Jump to content

Alexandra Beck Gjørvs foredrag for Oslo Militære Samfund


Guest

Recommended Posts

Det er bare å se til Storbritannia. Det er gjort før. En video fra NRA om hva som skjedde i UK:
" target="_blank" target="_blank

Og i Australia, og ja, jeg frykter at noe slikt kan skje, det har jeg skrevet en del om før.

 

Men det er mange andre puntker i den raporten som vel heller ikke har blitt fulgt opp. Vi får i god tradisjon sette ned en komite som skal skrive en rapport om feilene som ikke har blitt fulgt opp... :-)

 

Har kun lest avis artikklene og ikke hørt på det, men våpen er ikke nevnt der, men er det tatt opp i diskusjonen?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 885
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Når de snakker om halvauto i denne sammenhengen, så er det underforstått at det er halvautomatiske rifler det er snakk om?

Det har vært spesifisert meget klart at de mener ALLE automatiske VÅPEN.

Hagle, pistoler og rifler. Selv salongrifler!!!!

Ingen untakk, etter det 22 kommisjonen sier og mener!!!

Mener det var i artiklene som var linkene i begynnelsen av denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Nå må folk våkne opp. På tide å kaste hanskene og kjempe for skyttersporten. Organisasjonene må mer på banen, mer synlighet og mer informasjon ut til medlemmene. Det må utøves press mot lovgivende organ. Dette må skje før stortingsmelding om 22. Juli er ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Det må finnes noe å forholde seg til.

Det eneste som foreligger pr dags dato er et meget godt lovforslag.

Jeg tror faktisk fru Gjørv har "skutt seg selv" i foten i fokuset på å ta "alle" halvautovåpen.

Men det kan kanskje være på tide å kommentere saken i pressen - men med omtanke og presishet. Jeg vil tro at NSF kommer på banen straks, som en av de store og tunge organisasjonene.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel grunn til å notere seg at forslaget om å forby "alt" har sunket til bunns i samfunnsdebatten. Jeg kan ikke se at det har blitt tatt opp av noen politikere. Derfor mener jeg det ikke er grunn til å lage mer støy om det, eller bidra til flere "15 minutes of fame" for visse personer, uavhengig av hva slags personlig agenda man mener de har.

 

Ps. Revolvere er repeter, ikke halvauto 8)

Link to comment
Share on other sites

Igjen... jeg ser at aftenposten ikke nevner det med halvautovåpen, svjks. Er det gunstig å da gjøre en sak ut av noe, og fremtvinge en avgjørelse? Det er konkrete og håndgripelige ting det må jobbes med ikke rapporter og mer eller mindre godt begrunnede påstander.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg godt fornøyd med dagens seanse i tinget, følte at lederen av Stortingets Komite(han fra KRF) i sitt spørsmål forsøkte å gi gjørv en rømningsvei i spørsmålet. Så jeg vil si at han implisitt førsøkte å be gjørv revurdere sin konklusjon på akkurat dette området.

Link to comment
Share on other sites

En avgjørelse vil komme når Justis- og beredskapsdepartementet kommer med en stortingsmelding om saken i løpet av 1. kvartal 2013. Meldingen vil gi en gjennomgang og vurdering av ALLE anbefalingene fra kommisjonen. Derfor må vi sørge for press slik at vurderingene går i vår favør. Stemmer teller ressurser avgjør!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk fru Gjørv har "skutt seg selv" i foten i fokuset på å ta "alle" halvautovåpen.

 

Ja, akkurat dette tror jeg er en gavepakke, da det er forskjell på å skaffe politisk vilje til å begrense utvalget i rifler for jakt/skyting, enn å utslette en hel hobby/sport som inkluderer OL-grener.

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng trettis...

men jeg må faktisk innrømme at jeg er mer bekymret for hv a som kan skje om man skaper mye, ikke helt gjennomtenkt oppstyr rundt dette. DVS noe som fremporvoserer handling fra den andre siden. De flester skytterorganisasjonene (med enkelte unntak...) har allerede levert en utlalese til høringen om rapporten. Så når man etterlyser handling så nslår man inn en åpen dør, det har man faktisk allerede gjort.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg.

 

Forslaget til forbud i utredningen gir grunn til bekymring, men tross alt virker det som det ikke har så mye støtte hverken blant politikere og borgere...

Mye og feil fokus, vil helt sikkert endre det. Særlig med tanke på hva som har blitt skrevet til nå om selvforsvar og annet tull-ball....

 

På tide for alle skyttere og jegere å fremstå som edruelige, sindige og litt sedate.... :)

Link to comment
Share on other sites

Men den handlingen kommer før eller siden.. Forslaget er fremmet av kommisjonen og den må behandles av justis- og beredskapsdepartementet. Deretter av politikerne. Om vi gjemmer oss under dyna og tror dette forslaget vil forsvinne tar vi feil. Det er valg neste år, så ikke tro at regjeringen ikke vil prøve å vise handlingskraft. Om vi tier og gjemmer oss bort i skogen vil det bli enda enklere å gjennomføre et forbud. Den som tier samtykker pleide min bestemor å si!

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg kan spå om fremtiden, tror jeg det skjer lite med denne saken frem til behandlingen av ny våpenlov. Der har man gått inn for å beholde halvautovåpen (og rifler) med noen innstrammninger. Kommisjones synsing, er forøvrig allerde behandlet av organisasjoenne. Og jeg tror helt personlig at de å starte et "fakkeltog i gatene" nå for å bevare halvautovåpen, kun vil føre til at den store majoriteten av det norske folk sier - "det virker jo som om det er en god idé" mens en forsvinende liten del av selv våpeneiere vil engasjere seg, og understeker hvilken demokratisk minoritet vi er. Det må ligge noe konkret på bordet, før man kan ta tak i noe... og det gjør det altså ikke per i dag.

Link to comment
Share on other sites

Hassel, du er en god motdebattant. Jeg tror vi undervurderer den politiske sprengkraften i denne rapporten. Bernt Hagtvet professor i statsvitenskap ved universitetet i Oslo har betegnet 22. Juli rapporten som det viktigste politiske dokument på 10 år. Det vil bli et press om å gjennomføre flest mulige av kommisjonens 31 forslag. Jeg tror vi gjør oss selv en bjørnetjeneste om vi neglisjerer dette forslaget.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke snakk om å gjemme hodet i sanden.. Heller å være varsom med hvilken strategi man bruker.... Til nå, har jeger og skytter organisasjonene vært flinke i media, og nådd frem med sin kritikk at det kapittelet i Gjøv rapporten.

 

Desverre er Gjøv på offensiven, og har vært ganske flink med retorikken. "Ja vi gjorde noen feil, men det er ubetydelig, for vi har rett uansett... Sammfunnets sikkerhet..."

 

Så da får vi håpe jeger og skytter organisasjonene er like flinke i neste runde..... Men jeg tror fremdeles ikke at "sinte og vonbråtne menn", som skriver leserinnlegg hvor jakt, sport, selvforsvar, Hitler og 9 april blandes sammen til en grumsete suppe er veien å gå....

Link to comment
Share on other sites

@SkogJeg prøver på ingen måte å undergave raporttens viktighet, eller at man skal neglisjere kapitelet om våpen.

Men det er ikke der rapporten har tyngst betydning, eller hvor media har fokus. Så man bør være klar, vurdere hva som eventuelt kan skje, og ha noen planer klare om noe skjer. Men overilte panikk reaksjoner nå, vil neppe føre til noe godt.

Forøvrig, takk

Link to comment
Share on other sites

Men jeg tror fremdeles ikke at "sinte og vonbråtne menn", som skriver leserinnlegg hvor jakt, sport, selvforsvar, Hitler og 9 april blandes sammen til en grumsete suppe er veien å gå....
Det er jeg helt enig med deg i, Tretvoll. Derfor er det desto viktigere at organisasjonene kommer på banen så vi slipper at "sinte og vonbråtne menn" skriver grumsette artikkler i vakuumet av organisasjonenes fravær. De har tross alt gode intensjoner.
Link to comment
Share on other sites

Liten tue kan velte stort lass... Er det noe som heter.

 

Liten tulling, mener du vel?

 

Her må skytter og jegerorganisasjonene på banen, og det fort som f....

Men de er vel redde for å oppfattes som "politisk ukorrekte"? Men her bør de virkelig vise at de har litt stake!

 

Dette rotteracet mot halvautomater er kun et spill for galleriet, et spill for å vise at man har handlekraft, at forslaget er meningsløst og ikke løser noen problemer ser det ikke ut til at noen bryr seg om!

 

Skytter og jegerorganisasjonenes tilsynelatende(?) likegyldighet er farlig! Får dette utarte seg, og stå uimotsagt er det ikke lenge før vi har britiske tilstander her til lands!

 

Sitter vi likegyldig og ser på at de forbyr halvauto rifler, så tar de snart både hagler og pistoler!! (Als die Nazis die Kommunisten holten, habe ich geschwiegen; ich war ja kein Kommunist osv osv... )

 

Alle husker de hva Jens Stoltenberg sa etter 22/7; "Vårt svar er mer demokrati, mer åpenhet og mer humanitet, ...", men de fleste glemmer glatt de tre ordene som kom etter komma; "MEN ALDRI NAIVITET". De tre ordene er etter min oppfatning det tre viktigste i hans tale!

 

Å forby halvautomater er i aller høyeste grad naivitet, det rammer kun en uskyldig tredjepart!!

Hva med NOKAS-ranet?? Hvilken innvirkning ville et forbud mot halvautomater hatt på utfallet der?

 

At ABB tok fra meg en sønn er en ting, men at myndighetene nå skal ta fra meg hobbyen min, en hobby (og et miljø!) som hjalp både meg og min datter gjennom en helt jævlig periode i våre liv!

Vi er mange etterlatte fra 22/7 i de norske skytter og jegermiljøene, et slikt forbud vil for oss ikke være annet enn salt i sårene!

Link to comment
Share on other sites

... og et som regulerer tilgangen til magasiner med mer en 20 skudd kapasitet for håndvåpen.

 

Lurer litt på hvordan dette tenkes håndhevet. Magasiner blir i de færreste land regnet som våpendel og man kan pr. idag kan man fritt kjøpe magasiner via nettet til de fleste våpen.

 

Har selv kjøpt slike til både håndvåpen og rifler på nett. Har dog kun kjøpt magasiner i standard/originalutførelse til feltpistol og salongrifle (skyter ikke praktisk, og har ikke behov for magasiner med mer enn femskuddskapasitet)

Link to comment
Share on other sites

I Vapentidningen nr 7 er det en artikkel om halvautomaten Sauer 303 Hardwood.

Innledningsvis står det at utviklingen av halvautomatiske jaktrifler går raskt, og markedet syns ikke å kunne mettes.

For et paradoks at dette er situasjonen i Finland, mens det her på beget vurderes/anbefales totalforbud.

 

Mikko Kivela skriver her at en god grunn til å benytte halvautomat er den reduserte rekylen på litt grøvre kaliber slik som 9,3x62 som ble testet i artikkelen.

Han sier også et på drivjakt på villsvin og elgjakt er en halvautomat et "ypperlig val" !

Hovedgrunnen er muligheten til raske oppfølgingsskudd, og dermed rask avlivning av viltet, noe som er og bør være et godt poeng?

 

Men her vil vi kanskje bli møtt med argumentet at om en tar seg tid og kun skyter perfekte skudd på stillestående vilt, vil behovet for raske oppfølgingskudd ikke være tilstede.

På samme måte vil vel argumentet med snillere rekyl bli møtt med at en da kan jakte med 6,5x55 og lyddemper.

Da er rekylen totalt fraværende slik jeg skjønner.

Nei dette skal ikke være enkelt..... :trist:

Link to comment
Share on other sites

Skytter og jegerorganisasjonenes tilsynelatende(?) likegyldighet er farlig! Får dette utarte seg, og stå uimotsagt er det ikke lenge før vi har britiske tilstander her til lands!

En realistisk pessimist vil vel se at det beveger seg i retning "britiske tilstander" her også- Spørsmålet er vel mer hvor lang tid det vil ta.

Hver gang samfunnet opplever en uheldig hendelse med våpen, vil politikere kreve en eller annen form for innstramming. For, som du sier, å vise handlekraft overfor opinionen.

Om det vil ha noen gunstig virkning, eller svare til intensjonen, kan synes underordnet, hos enkelte.

 

Det må vel tilføyes at skytterorganisasjoner har tatt noen grep, og er vel "i forhandlinger i visse utvalg", men virkningen av dette arbeidet er foreløpig noe uviss.

Link to comment
Share on other sites

Vel, min oppfatning av Alexandra Bech Gjørv er at hun garantert ikke er kvotert inn pga kjønn.

 

Hun og kommisjonens råd om forbud av halvautomatiske våpen virker selvfølgelig drastisk på oss, men jeg vet heller ikke om det var i kommisjonens mandat å ta hensyn til hvilke følger et forbud vil få for skytesporten og jaktutøvelsen i landet.

 

Jeg fulgte første dag av høringen på TV og jeg tror det var en av de sivile heltene som tok opp problemstillingen om at politiet ikke visste hvor Utøya var. I den forbindelse ble det nevnt at med en lokal lensmannsetat ville dette problemet mest sannsynelig ikke eksistert.

 

Dette er jeg enig i, og fikk meg også til å tenke at med lokale lensmenn som kjenner befolkningen i sitt distrikt vil det også være enklere å ha oversikt over lokale våpeneiere.

Jeg innser at det kan være vanskeligere i de store byene, men innføring av mer bydelspoliti hadde hjulpet.

Altså en desentralisering av politiet med alle de positive ringvirkningene det vil ha i samfunnet generelt.

Det vi er vitne til nå kan vel kanskje beskrives som våpenfrykt på lik linje med det noe ulne begrepet fremmedfrykt.

Så, konklusjonen min blir at vi må angripe problemet i et større samfunnsmessig perspektiv.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel riktig det Hassel, 22.Juli Kommisjonen har ikke fremmet noe lovforslag, men deres anbefaling til Regjeringen som er deres oppdragsgiver er rimelig klar.

Og så langt har den offentlige diskusjonen (så vidt jeg har fått med meg) unnlatt å påpeke at halvautomatiske våpen allerede er forbudt med unntak av de som PD har godkjent.

 

Forøvrig når det gjelder Alexandra Beck Gjørv, syns jeg hun har fremstått som uvanlig klar og tydelig som leder av kommisjonen.

Og de har videre påpekt et utall av feilhandlinger, feildisponeringer, feilprioteringer.....lista er lang.

Jeg tror denne rapporten vil bli referansedokument i mange politiske diskusjoner og debatter fremover.

 

At de har bommet totalt når det gjelder avsnittet om våpen er riktig nok, og svært beklagelig for oss som jegere og skyttere.

Forhåpentligvis (og det tror jeg), er de mere treffsikre når det gjelder de andre forholdene de tar tak i

Men at Beck Gjørv står fram og tydeligvis bagatelliserer de feilene som angår våpen i rapporten, tjener henne ingen ære, desverre.

Link to comment
Share on other sites

Måtte bare le litegranne for meg selv når hun under høringen sier att rapporten er kvalitetssikkret :roll:
Det er ikke rart hun sier det.. Ikke en sjel som sier henne i mot. Hvor er skytterorganisasjonene? Når man betaler kontingenten for en interesseorganisasjon bør en kunne forvente at organisasjonen kjemper for medlemmenes interesser.
Link to comment
Share on other sites

Og så langt har den offentlige diskusjonen (så vidt jeg har fått med meg) unnlatt å påpeke at halvautomatiske våpen allerede er forbudt med unntak av de som PD har godkjent.

 

Det hun / komisjonen vil forby er ALLE halvautomatiske våpen.

 

Meg bekjent har ikke PD noen generelt forbud på pistoler eller halvautomatiske hagler.

Forbudte pistoler er de som har visse egenskaper listet i forskrift ,så som TEC-9 ol.

Pod har en liste over halvautorifler godkjent til praktisk, NROF ol. og en liste over rifler

godkjent til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg enig med skog. Svært skuffet over at organisasjonene ikke har gjort mer for å tilbakebevise denne "synsingen" i rapporten. Gjørv utaler seg flittig til mediene uten å bli motsagt. Ikke en gang en kommentar har kommet fra organisasjonene i den siste tiden. Det hjelper lite at vi her på forumet vet at kapittel 17 er full av synsing når alle andre i samfunnet tror at rapporten er "kvalitetssikret" og kan tas for god fisk.

 

Nå tipper jeg at organisasjonene i høringsforslagene til rapporten retter på noe av det skjeve bildet, men dette er ikke nokk. En usannhet blir fort sann bare mange nokk tror på det. Sånn er det bare. Skytter og jeger organisasjonene må bekjenne sin besøkelsestid og komme på banen nå før vi får oss en skikkelig kalddusj. Politikk og lovarbeid handler like mye om følelser som om fakta. Spesielt i denne saken som har en så direkte sammenheng med 22. Juli og et angrep på Norges største parti. Det er store følelser med i bildet, noe vi ikke må glemme når utfallet av denne saken skal spås.

Link to comment
Share on other sites

Du har et poeng. Derfor er det viktig at organisasjonene bruker litt list når de forholder seg til mediene. Hva med å få en kjent og profilert våpeneier til å fronte en sak som tar opp konsekvensene av et forbud og tilbakeviser synsingen i rapporten? Det er noen å ta av. Jeg ville foreslått Bjørn Einar Bjørndalen eller kanskje forfatter Anne B. Ragde. En paralympic skytter kan også fungere. Og så må forbundene sette av penger til lobbyvirksomhet. Vi har noe å lære av organisasjonene over dammen ser jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...