Jump to content

Whisky


Kobble

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle starte en tråd om den ultimate tur\jakt whiskyen. Skal på en 5 dagers jakttur til høsten, og da trenger man selvfølgelig noe brunt skotsk kosevann til kveldene på hytta.

 

Er nemlig noget usikker på hvilken whisky som skal få æren av og bli med i år. Ligger og vipper mellom Lagavulin 16 og Talisker 18. Tror at en god røyka øywhisky vil gjøre seg på hytta, selv om en fruktig highlander er min absolutte favoritt whisky(Glengoyne 17).

 

Noen som har innspill tips erfaringer og komme med? :-D

 

K

 

Edit: Endra trådtittel

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:oops: Hvor plasseres jeg på en skala fra 'totalt uvitende' til 'smakløs amatør' mon tro...

Jeg har prøvd uhorvelig mange forskjellige varianter av vannet, men det som drikkes (i mengder..)

er J.Walker i rød utgave... Billig, mild og god!

(Og du TÅLER tapet av en flaske hvis uhellet skulle være ute!)

Men, selvsagt, hvis man har flust med kroner så.....

Link to comment
Share on other sites

Den ultimate turwhiskyen? Det kommer an på så mye, det:

 

:arrow: Drar jeg på "guttetur" med folk som ellers gjerne bælmer karsk og annet f...skap, nøyer jeg meg med Famous Grouse. Muligens forsøker jeg Black Grouse. Ingen vits i å kaste perler for svin, og "rypa" er fullt drikkbar, den.

Resten av lista gjelder for turer der selskapet veit å sette pris på godt myrvann:

:arrow: Er det vått, surt og kaldt, holder jeg en knapp på Lagavulin, men forleden smakte jeg Laphroaig Quarter Cask, cask strength, og den imponerte :P Kanskje den fortrenger Lagavulin'en?

:arrow: Er det fremdeles litt "indian summer" med finvær og endel varme, er Cragganmore et sikkerstikk hos meg

:arrow: Hvis jeg ikke veit hvordan været blir, kan det bli Highland Park 18 år eller Longmorn

:arrow: Skulle jeg noengang havne på en tur med høy sosial standard, ville jeg sterkt vurdert Springbank med en slant vann oppi. Men den bør helst drikkes med slips på 8)

 

OT: På gåsjakta blir det gjerne med en gammel danske. Finfin å berolige magen med før man legger seg nedpå noen timer midt på dagen.

Link to comment
Share on other sites

Da kom det noen tips ja..

 

Woff: Smaken er som baken, man kan ikke kritiseres for hva man liker :wink: Jeg er dog ikke så veldig glad i Blends, så jeg står over J.W :wink:

 

Flashman: Oban har jeg kun smakt en gang, og husker at den ikke overbeviste for og si det sånn, men den fortjener kanskje en ny sjangse? :D

 

Sako 30-06: Gjorde det ikke enklere for meg akkurat :wink: Famous står jeg over, ble pressa i en halvflaske på relativt kort tid i utdritingslaget mitt tidligere i sommer.

Laphroig er god, har ikke smakt Quarter casken, men både 10 og 15 åringen, ingen av de når opp til Lagavulin dog :wink:

Cragganmore må jeg prøve, mangler en "sommer"whisky.

Highland Park 18 er god, men ikke turmaterialet for min del. Longmorn ikke smakt, må prøves.

Springbank er jo en enormt god whisky da, selv om jeg ikke er enig i slipsbruken :wink: Kjøpte forresten med en flaske Springbank 15 fra skottland, når var der og gifta meg i sommer:D

 

Gamel Dansk er dog ikke for meg, kjører skotsk for alle penga uansett anledning :wink::wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

:D Med mitt alternativ slipper du å dra med deg et barskap! (Sako 30-06....)

Forstår at blended kan virke som dårlig forslag når jeg ser hva dere diskuterer... Gåseforslaget er jeg enig med deg i.. Den passer for rypejegere uten smaksløker? :P

:?:

Må være vanskelig å ha sånne 'problemer'.. Det MESTE av skotske (og de andre nabodestileriene) drikker er da vel herlig å innta? Helst uten vann og romtemperert mener nå jeg da..

Link to comment
Share on other sites

Laphroig er god, har ikke smakt Quarter casken, men både 10 og 15 åringen, ingen av de når opp til Lagavulin dog :wink:

Du kunne jo prøve Lagavulin Distiller's Edition, da ;) Den er adskillig mer kompleks enn 16-åringen. Men ang. Laphroaig, så kjenner jeg også både 10- og 15-åringen. 10-åringen smaker som innsida av et røykhus og passer egentlig bare av og til. 15-åringen har nesten like mye hår på brøstet, selv om den ikke er like full av ungdommelig overmot og støy. Men Quarter Cask var en forbausende opplevelse, med en slant vann ble den mye mindre påtrengende enn de andre to er. Nesten litt sånn der diskret eleganse, men med klar Islaykarakter likevel. Bør prøves, jeg fant flaska på ankomst-taxfree'en på Gardermoen heromdagen.

 

Cragganmore er nokså tørr i stilen. Om sommeren kan jeg også gjerne drikke Auchentoshan (lowland, en del bløtere, men også ganske lett), Glenmorangie Cellar 13 (markant sjø/salt i lukta) og faktisk godt Glenlivet. Gjerne 15-åringen. Men helst ikke Glenfiddich hvis jeg har alternativer 8)

Link to comment
Share on other sites

Mmm, altfor få whisky som har passert smaksløkene i det siste, kjenner jeg nå! Men Scapa fra Orknøyene var et hyggelig bekjentskap. Går til det meste av vær, for min del :D

Ellers er Laphroaig alltid godt, og får meg til å lengte etter havet. Unødvendig, hvis jeg allerede er der, men ellers en god følelse.

Link to comment
Share on other sites

Ellers er Laphroaig alltid godt, og får meg til å lengte etter havet. Unødvendig, hvis jeg allerede er der, men ellers en god følelse.

 

Det eneste Laphroaig gjør med meg er å få meg til å lengte etter en god whisky. Gi meg en highland whisky , helst noe som begynner med "glen". Eller den ene Islay whiskyen som jeg synes er god: highland park.

Link to comment
Share on other sites

Sako 30-06: Destillers edition ja, avsluttet på sherryfat den eller? Kan jo absolutt være interresant og prøve. Når det gjelder Laphroaig, så liker jeg 10 åringen, synes ikke det er for mye røyk i den :wink: Er også veldig glad i Ardbeg :D

 

Har prøvd ett par lowlanders(Rosebank og Bladnoch) ble egentlig litt skuffa over disse to, men må jo bare prøve Auchentoshan og, den er vel trippeldestilert så smaken burde jo være rund og fin.

 

Topptur: Har så vidt smakt en Scapa, hadde glemt det destileriet, må absolutt skaffe meg en smak til evt. en flaske. Husker den var god i hvertfall:D

 

Robinson: Hehe... Må jo ha litt røykwhisky i skapet da :wink: Men enig i at masse god whisky fra høylandet som begynner på Glen, særlig Glengoyne(Som betyr noe sånt som Valley of\with Wild Geese, passer bra til gåsjakta:D:D)

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke sherryfat-wisky! :oops: Er noe med blandingen av smak som gjør at jeg sitter md en følelse av å lepje parfyme. Eller, min opplevelse av at smaken ikke blander seg, men presenteres i en påtvunget og usmakelig samtidighet. Har gått frem og tilbake, men vender oftest tilbake til Laphroigh. Spesielt på tur. Ekstra spesielt på rypejakt! Er noe med å slite i steinura hele dagen, vende tilbake til lavvoen med knær som skriker etter nåde og skuldre som tigger om å bli amputert, slippe sekken (tung av ryper ja..) ned i våt lyng og andektig lytte til den innbydende klukkingen fra Laphroigh flaska i det lukten av røykt einer og tjære fyller lavvoen.

Herregud... ble tørst... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Min, til nå, hemmelighet i sekken, har vært Ardbeg Uigeadail, destilleriet som ligger 600 m bortenfor Lagavulin. En tøffing av en Whisky som passer godt til sure høstkvelder i teltet. "En Ugi-hva-for-noe?, Hmmm, dette var saker gitt!!" er som regel responsen når jeg villig deler den ut til gode jaktkamerater.

Ellers som Sako 30-06 skrev, det kommer ann på vær og vind. Laffene syns jeg er for røyk-"parfymert", Laggene er nesten for velbalanserte til å ha med ut. Men etter en tur på Øya (Islay) i fjor, har alt fra Highlands utgått. Det er noe med torv-smaken, eller peat, som de kaller det, som klaffer veldig godt der en ligger ute blandt pors, kvann og myrlukta i norske høstskoger.

 

Og Robinson, Highland Park er fra Orkenøyene, ikke Islay :)

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn: Flere som ble tørste ja.. hehe, tru d bli en ørliten dram i kveld etter jobb :D

 

Tord: Ardbeg Uigeadail er en nydelig whisky, har en flaske stående i hylla sjøl, synes dog den trenger ørlittegranne vann for og bli perfekt :wink: den er og en aktuell kandidat.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jakt og mandige opplevelser krever noe med smak, derfor blir det kun whisky fra vestkysten (Islay og Sky) :wink:

 

Laphroaig er vel den mektigste av de alle både når det gjelder smak og lukt, den fyller jo hytta eller lavoen med duft av tjære, sjø, gammelt båtnaust, tauverk, jod...oh himmel :D

Men den er jo for viderekommende når sant skal sies...

 

Noen av de jeg har i skapet for øyeblikket har jeg sortert fra venstre til høyre basert på smakstyrke og duft (slik jeg opplever det)

 

Har fått sansen for Bowmore som en midt på treet vestkyst whisky som faller godt i smak

Men både Ardbeg og Lagavulin er gode smakfulle whiskyer.

Å dra med en Destillers Edition, Cask Strenght eller Double Matured på jakt ville jeg ikke gjøre.

De er reservert for de spesielle øyeblikk med levende lys, en snifter med en dråpe vann og gjerne String Sisters i bakgrunnen.

 

Min anbefaling blir Bowmore :!:

Jakt2008008.jpg

Link to comment
Share on other sites

8) My kind of man, ferieguru.. Upper Ten er faktisk en ganske bra blended, sterkt undervurdert..

Men jeg MÅ innrømme at det bildet før her satte kjøpemuskelaturen på en liiten prøve...

Fint bilde seawolf!

Får se om det blir noe igjen på kontoen etter bilkjøp... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Den ultimate turwhiskyen er den du har i glasset når du drikker av den! Alt kommer an på smak og stemmning, men farmors brus er jo absolutt grei til allround bar/kaffewhisky.

Jeg liker best de av det litt mildere slaget. The Balvenie og The Glenlivet (Begge kun smakt som 12 års std) er mine favoritter sålangt.

Link to comment
Share on other sites

Du skal være temmelig børst for ikke å kjenne forskjellen på en single malt og Upper Ten. Det er to helt forskjellige drikkevarer. Upper Ten er helt OK som blended whisky, men etter min smak er den bare brukbar med vann eller soda. Talisker og Cragganmore og andre godsaker derimot, er best bart og i små glass. Og dermed best på tur.

Synes i hvert fall jeg.

Link to comment
Share on other sites

:oops: Jeg kjenner da godt forskjell, men jeg er nok ingen smaksekspert som flere av dere her er.. Men det er veldig fint å få gode tips om hva som virkelig er BRA av alle de alternativene som finnes! Også flott å se bilder av flaskene! Mye enklere å huske hva som skal testes når du husker utseendet!

 

Tydligvis ikke bare jeg som ikke liker gåsesafta!

bøtte en god del av den før den begynner å smake godt
Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:oops: Jeg kjenner da godt forskjell, men jeg er nok ingen smaksekspert som flere av dere her er.. Men det er veldig fint å få gode tips om hva som virkelig er BRA av alle de alternativene som finnes! Også flott å se bilder av flaskene! Mye enklere å huske hva som skal testes når du husker utseendet!

 

Tydligvis ikke bare jeg som ikke liker gåsesafta!

bøtte en god del av den før den begynner å smake godt

 

Jeg er slett ikke ekspert. Ikke på whisky heller. Heldigvis, får jeg vel nesten si. Men når trådstarteren spør etter den ultimate greia, vet jeg at jeg har tømt såpass mange flasker av dette edle stoffet at jeg mener jeg skylder fyren å si hva jeg mener.

 

Men smaken er jo forskjellig: En kompis - trønder selvfølgelig - sverger fremdeles til hjemmekokt rakettdrivstoff i svart kaffe.

Link to comment
Share on other sites

Lettere sjokkert over at ingen har nevnt Macallan .... :shock:

 

Highland whiskyen Macallan har uten tvil flere spennende varianter.

Kjøpte en 12 year /43 vol i Aberdeen for et par år siden, absolutt drikkbar :wink:

Men man rekker ikke over alt, og da Islay og Skye har de jeg liker best, blir det til at en kjøper variantene derifra (er man en seawolf så kommer whiskypreferansene av seg selv :mrgreen: ).

Link to comment
Share on other sites

Det forbauser meg at så mange like Islay whiskyer. Det er tydelig at vi ikke har samme preferanser alle sammen. Men det gjør jo ikke noe.

Men, og dette har jeg måttet arrestere meg selv i også, det er mye snobberi på gang når det gjelder dette med whisky. Jeg tar jo meg selv i bare å kjøpe single malter, nesten, for der finnes virkelig mange gode blended whiskyer også. Disse ekspertene som sitter på destilleriene og blander utvalgte malter sammen, med brennevin, vet hva de gjør. Og de gjør det på denne måten, fordi det er den enkleste og billigste måte å få god smak på. Og det er en god framgangsmåte. Det blir god whisky av det.

Link to comment
Share on other sites

Har nå i hvertfall fått masse tips i denne tråden.. En del blir nok omsatt i klunkende flaske for utprøving før endelig utvelgelse for offisiell turdram.

 

Bowmore har jeg kun smakt en gang, Bowmore surf var varianten, og den var kjedelig, men må absolutt smake de andre variantene.

 

Maccallan har og fuktet min strupe kun en gang, da i en independent bottler utgave. Alcymist mener jeg den het, for mye alkostikk i den for min smak, men hørt mye bra om de "vanlige" utgavene.

 

Nå er det to som har anbefalt craggenmore, så den må og prøves..

 

Hmm... blir lite igjen på neste lønning :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er mest glad i Islay whiskies og min favoritt er: Caol Ila. Caol Ila er en litt lettere type men har mye av den samme dominerende odøren. Cask strength varianten er herlig, både 12 og 18 yr variantene er meget gode, og jeg ser frem til å få klørne i en flaske 25 yr. For mange år siden da jeg arbeidet i London fikk jeg tak i noen samlerflasker av Caol Ila cask strength fra 70 tallet som måtte smugles inn til norge med fare for å bli tatt for nark (over 60%). Det var uansett verdt det 8)

 

http://www.malts.com/en-us/Malts/TastingNotes/CaolIla.htm

Link to comment
Share on other sites

Balvenie singel barrel er min favoritt . Tre dråper vann dvs bare en anelse vann, hmm nydelig :D Nytes gjerne sammen med en Cohiba ...

 

Hmmm... Jeg har en singel barrel fra tønne #975 dest. 24\01-91, flaska 30\3-07.. Den er ikke spes god. En ekstrem ettersmak av tannkrem :? . Men det er vel sjarmen av single barrel utgaver, ingen er like :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er når en leser denne tråden at det går opp for en at jaktmotstanderne ikke vet hva de snakker om, og at det er forklarlig at fellingsprosentene ikke er 100, og at det er mange som ikke synes det er så viktig å ligge på skytebanen og trene i månedsvis - kort sagt at jakt oppleves og utøves på veldig forskjellige måter.

 

Med ønsker om en flott sesong for alle.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Hei, teller Famouse Grouse? :roll: Den er 4.5 liter...... Den til høyre er 0.7liter til sammeligning!

bilde010ny3.th.jpg

 

Du kan ta med den på 4,5 liter. da blir det bukkejakt ser du :?:P:oops:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Den ultimate turwhiskyen? Det kommer an på så mye, det:

 

:arrow: Drar jeg på "guttetur" med folk som ellers gjerne bælmer karsk og annet f...skap, nøyer jeg meg med Famous Grouse. Muligens forsøker jeg Black Grouse. Ingen vits i å kaste perler for svin, og "rypa" er fullt drikkbar, den.

Resten av lista gjelder for turer der selskapet veit å sette pris på godt myrvann:

:arrow: Er det vått, surt og kaldt, holder jeg en knapp på Lagavulin, men forleden smakte jeg Laphroaig Quarter Cask, cask strength, og den imponerte :P Kanskje den fortrenger Lagavulin'en?

:arrow: Er det fremdeles litt "indian summer" med finvær og endel varme, er Cragganmore et sikkerstikk hos meg

:arrow: Hvis jeg ikke veit hvordan været blir, kan det bli Highland Park 18 år eller Longmorn

:arrow: Skulle jeg noengang havne på en tur med høy sosial standard, ville jeg sterkt vurdert Springbank med en slant vann oppi. Men den bør helst drikkes med slips på 8)

 

OT: På gåsjakta blir det gjerne med en gammel danske. Finfin å berolige magen med før man legger seg nedpå noen timer midt på dagen.

 

Skulle virkelig likt og eid lommeboka de :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Du kan ta med den på 4,5 liter. da blir det bukkejakt ser du :?:P:oops:

 

Jeg ser slike gallon jugs med kjip Bourbon fra tid til annen. Det første som slår meg er at det måtte absolutt være noe for en uteligger som har vunnet i lotto :lol:

Link to comment
Share on other sites

Edradour må dere smake hvis dere får tak i, den jeg kjøpte var en halvlitersflaske i en liten treboks, beste jeg har smakt til nå, og jeg har smakt alt som er nevnt i denne tråden ;)

Men som sagt, alle har forskjellig smak, Edradouren er myk og karamellaktig, men jeg kan godt like Laphroaig og andre kraftige saker også, alt til sin tid.

Link to comment
Share on other sites

Dette minner meg om en annen diskusjon, hva er det beste kaliberet til storviltjakt 6,5x55, 308 win eller 3006. Her vil man aldri bli ening om hva som er det beste.

 

Vil støtte meg til både Sako 3006 og seawolf i deres anbefalinger av de edle dråper.

 

Da jeg er så heldig at jeg har en søster som reiser mye, og ikke drikker, har jeg klart å skaffe meg en god samling av ulike sorter Whisky og Whiskey. Har nå 25 ulike registrerte sorter i samlingen, halvflasker i plast teller ikke, da de sees som bare smaksprøver.

 

I whisky har man ulike sider fra de "mørke" til de"lyse" og "blandete" smaker.

Alle e de gode på sin måte, det er viktig å få finne nyansene og kvalitetene i hver enkelt merke.

Noen av de store blend merkene er ikke mye å skryte av, men er viktig å ha i en samling for å smake forskjellene på whisky med høy kvalitet og de sorter med høy kvantitet.

 

Min første store kjerlighet til en whisky sort var Balveni 15 år singel malt singel cask.

 

Whiskyen kommer fra Speyside og er produsert av The Balvenie Distillery. Firmaet ble etablert av William Grant i 1892, og har vært i samme familie gjennom fem generasjoner. Destilleriet har navn etter det gamle slottet Balvenie Castle som ligger like ved. Balvenie dyrker og malter sitt eget korn, og har egne kobbersmeder som tar vare på destillasjonsapparatene. Dette produktet er en single barrel (enkeltfat), og de 350 flaskene blir tappet og nummerert for hånd. Produktets høye alkoholinnhold bidrar til smakskraften. Hentet fra vinmonopolets side.

 

 

Denne vil jeg anbefale alle whisky elskere å kjøpe seg. Balvenie spesial reserv 10 SM som også er en meget god sak.

 

Ellers vil jeg sette opp Bowmore, Talisker, Scapa, Higland Park,Glenlivet 18 år ++++++, som gode flasker som en kan ta med seg på tur. Støtter Sako 3006 at den "berømte rypa" er fin å ta med på tur, da det ikke nødvendigvis behøver å kaste perler til svin. Som skrekk historie kan jeg fortelle at jeg opplevde at en person bladet ut en av mine bedre Singel malt Whiskyer med Pepsi MAX :evil::evil::evil::evil: .

Aldri før har jeg hatt så lyst å ............. i alle Whiskyelskeres navn.

Denne personen er nå i live, men svartelistet.

 

Er selv ikke så gald i de sorter som er lagret på sherry fat, men det finnes faktisk noen overraskelser der,

trengs litt trening før en begynner å sette pris på disse smaksnyansene. Men ikke alle samaker like godt.

 

Laphroaig og Lagavulin er også meget gode Islay Whiskyer som anbefales. Dette er vel mer i likt de "gråvere kaliberene i skyting", og trengs gjerne litt trening før en liker :wink: . Noen vil aldri like disse, men for de som mestre disse "kaliberene" er det en nytelse. :D

 

Det viktigste er å finne hva en selv liker, og kose seg med det, ikkke hva andre hevder er den riktige smaken.

 

I forhold til alle de som hevder at COGNAC er det beste,

pleier eg å si at:

 

Whisky er for menn,

 

Cognac er for franskmenn. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

For de som ønsker å prøve noen Whiskyer som er litt uvanlige, anbefaler jeg å prøve uavhengige tapninger, f.eks Duncan Taylor, Connoisseurs Choice eller Barry, Bros and Rudd som finnes på besillingsutvalget på polet. Jeg kjøper heller en god Whisky annen hver måned enn en dårlig hver måned.....

Link to comment
Share on other sites

Etter lang grubling, og fundering, har jeg komt frem til at den optimale TURWHISKY for meg vil være

Highland Park 12 år Singel malt.

 

Denne Whiskien har så mage gode

nyaser i seg, at den er en sikker vinner hos de fleste.

 

Denne tar altså eg med meg på tur. 8)

Link to comment
Share on other sites

 

 

Laphroaig og Lagavulin er også meget gode Islay Whiskyer som anbefales. Dette er vel mer i likt de "gråvere kaliberene i skyting", og trengs gjerne litt trening før en liker :wink: . Noen vil aldri like disse, men for de som mestre disse "kaliberene" er det en nytelse. :D

 

Man kan mestre så mangt.I ungdommen mestret jeg hjemmelaget løvetannvin med fluer i. (Plukket dem ut før jeg drakk). Og jeg så engang en som mestret å stikke strikkepinner gjennom begge kinnene. Var kult sa han. Var bare snakk om å mestre smerten. Min filosofi er: hvorfor mestre noe som smaker og gjør vondt , når det ikke er nødvendig. Hvis ovennevnte whiskyer var de siste på jord , var saken en annen. Men så lenge det finnes gode Highland/Spey whiskyer, er det heldigvis ikke nødvendig å mestre smerten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...