Jump to content

Whisky


Kobble

Recommended Posts

Jeg har da stillet nysgjerrigheten min mht. Lagavulin 12 år cask strength, bestilte en flaske og fikk den i grei tid før helgen heldigvis :D

 

Den er i høyeste grad verdt pengene, faktisk et røverkjøp til 600,- pr. flaske. Jeg er ikke så kjempeglad i lagavulin "standard" 16 år, synes den er litt vel "lapskaus" med veldig mange inntrykk og ulike smaker, litt påtrengende nesten. Denne 12 år cask strength synes jeg er enklere og slik sett mer tiltalende, minner mer om favorittene mine, som er Ardberg 10 år standardtapning og Laphroaig 10 år cask strength.

 

Denne lagavulin 12 år lukter ikke så mye, litt sprit og litt tønne, veldig lite røyk egentlig. Smaken er typisk Islay med røyk- og myrpreg, ikke overveldende mye smak helt umiddlebart, men god og rund, ganske søtlig (litt honningaktig) med helt super ettersmak. Jeg liker å blande f.eks. Ardbeg med litt (1/4 eller 1/3 når det er "cask strength") iskaldt vann, til og med en liten isbit er ikke feil, men denne lagavulin`en smakte meg ikke i det hele tatt når den var kald, ved nesten romtemperatur ble det en helt annen drikk, veldig mye bedre. Men vann synes jeg den trenger, 2 til 1 whisky og vann for meg, ikke fordi den endrer så mye smak egentlig, men for å ta av spritsmaken.

 

Denne anbefaler jeg varmt!

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Sitter i skrivende øyeblikk og nyter nogle edle dråber Bruichladdich islay single malt.

Kan absolutt anbefales!

 

Smakte på en cask fra samme brenneri, veeel.. kan godt sammenlignes med da man fant ut at tissemannen kunne brukes til mye mer enn bare å tisse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Åpner med å si at jeg er veldig glad i whisky, så legg ned sablene selv om dette er et drinkforslag :)

 

Har enda ikke møtt en norsk bartender som får det til eller har hørt om den, men i Stockholm har jeg fått kjøpt den.

 

Drinken heter Penicillin og består av: Laphroaig, blended (spiller ingen trille hvilken), honning/ingefær-sirup og sitronjuice.

 

Smaker godt!

Link to comment
Share on other sites

Siden noen drister seg til å nevne whisky drinker her, må jeg ta med mine to favoritter. Nr. 1 nytes på jakt og ellers i marka. Jeg tar ei teskje brunt sukker i bunnen på en stor kopp, så tømmer jeg oppi en skvett av den whiskyen jeg måtte ha for hånden, og skulle dette slumpe til å være en god highlander , so bee it. Resutatet blir bra likevel. Så tømmer jeg oppi en slik cappuchin, rett i koppen pulverpose,før jeg fyller på med varmt vann. Og topper med en boks med spraykrem fra en statoil . Jeg blir alltid leirens midtpunkt med denne fattigmanns versjonen av irish coffee.

 

Den andre leste jeg i ett av disse magasinene som ligger i seteryggen foran deg på flyet. Whisky og elpejuice og is. Jeg syntes det hørtes helt unaturlig ut da jeg leste dette, men måtte prøve. Og det er en veldig god og enkel kombinsjon som faktisk smaker svært godt. Men man behøver jo ikke bruke sin beste 18 åring når man lager dette...

Link to comment
Share on other sites

En absolutt favoritt :D . Chaps at malt beskriver den som: Tykk, stikkende røyk. med antydning til kippers, tang, epleskall. Frisk og velduftende. Fyldig med store skyer av røyk og vulkansk, pepperaktig torv. Intens. Denne har jeg mange gode timer ved leirbålet med. En ettersmak som varer og som kommer opp med stadig nye smaker etter at den er svelget. Løp og kjøp. :P

Link to comment
Share on other sites

Talisker er av høy klasse. Den er litt mildere i røyksmaken enn Islay-whiskyene, og, som utførlig beskrevet over, med lang og kompleks ettersmak. En sann nytelse.

Det er også vel verdt å prøve årgangstappinger derfra, de jeg har prøvd er enkelt og greit himmelske !

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen!

 

Mitt første innlegg, også blir det om whisky og ikke børse/jaktrelatert! Men vi kan vel være enige om at whisky er en del av hele hobbyen? Lade-Lagavulin, bål-Bruichladdich osv....sikker på at vi kan finne mange varianter...

 

Jeg er Islay-mann på min hals, med en stor favoritt i Lagavulin's 16-åring. Men det har jo gått på Laphroaig triple Wood, Ardbeg cask o.l. i fleng.

 

For oss Islay fans finnes det også en super irsk whisky som er veldig drikkendes: Connemara peated single malt. Videre har irene lang tradisjon i single-pot brygging, og Redbreast er en så god whisky at den må man egentlig bare prøve.

 

Usa er vel ikke verdt å nevne her, men Jack Daniels Single Barrel er en utmerket søt og god whisky, nesten som dessert.....men ikke kast stein på meg nå da! Vi har vel alle smakt forbuden frukt eller....?

 

God Påske!

 

Lars-Erik:)

Påskemeny: Lagavulin, Redbreast, Talisker og Glenkinchie......hva er deres??

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Fikk på bursdagen her om dagen en flaske med Ardbeg 10 års...

Det er første gangen jeg virkelig smaker whisky med såpass røksmak (og lukt).. må innrømme at jeg har drukket "lettere" whisky tidligere.. :lol: og vil gjerne dele mine erfaringer....

 

Det drev i nesa når korken ble åpnet. Føltes om jeg hadde en munnfull bålrøyk i munnen ved første slurk, og når den ble svelget føltes halsen som tunnelen til ett kaldrøkeri.. I magen fordelte røksmaken seg og jevnet seg behagelig ut. Første slurken var jeg bare sånn måtelig imponert.

Den andre slurken var bedre, og etterhvert som den stod i glasset og godgjorde seg så ble smaken nærmest rund. Eller kanskje var det mine smaksløker som ble bedre vant.. ? :oops:

 

Jeg ville virkelig smake på drikken, og drakk den romstemperert, uten vann eller is, fra ett konjakkglass.

Må si jeg etterhvert ble mer og mer fornøyd med smaken. Dog kunne jeg noen ganger tenkt meg ett glass kaldt vann ved siden av. Kanskje mer ved siden av enn oppi.

Jeg klarte meg med ett glass med ganske få dråper på en kveld. Det er definitivt ikke en whisky for å drikke mengder av, men for å avnyte dråpene med andakt og følelse. Kanskje ilag med en sigar..

Men det blir definitivt ikke siste gangen!

 

En ny whisky er lagt til lista...

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Ardbeg er også en av mine favoritter :D

Anbefaler deg å ha noen dråper vann i glasset, det frigjør duft og runder av smaken en smule slik at hele opplevelsen blir mere harmonisk.

Har vært på flere destilleribesøk i Scotland, og anbefalingene med en "wee drop of water" kommer derifra.

Den amerikanske skikken med whisky on the rocks i store åpne "tumblers" gjør at både duft og smak forsvinner.

Ser tøft ut på film, men smaksopplevelsen går rett vest.

Link to comment
Share on other sites

Welcome to the dark side :mrgreen:

Ardbeg er en god representant for Islay-whiskyene, og kommer høyt på min liste også. Kan også trygt anbefale Laphroaig Quarter Cask. Og for begge disse bør du ta deg god tid til å nyte hvordan ettersmaken utvikler seg leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeenge.

Link to comment
Share on other sites

Endte opp med en flaske Scapa 16 y.o. på Keflavik i sommer. Ting kan tyde på at dette er den siste av det slaget jeg drar med meg hjem for egen regning i overskuelig framtid. Av andre whiskyer jeg har smakt minner den meg om en litt forfinet utgave av Old Pulteney 12 y.o. men dette er ikke min stil. Skjønner at noen kan mene at denne har mer "ekte" whiskysmak enn Laphroig o.l. da denne ikke har noen røyksmak å gjemme seg bak. Dem om det.

Link to comment
Share on other sites

Stemte quarter kask, men kunne like gjerne gitt min stemme til famous grouse.

Hvert til sitt bruk.

 

Fikk en flaske quarter cask i 30 års gave, den ble sprettet i anledningen.

Da det ikke var så mange whiskey kjennere i laget, var litt forskjellige reakjsoner på dette fludiumet..

Far måtte ty til utblanding, pepsi max stod nermest.. :shock: -> tok en sup til før han unnskyldte seg fra bordet..

Bestemor nippet, brekte seg, shottet resten.

Har faktisk en liten skvett igjen, men den er forbeholdt "dottsup", så vi får se utover høsten om jeg greier å tømme den :wink: Jeg synes den er veldig god, utblandet med en lite dråpe vann.

Link to comment
Share on other sites

Liker man litt "myrete" whisky - kan black grouse være et rimelig greit alternativ.

 

Jeg liker ikke myrsmak - og synes at en billig Lord Calvert er verdt hver en promille :winke1:

 

Hvis jeg skal bruke månedslønnen min på whisky - er DeWars Signature - førstevalget :wink:

 

Polet har den ikke i sine lister :(

Link to comment
Share on other sites

Da det ikke var så mange whiskey kjennere i laget, var litt forskjellige reakjsoner på dette fludiumet..

Far måtte ty til utblanding, pepsi max stod nermest.. :shock: -> tok en sup til før han unnskyldte seg fra bordet..

Bestemor nippet, brekte seg, shottet resten.

 

:mrgreen: de tyngste Islay whiskyene er gjerne ikke særlig nybegynnervennlige

 

Men høres ut til at den eldre garde her tok det sporty og holdt seg til slagordet "Er det brennevin , så skal det ned!" :P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Etter mye skryt av Lagavulin 16YO her på forumet, falt jeg for fristelsen mens jeg var i Danmark på jobb denne uken.

Svippet innom grensehandelen i Aventoft og der sto en slik flaske til DKK 345.

 

I taxfree på Billund stod det en Lagavulin Distillers Edition Double Barrel til DKK 450.

Frøkna som jobbet der ble skjelven i knærne da jeg spurte om den var verdt å ta med seg.

Tok det som et klart "Ja"!

Flasken var merket Nr 4 av 500. Distilled in 1996, bottled in 2012.

 

Det jeg har i skapet i dag er bl. a.: Old Pulteney 12YO, An'Cnoc 12YO, x antall MaCallan, Glenlivet 15YO, Dalmore 15YO, Auchentoshan 12YO, Glenfiddich 15YO, Glenmorangie 10YO, Ardmore 15YO ++

 

Hvordan blir Lagavulin 16YO og Distillers Edition DB i forhold til de her?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har i skapet i dag er bl. a.: Old Pulteney 12YO, An'Cnoc 12YO, x antall MaCallan, Glenlivet 15YO, Dalmore 15YO, Auchentoshan 12YO, Glenfiddich 15YO, Glenmorangie 10YO, Ardmore 15YO ++

 

Hvordan blir Lagavulin 16YO og Distillers Edition DB i forhold til de her?

 

de du lister opp er jo mest highland , og noen speyside og lowland.

 

Jeg vil si Lagavulin 16 er noe helt for seg selv, en nesten oljeaktig "konsistens" , og etter min mening den mest avrundede av de kraftige Islayene

 

Du får komme med tilbakemelding når du får smakt på den

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har i skapet i dag er bl. a.: Old Pulteney 12YO, An'Cnoc 12YO, x antall MaCallan, Glenlivet 15YO, Dalmore 15YO, Auchentoshan 12YO, Glenfiddich 15YO, Glenmorangie 10YO, Ardmore 15YO ++

 

Hvordan blir Lagavulin 16YO og Distillers Edition DB i forhold til de her?

 

de du lister opp er jo mest highland , og noen speyside og lowland.

 

Jeg vil si Lagavulin 16 er noe helt for seg selv, en nesten oljeaktig "konsistens" , og etter min mening den mest avrundede av de kraftige Islayene

 

Du får komme med tilbakemelding når du får smakt på den

 

Åpnet 16YO nå i kveld.

 

Førsteintrykket var at den var kraftig, men ikke stram. Nå ned i glass nr 2 må jeg si den vokser på meg, eller omvendt.

Uansett angrer ikke på kjøpet:)

 

En fin måte å bli kjent med en litt mer "avansert" Whisky.. Litt tyngre men ikke så stram og røyka som en Laporaig...

 

Et sidesteg og en litt annen bane enn de smoothe Highland whiskyene som smaker som smør.

Jeg må si jeg har funnet nytt land som må utforskes:)

 

Skål!

Link to comment
Share on other sites

Islay er et meeeeget fint feriemål...
Har dessverre ikke vært der ennå, men det står høyt på ønskelisen å inspisere tomten min der :mrgreen:

For de uinnvidde: En kvadratfot myr som Laphroaig får skjære torv på. Dette gir meg og alle andre medlemmer av Friends of Laphroaig krav på en dram hver gang vi skulle finne på å besøke destilleriet.

Link to comment
Share on other sites

Islay er et meeeeget fint feriemål...
Har dessverre ikke vært der ennå, men det står høyt på ønskelisen å inspisere tomten min der :mrgreen:

For de uinnvidde: En kvadratfot myr som Laphroaig får skjære torv på. Dette gir meg og alle andre medlemmer av Friends of Laphroaig krav på en dram hver gang vi skulle finne på å besøke destilleriet.

 

 

det minner meg på at jeg må finne ei ramme til "tomtebekreftelsen" min og henge opp i ladebua;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...