Jump to content

Whisky


Kobble

Recommended Posts

Joa... men cask strenght og quarter cask er to forskjellige ting:-) Quarter cask har du helt rett i at er whisky som kommer "rett" fra fatet uten og blandes ned i styrke. men quarter cask er noe kun laphroaig har, en gimik fra dem.. Poenget mitt var at quarter cask ikke er 1\4 cask strengt og 3\4 vanlig. det kommer fram i linken jeg la ved... Egentlig ikke viktig, men tenkte du var interisert i og se hva quarter cask egentlig er.....

Link to comment
Share on other sites

Cask strength og quarter cask har overhodet ingenting å gjøre med hverandre. Kobble har vel forsåvidt rettet opp i det.

 

Når det gjelder cask strengths er jeg enig i at de veldig ofte er å foretrekke foran whiskyer vannet ned til 40%.

With that being said, et par dråper vann i en cask strength vil frigjøre smak og dufter man ikke vil finne ellers.

Skal det være "rammest" mulig kan man likegodt kjøpe seg Korskenkorva 60%.

 

Men det er no bare min mening.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

SIt has long been noted however that whisky bottled at full strength and diluted in the glass tastes superior to the same whisky diluted at bottling."

(Sant som det er sagt!)

 

Min erfaring også med vanlig Laphroaig kontra Laphroaig Cask Strength. Syns også at Cask'en hadde mindre ettersmak dagen etter - der kan den vanlige Laphroiagen etter min erfaring være litt slem....

 

Når det gjelder Lagavulin, så har jeg smakt 16 + etpar dyrere varianter (Distillers edition osv). Foretrakk 16 - de dyrere var litt kjedelige i forhold etter min mening.

 

stemningsbilde fra stambula hvor det er rikelige muligheter for smakstesting:

3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kom heim frå hjortejakt i Skottland nyleg, og plukka med eit nytt bekjentskap frå flyplassen i Aberdeen: Smokehead. Ein skotte påstod at whiskyen blir produsert på Lagavulin sitt destilleri. Whiskyen var god den, som ein litt eplekjekk veslebror av Lagavulin.

 

Nokon som veit meir om røykhodet?

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen grunn til å ha angst for vann i whisky imho. God whisky tåler faktisk ganske mye, også 40% tåler en splæsj.

 

Det har ingenting med å være tøff eller ikke, jeg har også stått ved Glommas bredd - sent med norsk husflid av kurrant kvalitet og uten noe å blande med, det har med å få med seg den gode smaken av whisky. Annen god sprit, f.eks. Calvados og Armagnac (sært skal det være) synes jeg er best som den er fra flasken.

Link to comment
Share on other sites

Etter nedskjæring av en og en halv hjort og morgendagens hjortejakt planlagt passer det med en "uttaker".

Strathisla 12 years pure singel malt,helt ok men ikke noe særegen smak. Kanskje den åpner seg mere med litt vann.

Anyway London til helga og da blir det vel ei krukke på utreise og ei på hjemturen.

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Fruen overrasket med noe godt i kofferten, etter seminar på Kil fergen.

En Highland South Whisky

 

Glengoyne 12 år 100proof 57,2% Cask strength

 

. :shock: .

 

"den satt i fulekassa"

 

Eg e en av de som ALLTID dikker whiskyen bar, men her må eg nok innrømme til High Power at det gjorde seg godt med litt vann.

Ellers en meget god Whisky

Ikke for nybegynnere :wink:

Kansje eg tar med meg den på neste kammertreff i Bergen, kan måle seg med sleggesaften til Mauser 68.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Til en avveksling fant jeg ut heromdagen at jeg måtte prøve noe nytt fra den norske pusheren. Ei flaske med The Singleton fant veien ned i handlekurven da jeg likevel var innom for etpar krukker vin til søndagsmiddagen, og litt av innholdet befinner seg i et glass foran meg nå.

 

The Singleton er fra Speyside, og har en del av Speyside-elegansen. Den er relativt mørk, nesten kobberfarget og betydelig fyldigere enn de Speyside'ne jeg omgås oftest (Glenlivet og Cragganmore), men det er ennå et stykke igjen til den kan sammenlignes med freksempel The Macallan (som absolutt er i søteste og fyldigste laget for min smak). Lett, mildt torvpreg og veldig diskret, knapt merkbar røyk. Nesten honningaktig på lukt, men også med litt krydder. Vil passe fint som et alternativ til konjakk etter middagen.

Link to comment
Share on other sites

Sako 30-06 sa:

The Singleton er fra Speyside, og har en del av Speyside-elegansen. Den er relativt mørk, nesten kobberfarget og betydelig fyldigere enn de Speyside'ne jeg omgås oftest (Glenlivet og Cragganmore), men det er ennå et stykke igjen til den kan sammenlignes med freksempel The Macallan (som absolutt er i søteste og fyldigste laget for min smak). Lett, mildt torvpreg og veldig diskret, knapt merkbar røyk. Nesten honningaktig på lukt, men også med litt krydder. Vil passe fint som et alternativ til konjakk etter middagen.

 

Singelton står også som en"after-dinner dram" i Wallace Milroy's Whisky Almanac :wink:

 

Var innom "butikken" her om dagen, da havnet det en Springbank 10år i kurva!

Den skal bli spennende å smake på i løpet av helgen :D

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Litt i overkant av hva jeg er villig til og gi for en flaske whisky, men hadde jo vært gøy og smake :P

 

http://www.adressa.no/kultur/vin/article1551702.ece

 

Man forventet bud på over én million kroner, men prisen ble utrolige 2,76 millioner kroner da whiskydestilleriet The Macallan auksjonerte bort sin eldste single malt whisky noensinne.
Link to comment
Share on other sites

Da har det komt to tilskudd til min "lille" Whisky/whiskey samling.

 

Lagavulin 16 år SM, en gammal kjenning, men nå endelig i samlingen min (come to papa). :mrgreen::mrgreen:

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

 

The Arran 10 år SM, :shock: ny og ukjent for meg, med en skarp (litt beisk) smak, god men spesiell. :D

 

Vil komme tilbake med en mer utfyllende testing :wink: av denne, da smaksløken mine var "litt sliten" når denne ble inntatt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk presang av kona ved vår siste bryllupsdag. En McGillops caske strenght whisky 1991 årgang. Jeg pleier ikke kjøpe caske strength whisky ,og å drikke denne ren blir for sterkt. Det blir litt "sprit" smak når den er ren. Men med 1/3 vann i er den perfekt og den gode smaken kommer fram. Godt vann. Jeg synes også at å ha en skvett vann i en 40% whisky går an av og til.

Link to comment
Share on other sites

Har du fåt testa Arranen noko meir, MADMADS? Sjølv hadde eg tidlegare i år ein Arran Single Cask,destillert i 1998. Den var til og med individuelt nummerert i rekkefylgja av flasker tappa av tønna (56/194). Utruleg spanande sak. Det er ganske artig med whisky frå eit såpass ungt destilleri. Det vart vart vel starta i 1995, eller noko slikt, som det aller fyrste lovlege destilleriet på øya Arran nokonsinne

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hei! har de siste uke begynt å interessere meg for whisky, alt jeg har erfart til nå er en ved nevn Jameson. som etter hva jeg har lest bare skal være helt grei og funke til irish coffee. men, nå vil jeg prøve en skikkelig whisky som allikevel passer for en nybegynner. Det finnes to forskjellige jeg har sett anbefalinger for nybegynnere til. de heter glenfiddich og highland park. problemet er at jeg akkurat har fyllt ** år -.- og klør etter å få smake alle de forskjellige godene som man virkelig koser seg med. noen som har tips til hvilken flaske som vi treffe best for meg? og evt. en vei å gå innom bestemte whisky'er? :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Prøvde forrige helg ein whisky som het Talinsker. Denne smakte rett å slett gammel bandasje skal det være sånn?

Det eg lurer på er denne regnet som god? For da gir eg opp testing og smaking,å holder meg til blended i stedet.

 

Tallisker er en av de beste single malts fra vestkysten av Scotland.

Svært typisk smak med anelse av bla. jod, sjø, tang, tjære, torvrøk, gammelt båtnaust, og ifølge en god venn, "kaismurning".

Med andre ord; Himmelsk :mrgreen:

Om du ikke syns den er god, er nok ikke dette den rette typen whisky for deg tydeligvis :wink:

 

Forøvrig har det nylig vært VM i whisky i Stockholm, og de tre beste i kategori røkt er.

1. Bowmore Darkest Islay Single Malt, 15 yrs

2. Ardbeg 10 yrs

3. Lagavulin Single Malt 16 yrs

 

Artig at tre av mine egne favoritter er på topp :D

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om Gamle Erik, dokkabukken og undertegnede kan tilbringe noen trivelige timer sammen :mrgreen:

Selv om jeg har mine favoritter ute i havet vest av Skottland, så kommer Balvenie Single Barrel i toppsjiktet blant Speyside-whiskyene. Og jeg regner med at det ikke hadde ført til håndgripeligheter om jeg satte en flaske årgangstappet Talisker på bordet heller :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det spørs jo selvsagt hva du mener med "normal mengde whisky", men en spiseskje høres uansett ukristelig ut for alt mindre enn en tønne. Jeg tør ikke si hva jeg selv anser for en normal mengde, men selv synes jeg vann gjør seg best først dagen etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Med eller uten vann og evt. mengde vann er individuelt for hver whisky og må prøves ut. De fleste cask strength whiskyer skal tilsettes vann for å frigjøre aromaen, ellers smaker de omtrent bare råsprit.

Stjerneeksempel: Skjenk opp en normalporsjon Laphroaig Original Cask Strength, ta en liten slurk og kjenn på smaken. Den er kjedelig og bortimot smakløs og uten ettersmak. Tilsett så en liten skvett vann, gjerne bare noen få dråper. Legg merke til at du ser en liten uklarhet spre seg i væsken. Når dette har fordelt seg jevnt kan du ta en ny smak - det blir en eksplosiv opplevelse med laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang ettersmak.

Whiskyer tappes i cask strebgth fordi de da bevarer aromaen bedre enn når de blir blandet ned ved tapping. Dette har med smaksopplevelse å gjøre, alkoholstyrken er uten betydning.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om Gamle Erik, dokkabukken og undertegnede kan tilbringe noen trivelige timer sammen :mrgreen:

Selv om jeg har mine favoritter ute i havet vest av Skottland, så kommer Balvenie Single Barrel i toppsjiktet blant Speyside-whiskyene. Og jeg regner med at det ikke hadde ført til håndgripeligheter om jeg satte en flaske årgangstappet Talisker på bordet heller :wink:

 

 

Hmm bare jeg som har vært ekstremt uheldig da kanskje. Har en balvennie single Barrel som har en lei ettersmak av pepperminte.. Kjennes ut som tannkrem :-S

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at jeg enda en gang må stålsette meg for å sette frem vannmugga. Jeg har sant å si ødelagt en del whiskyglass med å blande inn vann, bare for å prøve slike ukristelige anbefalinger. Men denne gangen skal jeg prøve med en cask strength jeg har stående. Så får vi se. Kanskje jeg konverterer, men det blir i så fall bare delvis. For sist, da jeg blandet ut, jeg tro det var Talisker, Highland Park og et par til, syntes jeg resultatet ble trist og vassent.

En gang barbar, alltid barbar.

Link to comment
Share on other sites

Kobble

 

NB! Du behøver ikke å pusse tenner før du drikker Whisky, og hvilke tannkrem bruker du ?

 

Høres ut som en skrekkelig feilvare , har ALDRI hatt den opplevelsen med mine flasker, har dog smakt litt forskjell mellom ulike flasker fra ulike fat, men det er jo en del av sjarmen.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Har du fåt testa Arranen noko meir, MADMADS? Sjølv hadde eg tidlegare i år ein Arran Single Cask,destillert i 1998. Den var til og med individuelt nummerert i rekkefylgja av flasker tappa av tønna (56/194). Utruleg spanande sak. Det er ganske artig med whisky frå eit såpass ungt destilleri. Det vart vart vel starta i 1995, eller noko slikt, som det aller fyrste lovlege destilleriet på øya Arran nokonsinne

 

Har nå prøvd å gå igjenneom Arran 10 år SM Whiskyen min nå med en en vitenskapelig komparativ (sammenlignenede) subjektiv :wink: metode. Arran er en god Whisky, litt skarp og "tørr" på smak, Har prøvd å blande den med litt vann uten at jeg syntes den ble noe serlig bedre.

Det er ikke en Whisky som eg vil sette på min "ti på topp" liste.

 

Føler at eg heller vil anbefale folk å kjøpe noe annet.

 

Den vil selvfølgelig fremdeles brukes i komparative vitenskaplige studier av ulike typer Whisky. :D:wink:

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om Gamle Erik, dokkabukken og undertegnede kan tilbringe noen trivelige timer sammen :mrgreen:

Selv om jeg har mine favoritter ute i havet vest av Skottland, så kommer Balvenie Single Barrel i toppsjiktet blant Speyside-whiskyene. Og jeg regner med at det ikke hadde ført til håndgripeligheter om jeg satte en flaske årgangstappet Talisker på bordet heller :wink:

 

Kunne fint vært med på en slik dugnad ja :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver nok "min" Balvenie på kontoen individuelle egenskaper tønne til tønne, men hadde hørt såpass mye bra om den at ble relativrt skuffet når smakte på den. Har og en kamerat som har en forkjærlegheit for balvennie som fikk en smak og han synes og den var nokså laber på smak;) Men får finne den fram en dag og teste på nytt...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da eg eg av helsemessige grunner (sår hals og stygg hoste(helt sant)) sitter nå å drikker Whisky for å bli bedre, har eg funnet meg en GlennFiddich Solera Reserve 15 SM.

Dette syntes eg er en god og smakfull whisky som eg vil anbefale til andre.

 

Den kan ikke sammenlignes med "standar" Glennfiddich 12 SM, som eg synes er en "tam" whisky med lite smak og fylde.

 

Skål for de med sår hals og andre helsemessige grunner må ta seg en Whisky.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Hei, noen av dere som har smakt Strathisla 25 YO? Jeg drikker egentlig mest cognac og har aldri brydd meg om whisky, men jeg smakte denne på Bishop's Arms i Örebro og ble frelst. Desverre finnes den ikke lengre i det norske vinmonopolets utvalg og jeg sliter med og finne en måte og skaffe denne på....Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...