Jump to content

Whisky


Kobble

Recommended Posts

Mye snop i denne tråden som man skulle ha smakt nøye på.

Akkurat nå nyter jeg denne :)

PicsArt_1349557265510.jpg

Jeg er ingen dreven whiskydrikker (kan vel ikke kalle meg for whiskydrikker heller) men den der er god på smak, og ettersmaken er fin.

Jeg fikk en halv en hos en kompis til jul og tenkte ikveld at: "Whisky kan jeg jo prøve å kvele forkjølelsen med".

 

Vel, nå er snart hele flaska borte sammens med forkjølelsen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er ofte i Sverige, og nå på senhøsten varmer det med en liten whisky på senkvelden, så vi var en snartur innom Systembolaget.

Så etter whisky med litt høyere alkoholinnhold, og kom over en Indisk maltwhisky jeg ikke har smakt før. AMRUT Single Malt, 46 % alkohol. Med vann fra Himalaya. ble det opplyst.

 

Min vurdering: lite markert maltsmak, og lite sødme. Det siste kan skyldes at denne whiskyen, ifølge reklamefolderen som fulgte med flasken, ikke var kunstig farget med karamellfarge, og da også var litt lysere i fargen. Karamellfarge gir også økt søtsmak, som kan være litt for fremtredende i visse typer whisky, etter min mening.

Litt skarpere på tungen, som forventet utifra alkoholstyrken. Legger til at jeg drikker whisky bar, alltid, uansett styrke.

Vil jeg kjøpe den igjen, og var den vaerdet prisen?

Den kostet SEK 399 for 0,7 l, med dagens kurs (VISA) ca NOK 355.

Smaken var litt nøytral. Var vel verdt prisen, men ikke noe mer. Forsøker noe annet neste gang.

Amrut har mange flere typer whisky og maltwhisky, bla. annet "peated" maltwhisky, men tror ikke "bolaget" tar inn andre enn Amrut Single Malt på regulær basis.

Link to comment
Share on other sites

Lagavulin er min favoritt, bare så synd at polet her sjelden eller aldri har den , samt at baren som har hundrevis av andre whiskysorter ofte er fri for den

Bestill på nett (nettbutikken til Vinmonopolet). Levering på nærmeste vinmonopol, eller ditt posten.

For min del har det fungert suverent!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Drar opp denne tråden igjen. Idag har jeg fått somlet meg ned på polet og handlet meg en flaske Jameson etter anbefaling av andre her. Sitter her og koser meg med et glass. Denne må jeg si var god :) Ganske mild egentlig. Jeg var innom mor mi forrige helg og fikk smake Famous Grouse. Den var ikke like god som Jameson, men den gikk absolutt ann å drikke. Så nå må jeg vel investere i et par Glencairn glass..

Link to comment
Share on other sites

Siden det ikke er en tråd som heter Kaffedoktor får jeg tipse om en annen favoritt :D

Siden smaken min på brunt har beveget seg til et tidligere stykke Norge (Irland) foreslår jeg at folket forsøker Black Bush fra Bushmills. Nytes romtemperert og ublandet. Ikke smaker den askebeger heller slik som mange skotske. Selv ikke den tida jeg gikk på Rød Mix syns jeg det var gjevt.

Link to comment
Share on other sites

"Dewar`s 18 year - er verdt en touch"

 

I kveld sprettet jeg en Dewar`s 12 years - og syntes faktisk den var bedre.

 

Alt er jo meget subjektivt når det gjelder smak.

 

Når jeg røyker en pipe med èn eller annen sort tobakk - smaker samme whisky forskjellig.

Selv om det er av samme flaske.

 

Whisky er et studium :!:

 

Cognac - som jeg likte bra før - drikker jeg ikke lengre.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har hørt om Tomatin? Var på en 3 dagers 'Rough shooting' tur til Scotland i januar. Dag 2 på turen var vi i nettop...Tomatin. Etter 2 fantastiske fasandrev var det tid for lunsj i felten. Og da ble det servert en liten oppstrammer i form av lokal whisky: Tomatin single malt 12 yr old. Da jeg følte at det kanskje hadde blitt nok av det brune skotske stoffet kvelden før, nølte jeg da Head keeper skulle skjenke... men da så han meg hardt inn i øya, og sa..lett snurt: "Ok then....sloegin for the ladies" :lol: . Det kunne jeg ikke ha på meg, så det ble en liten smak, før fasankanonadene fortsatte utover ettermiddagen :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
blir kanskje en av denne nå strax: 8)

 

laph-px.jpg

 

 

Den er verdt å smake på.

En kraftig singemalt med mye lukt og smak av røk, kan minne om tjærelukt faktisk.

Tok med en slik på kvota og den er en typisk "ikke drikke seg full på" whisky, men heller kose seg foran peisen og nippe til....uten is såklart.

Link to comment
Share on other sites

Selv liker jeg ikke "torvsmaken" i mange whisky.

 

Jeg liker den mild og rund.

 

Dewars Signature er således.

 

Fant den på flyplassen i Curasou i forrige uke - men flasken (0.70 l) var beskjemmelig kostbar.

Kr 900,- :shock: inkl. en flott trekasse (som man har mye bruk for :roll: ).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen her som har smakt Port Askaig? Ble bydd på et par glass av ..jeg mener det var 17 år. De har også Cask Strength, 25 og 30 år.

Den var virkelig god, og jeg har ikke sett den hverken i et barskap eller i butikk før.

De har den desverre ikke på vinmonopolet, men dersom det skal bestilles inn en flaske fra utlandet, så anbefaler jeg denne over noe annet.

Typisk skots øy-whisky.

Link to comment
Share on other sites

I anledning salg av 1640 rifle og innkommende drilling er det på sin plass med en 12 års Caol Ila single malt. En venn jeg anbefaler tungt. Mye smak, lukt og velvære i enhver liten slurk. Denne er en ypperlig som drikke på kvelden etter jakt. Får mye igjen av opplevelse uten å behøve å drikke mye. Passer bra på Fjellrypejakt hvor du skal bære langt også, trenger bare en halv for en uke. Går jo utmerket uten whisky også, men en Caol i hytteveggen eller foran peisen er ikke feil.

 

https://www.google.no/search?q=caol+ila ... WQp1K98VSM" target="_blank:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som har erfaringer med Lagavulin 12år cask strength som er å få bestilt på polet nå?

 

Har vært igjennom et par flasker med Laphroaig 10år cask strength de siste par-tre månedene, en klar favoritt sammen med Ardbeg 10år "standard". Lagavulin 16år "standard" er jeg ikke like glad i, derfor spørsmålet.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jepp, jeg liker disse Whisky`ene som komme rett fra tønna veldig godt, men jeg blander som regel 2 deler brennvin med 1 del iskaldt vann på det her alkoholnivået. Smaker av en eller annen grunn bedre enn de "ferdigblandede" utgavene.

 

Hvis du må blande ut colaen er vel lokal hjemmebrent mer passe? :smile:

 

Må vel prøve denne 12 åringen da, fremstår jo som et potensielt røverkjøp!

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Var på den lokale spritsjappa her på torsdagskveld, så da at de hadde fått inn Lagavulin igjen, både distillers, 16 og den nye 12-åringen.

 

Fikk ikke med meg at 12'ern er cask strenght, det forklarer jo hvorfor den krevde mer vann enn vanlig :lol: Ellers vil jeg si jeg fortsatt foretrekker Lagavulin 16 - det er bare noe med "konsistensen" på den som er så fascinerende.

(Foretrekker forsåvidt også 16 foran distillers)

 

Smakte også såvidt på Ardbeg "Beist" - å dæven! :overrasket: Slett ikke billig til etpar hundrelapper for 4cl, men der var det muskler og raffinement i skjønn forening!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjøpte med meg Aberlour 10 og 12 år da jeg var i Skotland forrige uke. Har kun smakt ørlite på 10 åringen.

Minner mer om cognac. Skyldes sikkert lagring på sherryfat. Speyside..kan godt serveres til

whiskyskeptikere.

Mine favoritter ligger helt klart ute på øyene, men greit å smake/samle litt forskjellig.

Akkurat nå sitter jeg med en Talisker 10 år i glasset. Selvsagt med 2 like dråper vann :wink:

 

 

Var forøvrig innom en whisky pub i Aberdeen som heter The Grill. Kan anbefales. Stort utvalg av maltwhisky.

Priser fra 2,5 pund og oppover for anstendig drikke servert i riktige tullipanglass. Fikk endel smaksopplevelser der gitt, selv om smaksløker og gyro ble nokså slitt utover kvelden. Pubben var litt

vanskelig å finne, ingen skilt såvidt jeg husker, bare ei dør i en svær grå byggning. Vi fikk hjelp av 3 bergensere i samme ærend til å finne frem. Innenfor var det stinn brakke og veldig god stemning.

 

En eldre kar ved baren spurte hvor vi kom fra. Stavanger, Norge svarte vi. Så var drøsen igang. Han hadde jobbet der for mange år siden. Da jeg spurte han om hva han ville anbefale av whisky, skottet han først ned i

stouten sin, så på meg, før han sa "I dont drink that shait" :mrgreen:

Ikke alle som liker akevit i Norge heller, men fyren var jo for f... på whiskybar :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...