Jump to content

Ny organisasjon for jegere


Recommended Posts

Alle skjønner en forskjell på forhold slik det er mange steder i Sverige idag, og 3 ynglinger

Vi forholder oss til det målet som regjeringen har satt.

Tror du myndighetene vil ta seriøst, og vil møte en organisasjon som har en 0 visjon om ulv, utgangspunket skjønner du også vil være dødfødt.

3 ynglinger i NOrge er et mål som Myndighetene har satt, om dette ikke er bærekraftig iforhold til genetisk mangfold er faktisk Myndighetenes sitt problem, Vi vil jobbe for at betanden ikke skal øke utover det, og vi vil også jobbe for at grenseflokkene skal telles med i det totale bestandsmålet, da er det på sin plass også å fjerne soneringen, som igjen kan åpne for en jakt også innenfor dagens sone.

det er et utvalg som jobber med dette nå, og vi har skrevet forslag til dette arbeidet.

 

er det så mange som melder seg ut av NJFF, etter de tallene som de opererer med så øker medlemsmassen i NJFF, Tror mange vil ha begge deler.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 196
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

klippe klippe..

er det så mange som melder seg ut av NJFF, etter de tallene som de opererer med så øker medlemsmassen i NJFF, Tror mange vil ha begge deler.

 

200000 betaler jegeravgift hvert år, 330000 er registrert som jegere, 120000 er medlemmer av NJFF (kjapt google søk), og i følge NJFF er medlemsmassen økende.

 

Jeg tror ikke det er mange som vil forlate NJFF, med jegerprøvekurs og skytebaner, til fordel for the Judean People's Front :) . :wink:

Link to comment
Share on other sites

Folkeaksjonen Ny Rovdyrpolitikk er mot en fast ulvestamme i Norge. I praksis betyr det ingen ulv. De er i dialog med myndighetene, så hvorfor skulle ikke en ny jegerorganisasjon med samme målsetting kunne være i dialog??

 

Det blir spennende å se hva som kommer, men jeg synes det er ganske friskt å ville ofre alle jegere i ulvesone for hva?

Link to comment
Share on other sites

Vi får se, kan egentlig ikke si så veldig mye mere, det er en tall diff på 80000 mennesker, kanskje noen derfra ser at vi har en verdi, og hvor mange av NJFF s 120000 medlemmer er jegere er det vel knapt noen som vet, men tar man et utgangspunkt at det er 50 % så er det 60000 av 200000 jegere som er medlemmer, da blir det en diff 140000 jegere, da er det jo et potensiale der, så time will show.

Og Skaubjønn vis litt respekt, om ikke annet til meg som person med sammenligninger med monty Phyton.

Du som psykolog burde vite det.

Link to comment
Share on other sites

Den var ikke til deg Hallgeir, men til det rotet som har vært på facebook. Du må da kunne se at det virker en smule rart så lenge det blir splittelser og hasardiøse utestengelser helt i gryningen av en ny organisasjon. Vi hadde en utestengelse her i Nojs, og den ble behørig behandlet på årsmøtet. Her i tråden har det blitt opplyst at grunnleggerne ble kjippet ut mot sin vilje av en person alene... Beklager, på tross av at jeg har stor respekt for deg må jeg si at dette med de ulike nye forbundene virker en smule preget av hormoner. Håper du og andre ildsjeler ikke brenner dere ut på dette, men at dere faktisk får noe til.

Bent

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si annet en at det jeg har sett skrevet av NJFF er at dem annerkjenner politikken om 3 ynglinger i Norge, rart du ikke er kritisk til dem?

...

...

Vi forholder oss til myndighetene sitt mål

 

Blir det da ingen forskjell på NJFF og den nye organisasjonen i forhold til ulv?

Link to comment
Share on other sites

Den var ikke til deg Hallgeir, men til det rotet som har vært på facebook. Du må da kunne se at det virker en smule rart så lenge det blir splittelser og hasardiøse utestengelser helt i gryningen av en ny organisasjon. Vi hadde en utestengelse her i Nojs, og den ble behørig behandlet på årsmøtet. Her i tråden har det blitt opplyst at grunnleggerne ble kjippet ut mot sin vilje av en person alene... Beklager, på tross av at jeg har stor respekt for deg må jeg si at dette med de ulike nye forbundene virker en smule preget av hormoner. Håper du og andre ildsjeler ikke brenner dere ut på dette, men at dere faktisk får noe til.

Bent

Takk for det Bent, jeg var i Afrika da dette skjedde og jeg kjenner ikke alle detaljene i det som skjedde annet en en målkonflikt i forhold til antall ulv i Norge,

Jeg svarte også på en SMS jeg fikk i NAmibia tidlig på morgenen og svarte at det måtte kunne være mulig å finne en løsning på uenigheten.

Men nå er det slik det ble og vi må bare forholde oss til det og respektere hverandre for det.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si annet en at det jeg har sett skrevet av NJFF er at dem annerkjenner politikken om 3 ynglinger i Norge, rart du ikke er kritisk til dem?

...

...

Vi forholder oss til myndighetene sitt mål

 

Blir det da ingen forskjell på NJFF og den nye organisasjonen i forhold til ulv?

Joda, forskjellen vil være at vi vil jobbe for at bestanden ikke skal økes fra dette målet, noe som er i ferd med å skje, noen vil kalle det for snikinnføring, her er det en vesensforskjell, vi vil være aktive i dette, i motsettning til NJFF som sitter på sine kontorer og sover.

Man kan sammenligne dette litt med Irakkrigen nr 2 da komiske Ali stod på tv og sa at her var det ingen amerikanere og ingen bomber som fallertil tross for at mann så troppene til Bush på full fart inn i bagdad bak han og bombene smalt rundt øra på han.,

Ulven vil garantert skape en del støy og problemer men sammen så står vi med rak rygg.

og vi vil samarbeide med alle som ikke strider i mot våre vedtekter og formålsparagraf.

 

Kan vel ikke svare deg noe mere nøyaktig enn det.

Link to comment
Share on other sites

Du må da kunne se at det virker en smule rart så lenge det blir splittelser og hasardiøse utestengelser helt i gryningen av en ny organisasjon.

 

Nåja, det gikk ikke helt fredfullt for seg nor NOJS ble opprettet heller. Kanskje ikke så mange eksklusjoner, men en del trakk seg jo i den prosessen. At det kom en splittelse pga ulveproblematikken er ikke overraskende, og da er det like greit at det skjedde med en gang fremfor at problemet ligger og ulmer i bunn. Å kvitte seg med absolutte ulvemotstandere var nok helt nødvendig, det ville blitt vanskelig å bli tatt seriøst av forvaltningen om man ikke kan gå inn i en dialog på et slikt vanskelig tema.

 

For hva det er verdt ønsker jeg de alt vel, selv om jeg ikke har den store trua. Jeg tror NJFF kan ha godt av litt konkurranse, slik det er nå har NJFF bortimot monopol på å representere jegere. Gjort riktig er det ikke noe problem med to organisasjoner, mitt ankepunkt ligger i at jeg ikke ser hvordan JIO vil bli et alternativ til NJFF. Utgangspunktet ser ut til å være misnøye med NJFFs politikk i en del saker, ikke den grunnleggende strukturen og de overordnede målene.

 

Sånn sett er NOJS veldig forskjellig, for der var tanken å gjøre noe som ingen av de andre gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt er det forskjell på Norge og Sverige idag, det er vel ingen som har sagt noe annet. Jeg har trukket fram Sverige for å vise at der finnes det såvist organisasjoner som tør å si at de ikke vil ha ulv overhodet.

 

Men for svært mange jegere er selv ikke dagens situasjon med 3 ynglinger i Norge holdbar.

Ulve problematikken er høyst reell for mange jegere allerede idag, med en bestand innenfor regjeringens mål. Når den nye organisasjonen aksepterer regjeringens mål, så vil den altså ikke tilføre noen bedring fra dagens situasjon.

Jeg trodde at en ny jeger organisasjon skulle ha en annen visjon enn eksisterende organisasjoner. Men såvidt jeg kan se er dette så godt som nøyaktig samme linje som NJFF.

 

Hvordan kan dere si at dere jobber for at folk i ulve-områder skal kunne jakte som de gjorde før, når dere godtar regjeringens nåværende mål? Jeg skjønner ikke hvordan dere får dette til å henge sammen.

 

Å forholde seg til det målet som regjeringen har satt vil si at man aksepterer de problemer man har idag.

 

Ved å bruke saklig argumentasjon tror jeg faktisk at man blir tatt alvorlig, selv av myndighetene. Selv om man tør si at man ikke ønsker ulv overhodet. Nei, jeg tror ikke det i utgangspunktet er dødfødt. Jeg tror tvert imot at det ville utgjort en nødvendig motvekt i dagens rovvilt debatt.

 

For meg er rovvilt situasjonen, og da spesielt ulv, det viktigste spørsmålet. Jeg ser nå at denne organisasjonen ikke vil gjøre noe utover det NJFF gjør, og vil nok ikke få meg som medlem foreløpig. Jeg ser ikke poenget i å være medlem i to like foreninger. Men jeg takker for tålmodigheten og de avklaringer som er gjort, slik at jeg på ett godt grunnlag kan avgjøre at dette ikke er noe for meg.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hvilken organisasjon i Norge i dag har en profil om at ulv og hund ikke er forenelig. Kan ikke si annet en at det jeg har sett skrevet av NJFF er at dem annerkjenner politikken om 3 ynglinger i Norge, rart du ikke er kritisk til dem?

det ryktes også at man vil øke ulvesona vestover, det vil bli fint i Løten det Marianne.

 

 

Ingen har den profilen - og det er det som blir å motsi seg sjøl: jakta skal fremmes, men det skal være ulv..

Jeg refererte det jeg skrev til mitt eget utsagn om dere skal lykkes så er det to saker å hente på ift NJFF, og det er bly og ulv. Og ulven vil dere jo ha. Og da ser ikke jeg at det er mer og hente. NJFF vil også ha ulv...

Skal vi ha losende hunder, så er det best å avskrive hele ulvesona - eller rett og slett flytte den til sverige. skal vi fremme jakta på østlandet så er det en nullvisjon som gjelder! Og den har dere avskrevet.

Jeg er kritisk til NJFFs ulveproblematikk, og du har sjøl kommentert et innlegg jeg har skrevet til NJFF angående nettopp dette!

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke værre Hyperjinta en at du kan gå inn og fjerne deg fra gruppa, ikke værre en det, men pass da samtidg på å gi beskjed til den som la deg til at du ikke ønsker å være med der.Nok sagt om det. At folk legger til venner på en slik gruppe er noe vi ikke har kontroll over.Vi godkjenner kun dem som selv ber om å bli medlem.

 

Da spør jeg enda en gang, og ta det som konstruktiv kritikk: Hvorfor bruker dere GRUPPE og ikke SIDE på facebook? Da får ikke alle som er tilhengere "tvangsinnmeldt" andre.

Dere har såpass god oppslutning, at en slik kunstig måte å få flere tilhengere på skulle være unødvendig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man liker målene til NJFF, men misliker arbeidsinnsatsen, så er det vel kanskje enklere å melde seg inn, samle litt meningsfeller og ta opp slike ting på årsmøtet, alternativt bli valgt inn i en posisjon hvor man kan gjøre noe selv?

Det burde ihvertfall være hakket enklere enn å bruke 100 år (literally) på å bygge opp en ny organisasjon fra grunnen av, med lokallag/skytebaner/kursopplegg over hele landet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg henter litt popcorn og en øl (alkoholfri, naturligvis) og venter på at det kommer en ny utbryterorganisasjon i kjølvannet av denne organisasjonen (som altså ikke er tre organisasjoner, men som er, heller har vært, i hvert fall i navnet, og kanskje også i vedtektene, hvem vet, én organisasjon, eller var det to?). Jeg har et navneforslag: Den aller nyeste jegerorganisasjonen (DANJO).

Link to comment
Share on other sites

Hei, eg har litt vondt for å forstå kva det er som NJFF er så ille på i høve jegerinteressene. Ser at dette temaet er oppe frå tid til annan, men eg har enno ikkje greidd å forstå kva kritikken mot NJFF konkret går ut på. Kanskje du kan gjera litt meir greie for det?

 

Personleg trur eg det er meir å vinna på å engasjera seg innan NJFF, som trass alt er ein stor organisasjon. Og som det vil ta lang tid å byggja opp ein ny jegerorganisasjon til å bli like stor og slagkraftig. Trur eg.

 

Men lukke til uansett, engasjement er stort sett alltid bra! :)

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av de som er av den oppfatningen av at jeg ikke forstår hvorfor man ikke heller prøver å bidra til å påvirke en av de eksisterende organisasjonene. Hadde så mye energi blitt brukt riktig hadde det kanskje til slutt kommet jeger'n til gode..

Jeg er ikke ute etter å være drittsekk, men kan ikke la være å undres over dette utsagnet fra en av styret i NOJS. Som kjent er det ikke mange år siden NOJS ble dannet, og ville det da ikke etter eget utsagn vært bedre å jobbe for å påvirke NJFF, DFS..... istedet?
Dette er et betimelig og godt spørsmål, og på ingen måte stilt fra en drittsekk. :)

Nå startet ikke NOJS som en "protestorganisasjon". NOJS ble grunnlagt for å ha en organisasjon som står som eier av kammeret for å sikre dette forumet en lang levetid og sikker drift. Men det tok ikke lang tid før vi begynte å engasjere oss. Blant annet i våpenlovgivningen. NOJS ble relativt raskt høringsinstans for Det Kongelige Justis- Og Politidepartement som nå heter Justis- og beredskapsdepartementet, og vi arbeider aktivt mot innskrenkninger og nye begrensninger i mulighetene for å utøve vår fritidsaktivitet.

Ingen annen organisasjon har et så vidt mandat at de kan ta vare på hele medlemmet sitt om han/hun kun er jeger eller aktiv skytter. I NOJS er vi alle våpeneiere. Det bærer blant annet NOJS' høringsuttalelser preg av.

Undertegnede engasjerte seg også stort i høringen på revisjon av forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst og nye jakttider i samarbeid med medlemmene våre.

Jeg er fryktelig glad for fjorårets årsmøtevedtak i NOJS om at NOJS ikke skal ta side eller standpunkter i ulvedebatter!På den måten står vi sterkere i nær sagt alle andre saker som vedgår jegerne og andre våpeneiere i norge.
Og dette utsagnet synes jeg viser at NOJS burde istedet hett NOS....

Mvh Dagl

Jeg har lagt merke til at noen mener det. Men det er på en måte ett snevert fokus. Det må da være en hel masse andre saker jegerne er opptatt av, enn bare ulv? Jeg har selv en drivende hund og har jaktet østpå i ulveområder noen ganger. Det er klart at det gir en ekstra uggen følelse i kroppen når en veit at ulven kan ta bikkja di. Men tross alt har ulven bare en liten andel av alle farer en jakthund er utsatt for. På landsbasis er det biltrafikken som er den verste fienden for lausbikkjene våre.

Jeg tror det hadde blitt en lettere hverdag for mange flere hundeiere i Norge om vi hadde flere og lengre viltgjerder, for et eksempel .

En passelig fanesak kunne vært å gitt press på veimyndighetene for å øke sikkerheten på og i norske landeveier..

Link to comment
Share on other sites

Takk Lindu

NJFF har blitt så topptung at enkeltmedlemmet blir som en maur på stien.

 

Jeg tror ikke du forstår hva topptung betyr. NJFF har jo massive mengder medlemmer, dugnader og engasjement på "bakkenivå" som holder hjulene i gang for "folk flest".

Det blir absurd å starte en protestorganisasjon, og så bare komme med vage metaforer istedenfor å håndfast peke på hva dere mener bør gjøres anderledes.

 

Det er gjerne to ting NJFF får peper for, ulv og bly.

Vedr. førstnevnte virker dere å ha inntatt samme linje, og i sistnevnte får NJFF uforholdsmessig mye pepper, da de i motsetning til kritikerne faktisk jobber kontinuerlig med å få inn et unntak for fjell og skog.

Så hva er det egentlig dere ønsker å gjøre anderledes? Og hvorfor klarer dere ikke å få gjennomført disse endringene demokratisk i eksisterende organisasjon, og hvilke grep vil dere ta for å unngå de feilene dere mener NJFF har?

Link to comment
Share on other sites

Takk Lindu

NJFF har blitt så topptung at enkeltmedlemmet blir som en maur på stien.

 

Jeg tror ikke du forstår hva topptung betyr. NJFF har jo massive mengder medlemmer, dugnader og engasjement på "bakkenivå" som holder hjulene i gang for "folk flest".

Det blir absurd å starte en protestorganisasjon, og så bare komme med vage metaforer istedenfor å håndfast peke på hva dere mener bør gjøres anderledes.

 

Det er gjerne to ting NJFF får peper for, ulv og bly.

Vedr. førstnevnte virker dere å ha inntatt samme linje, og i sistnevnte får NJFF uforholdsmessig mye pepper, da de i motsetning til kritikerne faktisk jobber kontinuerlig med å få inn et unntak for fjell og skog.

Så hva er det egentlig dere ønsker å gjøre anderledes? Og hvorfor klarer dere ikke å få gjennomført disse endringene demokratisk i eksisterende organisasjon, og hvilke grep vil dere ta for å unngå de feilene dere mener NJFF har?

 

Joda topptung vet jeg utmerket hva er sammen med en hel del andre personer som har jobbet i motbakke i NJFF i mange år.

gjennom 22 år i Fylkesleddet har man registrert en endring gjennom årenes løp, som ikke er poistiv sett med menigmanns øyne, Du nevner ULV og BLY som to ting,

Du vil nok oppleve en annen hverdag fra oss også her, selv om det er snakk om nyanser. Nyanser kan være kraftige også.

Du må nok bare vente å se, det vil nok bli en del andre ting også, men nå vil jeg og de andre ha litt arbeidsro slik at vi kan meisle ut en god kurs for jegerne i Norge.

Nå vet dere at vi er der, og at vi mener noe med det, det vil være helt feil av meg å skrive noen programærklæring her nå, det vil vi komme tilbake med så snart det er vedtatt.

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke klarer å samle folk bak deg demokratisk i løpet av 22 år, så virker det nesten som om flertallet er uenig med deg.

Noe som er helt greit, og det vil da være fornuftig å starte for seg selv dersom man mener man likevel er nok til å gjøre en forskjell, MEN, det forutsetter at du formidler hva denne visjonen faktisk er, istedenfor å gjemme seg bak at programmet ikke er klart. Uten en klar visjon er det jo ikke noe poeng å starte i det hele tatt.

Og nyanser kan per definisjon ikke være grensesprengende, da har jeg større forståelse for 0-ulv-gutta, som i det minste staker ut en egen kurs og dermed har livets rett. (Selv om de ikke vil komme noen vei uten kompromisser.)

Link to comment
Share on other sites

VArj

Det er ikke bare meg som har problemer med NJFF, mer eller mindre av alle de som jobber med ettersøkshund innen NJFF sliter med dette problemet,

Tillitsmannsapparatet klager, og prøver å få til endring, så jeg tror ikke det er folka ute i fylkene som er problemet, tanken har ikke slått deg at muligens er NJFF udemokratisk.

Vi har vedtatte vedtekter, arbeidsprogrammet er vedtatt til første årsmøte, hvordan kursen blir etter det er det faktisk medlemmene som bestemmer, det er slik demokratiet virker, om du vil gå for en 0 ulv løsning, ja det er ditt valg, og du respekteres for det.

Har du et minimum av kunnskap om org bygging så vet du at ting tar tid, og her er det ingen som gjemmer seg bak noe som helst, Vi jobber kontinuerlig og hardt for at vi skal få organisasjonen på plass så fort som mulig, og det er mange steiner som skal bygges og tilpasses i grunnmuren, det synes jeg du skal vise respekt for, Når vi har kommet igang og begynner å jobbe for jegerens sak, ja da kan dere dømme oss og kritisere oss, men før det, vis litt respekt for at det faktisk er en del mennesker som legger sjela si i å få til dette.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke gjøre dette til noe "sutreklubb" mot NJFF, men jeg tror mange jegere, iallefall av oss som har holdt på en stund, etterhvert begynner å bli litt oppgitt over NJFF`s manglende engasjement på jakt/jegersiden. Iallefall utad. Noen få stikkord:

- Engasjement ifht store rovdyr

- Arter som burde hatt lisensjakt (f.eks oter)

- Våpenspørsmål/bly

- Selforvaltning

 

For øyeblikket ser det ut til at fokuset er "Flå Kursvirksomhet A/S", samt produsere Politianmeldelser mot oppdrettsnæringen, sammen med Kurt Oddekalv.

Jeg kjenner en umasse med folk, NJFF medlemmer, som bor langs kysten som etterhvert begynner å få nok av NJFF`s tilnærming til oppdrettsnæingen. Mer enn nok. I lokalavisen idag, ser jeg at M&R JFF hadde laget seg en stand, med bannere, og informasjon om villaks, og stillte mannsterk opp foran møtet i fylkestinget.

 

Når gjorde de tilsvarende for jakt/jegere?

 

NJFF`s engasjement i oppdrett, står i fryktelig stor kontrast til hva de gjør for jegere og jakt, med mindre man utelukkende bruker "Flå Kursvirksomhet A/S" som alibi for at man jobber tungt med jakt/jeger-spørsmål.

 

Behovet for en ny jegerorganisasjon er tilstede. Jeg trodde en stund at NOJS kunne være et slikt alternativ, men ser at det tilsynelatende har utviklet seg til en "smalfilm-klubb".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Bamrud: Jo, det finnes mange saker som berører jegere, utenom ulv. Men lik det eller ikke, Ulv er ett av de virkelig store spørsmålene for ganske mange jegere idag. Faktisk truer det hele grunnlaget for å jakte for ganske mange. En organisasjon som anser seg for å ivareta jegernes interesser, kan ikke unngå å ta tak i en slik sak. Selv om det er en "het potet".

At man ikke ønsker å ta stilling, for dermed å favne fler medlemmer er en ærlig sak. Men da ivaretar en ikke lenger jegernes interesser helt og fullt slik jeg ser det. NOJS å favne så mange skytter og jegere som mulig, så langt er jeg enig. Men så ser NOJS at ganske mange skyttere (og sikker noen få jegere også..) i Norge gjerne vil ha ulv, og for å unngå splittelse velger man å ikke ta stilling i spørsmålet. Når man på den måten har ofret en av jegernes viktigste saker, så mener jeg det er betimelig å spørre om foreningen i det hele tatt bør fortelle at de ivaretar jegernes interesser. Derfor mitt utsagn om at det burde hett NOS istedet. muligens NOjS .......

 

Angående topptunge organisasjoner, der enkeltmedlemmet blir som maur... De blir gjerne det, de organisasjoner som har nok medlemmer til å bli hørt av myndighetene. Men nå er det jo noen mindre foreninger som faktisk også utgjør en forskjell. Som for eksempel "Folkeaksjonen ny rovdyrpolitikk". Eller "Framtiden i våre hender". Det at de blir hørt betyr ikke at deres standpunkt blir fulgt slavisk. Men de trekker beslutningene i sin retning. De utgjør en forskjell. Jeg håpet når jeg fikk høre om den nye foreningen at dette var tilfelle også her. Men her vil man tydeligvis danne en ny forening for å følge den linja som allerede er staket ut. Skuffende, synes jeg. Men jeg skal lese programerklæringen når den foreligger, og ser fram til det.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Dagl:

Vi har et arbeidsprogram fram til Det første ordentlige årsmøte, hvor kursen videre vil bli staket ut, og det er det faktisk årsmøte som bestemmer, inntil da er det et interrimstyre som administrerer, og interimstyret har ingen plan om å sitte lenger en nødvendig.

Vi er til for våre medlemmer, og deres dagsorden er det som staker kursen videre, etter ett årsmøte, Interrimstyret er takknemlig for innspill og forslag til saker som vi skal jobbe med, send det gjerne til meg med en kortfattet begrunnelse, så vil de garantert bli behandlet, og svaret ut. Saker av lik art vil bli behandlet samlet.

Link to comment
Share on other sites

Når gjorde de tilsvarende for jakt/jegere?

 

NJFF`s engasjement i oppdrett, står i fryktelig stor kontrast til hva de gjør for jegere og jakt, med mindre man utelukkende bruker "Flå Kursvirksomhet A/S" som alibi for at man jobber tungt med jakt/jeger-spørsmål.

.

 

Tror du forsvar av hund mot rovdyr ville kommet igjennom nåløyet uten lobbyvirksomhet fra NJFF?

Jeg har heller ikke sett noen andre forsøke å utfordre styre og stell i blysaken. (Og da teller ikke sinte forumposter.)

Link to comment
Share on other sites

Når gjorde de tilsvarende for jakt/jegere?

 

NJFF`s engasjement i oppdrett, står i fryktelig stor kontrast til hva de gjør for jegere og jakt, med mindre man utelukkende bruker "Flå Kursvirksomhet A/S" som alibi for at man jobber tungt med jakt/jeger-spørsmål.

.

 

Tror du forsvar av hund mot rovdyr ville kommet igjennom nåløyet uten lobbyvirksomhet fra NJFF?

Jeg har heller ikke sett noen andre forsøke å utfordre styre og stell i blysaken. (Og da teller ikke sinte forumposter.)

Klar over at NJFF krediteres dette, men faktum er at Opposisjonen som fremmet saken og fikk i stand forliket. Men helt greit at folket vil la seg lure

Kursvirksomheten er noe svært mange driver med ikke bare NJFF, jeg har selv svært mange av disse kursene.

Vedr. blysaken så har NJFF hatt et pes helt siden dette ble vedtatt, uten at NJFF har brydd seg om det som medlemmene der ute har argumentert med.

Årsaken til at saken kom opp igjen var et sterkt trykk på Forrige landsmøte hvor Adm på Hvalstad ble pålagt, de gikk inn dette sånn halvhjertet...

Link to comment
Share on other sites

Klar over at NJFF krediteres dette, men faktum er at Opposisjonen som fremmet saken og fikk i stand forliket. Men helt greit at folket vil la seg lure

Kursvirksomheten er noe svært mange driver med ikke bare NJFF, jeg har selv svært mange av disse kursene.

Vedr. blysaken så har NJFF hatt et pes helt siden dette ble vedtatt, uten at NJFF har brydd seg om det som medlemmene der ute har argumentert med.

Årsaken til at saken kom opp igjen var et sterkt trykk på Forrige landsmøte hvor Adm på Hvalstad ble pålagt, de gikk inn dette sånn halvhjertet...

 

Sist jeg sjekket var ikke NJFF et politisk parti, så det stemmer nok at de må drive med LOBBY-VIRKSOMHET for å få partier til å fremme saken.

Det er ingen som påstår at NJFF er de eneste som arrangører kurs her til lands, men innenfor jakt og fiske er nok prosentandelen helt latterlig høy i NJFFs favør.

Og ja, det stemmer at NJFF ikke så blysaken som verdt å kjempe, men siden medlemmene hadde et sterkt ønske om dette, sørget et velfungerende demokratisk system for at de likevel fikk det opp på dagsorden. Jeg ser dog ikke hvorfor du hevder det er halvhjertet, men så virker det ikke som du har for vane å begrunne tingene du slenger om deg med.

Link to comment
Share on other sites

syns det er spennende med et nytt forbund.syns det er unødvendig å være kritiske til dem som vil noe mer/annet enn njff har fokus på i dag. la dei jobbe i fred og se hva som blir resultatet. føler jeg at deira program er noe som jeg vil støtte så gjør jeg det samma hva andre mener. njff har meg bekjent ingen enerett til å ivareta jegere sine interesser. kanskje er det blitt slik i norge at ingen av organisasjonene får utrettet noesomhelst uansett....endel folk i styr og stell har høye tanker om sine kunnskaper og er bedrevitende uansett hva som blir dokumentert i forskjellige saker og da er det faktisk umulig å få endra mulig feilslåtte vedtak fordi man snakker for døve ører.

Link to comment
Share on other sites

NJFF har kanskje et solid b...grep og forsprang i forhold til andre organisasjoner når det gjelder kurs; Det er ikke så lett å gjennomføre f. eks et jegerprøvekurs for nye organisasjoner. Instruktørene utdannes og godkjennes av NJFF. De har vel også et solid grep på hvilke samarbeidspartnere som må til for at kurset skal kunne godkjennes.

 

sofakriger

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vil dere jobbe for det flertallet av medlemmene mener, eller vil dere kun ha medlemmer som er enig i det dere skal jobbe for?

 

Helt på spissen, hvis et landsmøte neste år har 51% deltagere som er FOR et fortsatt blyhaglforbud, vi dere da slutte å kjempe den saken?

Link to comment
Share on other sites

Medlemmene er de som setter agendaen for alt det videre arbeidet gjennom de vedtak som årsmøte/landsmøte fatter, det er demokrati i praksis

Vi er en organisassjon som er åpen for alle, og medlemmenes meninger er faktisk det som legger føringene for det styret som er valgt, gjennom arbeidsprogrammet som blir vedtatt, og selvsagt et flertall av medlemmene, er det flertallet som man skal jobbe etter.

 

Dette har jeg/vi skrevet om også på de tidligere sidene i denne tråden.

Jo flere medlemmer vi får jo bredere base har vi som organisasjon til å forme vår politikk, og danne lokale/regionale organisasjoner, målet vårt er å arbeide i så nær kontakt med grasrota som det er praktisk mulig å arbeide, både vi som et interimstyre, og ett lovlig valgt styre ved neste årsmøte/landsmøte.

 

Vi ønsker selvsagt alle jegere velkommen til oss, og håper at dere melder dere inn hos oss

Link to comment
Share on other sites

Denne nye organisasjonen, tek han for seg jegeren, fangstmannen og buejegeren ?

Savner ein organisasjon som arbeider like sterkt med alle desse interessa gruppene.

 

En jeger er en jeger - og bruker du bue eller feller er du en jeger. Så her er det bare å være frempå og sende inn forslag på det du brenner for ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...