Jump to content

AR til jakt


Litago

Recommended Posts

  • Replies 606
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja takk sier nå jeg, jeg synes det er et glimrende våpen, behagelig og godt å skyte med, presisjon på høyde med vanlige boltjaktrifler osv. osv.

I tillegg er det et suverent systemvåpen, to lowere så har du dekket omtrent alt som finnes av aktuelle kalibere med unntak av safarisaker.

Men at det blir lovlig her med det første tviler jeg på.

Link to comment
Share on other sites

jeg kan ikke finne noe negativt med en AR med fast kolbe og 4skudds magasin kontra mini14 som har mer patroner i magasin

men skal dette noen gang bli gjenomført og lovelig så må det noen engasjerte menesker som vet hva de snakker om

komme på banen i forhold til stat og politi

det er jo klart at med det negative synet stat og politi allerede har så bør det være mer ønskelig med 4skudd kansje maks 5skudd på Ar til jakt enn hva som er lovelig med mini 14 nå

men er det noen som vet hva som er lovelig magasin kapasitet på mini 14?

Link to comment
Share on other sites

Kapittel 5. Våpen og ammunisjon

§ 15. Våpen under jakt og felling

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

 

AR'en må vel sies å ha en militær karakter.

Link to comment
Share on other sites

At det ikke er lov vet vi jo, dette er bare en tråd om hvorvidt det teknisk sett er egnet eller ikke.

 

Skulle man hatt noen sjanse med dette i Norge måtte vel i så fall en produsent laget en børse som så ut som en jaktrifle, basert på ARkonstruksjonen, litt som Vepr f.eks. Det hadde sikkert vært mulig å få det til å se ganske jaktmessig ut.

Link to comment
Share on other sites

AR-15 er en "angrepsrifle" Jada, den er utvilsomt fantastastisk bra til jakt, men jeg personlig synes ikke guttunger skal ha tilgang til angrepsrifler. Kan ikke fatte hva jeg må utdype mer ved det.

 

Ser du/dere virkelig ikke forskjellen ved å sende guttunger i skogen med en AR-15 og en annen lovlig jaktrifle???

 

 

Trekker på tweed dressen og finner frem sideliggeren.

 

:mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

AR-15 er en "angrepsrifle" Jada, den er utvilsomt fantastastisk bra til jakt, men jeg personlig synes ikke guttunger skal ha tilgang til angrepsrifler. Kan ikke fatte hva jeg må utdype mer ved det.

 

Ser du/dere virkelig ikke forskjellen ved å sende guttunger i skogen med en AR-15 og en annen lovlig jaktrifle???

 

 

Trekker på tweed dressen og finner frem sideliggeren.

 

:mrgreen::mrgreen:

 

ser ikke helt hva som gjør en angrepsrifle farligere enn en annen rifle...

 

våpen er ikke farlige, det er personen bak som er farlig!

Link to comment
Share on other sites

For meg så blir en mini14 eller AR15 på jakt det samme. De fleste Miniene jeg har sett har fått ny kolbe for å bli mer tactilelcool. I prinsippet mener jeg at alt av våpen burde være lovelig å erverve og jakte med. Er man skikket til å ha våpen og jakte er ikke type våpen det viktigste så lenge den gjør jobben. Har skutt litt med en AR10 og det var morro men ser ikke hva den skulle gjøre bedre en boltrifla jeg har i dag.

Jakt står sterkt i Norge i dag men bildet folk har av jegeren er vel Ludviksekk, mauser, vadmekdress osv. Tror ikke tiden er moden for tactisk utstyr i dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig synes at AR systemet hadde egnet seg glimrende til jakt, selv om jeg også har og jakter med bolt rifler med fint treverk. Med riktig komponenter er AR'n like presis som andre jakt rifler, lite rekyl, lett å bytte om det ene og det andre utifra behov osv. Fra å være ganske skeptisk til systemet for noen år siden, har jeg gjennom bruk av de rett og slett blitt overbevist om hvor bra det er. Flere jeg kjenner i USA jakter med AR, og barna deres gjør det samme uten å ha pådratt seg noen åpenbare skader eller blitt "jalla" av den grunn. Jeg har også venner som jaktet antiloper med FN-FAL fra de var rundt 12-14 år gamle i gamle Rhodesia uten at de ble påvirket i noen negativ retning, eller kom til skade. Men her i Norge blir det meste uten treskjefte og bolt sett på som veldig farlig, og de kunnskapsløse forbinder AR med "drapsvåpen"... :roll: Det er i grunn ganske trist at landet vårt har utviklet seg slik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tippe at dagens "krigsvåpen" neppe vil bli tillatt til jakt her på berget før vi enten får en drastisk endring i politisk klima eller en drastisk endring i militære enhetsvåpen. Kanskje vil vi se at en tjue-tredve år etter at elektromagnetiske rifler blir standard (rail guns, det er ikke så søkt som det virker) så vil dagens "militærvåpen" få samme status som mauser'n har i dag.

 

Med mindre skytevåpen i privat eie går ad undas før den tid, såklart. Men jeg håper at det holder ut min tid, i det minste.

 

For øvrig enig med siste taler.

Link to comment
Share on other sites

Det å argumentere med behov for flere raske oppfølgingskudd kan vel tyde på at man har skutt på en sjanse man egentlig ikke skulle og stoler på magasinkapasitet istedefor godt førsteskudd?

 

Jeg var på bjørnejakt i Sverige. Hundefører sporet en bjørn i tett kronglebjørkskog, bjørnen snudde da den kom til et hogstfelt og ikke ville ut i det åpne. Den gikk rett på hundefører(NB, gikk - det var ikke et angrep) og han skjøt på ca 8 meters hold! Det var omtrent den sikten han hadde der. Skudd rett forfra er ikke ideelle, og da bjørnen snudde seg litt fikk den 3 raske oppfølgningsskudd skudd i bogen. Det er vel i slike tilfeller man er glade for å kunne gi raske oppfølgningsskudd, i dette tilfelle med en Blazer riktignok. Vi var forøvrig innprentet av jaktleder at når en bjørn var påskutt og lå tilsynelatende livløs, så skulle det skytes oppfølgningssudd før vi gikk fram til bjørnen, de kjente til nok tilfeller der bjørnen kun var "svimeslått" og våknet opp i et grinete humør akkurat når skytter kom frem til den. Altså ikke noe vrøvl om "godt førsteskudd", simpelthen en grei forsikring om at førsteskuddet virkelig har gjort jobben.

 

Forøvrig, en av deltagerne på jaktlaget hadde bare 1 1/2 arm. Han jaktet med en dobbeltøper rifle, men om noen kunne begrunnet et behov for en halvautomat var det vel han :)

 

Ellers enig med trådstarter, jeg kan ikke se noen fornuftig begrunnelse for hvorfor ikke AR15-kloner (eller AG3 og desslike) skal kunne brukes på jakt, forutsatt at anslagsenergi og magasinkapasitet tilfredsstiller kravene til DN. Det er da ingen som vil påstå at en slik "militært" utseende rifle ikke vil kunne avlive dyret på en "human og sikker" måte?

 

Henvisningen til "miltært" utseende er i seg selv en tåpelighet, mitt "arsenal" omfatter Krag Jørgensen og Mauser M98, helt bona fide jaktvåpen, men som startet sin karriere som fullblods militære våpen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Regelverket rundt "militær karakter" er en graut som det er umulig å bli klok på. Utseende har feks lite å si, for du kan endre utseende på en "militær" rifle så mye du bare klarer uten at det hjelper, og du kan sminke en "sivil" rifle til den er identisk med en "militær" uten at den blir forbudt av den grunn. Go figure.

Link to comment
Share on other sites

og der kom begrunnelsen for at US carabin og Garand i sin tif ble forbudt til jakt

 

Jeg tror nok heller det kom som en følge av historier som denne:

 

En arbeidskollega hadde vært på reinsjakt, for første gang. Ikke nok med det, han brukte en 223 og hadde ikke plombert magasin (ja, det var den gangen du bare fikk ha et skudd i børsa på reinsjakt). Han hadde fått en reinsflokk på noen hundre dyr som gikk rundt i en "gryte" i terrenget og skjøt. Han observerte ingen treff, skjøt igjen uten å se noe dyr som falt. Han skjøt etterhvert magasinet tomt uten at noe dyr falt, og flokken tok ut da han reiste seg. Det lå igjen 5 dyr! Typisk tilfelle av "jegerskjelven" etter min mening, og en god begrunnelsen for ikke å kunne plaffe løs 8 skudd med Garand.

 

Det sagt, en Garand ser da i grunnen svært "sivil" ut, langt fra dagens "agressive" "militære" utseende? :trist:

Link to comment
Share on other sites

dette med militært utseende vel en av de tåpeligste ting å skulle/ville forby. jeg har to horer (rem 700) en med AICS stokk og en med mcmillan A-4 (i bruk av USMC Scout Sniper platoons). men disse skjeftene er jo laget for skyting, laget for å kunne stilles inn til skytteren, og jeg vil tro de aller aller fleste vil skyte godt når de får kinnstøtte og lengde på kolben som passer de uten å måtte betale en børsemaker masse penger for å få den tilpasset.

 

men politiet sliter også med disse problemene, snakket med en politimann på skytebanen, jeg skulle skyte HK416 og han var med andre politimenn fra kammeret for å skyte pistol og mp5. vi begynte å diskutere vertikal grepet på min hk 416 og han kunne fortelle at de fikk ikke lov til å ha vertikal grep på sine mp5 fordi noen i POD hadde funnet ut at disse ser for aggressive ut. selv om de enkelt kunne dokumentere at alle skyter bedre med vertikal grep enn uten... snakk om skrivebordsskyttere og "eksperter" :(

Link to comment
Share on other sites

Våpen som er fremstillt for å dekke et militært behov er konstruert for å skyte folk.

 

Slike våpen skaper alminnelig frykt hos resten av samfunnet, uansett om det er lovlig jakt det dreier seg om.

 

Særlig etter 22.7 er dette kommet (med rette) godt frem.

 

Hvis du har vansker med å forstå eller akseptere dette, tenk deg godt om.

 

Jeg er ikke særlig glad i halvauto fordi skytter gjerne "glemmer" at dette lader seg selv...noe jeg desverre har sett flere enn en gang.

 

En annen ting, hvis du har et behov for å "snipe" i skog og mark...ta en runde til med deg selv og spør hva du egentlig driver med...jaktutøvelse i Norge skal være en respektfull handling, med folk som respekterer både dyr og publikum forøvrig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ingen tekniske forskjeller mellom en mini 14 og en ar 15. Begge er halvautomater som tilfredstiller løps og totallengde. Jeg kunne godt ha tenkt meg en HK MR.233 til småvilt med 5 skudds magasin boks. En HK MR.233 eller MR.308 er treffsikker til 600 meter, mens mini 14 ikke kan brukes på lengre hold.

 

Kanskje man kunne gjøre et kompromiss med POD å senke halvautorifler til jakt fra 10 skudd til 5 skudd og sette registreringsplikt på magasiner, dersom rifler til praktisk også kunne brukes til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Våpen som er fremstillt for å dekke et militært behov er konstruert for å skyte folk.

 

Slike våpen skaper alminnelig frykt hos resten av samfunnet, uansett om det er lovlig jakt det dreier seg om.

 

Særlig etter 22.7 er dette kommet (med rette) godt frem.

 

Hvis du har vansker med å forstå eller akseptere dette, tenk deg godt om.

 

Jeg er ikke særlig glad i halvauto fordi skytter gjerne "glemmer" at dette lader seg selv...noe jeg desverre har sett flere enn en gang.

 

En annen ting, hvis du har et behov for å "snipe" i skog og mark...ta en runde til med deg selv og spør hva du egentlig driver med...jaktutøvelse i Norge skal være en respektfull handling, med folk som respekterer både dyr og publikum forøvrig.

 

men mauser er ikke laget for å drepe? muskettene var jo laget for å drepe mennesker.

jeg personlig liker ikke halvauto, ikke for at jeg mener de er dårlig laget, usikre, upresise. jeg bare liker en boltrifle bedre av den enkle grunn at det lettere å vedlikeholde. men jeg er heller ikke av den som stiller meg med armene i kors, og sutrer og sier "driver ikke jeg med det så bør det være forbudt"

det med sikkerhet er noe enhver våpen eier skal kunne overholde. jeg har sett folk vandre rundt med mauser, ladd, uten sikring. dette var mens vi gikk ned en bratt bakke og flere ganger stirret jeg ned i pipa (bøyde meg alltid instinktivt vekk) men da når noen spurte om jeg hadde tømt mitt våpen, begynte han foran meg å tømme sitt. dårlig våpensikkerhet handler om holdninger hos den enkelte, ikke våpentypen.

Link to comment
Share on other sites

jeg mener det er dumt å ignorere det faktum at majoriteten av befolkningen ikke er våpeneiere, og faktisk vil reagere forskjellige på en krag og en ar15 som de kjenner igjen fra tv, film og nyheter. "Alle" har en onkel eller bestefar som har et par tradisjonelle jaktvåpen hengende på veggen. Så slike våpen er man trygg på, men et våpen fra tv nyhetene vil man assosiere med noe negativt.

 

Vår kunnskap og innsikt er ikke rettesnor på disse områdene.

 

Forøvrig tror jeg at en AR15 kunne vært et glimmrende jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

angreps rifle eller ei..betyr ikke noe egentlig..det er en tradisjon at militær rifler blir til jakt våpen

dette har vi sett flere ganger med tanke på lever action rifler ble jo brukt som militære våpen

samt vi har jo Mauser som ble brukt som militær våpen og slik vil det forsette

og det er ingen her som kaller disse for våpen med militær karakter

ei heller ser jeg noe som er militært med ei Ar rifle med fast kolbe og 5skudds magasin

med jakt Camo..det at de fleste jegere sammen med stat og politi nekter og se mulighetene med en mer effektiv jakt

er bare trist, jeg kan ikke se noe grunn til at AR skal være ulovelig når Ruger er lovelig..Ruger mini 14 var jo i sin tid en taktisk rifle

men bare som det er sagt..AR platform er mye mer brukervennelig uansett hvordan folk prøver og vri det

mye av grunnen er rett og slett flere kaliber valg enn Ruger kommer til og levere

jeg sier derimot nei til stigmatisering av utsenede og ja til effektive løsninger

i kanada har man lov til og jakte med AR så lenge riflen har 4 skudd kunne vært en løsning for norsk lov

er jo tross alt bedre enn 30skudds ruger mini14 som har en veldig begrenset evne mot villt.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt burde AR15 plattformen kunne brukes til jakt. Ett modernet våpen med masse utstyr, enkelt og skifte kaliber på, og eller bygge om til akkurat de behovene hver enkelt jæger har.

Det finnes ikke noen logiske anledinger til att det ikke kan jaktes med en AR15.

Link to comment
Share on other sites

Så vi skal ha 18 års grense på akohol, førerkort, stemmerett osv. og 21 års grense på mye annet, mens 16 åringer skal kunne få seg AR-15?

Fatter ikke at noen kan unngå å se den store forskjellen på AR våpen og div. bolt våpen.

 

Og nei, jeg er ikke generelt imot at ungdommen får våpen, tvert imot.

AR rifler kan ungdommen leke seg med på Call Of Duty så mye de kan....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...