Jump to content

Skyting mot høyspentledninger


Grågåsa

Recommended Posts

Hei. Er det noen som vet om det er lov å skyte mot høyspentledninger med hagle? Jakter mye due, men mange ganger så setter duene seg på høyspentledningen. Nokså irriterende å se opp til 150 duer rett over hodet på deg uten å kunne skyte :D Det er sikkert ca. 30 til 40meter det er snakk om opp til ledningen. Håper på svar :D

Link to comment
Share on other sites

ikke gjør det!

 

jobber med høyspent ledninger til daglig. og jeg ville ikke anbefale deg og gjøre det. både fordi det er farlig. og fordi det er du som blir holdt ansvarlig og må betale for evt. reparasjoner.

 

hvis du treffer ledningen med bare ett haggl. så kan det oppstå en liten skade på tråden. som over tid vil gjøre att tråden brenner av. og det hele havner på bakken. som også vil være farlig for de i nærheten.

 

pluss att inni enkelte høyspent ledninger kan det også være fiber bredbånd. som gjør att du kan kutte av komunikasjon. telefon,internett og div andre signaler til f.eks en hel by eller 2.

 

så mitt tips er å vente til de sitter på bakken :D

 

mvh

Mittiblinken

Link to comment
Share on other sites

Du må bør nok rette spørsmålet mot netteier eller de som drifter nettet.

Svaret er nok med all sansynlighet -og uten videre betenkningstid "Nei".

 

Jeg er elkraft elektroingeniør, vet omtrentlig hva høyspentkabler tåler. Du skyter dem neppe av. Men du kan lage en skade som fører til tap på linjen. Isolatorene av glass eller keramikk kan muligens knuses, i allefall skades. Dersom slike skader oppdages under regelmessig kontroll av høyspent linjen, så kan det føre til erstattnings sak mot deg. Skulle det skje, vil det kunne bli ekstremt kostbare duer ;)

 

Edit, mittiblinken har ett veldig godt poeng om fiber som jeg ikke tenkte på.

Link to comment
Share on other sites

evt. Luftgevær?

 

Ja! Liksom bare for å prøve litt? :P

Kanskje slå litt hardt med en pinne eller et rør først?

 

Forventer en prosjekttråd med bilder her. Video er kraftig bonus.

I tillegg ville jeg ikke satt Harlem søm kraftigste skyts.

Mesta er nok også interessert i denne stresstesten for kabelnettet.

 

For sikkerhets skyld; du vil ikke bare bli fakturert for kostnader. Du vil også få regresskrav fra samtlige på nettet som har direkte tap søm følge av strømstansen.

Men hva gjør man ikke for vårens grillmat?

 

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kjenner et par karer som for 20-25 år siden var på hyttetur. Etter å ha kommet godt ned i flaskene på kvelden, var det ut å teste geværene. Det ble da skutt både på ledninger og isolatorer på høyspentmasten i nærheten.

Resultatet var til slutt masse gnister og brak, høyspentledning som kortsluttet og flere kommuner ble mørkelagt. Husker selv at jeg og noen kamerater satt å så på en av de første episodene av Sorte Orm på fjernsynet da alt med et ble mørkt.

 

Når kraftselskapet kom med helikopter for å finne skaden på høyspenten, var det ikke vanskelig å forstå hvem som var synderene.

Resultatet av øvelsesskytingen var en gigantbot samt inndragning av alle våpen og våpenkort.

 

Velbekomme, bare skyt duer på kraftledninger.

Link to comment
Share on other sites

Det er på de tynne ledningene duene sitter, hvordan er det å skyte mot disse ? eller er det lurt å ikke skyte på noen av disse ledningene ? Vet ikke hvilke funksjon de forskjellige ledningene har :roll:

 

I likhet med mange andre ting mennesket lager, så tåler heller ikke de små kablene å skytes på. Grunnen til at pip-pip'en foretrekker de minste cablene, er nok fordi de ikke liker corona (ikke øl merket) som oppstår på høyspent. Det er den knitringen man gjerne hører på en fuktig dag..

 

Skulle du klare å skyte ned en høyspentkabel, så hopp vekk derifra. Går det strøm i bakken, så kan det stramme musklene. Måten å komme seg i sikkerhet er da vissnok elegant hopping vekk fra linja. Etter en kort stund vil ett vern forhåpentligvis legge linja "død". Tiden er da ikke kommet for å se om du traff dua eller kveile opp kabelen.. etter en viss tid slås linja automatisk inn, noe som gjentar seg ett par ganger til både du og dua er ferdig grillet.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Kan hende mange synes dette var et dumt spørsmål. Men nå slipper jeg(og kanskje flere) å forårsake strømbrudd i en hel kommune :wink: Skjønner de som synes dette var et rart/dumt spørsmål, men dette var faktisk noe jeg var usikker på. Takker for svar :D Bare veldig irriterende at duene setter seg på strømledningen uten å vise interesse for lokkeduene. Tips ? :D

Link to comment
Share on other sites

Du bør ikke skyte mot kraftledninger nei! Her nord går det ennå gjetord om han som fyrte av et hagleskudd som traff riktig så godt... og mørkla halve Helgeland med fulltrefferen. :mrgreen:

 

Jobber med tele og kan også fortelle om hagleskudd her på helgeland som har truffet fiberkabler og andre sambandskabler slik at telefoni, bredbånd, og mobil har blitt rammet.

 

Dette er i de fleste tilfeller feil som er svært vanskelig finne frem til, kostbare rette og også medfører bøter som følge av trafikktap.

 

Var nylig en graveentreprenør her som fikk seg en overraskelse da de grov av en telekabel (er nogså utbredt at de ikke bryr seg om telekabler siden de er strømlause og ufarlige).. Trur den regninga ha gått nån runda fram og tilbake no etter at det ble lagt på bøter for trafikktap for en del store bedrifter. Er man i tillegg uheldig ta landsfibern kan det bli riktig kostbart.

 

Så selv om sansynligheten for at noen finner ut hvem som løsnet skuddet ikke er så stor så ville jeg funnet en annen plass å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Er det noen som vet om det er lov å skyte mot høyspentledninger med hagle? Jakter mye due, men mange ganger så setter duene seg på høyspentledningen. Nokså irriterende å se opp til 150 duer rett over hodet på deg uten å kunne skyte :D Det er sikkert ca. 30 til 40meter det er snakk om opp til ledningen. Håper på svar :D

 

Hvorfor må du på død og liv skyte mens de sitter på ledningene. Hvis de sitter så nærme som 30-40m unna, så må du vel kunne skremme dem til å lette for så å skyte dem i lufta (dog i riktig retning VEKK fra ledningene).

 

Edit: Ser at D52 foreslo det samme noen poster lenger oppe.

 

T :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å finne et annet jorde, evt. flytte deg så langt unna ledningene som mulig. Kraftledninger vs lokkeduer ender ofte med seier til førstnevnte, iallfall vil duene i mange tilfeller sette seg på ledningene først, og da får de tid til å se at det er noe "muffens".

 

Spør om lov på nabojordet, det er mitt råd.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg sitter ofte under luftstrekk og jakter og i starten irriterte jeg meg grønn over den jæ.la dua som satt seg ned i ledningen 15-20 meter og kikket ned.

Det var selvfølgelig umulig for den å ikke se oss når den satt å kikket rett ned i kamoen vår.

 

Etterhvert opplevde vi det som positivt at det satt duer i ledningen, det virket rett og slett som om andre duer lettere gikk ned på lokkeduene.

Når det ble langt mellom duer som ville ned reiste vi oss bare opp og duene slapp seg ut fra ledningen, nesten alltid 90 grader ut fra ledningen, dette gjorde at vi fikk en helt ny måte å skyte duer på.

Alt ialt ble problemet omgjort til en positiv opplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Her i kommunen har vi et kjempeeksempel på hvordan det kan gå. Elgjakt på fjellet, jeger bommer . og skyter høyspentlinja tvert av ..

Jobber som energimontør, og ser ofte at folk har skutt på høy og lavspentlinjer , samt veilys og stolper som står strategisk plassert . og det er ganske heftige skader som oppstår selv fra et luftgevær.

når folk gjør slikt, så er det jeg som må ut og reparere, gjerne midt i natten i dritværet, så please ,skyt på kråka på naboens tak i stedet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Her i kommunen har vi et kjempeeksempel på hvordan det kan gå. Elgjakt på fjellet, jeger bommer . og skyter høyspentlinja tvert av ..

Jobber som energimontør, og ser ofte at folk har skutt på høy og lavspentlinjer , samt veilys og stolper som står strategisk plassert . og det er ganske heftige skader som oppstår selv fra et luftgevær.

når folk gjør slikt, så er det jeg som må ut og reparere, gjerne midt i natten i dritværet, så please ,skyt på kråka på naboens tak i stedet :winke1:

 

been there done that :wink: funnet luftgevær kule som har kilt seg inni mellom to faser på hengelinja

Link to comment
Share on other sites

En start pistol med skikkelig futt i må være løsningen når de setter seg i trær eller på ledninger. Da blir det aktivitet på duene og de kommer gjerne ned på lokkeduene etter en runde. Har selv fyrt av skudd i luften for å få fart på duene i området og det har klaffet flere ganger. Kjøpte inn en knall pistol ( type 17 mai, lekepistol ) denne reagerte ikke duene på :oops::oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

@Grågåsa: Er det andre ting fugl sitter på som du bare antar er greit å skyte på? Lyktestolper, hustak, tørkesnorer, flaggstenger osv

 

hmm-rekk opp hånda alle som ikke har skutt kråker som sitter på tak, telefonstolper og slikt! Sånn ja-dere andre har vel ikke jaktet kråke eller bløffer....

 

 

Trådstarters spørsmål kan kanskje virke dumt men jeg synes det var fint det kom noen (få..) skikkelige svar!

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme Chiefen at jeg har flere kråker på samvittigheten som ble skutt ned fra bedehustaket.

Sluttet da jeg observerte bestyreren og en taktekker som inspiserte mønebeslaget av sink, som tydeligvis hadde begynt å lekke :oops:

Ble ikke avslørt, men det var nære på...håper jeg har fått tilgivelse i mellomtiden...

 

Har også noen måser på lista som ble skutt ned fra sitt utsiktspunkt på lavspentstolpen...har sluttet med det også :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...