Jump to content

Ny organisasjon for jegere


Recommended Posts

Som sikkert mange av dere har fått med seg er det en ny jegerorganisasjon på trappene, vi tar sikte på å være etablert med et interrimstyre og formålspragraf, vedtekter og handlingsprogram i løpet av sommeren, webløsning vil også komme med det første.

 

Bli med oss.

 

Link til medlemsgruppa på facebook:

http://www.facebook.com/groups/409829589049739/" target="_blank

 

Litt kortinfo om hva vi vil drive med:

 

 

"Norges jegerforbund” skal jobbe for å ivareta jakt interessene gjennom ivaretakelse av naturens produksjonsgrunnlag, gjennom en balansert forvaltning av viltet og rovviltet og ved at allmennheten skal ha adgang til å utøve jakt.

 

Hovedmålene er:

 

være en aktiv interesseorganisasjon som ivaretar medlemmenes interesser innen

jakt, naturforvaltning og skyting

sikre en bærekraftig høsting av våre viltstammer.

sikre at lovlydige jegere kan erverve våpen til sine aktiviteter det være seg jakt eller konkurranse

drive aktiv opplæring av jegere

drive med aktivt ungdomsarbeide, etablere fadderordninger mv

å være en pådriver i høringer i relaterte saker

å være en pådriver overfor politiske myndigheter og offentlig forvaltning

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 196
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dette er en kjærkomment forbund, njff har utspilt sin rolle der, de kjemper bare for saker som ikke skaper store bølger inn over gulvet på tinget......Dessverre er det slik at topp jobbene i njff har vært et springbrett inn i politikken og da har ikke de skapt de store bølgene, hadde de gjort det og stått på barikadene for oss jegere, så hadde det ikke vært et eneste parti på tinget som hadde turt å gå i mot våre interesser. Så lik siden og spre den vidre til alle dere kjenner, dette kommer til å bli knall bra og stort. Det ikke veldig mange jegere som mener at njff ikke har gjort en slett jobb for oss de siste 15 årene og mange irriterer seg over at det ikke er andre alternativer. Men nå kommer det et alternativ til njff som skal jobbe for våre interesser, da fortjener det all den støtten det kan få.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor det Trestokk? Det er flokken man ønsker å samle, således må jo facebook være svært egnet. I skrivende stund ser jeg det er 1377 medlemmer :shock:

 

 

Bra tiltak!

NJFF har ikke slik jeg ser det gjort en god nok jobb de siste årene og fremstått ustrukturert. Ser ikke ut til at de har god nok kunnskap om hvordan man kan drive påvirkningsarbeid.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

God idè, men vær så snill og drit i Facebook. Det er faktisk en god del av oss som ikke har det.

 

Facebook er for flokkdyr. Vi er jegere.

 

Lag en vanlig nettside med vanlig oppsett.

Vi jobber aktivt også utenfor Facebook

Majoriteten av våre medlemmer befinner seg der ute

Gi oss gjerne litt reklame

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg forstår kommer det en medlems net side etter hvert, men ser facebook siden ble opprettet om søndag og har 1377 liker allerede, det betyr jo at det er stor interesse for et nytt forbund. les litt på siden å kom heller med tilbakemeldinger da. Jeg synes dette er vannvittig spennendes, at det er et forbund som vil jobbe genuint for jegerens sak. Kommer til å melde meg inn så raskt som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor det Trestokk? Det er flokken man ønsker å samle, således må jo facebook være svært egnet. I skrivende stund ser jeg det er 1377 medlemmer :shock:

Tja

Hvor mange [Like] man har sier ingenting.

 

Det jeg mener med flokk, og sikker mangen vil/ønsker å missforstå er alle de som har diltet etter NJFF i alle år. En stor flokk med folk som aldri har giddet å motsette seg hva organisiasjonen har funnet på av tull, være seg bly, bue eller ulv.

 

Det vi ikke trenger er ny flokk med [Likes] som fortsatt dilter, men etter en ny leder.

 

[Liker] ideen svært godt. Håper bare at den individuelle jeger kan fortsette sin jakt og fangst med de redskaper de har uten at et sentralt forbund skal gå i media og si at "denne jaktformen tar vi avstand fra".

 

Ta vare på det unike og mangfoldige i både naturen og jakten og fokuser på det. Ikke antall klikk på nett.

 

 

(Sukk. Beklager men Facebook og dets "samlende evner" er feil arena for meg.)

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ingen ekspert på Facebook.. men slik jeg ser det står det faktisk nå 1411 medlemmer.

 

Uansett, det er en av flere areaer og egentlig ganske uvesentlig.

Vi er generellt enig Trestokk, men medlemmene kan forsåvidt godt være mer eller mindre sauflokk såfremt ledersauene ikke er det.

Link to comment
Share on other sites

Internett har blitt en meget viktig aktør dagens samfunn med info og alt, likeså er Facebook det.

Organisasjonen bruker internett i den utstrekning som vi må, men vi vil også være aktive der ute direkte mot medlemmene våre, og aktørene i samfunnet direkte, I løpet av sommeren skal vi ha organisasjonen Norges Jegerforbund på plass, vi har reg nr i Brønnøysund, vi har alle domene jegerforbundet.no, .org. osv, slik at vi etterhvert vil komme med hjemmeside medlemsblad osv.

Så følg med og bli med oss i første rekke på gruppa på FB og etterpå som aktivt medlem...

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ingen ekspert på Facebook.. men slik jeg ser det står det faktisk nå 1411 medlemmer.

Det er mange - meg inkludert - som er blitt lagt til gruppen uten å bli spurt da :)

 

Og jeg er litt lei av sånt; bare i det siste er jeg blitt lagt til 3-4 grupper som ligger utenfor mitt interessefelt.

 

Jeg har valgt å tre ut for jeg orker ikke å engasjere meg i ytterligere en gruppe. Når organisasjonen er vokst seg til så kan det hende at jeg melder meg inn - men ikke på facebook.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble også meldt inn der på face, uten å ha bedt om det. Og det synes jeg er irriterende. Jeg meldte meg ut av den siden. Det ser ut til at organisasjonen er laget i irritasjon over NJFF? Det er ikke akkurat en kjempesterk organisasjonside, og ikke et glimrende utgangspunkt til å ukonkurrere NJFF (hvis nå det er tanken?) som har lokalavdelinger over hele landet, driver kursvirksomhet, organiserer jaktterreng osv...

 

Det er vel omtrent 120000 medlemmer i NJFF, omtrent 200000 som betaler jegeravgift og 440000 som er registrert i jegerregisteret. 1400 som er meldt på en facebookside med eller uten eget samtykke er ikke kjempestort akkurat...

 

Kudos til de som gidder, men jeg for min del ser ikke helt poenget.

Link to comment
Share on other sites

Var inne og kikka i medlemslista på FB, og jeg ser det er relativt mange som er lagt til, og da kan det fort være mange som ikke en gang vet de er med i den aktuelle gruppa. Uten at jeg har satt meg det minste inn i det, har jeg plukka opp et steds ifra at etter noen endringer i FB's ''grupper'', så ble det til at gruppemedlemmer (eller kun admins?) kan legge til hvem som helst, uten at den som bli lagt til må bekrefte noe. Dermed er det nok mulig at folk forveksler det å ''innvitere'' noen, og det å ''legge til'' noen i gruppene sine. Forskjellen er at de innviterte har muilighet til å avslå medlemskapet, istedenfor å måtte gå inn og melde seg ut etterpå, hvis man ikke vil være med.. Jeg TROR at hvis man lager det FB kaller en side, så kan man ikke legge til, kun innvitere..

Link to comment
Share on other sites

Jeg TROR at hvis man lager det FB kaller en side, så kan man ikke legge til, kun innvitere..

 

Jeg var som Jaktlykke lagt til i gruppa og sto som medlem uten mitt samtykke!

Så gjorde nøyaktig som Lykke

Meldte meg ut.

Forøvrig en FB venn som hadde lagt meg inn så ikke bare admins som kan slikt ser det ut som!

Link to comment
Share on other sites

Til dere som klager over at dere er blitt lagt til, ta opp dette med den som la dere til, vi har gjentatte ganger skrevet at de som legges til skal bli spurt først, dette er da en sak mellom dere som er lagt til og den som la dere til, vi har ikke noe kontroll på det annet en å følge vår oppfordring.

Bruk iallefall ikke det som kritikk mot oss som driver å skal starte opp dette.

 

Ellers så må dere bare følge meed på denne tråden:

http://www.facebook.com/groups/409829589049739/" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Var inne og kikka i medlemslista på FB, og jeg ser det er relativt mange som er lagt til, og da kan det fort være mange som ikke en gang vet de er med i den aktuelle gruppa. Uten at jeg har satt meg det minste inn i det, har jeg plukka opp et steds ifra at etter noen endringer i FB's ''grupper'', så ble det til at gruppemedlemmer (eller kun admins?) kan legge til hvem som helst, uten at den som bli lagt til må bekrefte noe. Dermed er det nok mulig at folk forveksler det å ''innvitere'' noen, og det å ''legge til'' noen i gruppene sine. Forskjellen er at de innviterte har muilighet til å avslå medlemskapet, istedenfor å måtte gå inn og melde seg ut etterpå, hvis man ikke vil være med.. Jeg TROR at hvis man lager det FB kaller en side, så kan man ikke legge til, kun innvitere..

 

Vi kan bare legge til medlemmer av en gruppe etter at de selv har bedt om å bli lagt til, vet ikke men tror at disse også kommer opp som "lagt til av" og navnet på den som godkjente forespørselen, men tror at folk der ute kan legge til venner, dette har ikke vi som adm noen kontroll over, da går de rett inn uten noen godkjenning av oss.

Derfor har vi gjentatt flere ganger at før man legger til venner så må disse være forespurt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble også meldt inn der på face, uten å ha bedt om det. Og det synes jeg er irriterende. Jeg meldte meg ut av den siden. Det ser ut til at organisasjonen er laget i irritasjon over NJFF? Det er ikke akkurat en kjempesterk organisasjonside, og ikke et glimrende utgangspunkt til å ukonkurrere NJFF (hvis nå det er tanken?) som har lokalavdelinger over hele landet, driver kursvirksomhet, organiserer jaktterreng osv...

 

Det er vel omtrent 120000 medlemmer i NJFF, omtrent 200000 som betaler jegeravgift og 440000 som er registrert i jegerregisteret. 1400 som er meldt på en facebookside med eller uten eget samtykke er ikke kjempestort akkurat...

 

Kudos til de som gidder, men jeg for min del ser ikke helt poenget.

 

NJFF ble heller ikke en stor organisasjon over natten!

En plass må man starte, og med det arbeidet NJFF har gjort for jegere de siste årene er det på tide med ett alternativ!

Link to comment
Share on other sites

Derfor har vi gjentatt flere ganger at før man legger til venner så må disse være forespurt...

Du la til meg uten å spørre først (bare så det er sagt), men jeg hadde ikke noe imot å bli lagt til der. Jeg kan jo bare klikke "forlat gruppe" når jeg vil, hvis jeg vil. Jeg er vel på en måte passivt avventende til hvordan denne organisasjonen formes, og etter å ha tygd litt på dette så kan det hende at jeg synes det har noe for seg, og kanskje vil bidra.

 

Personlig er jeg glad i NJFF lokalt, vi har en stor og sterk forening her i Rana, og jeg er aktivt (styre)medlem i Drivende Jakthundutvalget vårt, der hovedlaget faktisk gir oss både spillerom og penger til vår aktivitet. Om jeg melder meg inn i en ny organsisasjon som dette etterhvert, avhenger av om jeg føler det kan tilføre meg og min aktivitet noe som NJFF ikke kan.

 

Når det gjelder facebook som et sted å begynne så er ikke det så dumt, det et STORT medium i Norge, og effektivt til slike formål. Husk at vi er hele 2,5 millioner facebookbrukere i Norge pr januar 2012! Det er halve Norge det.

 

Ønsker dere lykke til i prosessen mot noe som kan bli bra Hallgeir, jeg følger med, om enn litt fra tilskuerplass ennå.

Link to comment
Share on other sites

Det beklager jeg mn det skjedde nok i kampens hete, vi har i ettertid sett at det har skjedd og vi ønsker ikke å dytte noe på noen, Lokalforeningene rundt omkring i landet gjør en kjempejobb bare så det er sagt, men toppleddet er elt fravæærende og virker som de er veldig politisk styrt.

Link to comment
Share on other sites

Bra tilltak.

 

NJFF er ikke organisasjonen for meg, iallefall ikke slik den fungerer sentralt.

Jeg vil påstå at NJFF rett og slett heller lar seg r*vpu^W missbruke i politisk samenheng enn å være en organisasjon for jegere.

 

NJFF lokalt er er en annen ting.

Inntill videre ser jeg an situasjonen, men vil følge med fremover.

Link to comment
Share on other sites

Å legge til navn til grupper på sosiale medier eller registre på internett uten samtykke fra vedkommende er et særdeles grovt overtramp. Det er brudd på personvernloven og straffbart.

 

Husk at feks en potensiell ny arbeidsgiver idag ALLTID googler en jobbsøker. I verste fall kan en ny jobb gå i vasken pga subjektive holdninger hos en arbeidsgiver. Hadde jeg mistet en jobb fordi jeg uvitende hadde blitt lagt til en gruppe og hadde fått vite at dette var årsaken hadde jeg blitt grinete.

Link to comment
Share on other sites

Det å reklamere for en ny organisasjon på et nettsted som driftes av et liknende uten samtykke... Hm...

 

Da jeg oppdaget dette, ba jeg om å få fjernet denne tråden, men det lot seg ikke gjøre, og da sitter vi der da, beklager at jeg la inn en tråd om dette,

Så er det noen som vil være så snill å fjerne dette så ja takk.

Ønsker ingen diskusjon rundt akkurat det, ikke ønsker jeg å lage noe støy rundt dette heller, så bare være så snill..

Link to comment
Share on other sites

Det kan da ikke være så fryktelig farlig å reklamere for noe som kanskje eventuelt kan sette fart i NOJS også? Her på kammeret reklameres det for NJFF, DFS og gudene vet hva av organisasjoner innen samme lest, og så skal noen pirke borti dette initiativet? Det blir for smålig, særlig med tanke på det nokså beskjedne medlemstallet i NOJS og ditto resultater NOJS har oppnådd siden starten i 2008.

 

Uansett hvilke virkemidler som tas i bruk for å fremme jakt og skyting med en seriøs plattform her i landet, så er det viktigere å dra lasset sammen i lag. Jeg har alltid oppfattet Kammeret som en møteplass for likesinnede uansett tilhørighet, men med samme ideologi. Må man endre på det synet nå…?

Link to comment
Share on other sites

Vi trenger ikke flere organisasjoner. Vi trenger mer engasjement i de organisasjonene vi allerede har. Gå inn i disse. Ta på deg verv og få derigjennom innflytelse og makt.

 

Ikke tror jeg at en slik organisasjon vil få noen betydning heller. DFS, NSF, NFPS, NJFF har alle mer enn en organisasjon. De har anlegg og aktivitet. Dette er grunnlaget for organisasjonene.

 

En ren papirorganisasjon vil muligens få en del medlemmer, men hva hjelper det om ingen vil høre på dem.

Link to comment
Share on other sites

Om en slik organisasjon faktisk klarer å få potensielle medlemmer til å skjønne at de først og fremst skal drive med politikk og ikke lerduebaner, klubblokaler, jakt-terreng, hundeprøver osv tror jeg den kan bli en maktfaktor.

Utfordringen er at folk vil at en NJFF-konkurrent skal drive med erduebaner, klubblokaler, jakt-terreng, hundeprøver osv ...

Link to comment
Share on other sites

Njff har jo ett meget godt samarbeid med Norsk kennelklubb.

En ny oranisasjon vil vel slite litt med innpass hos kennelklubben vil jeg tro.

Noe som gjør at mange jakthundeeiere fortsatt vil gå for Njff (eller evt være medlem av begge)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...