Jump to content

Nordmenn og bly i hagla…


Ole_Netland

Recommended Posts

Nordmenn og bly i hagla…

 

Noen tanker som har dukket opp i hodet mitt...

Gir den norske jeger F*** i blyforbudet og jakter med bly som før?

 

Bakgrunden for denne tanken er at når jeg var hjemme fra sjøen nå sist så var vi og ett vennepar på østlands tur, damene skulle på allsang på grensa. Og vi mannfolka tok så klart da turen innom det vi fant av våpensjapper i østfold, men nok om den, turen hjem gikk iallfall via sverige og strømstad, og med obligatorisk stopp på svinesund… der var det da ei sjappe proppfull av fiskeutstyr, luftgevær og patroner, og da snakker vi haglepatroner med bly. Jeg spurte da om de hadde noe annet enn bly bare sånn for å sammenlinke prisene med hjemme, og da ble der liv i butikken, jeg måtte da være eneste nordmann som ikke brukte bly, alt annet var jo så dyrt fikk jeg til svar, og en nevnte noe om å ta bilde av eneste nordmann som ikke brukte blypatroner. Videre sa de iallfall at de solgte store mengder med slike fobrudte patroner til nordmenn som da ofte bare hadde tatt turen over grensa for å kjøpe patroner han ikke fikk hjemme.

 

Videre tanker her, gir den norske jeger så F*** i regler, ikke er det lov å handle patroner og ta med over grensa som om det var sjokolade, og ikke er det lov å jakte med dette i Norge, er den norske jeger så gjerrig? Det er da ikke så mange skudda der går på jakta (ok, rypejeger bruker jo litt skudd da) men hvor mange skudd bruker du på jakt i året? For min del vil jeg tro at de fleste har patroner i mange år ved å kjøpe en 25 skudd pakke med dyre og lovlige patroner. Det er vel ikke haglepatronene som drar opp prisen på jakta? Noe som virkelig drar opp prisen er vel enten når du blir stoppa i tolla med dette eller når du blir tatt for å jakte med blyhalg?

 

Jeg tror neppe han selgeren på Svinesund lyver når han sier at det er nordmenn han selger til, for det er vel så godt som bare nordmenn som handler på svinesund, for det er litt billigere enn hjemme men dyrere enn ellers i sverige? Men er det billigere enn i norge? Mens vi surret rundt der og ventet på at damene skulle gjøre seg ferdig kikket vi litt på priser, leirduer, noe de solgte både hos patronfolka og på denne eketro sjappa, 199 kr kassen var det vel, dagen før hadde vi vært innom XXL, der skulle de ha 99kr kassa, riktig nok på tilbud, men normalprisen var likevel godt under svenske prisen, samme var en del annet og som de solgte i denne ekeltro sjappa, det var dyrere enn i norge. Snakket litt med en som jobbet i en av butikkene på svinesund, og han innrømmet, ting var ikke billig, noe var billigere enn i norge, lokke varer, og nordmenn biter på ”alt” er billigere på svinesund tror vi, og kjøper dyrere der enn hjemme….

 

Klart, her har jeg nærmest hengt ut den norske jeger for å bruke bare bly i halga, det er jo ikke tilfellet, og det er heller ikke meningen å henge ut jegere i østfold siden det er disse som har denne butikken så nær.

 

Dette er bare tanker jeg har gjort meg ut fra denne turen, du må gjerne gjøre deg dine tanker du og, men du trenger ikke å svare, dette er ikke noe tråd for å sette i gang noe diskusjoner. Og om en moderator vil stenge tråden så må han gjerne det, jeg ville bare dele mine tanker med de av dere som har tatt dere tid å lese dette, og ikke bare lese overskrifen og komme med ett innlegg som bare er vas.

 

Kan jo og legge til at denne turen ikke bare gav negaivt inntrykk av norges beboere i øst. Var jo innom og hilste på i div norske våpensjapper, blant annet hos Winge våpen og Ole Magnum, og inntrykket derfra gir helt klart lyst til å handle derfra seiner, samme med Holstad våpen selv om han typisk nok var tom for alt jeg ville ha.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 178
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det kan jo være at det er en prinsippsak også, "blyforbudet er så dumt at det nekter jeg å følge" har jeg jo hørt f.eks

Jeg skal jakte til høsten og kommer til å bruke svinedyr alternativ ammo (wingmaster til over 30 kroner på gåsa), men det er nok en del som jakter med bly ja, og det skjønner jeg veldig godt.

Link to comment
Share on other sites

Personlig mener jeg at man bør gjøre seg opp en egen mening om dette, og handle deretter. Dette kan man ikke gjøre med loven generelt, men i dette tilfellet mener JEG at det ikke er noen gode grunner til å jakte med annet enn bly.

 

Egen sikkerhet og human avliving av viltet er viktig - derfor er jeg for å bruke bly. Dette er et forbud vedtatt av byråkrater og har ingen fornuftig forankring i virkeligheten.

 

Det er nå min mening.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Er nok noen som har det som prinsipp som nevnt over, og noen som bare nekter fordi de synes det er et forbud som er tredd ned over hodet på jegerne og i tillegg er et for noen idiotisk forbud.

Det jeg ikke skjønner er at noen tør gå ut med annet enn lovlig amo i sekken/lommene/hagla - for 5000,- (er det ikke det som er forelegget?) kan i hvert fall jeg kjøpe uanstendige mengder med lovlig amo!

 

Ikke for å generalisere eller tråkke noen på tærne, men det er nok mest den "eldre" garde som forsatt kommer med bly i hagla. Da er det ikke for at de ikke vil, kan, eller er motstander av alternativ amo - da er det nok fordi loft og kjeller er fullstappet av gode gamle blypatroner som etter deres hode hadde vært kjekt å fått brukt opp før man kjøper noe nytt...

 

Men en regel er en regel, og et forbud er et forbud. Hadde tatt seg ut hvis nesten fem millioner nordmenn skulle gjøre hva pokker som måtte ønske dem bare for at en regel ikke passer i ens eget hode?? Tror ikke vi ville hatt et slikt samfunn!

 

Men det overrasker meg ikke at Sigmaskin og TV-boden selger en del blyhagl - mange østfoldinger som jakter i Sverige vettu;)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder hagle, jakter jeg utelukkende med en relativt kostbar drilling. ( over 50 K for noen år siden) Den tåler ikke moderne jaktpatroner ( hevyshot osv ) Den tåler selvsagt vismut, men etter hva jeg har hørt om effekten av dette, frister det ikke å prøve, ivertfall ikke på hardskutt vilt, som jeg jakter mest på. ( rev og rådyr).

 

For min del blir det da å velge mellom å jakte lovlig og ødelegge drillingen, eller bruke vismut, og godta mer skadeskyting. Et valg er selvfølgelig å jakte med vismut og halvere skyteavstanden, men det er vanskelig nok å få rev og rådyr inn på "vanlig haglehold"

 

Jeg likestiller det å ta med noen flasker sprit for mye fra utlandet med det å importere noen blypatroner til eget bruk...

 

hevyshot og andre patroner er sikkert like gode som blypatroner og jeg hadde nok brukt det hadde børsa mi tålt det. Pris spiller liten rolle på de 10 haglepatronene jeg bruker i året...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker kun lovlig patroner på rypejakta. Kjøper Eley bismuth (32g) og er veldig fornøyd med disse. Kan ikke skjønne at bly skal være så mye bedre (billigere kanskje). Prisen er ikke så gal heller. Man bruker flere tifolds tusen kroner på turutstyr og våpen, men penger til ammo er noe helt annet? Nei skyt meg gjerne men jeg skjønner ikke det.

Bismuth på litt større vilt har jeg ikke erfaring med, det skal sies. Men har skutt mange ryper og noen harer med denne ammoen (30-32g) uten at det har gitt meg noen slags negativ intrykk. De detter som oftest på første skuddet.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder hagle, jakter jeg utelukkende med en relativt kostbar drilling. ( over 50 K for noen år siden) Den tåler ikke moderne jaktpatroner ( hevyshot osv ) Den tåler selvsagt vismut, men etter hva jeg har hørt om effekten av dette, frister det ikke å prøve, ivertfall ikke på hardskutt vilt, som jeg jakter mest på. ( rev og rådyr).

 

For min del blir det da å velge mellom å jakte lovlig og ødelegge drillingen, eller bruke vismut, og godta mer skadeskyting. Et valg er selvfølgelig å jakte med vismut og halvere skyteavstanden, men det er vanskelig nok å få rev og rådyr inn på "vanlig haglehold"

 

Jeg likestiller det å ta med noen flasker sprit for mye fra utlandet med det å importere noen blypatroner til eget bruk...

 

hevyshot og andre patroner er sikkert like gode som blypatroner og jeg hadde nok brukt det hadde børsa mi tålt det. Pris spiller liten rolle på de 10 haglepatronene jeg bruker i året...

 

Da bør du prøve Gryttorps Tungstein Matrix - ikke ett rådyr som har gått videre med en ladning av den i vitale deler av kroppen Og nei - jeg halverer ikke skyteavstanden i forhold til blyskudd!!

 

Men å likestille ett lovbrudd med ett annet er jo litt mollboaktig;) Da kjører jeg i 80 forbi huset ditt bare fordi jeg synes 60 er for sakte...og konsekvensen får jeg jo bare ta selv...

Link to comment
Share on other sites

Men en regel er en regel, og et forbud er et forbud. Hadde tatt seg ut hvis nesten fem millioner nordmenn skulle gjøre hva pokker som måtte ønske dem bare for at en regel ikke passer i ens eget hode?? Tror ikke vi ville hatt et slikt samfunn!

 

Denne argumentasjonen holder vel ikke helt? :? Det er ikke snakk om å gjøre hva pokker en vil, som feks å ikke betale for seg, drepe de som ikke blinker i rundkjøring eller tenne på naboens hus for å grille pølser. Det er snakk om å vurdere ett enkelt tilfelle opp mot alternativene.

 

Alternativene er mer skadeskyting både av vilt og kanskje også mennesker i form av rikosjetter.

 

Fint med miljøtiltak, men slik jeg oppfatter det er ikke blyforbudet hensiktsmessig i den sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Man må vel innse at det er en stor andel av jegerne som ikke er like opplyste, reflekterte og interesserte som medlemmene av dette forumet......

Mange av dem jeg har snakket med i løpet av den tiden blyforbudet har vart, er av den oppfatning at alternative materialer er mye dårligere enn bly, de treffer ikke med dem og de er attpåtil dyrere :shock:

 

Jeg pleier ofte å spørre dem om de sliter like mye med å treffe med stål på leirduebanen, og får nesten uten unntak til svar at de ikke skyter på leirduebane, de bare jakter....

 

Et annet fellestrekk ved disse jegerne er at de gjerne er godt voksne :roll:

Når da denne gruppen også har en mulighet til å bunkre det de mener er best og billigst på harryturer til nabolandet, er det kanskje ikke så rart at de fortsetter som de alltid har gjort :)

 

Og som tidligere nevnt; Det er ulovlig å ta med seg mer enn kvota på ymse varer,faktisk også straffbart, men hvor begrensende virker dette på svenskehandelen? :lol:

 

Tror nok dette vil vedvare for denne gruppa så lenge mulighetene finnes jeg...

 

For å ta en litt grov sammenligning;

De fleste av oss kjører bil. Hvor mange av oss er medlemmer i NAF/KNA/MA ?

Hvor mange av oss sjekker jevnlig forskrifter/vegtrafkkloven/trafikkregler for endringer?

Hvor mange av oss er aktive på diverse bilist/bil/trafikkforum på nettet?

 

Jeg kan i allefall svare nei på samtlige punkter over. Tror faktisk det er slik for ganske mange jegere i Norge når det gjelder engasjemang utover selve jaktutøvelsen også :)

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

Da bør du prøve Gryttorps Tungstein Matrix

Det er ikke så lett som det høres ut til, det. Jeg har leita en god del etter TM, og bortsett fra at materialet var på en snarvisitt innom hyllene til XXL kort tid etter at blyforbudet kom, har ikke TM vært å oppdrive her i byen. Ser man på nettsidene til Gyttorp, finner man heller ikke den patrona der. Derimot finner man "Tungsten 9,5" og "Tungsten 12", de samme som Nitedals leverer. Ifølge Villmarkslivs haglepatrontest er disse materialene like harde som stål:

Villmarksliv[/u]"]Alle hagl er runde og fine, men da jeg la et par på ambolten og ga dem et rapp med hammeren, ble de litt flate over og under. Ambolten fikk dype søkk!

 

Her snakker vi altså om hagl med hardhet tilsvarende stål.

Ergo kan jeg velge mellom vismut og... vismut når jeg skal putte lovlige patroner i drillingen min. Det er egentlig nokså synd, for jeg er ikke av natur skeptisk til lovlige haglmaterialer. Blant annet er jeg usedvanlig fornøyd med drepeevnen til Hevi-Shot og anbefaler gjerne dette materialet som bedre enn bly til hardskutt vilt der holdene kan bli litt lange. Men det skal bli godt skiføre et visst sted før jeg putter stålharde hagl i drillingen, så da kan jeg velge mellom vismut og... vismut. Til smått/lettskutt vilt som rype og hare fungerer vismuten helt fint. Fra haglstørrelse 4 (norsk, bly) og oppover har jeg gått opp ca. ett nummer i størrelse, men jeg er ikke 100% overbevist om at det er like god medisin til tiur'n, reven og rådyra som blyet var :|

 

PeæSs: Prisen har liten betydning, kanskje bortsett fra de dyreste materialene (eks. Wingmaster HD) der ei patron lett kan koste 30+ kroner. Så mye som jeg skyter i løpet av en jaktdag, går det adskillig mer penger til bensin, mat og en liten kveldsdram enn det går til ammunisjon ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enkelte skriver her at de er nærmest sjokkert over folk som "driter i forbudet mot bly", jeg er faktisk like sjokkert selv. Finnes det folk som tar dette forbudet alvorlig?? Jakter selv nærmest utelukkende rådyr, og av alle jeg jakter sammen med har jeg ennå til gode å se noe annet enn bly ammunisjon! Og nei, dette henger faktisk ikke bare sammen med pris. Har flere pakker med remington hevi-shot liggende her, til og med i kaliber .12/90. Har skutt noen få rådyr med disse, og kan ikke si meg overvettes imponert. For all del, de gjør jobben, men selve sjokkeffekten man finner hos bly blir det dårlig med. Dette henger sammen med at disse hagglene er alt for harde. Hardere enn stål etter hva jeg har hørt.

 

En annen ting som også er nevnt tidligere er jo type våpen. De som har noe som helst grei på våpen vet at men ikke dytter hva som helst inn i en litt dyrere og litt eldre type drilling. Begynn å skyt harde hevi-shot ladninger i en slik drilling og det vil garantert bli problemer på slikt. Har faktisk også sett samme problemene hos en bekjent som i lengre tid har jaktet med 42grams ladniner i ett slikt våpen. Får en tendens til at begge hagle løpa går av på en gang. Har noe med påkjenninger over tid å gjøre iflg børsemakeren.

 

I tillegg har vi grunnen til at blyforbudet kom. Alle er enige i at det er greit med et forbud i våtmarksområder, men hva med de små mengdene som blir lagt igjen i skogen? Ingen fare. Dette viser rapporter som har vært utarbeidet innad i EU, og som også har vært på trykk i ett eller to norske jaktblader. (For de av oss som gadd å lese to tettskrevne sider med forskningsmateriell fra Brüssel). Say no more.

Som nabo til sverige har jeg fulgt samme debatt hos dem. Her er to to vesentlige forskjeller som gjør at de har frafallt hele forbudet. En sterk jegerorganisasjon som fra dag en uttrykte motstand mot et slikt forbud, samt en sterk skogeierorganisasjon med alt av sagbruk i ryggen som kunne vise til hvilke skader da spessielt stålhaggel gjorde på sagene. Restene er historie. Tidlig i sommer er denne saken helt avsluttet, og det er ikke lenger snakk om noe forbud.

 

I Norge derimot sitter de j... nikkedukkene i NJFF, som er styrt av arbeiderparti og staten og ikke har egne meninger, og tar imot. De første de sier er, vi skal finne alternativ, ikke si imot, uansett hva forskningsrapportene sier. Dette er en av to grunner til at jeg idag ikke er medlem av en slik useriøs organisasjon, som ikke taler oss jegeres mening. Den andre er ulven. Nok om det.

 

Med dette mener jeg vi blir tredd regler ned over huet som ikke har hold i virkeligheten. Er det da rart vi som kaller oss ihuga jegere, som mener human og rask avlivning er viktig, driter i loven? Nei.

 

Og hvis vi som kun jakter med bly er snåle idioter, greit nok. Da kjenner jeg bare idioter, men like barn leker jo best. Og som en bekjent en gang sa det, så lenge det er bly i lufta er det håp.

 

Fortsatt fin dag. Imorgen er båndtvangen over! :D

Link to comment
Share on other sites

5000 kr i bot for 36 gram blyhagl gir 138 kr/g.

4000000 kr i bot for 40 kilo kvikksølv gir 100 kr/g. http://www.sft.no/artikkel____30890.aspx

 

Det skal litt til for at lovlydige og oppegående mennesker skal gi blaffen i noe som både koster mye penger og kommer på rullebladet. Noe er virkelig galt. Selv om det ikke er opp til den enkelte å vurdere om en skal følge lover og regler, så går det selvsagt en grense et sted. Hagla mi har ikke blitt avfyrt etter at forbudet kom...

Link to comment
Share on other sites

Chifen:

Vis meg den lovlige 20/76 haglepatron som er forsvarlig å bruke på feks rådyr, som jeg kan bruke i min drilling som ikke tåler stål/ hevy shot/Tungsten, så skal jeg bruke den! Spiller ingen rolle om den koster kr 100,- pr smell.

Pr i dag har jeg valget mellom å parkere/ kassere drillingen eller bruke bly.

 

Jeg er absolutt tilhenger av å følge lover og foreskrifter, men det er da grenser selv for meg...

Link to comment
Share on other sites

Folket er altså tilhengere av at vi selv skal vurdere hvilke lover og regler vi skal følge?

Snodig tankegang....

 

Det kommer vel an på om lovene er fornuftige eller ikke det da.

Når forskningen sier at det ikke er noe fare forbundet med å jakte med blyhagl, og sjansen for å bli tatt er mikroskopisk, så er det ikke så rart at mange gjør det....spesielt da om man sitter på masse blyhagl f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Folket er altså tilhengere av at vi selv skal vurdere hvilke lover og regler vi skal følge?

Snodig tankegang....

 

Det kommer vel an på om lovene er fornuftige eller ikke det da.

 

 

Og hvem avgjør hva som er fornuftig? Og hvilke regler er det OK å selv vurdere fornuften i? Hva med våpenloven-skal vi selv vurdere hva vi vil følge av den, de fleste her inne er jo enig i at den kommende forskriften inneholder mye ufornuft? Fartsgrenser, hvor ofte har en ikke hørt at det er "tullete med 60-sone her på denne fine veien"? Båndtvang, jeg synes det er ufonuftig at jeg må holde min retriver i bånd-kan jeg da fritt slippe den løs? Bompenger, bare noe tull så kjør rett igjennom bomstasjonen?

 

Om dere bruker 2minutter nå til å tenke litt så skjønner dere at dette ikke er måten å forholde seg til lover og regler på. Skal vi få gjort noe med blyforbudet må vi først selv opptre 110% korrekt!

Link to comment
Share on other sites

De ev dere som faktisk forsvarer dette forbudet ( som for meg er en snodig tankegang ), regner jeg med i hovedsak er fuglejegere eller hobbyjegere? Ikke sammenlign bruk av ulike ammunisjonstyper på ulike vilt. Mener denne diskusjonen bør holde seg til bruk av bly på rådyr, da dette er det mest hardskutte viltet av disse. Selv om man ikke skal underskatte en tiur heller da..

 

Forholder meg til egne erfaringre om hva som fungerer på rådyr, og ikke byråkrater i Norge som mener de skjønner mer enn resten av europa om skadevirkninger av blyhaggel. De av dere som mener så mangt om bly og skadevirkninger, les rapporten som er utarbeidet av EU om miljøskadene ved bruk av bly på jakt. Her i Norge er det kanskje en grunn til at den ikke er så lett å finne.

 

Ser en tråd i diskusjonen at de av oss som bor i de mer typiske rådyr områdene, og da spesiellt de som i tilegg bor nærmere sverige er litt av en annen oppfatning en enkelte andre...

 

Er ikke noe kjempefan av svenskene, men i denne saken er det ihvertfall de som har mest i huet.

Link to comment
Share on other sites

Folket er altså tilhengere av at vi selv skal vurdere hvilke lover og regler vi skal følge?

Snodig tankegang....

 

Det kommer vel an på om lovene er fornuftige eller ikke det da.

 

 

Og hvem avgjør hva som er fornuftig? Og hvilke regler er det OK å selv vurdere fornuften i? Hva med våpenloven-skal vi selv vurdere hva vi vil følge av den, de fleste her inne er jo enig i at den kommende forskriften inneholder mye ufornuft? Fartsgrenser, hvor ofte har en ikke hørt at det er "tullete med 60-sone her på denne fine veien"? Båndtvang, jeg synes det er ufonuftig at jeg må holde min retriver i bånd-kan jeg da fritt slippe den løs? Bompenger, bare noe tull så kjør rett igjennom bomstasjonen?

 

Om dere bruker 2minutter nå til å tenke litt så skjønner dere at dette ikke er måten å forholde seg til lover og regler på. Skal vi få gjort noe med blyforbudet må vi først selv opptre 110% korrekt!

 

Et massivt flertall mot en lov er en grei indikasjon på om den er ufornuftig eller ikke og hvor mange kjører i 60 i 60sonen f.eks?

Andre regler får man ikke gjort noe med, kjører man gjennom bomringen kommer det en bot i posten, og man kan ikke bare gå i butikken å kjøpe mer enn 6 jaktvåpen uten videre etter den nye forskriften trer i kraft. Og jeg tror heller ikke flertallet er enige i at du kan slippe bikkja hvor som helst.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke vi blir enige i denne tråden heller.. dette har jo vært oppe en del ganger og samstemt har vi jo ikke blitt :D

Det som jeg tror og vet er lurt er at hver og en våpeneier følger de til en hver tid gjeldene lover og regler. Hvis alle bare kunne ha gjort det så hadde ikke noen hatt noe å utsette på oss..

Så kan man føle at et forbud er feil, tatt på feil grunnlag, burde aldri vært gjennomført osv... men for all del gjør jegerstanden en tjeneste og hold dere innom regelverket.

Link to comment
Share on other sites

De ev dere som faktisk forsvarer dette forbudet ( som for meg er en snodig tankegang ), regner jeg med i hovedsak er fuglejegere eller hobbyjegere?

 

Hvem i denne tråden forsvarer blyforbudet?

 

Et massivt flertall mot en lov er en grei indikasjon på om den er ufornuftig eller ikke og hvor mange kjører i 60 i 60sonen f.eks?

 

 

??? Massivt flertall?? Det er ikke noe massivt flertall i Norge for å fjerne blyhaglforbudet, det er muligens flertall blant jegerene men befolkningen forøvrig er overbevist om at bly er like farlig som radioaktiv stråling og karbohydrater! (flertallet av de spurte i en undersøkelse var for et atomfritt samfunn:-))

Link to comment
Share on other sites

De ev dere som faktisk forsvarer dette forbudet ( som for meg er en snodig tankegang ), regner jeg med i hovedsak er fuglejegere eller hobbyjegere?

 

Hvem i denne tråden forsvarer blyforbudet?

 

Et massivt flertall mot en lov er en grei indikasjon på om den er ufornuftig eller ikke og hvor mange kjører i 60 i 60sonen f.eks?

 

 

??? Massivt flertall?? Det er ikke noe massivt flertall i Norge for å fjerne blyhaglforbudet, det er muligens flertall blant jegerene men befolkningen forøvrig er overbevist om at bly er like farlig som radioaktiv stråling og karbohydrater! (flertallet av de spurte i en undersøkelse var for et atomfritt samfunn:-))

 

Jeg tenkte jo selvsagt på flertall av jegerne nå da ;)

Det hadde jo strengt tatt ikke vært noe flertall for blyforbudet heller om ikke hele befolkningen hadde blitt lurt.

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som pleier si: "Det er viktigere med god moral, enn hva som er lov..."

Og innimellom passer det godt!

Jeg har aldri opplevd så mye rare "treff" på rype og and som med alternativ ammo.

Og jeg trener en del med stål før jakta for å se at formen fortsatt er inne...

Bly vet jeg virker, og det kunne jo være fristende å sette dyrets sikkerhet forran en så dum lov.

 

Det sies jo at om man overøser folket med lite fornuftige og grunnløse forbud

vil vi bare alle ende opp som lovbrytere med 0 respekt for lov og myndighet alle sammen.

Vi er på god vei her i landet nå...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri opplevd så mye rare "treff" på rype og and som med alternativ ammo.

Og jeg trener en del med stål før jakta for å se at formen fortsatt er inne...

Bly vet jeg virker, og det kunne jo være fristende å sette dyrets sikkerhet forran en så dum lov.

 

Alle vet at bly virker bedre enn disse alternativene vi har fått, men vet vi nå det? Da jeg begynte å jakte engang på 80 tallet var det kun bly som fantes, i allefall som jeg viste om. Og jeg skjøt med bly, og husker godt at jeg skadeskjøt da også. Etterhvert som jeg fikk mer erfaring med jakt mislikte jeg hagla som jaktvåpen mer og mer (fjellrypejakt) og gikk over til å bruke rifle på jakt, dette pga at jeg ikke var fornøyd med skuddefekten.

Først benyttet jeg en rifle i 22lr men gikk raskt over til en 222Rem. Først da ble skadeskytingene redusert til ett minimum (1-2 fugl av 100 påskutte). Med hagla følte jeg det som om annenhver ble skadeskutt, jeg var aldri 100% sikker og la bort hagla som jaktvåpen.

Så for noen få år siden begynte jeg igjen å bruke hagle på fjellrype, denne gangen med moderne "alternative" hagel, første rypa skjøt jeg med vismut nr 5 i kaliber 20, jeg skjøt den 7 ganger før jeg fikk den. Ok, jeg traff sikker ikke hver gang, men likevell...har ikke skutt på flere etter dette.

I fjor høst jakta jeg igjen fjellrype med kaliber 12 og TM hagl nr 4, skjøt enn 12-15 ryper men kom fort til den samme konklusjonen som dengang jeg jaktet med bly, dette var ikke noe morro, hver gang jeg skulle skyte hadde jeg en uggen følelse av at det var flaks som avgjor om jeg fikk fjellrypa eller ikke. Så til høsten blir det å stole på rifla igjen.

 

Edit: det jeg ville fram til er at vi husker bare det vi vil huske! Når vi i dag skyter med et haglematerial som vi er i mot, og skyter uforklarlige bommer eller skadeskyter så tar vi dette som et bevis på at vi hadde rett. Vi "vet" eller vil vite å huske at da vi brukte bly så ville den fugelen falt død i skuddet. Og dette blir kanskje brukt som er forklaring for oss selv hvorfor vi bommet/skadeskjøt.

 

Men bevares, jeg er ikke for forbudet mot blyhagel, og mener det er et politisk makkverk og en hestehandel for å styrke egen posiskjoner og har ikke noe faglig holdbarhet. Bly er et meget bra haglemateriale som ikke har større miljøkonsekvenser enn mange av alternativene.

 

 

Det sies jo at om man overøser folket med lite fornuftige og grunnløse forbud

vil vi bare alle ende opp som lovbrytere med 0 respekt for lov og myndighet alle sammen.

Vi er på god vei her i landet nå...

 

Dette er sant, lovene må stå i noenlunde forhold til folks rettsoppfatning.

 

Edit: feks ble forbudet mot blyhagel i våtmarker relativt godt mottatt, og akseptert fordi folk forsto hvorfor. ( eventuelt ble det akseptert fordi det ikke rammet majoriteten av hagleskyttere som er rypejegere :) )

Link to comment
Share on other sites

Min meining om blyhagl er følgjande. At det hadde vært et generelt blyforbud i våtmarks områder, det kunne eg hatt forståelse for, men på fjellet, i skogen og på kysten, så kunne det godt ha fortsatt vært lov med bly.

 

Eg har pr dags dato ikkje løsna et skudd med hagla etter blyforbudet, med unntak av et par pakker med leirdue skudd, som var med stålhagl.

 

Eg ser faktisk ikkje det store problemet om folk bruker bly, at det ikkje er lov, det er greitt, og folk veit kva som venter hvis dei blir tatt for det. Av dei som eg har snakka med om bly VS alternativ ammo, så har dei fleste reagert på negative effekter. At dei har testa ut alt av ammo på markedet, det kan eg nok ikkje garantere, men når det er så mykje negativt snakk om alternativene, så må det ligge noko i det.

Eg syns at denne lova er ein av dei mest "tullete" lovene, som eksisterer i dag. Eg håper på at dette blir gjenopptatt og utarbeida på ein skikkelig måte, sånn at dei fleste kan jakte med blyhagl igjen..

Link to comment
Share on other sites

Om man ser litt på antall treff på en leirdue bane, stevne eller ei, så er jeg ikke så veldig forundret over all den sytingen man tilegner alternative hagel materialer ute i felten. Når man i tillegg ikke har noe krav tilsvarende storviltprøve eller treningsskudd ved bruk av hagle så kan man selv tenke litt på gjennomsnitlig nivå på en hagle jeger.

 

Om det er frykten eller latskapen som står i veien for å skyte godt med alternativ hagl, så burde en humanetisk jeger ta seg tid til å skaffe tilveie nivå og nok kjennskap til hvilken ammunisjon som går godt til våpen og jakt. Selfølgelig så kan det være på tide med fornying av både våpen og holdning for å kunne ivareta sitt rykte som en habil jeger.

 

It is not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent, but the one most responsive to change.

Link to comment
Share on other sites

Det som plager meg aller mest i denne blysaken er følgende: zink er lovlig, og det er faktisk mer farlig enn bly. Man skal unngå zink i våtmarksområder, men det kunne man da gjort med bly også.

 

Tungsten/wolfram er faktisk et radioaktivt stoff. Det er selvfølgelig så små mengder at det utgjør vel ikke større fare enn radon som finnes i grunnen overalt rundt oss. Men bly er ihvertfall ikke værre.

 

 

Et lite vann bak en leirduebane ble sjekka ang. bly. Der har det gått hundrevis tusen skudd med bly uti dette lille vannet, og det var ikke ulovlig høye bly verdier der. Da synes jeg dette sier litt om hvor farlig det er at hver jeger i snitt skyter 20 skudd med bly uti den norske skog og fjell som er så mange tusen kvadratkilometer.

 

Nei, hele denne blyforbud saken stinker møkk lang vei :evil:

Link to comment
Share on other sites

Joda ZUP.

Men det er jo en viss forskjell i "hardskutthet" på en lerdue og ett rådyr i vinterpels. Men som nevnt før: Kan du vise til en human rådyrpatron i 20/76 som kan skytes i min drilling, skal jeg bruke den, om den så koster 100,- pr smell!

 

PS: en humanetisk jeger, er det en jeger som er medlem av humanetisk forbund? Kanskje medlemskap i nevnte forbund burde bli et krav i tillegg til 24 treff på lerduebanen, samt at man kan balansere hagla på nesa mens man synger nasjonalsangen... :D

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mange jaktskudd jeg har skutt med bly. Jeg jakter med vismut, og er veldig fornøyd med det.

Folk klager over ammopriser, greit. "moderne" patroner er ikke billige, sett i mine øyne. Men, det funker :!:

Og dessuten; folk som sier det går mye penger til ammo en rypehøst, går det ikke adskillig mer penger til drivstoff :?: Det er ikke MANGE som bor like oppunder tregrensa, og kan spasere til rypeterrenget, eller?

 

Stål holder jeg meg unna, til alt annet en duejakt. Vismut bruker jeg på rev, hare, gås, skogsfugl og en sjelden gang rådyr. Ja, en grevling har fått smake vismut også..jeg hørte ikke den klaget :roll:

 

"jeg vil ikke skyte stål og hevy shot i den dyre, fine, gamle hagla/drillingen min". Nei vel, men både tungsten og vismut kan skytes i eldre hagler, og det finnes faktisk TM og V i 65mm patronlengde også, hvis ikke kammeret er 70mm+

 

Jeg er litt for glad i jakt til å møtte ut med penger til bøter, og kankje få våpen beslaglagt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis folk kan huske høsten 2004, da folk hamstra bly, og våpensjappene importerte alt de klarte, ja da er det ikke vanskelig å tenke seg at det er mye blyskyting der ute :lol: Og hvis en gjennomsnitts haglejeger fyrer 20-30 skudd i sesongen på jakt,så går det vel fortsatt noen år før det er slutt på blybruken. Selv bruker jeg RIO Venatum Bi 36 gram med 3,3mm hagl, til skogsfugl og hare, og BB til rådyr, og patronen funker greit, bare jeg treffer :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Alle vet at bly virker bedre enn disse alternativene vi har fått, men vet vi nå det? Da jeg begynte å jakte engang på 80 tallet var det kun bly som fantes, i allefall som jeg viste om. Og jeg skjøt med bly, og husker godt at jeg skadeskjøt da også. Etterhvert som jeg fikk mer erfaring med jakt mislikte jeg hagla som jaktvåpen mer og mer (fjellrypejakt) og gikk over til å bruke rifle på jakt, dette pga at jeg ikke var fornøyd med skuddefekten.

 

Grunnen til at du ikke var fornøyd med skuddeffekten, har vel mer med trening og gjøre enn virkningen av et velplassert hagleskudd?

Link to comment
Share on other sites

 

Grunnen til at du ikke var fornøyd med skuddeffekten, har vel mer med trening og gjøre enn virkningen av et velplassert hagleskudd?

 

Nja, jodda, jeg som de fleste andre kan trene enda mer, men jeg er fornøyd med hagleskytinga mi, treffer relativt bra på banen og treffer også på jakt. Men klart det er forbedringspotensiale!! Men på den omtalte jakta, fjellrypejakta så blir minst 50% av skuddene avfyrt mot sittende fugl, og dem treffer jeg, det ser jeg på sporene i sneen! Men likevel flyr de, langt!

Så når jeg får råd så skal jeg bytte hagle, til en som tåler alt av hagl, og sette ladepressa i sving igjen og lade opp med de aller tyngste og hardeste haglene jeg får tak i- da håper jeg det blir bedre.

Link to comment
Share on other sites

vi husker bare det vi vil huske! Når vi i dag skyter med et haglematerial som vi er i mot, og skyter uforklarlige bommer eller skadeskyter så tar vi dette som et bevis på at vi hadde rett. Vi "vet" eller vil vite å huske at da vi brukte bly så ville den fugelen falt død i skuddet. Og dette blir kanskje brukt som er forklaring for oss selv hvorfor vi bommet/skadeskjøt.

Her er vi etter min mening ved kjernen i "problemet" for minst 95% av dem som dømmer alternative hagl nord og ned. Hvor mange av oss har ikke opplevd "uforklarlige" bomskudd? I de aller, aller fleste tilfellene er forklaringen på et dårlig skudd at mannen bak børsa ikke gjorde jobben på riktig måte. Enkelt og brutalt. Men vil vi innrømme det? Ikke før gammel-Erik smører med blå Swix! Skylda for et dårlig skudd blir lagt på børsa, siktemidlene, ammunisjonen, været, den sittende regjeringa eller prosten i nabosognet. Så når blyforbudet kommer og alle har hørt at disse nye haglmaterialene ikke er noe tess, trenger man ikke å være rakettforsker for å forstå hva som skjer :twisted:

 

En positiv ting har faktisk kommet ut av blyforbudet: Nå det finnes dugelig blyfri ammunisjon å få kjøpt, noe som ikke var særlig lett på den tiden det bare var forbud mot bly i våtmarksområder. Jeg er så gammel at jeg husker da blyforbudet for våtmarksområder kom, og jeg kan fortelle at det ga noen frustrerende opplevelser hvis man ønsket å bruke lovlig ammo. Man kunne velge mellom stål og stål, og hvis man var ekstremt oppsatt på å jakte med noe annet enn ulovlig bly eller stål med dårlig ballistikk, kunne man etter noen år lese på nettet om dette nye materialet de kalte Hevi-Shot og knegå den lokale pusheren om å ta inn ei pakke. Med fire ukers leveringstid, akkurat i tide til at gåsejakta var over for det året.

 

Foralldel, jeg synes også at blyforbudet er tullete, jeg irriterer meg grønn over at jeg ikke finner ammo med like gode ballistiske egenskaper som bly og som jeg kan putte i drillingen min eller gamlehagla etter han far uten å ødelegge den, men det får da pinadø være måte på syting! Så elendige som enkelte vil ha det til er bare ikke de nye haglmaterialene!

 

*puh* Det var godt å få sagt det...

Link to comment
Share on other sites

Sako,så det er ikke du som har feil å de andre rett :roll:

Kan kun utale meg om vismut og bly da det er det eneste jeg har prøvd,har jakta ryper med vismut og det var ikke noe å skryte av nei,etter 30 år på rypejakt har jeg skutt noen skudd.

Jakter med stående fuglhund så det er korte hold,i fjor kledde jeg frakken av tre ryper i samme oppflukt som fløy videre, ei ble funnet løpende på bakken etter 300 meter, de to andre kom bikkja med etter ca en halv time, regner meg selv som en god haglskytter å når fjærfokke står rundt rypa er det treff.

Link to comment
Share on other sites

Sako,så det er ikke du som har feil å de andre rett :roll:

Ikke basert på mine erfaringer 8)

 

Neida, litt mer seriøst: Jeg skal ikke påstå at "jeg har rett, alle andre tar feil", det ville være tøvete. Men akkurat som du har vel jeg også rett til å ha min oppfatning av kvaliteten på blyfri ammo, basert på egne erfaringer? Jeg husker at folk hadde ganske så tydelige oppfatninger om "bra" og "ræva" blyammo da det var lovlig, og enkelte var nokså tydelige på hva slags ammo de aldri ville finne på å bruke. For det var bare dritt. Jeg synes nok det blir litt lettvint å prøve én type alternativammo og avskrive den som ubrukelig etter noen få skudd. Ikke at jeg påstår at du gjør det, men jeg har hørt noen uttalelser som tyder på at ihvertfall andre gjør nettopp dét. Vi vet også at den første vismutammoen hadde problemer med at haglene var for sprø, men de påstår nå at det har de rettet på.

 

Jeg ville helt klart følt meg mer komfortabel med Nitedals Spesial bly i tiurskauen enn hva jeg gjør med Eley Alphamax vismut (selv når jeg går opp et nummer i haglstørrelse), men jeg har ikke merket noen forskjell på Nitedals Rype bly og Eley Grand Prix vismut på rypefjellet. Jeg har hatt mange nok kjernetreff og "rett ned i skuddet" med sistnevnte til at jeg for min del stoler på den til rypa. Like mye som endel av den blyammoen jeg bomma med før ;) Og den haren jeg skjøt med 28g Eley VIP #5 i den nye tjuekaliberen var snill og døde uten noe tull, den også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og to kamerater, som alle betegnes som gjennomsnittlige gode til å skyte har prøvd vismut på rugde. Vi hadde mange stjernetreff. Du så fjøra spruta, men hva skjedde....jo dem fløy faen meg like godt, om ikke enda bedre. Og så langt at vi kunne ikke finne dem igjen :(

Vi prøvde noen skudd til, for vi trudde jo ikke det vi så, men det samme gjentok seg. Kan trygt si at jeg ihvertfall la meg den kvelden med en eim av sinnsykt dårlig følelse, og jeg har forbanna meg på at dette aldri skal skje igjen. Noen gang.

 

Nei en ting er sikkert. Vismut og jakt blir aldri aktuelt for oss igjen. Ikke om man kan gå på ski i helvete engang.

 

En annen kamerat av meg prøvde zink på ei tynn finnèrplate. Ca. 25 skritt. Han kunne børste støvet av haglene av plata. Veldig god gjennomtrengningsevne, ikke sant ?????????

 

Han prøvde det samme med bly. Leirduepatroner hagl nr. 9 og 24 gr. ladning. Dem gikk igjennom plata. Lurer på hva dette forteller om noen av de alternativt lovlige patronene ???

 

Nei, dere får bruke det dere er fortrolige med. Jeg bruker det jeg er fortrolig med. Vi kan vel trygt si at vi er enige om at vi er uenige :wink:

 

Edit: glemte å få med meg stål i samme slengen. Det har bare gått rett gjennom fuglene jeg har skutt på. Du ser tydelig treff og skuddtegn på guglene, men dem flyr like herlig. Så lenge det går bare rett gjennom, så har det ikke mye stoppeffekt heller. Det er kanskje en grunn til at man skal bruke ekspanderende prosjektil på hjortevilt.

Link to comment
Share on other sites

En kammerat av meg jakta med zink i fjor og var godt fornøyd(første uka i rypejakta)

En to tre ganger fløy rypa langt før den tok kveld men han har ei bikkje som er knallaportør så det ordna seg :mrgreen:

Sako,nå er vi enige,diskusjon skal vi ha den er nyttig og som sagt har ikke jeg brei erfaring med de forskjellige typer ammo, bare konstantert at vismut til mitt bruk holder ikke mål, spesielt på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Om en regner på tonn hagl spredt i naturen av jegere (mange hundre tonn/år) og vet hvor giftig bly egentlig er eller kan være (avhengig av klima og jordsmonn) så ser jeg faktisk ikke noen grunn til å spre det utover i form av hagl sålenge vi kan unngå det. Uansett ballistiske egenskaper.

 

 

K

 

Iflg Bløteskjærs rapport var jegerenes bidrag til den totale blymengden i norsk natur ubetydelig og med untak av lokale problemer i våtmarksområder ikke et problem. Han oppga noen tall for blymengden i de øverste 10cm med jord, de 340tonnen som totalt ble solg pr år i form av hagl ble veldig lite.

 

Hadde folk bare brukt alternative hagl på leirduebanene som forutsatt i den j...la avtalen mellom Staten og NJFF så hadde vi kanskje enda kunne jaktet med blyhaggel utenom våtmarksområder?!

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at bly ble forbudt var vel egentlig at folk ikke kunne besinne seg i våtmarksområder heller når bly var tilgjengelig, så da måtte en få blyet ut av omsetning. Igjen har vi oss selv å takke.

 

K

 

 

Grunnen var at avtalen mellom NJFF og staten om en frivillig reduksjon av blyhagelbruken ikke ble fulgt, husker ikke tallene men det avtalte målet var ikke i nærheten av å bli oppnådd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...