Jump to content

Whisky


Kobble

Recommended Posts

sitter å nyter siste rest av en glenfiddich 18 som frøkna kjøpte når hun var i london. den er ikke så dum, smakte glenfiddich 21 forrige helg hos naboen og det var ikke noe usmak på den heller :winke1:

 

men skal jeg kjøpe noe selv, blir det altid noe fra Islay! :D jo mer røyk, sjø og tjære jo bedre 8) en av favorittene er Ardbeg corryvreckan( tror den er cask strength)

på andre plass må det bli en lagavulin quarter cask (cask strength)

 

det er ikke mange årene siden jeg ble gammel nok til å drikke brennvin, men har "altid" hatt en lidenskap for mat og senere drikke og fant fort min type whisky :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Neste gang dere som liker whisky fra Islay er på utenlandstur, prøv å få tak i ei flaske med Smokehead 18 years. Den ligger i et rundt sort blekketui med tilpasset interiør! Den er bare fantastisk god :moresarcasm:

 

Støtter deg på denne. SH18Y og vanlig SH er utrolig gode whiskyer!

 

Personlig må jeg ha noe som er litt mer hårete enn som så. Kan på det sterkeste anbefale Laphroaigs nye retail-exclusive "Laphroaig An Cuan Mor", evt PX Cask eller QA Cask om man er så heldig å finne disse igjen. Har heldigvis klart å sikre meg flere av disse flaskene mens de fortsatt var tilgjengelige

 

Alternativt får man fortsatt tak i Adelphi's Liddesdale 21 i noen polhyller rundt om. Whiskyen koster 750 spenn, så er litt dyr, men er verdt hver eneste krone!

 

Sånn til hverdags ryker jeg fort på en Quarter Cask, Ardbeg 10 eller 18 år Laphroaig er også meget gode whiskyer for de som liker at det røsker litt i drøvel'n ;)

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

 

Personlig må jeg ha noe som er litt mer hårete enn som så. Kan på det sterkeste anbefale Laphroaigs nye retail-exclusive "Laphroaig An Cuan Mor", evt PX Cask eller QA Cask om man er så heldig å finne disse igjen.

 

Ja PX Cask er meget god, nøt en tre fire av dem i går kveld. Virkelig god Whisky.

normal_20131227_220239.jpg

 

Lagavulin 16 year er en annen favoritt.

Link to comment
Share on other sites

 

Personlig må jeg ha noe som er litt mer hårete enn som så. Kan på det sterkeste anbefale Laphroaigs nye retail-exclusive "Laphroaig An Cuan Mor", evt PX Cask eller QA Cask om man er så heldig å finne disse igjen.

 

Ja PX Cask er meget god, nøt en tre fire av dem i går kveld. Virkelig god Whisky.

normal_20131227_220239.jpg

 

Lagavulin 16 year er en annen favoritt.

 

Nydelig! :) Har halvannen flaske av den stående i skapet selv, og er like deilig hver eneste gang man åpner flaska :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En tur til London i julen resulterte i en Laphraig quartercask og en Glenmorangie 12 y.o

Ikke prøvesmakt enda.

For de med litt drøyt budsjett,så hadde tax-free'en på Heathrow en veldig årgangs Dalmore til den nettesom av 3700 pund :shock:

 

Skille.

 

Funnet av Shackletons 100 y.o er omtalt i begynnelsen på tråden,her er et program om begivenheten samt arbeidet med å gjenskape den.

Link to comment
Share on other sites

Speyside distriktet bør jo være aktuelt da. Destilleriene ligger som perler på en snor, stort sett lett å fly til Aberdeen fra hvor som helst i landet og uten et jeg skal si det sikkert så må det være rikelig med jaktmuligheter med tanke på det landskapet man kjører i på en kjøretur i det distriktet.

Link to comment
Share on other sites

En tur til London i julen resulterte i en Laphraig quartercask og en Glenmorangie 12 y.o

Ikke prøvesmakt enda.

For de med litt drøyt budsjett,så hadde tax-free'en på Heathrow en veldig årgangs Dalmore til den nettesom av 3700 pund :shock:

 

Skille.

 

Funnet av Shackletons 100 y.o er omtalt i begynnelsen på tråden,her er et program om begivenheten samt arbeidet med å gjenskape den.

" target="_blank

 

Når jeg var der i fjor hadde de en Dalmore til 20 000GBP stående der. Fikk ikke lov å prøvesmake... :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg og et par andre likesinnede vil til Scotland for å kombinere rådyrjaktt og videreutdannelse i whiskyens fantastiske verden. Noen av dere har sikkert gjort dette før. Kan dere anbefale noe område i så fall?

 

Speyside er en sikker vinner, men dersom du får tid, ta deg en tur til Islay og få med deg Laphroaig-destilleriet og kanskje Lagavulin (ligger rett ved hverandre). Har ikke vært der selv ennå, men vet om flere som har, og anbefaler turen sterkt. Skulle egentlig dit nå i mai, men pga en forlengelse av usa-tur i sommer og nytt våpeninnkjøp blir det smått med kroner til å ta den turen man virkelig vil ta der borte :)

Link to comment
Share on other sites

Enig i at Speyside er et udmerket område for å kombinere. Hvis dere finner et jaktterreng i nærheten av Dufftown (ca. en times kjøring fra Aberdeen), så er dere så sentralt som det går an å komme i dette distriktet. Dufftown er distriktets eksportsenter for whisky, byen har ca. 2.000 innbyggere, to tønneverksteder og 21 destillerier. Det mest kjente av destilleriene i Dufftown er nok Glenfiddich. De lager ikke den beste whiskyen, men de har et av de desidert beste og mest lærerike besøkssentrene, vel verdt et besøk.

Forøvrig har jeg Islay som mitt favorittdistrikt hva whisky angår, men de lager mye godt i Speyside også.

Link to comment
Share on other sites

Var på kielferga nå og fikk fylt på litt i skapet. Ble 2 stk Laphroaig QA Cask, så med de flaskene jeg har fra før bør dette gi bra med tilgang i årene som kommer uten at man må grine hver gang man tar et glass :). Tok også med en 16 år Isle Of Jura (Diurach´s Own) som jeg er meget spent på å smake, og en 12 år Glenfiddich for de dagene man ikke vil ta av den dyre delen av skapet :)

 

Nå kan vinter´n bare komme :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Var på kielferga nå og fikk fylt på litt i skapet. Ble 2 stk Laphroaig QA Cask, så med de flaskene jeg har fra før bør dette gi bra med tilgang i årene som kommer uten at man må grine hver gang man tar et glass :). Tok også med en 16 år Isle Of Jura (Diurach´s Own) som jeg er meget spent på å smake, og en 12 år Glenfiddich for de dagene man ikke vil ta av den dyre delen av skapet :)

 

Nå kan vinter´n bare komme :D

 

Hmm..... Jobber i tollen til daglig.

Setter pris på at du gjør jobben enkel for oss.

 

 

 

 

Kødder

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...

No når det nærmar seg jaktid for mange så vil det og sei at mange finn fram whiskyen som dei skal ha med seg på jaktturane. Som eit ledd i "forberedelsane" kan eg anbefale å ta ein kikk på http://www.whiskyreviews.blogspot.no/ der finn du ein av Ralfys 479 anmeldelsar (og det blir stadig fleire) av Whisky + litt anna. Eg trur han må vera skotsk, og han snakkar ein engelsk som er lettforståelig for oss nordmenn. Skikkeleg morsom og engasjert fyr med godt ordforråd i beskrivelsen av whisky. God fornøyelse med Ralfy! Den nemnte Laphroaigen blir anmeldt i nr 272

 

Eg er ingen erfaren whiskydrikkar,men har for det meste smakt singel malt whisky uten særleg røyksmak, Prøvde i dag Laphroaig 10 years old for første gang. Trudde dette var noko eg måtte venne meg til etterkvart då røyksmak i anna whisky ikkje akkurat har vore min favoritt,men utruleg nok så treng denne ingen tilvenning. :) Skikkelig godt!! Er det forresten nokon som har smakt ein Munro bagger? Om du ikkje veit kva det er sjå anmeldelse nr 465.

Link to comment
Share on other sites

Et navn som Fireball og tilsetning av kanel ??? Hørtes illevarslende ut, så jeg sjekket web-siden. Ganske som jeg tenkte, amerikansk. Det kvalifiserer ikke som whisky. Og når brorparten av web-siten er dedikert til oppskrifter på hvordan den kan brukes i cocktails, så underbygger det faktumet 8)

 

Whisky skal drikkes bar eller med litt kildevann, den skal ha en smak som nytes i seg selv og ikke trenge smakssetting med andre tilsetninger. Tror jeg må ha meg en Quarter Cask i kveld for å fortrenge den der :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sssh..

det å ramse opp mye dårlig whisky, i skjønn forening med en knippe gode + unnlate såppas mange edle dråper er ille nok. Men når atpåtil en blended kommer inn på andre plass p.g.a noe så trivielt som etiketten..

ja, da er jeg glad dette aldri har funnet sted! :wink:

 

Hva er en god whisky for deg da? Hva har du i hyllen som gjør deg så mye bedre enn de andre da?

Link to comment
Share on other sites

Hva har du i hyllen som gjør deg så mye bedre enn de andre da?

Tror ikke det jeg har i whisky hylla er avgjørende for at jeg er bedre enn alle andre. Grunnen til det er vel mer hva jeg har i buksa, min muskeløse kropp og de to rekkene med kritthvite tenner.

Jeg har en liten whisky "samling", etter en jobb med mye reising. Ikke så veldig spennende whisky, men det er tatt slurker av alle. Morro å variere.

God whisky for meg er det jeg føler passer der og da, under jakta blir jeg marinert nok i røyk fra bålet.. foretrekker da f.eks en Glenrouthes som ikke gjør så mye uttav seg, men som likevel gjør det på en god måte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en forkjærlighet for Ardbeg - alt fra dem - mens mye annet - her utmerker Laphroigh seg - blir feil for min smak. Ellers har jeg tre blendeds stående; Chivas 12 år, Chivas 21 år og Jack Daniels Blue Label.

 

Etter endel år med reising har jeg skaffet meg det jeg mener er en respektabel samling sprit, den fordeler seg på to hyller, hvorav en til Whisky og en til øvrig sprit...

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en Bunnahabhain. Islay whisky med den kjente røyksmaken. Fantastisk god! :)

 

Bunnahabhain leverer mye digg, og alltid like morsomt å høre hvordan folk uttaler det (for det uttales ikke i nærheten av hvordan det skrives en gang)

 

Har fått litt smaken på Jura-whiskyer i det siste, og særlig 16 år Diurachs Own som man får kjøpt på diverse flyplasser og danskeferger rundt om :) Mild, ikke røyk, men rund og moden smak. I tillegg kan Balvenie 12 år (ca 550 på polet) anbefales på det sterkeste, og planlegger å plukke opp en 21 år av samme type litt utpå høsten for de virkelig gråe dagene :)

 

Vil bare presisere at det er STOR forskjell på å SAMLE på whisky og SPARE på whisky :D Det skal smakes på!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...