Jump to content

Whisky


Kobble

Recommended Posts

Ardbeg, laphroaig, Jura er mine favoritt bryggerier.

Fikk nylig en laphroaig qa cask som er helt hinsides god...

 

For de som ikke liker speiderbål smaken så kan dere prøve Amrut Fusion. Det er noe Indisk produksjon.

Det som er viktig med utenlandske whisky produksjoner, er at de kjøper inn skikkelige whisky fat som de edle dråpene lagres i. Det er der de får karakter og den avgjørende smaken. Det er derfor whisky som er lagret på sherryfat smaker dessert likør;)

 

Noen som har prøvd å få lagret sin egen whisky via Whiskybroker eller lignende. Lurer veldig på importen av dette...

Link to comment
Share on other sites

Det er det ganske mange av dem som gjør, og de fleste er blandet av komponenter lagret på forskjellige typer fat.

For noen år siden var jeg på en omvisning på Speyside Cooperage, et av de to tønneverkstedene i Dufftown, og der fikk vi et langt og interessant foredrag om dette.

I USA er de lovpålagt å lagre på nye fat, de har ikke lov å gjenbruke fatene. Ifølge guiden vil første lagring på et fat ikke tilføre innholdet noe som helst, men vil derimot preparere treverket i forhold til fremtidig bruk slik at det begynner å påvirke smaken. All skotsk whisky er lagret på brukte fat. Fatene importeres flatpakket, de monteres, svis innvendig og pusses før de får montert lokk og testes for tetthet.

I bourbonfat er det treverket som setter smak, mens i vinfat, hovedsakelig er det sherryfat som brukes, vil også fruktsaften og sukkeret fra vinen ha trukket inn i treverket og tilføre både smak og farge. En whisky der alle komponentene har vært lagret på bourbonfat er lys gyllenbrun på farge, f. eks. Laphroaig, mens en som kun er lagret på sherryfat er kraftig rødtonet, f. eks. MacAllan. De fleste er som sag blandet av forskjellige lagringer. Noen destillerier har spesialutgaver lagret på andre typer fat også, mest kjent er Glenmoragie sin serie der de har Port Finish og Madeira Finish.

For de uinnvidde, Single Malt betyr at alle komponenter i blandingen er maltwhiskyer, at alle kommer fra samme destilleri og at alle har ligget på eikefat minst det antall år som er oppgitt å etiketten.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en Bunnahabhain. Islay whisky med den kjente røyksmaken. Fantastisk god! :)

 

Bunnahabhain leverer mye digg, og alltid like morsomt å høre hvordan folk uttaler det (for det uttales ikke i nærheten av hvordan det skrives en gang)

 

Har fått litt smaken på Jura-whiskyer i det siste, og særlig 16 år Diurachs Own som man får kjøpt på diverse flyplasser og danskeferger rundt om :) Mild, ikke røyk, men rund og moden smak. I tillegg kan Balvenie 12 år (ca 550 på polet) anbefales på det sterkeste, og planlegger å plukke opp en 21 år av samme type litt utpå høsten for de virkelig gråe dagene :)

 

Vil bare presisere at det er STOR forskjell på å SAMLE på whisky og SPARE på whisky :D Det skal smakes på!

Det skal jeg prøve å huske på når jeg neste gang handler inn brune dråper. Høres jo meget bra ut :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ardbeg, laphroaig, Jura er mine favoritt bryggerier.

Fikk nylig en laphroaig qa cask som er helt hinsides god...

 

 

QA'en er magisk god :)

 

Den er det fortsatt rikelig med tilgang på i diverse taxfree-butikker rundt om, men dersom du får klørne i "PX-Cask" eller "An Cuan mor" som er de to andre i Laphroaigs retail exclusive serie, ville jeg anbefalt de. Har klart å få tak i 2 An cuan mor som står på hylla hjemme med rikelig med landminer rundt :D

 

Har vel hatt en 6-8 flasker av PX og QA innom det siste året, men det forsvant visst en plass :D Helt fantastisk gode! I min mening burde QA'en være med i standardutvalget til Laphroaig.

 

For de som er fans, så har Laphroaig et live-seminar i Stockolm med ny lansering nå 24 september. I fjor hadde de det på Hudson-elven i en gammel elvebåt, og det var et flott arrangement å følge live på streaming. De skal også lansere en "extremely rare" nordic expression på dette eventet.

Link to comment
Share on other sites

Du har en stor opplevelse i vente :D

Quarter Cask er min favoritt av ordinære produksjonswhiskyer. Den er essensen av Islay-whiskyer samlet på en flaske, en gedigen smakseksplosjon og en ettersmak som utvikler seg i 20 - 25 minutter. Her er det tjærebredde langskip og kreosotbehandlede kaistolper i lange baner, ispedd salt sjø og feit myrjord :wink: .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det blir spennande å vere whiskyinteressert det komande tiåret. Det har vore ein eksplosjon i nyetableringar (i alle fall i whiskymålestokk) dei siste åra. For tida er 12 nye whiskyprodusentar på gang i Skottland, med enten nyopna destilleri som alt produserer (for lagring), eller destilleri som er under planlegging/bygging. I tillegg har storaktør på eigarsida, Diaego investeringsplanar for over 100 millionar i utvidingar og moderniseringar av eksisterande anlegg rundtom i Skottland.

 

Nokre stengte destilleri blir også modernisert og gjenopna. Særleg gledeleg at det skjer i det tidlegare kjende whiskyområdet Campeltown, der det vel kun er Springbank som har overlevd fram til i dag.

 

Oppå dette kjem det stadig betre whisky frå India, og whisky-guru Jim Murray kåra nyleg japanske Yamazaki Single Malt Sherry Cask til årets whisky - sjølvsagt til stor ståhei i Skottland :-)

Link to comment
Share on other sites

Mmmmmm da røyk jeg på to stk flasker Adelphi's Liddesdale 21 i dag for å sikre meg tilgang til denne før de blir helt borte. Fantastisk flott cherry-lagret, rød Islay whisky som jeg vil anbefale på det sterkeste :)

Anbefalingen tiltredes, faktisk på det sterkeste ;) Dette er, etter min mening, en usedvanlig god whisky.

Link to comment
Share on other sites

5'ern har jeg ikke smakt, så der skal jeg ikke være så veldig påståelig. Det jeg kan si om 6'ern, med en liten skvett vann, er at den er "fløyelsmyk". Kan vagt erindre at jeg har smakt cognac som har vært på den måten, men aldri whisky. Samtidig er det mange nyanser i "detaljene". Dette er ingen brautende "mannewhiskey". Det er uhyre vanskelig å beskrive smak, men håper du får en ide.

Link to comment
Share on other sites

til alle whisky elskere og kammerater. RIKTIG god jul :D

 

ikke direkte whisky relatert men når dere tar ett glass whisky i kveld etter middag så synes jeg denne låta passer meget bra :lol:

dessverre har jeg vakt fra i dag til nyttårsaften klokken 12:00 så dere må drikke litt for meg og :lol: men på nyttårsaften da blir det noe god skotsk :D

Link to comment
Share on other sites

Erikraude: Har ikke åpnet de to bach 6 flaskene ennå. Har fortsatt en skvett igjen fra batch 5, så jeg tenkte jeg skulle sammenligne når jeg har whiskysmaking her til helgen :)

 

Plukket opp en Glenfarclas 21 forrige dagen. Også en dyp, rød cherrylagret liten lekkerbisk jeg vil anbefale :) Dog, foretrekker liddesdalen foran glenfarclasen

Link to comment
Share on other sites

AndersH: Blir spennende å høre. Polet her hadde et par flasker batch 6 og mye av batch 7.

 

Nå kunne jeg lekt "fin-på-det" og snakket om hint av lær og yasminblomster, men for å være ærlig smakte jeg liten/ingen forskjell på batch 5 og 6. I en blindetest hadde jeg ikke klart å skille de. Så da var det hvertfall en god investering å handle inn to nye flasker til skapet :), for den whiskyen er sabla god

Link to comment
Share on other sites

Godt å vite. :) Da er det all grunn til å svinge innom polet en av de nærmeste dagene. Etter at jeg endelig har lært meg å drikke opp den siste drammen er det plass til noen flasker til i samlinga.

 

For min del plukka jeg opp en flaske Auchentoshan Springwood her om dagen. Ikke helt min normale type whisky, men et forfriskende innslag i et ellers røyktungt barskap.

Link to comment
Share on other sites

Har forsøkt å utforske annet enn Islay i skapet selv, og det er jo selvsagt mye godt der ute :) Syntes glenfarclas 21 overrasket meget positivt, dog den var noe mild for min smak.

 

Neste på innkjøpslista blir caol ila 18 år, som en på jobben handlet inn i jula og anbefalte varmt! :)

Link to comment
Share on other sites

Scapa 16yo på polet for 600 kr er et røvarkjøp. Den koste meir i england/scotland enn på polet. Meget merkelig, og den er svært god. Litt lys for dei som likar mørk wisket.

 

Scapa har heller ikke den største produksjonen , så denne er periodevis vrien å få tak. Sikkert 10 år siden sist jeg så den i hylla

Link to comment
Share on other sites

Scapa 16yo på polet for 600 kr er et røvarkjøp. Den koste meir i england/scotland enn på polet. Meget merkelig, og den er svært god.

Arcus er en stor oppkjøper og forhandler knallhardt på pris, og alkoholavgifta i norge tar ikke hensyn til grunnpris, så eksklusiv drikke kan iblant bli billigere på polet enn i utlandet der avgiftene er lavere men fortjenesten høyere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var på en kort harry-tur igår, siden vi måtte ha hundefôr..... 8)

Da ble det en slik:

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=bowmore&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=7303&varuNr=433&filters=searchquery%2c

 

Fortsetter min "smaksrunde" med ett eksemplar av Bowmore 12 år.

Skal bli spennende.

 

Men når jeg kom i kassa sa kassadamen: "Jasså, det blir en halv-røkig idag..."

Hvorpå jeg svarte at: jaaaaa.... kanskje det? (jeg har jo ikke smakt den før..)

Og da jeg fortalte at jeg syntes f.eks Ardbeg var bra....

Kassadamen spontan-hostet, skar grimaser og sa: "Det är ju som at slicka på en tjär-bredd pinne!".... :lol:

Da skjønte jeg at den kanskje ikke har slik røksmak som jeg trodde....

 

Men samma det, prøves skal den! :D

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp smuttet på en Talisker10. - Kjøpte en i dag på "Ny"-Polet i Orkdal.- Ikke direkte dårlig, men...

For min del står det klart,.. desto flere kreosot/tjære/tang smakene på de Scotch man prøver, så setter jeg mer og mer pris på gammel-favoritten,.. den helt ordinære Jameson.

Triple distilled Irish Whiskey,..det er saker det gitt... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...