Jump to content

Ny organisasjon for jegere


Recommended Posts

Jeg spurte NJFf om jeg bare kunne stå som medlem av min lokale forening og det kunne jeg ikke !!. Dette er en slags komunistisk tankegang spør du meg.
For det første - "kommunisme" defineres som "læren om det klasseløse samfunn" - hva har det med NJFF å gjøre?

 

Til saken: Det er elementær organisatorisk kunnskap at landsomfattende organisasjoner har regionale og lokale underorganisasjoner. Man blir medlem i organisasjonen gjennom lokalforeningene. Enkelte organisasjoner tillater at det tegnes direkte medlemsskap, uten lokallagstilknytning, f.eks. for folk som bor der man ikke har lokallag. Men den motsatte muligheten kjenner jeg ikke til at noen samskipnad har. Tvert i mot - f.eks. har DFS strammet opp styringsmulighetene i forhold til de lokale skytterlagene de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 196
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lokalforeningene til NJFF eksisterer ikke i vakuum, de er svært avhengige av den jobben NJFF legger ned sentralt for å kunne fungere så godt som de gjør.

Det blir merkelig å være så aktiv motstander av NJFF, samtidig som man anerkjenner lokalforeningene, da de er to deler av samme organisme.

Link to comment
Share on other sites

Ja, hva er det egentlig som gjør at lokalforeningene står i NJFF, det argumentet man hører er at jo jaktskytingen, NM deltagelse i jaktskyting, fiskekonkuranser, Hvor mange % er avhengig av dette av totale medlemmer i en lokalforening?

Da ser jeg bort i fra de foreningene som kun har sportsaktiviteter innen skyting og fiske.

 

En annen sak er jo: Er lokalforeningene klar over at svært mange steder så ville medlemstallet i foreningen vært adskillig mye høyere en hva det er i dag om man hadde et medlemskapkategori utenfor NJFF, da ville alle kontingentpengene gå direkte i lokallagskassa, Lokalforeningene for jo refundert lokalkontingenten sin, men som medlem må man betale en fylkeslagskontingent, og en kontinggent til NJFF samt en pris på "Napp og Nytt"

 

Man snakker i disse dager om dette jakt å fiske senteret på Flå med kurs/opplæringsvirksomheten, samtlige av disse kursene kan man like godt arrangere i et lokjalmiljø og det finnes like dyktige instruktører i lokalmiljøet, og NJFF har IKKE monopol på disse kursene.

Til tross for at dem liker å ha den trua.

 

Lokalforeningene gjør en fabelaktig god jobb lokalt, og dem trenger overhodet ikke NJFF for å kunne fortsette med denne gode jobben, medlemmene av lokalforeningen tror jeg ikke bryr seg så mye om det, så lenge de får dekket sine behov i lokalforeninegene, de som sannsynligvis vil tape er de rene sportsskytterforeningene, med sin altoverskyggende sportslige aktivitet innen de skytegrene som NJFF har.

Vær klar over NOrges sportsskytterforbund også har mange meget flotte skytterøvelser og sine NM...

 

Vi vil med denne nye organisasjonen jobbe med de sakene som NJFF har ignorert i mange år, Utøvelse av jakta, en god totalforvaltning av viltstammene våre, og jobbefor at Den Norske jegeren fortsatt skal være en kulturbærer i landet vårt.

Skyting og jobbe for å få bedre skyttere og flinkere jegere vil også være en viktig del av vårt arbeide.

 

Vi skal IKKE være noe protestforbund, vi skal jobbe FOR våre interesser.

Vi ønsker alle som vil være med oss hjertelig velkommen, vi vil også ha ørene og øynene åpne for innspill og meninger fra medlemmene våre. Og som man selvsagt vet så blir vi jo sterke med mange i ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Til dette med NJFF : For og kunne være medlem av min loka jeger og fiskeforening MÅ jeg være medlem av NJFF. Hva er dette for slags politikk ?

 

Det er ingen lov som tilsier det, man kan lett opprette en uavhengig J&F-forening. Så spørsmålet må jo bli hvorfor ingen gjør dette? Er det fordi NJFF har "kuppet" hele markedet for jakt og fiske eller er tilknytningen såpass gunstig at ingen ser poenget med å stå helt på egne ben?

 

Dette med forbundstilknytning er forøvrig nødvendig for sportskytterne, og selv om dette bare gjelder et mindretall er det gjerne en engasjert minoritet som legger ned mye tid i dugnader. Uten disse tror jeg det ville blitt mye vanskeligere å drifte et anstendig baneanlegg.

 

Jeg ser med lyst sinn og godt mot, mot en ny forening som kanskje gjør det vi diskuterer i det uendlige som NJFF burde ha gjort

Jeg er ikke negativ til det, men jeg jeg ser bare ikke hva som skulle gjøre denne organisasjonen anderledes. Det er ikke slik at NJFFs statutter sier at de skal gi F i hva medlemmene og lokallagene mener, så hvorfor har de blitt slik (i den grad dette er en reell fremstilling av virkeligheten)? Og hvordan forhindrer man at en ny forening går i akkurat samme felle? Jeg har ikke sett noe her inne om hvorfor denne foreningen skulle bli bedre, og uten en veldig klar visjon på hvordan man skal oppnå det tror jeg ikke resultatet blir stort forskjellig fra NJFF.

 

At man er mindre er en fordel, små og unge organisasjoner mangler gjerne den topptunge og rigide strukturen til mer etablerte forbund, men er man små så er det vanskelig å bli hørt. Så hva vil forhindre at man blir som alle andre når størrelsen øker?

Link to comment
Share on other sites

Erlen Meyer skrev:

Det er ikke slik at NJFFs statutter sier at de skal gi F i hva medlemmene og lokallagene mener, så hvorfor har de blitt slik

 

Det er desverre slik samfunnet vårt fungerer. Makteliten lokker med penger og sørger for at det sitter lojale folk på toppen. Akkurat det samme skjer i Den Norske Turistforening i disse dager med ny styreformann.

 

Eliten har full kontroll på stemmekveget. Et grasrotopprør mot NJFF er på sin plass.

Link to comment
Share on other sites

Min lokale Jeger og fiskeforening har vel meldt seg ut av NJFF om jeg ikke husker feil.

Se det ja, er tydeligvis noen som velger å stå på egenhånd. Om man skal starte et nytt forbund er dette folkene å snakke med, de som har valgt å stå utenfor NJFF. Om man finner en form som disse vil være med på så har man plutselig en del lokallag i porteføljen, noe som letter rekruttering og gir en litt mer tyngde i diskusjoner.

 

Det er desverre slik samfunnet vårt fungerer. Makteliten lokker med penger og sørger for at det sitter lojale folk på toppen. Akkurat det samme skjer i Den Norske Turistforening i disse dager med ny styreformann.

Det er det jeg også prøver å få frem, denne problemstillingen er ikke enestående, men noe alle store organisasjoner kan lide under. Det er derfor liten vits i å starte en ny forening om man ikke har en klar formening om hvordan man vil forhindre dette.

Link to comment
Share on other sites

Erlen Meyer skrev:
Det er ikke slik at NJFFs statutter sier at de skal gi F i hva medlemmene og lokallagene mener, så hvorfor har de blitt slik

 

Det er desverre slik samfunnet vårt fungerer. Makteliten lokker med penger og sørger for at det sitter lojale folk på toppen. Akkurat det samme skjer i Den Norske Turistforening i disse dager med ny styreformann.

 

Eliten har full kontroll på stemmekveget. Et grasrotopprør mot NJFF er på sin plass.

 

Ding ding ding! Fullstendig enig.

Link to comment
Share on other sites

Det er det jeg også prøver å få frem, denne problemstillingen er ikke enestående, men noe alle store organisasjoner kan lide under. Det er derfor liten vits i å starte en ny forening om man ikke har en klar formening om hvordan man vil forhindre dette.

 

Ekskludere sosialister og medlemmer av såkalte hemmelige "gutteklubber" kan være en start.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Vi har opprettet en ny gruppe på Facebook, den heter Jegernes Interesseorganisasjon. Det samme navnet har organisasjonen fått, dere som er medlem av "Ny jegerorganisasjon" flytt medlemskapet deres til gruppa Jegernes Interesseorganisasjon, Dette vil være den infokanalen som heretter vil bli brukt, gruppa Ny Jegerorganisasjon vil bli slettet når dere har flyttet medlemskapet deres, Dette gjøres enkelt ved å melde dere inn i Jegernes Interesseorganisasjon, og i NY jegerorganisasjon så går dere inn og forlater gruppa, slik kan vi ha en grei oversikt over flyttingen.

Det jobbes også intenst med å lage og legge ut Webside, så her vil det skje mye i tiden framover, håper dere vil være med oss

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Jeg spurte NJFf om jeg bare kunne stå som medlem av min lokale forening og det kunne jeg ikke !!. Dette er en slags komunistisk tankegang spør du meg.
For det første - "kommunisme" defineres som "læren om det klasseløse samfunn" - hva har det med NJFF å gjøre?

 

Til saken: Det er elementær organisatorisk kunnskap at landsomfattende organisasjoner har regionale og lokale underorganisasjoner. Man blir medlem i organisasjonen gjennom lokalforeningene. Enkelte organisasjoner tillater at det tegnes direkte medlemsskap, uten lokallagstilknytning, f.eks. for folk som bor der man ikke har lokallag. Men den motsatte muligheten kjenner jeg ikke til at noen samskipnad har. Tvert i mot - f.eks. har DFS strammet opp styringsmulighetene i forhold til de lokale skytterlagene de siste årene.

 

I det gamle Sovjet fikk du ikke gjort noe hvis du ikke var medlem av komunistpartiet. Man får vel heller ikke gjort noe i sin lokale JFF hvis man ikke (mot sin vilje) er medlem av NJFF. Det var det jeg mente med komunistisk tankegang :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Ny jegerorganisasjon er blitt en realitet.

 

Det har dette jaktåret blitt opprettet en ny landsomfattende jegerorganisasjon. Det har vært gjennomført stiftelsesmøte, og navnet på organisasjonen ble "Jegernes Interesseorganisasjon".

 

Vi håper at du som jeger vil komme innom vår side på facebook og vise din interesse og å finne ut hva vi skal arbeide for. Vi vil etterhvert komme med hjemmeside, og der vil det også bli muligheter for å kunne melde seg inn. Informasjon om dette kommer så snart den er klar.

 

Velkommen skal du være!

 

Interimstyret

Link to comment
Share on other sites

I løpet av sommeren skal vi ha organisasjonen Norges Jegerforbund på plass, vi har reg nr i Brønnøysund, vi har alle domene jegerforbundet.no, .org. osv, slik at vi etterhvert vil komme med hjemmeside medlemsblad osv.
Jeg er med i Ny jegerorganisasjon' date=' Info kommer, vi skal ha et stiftelsesmøte i morgen, hvor vedtekter vil bli vedtatt, etter det er det registrering i Brønnøysundregisteret, så kommer det webside, og da begynner ballen å rulle, frem til det første årsmøte, så bare følg med...[/quote']

To nystarta jegerforbund i løpet av 1mnd?

Jeg er ikke på FB, men jeg ser at en kan lettere bli forvirret om man er på FB titt og ofte.

Så det er sant som ryktene sier? At den første organisasjonen ble "oppløst" i løpet av noen få dager på grunn av uenighet i interimstyret?

 

Jeg er en av de som er av den oppfatningen av at jeg ikke forstår hvorfor man ikke heller prøver å bidra til å påvirke en av de eksisterende organisasjonene. Hadde så mye energi blitt brukt riktig hadde det kanskje til slutt kommet jeger'n til gode..

Link to comment
Share on other sites

Hvilke rykter er dette Bamrud? Nå er jeg spent! Jeg har ikke hørt rykter, men mulig jeg er litt treig. Om det verserer rykter så bør vel disse enten bekreftes eller avkreftes av noen i denne organisasjonen. Men finner det underlig at at noen i styret i NOJS skriver om dette inne på et åpent forum uten å ha fått dette bekreftet?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke 2 nystarta organisasjoner, de som jeg har promotert er samme organisasjonen og vi har stiftet organisasjonen og gitt den et navn, derfor skifter vi fra Ny jegerorganisasjon, til Jegernes Interesseorganisasjon, Man kan mene så mangt om andre organisasjoner, men jeg har fakthisk til gode å se en organisasjon som har et engasjement på dette med jakt og jaktutøvelse, mange som har høy profil på våpen og skytebiten og vel og bra for det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er med i begge(eller alle3) gruppene på Facebook. Og det er mest får å se hva det blir til. Den første organisasjon ble til 2 siden dem ikke ble enig, også har den ene bytta side i dag og navn til jegerens interesse organisasjon.

Lurer på hva dem får til etterhvert, eller om det bare blir klabb og babb.

Følger med i spenning.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg skummlest tråden men overskriften trigger meg . Vi har alle lett for og kritisere og opponere når noe ikke passer hver enkelt av oss men jeg har lagt ned masser av tid og arbeid for NJFF gjennom mange mange år i lokallag men for noen år siden da de sviktet sine medlemmer uten fight (tipper dere da vet tidspunkt) melte jeg meg ut og det var mange av mine venner som gjorde det samme . Det ble ble sendt inn to skriv som var undertegnet av ganske mange men NJFF svarte ikke en gang og da ! Ja :evil:

Dette er et kjempetiltak av dere som har tatt tak .

Er sikker på at en jegerorganisasjon for jegere er levedyktig :D

Link to comment
Share on other sites

Det er en fraksjon som gikk ut før vi ble noe interimsstyre, uenigheten var og er forholdet til ulv og rovdyr hvor grupperingen som gikk ut har en 0 ulvvisjon, det har ikke vi, vi skal jobbe for at vi skal ha en balanse i forholdet mellom rovdyr og matvilt.

Det er ryktet, som herved er avkreftet, og bra var det at dette kom såpass tidlig og at man fikk ryddet i dette, slik at det ikke er noen tvil om vårt ståsted.

Link to comment
Share on other sites

Men finner det underlig at at noen i styret i NOJS skriver om dette inne på et åpent forum uten å ha fått dette bekreftet?
Ja, men jeg skal hilse å si at den satt langt inne. :)

Jeg ser at NOJS er nevnt opptil flere ganger i denne tråden. Og ikke alltid med positivt fortegn dessverre. Derfor tok jeg meg den friheten med å lufte noen spørsmål .

 

ULV! Hva er det med ulven?

JO! Ulven er det dyret som har splittet flest organisasjoner her i landet. Fra stortingspartier og store tunge jegerorganisasjoner til bygdelag og husmorlag. Ja selv i de beste familier.

 

 

Gjentar dette gjerne igjen, fordi dette er en meget passende anledning...

 

Jeg er fryktelig glad for fjorårets årsmøtevedtak i NOJS om at NOJS ikke skal ta side eller standpunkter i ulvedebatter!

På den måten står vi sterkere i nær sagt alle andre saker som vedgår jegerne og andre våpeneiere i norge.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer så fort webdesignet er ferdig, vi har domene og alt som skal til, så i løpet av sommeren skal det ha skjedd mye på alle måter med Jegernes Interesseforbund, og ja, vi skal bli et realt alternativ til NJFF, men vi gjør ikke det alene, vi som alle andre er avhengig av medlemmene som støtter oss, og man skal ikke se troll og skrømt bak hver en busk.

Vi vil jobbe for at den Norske jegeren skal fortsatt kunne bedrive sin aktivitet i skog og mark, og at denne skal bli ngod på det han/henne driver med.

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig at man stikker fingeren i jorda og kjenner hvordan landet ligger, og tilpasser seg samfunnets krav til en organisasjon, og troverdighet er en svært viktig faktor, Min mening er at en 0 visjon på Ulv ikke er forenlig med det samfunnet vi har rundt oss.

Vi har fått ulven på godt og vondt, derfor er det viktig at man har en edruelighet i forhold til dette. Vi som skal jobbe FOR jegerens interesser vi må ha en mening og en politikk i de sakene som opptar jegeren i Norge.

Er man en skytter org. så kan man tillate seg å ikke ha noen mening om det, da det ikke vil rokkere ved skytterens interesse.

Vi vil Jobbe for at konfliktnivået og problemene med rovdyr ikke blir for store, og søke å få til en belansert forvaltning av rovviltet og matviltet.

Ensidig fredning er ikke forvaltning

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av de som er av den oppfatningen av at jeg ikke forstår hvorfor man ikke heller prøver å bidra til å påvirke en av de eksisterende organisasjonene. Hadde så mye energi blitt brukt riktig hadde det kanskje til slutt kommet jeger'n til gode..

Jeg er ikke ute etter å være drittsekk, men kan ikke la være å undres over dette utsagnet fra en av styret i NOJS. Som kjent er det ikke mange år siden NOJS ble dannet, og ville det da ikke etter eget utsagn vært bedre å jobbe for å påvirke NJFF, DFS..... istedet?

 

Og vedrørende standpunkt til ulv; en organisasjon med hovedvekt på skyting kan tillate seg å ikke ta standpunkt til saken. Enten en liker det eller ei, så er ulve-spørsmålet en av de aller største sakene for jeger-Norge. Etter mitt syn kan ikke en jegerorganisasjon tillate seg slik luksus. I så tilfelle er målet til organisasjonen ene og alene å ha flest mulig medlemmer. Ikke å jobbe for dem....

 

Jeg er fryktelig glad for fjorårets årsmøtevedtak i NOJS om at NOJS ikke skal ta side eller standpunkter i ulvedebatter!

På den måten står vi sterkere i nær sagt alle andre saker som vedgår jegerne og andre våpeneiere i norge.

Og dette utsagnet synes jeg viser at NOJS burde istedet hett NOS....

 

Men nå har jo tydeligvis den nye organisasjonen tatt standpunkt. Dessverre (synes jeg) ett standpunkt etter myndighetenes ønske. Skal en ny jegerorganisasjon kunne kjempe mot NJFF i antall medlemmer, må de ha noe nytt å tilby medlemmene. Gjerne litt radikale standpunkt, for å få en "brekkstang" mot etablerte organisasjoner. Kanskje kan da middelveien bli bra.... Jeg tror at man meget vel kan tørre å stå fram å si at man ønsker 0 ulver i Norge. At man ikke kan se hvorfor vi skal bruke mange millioner på å fø russiske ulver og la bygdenorge samt jakt tradisjoner dø.

Se på hva som skjer i Sverige; ett eget politisk parti med hovedvekt på å fjerne ulven er dannet, med mål å komme inn i Riksdagen. En egen gruppe har startet streik. Man kan like denne måten å protestere på eller ikke, men det sier ihvertfall noe. Flere lokallag av de etablerte jeger-organisasjonene har ett uttalt 0-visjon for ulv. På nasjonalt nivå har de samme jegerorganisasjonene brutt samarbeidet med myndighetene. De samme organisasjonene har faktisk mistet statlige overføringer (tenk det, NJFF...!) på grunn av sitt standpunkt ovenfor ulv.

I Sveits har de nå innsett at de ikke visste hva de gjorde da de gikk inn i Bern-konvensjonen. På det tidspunkt hadde de ikke ulv, men nå som de ser skadene den forårsaker så har de funnet ut at det var feil. De har reist spørsmål om hele Bern-konvensjonen, og har snakket om å melde seg ut (det finnes visstnok en mulighet til å melde seg ut, og så inn igjen med mulighet for nye forhandlinger)...

Men i Norge har selv ikke en ny-startet "protest-organisasjon" for jegere altså "baller" nok til å ha 0-visjon angående ulv...!

La gå at for en del jegere i Norge er ikke ulv så viktig. Men for ganske mange er det SVÆRT viktig. Og det truer faktisk jakt tradisjoner (jakt med løshund) i Norge. Dessuten det er vel neppe så mange jegere i Norge som ØNSKER ulv...? Å ha ett slikt syn på ulve-spørsmålet som villreinjegeren beskriver at organisasjon har, er svært tett opp til NJFF sitt syn. I tillegg er det ett svært ullent utsagn som kan favne mange veivalg videre... For meg synliggjør dette at man ikke ønsker å ta tak i en av de viktigste sakene for jegere.... Og det i en ny jeger-organisasjon!

 

For tiden er jeg ikke medlem i hverken NOJS, første eller andre organisasjon. Heller ikke i denne "fraksjonen" som er nevnt. Kanskje blir jeg medlem en gang. Men foreløpig er synspunktene for nært opptil NJFF, som tross alt har mye mer gjennomslag, til at det blir aktuelt å melde meg inn.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Bra du skriver det du skriver Dagl,

Jegernes interesseorganisasjon har dog et mere radikalt syn på Ulv en hva NJFF har. NJFF har annerkjent bestandsmål som myndighetene har satt, og de har sågar gått ut med en pressemelding om dette, vel vitende at denne er gått ut på dato for mange år siden mht bestandsmål.

Jegernes Interesseorganisasjon vil jobbe for en bedre balanse mellom Ulv (rovdyr) og det matnyttige viltet vi har i dag, Vi vil også jobbe for at spredningen av ulv ikke øker , og at Ulvesona oppheves og det innføres et uttak (lisensjakt) også i disse områdene, ja vi er veldig klar over at dette vil bli en tung og lang vei å gå. Men skal vi nå fram hos myndighetene kan man ikke ha en 0 visjon mht ulven. At ulven er en uønsket art i Norge blandt mange er godt kjent. Men vi som organisasjon vil ha en dialog med myndighetene i dette spørsmålet, og jeg er såpass åpen at jeg tror at det vil føre fram til slutt.

Vi vil også jobbe i nær kontakt med grasrota, og å lytte til hva medlemmene der ute vil.

Så til samarbeid:

vi ønsker å kjøre en samarbeidslinje med "alle" de andre - NJFF og NJF (Norges Jegerforbund) NOJS, så lenge et slikt samarbeid ikke bryter med våre formålsparagrafer.

Ingen norske jegere er tjent med at det legges opp til konfrontasjoner.

 

Det er mange som spør om hvor vi står så langt i etableringen. Hyggelig at folk er utålmodige og spente, men vi ber om respekt for at vi nå jobber intenst med å få den berømmelige grunnmuren på plass. Når vi snart får websidene våre opp og stå vil disse kontinuerlig bringe informasjon vedr framdrift.

Link to comment
Share on other sites

Interessant debatt, har lest det meste her og vore medlem av den omtalte FB-gruppa dei siste månadene.

 

Nokre kommentarar til ulike tema:

 

1. Bruk av Facebook for framtida:

 

Å starte medlemsvervinga/promoteringa av den nye organisasjonen via Facebook er både HEILT NØDVENDIG og rett strategi. Det er er folk ER, anten dei er frustrerte over NJFF, ihuga jaktmotstandarar eller driv med synkronsvømming. Difor blir det også heilt avgjerande at ei (inter)aktiv FB-side blir drifta vidare også ETTER at ei evt. heimeside kjem opp og går. Internett svulmar over av velmeinte heimesider som NESTEN INGEN besøker - så framt den ikkje har moglegheiter til dialog og interaktivitet. Kvifor trur de folk debatterer på FB-sidene til Jegernes Interesseorganisasjon? Eller på kammeret.no? Kan ikkje svaret vere så enkelt at NJFF sentralt aldri har oppretta eit liknande og godt nok tilbod for meiningsutveksling til sine medlemmer?

 

Til dei som meiner at facebook er tull og fjant, så er sanninga at facebook er akkurat så tullete og fjantete som det vi brukarar gjer det til. Som verktøy er det bortimot genialt. Dei tre siste åra har ein folkeleg revolusjon skylt over mange landt i Midt-austen, ein revolusjon som ingen ekspertar eller analytikarar såg komme. Fellesnemnaren for dei fleste er at dei starta som grasrotbaserte facebook-aksjonar. Det bør vere eit tankekors for alle dei som meiner verktøyet er tull for å skape endringsprosessar. Og kanskje ei oppmuntring for dei som no jobbar iherdig for å skape endring?

 

2. NJFF vs Jegerens Interesseorganisasjon:

 

Etter å ha følgd debatten må ein kunne slå fast at motivasjonen for ein ny organisasjon ligg i misnøye med NJFF sentralt. I alle fall er dette ein viktig del av grunnlaget. Om det er eit positivt eller negativt utgangspunkt for å etablere noko nytt skal eg ikkje meine noko sterkt om. Samtidig som ein kritiserer NJFF for feigskap, vedtaksvegring og lite guts mot styremaktene, så rosar ein lokalforeningane og deira aktivitetar. Dermed er det den POLITISKE biten av NJFF ein er misnøgd med, ingenting anna.

 

Om den analysen er rett, har JIO ei stor utfordring. I mine auge betyr det nemleg at ein ikkje kan oppnå å bli ein stor påverknadsfaktor utan SAMTIDIG å svekkje NJFF sin posisjon mot dei same styremaktene. Om JIO veks seg til fem-ti tusen medlemmer, og NJFF framleis står like solid med sine 140.000, så er det kjøtvekta som tel. Så lenge NJFF er skrudd saman slik som det er, vil det vere uråd å omfamne lokallaga og samtidig utfordre NJFF sentralt sin posisjon.

 

For tida er det ulveproblematikk som er det store disksjonstemaet. Det kan vere annleis om ti-tjue år. Personleg trur eg andre tema vil bli viktigare i åra framover, til dømes ålmentas tilgang på jakt. Ikkje fordi vi blir så mange fleire jegerar, men fordi forskjellane i samfunnet vårt aukar, som igjen gir prispress, kombinert med at stadig fleire jegerar gjerne dreg utanlands for å jakte. I 20-30 år har min del av landet blitt invadert av tyske fisketuristar, og sesongen blir stadig lengre; dei første kjem i mars, dei siste reiser i oktober. Det har eigenteleg undra meg at ikkje dei tyske jegerane for lengst har følgd etter. Det finst etter kvart nok folk som har så mykje tid og pengar at stadig meir jakt vil hamne på stadig færre hender. Vi kan fort få same situasjon som vi har sett i mange lakseelvar.

 

I eit slikt bilete kan det vere greit å ha med seg historia til NJFF. I 1899 blei dei frie jakta oppheva, og jaktrett tilfall grunneigar. NJFF blei faktisk oppretta for å forsvare og utvikle GRUNNEIGARANE sin nyvunne rett. I dag står dei som kjent på jegeren si side. Eller..?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke tenkt å skrive mer her, men fikk lyst til å kommentere et par ting;

Foreningen jobber for å hindre spredning av ulv, men vil oppheve sona. I seg selv er vel det motsigende?

Foreningen skal jobbe for en bedre balanse mellom ulv og matnyttig vilt. Dette vil si at ulv skal eksistere. Det igjen vil si at man må ha en ulvestamme som er levedyktig. Hvordan mener dere at dette vil gi færre ulver enn idag? Å få en levedyktig stamme med færre ynglinger enn 3 som mål er vel vanskelig?

 

Når det gjelder ulvesona er jeg to-delt; At den oppheves vil kunne gi at flere bærer byrden. Men allikevel vil det være flest ulv i østnorge, all den tid Sverige har større stamme enn oss. Samtidig vil det si at når det etableres revir utenfor det som idag er sonen (f.eks. i Løten..), så vil dette reviret få samme vern som alle andre. Altså i praksis at det ikke kan tas ut før man har stadfestet at individene ikke er "genetisk viktige". Jeg tror at med dette får man langt flere revir, og ulver, i Norge enn om sona opprettholdes.

Jeg synes imidlertid ikke at bare noen få skal bære byrden, og sona bør bort. Svaret er at ulven må helt bort!

 

Å formulere sitt mål slik som foreningen nå har gjort, vil ikke kunne bedre situasjonen rundt ulv i Norge. For å ha en levedyktig stamme kreves ett visst antall individer, og lavere enn dagens mål kommer man neppe med ett slikt mål.

Det kan godt hende man med denne linjen vil nå fram hos myndighetene. Men jeg tror ikke det vil hjelpe jegerne i særlig stor grad. Når man ser hvilke skritt naturvernsiden går til med tanke på å hindre lovlig lisensjakt etc, trenger man neppe en ny jegerorganisasjon som er "politisk riktig".

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

klippings...

Når man ser hvilke skritt naturvernsiden går til med tanke på å hindre lovlig lisensjakt etc, trenger man neppe en ny jegerorganisasjon som er "politisk riktig".

 

Mvh Dagl

Vel, det har da vært forsøk på kamporganisasjoner som har gått høyt ut mot "myndighetene" og som kjapt har mistet troverdighet og har blitt parkert/har parkert seg. Jeg oppfatter at det skjedde med Norsk Våpeneierforbund. Jeg tror det er slik at man må stelle seg slik at man kommer i dialog.

Link to comment
Share on other sites

I hovedsak så vil vi ha en edruelighet i ulvespørsmålet, vi ønsker ikke å få svenske tilstander i Norge, noe vi er på god vei til å få med dagens politikk, jeg unngår bevist å kalle det for forvaltning, Vi ønsker at grenseflokkene skal telle med i total bestanden i Norge, noe opphevelse av ulvesona er vi ikke enige i før disse kravene innfris, og vi vil også at det skal åpnes opp for jakt i større grad en i dag, dette for å begrense konfliktnivået.

Bestanden av ulv i Norge vil uansett være for liten til å ha den genetiske variasjonen som man ønsker, det er faktum, og skal stammen bli så stor, ja da er det ulevelig for folk i Norge.

 

Svarer Skaubjønn i samme tråd:

Ja det er akkurat det vi legger opp til

Link to comment
Share on other sites

Norsk Jegerforbund mener at Jegerens interesseorganisasjon kuppet gruppa på face book Hva er din versjon om dette Halgeir? og hvor er den store forskjellen på Jegerens interesseorganisasjon og NJFF (om vi tar vekk fisken)

Link to comment
Share on other sites

Vi vil jobbe for at den Norske jegeren skal fortsatt kunne bedrive sin aktivitet i skog og mark, og at denne skal bli ngod på det han/henne driver med.

 

Vi vil Jobbe for at konfliktnivået og problemene med rovdyr ikke blir for store, og søke å få til en belansert forvaltning av rovviltet og matviltet.

Ensidig fredning er ikke forvaltning

 

Er ikke dette nesten sakset rett ut av handlingsprogrammet til NJFF da?

 

 

Vi vil med denne nye organisasjonen jobbe med de sakene som NJFF har ignorert i mange år, Utøvelse av jakta, en god totalforvaltning av viltstammene våre, og jobbefor at Den Norske jegeren fortsatt skal være en kulturbærer i landet vårt.

Skyting og jobbe for å få bedre skyttere og flinkere jegere vil også være en viktig del av vårt arbeide.

 

Ehhh....det drives da daglig virksomhet i NJFF på akkurat disse sakene.

 

Jeg syns det er spennende med en ny organisasjon, men skal det være et reelt alternativ kan det jo ikke være så likt. Et bedre medlemsblad kan dere ihvertfall få til uten problem :wink::lol:

Link to comment
Share on other sites

Splittelsen var ulvepolitikken Norges Jegerforbund vil ha en 0 visjon om ulv, den kunne ikke vi andre gå for, derfor splittelsen.

Ser du på facebook gruppene ser du hvilke organisasjon som har støtten.

Av respekt for Norges Jegerforbund har ikke jeg lyst til å si noe mere om årsaken til splittelsen.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok noen nyanser i oss og NJFF.

Hvordan har jaktutvikling vært i området med ulv? Har NJFF gjort noe konkret med det?

Vi har tankt å gjøre det som står i vår makt for å jobbe slik at man kan jakte slik som før i disse områdene, gjennom en forvaltning som ivaretar balansen mellom vilt og rovvilt(ulv)

 

Dette er nyansene som gjør forskjellen

Link to comment
Share on other sites

håper du tillgir meg en liten OT Hallgeir, det er bare så fristende... :D

 

Dette er fra Monty Pythons life of Brian, sakset herfra: http://www.josephus.org/MontyPython.htm

 

REG:

Listen. The only people we hate more than the Romans are the Judean People's Front.

GROUP:

Yeah!

JUDITH:

Splitters!

GROUP:

Splitters...

FRANCIS:

And the Judean Popular People's Front.

GROUP:

Yeah. Oh, yeah. Splitters! Splitters...

STAN/LORETTA:

And the People's Front of Judea.

GROUP:

Yeah. Splitters! Splitters...

REG:

What?

LORETTA:

The People's Front of Judea. Splitters.

REG:

We're the People's Front of Judea!

LORETTA:

Oh. I thought we were the Popular Front.

REG:

People's Front! C-huh...

FRANCIS:

Whatever happened to the Popular Front, Reg?

REG:

He's over there.

GROUP (to Popular Front):

Splitter!

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fremdeles på Facebook?

 

Hvordan i alle dager har dere tenkt å samle norske jegere rundt en ny organisiasjon, samtidig som dere selv ikke klarer å hindre at meninger om en flokk halvhunder skaper splid?

 

Burde dere ikke kunne skape en paraply der ulike meninger om en så marginal sak ikke farger debatten fra før start?

 

En organisiasjon for jegere der det eneste man bryr seg om er en art som ikke en gang har jakttid? Skal dere splittes om padder og sangsvaner også?

 

Hvordan skal dere så klare å fremme saken om forvaltningen av de ca 50 artene som faktisk er jaktbare?

Link to comment
Share on other sites

Jarle Solli

Det som er riktig er at vi i Nord var uenige med Oslo representantene i spørsmålet om ulv. Og utsatte denne saken til ca 20 Juni for å behandle saken samlet. Men når Hallgeir og Per Chr var bortreist, ble vi herfra strøket og blokkert av Rolf Larsen. Det kaller jeg kupp, med tanke på at vi samlet hadde bidratt til de medlemmer som var på FB gruppa Ny Jegerorganisasjon. Denne gruppa ble dannet av meg Hallgeir Emmy Gruebekken og Einar Mellomgård. Rolf var ivrig som medlem og fikk fort tillit som med,administrator. Han flagget også tidlig at han ikke ønsket 0 visjon på Ulv. Han ringte støtt til alle oss i Arbeidsgruppa og forsøkte å overtale oss. Ser i ettertid at både Hallgeir og Emmy har latt seg lure av Rolf om ulve vedtaket. Da vi plutselig fant oss slettet, uten å finne gruppa. Starta jeg ei ny åpen gruppe for at våre medlemmer skulle finne oss. Jeg trodde noen hadde sletta hele gruppa. Men fant etterhvert ut at gruppa bestod i beste velgående, bare at vi som var med å starte den var blitt blokkert av Rolf Larsen. Som du vet starta vi da gruppa Norges Jegerforbund og resten ser du her. Er ikke det å kalle kupp, så vet ikke jeg hva kupp er. Alle våre familiemedlemmer ble også slettet uten at de hadde skre4vet ei setning i den gruppa.

 

Kansje ikke passende og lime inn hva som står skrevet i de forskjellige gruperinger men da en blir henvist til facebook for å se hvem som er størst ser det ut som om Jegerens interesseorganisasjon har tat en liten snarvei? .Jeg er også en av dem som ble slettet og regner grunnen var at jeg er enig i 0visjon for frittgående ulv. tror det er greit og ha litt og forhanle om ikke ha gitt seg før forhandlingen begynner.

Link to comment
Share on other sites

Vi får se Skaubjønn, akkurat nå bygger vi grunnmuren og vi har så langt strekt opp snorene våre slik at muren skal bli rett og fin, byggverket er det medlemmene som også er med på å bygge, Vi er byggelederne, og vi har en fin struktur på dette, Og om vi skulle ryste NJFF litt grunnvollene ja det ville være bare flott.

Link to comment
Share on other sites

Fremdeles på Facebook?

 

Hvordan i alle dager har dere tenkt å samle norske jegere rundt en ny organisiasjon, samtidig som dere selv ikke klarer å hindre at meninger om en flokk halvhunder skaper splid?

 

Burde dere ikke kunne skape en paraply der ulike meninger om en så marginal sak ikke farger debatten fra før start?

 

En organisiasjon for jegere der det eneste man bryr seg om er en art som ikke en gang har jakttid? Skal dere splittes om padder og sangsvaner også?

 

Hvordan skal dere så klare å fremme saken om forvaltningen av de ca 50 artene som faktisk er jaktbare?

Vi får se om litt, Vi skal måles på det vi faktisk får til i forhold til medlemmene

Og la nå folket selv få lov til å bestemme.

Link to comment
Share on other sites

På meg virker det som om naturvernsiden klarer å oppnå ganske mye, også å få myndighetenes gehør. Dette til tross for relativt radikale aksjonsformer, i tillegg til uttalte meninger. Hvorfor skulle ikke jeger-siden klare det samme?

Hvorfor skal ikke en ren jeger-organisasjon tørre si at man ikke vil ha ulv i Norge i det hele tatt?

 

Forøvrig synes jeg foreningen, her representert ved villreinjegeren, motsier seg selv (nå vet jeg ikke om dette er foreningens "program", men det er dette jeg p.t har å forholde meg til). Foreningen mener altså vi skal ha ulv. Men innrømmer at det er ulevelig for folk dersom det er stor nok bestand til at ønsket genetisk variasjon oppnås, det vil si at den er levedyktig.... Jeg får ikke dette til å henge sammen.

Foreningen mener også at de skal jobbe for at man skal kunne jakte slik som før i områder med ulv. Hvordan skal foreningen klare det og samtidig godta en levedyktig ulvestamme i Norge? Dersom folk skal kunne jakte som før i ulveområder så vil da vel det i praksis si ingen ulv?

Slik jeg har lest denne tråden, synes jeg ikke foreningens uttalte mål med rovvilt (da spesielt ulv), henger sammen.

 

Jeg håper ikke man missforstår meg. Jeg ser at foreningen ønsker å dra riktig retning (etter mitt sin, vel å merke..). Men jeg mener det må være vanskelig å få politikere og myndigheter til å se bort fra forskernes råd angående genetisk variasjon i en levedyktig bestand. Jeg tror det ville vært bedre å argumentere for en null-visjon. Man kan faktisk gjøre det også på saklig grunnlag. Jeg tror ikke foreningens linje er noe enklere å få til, dersom man i det hele tatt ønsker å gjøre noe angående ulveproblemet for jegerne i Norge.

 

Som ett tankekors:

I Sverige er det to jeger organisasjoner. Den ene har på nasjonalt plan en 0-visjon for ulv. Det er faktisk årsaken til at de ikke støtter streiken til Svenljunga-gruppen, som aksepterer ett tak på 210 ulver i Sverige. Den andre foreningen, som godtar ulv, får stadig færre medlemmer....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble lagt til i den først gruppa (uten samtykke, forøvrig av trådstarter) - og rista ganske fort på hodet...

Alt som sto der var mer eller mindre krangel og uoverensstemmelser mellom administratorer. En ting er å starte en slik organisasjon - en annen ting er å ha en viss plan klar før man inviterer gud-og-hvermann til et sånt opplegg. Videre var det som sto mer at gruppen var laget som en protest til NJFF.

 

Min første tanke - og som er like sterk nå - er "hvorfor ikke bruke disse ressursene på å påvirke den absolutt oppegående organisasjonen vi har i dag?" Det er en medlemsorganisasjon, og om vi presser HARDT NOK, så er det faktisk vi som bestemmer.

I diskusjon med andre på bygda her har jeg sagt at det er TO saker denne organisasjonen kan tjene på, ift NJFF, og det er ULV og BLY.

 

...og nå ser vi jo at første punkt er avskrevet. Jakthunder og ulv går ikke sammen - verre er det ikke. Det er ikke å fremme jakt å skulle ha en oppegående ulvestamme i Norge.

 

....og forrige dagen ble jeg jammen lagt til i den nye gruppa - sjølsagt uten at jeg har ytra noe samtykke for det. Når facebook skal brukes til noe slik, så skulle en tro dere hadde lært fra forrige runde med at folk blir lagt til i slike grupper uten samtykke: Lag en SIDE i stedet for en GRUPPE, så kan folk like siden av eget ønske, og ikke få det trøkt nedover hodet.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke værre Hyperjinta en at du kan gå inn og fjerne deg fra gruppa, ikke værre en det, men pass da samtidg på å gi beskjed til den som la deg til at du ikke ønsker å være med der.

Nok sagt om det. At folk legger til venner på en slik gruppe er noe vi ikke har kontroll over.

Vi godkjenner kun dem som selv ber om å bli medlem.

 

Hvilken organisasjon i Norge i dag har en profil om at ulv og hund ikke er forenelig. Kan ikke si annet en at det jeg har sett skrevet av NJFF er at dem annerkjenner politikken om 3 ynglinger i Norge, rart du ikke er kritisk til dem?

det ryktes også at man vil øke ulvesona vestover, det vil bli fint i Løten det Marianne.

 

Til dagl

Skulle vi hatt en ulvestamme som hadde en genetisk variasjon tror jeg faktisk østre deler av østlandet hadde vært avfolket, mer om det er ikke å si, dette ønsker ikke vi, Vi forholder oss til myndighetene sitt mål og vi vil jobbe for at dette ikke skal øke til svenske tilstander, noe som svært lett vil skje også her om ca 5 år om man ikke gjør noen grep, kan ikke se at det er selvmotsigende, vi ønsker også at man skal øke jaktutaket av ulv nettopp for å minske konfliktnivået.

Ikke en gang NJFF har noen politikk om 0 ulv, da det ikke selger når man skal forhandle med myndighetene om disse sakene.

Da handler det om å finne denne berømte balansen som man kan leve med.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er selvmotsigende:

- Man ønsker en ulve-bestand, men skal jobbe for at folk i ulve-områder kan jakte som før. Folk kan vel ikke jakte i ulveområder slik de gjorde før, kan de vel?

- Man ønsker en ulve-bestand, men ikke så mange at det er en livskraftig bestand. Da har man vel egentlig ingen bestand, har man vel?

 

Men i villreinjegerens siste innlegg, skjønner jeg at foreningen vil beholde de mål som regjeringen har satt idag (angående ulv).

Man godtar dagens forvaltning, man vil bare at det ikke skal øke til Svenske tilstander. Er det korrekt?

Eller hva mener den nye organisasjonen er den berømte balansen? Hvor mange ulv / ynglinger, og hvor skal de være?

 

Nei, NJFF har ikke noen null-visjon. Det er jo nettopp dette man kritiserer dem for! Det er jo dette som er årsaken til at folk melder seg ut, og kan tenke seg å melde seg inn i en annen organisasjon....

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...