Jump to content

Nordmenn og bly i hagla…


Ole_Netland

Recommended Posts

Hva mener du med tilstrekkelig hastighet? Det har du ikke tatt med i den "utfyllende testen".

Med tilstrekkelig hastighet mener jeg utgangshastigheter rundt, og gjerne over 400 m/s for lette haglmaterialer som stål, tinn og sink. For tyngre materialer, som Tungsten Matrix, vismut, Hevi-Shot og andre varianter av wolfram/nikkel/jern bør hastigheten ikke ligge under 370 m/s. Det samme gjelder for bly.

 

Den blypatronen Remington Shur Shot som ble kastet ut av Jakt og Friluft for en pris på under 2 kroner pr. stk.(leirduepatroner selges til den samme prisen) som du hadde med i testen er på ingen måte representativ med flere av de øvrige patronene.

 

Nå refererte jeg til et tidligere innlegg på Sluttstykket. For egen del kan jeg bare si at jeg har vært svært godt fornøyd med Remington Shur-Shot under praktisk jakt, og jeg valgte derfor å sammenlikne med denne patronen. Hvis det er noen trøst, så har jeg gjennomført tilsvarende tester med Nitedals Spesial, Nitedals Ekspress, Nitedals Nikkel Ekspress, Gyttorp Nickel Magnum, Rio Top Game og Eley Alphamax. Alle med blyhagl, og i størrelser tilsvarende US 7 til US 3.

 

...hold ut mot 45-50m med alternativ ammo :shock::shock: Ikke engang bly er så driftig, sett bort fra tilfeller der en enkelt haggel greier å trenge inn der man ønsker den.

Les hastighet.

 

Du behøver ikke å tro det jeg sier. Eley, derimot, har brukt en del tid på undersøkelser rundt dette, og de sier, sitat :

The minimum requirements for a clean kill on certain types of bird are:

 small birds e.g. snipe – 2 pellets each having striking energy of at least 0.5 ft-lb

 medium birds e.g. grouse – 3 pellets each having striking energy of at least 0.85 ft-lb

 large birds e.g. goose – 4 pellets each having a striking energy of at least 1.5 ft-lb.

 

Videre har Eley målt anslagshastighet, og regnet seg frem til anslagsenergi, på ulike avstander. Som det fremkommer, vil et blyhagl nr UK 4 ha anslagsenergi nok til å nå inn til vitale organer hos ei gås på avstander opp til 55 yards, eller ca 50m. Tilsvarende undersøkelser fra USA (CONSEP/Tom Roster) viser det samme.

 

Table 14: Striking energies in foot-pounds for individual shot (source: GT)

Size of shot Range in yards 

 30 35 40 45 50 55 60

3 4.48 3.92 3.43 2.99 2.59 2.23 1.94

4 3.54 3.08 2.66 2.3 1.97 1.68 1.42

5 2.6 2.23 1.9 1.61 1.36 1.14 .93

6 2.03 1.71 1.44 1.2 1.01 .82 .67

7 1.52 1.27 1.06 .86 .7 .57 .45

 

EDIT: Denne tabellen kom IKKE frem slik jeg ønsket det, men den viser altså en anslagsenergi på 1,68 foot-pounds for et blyhagl nr UK4 på 55m.

Jeg har pr. dags dato ikke sett noen plasser at tungsten har kommet i nevnte kal.

 

Kent/Gamebore lager en patron i kal 20/76 med 32 g ladning i haglstørrelsene 3 og 5. http://www.gamebore.com/tungsten-matrix.asp#20-impact

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 178
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

[snip]

 

Stikkord: KNALL OG FALL.

 

Joda, fint med knall og fall, men hvilken effekt er egentlig det? Er det noen som helst holdepunkter på at det er temporary cavity, hydrostatisk sjokk eller lignende effekter som forårsaker dette? Greit nok at slike effekter kan rive opp litt ekstra utenom sårkanalen, men viltet er nå laget av stort sett bløtvev, ikke av væske i en tynn beholder.

 

Hadde det vært energien som drepte, ville vel alle brukt V-max på storvilt?

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen tvil om nei.

Jeg har møtt 8 skogsfugel jegere denne høsten hittil.

ALLE brukte bly.

Har også snakket med andre jegere uten om jakta.. kjennte og ukjennte, og alle bruker bly med noen få unntak som kjører en "mix" da.

 

Som sagt, det er ingen tvil om at det blir brukt av de fleste fuglejegere enda her i Norge, men å innrømme det på et offentlig forum er en annen sak ;)

 

Jeg tørr å vedde det meste jeg eier på at de fleste her bruker bly for det meste selv :lol:

Men for oss nordmenn har det blitt litt sånn hysj hysj, alle vet det, men ingen snakker om det.

 

Men selv skal jeg innrømme at jeg bruker mest Vismut og tungsten *host* :wink:

 

De 4 orrfuglene jeg har skutt i år, datt uten problemer med vismut 4er hvertfall.

Bortsett fra fugelen som sto bak (ca 1,5 - 2 meter) datt i smellen og ikke den jeg sikta på hehe :lol:

måtte snike meg inn på noen fugel som satt på en myr.

Link to comment
Share on other sites

dere som sier dere bruker bly, håper dere mener dere gjør dette i utlandet å har glemt å skrive det.

for det er dumt i mine øyne om noen åpent på et forum som dette sier de bryter loven. iallefall om flere sier det samme. det blir nesten som å bestille flere kontroller.

 

så jeg går ut fra at de som har sagt de bruker bly gjør dette på utenlandsjakt??

for vi vil vel ikke stå fram som en gjeng lovbrytere som ikke har respekt for lover og regler?

 

nå var jeg litt politisk korrekt ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Som det heter i andre sammenhenger: Raskt, bra og billig: Du kan få maks to av tre.

 

Det finnes patroner med like god eller bedre effekt enn bly, men de er dyrere enn bly. Noen av dem har også andre ulemper.

Det finnes patroner som er like billige som bly, men de er ikke like effektive.

 

Så langt jeg vet, finnes det i dag ikke noe haglmateriale som har like god effekt som bly og som er like rimelig. På den annen side har blyforbudet gitt oss haglmaterialer som er bedre enn bly så lenge børsa di tåler dem. Typisk Hevi-Shot, Wingmaster HD, Tungsten Super Shot etc.

Link to comment
Share on other sites

Chifen:

Vis meg den lovlige 20/76 haglepatron som er forsvarlig å bruke på feks rådyr, som jeg kan bruke i min drilling som ikke tåler stål/ hevy shot/Tungsten, så skal jeg bruke den! Spiller ingen rolle om den koster kr 100,- pr smell.

Pr i dag har jeg valget mellom å parkere/ kassere drillingen eller bruke bly.

 

Jeg er absolutt tilhenger av å følge lover og foreskrifter, men det er da grenser selv for meg...

 

 

Hvis du investerer 400 i en haglepresse, og 2 timer med benken i året, lader du patroner som er MINST på høyde med kjøpe hevi-shot etc. OG som ikke vil skade våpenet ditt (drilling). Saken er at du må beskytte løpet fra haglene OG den trange choken. I en drilling; fra 1/2 og opp. Dette fikser du selv, med enkle teknikker, men skulle automatiserte laderpresser i fabrikker gjøre det samme hadde de kostet 150.- pr stk. Du lader de til halve prisen av kjøpeammo :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som det heter i andre sammenhenger: Raskt, bra og billig: Du kan få maks to av tre.

 

Det finnes patroner med like god eller bedre effekt enn bly, men de er dyrere enn bly. Noen av dem har også andre ulemper.

Det finnes patroner som er like billige som bly, men de er ikke like effektive.

 

Så langt jeg vet, finnes det i dag ikke noe haglmateriale som har like god effekt som bly og som er like rimelig. På den annen side har blyforbudet gitt oss haglmaterialer som er bedre enn bly så lenge børsa di tåler dem. Typisk Hevi-Shot, Wingmaster HD, Tungsten Super Shot etc.

 

WOW, kan flere bekrefte dette ? Hvilke patroner har like god eller til og med bedre effekt enn bly ?? Og er virkelig de materialtypene du nevner, Sako 30-06, bedre enn bly ???????

 

Hvis dette er fakta har ikke jeg noe å sutre over, men jeg tror det ikke før jeg får erfart det selv. Eller mange nok av dere andre bekrefter det.

Link to comment
Share on other sites

Som det heter i andre sammenhenger: Raskt, bra og billig: Du kan få maks to av tre.

 

Det finnes patroner med like god eller bedre effekt enn bly, men de er dyrere enn bly. Noen av dem har også andre ulemper.

Det finnes patroner som er like billige som bly, men de er ikke like effektive.

 

Så langt jeg vet, finnes det i dag ikke noe haglmateriale som har like god effekt som bly og som er like rimelig. På den annen side har blyforbudet gitt oss haglmaterialer som er bedre enn bly så lenge børsa di tåler dem. Typisk Hevi-Shot, Wingmaster HD, Tungsten Super Shot etc.

 

WOW, kan flere bekrefte dette ? Hvilke patroner har like god eller til og med bedre effekt enn bly ?? Og er virkelig de materialtypene du nevner, Sako 30-06, bedre enn bly ???????

 

 

 

Hvis dette er fakta har ikke jeg noe å sutre over, men jeg tror det ikke før jeg får erfart det selv. Eller mange nok av dere andre bekrefter det.

 

Ja, dette bekreftes. Du kan jo også lese denne tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=18&t=11639

Link to comment
Share on other sites

Wingmaster HD foreksempel, høyere densitet enn bly og høy hastighet. Dette skulle i mine øyne gi bedre effekt enn bly, spesielt når en ser hvor trangt den skyter. Ulempen er høyt trykk i våpnet og at materialet er hardere enn stål - rikosjetter. For min del har jeg brukt denne etter gåsa, hvor rikosjetter ikke er noe problem og i ei pumpehagle som tåler harde ladninger. Enester "problemet" er da at skuddet koster 36 kr, men det er musepiss i havet i forhold til hva jeg ellers bruker penger på.

 

Etter rype på fjellet med hund er det uaktuelt med rikosjerende materialer, men jeg har faktisk gode erfaringer med billige vismutpatroner her.

 

Konklusjone er at til min jakt klarer jeg meg godt uten bly, man må bare velge haglmateriale med omhu. At bly var rimeligere og har bedre allroundegenskaper er jeg ikke uenig i. At vi kan skyte alle slags andre materialer enn bly, hvor enkelte er miljøgifter, forstår jeg ikke. Ei heller har jeg hørt om skader av bly i fast form med unntak av våtmarksområder.

Link to comment
Share on other sites

På den annen side har blyforbudet gitt oss haglmaterialer som er bedre enn bly så lenge børsa di tåler dem. Typisk Hevi-Shot, Wingmaster HD, Tungsten Super Shot etc.

 

WOW, kan flere bekrefte dette ? Hvilke patroner har like god eller til og med bedre effekt enn bly ??

Se i det innlegget du quoter, denne gangen har jeg merket det med rødt. Remington produserer Wingmaster HD. Et firma som kaller seg "Environmental, Inc." produserer HS nå som Remington har kommet med Wingmaster HD istedenfor HS som de ladet før, men hvem som importerer har jeg ikke peiling på. Det er forresten godt mulig det ligger noen pakker Remington HS i butikkhyllene rundt om i landet. TSS er (foreløpig) kun tilgjengelig som løse hagl for hjemmelading såvidt jeg vet. Det ville ikke undre meg om Nitedals Tungsten 12 havner i samme klasse som HS.

 

Sjøl har jeg veldig god erfaring med Remington HS, men siden jeg bare har en liten håndfull igjen av de patronene har jeg kjøpt et par esker med Wingmaster. De eskene er foreløpig ikke sprettet. Ulempene med slike harde, tunge hagl er som andre har nevnt: Høyt trykk (krever stålgodkjent/liljemerket børse), maks halv choke, rikosjettfare og liten spredning (omtrent to boringsgrader trangere enn vismut). Det med spredning er ikke bare en ulempe, for da kan man raskt variere "choke" bare ved å putte ei annen patron i børsa: Vismut på korte hold og når fuglen er spak, HS el.l. på lengre hold og når fuglen er skjær.

Link to comment
Share on other sites

Wingmaster HD foreksempel, høyere densitet enn bly og høy hastighet. Dette skulle i mine øyne gi bedre effekt enn bly, spesielt når en ser hvor trangt den skyter. ...klippe,klippe.....

 

Godt å høre at flere har gode erfaringer med alternativer til bly. I NJFF's brosjyre om alternativer til blypatroner framstilles det på en "vitenskapelig" måte at vismuth skal ha tilsvarende egenskaper som bly, det er mulig det har det på papiret, men ikke i praksis etter min erfaring. Derfor blir jeg skeptisk når det brukes uttrykk som tilsvarende densitet og andre "vitenskapelige" påstander, jeg har i hvert fall sluttet å tro på det før det er erfart i praksis.

 

Den samme leksa hadde vi da NJFF ville ha oss over på stålammo til jakt i våtområder, jada, det ble nevnt at man skulle gå opp en haglstr. eller to, men effektforskjellen ble bagatellisert.

 

Disse Wingmaster HD og andre som nevnes har jeg ikke erfaring med, derfor ønsket jeg å høre om andre hadde like god erfaring som Sako 30-06.

Link to comment
Share on other sites

I NJFF's brosjyre om alternativer til blypatroner framstilles det på en "vitenskapelig" måte at vismuth skal ha tilsvarende egenskaper som bly

Vitenskapelig sett er dette oksebæsj. Vismut har lavere densitet enn bly og man bør forvente noe dårligere effekt på hardskutt vilt og lange haglehold. Om denne forskjellen har noe å si på rype over hund eller orrfugl tidlig i sesongen, er et helt annet spørsmål.

 

For eksempel: Jeg ville ikke vært særlig skeptisk til å jakte duer over lokkefugl med stål i hagla, for der tror jeg at til og med det utskjelte stålet funker godt nok. Lettskutt fugl og relativt korte hold. Men det skal bli godt skiføre et visst sted før jeg lader med stål på en gåsejakttur ved kysten.

Link to comment
Share on other sites

Vel, nå har jeg skutt vekk nesten alt blyet jeg hadde liggende.

Mesteparten gikk til noen ravn, kråke og måke massakrer på en søppeltipp.

Og favoritt ammoen har gått til rev, tiur, hare og en og an avlivning av sel.

Har på vårvinteren i år måtte gå inn til den lokale ammodealern og kjøpe en pakke med Wismuth 20/76 nr. 3 til reven.

Og det var bedrøvlige greier. På 26m fikk reven et sideskudd mot bog og hals/nakke og den for i god fart etter en noe treg start. Virket som den ristet på seg.

Den kom av en eller an grunn tilbake etter sine egne spor. Men da fikk den en 7x65R i sia.

Det lå haggel i pelsen/skinnet og noen få hadde trengt inn under huden men ikke lengere.

Det var ikke noe futt i når jeg skjøt med hagla. Skjøt flere skudd i bjørk etterpå.

Så jeg har en mistanke om at ettersom det var 18 kalde grader at kruttet var av den billigere sorten for å holde produksjonskostnadene nede. Og tjene litt mer.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er prisen på brukbar ammo. Dette er med å bremse rekrutteringen av yngre jegere i Norge. En eldre jeger har gjerne god råd og ammunisjonen er kanskje en bagatell på jaktbudsjettet. En førstegangsjeger får antagelig sjokk over de overdrevne ammunisjonsprisene og mister kanskje noe av interessen for jakt.

 

Personlig synes eg prisen på brukbare patroner er helt totalt hinsides og enda mere! Har funnet wingmaster HD og disse er meget meget gode i min valmet 412s. Problemet er at de kostet 38 kr.- smellen. Dette er ikke akseptabelt egentlig.

 

 

Skjønner godt at folk fortsetter å bruke bly......

Link to comment
Share on other sites

Prisen kommer selvfølgelig på hvor mye man skyter i løpet av en sesong, og ja det er dyrt, men hos moralens voktere så kommer vel sikker avlivning av viltet først :?: Hvis jeg ikke hadde ladet selv, så hadde jeg betalt 30,- for norma ammo i 7x57R også. Jeg har en Merkel 96k drilling i 20/76, som visstnok skal være gokjent for stål (1/2 og 1/4 borring), da også HS eller HD, men jeg finner ingen liljemerke, så det eneste jeg har skutt av stål i den er leirdueammo.

 

Har ikke testet på annet enn papp, og da gir vismut meget pene skuddbilder, men uti ifra Jakt sin test på kaliber 20 til rådyr så gav den veldig ujevn hastighet. Fra 311 m/s til 380 m/s mener jeg det var. J... synd, da jeg har kjøpt 1 pakke 3`er og 2 pakker 4`er til skogsfugl. TM gir bra hastighet, og er tilnærmet bly i densitet. Ulempen er at den har en tendens til å klumpe seg. Så valget er å enten risikere å få en vismutpatron med dårlig hastighet, å kanskje pga det, eller TM med da litt hullete sverm :( RIO levere 20/70 med filtforladning og 28gr ladning, som gir gode skuddbilder, og visstnok har jevnt bra hastighet på 380 m/s, men i hodet mitt :roll: så er 28 gr i snaueste laget hvis det skulle gå opp en tiur. Rio produserer bra vismutpatroner i kaliber 12, så det er vel bare å håpe med tiden :? Tror nok jeg hadde spandert på med HD patroner hvis jeg kunne, så var jeg i allefall sikker på at tiuren fikk det den trengte, men god jevn spredning. En kompis av meg har skutt to tiurer i år med Kent TM 3`er og er storfornøyd med det.

 

Det var som det er sagt tidligere i tråden veldig stor forskjell på blypatronene også. Fra superpatroner med bra drep, til drittpatroner, som bare randt ut av løpet. Så du fikk vel litt hva du betalte for der også :wink:

 

Det eneste jeg vet er at det er ingen god følelse å gå å se seg over skuldra :shock: , og føle seg som en kriminell :cry: , bare fordi man ønsker å benytte det som er optimalt i mitt våpen, både med tanke på effekt og skuddbilde så det gjør jeg ikke :( Prisen på patronen er det det koster å jakte. Nok av de som jaktet med bly som aldri gadd å sjekke skuddbilde på de patronene heller, så lenge de var billige og smalt, så var det greit. Vet ikke om gode blypatroner var så veldig mye dyrere enn dagens miljøpatroner, med tanke den tids lønninger, mulig jeg tar feil :oops: Har ikke jaktet i så mange år.

 

Jeg ønsker å lade med det som vil gi meg en så sikker felling som mulig, uten å risiker å få problemer med fremtidige våpensøknader :oops: Så pr i dag blir det TM 5`er i det åpne og 3`er det trange. I hagla i kaliber 12 er RIO venatum (vismut) det greieste alternativet. Bra kvalitet og grei pris i forhold til situasjonen. Gode skuddbilder og bra fart.

 

Så for min del er ikke prisen det største ankepunktet, den prisen betaler jeg for å få det jakta gir meg, men ut i fra situasjonen med drilling og kalibere, så er det pr i dag ikke optimal ammunisjon og oppdrive :?

 

Skitt jakt :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var på Løvenskioldbanen på jegerprøvekurs for et par måneder siden. Der sa instruktøren at rett etter blyforbudet kom, ble det tatt vannprøver av en bekk som var midt i nedslagsfeltet for haglkulene. Han sa de måtte ta flere prøver av vannet for å tro på det prøvene viste. Han sa det var mindre bly i det vannet fra bekken enn det er i en liter h-melk selv om bunnen av bekken var dekket av hagl. Så hvis dette er sant ser ikke jeg helt vitsen med selve forbudet. Vet selvsagt at en del av dere også ikke skjønner vitsen med denne loven.

Link to comment
Share on other sites

Var på Løvenskioldbanen på jegerprøvekurs for et par måneder siden. Der sa instruktøren at rett etter blyforbudet kom, ble det tatt vannprøver av en bekk som var midt i nedslagsfeltet for haglkulene. Han sa de måtte ta flere prøver av vannet for å tro på det prøvene viste. Han sa det var mindre bly i det vannet fra bekken enn det er i en liter h-melk selv om bunnen av bekken var dekket av hagl. Så hvis dette er sant ser ikke jeg helt vitsen med selve forbudet. Vet selvsagt at en del av dere også ikke skjønner vitsen med denne loven.

 

som sagt. politik ;) som alle vet har ikke politikk rot i virkeligheten, her handler det kun om å pisse flest mulig opp etter ryggen så man får stemmer og kan lure folk trill rundt de neste 4 årene.

Link to comment
Share on other sites

Quoting fjernet jmonsen

 

Mener å ha hørt at blyet blir liggende grunnet den sure nedbøren, men er ikke helt sikker på kildens erfaring på området. Å den målingen på Løvelskiold er ikke den eneste som var rein for å si det sånn :wink: .

 

Men hva nytter når Norsk politikk står på trappene, da er fornuften plutselig borte på mange områder. Ikke bare i bly saken. Her på fjellet skal vi være bedre vitere, og så gjennomført gode at det skinner gull av oss. Om det fører til at vi må tungekysse med vårt eget rumpehull, ja så må man gjøre det. Men så er det jo en annen sak som skal legges til. Vi Nordmenn er så slappe, at vi fortjener alt den norske stat pålegger oss av ulemper. Har det noen gang blitt protestert mot noen av tingen den Norske stat har gjennomført, som medfører en ulempe for oss...... NEI, eller i mindre grad i hvertfall.... Har vi da en rett til å uttale oss i ettertid ----> NEI! Så hvis du ikke sto og protesterte da vedtaket om null bly ble innført, kjøp miljøhagel og smil et velfortjent smil til deg selv som jeg gjør!

Link to comment
Share on other sites

Quoting fjernet jmonsen

 

Mulig dette gjelder på Løvenskiold, men ikke alle steder. SFT skriver følgende i sin Konsekvensvurdering av forslag til forskrift om blyhagl. http://www.sft.no/nyheter/dokumenter/bl ... 130601.htm

 

"NIVA har tatt stikkprøver på flere lerduebaner. Måleresultatene viser at det i dag er svært høye verdier i avrenningen fra lerduebaner og at blykonsentrasjonene i mange tilfeller er betydelige. Stikkprøvene avdekket blykonsentrasjoner på 10 - 150 µg/l. Konsentrasjoner over 5 µg/l er klassifisert som tilstandsklasse, meget sterkt forurenset, i følge SFTs kvalitetsnormer for vannkvalitet"

 

Er selv en av de som gjerne skulle sett bly i butikkhyllene igjen, men argumentet at bly ikke er uheldig for miljøet holder nok ikke.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp. Faktum er at grenseverdiene for ferskvann er langt lavere enn for drikkevann, så argumentet om at det er mindre bly i bekken enn i melk sier egentlig svært lite.

 

Neste gang noen nevner Løvenskioldbanen i denne sammenhengen kommer jeg til å klikke i vinkel. Jeg har hørt de påstandene der i mange år, men ingen vet hvilken konsentrasjon som faktisk ble målt eller grenseverdiene.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å prøve å pense bort tråden fra global miljøpolitikk og grenseverdier for blyinnhold i vann..

 

Jeg kan dele med meg noen av de erfaringene og tankene jeg gjorde meg opp siste høsten blypatroner var lovlig i salg her i landet.

På den tiden jobbet jeg deltid i bransjen og solgte blypatroner så jeg drømte om det på nettene.

For å gjøre en lang historie kort så ble det bare i den forretningen jeg jobbet solgt i overkant av 4.000.000 blypatroner siste høsten.

Akkurat fra dato-til dato husker jeg ikke, men det kom bla et vogntog fra Italia med 3-400.000 patroner rett før jul, og det var ikke mange patronene som ble sendt til sverige før nyttår for å si det slik.

Mye ble solgt til lerdueskyttere, sjøfugl- og rypejegere ettersom disse naturlig nok har et større forbruk av patroner enn mange andre.

Men mengden totalt sett ble solgt til vanlige jegere som gjerne gikk sammen og spleiset på ei kasse.

Det ble spekulert og tenkt mye på hvordan man skulle få brukt blypatronene, men likevel fremstå som at man kun brukte lovlig ammunisjon.

Jeg tror ganske mange satte "ideene" ut i praksis til å begynne med, men etter at folk begynte å bli tatt og få bøter var det nok noen som revurderte.

Alt dette er selvfølgelig spekulasjoner og synsing fra min side, men JEG tror folk er svært bevisste på hvor det går an å bruke blypatroner med liten risiko for å bli tatt.

 

Selv skal jeg innrømme at jeg kjøpte 100 assortere blypatroner i kal 12, og jeg har til dags dato ikke skutt ETT skudd med disse, men så er jeg heller ingen haglejeger.

Men etter en hel høst på rådyrjakt i til dels kupert terreng har jeg kommet frem til at hagla passer mye bedre som hundeførervåpen enn rifle.

Tanken på å kjøpe patroner til 20-25,- pr skudd når jeg har 100 stk som ble innkjøpt for 390,- for noen år tilbake virker egentlig høl i huet, men med tanke på

at haglepatronbudsjettet har vært nøyaktig 0,- de siste årene skal jeg nok kunne ta meg råd til ei pakke hevi-shot.

Alt-annet-av-våpen-og-utstyr-budsjettet for samme periode er garantert et tresifret antall bærumstiere, og da blir det pokkern meg for dumt å spinke på noen stakkars patroner.

For alt jeg vet har jeg kanskje de 10 patronene i fem år!

 

 

 

 

Hvor mange som fortsatt går rundt med blypatroner på jakt i Norge er vanskelig å spekulere i, men en ting jeg er ganske sikker på er at de som kjøpte mest har brukt minst.

Sjansen for å bli tatt med blypatroner på en haglebane, rypefjellet eller på sjøen vil jeg anse som ganske mye større enn om man jakter hare, rådyr eller skogsfugl i "de indre bygder".

Ihvertfall om det er privat terreng.

 

At enkelte fortsatt går med lovlige patroner i beltet og har sekken full av bly tror jeg helt sikkert.

Jeg gidder ikke ta sjansen..

Link to comment
Share on other sites

Prøv å skyte eit olympisk trapmål med stål i andreskuddet. Eller ein rabbit på 40 meter som ikkje er uvanlig i fitasc sporting. Eller enno verre, ofte mål på 90 meter.

Før du syns ting er merkelig, må du vite kva du snakker om.

Om du snakker om jegertrap og leirduesti, så er det ingen disp for bruk av blyhagl.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp. Faktum er at grenseverdiene for ferskvann er langt lavere enn for drikkevann, så argumentet om at det er mindre bly i bekken enn i melk sier egentlig svært lite.

 

Neste gang noen nevner Løvenskioldbanen i denne sammenhengen kommer jeg til å klikke i vinkel. Jeg har hørt de påstandene der i mange år, men ingen vet hvilken konsentrasjon som faktisk ble målt eller grenseverdiene.

Det er jo bare å sjekke med han som sto for undersøkelsene (nederst i denne artikkelen):

http://www.skyting.no/t2.asp?p=20735&x=1&a=113098

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

 

 

I Norge derimot sitter de j... nikkedukkene i NJFF, som er styrt av arbeiderparti og staten og ikke har egne meninger, og tar imot. De første de sier er, vi skal finne alternativ, ikke si imot, uansett hva forskningsrapportene sier. Dette er en av to grunner til at jeg idag ikke er medlem av en slik useriøs organisasjon, som ikke taler oss jegeres mening.

:D

 

Dette var deilig lesing. Når NJFF'S syn på blyforbudet ble kjent, og at de ikke aktet å protestere, beviste de at de er kjøpt og betalt av Det Kongelige Norske Arbeiderparti, og byråkratene.

 

Da meldte jeg meg ut med umiddelbar virkning, og jeg skal ALDRI inn igjen.

Link to comment
Share on other sites

Istedet for å melde dere ut så hadde det vel vært bedre å vært mere aktive i deres lokale JFF ta verv og prøve å være med på å påvirke organisasjonen den veien.

 

Letter sagt enn gjort. Se bare hva som har skjedd med lokal laga som har prøvd seg på noe. Var det ikke i våres ett lokalt lag i Hedmark mente de burde revurdere blyforbudet? Mulig jeg husker litt feil, men de kom ingensteds når "storebror" satt ned benet. Eller pålagt munnkurv for å si det sånn. Nei, har mista all respekt for det forbundet der. Hvorfor skal det være så vanskelig å bruke sunn fornuft? Bare å se over grensa det, og hvordan de har håndtert denne saken i Sverige. Noe mer er det ikke å si om den saken.

Link to comment
Share on other sites

Ammunisjon utgjorde 66% av utslippene av bly i Norge (ca 220 tonn). Noe kommer fra rifleammunisjon, men mesteparten er hagl. Som jeger var jeg ikke glad for det, men jeg ønsker en så ren natur som mulig så jeg klager egentlig ikke på det.

 

Hvorfor ble det forresten ikke totalforbud mot bruk av bly i militæret samtidig? Militæret utgjorde 10 % av blyutslippet. Staten selv burde gå foran med et godt eksempel. Ser for meg alle trailerlassene med blyholdig ammunisjon bli kjørt til lensmannskontorene for innlevering :P

 

På tidligjakta bruker jeg stål nr 4 i nederste løpet som har 1/4 boring og vismut i øverste som har 3/4 boring. Når jeg kommer til områder med mye stein skifter jeg til vismut også i det nederste løpet. Jeg jakter med hund. Vanskelig å si om jeg skadeskyter mer eller får mindre fugl på grunn av jeg ikke bruker bly lenger. Jeg har etterhvert blitt flinkere til å holde igjen skudd. Jeg ser nå at jeg tidligere skjøt på alt for lange hold. Det jeg trodde var bom var egentlig for langt hold. Det kreves disiplin for å holde igjen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror den jevne jeger driter i forbudet :!:

 

 

Jeg tror de aller fleste av jegerene bruker lovlig ammunisjon :D Har lest noen årsrapporter fra fjellstyre der jeg jakter, og statistikken viser at det kun er 2-3 persjoner som blir tatt for bruk av blyhagl hvert år. Utgjør kanskje 1% av de som blir sjekket. Dette varierer selvfølgelig fra området til området, og spesielt mellom offentlige områder og private områder.

 

Jeg tror også at det er de færreste av jegerene som hamstrer ammunisjon. Dette gjør at man må kjøpe nytt fra år til år, og man er nå nødt til å kjøpe lovlig ammunisjon og følglig overholder blyforbudet :D

 

Hvis det er mange flere som bruker bly på private områder enn offenlige, viser dette klart hvor effektivt oppsyn er :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er på høy tid at vi minner folket på forumreglene, og da spesielt dette:

 

Vi vil ikke ha:

- Bajaspostinger eller andre postinger som gjenspeiler useriøse holdninger til lovverket og jakt og skyting, og ikke minst er skadelige for våre aktiviteters omdømme.

 

Hvis noen føler behov for å revurdere sine utsagn bør de gjøre det straks, for denne tråden vil ikke leve lenge i sin nåværende form.

 

Moderatorene v/Fulmen

Link to comment
Share on other sites

Istedet for å melde dere ut så hadde det vel vært bedre å vært mere aktive i deres lokale JFF ta verv og prøve å være med på å påvirke organisasjonen den veien.

 

I saken vedrørende blyforbudet så vil det ikke nytte å f eks melde seg inn i lokalforening for å forsøke å påvirke.

NJFF har sagt at "blysaken er et ikketema" og at den er død, og de ikke vil forsøke på noen måte å få loven reversert.

At NJFF gjør mye bra ellers er udiskutabelt, men i saker som opptar og er viktige for MEG, gjør de ikke det.

 

Ergo, ALDRI mer medlemsskap I NJFF

Link to comment
Share on other sites

Ammunisjon utgjorde 66% av utslippene av bly i Norge (ca 220 tonn). Noe kommer fra rifleammunisjon, men mesteparten er hagl. Som jeger var jeg ikke glad for det, men jeg ønsker en så ren natur som mulig så jeg klager egentlig ikke på det.

 

Har dere tenkt på en ting? Byråkratene laget blyforbud i "miljøets" navn. Bly er forbudt! BASTA

 

I USA må alle ammoprodusenter bevise/dokumentere at deres alternative haglmaterialer ikke er miljøskadelig.

For å sette det på spissen kunne jeg brukt hagl av nær sagt hvilket som helst materiale i Norge, for det er kun forbud mot bly.

Hvem vet, jeg kan muligens bruke hagl av utarmet uran? :D

Og sink er et materiale som og er skadelig, men det er ikke forbudt.

Snakk om inkomptetente byråkrater.

Link to comment
Share on other sites

Emonsen - hadde du brukt utarmet uran ville du fått hagl med god ballistikk og god penetrering samtidig med at du ville brukt et miljøvenlig alternativ.

Tror du skjønte hva jeg mente? :)

 

Utarmet uran er vel så miljøvennlig som f.eks bly :idea:

 

Det kan anføres at bly neppe kan regnes som mye mer miljøvennlig enn uran utfra kjemisk giftighet, og at også wolframstøv har en viss kjemisk giftighet. Derfor er det vanskelig å forsvare en påstand om at uranets giftighet skal gjøre det til et spesielt farlig stoff til bruk i ammunisjon.

 

http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/uran/

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Wow, her fikk jeg jaggu en aha-opplevelse. Jeg har alltid regnet giftigheten til uran som betydelig, men det er tydeligvis en sannhet med modifikasjoner. At strålingsnivå ikke er noe stort problem var jeg klar over, selv om ordet "radioaktivitet" får folk flest til å frike ut helt. Lurer på hvor mye radon de samme folkene egentlig puster inn hvert år :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...