Jump to content

AR til jakt


Litago

Recommended Posts

SiemnMS, snu heller på det, vilke andre våpen i dag oppnår samme muligheter som AR15 når vi snakker om bruk for jakt?

Det er ikke snakk om at andre våpen ikke er gode nok, men mennesket er nå som så att vi helt enkelt alltid prøver finne noe som er enda bedre. ( ihvert fall de fleste av oss som ikke er kvar i middelalderen og mener alt bør bli som det engang var)

 

Jeg jakter ikke, men hvorfor skule jeg holde til gode med noe som kun er bra, når jeg kan få det mere eller mindre perfekt etter mine forutsettninger?

 

Så ja, AR15 er ett ypperlig våpen for jakt og ja, det burde vart tilatt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 606
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fordeler ved AR:

 

God presisjon.....Meeget god presisjon :wink:

 

Konstruksjonen sørger for meget bra rekylopptak, ved riktig tunet rifle beholder skytter siktebilde hele tiden.

 

Muligheten for raskt oppfølgingsskudd ved behov, ref forrige punkt. Her er det kun fordommer som fører til negativ tankegang ang dette.

 

Kan demonteres helt, pusses og settes sammen i gjen i felt uten å endre treffpunkt. Dette muliggjør en bedre sjekk av rifla, kammer og løp for urenheter som kan endre prsisjon.

 

Finnes ikke "treværk" som kan vri seg og føre til treffpunktsendring i løpet av en uke på fjellet.

 

Du kan ha med deg flere typer sikter, slik at de kan byttes på rifla ihht behov uten treffpunktendring.

 

 

Personliggjøring av rifla, endre pistolgrep etc som passer skyttet best.

 

+

+

+

+

Link to comment
Share on other sites

m jeg skulle møtt en kar i skogen med en AR30 med all mulig stæsj som lommeløkt og vertikalt grep, hedde jeg for det første ikke tatt vedkommende særlig seriøs,

Så du vil ikke ta en som drar rundt på en bolt rifle i 308, 300 WM, eller 338 Laupa, seriøst?

JA, AR-30 er en bolt rifle !!!!!

 

Ved å utruste deg som krigsmann (med AR15-16.17) osv.. med å like denne type våpen regner jeg det som uaktuellt at vedkommende er i oilskin eller tweed -

Hvis noen har en AR-16 så er vel det egentlig en museums gjenstand. Dette var en prototype Battle rifle i 7.62x51mm NATO som aldri kom i produksjon. http://en.wikipedia.org/wiki/Armalite_AR-16

AR-17 : Er man useriøs hvis man har en uvanlig halv auto hagler også?

http://www.chuckhawks.com/armalite_AR-17.htm

 

Tviler på at det er mange i Norge som har noen av disse våpene. Det har vel vært solgt noen AR-30 i Norge, men tviler på at det er så mange.

 

Ja, AR-15 og AR-10 våpen er fult egnet som jakt våpen på lik linje med alle andre våpen i tilsvarende kalibere. Lovligheten og anselse blandt befolkningen er noe helt annet!

Link to comment
Share on other sites

.....

en AR platform uten de militære egenskapene er mer og foretrekke frem for en mini14 med de militære egenskapene

Dette beviste Anders brevik den 22juli og det burde dere ha lært av

 

NÅ beviste du grundig hvor stor idiot du egentlig er.

Link to comment
Share on other sites

.....

en AR platform uten de militære egenskapene er mer og foretrekke frem for en mini14 med de militære egenskapene

Dette beviste Anders brevik den 22juli og det burde dere ha lært av

 

NÅ beviste du grundig hvor stor idiot du egentlig er.

 

Litago er dessverre bare en person uten skytevåpen, og uten jegerprøve / jakterfaring som sitter å drømmer over bilder på nettet...

 

Noen burde ta ansvar for Litago og likesinnede gi en hospitering på jakt og på skytebanen slik at man kanskje kunne utvikle sunne interesser med skytevåpen i egnede og positive jakt og skytemiljøer.

 

Litago er slik jeg ser det ingen idiot...men holdningene og en del av skriveriene bla til Litago gjør at dette forum forsøpples og skyting/jakt bringes i vannry.

Link to comment
Share on other sites

er jo flott at mann slenger diskusjonen over til direkte personangrep

hva mitt forhold til jakt er angår igrunn ingen her..men erfaring med skytevåpen har jeg..min farfar er tross alt Våpen samler

jakt har aldri stått veldig sentralt i vår familie men derimot konkuranse gjør

men jeg vill Takke deg Gullhaug for at du viser meg på lik linje som evert hvilken vei forumet og jeger bestanden er på vei

jeg forstår veldig godt hvorfor de unge mer og mer trekker seg fra jakten..jeg skulle derimot vært på hjorte jakt i år men den ble avlyst

får håpe jeg får sjangsen senere også :wink: Personelig håper jeg den danskebuejeger kurse går bra nå kommende November 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns litago belyser et problem som ikke er, jeg syns det er mye unge jegere og dem bruker tradisjonelle våpenløsninger. At gjennomsnitt alderen på storviltjakt er i 40åra er ikke så rart, når man tenker på kjøpekraften til en 18 åring. Og hva man vil bruke penger på i den alderen. For min egen del så har jeg hatt jegerprøven i 13år, men tok meg ikke råd og kjøpe storvilt rifle før jeg var 25 år. No er det mange som arver plass på jaktlag og utstyr og dem starter naturligvis tidligere da.

Link to comment
Share on other sites

Cesandberg: Takk for utfyllende liste over fortrinn, mange gode poeng der.

En AR15 er en teknisk svært god rifle, og det burde ikke være noe sjokk med tanke på hvordan opphavet dominerer det militære segmentet. Ikke dårlig gjort av en 50-åring.

 

At jegere glaner mot militær teknologi er knapt en ny tendens, tvert i mot. Tross alt har vi mange behov til felles. At dette nå har blitt suspekt synes jeg er trist, for vi gjør ikke noe grunnleggende annet enn det våre forfedre gjorde når de valgte rolling-block, Krag eller Mauser.

Link to comment
Share on other sites

 

jeg forstår veldig godt hvorfor de unge mer og mer trekker seg fra jakten..jeg skulle derimot vært på hjorte jakt i år men den ble avlyst

får håpe jeg får sjangsen senere også :wink: Personelig håper jeg den danskebuejeger kurse går bra nå kommende November 8)

 

@Litago:

 

Poenget er at du IKKE kan dra på hjorte jakt eller annen jakt før du får tatt deg jegerprøven.

 

Mener også bestemt at du ikke får dansk jakttegn ( dansk tillatelse til jakt) uten norsk jegerprøve. Dvs at du trenger mere en det danskebuejeger kurse for å kunne jakte med bue i Danmark.

 

Veien videre Litago er norsk jegerprøve...så kan du evt få deg dansk jakttegn, ta dansk buejegerprøve osv---->jakt og jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

@ Erlend Meyer: Jeg synes du traff spikeren på hodet her. Kort og konsis oppsummering som jeg er helt enig i.

 

Ellers har vel denne tråden kanskje begynt å spore av litt vel?

 

Er AR-15 som våpenplattform egnet til jakt? Uten tvil. Kommer vi til å få lov til å bruke dem til det med det første? Helt sikkert ikke. Burde vi få lov? Her er det tydeligvis mange delte meninger. Ingen grunn til å kalle folk ukvemsord av den grunn, men det er heller ingen grunn til å overfokusere på AR-15 og andre "kule" våpen hvis man ikke har jegerprøven i boks engang. Å få den bestått må liksom være første steget uansett hva man skal jakte på og med, og bra er det.

 

Det er nok kanskje folk på begge sider her som burde tenke litt på hvordan de har gått ut.

Link to comment
Share on other sites

Orker ikke lese hele tråden, men mener at:

 

Er AR brukbar til jakt? JA!

Hvordan er den i forhold til Mini14/30? Ingen aning, har lite kjennskap til disse.

 

 

Men problemet er at SAMFUNNET er ikke klar til å ha treffe jegere i camo utstyrt med det som ser ut som for folk flest et "maskingevær", og sånn er det. Slike våpen ser folk flest kun i flåsete hollywoodproduksjoner eller i dagsrevyen når det rapporteres om krig, kriminalitet og elendighet. Og siden INGEN jobber med å få aksept og forståelse for jakt og skytesport blandt folk flest i dette landet, så kan vi vel glemme alt sånt i fremtiden også.

Link to comment
Share on other sites

Men problemet er at SAMFUNNET er ikke klar til å ha treffe jegere i camo utstyrt med det som ser ut som for folk flest et "maskingevær", og sånn er det. Slike våpen ser folk flest kun i flåsete hollywoodproduksjoner eller i dagsrevyen når det rapporteres om krig, kriminalitet og elendighet. Og siden INGEN jobber med å få aksept og forståelse for jakt og skytesport blandt folk flest i dette landet, så kan vi vel glemme alt sånt i fremtiden også.

 

hvorfor er det slik at folk automatisk stempler jegere med ønske om AR med at de kommer krypende i ghillie drakt og camo malt ansikt?

Link to comment
Share on other sites

Da får dere jobbe med å få folk flest til å se for seg jeger med AR15 sixpence, krumpipe og tweed... Jeg har ikke nevnt hverken ghilliedrakt eller camomalt ansikt, men for vanlige folk ser et menneske med AR15 iført jaktklær (som som oftest er laget for ikke å avsløre seg selv for et byttedyr) veldig fort "skummelt" ut.

 

Greia er at i vårt samfunn blir (noen) folk redde ved synet at ei rifle som de forbinder med krig og kriminalitet. Og da frykt absolutt ikke har noen sammenheng med rasjonalitet, så må vi enten ta hensyn til disse eller ta jobben med å indoktrinere virkeligheten. Det fins folk som er redd rette streker i fortauet, og må legges inn i månedsvis om de tråkker på en sånn strek, vi andre vet at disse strekene ikke er farlige, men for dem det gjelder oppfattes altså faren som høyst rèell. Det nytter ikke for meg å kalle folk for idioter, og regne med at de skifter mening av den grunn.

 

Jeg er 100% for at man kan bruke et hvert skytevåpen som innehar egenskap til å foreta en human avlivning av et byttedyr til jakt, men skjønner at mennesker som ikke har samme bakgrunn som jeg tenker annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk ikke like overbevist om at "folk flest" ser (eller bryr seg om) den store forskjellen på slike våpen, jegerens bekledning og ikke minst adferd kan være vel så viktig. Men at mange jegere ser forskjell har vi fått bekreftet grundig, og jeg mistenker en del for å skyve sine egne fordommer over på andre. Det hadde vært artig å få litt fakta på bordet, men det er ikke så lett å få til. Oppfordrer folk med både jaktvåpen og "skumle" våpen til å teste ut dette litt på ikke-jegere i omgangskretsen, kanskje vi kan lære noe nytt her?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk overbevist om at den jevne mannen/dama i gata ikke har noen som helst mulighet til å differensiere en AR fra en "slik ein politisk korrekt" tordenstokk idet de ser en jeger på litt avstand, og idet de evt kommer så nærme jegeren, så er det jegerens sosiale antenner og opptreden i det offentlige rom som avgjør om den jevne mannen/dama i gata sitter igjen med et positivt / negativt intrykk av jegeren/rifla.

 

Case closed.... :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver å få frem at den jevne person ikke har så konkrete relasjoner til så mange forskjellige utseende våpen, hvis en leser litt vitneforklaringer etc fra politirapporter, presse etc så kommer det helst frem utsagn som: våpenlignende gjenstand, gevær, pistol, revolver etc, aldri sett at det kommer frem konkrete beskrivelser og detaljeringer.

Link to comment
Share on other sites

Cesandberg, min erfaring er at ganske mange individer som kan karakteriseres som "den jevne person" har utmerket god evne til å skille et "krigslignende våpen" og "tradisjonelt jaktvåpen" fra hverandre. Årsaken til dette er at folk flest har sett ei jaktbørse en eller annen gang selv om de ikke har brukt den, og ALLE har sett dagsrevyen/film. De som av en eller annen grunn ikke har sett ei jaktbørse tendenserer desværre til å sortere disse under samme kategori som de våpnene de ser på dagsrevyen/film..

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at vi ikke burde utvikle "Amish" kultur på alt som er nytt og praktisk innenfor jaktvåpen. Det blir ingen dommedag og ondskap, fordi jegere får lov til å velge seg et praktisk og moderne våpen til jakt. Er jegere skikket til å inneha våpen, da spiller det ingen rolle om hva slags våpen det er, så lenge de står på POD sin godkjenningsliste på halvautomater til sivilt bruk.

 

Det er ingen argument å mene at en jeger ikke burde gå på jakt med et slikt våpen, fordi da vedkommende blir ansett som paramilitær. Hva med praktiske skyttere som bruker slike våpen, blir de noe mindre militær enn en jeger? Hvis man innførte ny lov etter mitt forslag litt tidligere i denne tråden, da burde det kanskje bli en mulighet for oss jegere å kunne velge et moderne og praktisk jaktvåpen også med utestående vertikalt pistolskjefte med mulighet for å justere kolbelengde etter størrelse og transport.

 

Selvsagt finnes det gode argumenter for tradisjonelle jaktvåpen med vanlige skjefter, men så burde man kanskje også kunne få lov til å velge seg noe praktisk og moderne.

Link to comment
Share on other sites

Cesandberg: Jeg har også en mistanke om det (men når jeg etterlyser objektivitet kan jeg ikke konkludere så bastant). At vår adferd har mye å si er det i det minste ingen tvil om, jeg har jaktet i et stort hyttefelt i ytre Nordmarka uten å få en eneste sur mine. Men så har vi også kledd og oppført oss som folk og bare fått positiv respons (jøss, kan man jakte her? Så artig da, lykke til videre). Hadde en "skummel" børse endret på det? Jeg tror faktisk ikke det, folk flest var uvitende om jakt men ellers bare positive.

 

Det jeg tror vi ser er jegerstandens egne fordommer, og de har vi ganske mange av på enkelte fronter. Bare se på hvordan enkelte tror at mulighet for hurtige oppfølgingsskudd medfører mer skjødesløs jakt, her snakker vi enten om et tragisk syn på sine medmennesker eller sine egne tilbøyeligheter som kommer frem. Jeg tror at både ansvarlige og uansvarlige jegere er seg selv uansett hvilke våpen som brukes.

Det var jo en tid hvor kikkert ble sett på som en krykke for dårlige skyttere og dempere som redskap for krypskyttere (noe vi fremdeles ikke er helt kvitt). Så i denne saken tror jeg vi prøver å beskytte oss fra våre egne fordommer mer enn andres, og det burde vi kanskje ta tak i. Om vi klarer det har vi fått en gevinst selv om AR15 ikke blir tillatt på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt-tulletråd :lol:

 

Om en glemmer diskrimeringen pga utsende er det ikke store forskjellen på mini14 og en AR15; og hiver en på endel av det tacticoolegreiene som selges til mini14 (sveiset foldekolbe, stort magasin, flamme/lyddemper, kult kikkertsikte og vet da f.. hva de lager) er det ikke mange bærplukkere som ser forskjell; allikevel er den ene lov og den andre fyfy (selv om en da hør tøyd strikken nokså langt..)

 

Hva når bærplukkeren treffer en kar med camo, ansiktsmaske og en fullt opph***t Rem700, duracoated i woodland camo?

 

uansett-AR15 som vi kjenner den fra praktisk skyting vil ikke bli tillatt til jakt i norge før griser flyr og helvete setter kulderekord som slår Finse, samme hva vi måtte mene. Om Kripos skulle si ja-kommer DN aldri til å godta den.

 

 

Aner ikke hvorfor jeg gadd poste dette egentlig-tulletråd.....

Link to comment
Share on other sites

Greia Chiefen.v-2, er at DN allerede for snart et år siden foreslo å forby alle våpen med "militært utseende" på jakt, ikke bare halvautomater (Mini14 rigget som du antyder er IKKE tillatt på jakt, Remington 700 derimot er vel pr i dag lovlig uansett hvordan den ser ut), men også boltrifler og sågar enkeltskuddsvåpen!

 

why?

Link to comment
Share on other sites

Hva når bærplukkeren treffer en kar med camo, ansiktsmaske og en fullt opph***t Rem700, duracoated i woodland camo?

 

Det gjør han, og det det går helt fint - rett nok uten maske og med en Rem-klone istf. en ekte Remington :wink: . Jeg har jaktet i et populært turområde, og det var igrunn for mye folk til å jakte der fant jeg ut etterhvert. Jeg gjorde et poeng ut av å hilse på folk, og alle var positive, alle, selv med opphoret, tacticool rifle - det var faktisk flere (antar de hadde en viss våpeninteresse)som gjerne ville se på den, og igjen, alle var positive, den var nice mente de. Flere hvisste ikke at en kunne få rustfrie rifler, plaststokker, kikkerter med justering utapå, mildotretikler, etc. Og at en kunne gå på jakt med .223.

 

Det eneste mennesket som ble skremt, skjedde mens jeg hadde på 100% std. turklær, svart fjellrevenbukse og en rutete "tømmerhogger"-skjorte. Det var blitt mørkt, jeg satt på en stein ved en sti og halvsov og venta på hunden - og ei dame kom gående. Det falt meg ikke inn at hun ikke hadde sett meg, og da jeg løftet på hodet for å si hei holdt hun på å daue sånn skvatt hun... Våpen - ei enkeltløpet hagle fra 60-tallet

 

DN har jeg diskutert litt med, de som tror POD er styrt av enkeltansattes meninger ville fått infarkt...

Jepp, det er igrunnen helt vilt - lett å få sjokk når en diskuterer med de iallefall

 

K

Link to comment
Share on other sites

Chiefen: Om jeg forstår deg synes du egentlig at reglene er tullete, men også at å diskutere tullete regler er tullete. Da begynner vi å få lite å snakke om her inne :wink:

 

Hva om utseende virkelig ikke har noen effekt på jegeres anseelse, hvorfor skulle man da godta DNs godkjenningsliste? Ville det ikke vært greit å bli kvitt unødvendig byråkrati? POD kan fremdeles nekte å godkjenne jakt som grunnlag for erverv, da kan de som har slike til annet bruk også jakte med de (som det er for håndvåpen til fellefangst). Kanskje det er utopisk å tro, men jeg ser ikke noen skade i å lufte disse tankene litt. Ett sted må endringer starte, og i dette tilfellet er nok våre egne holdninger første stopp. Så lenge vi jegere er så fordomsfulle vil det aldri skje, men selv om det aldri skjer ser jeg ingen skade i å røske litt i de fordommene.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen: Om jeg forstår deg synes du egentlig at reglene er tullete, men også at å diskutere tullete regler er tullete. Da begynner vi å få lite å snakke om her inne :wink:

 

Nesten riktig oppfattet, jeg klarer ikke helt å se vitsen i å diskutere med utgangspunkt i et scenario som aldri vil oppstå. AR15 vil aldri bli noe jaktvåpen i Norge samme hva vi måtte ønske oss. Så hvorfor krangel og kjefte om det, eneste en oppnår er dårlig stemning.

 

Hadde tråden holdt seg til trådstarteres spørsmål; er AR 15 egnet/uegnet/like god til jakt som mini14/30 så kanskje? Men da hadde den jo blitt kort, AR-15 banker Mini-14 HVER gang :lol:

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2, du har rett - din beskrivelse av en mini 14 er lovlig på jakt, så fremt man ikke monterer frittstående pistolgrep, noe som er lovlig på en vanlig jaktrifle, beklager at jeg var rask på avtrekkeren der.

 

Jeg er 100% enig i at DN (og POD) er på viddene, men det nytter fremdeles ikke å argumentere med at de er dumme, man må få dem til å forstå!

Link to comment
Share on other sites

Well, det er bare at kaste seg i støvet, jeg tok feil igjen - beklager at jeg ikke kan våpenloven på rams, pr i dag gjelder dette kun halvautomatiske hagler. Jeg lover å skjerpe meg betraktelig.

 

Men uansett, så er poenget mitt at om vi ikke jobber med andre folks oppfatning av oss som jegere og skyttere, så kan vi litt etter litt vinke farvell til all lovlig jakt og skytesport - tror jeg.

 

Og skal vi ha håp om å få lovlig våpen som f.x. AR15 til jakt må vi få motstanderne til å skjønne at det ikke er utseendet på børsa som er problemet, men hvordan den som ser den oppfatter den.

Jeg anser ikke den som utøver jakt til å være et problem, da 99,9% av alle jegere utøver jakt med bakgrunn i en titusener år lang tradisjon som er en del av vår kultur.

Link to comment
Share on other sites

jeg klarer ikke helt å se vitsen i å diskutere med utgangspunkt i et scenario som aldri vil oppstå

Hvis man diskuterer utelukkende for å få AR15 lovlig er jeg litt enig, men hvorfor ikke se på dette i et litt bredere perspektiv? Les litt mellom linjene her, se på en del holdninger som kommer frem. Er ikke det noe vi kunne ha godt av å lufte ut litt? Hvis det er som jeg mistenker så er det primært våre egne fordommer som ligger til grunn for DNs godkjenningsliste, om vi skulle bli kvitt de på sikt ville det også kunne påvirke hvordan DN ser på jakt og våpen. Og jeg tenker ikke bare på AR15 her, jeg ser også på fremtidige nyvinninger av militært opphav som kan og vil komme.

 

AR-15 banker Mini-14 HVER gang :lol:

Akkurat der er vi enige. Og med unntak av slagtid slår den faktisk mange boltrifler også :wink:

Link to comment
Share on other sites

*jeg gremmes*

 

.. Ikke gidd.... Jorden går under 21 Desember uansett...

 

Litt forundret over at jeg for en uke siden leste en tråd om 22 juli kommisjonens forslag om å forby alle 1/2 auto våpen i kongeriket... Og nå en tråd der folk argumenterer for AR-15 til jakt.... Spennende forum :wink:

 

Kan man jakte med en AR-15 ? = ja imho

 

Kommer vi til å jakte med AR-15 i Norge - jeg tror ikke det.

 

Er det noe vi får gjort noe med ? ... Vell det er langt nede på min to-do liste i alle fall....

 

Og de forslagene til alder/magasin/garderobe - begrensninger som ble foreslått i en post et stykke opp var horrible... Synes det var: ett skritt frem og "en hel del tilbake"

 

 

- Jeg kjenner forresten en som har skutt reinsdyr med AG-3 :D

Link to comment
Share on other sites

m jeg skulle møtt en kar i skogen med en AR30 med all mulig stæsj som lommeløkt og vertikalt grep, hedde jeg for det første ikke tatt vedkommende særlig seriøs,

Så du vil ikke ta en som drar rundt på en bolt rifle i 308, 300 WM, eller 338 Laupa, seriøst?

JA, AR-30 er en bolt rifle !!!!!

 

Ved å utruste deg som krigsmann (med AR15-16.17) osv.. med å like denne type våpen regner jeg det som uaktuellt at vedkommende er i oilskin eller tweed -

Hvis noen har en AR-16 så er vel det egentlig en museums gjenstand. Dette var en prototype Battle rifle i 7.62x51mm NATO som aldri kom i produksjon. http://en.wikipedia.org/wiki/Armalite_AR-16

AR-17 : Er man useriøs hvis man har en uvanlig halv auto hagler også?

http://www.chuckhawks.com/armalite_AR-17.htm

 

Tviler på at det er mange i Norge som har noen av disse våpene. Det har vel vært solgt noen AR-30 i Norge, men tviler på at det er så mange.

 

Ja, AR-15 og AR-10 våpen er fult egnet som jakt våpen på lik linje med alle andre våpen i tilsvarende kalibere. Lovligheten og anselse blandt befolkningen er noe helt annet!

 

 

Jeg regner med at du oppfattet at mine referansser til AR kloner er noe begrensede, jeg er ikke orientert om disse våpen og betegnelser. Men skal for ordensskyld konkretisere våpentypen ; de våpen som "publikum " oppfatter som -maskingevær eller maskinpistol feks samme type våpen som brukes i forsvaret idag. Ok ?

 

Grunne til at jeg ikke tar en slik person særligt seriøst er at en henfallhet til sådanne våpen vil også speile en viss facinasjon om militære aktivitet som feks spesialavd som FSK osv..

 

En slik interesse er helt greit for meg, kolisjonen kommer når man skal utøve jakt og dette blir vinkling til sånne aktiviteter, for det har svært lite med militær aktivitet - bortsett fra at man oppholder seg i friluft. Der slutter for meg enhver likhet, og jeg er av den oppfattning at de som har slike tendenser til facinasjon, aldri kommer til å bli en del av mine jaktrelasjoner.

 

Husk ! vi som jakter gjør det fordi majoriteten i samfunnet tillater det, blir vi i mindretall jakter vi ikke lenger.

Link to comment
Share on other sites

Grunne til at jeg ikke tar en slik person særligt seriøst er at en henfallhet til sådanne våpen vil også speile en viss facinasjon om militære aktivitet som feks spesialavd som FSK osv.

 

Og du har ikke vurdert muligheten for at dette er dine fordommer og ikke disse personene som det er noe feil med? Det er som sagt mulig å liste opp mange egenskaper på disse våpnene som er gunstige også for jakt. Og er det så rart om feks yrkesmilitære eller praktiskskyttere ønsker å jakte med et våpen de stoler på og er fortrolige med? Man må faktisk ikke være noen sofa-commando eller rambo-wannabe for å like disse våpnene.

 

Dette lukter så fryktelig av den hakkeordningen man feks ser innen pistolskyting. Baneskyttere ser på feltskyttere som litt "kåbboyer" (særlig de som skyter spesialfelt og mag), feltgutta ser på praktisk-folket som paramilitære ramboer og luftgutta mener at man kunne forbudt alle kruttvåpen. OK, veldig spissformulert, men jeg har plukket opp mange slike holdninger på banen.

Link to comment
Share on other sites

Dette lukter så fryktelig av den hakkeordningen man feks ser innen pistolskyting. Baneskyttere ser på feltskyttere som litt "kåbboyer" (særlig de som skyter spesialfelt og mag), feltgutta ser på praktisk-folket som paramilitære ramboer og luftgutta mener at man kunne forbudt alle kruttvåpen. OK, veldig spissformulert, men jeg har plukket opp mange slike holdninger på banen.

 

Dette er en hakkeordning jeg var ukjent med. Jeg ser jeg har mye å lære om hvem jeg skal hakkke på.

 

Men jeg ser også over at enkelte fluefiskere har store problemer med å se forbi sine egne fordommer. Er det mere idioti du har tenkt å dele med forumet at du sitter på? Du syns kanskje også at alle som kan bruke et milliradian-retikkel er sniper-wannabees også? Hva da med de som syns at Alfa M77 er behagelige vinterstøvler?

 

Personlig ser jeg veldig lite problem med å tillate AR som jaktvåpen, det er en teknisk god platform som systemrifle, den er pålitelig, den er treffsikker, og den ville i kyndige hender ført til mindre skadeskyting og lidelse for dyrene. At vi dessverre er nødt til å få gjort noe med fluefiskernes negative pr-selskap før vi kan gjøre noe med fordommene hos andre sier seg selv. Slike fluehoder bidrar kun til mere av idiotien "det er våpenet, ikke mennesket, som er farlig!" og den sorten faktafeil som Gjørv har videreformidlet fra de mindre begavede herrer i POD.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...