Jump to content

Alexandra Beck Gjørvs foredrag for Oslo Militære Samfund


Guest

Recommended Posts

  • Replies 885
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Og må si at VGs omtaling om .223-Shrubwacker'n - "en ekstremt kraftig rifle" - må være den mest infantile skremselspropaganda noensinne skapt.

 

Nei, den finner du her http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10071965

 

Hver generasjon må ha sitt mareritt; på 50/60-tallet ble norske skooleunger drillet i å gjemme seg under pulten for å beskytte seg mot et russisk atomangrep, neste generasjon (min) hadde/har miljøtrusselen (selv om den skiftet fra ny istid på 70/80tallet til global oppvarming og ørken en gang på 90tallet). Nå skal tydeligvis ungene skremmes under pultene igjen for å møte trusselen fra gale våpeneiere....

 

Jeg har desverre kastet bort noen minutter av livet med å surfe innom VG, hele dekningen av denne saken er usmakelig (altså i beste VG-stil). At noen faktisk betaler for å lese slikt møl er for meg uforståelig.

Link to comment
Share on other sites

vg/db lever på klikk/salg osv. så at det finnes skyttere/våpeneiere som faktisk er innom er for meg en stor gåte. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke har åpnet en eneste avis eller vært inne på nettsidene fra disse siden april i 2009. Det er mer fakta og finne på en helt vanlig rosablogg enn på sidene til disse avisene, skjerp dere.

Link to comment
Share on other sites

Det man bør ha i bakhodet er at ABB brukte en halvauto Mini 14 som var noe pimpet opp

og det er dette våpnet som er foranledningen til det av noen ønskede forbudet.

Ikke en Helauto M-4, minimi eller andre militære våpen.

Så det virker for meg lite formålstjenelig for meg og dra frem denne typen argumenter

som ikke tilfører noe.

Vi ønsker som skyttere og jegere og beholde våre våpen, som vi bruker til Sport og jakt.

Som hassel har skrevet utallige ganger så burde vi som skyttere og jegere ikke være de som hauser opp denne saken her og i andre fora.

Det eneste man kan oppnå med det er en hastebehandling av temaet, noe som garantert ikke vil ha et positivt utfall for vår del.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper argumentet om at vi ikke skal proklamere halvauto saken i alle mulige fora akkurat nå, men en slik strategi vil kun være effektiv om våre argumenter og synspunkter når frem til makthaverene gjennom andre kanaler en de åpne mediene. Er bare noen måneder igjen nå før vi får vite om strategien har fungert.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke vi gjør os selv en tjeneste ved å sitte på gjerdet å vente.. vi bor tross alt i et land med reguleringskåte politikere som mer enn gjerne vedtar kun for syns skyld.. "symbolpolitikk".

det må gå an å gå ut i media på en saklig og fornuftig måte, forklare hvordan ståa er, og at bruk av lovlige våpen til kriminelle handlinger i dette landet er et ikke eksisterende tema.. selvfølgelig kan ting skje.. men det kan det med en smør kniv eller gaffel også..

 

utøya var en tragisk hendelse. og thats it!

Link to comment
Share on other sites

@ kaaredump...om filmen du la ut:

 

Kunne du med egne ord beskrive:

 

- hvorfor du la ut filmen?

 

- hva du mente å oppnå med filmen?

 

- hvordan tror du den ikke våpenkyndige( politiker, journalist eller " mann i gata") vil vurdere filmen sett fra ditt ståsted?

Link to comment
Share on other sites

hva tror dere resultatet blir om vi får tatt dette opp og satt frem våre sysnpunkter?
Et interessant spørsmål, men da må vi også spørre oss hva resultatet blir om våre synspungter ikke kommer tilstrekkelig frem. Hva gjør vi om stortingsmeldingen om den videre oppfølgelsen av rapporten går inn for et forbud? Skal vi fortsatt være like usynlige? Jeg tror vi nå skal vente

med å gjøre noe mer til vi får denne stortingsmeldingen ut på nyåret.

Link to comment
Share on other sites

Det foreligger et lovforslag, det skal behandles - og forbundene har allerede levert sine utalelser til det. Skal det fremlegges et et forslag om endring av typen forbud av typer våpen, så må det gå via de riktige kaner med hørings runder osv. DA er det viktig å komme frem med sine synspunkter. ikke før...

Forøvrig er det nettopp sendt ut en høring på godkjenning av tre nye halvauto rifler fra JD til forbundene. for å sette det i klartekst JD har nettopp godkjent tre nye halvautorifler.

Link to comment
Share on other sites

Spennende Hassel. Vet du hvilke, og hvis ja, kan du si det her?

 

Ellers tror jeg Sir har et veldig godt poeng i det han sier. VG og gjengen lever på salg og klikk. Vi hadde sikkert vært bedre tjent med å boikotte dem så langt det er mulig, fremfor å skape mye trafikk til elendige artikler. En skal ikke se bort ifra at vi som våpeneierene står for en ganske stor del av denne trafikken, særlig når det gjelder artikler som blir linket her inne.

Link to comment
Share on other sites

Hassel har mye rett i det han skriver. En sak er påvirkning på "din/dine" politiske kontakter face to face. Noe helt annet er en offentlig diskusjon i media. VG og Dagbl'a vil elske en slik "offentlig debatt" der de har styring kontroll med hvem som får si hva og da er løpet kjørt. Vi må ikke glemme at journalister har "sin egen" måte å se verden på. Og det er alt for mange mennesker her i landet som er "Bambi-ister" som tror dyr er slik de framstilles hos Disney, samt utrolig mange generellt tanketomme vesner. Nabokjerringen dukket opp på Facebook her forleden dag med sterk støtte til et generellt forbud mot private våpen. At familien driver elgjakt hadde hun ikke tenkt på!!! "Å nei men ikke "slike våpen"!!!! Vel som de sier i ostereklamen: "ost er ost, mann er mann"!

 

Problemet er at det akkurat nå er så jævlig politisk korrekt å være mot våpen. Men at et forbud mot halvauto i USA ikke vil ha noen betydning i praksis på 5-6 generasjoner er det ingen som tenker så hardt på. De halvautovåpen som befinner seg i amerikanske hjem vil da ALDRI bli innlevert!

 

 

Og prøver politiet en "dør til dør" ransakelsesaksjon blir det opprør i landet! "You want my gun? COME AND GET IT!!" Nei det mest effektive de kan gjøre "over there" må nok være å pent be folk låse inn våpnene sik at unger og mentalt ustabile ikke får tak i dem! Samt å innføre et helsesystem slik at folk slipper å avbryte behandlig av psykiske problem av økonomiske årsaker.

Link to comment
Share on other sites

Det der hørtes veldig ut som en A, kan vi få B etter hvert? Du kan jo spørre om du kan legge ut utvekslingen, eventuelt anonymt.

 

Har ikke fått noe mere svar. Og det var egentlig ikke meningen å si A.

Jeg sendte en høflig epost om bruken av ordet kraftig,

og poengterte at .223 ikke akkurat faller innunder den kategorien.

Så tok det av... Surving, flåkjeft og en måte å skrive på som minner mer om diverse kommentarfelt.

Artikkelen har mange forfattere, så jeg avslører ingen her.

 

Et par sitater kan jeg jo legge frem som eksempler:

 

"Fell noen tårer over ofrene i USA enn over våpen." [sic]

 

"Og ja, våpen er farlig."

(Jeg hadde ikke sagt et pip om dette, ikke engang nevnt ordet "farlig".)

 

"Å diskutere om det er riktig å skrive "kraftig" eller "svært kraftig" etter en massakre på 20 barn, blir rett og slett for dumt."

(Jeg forsøkte å få fram at journalisters språk farger debatten, og da er det viktig å skrive nøytralt og riktig, samt holde seg til fakta.)

 

I lekegrinda ved siden av meg akkurat nå ligger ei lita tulle på sju måneder,

og jeg er mann nok til å si at jeg får en grov klump i halsen når det skjer slike tragedier som den vi har sett nå.

Jeg prøvde ikke å vri tragedien i USA over til en debatt for eller imot noe,

men derimot å sørge for at debatten som har gått siden 22 juli blir fremvist på en skikkelig og upartisk måte i media.

Folk som ikke vet foran og bak på ei børse lærer jo det vesle de kan gjennom nettopp Dagbladet og VG.

Så da prøvde jeg å bevisstgjøre en journalist i forhold til vedkommendes ansvar når det gjelder å opplyse menigmann om skyting og våpen generelt.

Det skulle vi tydeligvis ikke ha noe av.

Jeg kontaktet en avis, og fikk svar fra en umoden og grinete privatperson...

Alt i alt var vedkommende en meget dårlig representant for sin bedrift.

Og det er jo det det hele koker ned til.

Jeg var høflig og informerende, journalisten var nedlatende, frekk og usaklig.

Ikke at jeg anser VG som noe annet enn et dårlig ukeblad som tilfeldigvis kommer ut mer enn en gang pr. uke, men det er jo liksom Norges største avis.

Og da kunne man jo håpe på at folk husker at de er på jobb, og da representerer nettopp jobben sin. Men neida...

Link to comment
Share on other sites

Og om vi i verste fall skulle komme i den situasjonen her i Norge at våpen må innleveres skal vi da velge og logre og stille oss i kø som i Storbritannia eller skal vi da tenke som folk i USA.

Prøv å ta fra folk i Texas våpna dems....

Bare en tanke.

 

Tosk, kort og greit. Og om virkelig har slike idéer håper jeg inderlig systemet fanger deg opp asap!

Link to comment
Share on other sites

Vi eier Sports og Jaktvåpen. Ikke milts utstyr.

 

Det over tror jeg er det viktigste å få frem i duellen om fremtidig innehav av ulike typer halvautomatiske skytevåpen.

 

NFPS har gjort gode og riktige vurderinger når navnet ble skiftet fra Stridskyting til praktisk, de faset ut camoklær, de forandrer regler og utstyr til en image av sports og konkuranse skyting . BRA!

 

NSF ved Hembre som står positivt frem på Dagsrevyen men en sporspistol, med sivile klær og en image av idrett. BRA!

 

NJFF som tar avstand fra taktisk utstyr og militærlignende jaktvåpen. BRA!

 

Hva med vårt forum og bilder og tråder på Kammeret med taktiske ombygginger til "tacticool ultracombat våpen", med langholdsrigger som skal simulere den ultimate militære sniper, hva med retorikk ala NRA og "trusler" mot myndighetene hvis forbud kommer. Jeg tror at vi på vårt forum i både biøde og tekst må vise at vi faktisk er jeger og skyttere med vanlige og aksepterte jakt og sportsvåpen.

 

Jeg synes dette forum har for mange tråder og for mange med " tacticool" holding og en virkelighetsverden som for meg er mere fra dataspillverdenen eller en dårlig amerikansk actionfilm.

 

Les Hassels ord en gang til" Vi eier Sports og Jaktvåpen. Ikke milts utstyr."

 

Ønsker God Jul med en liten sang fra Steve Lee:

 

Link to comment
Share on other sites

Og om vi i verste fall skulle komme i den situasjonen her i Norge at våpen må innleveres skal vi da velge og logre og stille oss i kø som i Storbritannia eller skal vi da tenke som folk i USA.

Prøv å ta fra folk i Texas våpna dems....

Bare en tanke.

Tosk, kort og greit. Og om virkelig har slike idéer håper jeg inderlig systemet fanger deg opp asap!

 

Uff les dette skikkelig da har jeg sagt at dette er mitt standpunkt? Les spørsmålet mitt skikkelig, skal vi la hobbyen vår bli tatt fra oss eller skal vi forsøke å påvirke dette mens vi enda kan som er nå før følelser setter grenser ved ny lov uten at alle fakta har blitt tatt hensyn til.

 

Men tydeligvis må man sette ting på spissen slik jeg gjorde for i det hele tatt å få noen reaksjoner.

 

Men men vi trenger jo ikke frykte myndighetene vi skyttere ødelegger jo for seg selv de før vi kommer så langt når man ikke kan diskutere dette en gang.

 

Min siste post på kammeret dette skader bare skytesporten og har ingen nytte i den prosessen vi nå går gjennom.

Link to comment
Share on other sites

Som Hassel sier: Vi eier sports og jaktvåpen. Beklageligvis kan disse i feil hender også ta menneskeliv, i tillegg til å avlive jaktbart vilt. Det er imidlertid ikke sports og jaktvåpen alene om, ser man bort fra Utøya var det i 2011 tilsammen 34 drap i Norge, 4 ble begått (helt eller delvis) med skytevåpen, 2 med hagle, 1 med revolver og 1 med pistol, ingen med rifle! Til gjengjeld ble 17 begått med kniv, og 2 med øks.

 

Populært sagt; Kniv er ca 4 ganger "farligere" enn skytevåpen, og øks er like farlig som hagler. Selvfølgelig er dette demagogisk, på linje med populærdebatten om halvautomater.

 

USA har jo i de senere hatt en formidabel økning i antall skytevåpen i befolkningen, og nærmer seg 1 våpen pr innbygger (offisielle tall fra 2005 eller der omkring er 0,88 våpen pr innbygger). Allikevel har antall drap med skytevåpen gått ned, det nådde en topp på ca 12 000 drap pr år, og er nå under 8 000 pr år. I forhold til Norge er dette skyhøyt over, ca 2,7 drap med skytevåpen pr 100 000 innbyggere, mot 0,08 i Norge, men Norge har helt alment også en lavere drapsrate enn USA, den er noe sånt som 4,5 drap pr 100 000 innbyggere i USA, og 0,7 i Norge.

 

Forøvrig, så var den verste skolemassakren man har hatt i USA var "Bath school disaster i 1927, der 38 skolebarn og 6 voksne ble drept, 58 såret. "Våpenet" den gangen var vesentlig dynamitt, og altså ikke skytevåpen.

 

Oklahoma-bomben drepte 168 mennesker, derav 19 barn under 6 år, og minst 680 ble skadet. Oklahoma-bomben var "inspirasjonen" for Breivik.

 

Hvilke garantier har vi for at vi ikke får et Utøya igjen, selv om halvautoer forbyes? For det første henviser det bare en terrorist til å anskaffe ulovlige våpen, og får han ikke fatt i det så er jo eksplosiver en absolutt mulighet. Det er svært mange mennesker i dette landet som sitter med nok kjemi-kunnskaper til å fremstille virksomme sprengstoffer selv, ut av kjemikalier man kan kjøpe i vanlig handel. F.eks, har man i England laget effektive sprengstoff av vanlig malt sort pepper og hydrogenperoksyd.

 

Jeg har jo mast før noen ganger om en felles opptreden fra alle med interesse for våpen, og det er fremdeles min mening at alle bør enes om et slikt tiltak, der man med en stemme kan opptre overfor politikerene med korrekt og nøktern faktabasert informasjon.

 

Det er noen her som ynder å vise til at vi våpeneiere er et mindretall som politkerne ikke behøver å ta hensyn til, så vi skal bare ligge lavt. Dette er et standpunkt jeg har veldig liten sans for. En lobbyist som kan vise til at han opptrer på vegne av ca 485 000 våpeneiere vil bli lyttet til av enhver norsk politiker (selv om det selvfølgelig ikke betyr at politikeren også vil ta hensyn til våre synspunkter). Det var tross alt bare AP og FRP som hadde flere stemmer ved siste Stortingsvalg (AP ca 950 000, FRP ca 614 000.) Høyre hadde ca 462 500.

 

Vi er dessuten ikke et så lite mindretall. Regner du med at det er 2,7 personer pr hushold i landet har vi ca 1,8 mill husholdninger. Det er 485 000 registrerte våpeneiere, det betyr at det finnes våpen i omtrent hvert 4. hjem i Norge. Tar du med et antall uregistrerte, men lovlige hagler kan det være ennå flere. Det er tall som jeg tror enhver politiker vil ta hensyn til.

 

Det var bare det problemet med å få hele "våpenbransjen" til å synge med ett nebb da :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det var bare det problemet med å få hele "våpenbransjen" til å synge med ett nebb da :roll:

For ikke å sitere hele innlegget! Det er ikke ofte jeg ønsker +1 knapp her men istmus har fortjent +100 for sånne innlegg!

 

TENK om vi bare kunne enes og samles for å beskytte vår sport og hobby!

God Jul ja, ønsker om det neste året kommer nok om ei uke!

Link to comment
Share on other sites

Vi er dessuten ikke et så lite mindretall. Regner du med at det er 2,7 personer pr hushold i landet har vi ca 1,8 mill husholdninger. Det er 485 000 registrerte våpeneiere, det betyr at det finnes våpen i omtrent hvert 4. hjem i Norge. Tar du med et antall uregistrerte, men lovlige hagler kan det være ennå flere. Det er tall som jeg tror enhver politiker vil ta hensyn til.

 

 

Tjaaa..... Vil de det?

Som Hassel har nevnt flere ganger, så er det nok ytterst få som lar våpen og loven bestemme hva de stemmer på. For de fleste er det helt andre tema som er langt viktigere. barnehage, skatt, miljøpolitikk.

hadde det vært 500 000 personer og ett viktig miljøspørsmål, skatt eller lign så tror jeg de hadde tatt hensyn ja. men våpen nei.

Link to comment
Share on other sites

Og om vi i verste fall skulle komme i den situasjonen her i Norge at våpen må innleveres skal vi da velge og logre og stille oss i kø som i Storbritannia eller skal vi da tenke som folk i USA.

Prøv å ta fra folk i Texas våpna dems....

Bare en tanke.

Tosk, kort og greit. Og om virkelig har slike idéer håper jeg inderlig systemet fanger deg opp asap!

 

Kanskje det er du som er tosken da du ser ut til å ikke være i stand til ugjøre noen form for motstand.

Link to comment
Share on other sites

Nei, enig med deg. inlegg her inne bør tydeligvis være politisk korrekte.....

Ja selvsagt bør de være det!

Innlegg her er ikke beskyttet av noen opphavsrett eller fritatt for ansvar for hva man skriver. Alt som står på kammeret kan og vil bli brukt mot oss, om det kommer til det. Selv om den overveldende majoriteten av Norske våpeneiere ikke er medlemmer eller aner hva kammeret.no er, så representerer alle skribenter her inne dem.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det er du som er tosken da du ser ut til å ikke være i stand til utgjøre noen form for motstand.

Nå vel, for å parafrasere Voltàire: Jeg er ofte uenig med med Chiefen, men jeg skal forsvare hans rett til å si og mene det han vil. Denne gangen er jeg 99% enig med ham. At han klarer å skille snørr og barter i denne diskusjonen er et bevis på at han er noen man bør respekter, at du ikke gjør det, og eller ser ut til å være villig til å hoppe på envær potensiell konspirisasjon som blir servert deg på sølvfat, får stå får din regning.

Link to comment
Share on other sites

Njei... begrepet "statlig overgrep" i denne tråden er vel et helt brukbart eksempel.

Men vi beveger vel oss langt ut fra trådens tema nå :(

 

Så stater er ikke i stand til å begå overgrep mot sine befolkninger og envher form for motstand mot staten er derfor feil siden den er ufeilbarlig? Å vike fra dette er "konspirasjoner" ?

 

Nei, det jeg skulle fram til et er at Chiefen v2s defaistiske holdning og aggresive fremtoning mot de som har et annet perspektiv enn han er alt annet enn fordelaktig for våpeneiere.

 

Nei, enig med deg. inlegg her inne bør tydeligvis være politisk korrekte.....

 

Politisk korrekt til det dødelige.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo ikke ha kniver i skuffen en gang om du mener det er lurt å komme rekende med "væpna forsvar mot avvæpning" i denne debatten.

 

Det jeg reagerte på var avvisningen av en slik tenkemåte, om samtlige våpeneiere hadde samme innstilling så hadde nok det dyret som ønsker avvæpning også vist sitt sanne ansikt og dermed ville riktigheten av en slik tenkemåte kommet frem, men det finnes selvsagt andre metoder. Gandhi f.eks hadde en grei en.

 

Sier dere at dere forstår statens ønsker mtp forbud? At dere uansett vil være imøtekommende? for det er nemlig slik jeg tolker chiefen v2s innlegg og når man befinner seg der så er jo selv diskusjoner meningsløse fra hans ståsted.

Link to comment
Share on other sites

Og om vi i verste fall skulle komme i den situasjonen her i Norge at våpen må innleveres skal vi da velge og logre og stille oss i kø som i Storbritannia eller skal vi da tenke som folk i USA.

Prøv å ta fra folk i Texas våpna dems....

Min siste post på kammeret dette skader bare skytesporten og har ingen nytte i den prosessen vi nå går gjennom.

Det første sitatet her, tør jeg ikke kommentere av frykt for å bruke uttrykk som ikke passer seg offentlig.

Den siste setningen er klønete formulert. Men hvis viper block egentlig mener at dette er hans siste innlegg på kammeret, så sier jeg bare: Tusen hjertelig takk!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...