Jump to content

AR til jakt


Litago

Recommended Posts

  • Replies 606
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Joda, relevant spørsmål som allerede har blitt diskutert i tråden. Generelt sett vil fordelene i 223 også gjelde for grovere kaliber, det handler om konstruksjon, balanse og kjernelinje. Friheten til å bygge et våpen som passer deg uten å måtte få laget en kolbe på mål er en stor fordel, disse er like enkle å sette sammen som Lego. Ingen bedding å forholde seg til, raskt løpskifte og delbar konstruksjon er heller ikke å forakte. Hvor mange andre delbare halvautoer får man tak i?

Link to comment
Share on other sites

Joda, relevant spørsmål som allerede har blitt diskutert i tråden. Generelt sett vil fordelene i 223 også gjelde for grovere kaliber, det handler om konstruksjon, balanse og kjernelinje. Friheten til å bygge et våpen som passer deg uten å måtte få laget en kolbe på mål er en stor fordel, disse er like enkle å sette sammen som Lego. Ingen bedding å forholde seg til, raskt løpskifte og delbar konstruksjon er heller ikke å forakte. Hvor mange andre delbare halvautoer får man tak i?

 

Tja min erfaring med feltstrippvåpen er ag3 og den var ei skranglekasse som måtte tapest for at den ikke skulle være for avslørende.

 

@syvogseiksti du har lest deg til den infoen på nette og aldri brukt våpnet selv ?

Du har sikkert tilegnet deg mye kunnskap om området, men som jeg skrev, jeg vil høre bruker erfaringer. Om det går 30 sek og skifte kaliber eller 5 min har svært lite betydning for jaktbruk.

Justerbar kolbe er et god argument, men det er vel ikke noen stor nyhet

Link to comment
Share on other sites

Som jeger og et gjenomsnittlig samfunnsborger ...(hva nå det er?) er debatten om halvauto våpen intressant.

 

Jeg, som jeger er ikke veldig begeistret over halvauto hagler eller rifler, same shit...grunnen er sikkerhet. Jeg føler meg ikke vel i nærheten av jegere med halvauto.

 

Det er mulig jeg har utviklet et overfølsomt sensivitets senter når det gjelder synlighet av sikker våpenbehandling, men det får være min sak.

 

Med en (antikk :lol: ) boltrifle synes jeg det er en god ( og obligatorisk) regel å ha sluttstykket i bakre stilling når man er i nærhet av andre personer, de gangen jeg bruker boltrifle er dette en selvfølge -alle ser at mitt våpen er sikkert.

 

Mitt foretrukkne våpen er derimot knekkvåpen -drilling eller hagle/rifle. Alle ser at dette er 100% sikkert når jeg bærer våpnet mitt, det er alltid brukket. Aldri ladd. - Unntatt på post :D

 

Det er mulig jeg er gammeldags og ser ikke andres behov med samme øyne, men de årene jeg har jaktet har gitt meg en unik erfaring med våpenbehandlig og sett hvordan andre behandler våpen - ikke alt er like bra for å si det mildt.

 

I mine unge år hadde jeg som en av vedig få, tillatelse til å jakt med S&W M29 i .44 mag, dette ble etterhvert forbudt. Litt trist var det, men i dag ser jeg at dette var kanskje smart ? Jeg har vansker med å finne et seriøst argument for at jeg skulle fortsette med å traske rund i skogen med en 8 3/8'' revolver, etter rådyr..

 

Jeg oppfatter meg som en jeger med ansvarsfølelse for både viltet og utenforstående publikum og utøver min jakt på et sett som ikke støter noen, og med et våpen som etter mitt hode er meget sikkert både for min del og ikke minst det er presist.

 

Som samfunnsborger aer jeg ting fra en annen vinkel; I sluttstykkets tid hadde jeg et innlegg noe av den samme tråden, og fikk så hatten passet da også, i mellomtiden har ABB begått tidenes tragedie, noe jeg den gangen advarte mot...( jeg skrev; personer automatvåpen og med et skjevt blikk på samfunnet forøvrig, kan gi uante konskvenser)

Konskvensen for oss jegere; media vinkler dette opp i tabloide typer ; fikk godkjent maskinpistol, skjøt 67 mennesker...!!!

 

Ja, det var et jaktvåpen, med i VG er dette fremstillt som det det egentlig er; kamprifle, maskinpistol, assultrifle, med mer...

 

Spørsmålet som kommer da, er; hvordan er dette mulig ? å skaffe seg en vaskeekte maskingevær til rådyrjakt..?

 

Da hjelper det ikke å forklare at denne typen er ikke mer farligt enn ...hva som helst annet..

 

Jeg forstår dette, jeg forstår at vanlige mennesker blir skremt. - jeg forstår at politikre blit presset til å ta avgjørelser og det kan godt bli... ja, la oss se om vi forbyr rådyrjakt..kanskje det hjelper.. ( det er et tenkt scenario, basert på andre kloke avgjørelser ref; blyhagl..)

Link to comment
Share on other sites

En utslitt AG3 fra sekstitallet som demonteres hver dag kan ikke sammenlignes med en kvalitets-AR..

 

 

Dette er greit nok en MR223 som bruker SSP kontra DI i standard AR-15, men måten glidekasse sitter sammen er lik.

 

Til innlegget over:

 

Mini-14 er verken en maskinpistol, et maskingevær eller en "assault rifle". Sistnevnte er et buzzword som media elsker.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan blir munningsvippen når det er grovere kaliber enn 223 da?

Det amerikanske forsvaret innså problemet med munningsvipp på sine M14 rifler i 7.62 NATO, slik at fikk de noen ingeniører til å nydesigne våpenet med løpet senket ned i samme linje ilag med den øverste del av kolben. Kolben, sluttstykket og løpet sto da sammen i èn akse, og dermed gikk rekylen rett bak istedet for å vippe opp.

 

Problemet som sto igjen var at siktet kom altfor lavt med det senkete løpet, slik at de måtte lage en forhøyet siktebro over låskassa. Samtidig foreslo de et mindre kaliber i 5.56 NATO til dette våpenet for mindre rekyl, noe som også skulle gi lettere og mer ammo i felten. Dermed ble riflen M16 født.

 

Dette er annenhånds info som jeg har sett på discovery channel.

Link to comment
Share on other sites

Tja min erfaring med feltstrippvåpen er ag3 og den var ei skranglekasse som måtte tapest for at den ikke skulle være for avslørende.

...

Om det går 30 sek og skifte kaliber eller 5 min har svært lite betydning for jaktbruk. Justerbar kolbe er et god argument, men det er vel ikke noen stor nyhet

 

En velholdt AR skrangler helt minimalt. Og vi snakker ikke bare om en justerbar kolbe men fritt valg blant hundrevis av kolbe og forstokk-versjoner som kan skiftes uten at treffpunkt berøres. Enkelt løpsskifte uten verktøy er heller ikke å forakte, og selv om de fleste funksjonene finnes på andre våpen er det få (om noen) våpen som kan skilte med alle. Så helt objektivt sett er en AR et ypperlig jaktvåpen, problemene er kun knyttet til utseende.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å gjøre det helt klart:

Jeg er for at 1/2auto våpen som står på DN lista skal kunne erverves av jegere. Man burde kansje ta en titt på om det som er godkjent der, og se på hvilke som er og ikke er godkjent som hører til/ikke hører til der. Etter mitt syn bør man med untak av kal 22 eller mindre rimfire våpen, regulerer strengere hvilke 1/2auto våpen som tillates ervervet til jakt (faktisk lett tilgjenglig magasinkapasitet er da ett nøkkelord, maks 10sk ett annet).

 

Jeg er for at de som har ervervet rifler til praktisk, skal få kunne bruke disse til jakt (så lenge de har konkurranseaktivitet). Det ser jeg egentlig ikke noe problem i, da det vandelskontroll der er på ett annet nivå enn for jegre.

 

Vandelskontroll er da selvfølgelig ett annet nøkkelord.

 

Som fører til der dagens system og lovverk sviktes av politiets manglende kontroll (hovedbyggesteinenne i lovverket er der, men oppfølgingen fra politiet har ikke vært der).

 

Kort sagt:

Lett/liten innskjerping av erverv av 1/2auto til jakt (merke modell).

Stor innskjerping i kontroll av aktivitet for konkurranseskyttere (med hovedvekt på håndvåpen og 1/2auto rifler).

Oppmykning av dagens regeleverk vedrørende mulighet til å bruke 1/2auto våpen ervervet til jakt (les AR med mere).

Link to comment
Share on other sites

@syvogseksti Google kan jeg gjør selv. Dine innlegg er ikke akkurat matnytting for min del

 

Blir det mer matnyttig hvis en som nærmer seg et tosifret antall AR varianter i våpenskapene og har et sekssifret antall skudd på samvittigheten med disse sier seg enig i det han skriver om løpsakse, gass-system osv.?

Link to comment
Share on other sites

@syvogseksti Google kan jeg gjør selv. Dine innlegg er ikke akkurat matnytting for min del

 

Blir det mer matnyttig hvis en som nærmer seg et tosifret antall AR varianter i våpenskapene og har et sekssifret antall skudd på samvittigheten med disse sier seg enig i det han skriver om løpsakse, gass-system osv.?

 

Det er apsolutt relevant. Det var heller ikke det tekniske systemet jeg spurte om heller, men i praktisk jaktbruk.

Link to comment
Share on other sites

denna tråden begynner jaggu å bli lang...

 

@ noen

Jeg har ikke 30 skudds magsiner til Browning bar, Ikke har jeg Bar heller. Har derimot 25 og 20 skudds mag som passer i Valmet Petra, og en Valmet petra.

 

@Erlend Meyer

Jeg her i bunn og grunn ikke noe problem om folk har lyst til å jakte med AR15 (eller tilsvarende) Men jeg har et problem med de som raljerer i det vide og det bred om hvor dumt det er at de ikke får kjøpe seg et bra jaktvåpen når

A) Det finnes godkjente halvautoer som innehar alle de egenskapene som man fremhever ar 15 har

B) Man egentlig vil bruke jakt garderoben til å kjøpe seg ei tøff børse, som egentlig ikke er er tiltenkt jakt.

 

@7,62 eller hvem det nå var.

Jeg syns rekyl opptaket i AR15 er merkbart bedre en mini 14 i samme kaliber. Uten at jeg mener den ene er mer egnet til jakt en den andre av den grunn

 

Har ikke prøvd 308 i AR mekanisme, men syns nok HK hadde mindre rekyl der en Kalashnikov baserte mekanismer.

Sal prøve å holde meg unne denne diskusjonen, da den er så rent akademisk som det går an... og ikke har noen reel betydning utover at vi kan krangle med hverandre. (og det til tross for at jeg i høringsvar selv har etterlyst konkrete definisjoner av hva "militær karaktger" er for noe snodig.

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha skutt ett eneste skudd med AR (tror jeg), Kan jeg trygt slå fast at den fungerer, klarer man å lage hull i papp med den er jakt garantert det enkleste den blir utsatt for. Det er bare en AR, ikke noe spesielt våpen. Etthvert våpen som fungerer godt i praktisk rifle, er overkill i forhold til presisjon og anvendbarhet i de fleste jaktsituasjoner. Den er i 15 versjonen en lett og svært hendig karabin om man har 16" løp, rett og slett snedig er den (og stygg). Hadde gjerne jakta med en slik fremfor savagen jeg har, spesielt om den var utrustet tostegs match avtrekk og lettvekts rundt forskjefte slik den jeg kjente på forleden var. Fikk litt 10/22 følelse (lett, kort, og hendig). Kvalitet og avtrekk var helt rått bra.

 

Men jeg ønsker ikke at noen i landet skal få erverve en slik til jakt.

Link to comment
Share on other sites

En AR-15 type rifle egner seg godt til jakt mht. null munningsvipp og følgeskudd på skadet vilt enn noen av de andre "moderne" halvautomater til jakt med musketskjefter fra oldtiden.

 

Skal en rett løpsakse til en rett kolbe fungere for et rett bakover rekylopptak, da må utstyret ha vertikalt pistolgrep.

 

 

annenhåndsinfo :!:

Link to comment
Share on other sites

jeg har et problem med de som raljerer i det vide og det bred om hvor dumt det er at de ikke får kjøpe seg et bra jaktvåpen

Der er jeg ikke uenig, dagens regler er ikke akkurat et overgrep mot jegerstanden. Men jeg synes likevel det er et dårlig utgangspunkt å gå utfra, er ikke kjernen hvorvidt reglene er nødvendige og om de oppfyller sin misjon? Jeg tviler som sagt på grunnlaget for reglene og kan heller ikke se at de gjør jobben de var tiltenkt for, så hvorfor ikke ta den debatten om enn på et akademisk nivå?

 

At DN ønsker å regulere boltrifler etter samme regelverk har aktualisert dette, om de får viljen sin der står vi foran et regelverk som vil bli stadig mer innfløkt og detaljert etter hvert som folk fortsetter å gjøre ting som er lovlig men på kanten av hva de ønsker. Hvor skal dette stoppe? Er vi i ferd med å få et politisk korrekt "trygghetstyranni" hvor alt som ikke er helt A4 blir gjort suspekt og forbudt? Hva skjer egentlig når man forbyr et ytterpunkt? Jo det som før var litt uttafor normen blir plutselig det nye ytterpunktet, og så har vi det gående.

 

En ting som er blitt ganske klart av denne debatten er at vi ikke er klar for et frislipp av alle halvautoer, rett og slett fordi det er for mange fordommer blant jegerne. Folk flest har nok langt mindre meninger om temaet rett og slett fordi de vet for lite om våpen til å ha det, så en endring av disse reglene må begynne hos oss jegere. Jeg ønsker nok heller ikke at jakt skal være grunnlag for erverv av en AR, men ser ingen problemer med at de som har slike børser jakter med de. Akkurat som at jeg er prinsipielt for jakt med håndvåpen om det kan gjøres forsvarlig uten at jeg mener at jegerprøven skal gi grunnlag for å kjøpe håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker nok heller ikke at jakt skal være grunnlag for erverv av en AR, men ser ingen problemer med at de som har slike børser jakter med de. Akkurat som at jeg er prinsipielt for jakt med håndvåpen om det kan gjøres forsvarlig uten at jeg mener at jegerprøven skal gi grunnlag for å kjøpe håndvåpen.

Og der naglet du saken midt på, rett og slett de at jegerprøven er ett "første" nivå med alt for lav selektering til at man bør gi mulighet til erverv av "Hi-Cap" 1/2auto våpen.

 

 

 

Enhåndsvåpen kan kun erverves til konkurranseskyting, kun etter fylte 21år, og kun etter en noe mer skjerpet vandelssjekk (om politiet gjør jobben sin). Dette er nivå 2, og gir en høyere selektering.

 

I dag er inngangsbiletten til praktisk rifle med "Hi-Cap" 1/2auto våpen betydelig innskjerpet (egenjustis i NFPS), og utgjør Nivå 3. Nivå 3 gir (i dag) landets høyeste sivile selektering, og krever en ikke ubetydelig egeninnsats for å komme seg gjennom nåløyet.

 

Med en bedre aktivitets sjekkrutine fra øvrigheten (les klubb raportering av de som ikke holder aktivitetskravene), og oppfølging fra våpenkontorene, ser jeg ingen betenkligheter i forhold til å slippe opp på restriksjonene i bruk av praktisk rifler til jakt.

 

 

 

Men sannheten er at selv år etter at personer har blitt raportert til våpenkontoret på sunnmøre av en pistolklubb (som sluttet og uten klubb), så har våpenkontoret ikke reagert på informasjonen selv om de fortsatt har våpna. Hva skal man da med nye lover, nå de som er ikke håndheves?

 

Ellers tror jeg at enkelte i denne tråden ikke helt skjønner forskjellen på å ikke tillate for erverv, og å tillate brukt (som i prinsipp er det praktiskskytende jegre med gode 1/2auto rifler ønsker seg).

Men det er nok ikke så rart, da enkelte nok ønsker seg en enkel og liketil vei til ett morsomt leketøy.

Totalt ugjenomtenkt, men forståelig. Og selvfølgelig helt uakseptabelt.

Link to comment
Share on other sites

Vi jegere har jo allerede mulige "high cap" våpen vi kan velge som mini 14 og vepr.

 

Jeg tror heller der hvor skoen trykker hos NFPS typene, er at hvis jegere får lov til å velge samme våpen som praktiske skyttere, og det på nytt skulle skje en episode der hvor noen med sin jakt ervervete AR-15 skulle gjøre noe han ikke bør. Da ville et mulig totalforbud fjerne denne type våpen også til praktisk skyting, fordi våpentypen er lik den som brukes til praktisk.

 

Er det noen som erverver seg et kult våpen for å ha i skapet, så mener jeg det er mest praktiske skyttere som gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Vi jegere har jo allerede mulige "high cap" våpen vi kan velge som mini 14 og vepr.

 

Jeg tror heller der hvor skoen trykker hos NFPS typene, er at hvis jegere får lov til å velge samme våpen som praktiske skyttere, og det på nytt skulle skje en episode der hvor noen med sin jakt ervervete AR-15 skulle gjøre noe han ikke bør. Da ville et mulig totalforbud fjerne denne type våpen også til praktisk skyting, fordi våpentypen er lik den som brukes til praktisk.

 

Er det noen som erverver seg et kult våpen for å ha i skapet, så mener jeg det er mest praktiske skyttere som gjør det.

 

De går ihvertfall igjennom de tilgjengelige kanalene for å realisere drømmen, heller enn å sitte på et forum og syte om det.

Link to comment
Share on other sites

Pripyat: Artig sak du viste der, forøvrig en FNH FNAR (høres ut som et nys som gikk alvorlig galt) og ikke en Bar men det får så være. Uansett gjør slike rene sivile våpen forbudet mot utvalgte "militære" ganske så uthult, og støtter vel min konklusjon om at dagens regler ikke duger til hverken det ene eller andre.

 

Det er litt pussig å se logikken som sirkulerer her inne. Børse A er fyfy fordi den er forbudt og forbudt fordi den er fyfy, men børse B er like slem og i fritt salg, og det er heeeelt OK. Ka farsken? Er vi for eller i mot militær karakter her inne? Jeg synes folk er for dagens regler fordi det er sånn reglene er. DN vet best liksom...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...