Jump to content

Nordmenn og bly i hagla…


Ole_Netland

Recommended Posts

  • Replies 178
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja, i siste utgaven av menighetsbladet, går det jo klart frem i intervjuet med Torstein Moland at blyhagl saken er død og at de kommer til å fremme ett forslag/krav om treningskudd også for småviltjegerne....

 

Rent personlig må jeg si at jeg angrer på beslutningen om å melde meg inn igjen for å få tilgang på lokale jaktmarker, der er det i tillegg til blyforbud også stålforbud i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Niki har lagt inn et svar på nyheter i media at NJJF sentralt sier blysaken er lagt død!

Men om nok man får i gang prosesser i lokallag, er det lov å håpe at man får prossessen i gang sentralt også! NJJF bør definetivt høre på sine medlemmer.......

 

Tiden vil vise hvor veien går......

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Har ikke orket å lese gjennom alle åtte sidene i tråden her, men er det flere en Njff i Hedmark og Akershus som vil ta opp igjen blysaken?

 

Før eller siden må vel Njff sentralt faktisk høre på det om mange fylkeslag vil. Er ikke et forbund til for å kjempe for medlemmenes interesser? Det kan ved første øyekast virke som om dette forbundet ikke gjør det. Er det noensinne foretatt noen undersøkelse blant medlemmene, en meningsmåling, på det her med blyforbudet? Kunne vært interessant og visst utfallet.

 

Selvfølgelig er det ikke sikkert at blyforbudet blir opphevet selv om Njff skulle ombestemme seg. Det er jo en politisk avgjørelse tatt i Stortinget. Å snu mljøfreakene der kan være vanskelig nok. Å snu politikere på et fattet vedtak er aldri lett. Har det skjedd før egentlig?

 

Tviler vel egentlig på at det vil komme noen endringer de nærmeste årene i hvertfall. Leste i Østlendingen om Njffs syn sentralt og om de fine alternativene som kan brukes, som i følge Østlendingen (muligens sagt av Njffkaren) koster opp til tjue kroner patronen. Ja, gi med en Rem Wingmaster HD til skogsfugl (som kanskje er det beste alternativet til bly på tiuren) til den prisen så! Står da vitterligen til 36 kroner de, pr skudd...

 

Tror svært mange nordmenn faktisk gir en god dag i blyforbudet. Mange bruker nok bly enda. Ikke bare på grunn av at det koster en femmer pr patron i Sverige, men også på grunn av at fuglen faktisk lider mindre. Jeg har aldri skutt en blypratron sjøl, da jeg ikke begynte å jakte før høsten 2005. Har til og med hatt med vismuth til Sverige... :lol:

 

Håper etterhvert at Njff snur og prøver å jobbe for opphevelse/endring av forbudet. De sier saken er lagt død, men dette er en ussel holdning mener jeg, og den fører til stor misnøye blant medlemmene. Er sjøl medlem. Stort sett greit det, men akkurat i denne saken er jeg ikke fornøyd. Tror heller ikke det er noen ide å melde seg ut. At det sitter tredve tusen misfornøyde på hver sin tue rundt omkring og uffer seg hjelper lite! Det eneste som kunne hjulpet ved å melde seg ut av Njff hadde vært om det hadde vært et alternativt forbund til dem, stort nok til å kunne hatt en viss betydning. Mener at Njff er en viktig organisasjon i forhold til jakt og fiske, og de gjør garantert mye bra utover i landet, så det å skaffe et alternativ kan umulig være en enkel oppgave!

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra Østlendingen:

 

NJFF Hedmark vil ta opp blyhaglforbudet under landsmøtet i november, og styreleder Bjørn Næss

sier det vil være et flertall i landsmøtet for å endre blyforbudet.

 

Fylkeslederen i Hedmark reagerer på at informasjonsleder Espen Farstad i NJFF sentralt avviser innspillet fra Arnfinn Uthus

om å arbeide for å oppheve blyforbudet og karakteriserer det som en død sak.

– Blysaken er i beste fall skinndød. Det er stor frustrasjon ute blant medlemmene og vi vil ta saken opp under landsmøtet i november, varsler Næss.

 

 

 

Mange lag står bak

Han minner om at det var Østfold som tok opp denne saken først. Siden har Østfold fått tilslutning fra Hedmark, Akershus, Buskerud, Vestfold,

Vest-Agder, Hordaland, Nord-Trøndelag og Finnmark om å arbeide for å oppheve blyforbudet.

– Disse fylkeslagene har flertall i landsmøtet. At de andre fylkeslagene ikke er med på lista,

skyldes at enkelte ikke har behandlet saken ennå på sine fylkesårsmøter, sier Næss.

Hedmark gjorde et klart blyvedtak under årsmøtet i fjor, men Næss vil ta saken opp igjen også under årsmøtet i år.

 

 

 

Utidig av sentralledelsen

Næss er klar i sin uttalelse. Han synes det er direkte utidig fra den sentrale ledelsen og fra administrasjonen at

de forsøker å avskjære hele debatten om blyforbudet.

– Det helt sentrale spørsmålet er dyreetikken. All erfaring sier at bly er best til jakt, understreker Næss.

– Blyforbudet er en av de saker som har vakt størst forargelse blant norske jegere de senere årene.

Næss avviser at bly er et miljøproblem under jakt i skog og på fjellet. Svenskene har tatt konsekvensen av det.

 

 

 

Dårlige erstatninger

Erstatningspatronene er for dårlig. Stålhagl kan benyttes til treningsskyting, men ikke til jakt. Sinkhagl er mer forurensende enn bly.

Tungsten-patronene er laget av skrap fra det amerikanske forsvaret og er forurenset av radioaktivitet.

De andre patronene som er kommet har en så hard overflate, at det blir som å bruke stålmantel på elgjakt. Det er det ingen elgjegere som gjør, sier Næss.

Under landsmøtet i november vil det bli lagt fram et forslag om at styret og ledelsen i NJFF skal arbeide overfor myndighetene for å få endret blyforbudet ved småviltjakt. Det kommer til å bli vedtatt, sier Bjørn Næss.

Link to comment
Share on other sites

Stålhagl kan benyttes til treningsskyting, men ikke til jakt.

Sinkhagl er mer forurensende enn bly.

Tungsten-patronene er laget av skrap fra det amerikanske forsvaret og er forurenset av radioaktivitet.

De andre patronene som er kommet har en så hard overflate, at det blir som å bruke stålmantel [...]

 

Er dette dokumenterte fakta, eller bare synsing og "gode argumenter" funnet opp over en øl? Den sikreste måten å legge saken helt død for veldig lang tid vil være å bruke sjokkerende argumenter som lett avsløres som vås. Å kjøre hardt på med radioaktiv wolfram og helmanteleffekt fra harde hagl høres ut som bør bakkes opp med god dokumentasjon, og om denne ikke finnes bør "vi" rett og slett la de argumentene ligge.

Link to comment
Share on other sites

Hallais

 

Jeg har faktisk tatt meg tid til å lese gjennom hele denne tråden, og er forbauset over at tilsynelatende erfarne jegere kan ha så totalt forskjellige meninger og erfaringer med de ulike haglmaterialene.

Personlig er rykende fersk i jakt-verden, og kan ikke bidra med egne erfaringer, men det overrasker meg at det finnes så utrolig sprikende oppfatninger, spesielt hva gjelder giftighet i de forskjellige materialene. Burde ikke det være ekstremt lett å (mot)bevise vitenskapelig?

 

Hvis jeg likevel skal prøve meg med en (u)kvalifisert gjetning, kan jeg ikke skjønne at de aller, aller fleste skal kunne finne fullgode alternativer til bly (med unntak av pris). Som påpekt flere steder i tråden avgjøres nok det aller meste av hvem som holder hagla, ikke hvor i det periodiske system haglmaterialene er hentet...?

 

Kan det f.eks. tenkes at innbitte bly-jegere har prøvd alternative materialer noen få ganger, men avfeid det som dritt på grunnlag av annet skuddbilde, den psykologiske effekten ("kompisen min har jakta i 40 år, og han sier at vismut er ubrukelig") osv.?

 

Jeg setter også spørsmålstegn ved innføringen av bly-forbudet hvis det ikke er godt vitenskapelig bevist? Personlig har jeg lite til overs for konspirasjonsteoretikere som mener politikeres høyeste ønske er å gjøre livet vanskeligst mulig for hvermannsen.... :roll:

 

Men, som sagt, jeg er svært ydmyk mtp. mine synspunkter da jeg sikkert ikke har avfYrt 0,1 promille hagleskudd i forhold til de fleste her :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg setter også spørsmålstegn ved innføringen av bly-forbudet hvis det ikke er godt vitenskapelig bevist? Personlig har jeg lite til overs for konspirasjonsteoretikere som mener politikeres høyeste ønske er å gjøre livet vanskeligst mulig for hvermannsen.... :roll:

Det er nok ikke første gang en lov har blitt vedtatt med altfor dårlig forarbeid.

Den nye Hundeloven er et godt eksempel...

 

Men, som sagt, jeg er svært ydmyk mtp. mine synspunkter da jeg sikkert ikke har avført 0,1 promille hagleskudd i forhold til de fleste her :oops:

Oversharing.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Erstatningspatronene er for dårlig. Stålhagl kan benyttes til treningsskyting, men ikke til jakt.

de fikk det som de ville når de forbød bly, jeg blir nok bare å bruke stålhagl til jakt.

hvis 36g vismut kommer ned på 8kr/sk så kan vi begynne og snakke om brukbare alternativ til bly

Link to comment
Share on other sites

vismut er etter min erfaring ikke brukanes på annet enn fugl. så for min jakt holder det ikke noe voldsomt selv da! snakker vi tungsten matrix/heavy shot ned på den prisen kan jeg nok klare å svelge blyforbudet, men fram til den dagen er jeg stor motstander av blyforbudet. fatter hvorfor det er forbud i våtmarks områder og på leirduebanen skyter jeg med stål frivillig men noe utover det er tøv! alternativene til bly er jo ikke det spøtt bedre enn bly når dem kommer til giftighet! sink bla. er jo til og med værre en bly!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Personlig bryr jeg meg ikke om noen bruker bly eller ikke.

Det å løsne skudd på for lange hold uansett ammo irriterer meg mere, dvs sjansen for skadeskyting.

 

Har ett par esker Eley Vismut liggende kjøpt inn for få år siden, nr 3 og nr 5.

Ingen av dem er prøvd da jeg ikke har løsnet skudd med hagle på flere år, bare tidvis pusset og polert.

 

Jeg har flere 100 blypatroner liggende fra 80-tallet, og de vil høyst sannsynlig bli brukt når det passer seg sånn for å si det slik.

Har også kjøpt blypatroner nylig som solgtes på 70-tallet, men da mere som samleammo.

 

Det er nærmest en haug med personer som handler inn blypatroner i Sverige og selger "dyrt"? på Qxl.

Også jeg ville høyst sannsynlig kjøpt blyhaggel i Sverige hvis sjansen bød seg.

 

Min Star Baikal enkeltløper med full boring kan neppe bruke stål, Vismut går sikkert greit, vil heller ikke bruke stål på min o/u Antonio Zoli - vil ikke bruke stål i noe haglevåpen.

 

Regner med at jeg får prøvd denne Vismut med tiden slik at jeg får dannet meg ett bilde av patronen, men husker jeg ikke feil, ble det tidligere også tidvis bomskudd og eller skadeskyting med bly av diverse grunner.

 

Jeg har heller ingen god erfaring med Buchshot, grove hagl, og minimag utgaver av patroner.

 

Det som har fungert best er moderate eller lett laddede patroner som f.eks. 12/65 eller 12/67,5 i min Baikal, ingenting tyder på noe annet når det gjelder min Antonio Zoli og da når det gjelder bly.

Link to comment
Share on other sites

NJFF har sagt at "blysaken er et ikketema" og at den er død, og de ikke vil forsøke på noen måte å få loven reversert.

 

 

 

Om saken er død for NJFF, så er ikke saken død for oss medlemmer. Jeg mener klubber og lokallag bør sette seg ned og skrive noen saklige brev om hva vi medlemer mener til NJFF. Det er da f..n ikke NJFF som bestemer at den saken er DØD

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting som slår meg da det gjelder debatten om bly, det er at det faktisk ikke er nesten en eneste en som snakker om miljøet.

Det synes jeg er nesten håreisende merkelig.

Den største grunnen til det er at bly er ganske så "giftig" i naturen. :shock:

 

Men så er det en annen ting som det tydeligvis ikke har blitt forsket på i det hele tatt.

Det er hvor giftig de andre alternativene som har kommet på markedet er, det har tydeligvis ingen som helst betydning bare vi ble kvitt blyhagl, for det var jo roten til all forurensning i Norges natur. Skjønn det den som vil, bli kvitt bly, men skyt med alt som vi ikke vet en dritt om forurenser norsk natur :shock:

Det er Norge det :(

Link to comment
Share on other sites

Men så er det en annen ting som det tydeligvis ikke har blitt forsket på i det hele tatt.

Det er hvor giftig de andre alternativene som har kommet på markedet er, det har tydeligvis ingen som helst betydning bare vi ble kvitt blyhagl, for det var jo roten til all forurensning i Norges natur. Skjønn det den som vil, bli kvitt bly, men skyt med alt som vi ikke vet en dritt om forurenser norsk natur :shock:

Det er Norge det :(

 

Det er ikke helt korrekt. US Fish & Wildlife Service i USA gjennomfører tester av alle nye haglmaterialer. I USA må nye materialer bestå en test for giftighet før de er tillatt å bruke ved jakt på ender og gjess. Canada og deler av Australia følger også disse godkjenningsordningene.

Sinkhagl, som selges her i landet, er forbudt i de ovennevnte landene. Disse tillater kun inntil 1% sink i haglmaterialet.

Her i Norge er altså kun bly forbudt, mens i USA er kun de materialer som er dokumentert ugiftige i testprosedyrene til USFWS tillatt brukt ved jakt på ender og gjess.

Med unntak av sinkhagl, er de øvrige alternativene som er tilgjengelige i Norge også godkjente i USA.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det ble jo prøvd en gang å sette fiske avgift for de som fisker.

Resultatet ble at ingen ( dvs få) betalte avgiften. Derfor var dette nytteløst, og avgiften ble fjernet.

 

Kansje er det på lik linje med bly i løpa, mange av oss prøver å få til?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg er en av dem som hamstret blyhaggel før forbudet, og enda har jeg endel hundre skudd igjen. Disse har blitt brukt på jakt i Sverige, og det går en plass mellom 40 og 70 skudd i året. På Svensk side, vel og merke.

I fjor hadde jeg tenkt å spe på med litt ammo, og reiste innom sports/jaktbutikken i Vilhelmina for å kjøpe ett par pakker ammo. Jeg kan ikke akkurat si jeg var imponert over prisen, og den lå på godt over 10 kroner smellen. Husker ikke hvilket merke det var, men det var rimeligste blypatron. Ikke det at kun pris er det avgjørende, men det ble ikke noe handel. Mon tro om de er vant med Nordbaggar som kjøper bly for enhver pris?

Personlig har jeg prøvd ut både Eley Wismuth og Nittedal sink, men ingen av dem kan sammenliknes med noen som helst med bly.

Men, forbudet har vel kommet for å bli :twisted:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som medlemer i organisasjoner så vill eg vel tro at medlemsmassen har en viss makt?

Ønsker en og styrke/fronte noe så er det vel mange måter og gjøre dette på?

Melde seg ut av organisasjoner som ikke prioriterer de tinga som vi synes er viktigt og melde seg inn de som kjemper for "vår" sak.

Og selfølgelig informere organisasjonene dette gjelder om hvorfor en endrer sitt medlemskap!

Noen kjemper:

http://www.njfl.no/Nyheter.html

Se inlegg 7.2 , Inlegg av Andrè Michelsen (Børsemaker)

 

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Blyhagl er den klart største kjente gjenværende kilden til blyutslipp i Norge, selv etter at det ble innført forbud mot bruk av blyhagl under jakt på vannfugler i 1991. I 1998 medførte bruken av blyhagl en spredning av ca. 232 tonn bly i norsk natur, noe som utgjorde 72 % av det samlede utslipp fra kjente landbaserte kilder.

Sakset fra DN.

 

Helt utrolig hvor mye blyhagl som jegerne bruker i naturen.

På lerduebanen kan det jo skytes med blyhagl.

De har jo disp. til og skyte 1 million skudd med blyhagl det vil si ca. 24 tonn med bly .

 

Når det gjelder vismut var dette ok ammo det 1 første året etter forbudet tredde i kraft.Deretter ble det dårligere og dårligere tungsten er bedre men er veldig sprø.

Se tabellene som ligger på Feil på haglepatroner ?

Der vil man se forskjellen på hagla som er i patronen.Trykket er bra men hagla er dritt.

 

Skriveleif er med meg også :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå veit jeg ikke hva slags skudd du bruker, men om du får 240 tonn ut av 1 million skudd, så veier hver ladning 240 gram. Er nok ikke ei hagle jeg har lyst til å prøve ihvertfall :lol:

 

Og i 98 var det kanskje lov til å bruke bly på bane også uten at jeg veit det sikkert, kan hende det er grunnen til det høye tallet. Noen som veit hvor mange skudd det selges til jegere pr år? Sånn ca

Link to comment
Share on other sites

Så hvis alle de 24 tonnene blir brukt av jegere på jakt. I utmark, ikke på bane.

24 tonn tilsvarer 24 000 000 gram.

Norges areal er 324220 kvadratkm.

24 mill gram bly delt på 324220km2 blir 74 gram pr. km2.

Det tilsvarer 2,31 standard rypepatroner pr. km2. pr. år.

For Finnmarks vedkommende med en areal på 48000 km2 utgjør dette 110880 skudd.

Så var det hvor mange tonn som blir brukt under jakt da. Svært usikker parameter. Her kan man bare beregne max. tall.

Og fortsatt er det lave tall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...