Jump to content

Whisky


Kobble

Recommended Posts

  • 1 month later...

Hadde ett lite "smaksseminar" hos naboen i helgen der 7 sorter ble kvaltetsikret, og det ble tatt en komarativ (samenlignede) smaks testing med de ulike sortene, og mellom de ulike sortene. Det ble gjort på en god kvalitativ metode.

 

Eg stilte med:

 

Macallan Elegancia 12 år SM

 

Glenlivet 12 år SM

 

Laphroaig 10 år SM

 

Glenfiddich Solera Reserve 15år SM

 

Singleton 12

 

Annen deltaker stilte med:

 

Tullamore Dew (irsk)

 

Higland Park 18 SM

 

Etter flere timer med kvalitativ metodisk smaking, kom gjengen til (tre stk) at

Macallan Elegancia 12 år Singel Malt var en "STOR" posetiv overraskelse, med en frlott og god fylde og mye smak.

Nytt for meg var Higaln Park SM 18 år som var en virkelig god Whisky med igjen stor fylde og god og rund smak. Denne BØR alle Whisky smakere få seg en flaske av.

Det ble også prøvd med små mengder med vann i disse "smaksobjektene" uten at det ble noe bedre gastonomisk nytelse for det. Det ble vel tidlig fastslått adt "smaksobjektene" var best BAR.

 

Men som sagt var det Macallan Elegancia 12 år SM som utvilsomt var den "beste" i dette "løpet".

Så løp og kjøp.

 

I går slet eg med med maltinntolleranse :roll: , primært Singel Malt :mrgreen: .

På grunn av for mye Laphroaig 10 år SM luket det "råtene kaistolper" når eg måtte lette på trykket. :oops::oops:

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

whisky bør med på tur. Jeg har ikke greie på whisky, men drikke trolig for mye av det. For min del blir det stort sett de rimeligste som handles inn. Gjengangere er Famous, ballentines (har appropos prøvd å starte Ballentines day som et alternativ til Valentines day... ), Jameson, og Upper ten. En periode hadde de Vat 69 på det lokale polet. Den kjøpte jeg først og fremst pga Band of brothers-serien....... En annen jeg savner er Fat trout. De har en nå også, men i en annen variant som smaker kvistlakk i forhold til den lysere forgjengeren. Jeg innser nå at dette er et innlegg av liten kvalitet, men moralen må være at omtrent all whisky smaker fortreffelig rundt bålet!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Har i dag starte på ferien, og sitter nå med et glass med Oban SM 14 år, har tatt "sikte" på en Macallan 12 år SM Elegancia som oppfølger.

 

Til de som skal ut å reise, og lurer på hva de skal kjøpe på Taxfree i et stresset sekund vil eg anbefale 3 gode,

ikke fordyre Whiskyer:

 

Glennlivet 12 år SM

 

Glenmorangie 12år SM

 

Macallan 12år SM

 

Detter er gode "runde" whiskyer "alle" liker.

 

God tur, og god ferie. 8)8)

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Caol Ila 12 år, laphroag 10år, laphroag quarter cask (med noen dråper vann) er bare rett og slett perfekte til det meste, men den absolutte favoritten er lagavulin 16 år. Perfeksjon!

 

Blended whiskyer har jeg enda mindre peil på, men Islay mist og bushmills er ok for kosens skyld om man vil ha noe ikke så utfordrende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at jeg enda en gang må stålsette meg for å sette frem vannmugga. Jeg har sant å si ødelagt en del whiskyglass med å blande inn vann, bare for å prøve slike ukristelige anbefalinger. Men denne gangen skal jeg prøve med en cask strength jeg har stående. Så får vi se. Kanskje jeg konverterer, men det blir i så fall bare delvis. For sist, da jeg blandet ut, jeg tro det var Talisker, Highland Park og et par til, syntes jeg resultatet ble trist og vassent.

En gang barbar, alltid barbar.

 

 

Man kommer langt med et par dråper. Selv kjører jeg 7 dråper på 4cl quarter cast (47abv) og for meg fungerer det udmerket.

Link to comment
Share on other sites

Caol Ila 12 år, laphroag 10år, laphroag quarter cask (med noen dråper vann) er bare rett og slett perfekte til det meste, men den absolutte favoritten er lagavulin 16 år. Perfeksjon!

 

Blended whiskyer har jeg enda mindre peil på, men Islay mist og bushmills er ok for kosens skyld om man vil ha noe ikke så utfordrende.

 

De Whiskyene du anbefaler, er ikke akkurat allemanns kost.

Har alle selv :mrgreen: + Ardberg, og vil si at disse mer "skarpe" Whiskyene med et snev av "kaistolpe" smak som noen kaller det,

er for mer "spesielt" intresserte.

Synes selv at dette er gode Whiskyer, men ikke noe eg anbefale, til den "gemene hop", men mer for spesielt intresserte Whisky elskere. Vil her nevne High Power som er på "the dark side".

 

Problemet for "oss" whisky fantaster, er feil vi ofte gjør, er å anbefale whiskyer som ikke passer inn for nybegynnere.

 

Når eg har besøk av venner som ikke er så Whisky vante, begynner alltid med de "snillere" sortene, for deretter "utfordre" smakene deres.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Dette er så nært du kommer flytende gull etter min ringe mening* (men hva-det-nå-skulle-være-fra Laphroaig er heller ikke å forakte):

triplewood.jpg

 

*Forbeholder meg retten til å skifte mening dersom jeg skulle komme over Laphroiag 15 år eller eldre (eller hvis himmelen faller ned og det skulle vise seg at det faktisk finnes bedre whisky enn L.).

Link to comment
Share on other sites

Vurdere og prøve finne en 18åring i Skottland til uka

 

Det prøvde jeg i fjor! Men endte opp med å kjøpe whisky :)

 

Men uansett, rasket med meg The Arran Malt på polet for et par uker siden. Nyere produsent uten historien som resten støtter seg på, men svært god på smak! Ble veldig positivt overrasket, veldig skarp, men ikke så mye røyksmak som den diskutert rett over ;)

Link to comment
Share on other sites

Har selv Laphroaig Quarter Cask SM, som er en skikkelig "smaksbombe" som kan anbefales, i ikke for store mengder.

 

Ellers vil leg anbefale Glenlivet 18 år SM, og Highland Park 18 år SM, som kansje de to beste whiskyene eg har smakt.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Vil her nevne High Power som er på "the dark side".

Come to the dark side, our drinks are smokin' 8)8)8)

 

Og til dere som skal handle utenlands, her er et forslag:

Se etter spesialtappinger fra de destilleriene dere har som favoritter. Single cask og årgangstappinger er produksonsbatcher som er bedre enn det som går inn i den ordinære produksjonen.

Link to comment
Share on other sites

 

De Whiskyene du anbefaler, er ikke akkurat allemanns kost.

Har alle selv :mrgreen: + Ardberg, og vil si at disse mer "skarpe" Whiskyene med et snev av "kaistolpe" smak som noen kaller det,

er for mer "spesielt" intresserte.

 

Problemet for "oss" whisky fantaster, er feil vi ofte gjør, er å anbefale whiskyer som ikke passer inn for nybegynnere.

 

Når eg har besøk av venner som ikke er så Whisky vante, begynner alltid med de "snillere" sortene, for deretter "utfordre" smakene deres.

 

MADMADS

 

Jeg legger meg langflat og konkluderer med at du har helt rett:-p hehe.

Er nok en Islay fanatiker og siden jeg begynte i den retningen uten å ha gått fra silkemyk smak med hint av vanilje og duggfriske enger og hva enn de sier og gikk rett på kaistolper innsmurt med tjære som er kastet på bål av gærne skotter på en forblåst plass overfylt av destillerier er nok anbefalingene deretter.

 

Men har mot alle odds hatt massiv suksess med å introdusere lagavulin 16 først og fremst. Deretter laphroag qc og caol ila til folk som ikke likte whisky med stor suksess. Ikke så stor suksess for min lommebok dog:-p

Misjonering er først og fremst givende for sjela:-p

 

Lagavulin 16år og en god cohiba sammen er forøvrig også balsam for sjela under alle omstendigheter man vil nyte livet.

 

Men som du sier, er nok mer for "spesielt" interesserte:-)

Link to comment
Share on other sites

En mann i 30-årene slapp fra det med skrekken etter å ha blitt omringet og forsøkt "påseilet/rennt i senk" av 3 flasker Whiskey natt til Lørdag i indre Nordfjord.

I et intervju dagen derpå sier den lettere skjelvne mannene at flaskene dukket opp på den private bedriftsavslutningen på kvelden og startet umiddelbart

å by på seg selv og ble gradvis mer pågående utover kvelden. Andre festdeltakere som Kammeret har vært i kontakt med sier i dag at det kan virke som

om flaskene tidlig pekte seg ut lettere drikkfeldige personer i selskapet og prøvde å dra desse med seg rundt hjørner og i avkroker for å utnytte de. "Vi kunne

se at noe var galt da vedkommende forsøkte å sykle hjem med varierende hell" sier kollegaene til den Whiskey-pårørte videre. "Vi hadde ikke annet valg enn å

ringe Politiet som senere kom og pågrep de pågående flaskene som endte opp i fylle-arresten.. Flaskene er ennå ikke identifiserte - men brukte seg i mellom

navn som "Tullemors dugg" "Jemsen" og "LaFrååjjg" Politiet ber vider om at enslige bør være på vakt om lignende omreisende banker på og f.eks spør om vann

eller å låne dassen.

 

Mannen i 30-årene sier videre fra sofaen at ha ikke vil la seg skremme fra videre festdeltakelser fremover sommeren, men at folk bør vite at pågående flasker

kan være et problem og at folk bør "ta grep" og evt beskytte seg med et drikkegrunnlag i den forbindelse.

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Dette er så nært du kommer flytende gull etter min ringe mening* (men hva-det-nå-skulle-være-fra Laphroaig er heller ikke å forakte):

 

*Forbeholder meg retten til å skifte mening dersom jeg skulle komme over Laphroiag 15 år eller eldre (eller hvis himmelen faller ned og det skulle vise seg at det faktisk finnes bedre whisky enn L.).

 

Ser ut til at vi er rimelig samkjørte på smak :D

 

Har denne stående, men har ikke funnet rette anledningen til å sette hull på den ennå;

Laphroaig_berrys.jpg

 

Denne har jeg klokketrua på. Jeg må manne meg opp til å investere i en slik en av ett eller annet slag :roll:

Port%20Ellen%2029yr.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Er nemlig noget usikker på hvilken whisky som skal få æren av og bli med i år. Ligger og vipper mellom Lagavulin 16 og Talisker 18. Tror at en god røyka øywhisky vil gjøre seg på hytta, selv om en fruktig highlander er min absolutte favoritt whisky(Glengoyne 17).

 

Talisker 10 er jo halve prisen og like god da :)

Lagavulin 12 er også bra. Caskstrength

 

Hvis ikke kan du bestille black bottle da. veldig bra røyk-whisky i forhold til prisen :) rundt 360 kr.

Link to comment
Share on other sites

Tror faktisk d ble en laga 16 det året denne tråden ble laga :winke1: Men nu er der nytt år å ny whisky skal få være med.

ikke bestemt meg for hvilken enda, men kanskje en Bunahabain(el hvordan d nu skrives), smakte denne i skottland(både 12 og 25) og synes den var meget god.

 

MVH

K

Link to comment
Share on other sites

Har i dag starte på ferien, og sitter nå med et glass med Oban SM 14 år, har tatt "sikte" på en Macallan 12 år SM Elegancia som oppfølger.

 

Til de som skal ut å reise, og lurer på hva de skal kjøpe på Taxfree i et stresset sekund vil eg anbefale 3 gode,

ikke fordyre Whiskyer:

 

Glennlivet 12 år SM

 

Glenmorangie 12år SM

 

Macallan 12år SM

 

Detter er gode "runde" whiskyer "alle" liker.

 

God tur, og god ferie. 8)8)

 

MADMADS

Hvis man er glad i Glenmorangie, kan jeg anbefale Glenmorangie Quinta Ruban. Den har fått seg en liten ekstra lagring på portvinsfat. Ekstremt rund å fin i ettersmaken

Link to comment
Share on other sites

Jegermester, er ikke det en hostesaft ?

Kan jo prøve å bestille ratzeputz hvis jegern blir for tam

 

 

geewee: port ellen er vel litt for dyr til å drikke vel hehe. Tror ikke jeg hadde åpna den hvis jeg hadde hatt en :)

 

Tror faktisk d ble en laga 16 det året denne tråden ble laga Men nu er der nytt år å ny whisky skal få være med.

ikke bestemt meg for hvilken enda, men kanskje en Bunahabain(el hvordan d nu skrives), smakte denne i skottland(både 12 og 25) og synes den var meget god.

Har hatt lytt lyst til å prøve den, men har så mange flasker som må drikkes opp først.

 

Kan jo teste ut Johnny walker green label også. Den er ikke så dum

Link to comment
Share on other sites

Hei alle whisky elskere. føler veldig amatør på dette emne, men er like glad i godt drikke som dere for det. jeg drikke mer de "vanlige", og blant de fant jeg meg en favoritt her for en tid siden. det var johnny walker dobbel black. denne hadde nydelig rund smak, som jeg ville kallt for røyksmak eller no. hva syns dere???

Link to comment
Share on other sites

Dessverre så har aldri jeg greid hverken denne røyksmaken eller Bourbon Whiskey :!:

 

Jeg begynte for moro skyld å samle litt på whiskey for 2 år siden. Da bestemte jeg meg for å konsentrere meg i hovedsak om produkter fra Chivas Brothers. Målet var å ha en flaske av hvert, men med noen svimlende priser på enkelte flasker så får jeg heller vise måtehold. :roll:

Jeg tar heller samler interessen helt med ro, men kjøper ei flaske i ny og ne. Det nye målet er å ikke sprette noen av Chivas flaskene før jeg har 2 like flasker,- Tøft nok mål det :wink:

 

Her er den dyreste;

 

8chivas.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fant en ny type whisky for meg ihvertfall på systemet i Sverige idag. Abelour A'bunadh batch 35. Highland Single Malt 60,3% :shock: Krever noe mere vann enn normalt. Skikkelig smaksbombe av dimensjoner. Lagret på spanske Olorose sherryfat. Denne kan bli en av favorittene utover høsten :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dugget fra Tullamore-myrene er absolutt godkjent.

Lett og elegant, og smaker og dufter godt.

 

Imidlertid "ramlet" jeg over en flaske 12 Years Old Pulteney i forbindelse med en utenlandstur.

Den er fra Wick på nordøstspissen av Scotland, det nordligste destilleriet på det skotske fatlandet, og blir vel nærmest en Highland?

 

Forholdsvis lett, men samtidig fyldig i smaken. Masse røsslyng, honning, lett torvrøyk, nøtter og litt salt i ettersmaken. Mangler den utpregede røyk og jodsmaken fra vestkysten, men er absolutt drikkbar :D

Kalles ofte "The Yachtmans Whisky".

Venner som ikke er spesiellt whiskyelskere har faktisk funnet den velsmakende...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Må vel nesten nevne min favoritt, (som jeg ikke er sjokkert over at ikke er nevnt enda) selv om slemme monopolisten har sluttet å ta den inn til Norge :trist:

 

Penderyn Single Malt

 

Denne lille godsaken kommer fra Wales og kan anbefalles på det sterkeste,

smaken er rund og god, med lett hint av karamell mener jeg, fruen mener den smaker hoggorm :winke1:

 

Har ikke bilde så jeg legger med en link til den på produsentens hjemmeside:

http://www.welsh-whisky.co.uk/whisky-ra ... -malt.aspx" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Etter en solid overdose whisky i går ble jeg lett kvalm når jeg så denne tråden. Whisky er godt men man bør stoppe i tide. Ikke morro å ha et hue som føles som om det skal sprenges og gulpe whisky. Blir nok ei uke til neste gang jeg prøver meg på ei whisky flaske.

Link to comment
Share on other sites

Kom plutselig over denne tråden, og skal innrømme at jeg ikke har lest igjennom alle sidene, men endel, og vil hive meg på denne diskusjonen.

 

Jeg mener som de fleste andre at det å finne den beste whiskyen er helt umulig, for det varierer både fra flaske til flaske, spesielt om en kjøper single malts.

Og det varierer også fra dag til dag hva som treffer.

Når er det kommer til tur, så er det første som faller meg inn en fin Lagavulin 16. En whisky som jeg egentlig syns en kan kalle bål på flaske passer jo utmerket når en er ute i skogen. Men alt i måtehold. Det å få røyk på røyk kan noen ganger være litt tungt. Det kan være fint å variere til en litt annen type av samme sort, Caol Ila 12 syns jeg er veldig god. Den får man som en mini-flaske på polet, om en vil smake den først. Oban 14 passer, men den er litt mer sjø og salt.

 

Ellers kan en hive seg på mildere whiskyer som er bedre når en ikke er i det samme humøret, og for litt varmere og solfylte dager.

Glenfiddich 12, billig whisky, også har du Glenlivet 12. Her slipper du unna de tunge røykfylte smakene.

Som dere ser er jeg mest glad i single malts. Blended er bra det og, men det kan fort bli en whisky en drikker for å drikke mye, og ikke for å kose seg på samme måten. Jeg syns whisky er laget for å kose seg med, og da får det heller koste noen kroner mer for en flaske siden den varer ganske lenge. Men jeg må personlig si at det er verdt å investere noen ekstra kroner om du ikke skal helle flaska rett ned. Man merker fint et hopp i kvaliteten ved å legge til en hundrelapp eller to fra de billigste whiskyene.

 

Også et siste tips til alle som er helt ferske i det her (som ikke det ser ut som det er mange av) er å smake andre typer om dere ikke liker den første, andre eller tredje. Og gjerne smake de igjen senere. Det er som å velge middag på menyen, det er ikke alle dager det passer med fisk.

Link to comment
Share on other sites

Også et siste tips til alle som er helt ferske i det her (som ikke det ser ut som det er mange av) er å smake andre typer om dere ikke liker den første, andre eller tredje. Og gjerne smake de igjen senere.
I sannhet vise ord. Jeg legger til, igjen mest for de mer ferske, at skotsk maltwhisky produseres i mange distrikter, og de er MINST like forskjelligfe i karakter som rødviner fra forskjellige distrikter. Og da har jeg ikke engang kommet inn på maltwhisky produsert i andre land enn Skottland, grainwhiskyer eller blended. Og, som Berserk-kniv også er inne på, om en whisky ikke faller i smak, prøv den igjen senere. Mye av smakskarakteren i god whisky krever en viss tilvenning, og hva du liker utvikler seg over tid.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

:wink: Det finnes endel brukbar blended som nevnt før... Og mine favoritter er Johnnie Walker. Nå har de kommet med enda en blended.. Får se om jeg skal importere ei kasse?

 

[urlhttp://www.dagbladet.no/2012/04/03/nyheter/utenriks/singapoore/johnyy_walker/diamond_jubilee/20971287/[/url]

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hadde ett hyggelig møte med ett nytt bekjentskap i dag. En Glengoyne på 15 år. Snadder. Har før nevnt både 17 og 12 åring fra samme desteleri. 15 åringen var ikke noe dårligere for og si det sånn.. Ett meeeeget hyggelig møte var det ;-) Tror denne bare er og få på Tax-Free en. Så er man ute av landets grenser og har plass i kofferten, så er det ikke noe dårlig valg;-)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hadde ett hyggelig møte med ett nytt bekjentskap i dag. En Glengoyne på 15 år. Snadder. Har før nevnt både 17 og 12 åring fra samme desteleri. 15 åringen var ikke noe dårligere for og si det sånn.. Ett meeeeget hyggelig møte var det ;-) Tror denne bare er og få på Tax-Free en. Så er man ute av landets grenser og har plass i kofferten, så er det ikke noe dårlig valg;-)

 

K

 

På destilleriet der kan man få mye fint. Hvis du smiler pent til damene kan du få smake på det meste de lager og velge deretter :mrgreen:

 

Har fortsatt en Heritage gold derfra som er veldig god. Resten har blitt konsumert... :oops:

Link to comment
Share on other sites

En whisky som er alt for misforstått i Norge er Upper Ten. Den er faktisk meget god, pris tatt i betraktning er den rett ut sagt et meget godt kjøp! Hvis man ønsker noe enda bedre til økonomipris så får man også Upper Ten 12years. ( den vanlige er bare 8 år )

 

Bare til info så samler jeg på diverse eksklusivt brennevin, både rum, cognac og whisky og selv synes jeg at 12 åringen fra Upper Ten er meget grei "dagligwhisky". Aberlour a'bundah er en annen meget god whisky som ikke koster for meget. Ønsker man smak av "vår og båtpuss" er Ardbeg er godt valg, 10åringen er en grei start på "brent torv og røyk" mens Aligator nok er for de som har prøvd dette tidligere! Rum Cask eller Double Cask 21 år fra Balvenie er også gode sikkerstikk!

Link to comment
Share on other sites

@Ole Brum: Jeg skal ikke motsi deg på Upper Ten, men når jeg kan legge på 30 kr og få en Robert Burns Single Malt produsert ved Isle of Arran Distillery blir det nok ikke til at jeg prøver det ut med det første :wink: Robert Burns er forøvrig høyst drikkendes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...