Jump to content

Whisky


Kobble

Recommended Posts

har merket det samme, f.eks med Lagavulin og Laphroaig, 21 års utgavene ga meg ingenting ekstra ift. feks Lagavulin 16 eller Laphroaig quarter cask

 

+1 på et statistisk meget tynt grunnlag. Foretrekker Laphroaig quarter cask eller aller helst trippel wood foran 18 y.o. Faktisk var 18 y.o. en bitteliten nedtur, men det skyldes nok høye forventinger. Dette betyr selvsagt ikke at jeg ikke kommer til å kaste meg over en 25 y.o. dersom det skulle passe seg sånn.

Link to comment
Share on other sites

Fikk smake Snow Grouse under villsvinjakta i Skåne nå nylig, og det ble bare med det ene lille glaset.

Hadde dette vært en blindtest ville jeg ikke tippet whisky i det hele tatt....

 

kan sikkert stemme at den er lagd for å shottes i iskald tilstand, for den minte meg faktisk om tequila når jeg tenker etter :!::?

Link to comment
Share on other sites

Tester som inneholder Jack Daniels og Jim Beam, blir som en rifletest der de kun tester spretterter :wink:

 

Eg vil selv si at eg er en erfaren Whisky/whiskey drikker, og eg liker Jim Beam, den har en litt karakteristisk ettersmak.

Liker denne bourbon Whiskeyen, og setter pris på dens smak. er den blandt de beste, nei, men et godt bekjentskap.

Føler at bourbon Whiskeyer er litt undervurdert (mange av de beste skotske whiskyene er lagret på bourbon fat).

 

Les/se:

 

viewtopic.php?f=5&t=45505

 

Har glemt å oppdatere listen min etter sommeren,

noen av flaskene begynne også å bli "fryktelig" nær tomme.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

mange av de beste skotske whiskyene er lagret på bourbon fat
Det er forskjell på å være lagret på bourbon-fat og å være brygget på mindreverdig råstoff 8)

Bourbon er brygget i all hovedsak på mais og hvete, som i Skottland brukes som komponenter i de simpleste blended-whiskyene sammen med brygg på maltet og umaltet bygg. Bedre blends har mindre mais og hvete og mer maltet bygg.

Typen fat whiskyen lagres på påvirker smaksutviklingen under modningen, og brukte fat er et must for å oppnå ønsket effekt. I USA er de lovpålagt å kun bruke nye fat, derav god tilgang på brukte bourbon-fat til skotsk produksjon. Hva som tidligere har vært lagret på fatene påvirker farge og smakskarakter. I hovedsak brukes bourbon- og sherryfat, men bl.a. Glenmorangie bruker også portvin og madeira i special finish tappinger.

(Kilde: Guide på tønneverkstedet Speyside Cooperage i Dufftown, Skottland)

Link to comment
Share on other sites

Jammen der våknet jo HP :winke1:

 

Er ening i det du sier om at råvarene er viktig, men det er dessverre eksempler på at det ikke hjelper med gode rådvarer en gang, hvis den videre prosessen ikke er god/riktig.

Har begynt å smake på en del bourbon i det siste, og NOEN av de er overraskende gode, mens andre er forfinet "moonshine" på glassflaske med brun farge,

og som sagt har Jim Beam noe "spesielt" med seg som eg liker.

I begynnelsen kjøpte ikke de skotske whiskyprodusentene bourbonfat p.g.a smaks tilsetning, men for de de var billigere en nye eikefat.

Til deres store forundring påvirket dette smaken.

Ikke alltid til de bedre må eg si.

Synes en del av disse fat/smakstilsetningene har gått over stokk og stein, når eg leste at de begynte å bruke treværk fra sigaresker få å smakstillpasse ulike whiskyer.

 

Og som sagt eg drikker det eg liker, ikke hva som står på flasken.

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Og som sagt eg drikker det eg liker, ikke hva som står på flasken.
Jeg også. Når skal vi gjøre alvor av den planlagte dagen med kråkejakt på formiddagen og whiskysmaking utover kvelden ? :mrgreen:

 

Jeg har forresten smakt god bourbon jeg også, men Jim Beam når ikke opp for meg.

Mener det var denne:

10155657t.jpg

Bilde linket inn fra wine-searcher.net

Link to comment
Share on other sites

Kan også føye Talisker til listen. Røyksmak, men mildere enn Islay-whiskyene.

Men jeg heller til at MacAllan er den optimale whiskyen å starte med - så rund i kantene at den er umulig å mislike, men samtidig så kompleks smak at den kan utforskes og nytes i all fremtid. Den vokser med deg.

Link to comment
Share on other sites

Ja, har kikket litt på Jameson, Tullamore Dew og Famous Grouse. De er liksom i riktig prisklasse for meg.

Kan nevnes at jeg er glad i Baileys, og Lysholm Linie er god. Om dette sier noe om hva man kan like av annen drikke, vet jeg ikke :wink:

 

MacAllan må prøves når jeg får bedre råd :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dersom det ikke skulle passe med en Laphroaig, kan jeg anbefale Berry's Islay Reserve. Det er en blended malt og visstnok ikke helt fri for Laphroaig heller, så de som er skeptisk til røyksmak bør vurdere å ro i land og ta toget over til den andre siden.

Link to comment
Share on other sites

Må erkjenne litt utroskap mot gode gamle Jameson.

Har smuttet litt i "smug" på en Ledaig, når man behøver "kjenne etter" om kroppen er i live etter slitsomme jakt-turer.

På bestilling har jeg idag hentet en Ledaig 46,3 % (10år)

 

Mine herrer... denne er virkelig spesiell.. gleder meg til første glas ikveld.

Hjortejakt i morra.

Link to comment
Share on other sites

denne ble med meg hjem fra polet idag. Slett ikke billig, men går ut fra den er verd pengene likevel :D

laph-px.jpg

 

Og da var det på tide med en smaksprøve:

 

Lenge siden jeg har drukket tyngre maltwhisky nå men denne satt som et skudd!

Selv med en alkoholstyrke på 48% så lar den seg drikke uten utvanning.

 

Minner om en forfinet og mer vellagret utgave av Quarter Cask

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...