre det hele ganske fremmed for mange. Enkelte vil nok kanskje også bli skeptiske til et slikt miljø. Og det kan jeg skjønne! Vi er jegere og skyttere, punktum.

 

De av dere som er operatører flagger det ikke her inne og det synes jeg er klokt. For her inne er du skytter og jeger. (selv om du er operatør..)

 

Vil ikke tråkke noen på tærene, men tror det er til alles beste om vi er forsiktige med hvilket inntrykk vi skaper av oss selv.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 176
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så da kan vi ikke si at vi betjener/operer et våpen dersom vi skyter med vanlige rifler? Tror ikke det er særlig flere enn deg her inne som tar dette som en greie. Vi tar ofte ord og uttrykk fra engelsk, pilot error, operator error osv... Tror ikke det er noen her inne som sikter til det du mener ved at de feks sier at det er operatøren bak rifla som... osv.. Kjenner jeg må ut å være litt politisk ukorrekt snart.. Male Trg'n kamuflasje eller noe... Eller ta på labbetussdrakta på skytebanen for å trene til bukkejakta, eller skyte leirduer. Viktig å skyte likt på jakt som på trening, men det er sikkert feil signal å sende. God kveld.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er litt artig at operatør, eller operator om du vil, er så fryktelig tacticoolt blitt. Det må da være hovedsaklig være pga. Call of Duty og lignende innflytelse? Da jeg jobbet på papirfabrikk som lærling var operatørene de som jobbet i drifta, rett og slett. De jobbet på maskinene under daglig drift, altså operatører. Litt festlig at det tydeligvis plutselig er en av de kuleste titlene som finnes.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor hverken skyttere, jegere eller spesialsoldater skal trenge å kalle seg operatører. Det passer rett og slett ikke. For meg vil operatørene alltid være de på maskinene, i kontrollrommene osv.

 

En ekte operatør bærer blått eller hvitt, ikke kamo. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser problemstillingen, men jeg synes den er desto verre/mer fremtredende over dammen.

 

Der er alle "operators" med "weapon systems", om de så ligger med en standard 10/22 og knatter ølbokser.

 

Enig på prinsippielt nivå men jeg har ennå til gode å oppleve det som et problem over her. Heldigvis.

For øvrig tror (viktig å utheve) jeg ikke så mange utover "vår krets" kjenner til bruken av ordet "operatør" om spesialsoldater, eller i alle fall at ikke spesialsoldater er det første de forbinder med det.

Link to comment
Share on other sites

Hei Kim!

 

Jeg synes det er på grensen til latterlig ja, i et sivilt jeger/skytter miljø å si betjene eller operere et våpen. Vi tar ord og uttrykk fra forsvaret og politiet og benytter det i 100% sivile miljøer hvor vi hverken har kunnskapen eller ferdigheten til de vi aper etter.

 

Mon tro hvor lenge de ler de som har dette som jobb?

Link to comment
Share on other sites

Du har nok rett i det VeTIUs. Vi hermer jo ofte etter gutta på andre siden av dammen. Jeg tror heller ikke det er et STORT problem her. Det er nettopp derfor jeg tar det opp, tror det er greit å unngå at vi går den veien. Vi skal også ha i bakhodet at myndighetene i USA og myndigheten i potet-Norge nok har en ganske annen toleranse for skytevåpen generelt og for denne type sjargong i oppvoksene miljøer spesielt. Det jeg mener er at det kan skade oss. Like godt å la vær.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, vi hadde en større feide på jobben da titlene til folk ble endret fra "teknisk assistent", til "operatør" - operatørene er de som er "på gulvet", som betjener maskinene, gjør rutineoppgaver og får jobben gjort. Har fint lite assosiasjoner til krigerske ting.

"Problemet" gjelder vel mer de som er mer enn gjennomsnittlig interessert i denslags? Og da er det vel knapt et problem?

 

de vi aper etter.

Gjør vi? Det skader oss nok mer enn at vi kaller noen for operatør.

 

K

Link to comment
Share on other sites

men gi meg et godt argument for hvorfor vi skal slutte å si skytter og heller bruke operatør da

Kunne ikke falle meg inn.

 

Yrkesmessig vil operatør bli brukt om arbeid som ikke har et eget navn på yrket. En smed, en sjåfør og en skytter har vi gode navn på - en som tapper smelteovner er en tapper, men gjør de litt av alt, eller noe som ikke har et eget navn : operatør.

Enten det er sivilt eller militært.

 

Fortell meg så hvem det er du "aper etter" - innen de militære yrkesdisiplinene, før jeg blir bekymret :wink:

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67: Dette dreier seg nok ikke om misforståelser eller sammenligninger med maskinoperatører. Dette dreier seg om å ta millitær sjargong i bruk på sivile skytebaner og det vet du utmerket godt. Som VeTIUs var inne på, vi tar etter amerikanerne også.

 

Fortell meg så hvem det er du "aper etter" - innen de militære yrkesdisiplinene, før jeg blir bekymret

 

Hvem? Man tar etter militær sjargong. Amerikansk og norsk. Denne sjargongen er ikke begrenset til enkeltavdelinger. Og jeg aper ikke etter noen. Tvert imot så omgis jeg av disse utrykkene på jobb og allikevel så bruker jeg de IKKE på en sivil skytebane.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig med Proffen, dette blir bare tull - men det er interessant å se at folk legger så vidt forskjellige ting i samme ord. Jeg tenker ikke på noe som helst militært (ser for meg en som støper silisium) når jeg hører ordet operatør - mens andre ser for seg hemmelige agenter og snikmordere omtrent :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Operatør har jeg vært, maskinoperatør (Fres), Spesialist eller spesialarbeider har jeg også vært, Amerikanerne sa forresten operator om sjåfører av lastebiler da jeg var på øvelse med de for noen og tjue år siden. Så jeg var operator også når jeg tenker meg om.

 

Nei seriøst,eneste gangen jeg ser for meg elitesoldater etc ved bruk av operatør, er når der begynner å bli mange referanser til cal of duty eller hva de heter disse spillene. (Referanser som jeg forøvrig ler litt av i skytter sammenheng). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje bare operatør nå, men før man vet ordet av det så er man operatør av våpenplatform i et dynamisk taktisk scenario (skyteøvelse). Best å slå ned på det før det blir helt ville amerikanske tilstander her ;)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg tenker meg om så har jeg jobbet som operatør noen månader i året på et jævlig varmt sted tidlig på 2000 tallet.

 

Samme her. Sommrene ble brukt til støping av alu-logs i deep cast'en på Hydro Karmøy. Da var man operatør.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Operatør, en noelunde neutral beskrivelse som ikke er spesifikk, sånn passe uklar ville jeg nok kalle det.

 

Skytter, usjåfysj, noen med våpen og som skyter. Sikkert har han en sånn svart farlig militærrifle med helautomagasiner kjøpt på ebay.. r

 

Egentlig burde vi alle kalle oss for operatører, så ikke noen blir redd når dem hører skumle ord som skytter :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg velger å tro, inntil det kommer nok beviser på det motsatte, at de gangene det har vært nevnt operatør i forbindelse med skyting her inne, så har det ikke vært i tankene på den som har skrevet det å sammenligne seg, eller andre med de operatørene det her er snakk om. Dersom det er feil å si betjene eller operere feks bolten på ei boltrifle fordi vi er skyttere og ikke noe annet, så må vi kanskje gjøre om på hele språket.

 

Videre, om det er så viktig å ta avstand fra alt som har med militæret og forsvar og gjøre synes jeg du Proffen burde ta dette et hakk høyere og få satt foten ned for DFS. "Det frivillige Skyttervesens mål er å fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar." Les de første paragrafene i Skytterboka. Siden det er viktig å skille skyttere og folk i grønt er vel dette en rar sak for en del? Egentlig burde det heller gått andre veien spør du meg. Grundigere sjekk av medlemmer i DFS og kast ut de som ikke er enig i og støtter de første paragrafene, og/eller har vist/gitt meninger at de ikke ikke har så mye til overs for Forsvaret.

 

Jeg tror også vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å begynne å bruke disse ordene. Det vil nok gjøre det hele ganske fremmed for mange. Enkelte vil nok kanskje også bli skeptiske til et slikt miljø. Og det kan jeg skjønne! Vi er jegere og skyttere, punktum.

Jeg tror vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å lage problemer av noe som ikke er det. Har du vært borti mange som ser på dette som et problem? Mange som er skeptiske til skyttere fordi noen sier at det er operatøren bak rifla sin skyld at han bomma? For det er i slike sammenhenger jeg har sett ordet brukt mest her inne. Da kan det i mitt, og de fleste andres ser det ut til, sees på som en som bruker/betjener/opererer et eller annet, og ikke operatør slik du kjenner det og velger å omtale det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å lage problemer av noe som ikke er det. Har du vært borti mange som ser på dette som et problem? Mange som er skeptiske til skyttere fordi noen sier at det er operatøren bak rifla sin skyld at han bomma? For det er i slike sammenhenger jeg har sett ordet brukt mest her inne. Da kan det i mitt, og de fleste andres ser det ut til, sees på som en som bruker/betjener/opererer et eller annet, og ikke operatør slik du kjenner det og velger å omtale det.

 

Helt enig. Det er nok av reelle problemstillinger rundt det med jakt og skyting om dagen som man kan ta tak i. Vi trenger ikke bruke hverken tid eller energi på å konstruere nye av det heller fiktive slaget.

 

Når en fyr skriver at det er operatøren sin skyld at det ble bom og ikke riflas, er det da virkelig noen som med hånda på hjertet tror at han mener å sammenligne seg selv med en militær superduperspesialsoldat? Muligens Proffen da, hvis ikke hadde jo ikke denne tråden eksistert, men noen andre? Hvis det er det første du tenker på tror jeg du trenger å ta et lite oppgjør med dine egne Call of Duty fantasier, og ikke prosjektere de over på alle andre.

 

Den lille håndfullen med ganger som operatør er nevnt i skytesammenheng her inne er et ikke-problem. 'Nuf said.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke så godt til til langholdsfolket, men på generelt nivå kan TS ha et lite poeng. Det ER en del tacticoole folk der ute, og i debatten om "skumle" børser har jo skytters bekledning også blitt diskutert. Jeg mener vel at hvordan man ter seg og kler seg er vel så viktig som hvordan børsa ser ut, så kan vi ikke ta det som et lite hint på veien? Jeg vet det egentlig koker ned til politisk korrekthet men OK, sånn er nå verden skrudd sammen. Ingen av oss er tjent med å bli sett på som sofa-commandoer eller COD-fantaster som har tatt spillet ut i virkeligheten, så pass litt på hvordan andre folk kan oppfatte deg.

Link to comment
Share on other sites

I fare for å være petimeter..

Men ord brukt i militær sammenheng på engelsk, gjør ikke nødvendigvis ordet militært på norsk.

 

For meg er operatør like sivilt som f.eks "tyttebær". Men det faktum at noen tolker det som noe militært, er kanskje grunn nok i seg selv til å tenke over bruken av det. Så vi er enige Erlend M ;)

Link to comment
Share on other sites

Men det faktum at noen tolker det som noe militært, er kanskje grunn nok i seg selv til å tenke over bruken av det.

 

Nettopp. Og det er vel neppe tilfeldig at enkelte bytter ut veletablerte norske begrep med ord som på engelsk brukes i militære sammenhenger, akkurat som at det er en del "taktiske" våpen, gjerne med digital camo i enkelte miljøer. Ser man på utstyr, bekledning og språkbruk hos enkelte er det ikke vanskelig å snekre sammen retorikk som kan gjøre hele sporten uspiselig i folks øyne.

 

Jeg sier ikke at det er noe stort problem, men man kan tenke seg litt om.

Link to comment
Share on other sites

Når noen kaller seg selv eller andre for operatør så assosierer jeg det med en wannabe rambo tacticool type, dette basert på erfaring fra diverse amerikanske nettfora......uansett om man selv mener det er aldri så logisk og utacticoolt.

 

Praktisk/dynamiskmiljøet har gjort mye for å jobbe seg vekk fra det imaget, men langholdsmiljøet kan fort få det samme søkelyset om man ikke tenker gjennom hvordan man ser ut for omverdenen.

Link to comment
Share on other sites

gjerne med digital camo i enkelte miljøer

Hva er galt med digital camo? Kan jeg ikke gå med "Optifade" http://www.fjellsport.no/harkila-stealth-bukse-gore-optifade.html jaktbukser fordi noen som drømmer om å være krigere oppfatter det som "taktisk"?

Er jeg i et "miljø" om jeg kjøper meg en slik dress? eller har rifler i svart og kamo istf. fransk valnøtt?

 

Jeg tror de som har slike assosiasjoner har dette problemet for seg selv.

 

men langholdsmiljøet kan fort få det samme søkelyset om man ikke tenker gjennom hvordan man ser ut for omverdenen.

Her er fra NRK1, TV- bilde av en av Norges beste og mest profilerte skyttere, DFS får ikke noe negativt søkelys av dette - vi får millioner av kroner...

Rinde_Stang_web.jpg?size=587x1000

 

Om jeg ligger på et jorde og skyter såfort jeg klarer med AG3, ikledd feltuniform M/75 så er det altså ikke bare greit, men statsstøttet, og en del av (å dyktiggjøre meg til) landets forsvar. Det du sier er at om jeg bytter våpen til en TRG22 eller en AR15 så blir jeg oppfattet som en samfunnsfiende og terrorist? Jammen bra jeg ikke kjøpte den Sasta Optifade dressen XXL hadde på salg...

 

Når går man fra politisk korrekt "soldat", eller "jeger", til "paramilitær skumling"? For jeg ser absolutt faren ved at en tosk av en journalist finner noen über-tacticoole folk og slår opp at disse "trener på å skyte hodeskudd på X-hundre meter". Selv om jeg nekter å ta for mye hensyn til det, eller å la det gå utover funksjonaliteten til klær og utstyr som jeg bruker.

Måten vi oppfører oss på, og framstår når vi snakker med folk er kanskje viktigere?

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

men langholdsmiljøet kan fort få det samme søkelyset om man ikke tenker gjennom hvordan man ser ut for omverdenen.

Her er fra NRK1, TV- bilde av en av Norges beste og mest profilerte skyttere, DFS får ikke noe negativt søkelys av dette - vi får millioner av kroner...

 

Han der ser mer militær ut enn wannabe militær, det er en vesentlig forskjell.

 

Jeg har forøvrig ikke noe problem med at jeg har den assosiasjonen jeg har, det bare er sånn fordi massevis av amerikanere har en veldig overdrevet bruk av det ordet. På samme måte som våpensystemplatform, og dynamisk taktiske incidents og hva det måtte være. Det høres teit ut, er ikke min feil at det har blitt sånn.

Link to comment
Share on other sites

Hva er galt med digital camo?

Ingenting i seg selv, men hvilken funksjon kan det ha på et rent banevåpen? Du ser ikke slikt andre steder en dynamisk og langhold, og det totale "motebildet" vil lett kunne lede tankene over på temaer som er litt uglesett i dette landet. Som Slemmo sier er det vel helst wannabee-faktoren som kan være et problem, folk flest har stor respekt for Norges Forsvar og de som tjener der. Å gi en klar definisjon på hvor grensen går er ikke lett, men jeg tror vel det fleste skjønner hva man sikter til. Og jeg sier ikke at det er et stort problem, men det er kanskje noe man kan tenke litt over. At oppførsel er det viktigste er jeg enig i, men hvordan man kler seg og stæsjer opp utstyret er ikke helt uvesentlig heller. Dynamisk har feks forbud mot camo for andre enn uniformerte tjenestemenn, det er kanskje ikke en dun rettesnor å ha i bakhodet.

Link to comment
Share on other sites

Han der ser mer militær ut enn wannabe militær, det er en vesentlig forskjell.

Ja, men hvor er forskjellen, og grensen? Og hvem setter den?

 

men jeg tror vel det fleste skjønner hva man sikter til

Javisst, og alle har godt av å tenke igjennom det

 

 

dynamisk taktiske incidents

Du må jo ha disse ordene fra et sted?

 

For å tro noe, så tror jeg at en hel del folk (tenker ikke på deg Slemmo) - skyttere eller operatører, eller hva de vil kalle seg, CoD-tenåringer, eller "veteraner" som ikke har hatt for mye sivilt liv som voksen - vil ha meget godt av å menge seg med norske sivile skyttermiljøer - In Real Life - ikke bare spille spill og surfe på Snipershide. Ikke at det er galt, men skytebanen er også et godt sted å starte...

 

Til språkdiskusjonen så synes jeg det er like morsomt hver gang folk kommer og skal begynne med langholdsskyting, og snakker om "trigger" og "scope", skal lære seg "reloading", og fyller krutt i "cases".

Virkeligheten er ikke dum, operatører :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere påpekt, operatør i stillingsbeskrivelser benyttes flittig på flere fagområder. Det er vel først når en kombinerer ordet med våpen og gjerne våpen som er passe stæsjet opp for å etterligne militære våpen at det kan komme noe uheldig ut for almenheten.

 

Hva PederR og kompisene velger å kalle hverandre når de springer rundt i skauen på jakt er for meg revnende likegyldig, men om jeg som standplassleder hadde fanget opp denne type ord og utrykk -våpensystem, operatør, aktivt mål (løpende elg :D ) på en jegertrening så ville jeg nok finne det noget upassende og kanskje hadde jeg også påpekt ordbruken dersom det var andre unge håpefulle til stede som kunne plukket dette opp. Da tenker jeg på den andelen ungdom som fremdeles synes ord som skytter, jeger, løpende elg etc er helt OK ord å benytte om hobbyen sin..

 

At voksne mennesker derimot benytter denne type ord og utrykk, tja.... i min verden betyr det at de har beveget seg videre fra ordet skytter - de er altså blitt noe mer .. noe ubestemmelig, hvor ordet skytter ikke lenger beskriver hva de driver med på hobbybasis - da skal du enten være en ubeskrivelig dyktig skytter eller passe full av deg selv... rimelig flaut blir det uansett...

Link to comment
Share on other sites

Må være noe av det mest harry man kan kalle seg selv..

Hehe.. "Operatør Kane melder seg til skytebanetjeneste! Jeg kan krype taktisk frem mot skivene for å klistre ASAP etter at dere har sendt bly down range og nøytralisert målene!"

 

 

Folk som ter seg militært i sivile omstendigheter - blir gjerne ansett for å være med liten eller ingen militær bakgrunn. Så det er en aldri så liten backfire med den stilen. Litt skremmende å se dem, men mest flaut ;)

Link to comment
Share on other sites

@M67 Problemet er vel at det ikke er noen definert grense siden alle setter sin egen. Men jeg er miljøskadet fra amerikanske forumer, hvor alt handler om selvforsvar osv. og jeg ser gjerne at disse terminologiene ikke innføres i Norge hvor vi har et konkurranserelatert forhold til skyting, mere pga av hvordan andre oppfatter det enn meg selv, jeg er jo ikke akkurat imot skyting uansett.

Link to comment
Share on other sites

"Operatør Kane melder seg til skytebanetjeneste! Jeg kan krype taktisk frem mot skivene for å klistre ASAP etter at dere har sendt bly down range og nøytralisert målene!"

 

Den er mottatt. Jeg ligger i stilling, i full camo og venter på rett øyeblikk. Det står en trønder å prater på standplassen ved siden av meg, men tror ikke pappen har sett meg, den forholder seg ihvertfall helt i ro.

Link to comment
Share on other sites

Må først og fremst si jeg er imponert over skytinga (ildgivinga :mrgreen: ) på de lange holdene. Kan bli en morsom tråd å følge, der de Som bare "tilfeldigvis" bruker operatør om seg selv i skyte/våpen sammenheng og de som ser "tilfeldigheten" og prøver å holde litt i tøylene før det blir for mye bensin for motstandere av skyte-sport. Det er (nesten) ingen her som mener det er galt skyte med en grønn dress. Men er vel signal-efekten når noen kommer i full kammo, da mener jeg børsa, kniven, siktet, avstands-måleren, gubben, kofferten, ammo boksen har feste for strier og er kammo malt og den gule vibram-logoen under støvlene er skåret bort eller farget i en nøytral farge... Klokka er på innsiden av håndleddet vist du forstår hva jeg mener. får spasmer og krever bildet slettet vist noen tar et bilde på skyte-banen. Og ja dere er der ute, jeg ser dere selv om du ligger som en grønn busk mitt på banen rett forran kompisen din som står/sitter med en stor kikkert ca 50cm fra deg og snakker til deg :lol: ...

 

Flirer av at det er mer normalen å snakke "militært" i enkelte tråder.

Noen eksempler

Ligge-underlag er drag-bag...

1 km er 1-klikk?...

Skyting er ildgivning... http://snl.no/ildgivning" target="_blank

Blink er mål(et)...

Hjemme er KO

Kona er ØKH :roll:

Fri er PERM....

Fri fra kona er PERM fra ØKH...

Telefon/mobilen er sambandet...

Ildsjel/han som ordner ting er logistikksjef...

Kammerat/annviser er makker/spotter...

Annvisning er ildkorrigering...

kontrolert/skjekket er verifisert...

Avstands måler er LRF...

Hjelpe en kompis er Makkertjeneste...

forslag er insj...

Se/finne blinken er måloppdagelse...

treff på blinken er eliminering av mål eller tatt-ut...

 

Heldigvis har jeg vært inne i førstegangstjenesten ellers så hadde det vært vanskelig å følge med i noen tråder :winke1: Men regner med at noen bruker disse orden med litt humor mens de andre har gått hakket lengre og blitt helt på grensa. :?: Og før jeg blir et verifisert mål og en operatør tar meg ut med effektiv ildgiving med sin plattform fra mer en 1-Klikk her jeg sitter i "KO" så håper jeg at jeg ikke tråkker for mange på tærne, men bruk nå hodet til annet en å kline kammo krem og ha "hodeplagg" på. Det er nokk av folk som vill skytinga til livs om ikke noen skal framstå som ramboer på skyte banen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...