Jump to content

Whisky


Kobble

Recommended Posts

Kjell Olav og Elgen - you're preaching to the choir!:D

 

Dessuten er prisen på Lagavulin 16 yo ekstremt god på polet.

 

 

Forøvrig (har ikke sett denne tråden før :oops:), er det gledelig å se at så mange setter pris på whisky - noen ganger får jeg inntrykk av at nordmenn stort sett bryr seg om franske druer lagret (kortest mulig) på eikefat. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Var på kastrup denne uken og der hadde dem prøvesmaking av Glenfiddich. Tenkte jeg skulle velge en 15 eller 18, men ble nærmest presset til å smake på den som var 21 år gammel. Var visstnok veldig spesiell og bare i limited supply skjønte jeg. Kostet rundt 700 dkk. Var bra den synes jeg. Men jeg hadde allerede bestemt meg for "The Balvienie doublewood" 12 år, Liker ikke å ombestemme meg så jeg beholdt den jeg hadde i armen.

 

Fikk smakt litt på balvienie doublewood igår, og den var fin den gitt. Kan venne meg til den.

Neste gang skal jeg ha en som det er litt mere røyk i, har ikke vært noe glad i det før, men smaken utvikler seg.

 

Vil anbefale Balvieni 15 Sigel Cask, disse er himmelsk gode.

Den vanlige 10 år Singel Malt Special reserv er også å anbefale.

 

Ellers har eg en Smokehead flaske som eg fikk, ingen stor opplevelse for min del.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Han svarte: Upper ten..men så er den ikke noe for nybegynnere heller. :lol::lol::lol:

Upper ten har så vidt jeg husker vunnet et slags "VM for blandede whiskyer" ved to anledninger. Gutta som blander den på Vinmonopolet har nok en viss peiling på hva de driver med, så selv om vi liker å se litt ned på Upper ten, så er det på ingen måte noen "dårlig" whisky.

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lagt godviljen til og smakt meg gjennom flere gode single maltwhiskyer med bittelitteørlite vann i glasset. Dermed er det prøvd. Konklusjonen er at whisky smaker best uten tilsetninger. Jeg er sikker på at destillerne hadde blandet vann i flaskene hvis de mente at det er den beste måten å drikke whisky på.

Link to comment
Share on other sites

Godsakene frigjøres i det vannet helles i, derfor kommer de ikke ferdig utvannet. Og man skal ha mer enn pittelitt vann i, faktisk anbefaler noen eksperter like mye vann som whisky, for å virkelig få ut smakene og duftene. Men da må man ha riktige tulipanglass, ikke tradisjonelle åpne bøtter.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke dette noen fasit, men dette er nå noe som ble sagt til oss på en smaking.

 

Jeg var på whisky-smaking i regi av Aperitif (kan anbefales på det sterkeste! www.aperitif.no), hvor Chris Maile fra Skotland holdt "kurset". Der prøvde vi samme whisky med og uten vann, og smaken forandres i alle fall. Om man liker det eller ikke er en annen sak. Kursholder mente at en whisky skal drikkes med noen dråper vann, hvor noen dråper betyr at man blander i såpass at whisky'en går ned mot 30-35%. Dette for å ta vekk noe av den "råeste" spritsmaken. Da vil den "åpne seg og frigjøre aromaer" og gud vet hva :)

 

Husk på at for i det hele tatt å ha lov til å kalle det en whisky må brænnvinet holde over en viss prosent. Mener det var 40, men det kan ha vært rett i underkant (han hadde forøvrig ei tønne med 70 år gammel som begynte å krype ned mot grensen som veeeeldig snart måtte flaskes for å kunne selges som whisky).

 

Skal forresten snart til Skotland (Edinburgh). Noen som har noen gode whisky-sjapper å anbefale?

 

.. og smaken er som baken etc..

Link to comment
Share on other sites

Som Seawolf sier, Royal Mile Whiskies er bra http://www.royalmilewhiskies.com/

 

Lenger ned i Royal Mile ligger det en kjedebutikk som jeg mener heter Oddbins, både vin og sprit selges der.

 

"øverst" i royal mile, rett ved festningen så ligger og whisky herritage senter, whisky-museet. Der har de en brukbar bar i kjelleren og en fin rundtur med whiksy og ordentlig whiskyglass inkludert i prisen :wink:http://www.whisky-heritage.co.uk/

 

MVH

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske ny i whisky-gamet, og har ikke fått prøvd så helt mange forskjellige typer (økonomien, som student, strekker heller ikke langt nok til at jeg får prøvd de dyrere variantene), men jeg og romkameraten min har hatt en ordning der vi kjøper annenhver flaske whisky som vi koser oss med. Hittil må jeg si at jeg har fått virkelig smaken på islay-whiskyer, spesielt Ardbeg, som jeg bare har smakt en liten slant av, og Caol Ila, som jeg fikk en flaske av til jul. Herlig røyksmak og torvsmak! Glengoyne er jo også ganske god synst jeg, og av blended synst jeg Upper Ten kommer høyt opp. Prøvde en JW Black Label for ikke så lenge siden, slo ikke helt an synst jeg. Fyllewhisky blir nok Jameson, og ikke til noe annet. Kan legge til at jeg til jul kjøpte meg en flaske Peter Dawsons Special eller noe sånt, billigste å oppdrive på polet (sto jo ikke så bra til på kontoen etter at julegavene var handlet), og den var noget sjarmløs. Whiskyens svar på hammer/kalinka vodka kanskje? Kjenner at det er brunt, men ikke noe mer.

 

Leser at mange anbefaler Laphroaig, hvordan ligger den i smak i forhold til Caol Ila? Jeg har også tenkt litt på å prøve noe amerikansk noe, såkalt bourbon, er det verdt det? Eller blir det nedtur etter de edle skotske dråpene?

Link to comment
Share on other sites

@ win-chester: Laphroaig 10 år er noe skarpere i smaken enn de du nevner men det betyr ikke at den er mindre god:wink: Laphroaig quarter cask er virkelig nydelig. Dersom du har fått smaken på Islay bør du også prøve Lagavullin og Tallisker. Bourbon blir litt som å kjøre Lada i forhold til Aston Martin etter å ha fått smaken på det skotske :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eller for å sitere onkelen min, som forøvrig faktisk kjørte en Niva, da jeg påpekte at amerikansk whisky (i følge meg) verken er eller smaker som whisky:

"Det er nettopp derfor jeg drikker det!"

 

Prøv litt forskjellige så finner du noen favoritter etter vert. Men det er vanskelig å finne noe som matcher en god Islay hvis man først har blitt frelst!

Link to comment
Share on other sites

Åpnet akkurat ett nytt bekjentskap LEDAIG singel malt. Veldig lys på farve,syntes den lukta litt fusel.

Henta litt vann i tilfelle det ble nødvendig, men nei den smakte bedre enn den lukta. Alt i alt helt ok.

Siden sist har The Arran 1998 Bourbon Cask Edition nesten blitt blitt tømt med sine 57 vol% kan en tro

att denne må ha litt vann, men den kan fint drikkes bar. Fungerte fint til rakfisken.

Higland Park 11 years er nedsatt ca 100 nok i februar. Den er bestillt.

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Henta en Highland Park 11 year på polet i dag den er satt ned ca 100kr, men kosta den nette sum av 599nok.

Lukta sinnsykt deilig og smaken sto ikke noe tilbake for lukta. Veldig mild selv om den holder 50 vol%.

Absolutt et hyggelig bekjentskap, tar en til :lol:

 

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg fikk fatt i Glencairn i går på tlf og fikk en mailadresse og kontaktperson, venter på svarmailen.

 

Firpakken av glassene ligger på rett under 20 pund og 12 pakken på snaut 40 pund, før fradrag av engelsk moms (15ish %) pluss for frakt og norsk MVA...

Link to comment
Share on other sites

Fikk dårlig tid i insjekken på Stansted da jeg var over på jakt på muntjac og fallow nylig (reiste med våpen må vite), så "single malt" kroken på tax free butikken ble ikke besøkt. Derimot kjøpte jeg ei flaske på Værnes da vi landet der.

 

Og etter å ha beskuet utvalget en stund endte jeg opp med en helt vanlig 10 år gammel Laphroaigh.

Det er noe med dette stoffet som bare setter smaksløker og gud vet hva i en himmelsk tilstand.

 

En jaktkompis kaller den for "båtsmurning", men duften og smaken av Laphroaigh med en dråpe vann, er for meg synonymt med vestkysten av Scotland og Single malt :D

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha fått litt smaksprøver i helga på Kammerpilsen i Bergen, så har eg funne tonen med ein 15 år gammel Balvenie Single Barrel, det var ein fin whisky, som godt kunne nytes.. Takk for smaksprøven igjen Madmads. :)

 

 

Hmm.. Flere som skryter av denne, er sikkert bare jeg som var ekstremt uheldig med min flaske. Den har en ugrei ettersmak av tannkrem\pepperminte :?

 

K

Link to comment
Share on other sites

?net akkurat ett nytt bekjentskap LEDAIG singel malt. Veldig lys p?arve,syntes den lukta litt fusel.

Henta litt vann i tilfelle det ble n?ndig, men nei den smakte bedre enn den lukta. Alt i alt helt ok.

 

Var ute på ei sjappe med ok whiskyutvalg for noen uker siden,

prøvde følgende:

Aberlour a'bundah. Speyside. Luktet - og smakte cognac. God whisky for de som ikke liker whisky.

Bhunnabain 10 år. Jura. Kraftig, om enn ikke på langt nær så mye røyk og tang som Bowmore/Laphroigh.

Laphroaig Quarter Cask - denne er knall! på tross av høy % så går det å drikke den uten vann (eller så ble smaksløkene våre bedøvd av de foregående..) Også noe kortere ettersmak enn den vanlige 10-åringen hvor smaken henger igjen til neste dag.

Bowmore Cask. Litt nedtur etter Laph'en, mer sprit i smaken. Liker den vanlige bedre.

Prøvde også Ledaig, men den ble for lett i det ovenstående selskapet, men såvidt jeg husker så stemmer mine inntrykk overens med Bugsen's

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk en Bushmills Malt av min gamle mor som har vært ute og reist. Hun visste at jeg foretrakk Malt, men fikk ikke helt med seg at dette var Irsk whiskey. Nuvel, den var absolutt drikkendes, om en ikke noe for Islay-slavene. Double barrel med sterkt innslag av Oloroso, men en grei kosewhiskey som selv min bedre halvdel syntes var god. Den ER god, men den gir ikke lysten til å skrike "FREEDOM", som Bruce Wallace....som man ofte finner nærmere bunn i mer pregede skotske flasker. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tilbake i snøhælvete i romsdalen etter ei langhelg i Liverpool med alt det innebærer.

Kastrup tax free hadde tilbud på Glenmorangie ten years old til Dkr 200.

På Osl ble det Talisker 10 åring til Nok 385.

I morgen kveld blir det smaking.

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Skavisjååå, da har skapet blitt oppgradert litt i det siste.

 

Glenfarclas 105 - cask strength fra Glenfarclas. Ble hovedsaklig kjøpt pga. den ekstremt gunstige prisen på tax free-utsalget. Egentlig ingen stor Speyside-fan, og finner ikke helt utav 105-en heller. Preget av sherry (naturlig nok) og sødme. Finner heller ikke riktig whisky/vann-forhold.

 

Laphroiag 10 - trenger neppe noen forklaring. Trygt, røykete og fryktelig godt :mrgreen:

 

Lagavulin 12 cask strength - Nydelig whisky. Ikke filtrert. Gulish på farge, kanskje litt lettere enn 16 y.o (?). Anbefales for Islay-fans.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en Bushmills Malt av min gamle mor som har vært ute og reist. Hun visste at jeg foretrakk Malt, men fikk ikke helt med seg at dette var Irsk whiskey. Nuvel, den var absolutt drikkendes, om en ikke noe for Islay-slavene. Double barrel med sterkt innslag av Oloroso, men en grei kosewhiskey som selv min bedre halvdel syntes var god. Den ER god, men den gir ikke lysten til å skrike "FREEDOM", som Bruce Wallace....som man ofte finner nærmere bunn i mer pregede skotske flasker. :wink:

 

Denne Whiskeyen blir av Irene ikke sett på som skikkelig Irsk heller, da det er et "protestantisk" desteleri i Ulster/Nord-Irland som lager denne. Destilasjonen er basert på protestantiske erfaring, d.v.s. Skotter som emigrerte til Irland på 1600 tallet. Det er Irsk Whiskey, som er basert på Skotsk tradisjon.

Synes at det er mer smak i denne enn vanlige Irske Whiskeyer, med untak av Tyrcornell pot still Whiskey.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hjemme etter semifinale mellom Chels-Villa på Wembley, et fantastisk anlegg.

Dalwhinnie duoble matured. The Distillers Edition 17 år på forskjellige fat, blir spennende.

Fant Edradour på Heathrow,artig for det er Skottlands minste destilleri og det eneste jeg har besøkt.

 

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp vært utenlands, og plukket med meg nyheten fra Laphroaig, Triple Wood, på hjemveien. Blir nok prøvesmakt til helgen, rapport følger :D

 

Hvorfor må du vente helt til helgen ?

 

Hva er problemet ?

 

Hvor mye tømmer skal man egentlig putte i en Whisky,

før en er fornøyd ?

 

Triple WOOD, er det en skikkelig Beverwhisky ?

 

Noen enkle tanker fra MADMADS.

Link to comment
Share on other sites

HighPower"]Har nettopp vært utenlands, og plukket med meg nyheten fra Laphroaig, Triple Wood, på hjemveien. Blir nok prøvesmakt til helgen, rapport følger :D

 

 

Hvorfor må du vente helt til helgen ?

 

Hva er problemet ?

 

Hvor mye tømmer skal man egentlig putte i en Whisky,

før en er fornøyd ?

 

Triple WOOD, er det en skikkelig "Beverwhisky" ?

 

Noen enkle tanker fra MADMADS.[/

Link to comment
Share on other sites

Aberlour a'bundah. Speyside. Luktet - og smakte cognac. God whisky for de som ikke liker whisky.

Eller for de som liker både Cognac og Whisky ?

Jeg klarte fint å klemme den ned uten antydning til grimaser.

 

Etter å ha skummet gjennom tråden og ikke spesielt myntet på deg, ivara, vil jeg påstå at det er en del snobberi ute og går når det gjelder Whisky.

Trodde en stund det var forbeholdt vinentusiastene, men det er visst utbredt både blant Whiskyfolket og ølhunder.

Sånn blir det kanskje om man liker noe godt nok til at man begynner å brenne for det.

Selv skjønner jeg ikke helt hva som er så innihelsike stas med kaistolper, tang, blåskjell og fjøs.

Jeg klarer fint å drikke både Islay og Speyside, blended og malt, Whiskey, Cocnac, Brandy, Calvados, Gin, snaps og likører, så det er ikke det at jeg ikke liker ting som smaker særpreget, men det må være måte på hvor sært det må være.

En Islay er godt, men 3 er minst en for mye.

10 stk. kombinert med ymse Scottish Coffee for mange år siden ga varige sår i sjela.

Hva med å smake godt ?

Klart det er greit med Whisky man kan smake er Whisky, til forskjell fra Whiskey, Bourbon, Thaiwhisky *grøss* og svenskewhisky (Mackmyra, æsj), men det må da være måte på hvor sært det skal være for å være bra nok.

Kanskje litt feil av meg å ømme Mackmyra nord og ned etter å ha smakt kun en av sortene de lager, men den ene ga så definitivt ikke mersmak da den egentlig ikke smakte merkbart mye av noe som helst.

Jeg har en nokså enkel oppfatning av hva som er bra nok.

Glir den ned og man får lyst på en til, er den bra.

Jeg snakker ikke om å drikke seg sørpe, men å kunne sitte og nyte noen små glass i rolige kveldstimer uten å måtte grue seg for følgene.

Jeg behøver ikke å rape tang og kreosot i timevis etterpå eller hilse på ettersmaken langt utpå neste dag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Glir den ned og man får lyst på en til, er den bra.

Så enig, så enig, men noen av oss liker å rape tjære :mrgreen:

 

Hvorfor må du vente helt til helgen ?

Fordi programmet i uken er for tettpakket til å få ro til å nyte den. Er du forresten interessert i å kjøpe en pent brukt padleåre, MadMads ? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp vært utenlands, og plukket med meg nyheten fra Laphroaig, Triple Wood, på hjemveien. Blir nok prøvesmakt til helgen, rapport følger :D

 

Siden vi sogner til samme bakke, tenkte jeg å melde meg frivillig til å delta i helgens whisky testpanel. Er så greit å sjangle i nedoverbakke når en skal hjem igjen...

Link to comment
Share on other sites

Er så greit å sjangle i nedoverbakke når en skal hjem igjen...

Ja, fysikkens lover er greie slik, ting har en tendens til å stabilisere seg på lavest mulig energinivå, dvs. i bunnen av bakken :mrgreen:

Det var verre for Telatussen etter 30-årsdagen din, var det 3 timer han brukte på en knapp kilometer i lett motbakke ? 8)

Link to comment
Share on other sites

Er så greit å sjangle i nedoverbakke når en skal hjem igjen...

Ja, fysikkens lover er greie slik, ting har en tendens til å stabilisere seg på lavest mulig energinivå, dvs. i bunnen av bakken :mrgreen:

Det var verre for Telatussen etter 30-årsdagen din, var det 3 timer han brukte på en knapp kilometer i lett motbakke ? 8)

 

Lett og lett hr. ruslebørse. med 15 i promille er den bakken jækla dryg altså.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, fysikkens lover er greie slik, ting har en tendens til å stabilisere seg på lavest mulig energinivå, dvs. i bunnen av bakken :mrgreen:

Det var verre for Telatussen etter 30-årsdagen din, var det 3 timer han brukte på en knapp kilometer i lett motbakke ? 8)

Sant det, og så hjelper det jo med en "super" retningssans også... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Moro, her kommer det stadig mer interessant tjærevann for dagen.

HighPower; har du prøvesmakt Triple Wood'en enda?

 

Videre vil jeg dele noe jeg fant på Medicinaldepotet under "Nyhet" i går for de av oss som liker myrvann med et snev av tjærebredd pram.

"The Six Isles": En blended single malt, om det går an å si det sånn. Det er utvalgte fat med single malts fra de seks whiskyprodusende øyene; Arran, Islay, Jura, Mull, Orkney og Skye.

Delte opplevelsen med en eldre kamerat og hans whiskydrikkende og cigarrøkende venninne, vi var alle enige om at dette var godt. En fin duft, smak av blomst, citrus, torv, røyk og hav.

Whiskyen er ikke tilsatt karamell, det liker jeg.

Prisen var også hyggelig, god single malt for single-budsjett...

Link to comment
Share on other sites

HighPower; har du prøvesmakt Triple Wood'en enda?

Sitter med den nå. Ikke uventet fra Laphroaig sin side er den meget god, men tydeligvis vinklet mot å øke bredden i kundegruppen. Den er mer dempet i røyksmaken og med en liten antydning til søtlig ettersmak. Spesielt ettersmaken hever seg en god del på å blande i en liten dråpe vann.

Det som ligger i begrepet triple wood er at den er stukket om to ganger i løpet av modningen. Første fase ligger den på vanlige bourbon-tønner. Så tappes den over på quarter casks, dvs. bourbon-tønner med mindre volum, dette for å intensivere smaken. I siste fase av modningen har den ligget på sherry-tønner. Dette er nytt for Laphroaig, og toner ned røyksmaken og gir litt sødme.

Den er absolutt verdt å prøve, men jeg rangerer fortsatt Original Cask Strength og Quarter Cask foran.

 

En blended single malt, om det går an å si det sånn. Det er utvalgte fat med single malts fra de seks whiskyprodusende øyene; Arran, Islay, Jura, Mull, Orkney og Skye.

Nei, det går ikke an å si det sånn :wink: Det som ligger i begrepene er:

- Whisky: Kornbrennevin destillert i to eller flere trinn og lagret på eikefat i minst tre år

- Grainwhisky: Whisky destillert fra sats brygget på uspiret korn, f.eks. hvete eller mais

- Maltwhisky: Whisky destillert fra sats brygget på maltet bygg, dvs. byggkorn der spiren har begynt å utvikle seg inne i kornet, men spiringsprosessen er avbrutt ved at kornet tørkes over brennende torv

- Blended: Blanding av malt- og grainwhiskyer fra ett eller flere destillerier

- Pure malt eller Vatted malt: Blanding av maltwhiskyer fra flere destillerier

- Single malt: Blanding av maltwhiskyer fra ett destilleri

- Single cask eller Single barrel: Maltwhisky fra en tønne

 

The six isles blir altså en vatted malt, og høres spennede ut !

Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende svar.

Må nok ha en Triple Wood sammen med en Quarter Cask for sammenlikningens skyld etter hvert. Men det bli nok ikke så himla aktuelt før vårknipa er over.

 

Håper du ikke blir skuffet over den vattede malten, da. Selv var jeg redd for at det skulle bli too much of everything men ble positivt overrasket. Er ingen kjenner, bare glad i det som smaker god heimkunnskap...

 

JJ

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...