Jump to content

AR til jakt


Litago

Recommended Posts

Litago: Ruger mini 14 er ikke benyttet av noen militære styrker. Den ble i sin tid også laget i en utgave med omstiller som kun ble levert politi (og forsøkt solgt til div forsvarsstyrker) Husker ikke modellbetegnelsen i farta, men her kom altså "militær"utgaven etter sivilvarianten. -Mot Normalt :lol:

 

Kenny: Angrepsrifle.... sullballatull. :lol: M-98k,Enfield MKIII no 1*, Springfield 03, Krag-Jørgensen, alle har de vært tjenestevåpen som det definitivt har vært begått angrep med. Og alle er de lovlige på jakt i Norge.

Begrepet Assault Rifle er spinn og propaganda.

 

Det er to ting ved halvautomatiske våpen som _kan_ gjøre dem mindre egnet for enkelte i tillegg til personlig smak. -Flere av modellene som tillates til jakt i norge har enkeltvirkende sikring som kun sperrer avtrekker. Eks Remingtons 742-7400-750 serier. Dette er dårligere enn vanlig standard for de fleste manuelle våpen.

Grunn to er større "leamikk" som rett og slett krever at skytter bryr seg om våpenet sitt, og gidder å sette seg inn i hvordan det virker.

 

At AR skal være "verre" enn f.eks Tigr, Vepr, mini 14 osv

ad nauseam er ikke objektivt riktig.

 

*ironialarm!*

 

At Tweed og sideligger har en helt annen sjarm er riktig, men sideliggere har faktisk ennå høyere teoretisk skuddtakt de to første skuddene. kortere og raskt delbare er de og, slik at de er lette å skjule. dessuten har de upålitelig presisjon i og med varmespredningen etter bare 4-6 skudd i rask rekkefølge.

Forbys av størst mulig hensyn til viltet?

 

-Ironi slutt-

 

Det var dagens Trombonesolo.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 606
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Saken er at de fleste våpen vi idag jakter med stammer fra noe som har vært betenkt militær eller politi

Dagens AR rifler som brukes til jakt har veldig lite med militære søsken og gjøre

det jeg mener med det er rett og slett at jaktbare AR platformen har i dag Match avtrekk og Match løp og andre komponenter som er i Match grade, De fleste platformene til jakt jeg har sett har ikke engang rails grep foran de har noe nok så plain grep

med mulighet for tofot og kikert sikte på top

vi kan sitte her og diskutere frem og tilbake men enting er sikkert AR som jakt rifle er for og bli og det kommer til norge som

alle andre platformer som kan betegnes som "militær" karakter

en 4skudds AR i 450Bush er mye mer anvenelig for villt enn 223Rem

 

personelig synes jeg det er mer enn bare dustete og si at man aldri skal tilate Ar som jaktplatform på grunn av ungdomer

fakta er faktisk at jeger bestanden blir eldre og mindre unge velger og bli jegere dette kan siteres fra en seriøs artikel

 

"Det er ønskelig med flere jegere i Norge, og særlig trengs det påfyll av ungdom og kvinner.

De fleste jaktformer har godt av flere jegere, og spesielt på storviltjakt sliter vi med rekrutteringen. Der blir jegerne ett år eldre for hvert år "

http://www.newswire.no/?melding=10142" target="_blank

 

så i realiteten så er argumentasjonen til Kenny er bare Bullshit..

Call of duty ungdomen velger ikke og jakte..

Link to comment
Share on other sites

Jeg var en call of duty ungdom....

Nå jakter jeg ;)

 

Og det er jo heller ikke et problem så vidt jeg kan se det. Det finnes nok mange modne ungdommer og unge voksne som har spilt/spiller dataspill OG er i stand til å jakte forsvarlig i tillegg.

 

Det er vel ikke plutselig slik at det om man spiller/har spilt dataspill sier noe om hvor ansvarsfull eller ansvarsløs?

 

Man skal selvsagt ikke leke med våpen. Dette gjelder både AR-15 varianter og andre halvautoer, samt boltrifler, luftgevær og munnladere med mer. Hvis man først er funnet skikket til å inneha våpen synes jeg det spiller fint liten rolle om det står Bushmaster eller Tikka på børsa man kjøper. Burde man ikke få ha den ene burde man sannsynligvis ikke få ha den andre heller.

 

EDIT: Jeg innrømmer å ha spilt litt Grand Theft Auto for en del år siden. Alikevel har jeg aldri fått en prikk på førerkortet.

Link to comment
Share on other sites

Det Johnny sier er riktig nok så sant med visse forskjeller

meg bekjent av hva jeg er blitt fortalt her på kammeret så er ikke Ruger mini 14 extremt treff sikker

men skal vi tro brukere i amerika så er AR15 nok så god samt AR platform har større egenskap i form av at den kan lett brukes til Elgjakt

der kommer nok ikke Rugeren til og komme seg med det første..saken om Mini skal bli ulovelig eller Ar lovelig

kjenner man stat og politi så tar de nok den letteste utveien personelig tror jeg ikke det er noen grunn for og holde noen av disse ulovelig og er det magasin kapasitet som er grunnen til et lov forbud kan man altids pålegge folk 5-10 skudds magasiner

Norge er generelt trang synt på teknologi og vi ser fortere på hva som ser farlig ut og dømmer det etter det

først brukte vi munnladere til jakt dermed brukte vi bolt rifler der etter lever action rifler idag har utviklingen kommet til halv auto..

tingen er uansett at vi kommer altid til og få jakt våpen som er mer effektive enn det vi hadde

skal vi stoppe uviklingen og ligge bak alle andre? eller skal vi legge til rette og få regler som tar vare på både jegere og samfunn?

det er ingen løsning og forby ruger på noen måte det fungerer fint slik det gjør idag og like fint ville det fungert med AR

og jeg tror heler ikke løsningen med og forby noe er ved og bruker argumenter som pisser på ungdomer

i de landene der man har lov og bruke AR til jakt vokser platformen ektremt fort og det blir flere og flere og mer populært

man kan si at AR har blitt det "nye"

Link to comment
Share on other sites

Og til dere som slenger med leppa til Kenny *fnis* dere kritiserer en man med en tatovering av chuck norris med en Ingram på leggen! :wave:

 

Så du mener at det å kritisere en mann med Chuck Norris tattis på leggen blir litt smør på flesk altså? Eller som å skyte fisk i tønne kanskje? Joa, ser den. :mrgreen:

 

@Kenny: Ikke vondt ment overhodet, men jeg måtte liksom ta den. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Debatten på kammeret blir nok endel farget av de som deltar i denne tråden nok har lyst på en AR.

Jeg har også lyst på en slik rifle, men jeg ser helt klart den andre siden også. Folk flest kjenner igjen en AR fra film, og den fremstår om et stridsvåpen heller et jaktverktøy. Den blir oppfattet truende av den gemene hop, personlig ser jeg ikke poenget i at vi jegere skal bli sett enda mer ned på og enda værre - diskriminert fordi vi absolutt må bruke en AR til jakt. Det er vel bedre å jakte med boltrifle enn ikke å jakte i det hele tatt...?

 

Skadepotensialet er høyere om noen skulle finne på noe i den duren, og jeg synes også det er verdt å reflektere over om hvorvidt første skuddet "ikke er så farlig" når man likevel har 9 til i magasinet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har AR, men kan jo ikke jakte med den, og for min del er poenget så enkelt som at....hva er poenget med å drive å dra i et sluttstykke.

Hvis man har en halvauto som er like presis og driftssikker så er det et bedre alternativ på alle måter.

Link to comment
Share on other sites

@Klatrechris - Har du en link til fabrikk / merke eller liggende.

Vet at DMPS laget en pumpe variant og at det var vel i Australia eller England at det fantes/finnes en upper som er rein bolt variant.

 

En AR både 10 og 15 er et veldig presist våpen som gir deg et raskt oppfølgings skudd.

Det kan også gis mange forskjellige utsener, og muligheter.

450 Bushmaster, ble nevnt og 458 Socom finnes, og mange andre spennende kalibere finnes, også 22LR kit.

 

Ja, jeg er for at man skal kunne jakte med AR, men gjerne regel om at maks 10 skudds magasin (tenker her størrelse på magasinet og ikke kapasitet), også regel om antall skudd, 4-5 stk.

 

Det virker jo som myndighetene ønsker at vi skal ha færrest mulig våpen, så hvorfor ikke si at de som har fått kjøpe praktisk rifle og er kvalifisert til det, kan få lov til å bruke disse på jakt. Da slipper jo dem å kjøpe en egen rifle til det.

Link to comment
Share on other sites

@Litago (trådstarter)...: Hvis/når du får deg jegerprøve og hvis /om du kommer deg på din første jakt vil du oppleve hva jakt virkelig er....og det er ikke en skuddveksling som du trolig har fra ett dataspill eller egen fantasi.

 

For norsk storviltjakt inklusive bjørn:

 

Virkelig norsk Jakt er og bør dreie seg om rolige, sindige og vellplasserte enkeltskudd....

 

Selv på de få enkeltstående situasjoner man føler man trenger ett skudd nr to er det langt bedre å ta det lille " sekundet" ved evt ladegrep å vurdere , sikte og plassere ett nytt skudd....

 

Tror man eller føler at storviltjakt inklusive jakt på bjørn er så vanskelig eller farlig at man trenger halvautomater for å pepre løs ....ja da bør man holde seg borte fra jakt.

 

Bjørnejakt er nevnt som en årsak til mange og raske skudd fra mange....til det er å si at bjørnen er IKKE ett hardskutt vilt....se på våre mange fangstmenn fra Svaldbard som jaktet og avlivet hundrevis av isbjørn med enkle enkeltskudds, og ymse eldre boltrifler med enkle og gammeldagse prosjektil....

 

Neida...jeg mener ikke at enhver halvauto er tøv...men å kjøpe/bruke/ argumentere med at man trenger halvauto for sikrere bedre jakt er tøv...

 

Halvautomatvåpen har allerede idag i lov/forskrift begrensninger i lovlig antall skudd i våpenet.

 

Jakt og norsk jakttradisjon må også sees på som endel av en "sport/ fritidssyssel" der man lager regler ikke bare for å være mest effektiv osv...:

 

Hvorfor tror du det er det forbudt å jakte:

 

- fra bil, mc, atv, snøscooter osv..

- med kunstig lys...

- nattbriller, nattopptikk

- med sprengstoff osv...

- jakt året rundt uten kvoter etc..

 

Svaret på dette er at jakt er noe annet enn livberging eller overlevelse...jakt er en hobby , en sport...noe man bruker trivelig fritid på...

 

Det er selvsagt mange gode våpen som potensiellt er bedre jaktvåpen enn dagens lovlige jaktvåpen....Men jakt er tradisjon, politikk og trenger allmenn aksept og forståelse i befolkningen...

 

Allerede idag ser man større og større deler av befolkningen som tar avstand fra jakt...Og noen våpentyper og noen typer våpenadferd styrkermdisse gruppenes argumentasjon for begrensning i jakta...

 

Jeg ville mye heller ha jakt med bue/armbrøst som jaktvåpenenn AR plattformen...Men også bue/armbrøst vil være vanskelig å få innført...

 

På jakt og til jaktutførelse er ikke utstyret det som teller...viktigere er de ferdigheter som gjør at mankan "leve seg inn i naturen man jakter i".

Link to comment
Share on other sites

Det er igjen facinerende å se hvordan hylekoret 8) har gått fra å oppleve tankene om begrensninger på løse magasiner i forslaget til ny våpenlov som det værste overgrepet mot norges befolkning siden det plutselige regjeringskiftet i april mai 1940,

til å bli noe myndighetene burde gjøre for å la gutta få kjøpe seg en ar 15...

om HA rifle til jakt er så viktig for dere. Se på browning BAR eller Sauer 303.

Link to comment
Share on other sites

Fatter ikke at noen kan unngå å se den store forskjellen på AR våpen og div. bolt våpen.

Kenny,

 

Jeg koste meg med den første posten din, "16åringer", osv.. - jeg er sikker på du kler tweed også, nesten så jeg får lyst til å se deg i tweed, og med sideliggerhagle :wink: .

Men her tar du feil. Problemet er at samfunnet tror det er en stor forskjell. Eventuelt så kan en si at det er en stor forskjell i inntrykket våpenet gir, av både brukeren og det han gjør eller skal gjøre.

 

Din førstepost her overbeviste meg faktisk om at vi (jeg skiftet mening :!: , for jeg mente at vi godt kan ha AR som jaktvåpen) ikke trenger AR som jaktvåpen foreløpig - hverken jegerene eller resten av befolkningen er modne for det. Jeg er forresten sikker på at de hadde samme diskusjon da Kragen ble innført.

På sikt kan det ikke være slik at alle tekninske nyvinninger innen våpen blir forbudt til jakt fordi de "ikke er i norsk jakttradisjon", men vi tåler at det går litt sakte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er igjen facinerende å se hvordan hylekoret 8) har gått fra å oppleve tankene om begrensninger på løse magasiner i forslaget til ny våpenlov som det værste overgrepet mot norges befolkning siden det plutselige regjeringskiftet i april mai 1940,

til å bli noe myndighetene burde gjøre for å la gutta få kjøpe seg en ar 15...

om HA rifle til jakt er så viktig for dere. Se på browning BAR eller Sauer 303.

Hhhhheeeeee.....

Har jeg oversett noe Hassel?

Jeg er motstander av magasin registrering og for at man kan kjøpe seg en AR til jakt, men jeg mener at man ikke trenger et fullt 30 skudds magasin på jakten etter rådyr f.eks.

Det trenger du den dagen noen begynner å bevæpne rådyrene og de begynner å skytte tilbake. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Likte tanken på ar15 til jakt med 4-5 skudds magasin. F.eks kunne det vært en liten modifisering av magbrønn, slik at børsa bare tok imot små magasin. Evt reg.plikt på (større)magasin.

var vel denne jeg tenkte på Jonah 8)

Ellers handler vel egentlig ikke tråden om AR plattformen burde være lov til jakt i Norge, men om den er egnet til jakt.

(Og de er den som våpen)

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg skutt med AR. men har skutt mye med min gamle gode AG3. og om jeg fikk velge så hadde den blitt med på jakt. for egnet er slike våpen. til både raske skudd og til å gå langt med , ja alt ved jakten. samt at iallefall AG3 er noe av det mest slitesterke og driftsikre en kan tenke seg.

Vet ikke hvor mange ganger jeg har skutt opp med ag3, bare for skøy skyld. så den er presis nok så det rekker.

lovlighet og slikt er en helt annen diskusjon. men at de er egnet mener jeg er hevet over enhver tvil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror en børse på AR plattform kunne blitt et utmerket redskap til å felle dyr med.

Men det er no en gang ikke slik at våpen med den typen utseende er tilatt til jaktbruk i Norge.

Og akkurat den avgjørelsen syns jeg er grei.

Og med de specs mange her siterer kan man gjerne velge seg en av de mange legal halvautoene.

(for det er vel ikke ei børse med "tøft" utseende dere er ute etter :twisted: )

Link to comment
Share on other sites

Interesant, om en får en AR15 til jakt blir en automatisk fristet til å bryte viltloven og fyller 30-skuddmagsinet helt opp. Kanskje det er noe i det hun sure kjerringa fra Nord-Trøndelag sa i Stortinget om fæle våpen som leder til onde handlinger.... (da var det riktig nok "nazi-mausere" som var tema).

Link to comment
Share on other sites

Interesant, om en får en AR15 til jakt blir en automatisk fristet til å bryte viltloven og fyller 30-skuddmagsinet helt opp. Kanskje det er noe i det hun sure kjerringa fra Nord-Trøndelag sa i Stortinget om fæle våpen som leder til onde handlinger.... (da var det riktig nok "nazi-mausere" som var tema).

 

Neida, men om du vet at om du setter det første skuddet litt slumsete så kan du følge opp umiddelbart - så er det vel ikke helt utenkelig at noen tar litt lettere på det? Dette er menneskelig natur og det finnes like mange unntak som bekreftelser.

 

Og ja, jeg tror kipplaufer oppmuntrer til ENDA større flid rundt førsteskuddet enn en boltrifle.

Link to comment
Share on other sites

http://cheaperthandirt.com/blog/?p=4501

 

AR-15 er vel ikke noe mindre "egnet" til jakt enn de to nevnte riflene. Hvis det er det med halvauto som er så galt/usportslig/umoralsk/tradisjonsødeleggende så burde vel ikke noen halvautomatiske rifler være tillatt til jakt (legg ned høygaflene folkens! Jeg har selv en søknad inne :wink: ).

 

 

Å berge jaktens anseelse handler ikke om redskap men om holdninger. Hva med de fyllikene oppe på Finnmarken nå nylig? Ville det ha noen betydning for jegernes "anseelse" om de hadde boltrifler eller halvautomater? Hvor mange dyr blir skadeskutt av "garvede" jegere som er så flink til å skyte at de bare motvillig kan nødes til å skyte 30 treningsskudd før oppskytingen, kontra av "guttunger" som har tid og lyst til å trene hele året, gjerne med et våpen de har valgt ut i fra egne preferanser, og ikke basert på at "noen" mener at en jaktrifle skal se ut som den ble laget i 1897?

 

Ok, det var dagens edder og galle... :mrgreen:

 

Forresten vil vel prisen på AR-15 rifler her til lands stoppe de fleste som ikke er godt over gjennomsnittet interessert. De som skal ha noe kult som ligner på det som fins i COD kjøper vel uansett en softgun til en tidel av prisen eller mindre.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men så skal man, for å sitere Gorgon Vaktmester, eksportere, dokumentere, regulere, inspisere, importere, kontrahere osv. og det blir i det hele tatt relativt dyrt å gjøre til det lille europeiske (for ikke å snakke om det norske) markedet. De rimeligste utgavene ville vel ikke være de mest aktuelle for import til Norge heller. Eller hva tenker de som har AR-15 til konkurranse i dag?

Link to comment
Share on other sites

Må sei meg totalt enig med "Kenny" 16 åringer hører hjemme framfor PC`en.

Putte en HA i fingrene på en så ung jypling vill vært direkte livsfarlig...

 

Nokk ironi

 

Kjenner til flere anledninger der de under 18 har deltatt på jakt, har aldrig opplevd noe farlig med det.

Derimot mange eppisoder med eldre "Proffesjonelle" som kan jakt inn og ut (tror det selv i vertfall).

 

Er 21 år selv, å er veldig ung til å være storvilt jæger generelt sett.

Da gjennomsnittsalderen for dette er 40+..

Men har aldri opplevd at noen har kommentert bruk av HA våpen som "aldersbestemt" våpen.

Eller et våpen som mer eller mindre farlig..Det er person bak våpnet som bestemmer utslaget.

Jobber nå i Forsvaret, der jevngamle bruker HK416 til vanlig..Har heller ikke her vært borti uvettig bruk.

Hva skyldes dette?

Jo, det blir gitt opplæring, det er regler og ikke minst majoriteten av soldatene har "Folkeskikk" nokk til å skjønne hva man skal og ikke skal bruke dette til.

Er ikke sjeldent under natoøvelsene at flere personer i køen på Statoil eller Coop`en står med HK og Glock.

Har aldrig vært noen som har vært støtt av dette..Ingen avis innlegg, nyhetsendinge osv. (Vel å merke så langt det lar seg gjøre fjernes HK&Glock før man går inn)

Kan på slutten hive inn en brannbombe.

Er AR våpen farligere i bruk enn en mini 14?

Er det trygere i feil ende på HV-mauser enn i enden på et AR våpen?

Link to comment
Share on other sites

jeg skjønner ikke helt hvorfor det argumenteres i hytt og gevær med sammenligninger her og der som er mer eller svært lite relevante...

 

AR 15 plattformen kommer ikke til å bli tillatt til erverv som jaktvåpen. Tidligere var årsaken som beskrevet, at DN ikke ønsker militært utseende våpen i norske jegeres hender for å bevare jaktens anseelse (Og det er argumentasjon jeg forstår)

I tillegg så er det altså et søppelhue som har brukt "jakt" som ervevsgrunlag for å kjøpe seg det jaktvåpnet som ligner mest på mini 14 i egenskaper og funksjon, og brukt dette til å slakte ned en ufattelig mengde med politisk ungdom.

 

Så hva hensikten med å diskutere Jakt med AR i norge går meg lit hus forbi.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. AR-15 er tillatt til konkurranse, og det er massevis av fine halv-autoer om man nå mener at man ikke har tid til å lade om.

Jeg er generellt imot restriksjoner generellt og henviser til kardemommeloven, men akkurat AR-15 mener jeg er unødvendig å drasse ut i skogen.

La oss være fornøyde med det vi har.

Link to comment
Share on other sites

http://i1183.photobucket.com/albums/x461/bkghandi/2012-09-01_15-10-39_172.jpg

http://i800.photobucket.com/albums/yy28 ... 0211-1.jpg" target="_blank" target="_blank

http://i636.photobucket.com/albums/uu86 ... ood001.jpg" target="_blank" target="_blank

http://i288.photobucket.com/albums/ll18 ... CT0031.jpg" target="_blank" target="_blank

http://i670.photobucket.com/albums/vv63 ... MG5357.jpg" target="_blank" target="_blank

http://i2.photobucket.com/albums/y13/xl ... G_6934.jpg" target="_blank" target="_blank

 

AR 10/15/30 er helt klart en god platfor, og dere kan godt si at mauser, krag osv er gamle militærvåpen.

Men nyere kamprifler ser helt klart ikke like hyggelig ut, ute i skogen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

men mauser er ikke laget for å drepe? muskettene var jo laget for å drepe mennesker.

 

Hva i all VERDEN snakker du om? Håper intenst at jeg enten leser feil eller at dette er sarkasme - hvis ikke bør du regnes som uskikket til å inneha våpen.

 

Tror Mausere har drept LANGT flere amerikanere, russere, jøder og nordmenn enn det AR-15 og M1 Garand har gjort.

Link to comment
Share on other sites

Ser en del refererer til at det stilles spørsmål om en AR15 er farligere enn en mauser...til det er å si; nei, den er ikke farligere, den er bare så forbanna mer effektiv..til å massakrere folk. Det er fullt mulig å gjøre samme tragedien med en M98, det tar så mye lenger tid.

 

I Norge i dag ken vi erhverve våpen på bakgrunn av konkuranse eller jakt, i skogen som jeger bør de fleste legge fra seg ideer om taktiske våpen osv...rådyr skyter ikke tilbake...ikke elg heller. De ser helt ræva også, så full ghilisuit er totalt unødvendig, sjøl om det ser tøft ut..kanskje..

 

Det er et utrykk som heter signalisering, når du agerer med en spesiell adferd, sier du noe til omgivelsene dine om hva du tror og tenker. Om jeg skulle møtt en kar i skogen med en AR30 med all mulig stæsj som lommeløkt og vertikalt grep, hedde jeg for det første ikke tatt vedkommende særlig seriøs, dernest ville jeg satt spørsmålsstilling til dømmekraften og om han hadde et skjevt syn på samfunnet forøvrig, hvis jeg fikk dette bekreftet hadde jeg ringt 02800.

 

Ved å utruste deg som krigsmann (med AR15-16.17) osv.. med å like denne type våpen regner jeg det som uaktuellt at vedkommende er i oilskin eller tweed -jeg antar et det er mer militært, så sender du ut et signal til omverdnen at du er stridsmann og ikke jeger.

Slikt skaper frykt, og jeg kan forstå det. Som en bevisst jeger sørger du for å ikke anstøte publikum på en uhøvelig måte med å vise våpen utildekt osv,

Her jeg kommer fra har vi et begrep som heter "bensinstasjonælj" dvs at jegere med gjerne amerikansk firehjulstrekker med henger og elgtrekker MED ÆLJ oppi, MÅ fylle bensin og har ingen forståelse for at andre mennesker føler avsky ved synet av en blodig elgokse bak på en henger.

 

Disse har nok et oppmerksomhetsbehov og vil gjerne markere seg med dagens bragd, det blir så feil, når folk som ikke deler samme interesse får dette eksponert rett i fleisen.

Link to comment
Share on other sites

men mauser er ikke laget for å drepe? muskettene var jo laget for å drepe mennesker.

 

Hva i all VERDEN snakker du om? Håper intenst at jeg enten leser feil eller at dette er sarkasme - hvis ikke bør du regnes som uskikket til å inneha våpen.

 

Tror Mausere har drept LANGT flere amerikanere, russere, jøder og nordmenn enn det AR-15 og M1 Garand har gjort.

 

var ironi ja... poenget mitt er var at stort sett alle våpen fra musketter, til mauser og AR 15 stort sett er laget for å drepe eller bygger på en mekanisme som er laget for å drepe mennesker.

man kan skyte djevelsk raskt med en mauser, lade strips til mauser finner man til 5 stk til 36 kroner på ebay, og med endel slike i lommene tror jeg man kan gjøre mye skade på meget kort tid. desverre.

Selv om jeg personlig har to langholdsrigger som jeg bruker til jakt ifører jeg meg ikke ghillidrakt, kamo maling og lignende. tvert i mot har rød caps og en helt standard jaktdress.

 

Grunnen til at jeg bruker mine remington 700 som er hora opp, til jakt er at dette er rifler jeg skyter meget godt med. skutt tilsammen 1100 skudd i år med disse riflene. jeg legger meg ikke ned i lyngen for å snipe dyrene, jeg bruker mine langholdsrifler på poster der det ikke er langt å gå fordi de riflene passer meg og jeg skyter godt med de. jeg tror ikke ola og kari nordmann bryr seg så mye om det er en rem700 med mcmillan stokk enn en tikka t3 lite med plast stokk.

Link to comment
Share on other sites

snip...

Her jeg kommer fra har vi et begrep som heter "bensinstasjonælj" dvs at jegere med gjerne amerikansk firehjulstrekker med henger og elgtrekker MED ÆLJ oppi, MÅ fylle bensin og har ingen forståelse for at andre mennesker føler avsky ved synet av en blodig elgokse bak på en henger.

 

Disse har nok et oppmerksomhetsbehov og vil gjerne markere seg med dagens bragd, det blir så feil, når folk som ikke deler samme interesse får dette eksponert rett i fleisen.

 

Det kan nok godt hende at endel av de har et markeringsbehov, men mange av dem gir nok bare rett og slett f.. i om noen hårsåre frogner-fruer ikke liker synes av en dau elg på shell`en :lol::lol: Og det synes jeg ikke det i utgangspunktet er noe feil med, all den tid mange av de som blir støtt av dette hadde fått lignende reaksjoner om de tok seg en tur til nærmeste bondegård.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

 

var ironi ja... poenget mitt er var at stort sett alle våpen fra musketter, til mauser og AR 15 stort sett er laget for å drepe eller bygger på en mekanisme som er laget for å drepe mennesker.

man kan skyte djevelsk raskt med en mauser, lade strips til mauser finner man til 5 stk til 36 kroner på ebay, og med endel slike i lommene tror jeg man kan gjøre mye skade på meget kort tid. desverre.

Selv om jeg personlig har to langholdsrigger som jeg bruker til jakt ifører jeg meg ikke ghillidrakt, kamo maling og lignende. tvert i mot har rød caps og en helt standard jaktdress.

 

Grunnen til at jeg bruker mine remington 700 som er hora opp, til jakt er at dette er rifler jeg skyter meget godt med. skutt tilsammen 1100 skudd i år med disse riflene. jeg legger meg ikke ned i lyngen for å snipe dyrene, jeg bruker mine langholdsrifler på poster der det ikke er langt å gå fordi de riflene passer meg og jeg skyter godt med de. jeg tror ikke ola og kari nordmann bryr seg så mye om det er en rem700 med mcmillan stokk enn en tikka t3 lite med plast stokk.

 

 

Du kan gjøre mye mer skade med en AR15, mye raskere. Og viktigere, skuddtakten som er mulig med en AR15 er verken nødvendig - eller til og med ønskelig - i en jaktsituasjon.

Link to comment
Share on other sites

Neste skudd kommer ikke før man trekker av så den reele skuddtakten sitter i skytteren! Vet ikke hva slags folk dere pleier å jakte med men synes det er rart at folk antar at med mulighet for høy skuddtakt så vil folk skyte vilt. På seg selv kjenner man andre eller?

 

 

Nei, men det er kanskje ikke så søkt å anta at med sjansen for mange og raske oppfølgingsskudd så vil risikoen og terskelen for å fyre av det første med litt større letthet være til stede.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skulle møtt en kar i skogen med en AR30 med all mulig stæsj som lommeløkt og vertikalt grep, hedde jeg for det første ikke tatt vedkommende særlig seriøs, dernest ville jeg satt spørsmålsstilling til dømmekraften og om han hadde et skjevt syn på samfunnet forøvrig, hvis jeg fikk dette bekreftet hadde jeg ringt 02800.

Joda, jeg ser det poenget. Men blir det noe bedre om denne personene hadde hatt en "Tactical Sniper" boltrifle fremfor en AR15? Hva da med en kar iført en kledelig Fjellreven-jakke og denne:

woody_4.jpg

 

Jeg driter egentlig en lang marsj i AR15, problemet mitt er hvor vilkårlige reglene er. Hvorfor i huleste er sivile versjoner av AK lovlige mens sivile versjoner av M16 forbudt? Hva betyr egentlig militær karakter, annet enn at noen i DN ikke liker de?

 

Hvorfor er denne lovlig:

RUGER_SR22_1200.jpg

 

Mens denne er forbudt:

walther%20g22%20-%20sn-pw0185361.jpg_thumbnail1.jpg

 

Og ærlig talt Pripyat, tror du virkelig at folk har så slett moral at de skyter fra hofta kun fordi børsa lader av seg selv? Gjelder det dobbeltrifler også kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...