Jump to content

Fastkilt trebit i løpet


andbjor

Recommended Posts

Stikk pussestokkenn inn i løpet, merk av hvor dypt biten sitter. Fyr av en hylse med BARE tennhette. Om biten ikke kommer ut, så putter du inn pussestokken igjen og se om den i det hele tatt har flyttet seg.

 

Og ja, du bør fortelle hvordan den kom inn og hva slags bit det er snakk om :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 152
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eg skal ikkje påberope meg allverdens erfaring og kunnskap når det gjeld skytevåpen, men trepinne-jævli-fast-i-løpet-situasjonen har eg sjølv vore i. Dette var i eit luftgevær, fetteren min brukte dette til å skyte på sin yngre bror med pinnar, knallperler og anna rusk og rask som måtte passe i løpet.

 

Vi løyste problemet med eit stykke 3mm (meiner eg å huske i alle fall, dette er mange år sidan) gjengestang med litt maskeringstape på. Gjengestanga inn i løpet og eit par kakk på enden med ein 2kg hammer. Problem løyst.

Link to comment
Share on other sites

rart at ingen har foreslått å fyre opp ett lite bål bak treverket.

Sørg bare for at børsa står med munningen opp slik at man får bra trekk.

Gjør gjerne som m 67 annbefaler først slik at man får god trekk før man fyrer.

Aviser eller tørt gress bør være bra greier eller man kan jukse litt og bruke litt speidervann under oppfyringen, her er det bare fantasien som setter grenser !

Eller hva om man kombinerer de forskjellige rådene ?

 

Sett børsa med munningen opp, fyll på med olje i fra toppen, fyr opp i fra kammerenden mens du banker en lang messing stang imontert en passende bor i enden. (i stede for oppfyring i kammerenden kan men avfyre en tomhylse med en liten ladning med hurtigbrennende krutt)

En ting som er veldig viktig at du husker på er at du får en god venn til å filme hele seansen og legger den ut på youtube.

 

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du kommer utenom å måtte bruke makt for å få den ut.

Ta pusse stokk med fille eller propp med mengder med olje på.

Stapp inn fra utgangssiden, så langt inn at du treffer det som er fastkilt.

La stå med pipa opp 5min.

Ofre pussestokken eller noe som er så stort som mulig fra kammersiden, regn med å måtte slå hardt.

Når delen kommer så langt at oljen smører vil det gli lettere.

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg ofret et verktøy til pussestanga.

Kapp bort selve verktøyet slik at du sitter igjen med holder/gjenger og lodd eller krymp fast et bor med diameter på et par mm.

Sett ditt nylagde verktøy på pussestanga.

Legg teip flere steder på stanga for å fore opp slik at du får god styring.

Stapp inn i løpet og bruk fingrene til å forsiktig bore ut kjerna av trebiten.

Når kjerna er borte er det så lite spenn igjen i trebiten at du lett burde kunne dytte den ut med samme pussestang uten verktøy på tuppen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det må da være lov å komme med forslag?

Egentlig, nei.

trådstarter kan være helt uerfaren og prøve noe som enten, ikke virker, ødelegger rifla, skader ham selv - det er forslag som er alle disse tingene over her.

Hva om han fyller opp med N310 og børsa eksploderer i øynene på ham?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det må da være lov å komme med forslag?

Egentlig, nei.

trådstarter kan være helt uerfaren og prøve noe som enten, ikke virker, ødelegger rifla, skader ham selv - det er forslag som er alle disse tingene over her.

Hva om han fyller opp med N310 og børsa eksploderer i øynene på ham?

 

K

 

Da kommer vi innpå ordtaket om hvem som er smart;

 

"Han var da ikke blandt de som fant opp kruttet, men stod nære når det smalt......."

 

Derfor er det viktig å overlate til fagfolk det man ikke kan selv.

Link to comment
Share on other sites

Det må da være lov å komme med forslag?

Egentlig, nei.

trådstarter kan være helt uerfaren og prøve noe som enten, ikke virker, ødelegger rifla, skader ham selv - det er forslag som er alle disse tingene over her.

Hva om han fyller opp med N310 og børsa eksploderer i øynene på ham?

 

K

 

 

Og da er det den personen som kom med det forslaget sin feil? Tja, ikke helt enig.

 

Ikke alt man leser på internett er sant. Det er en grei huskeregel..

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke løpet laget av porselen heller da, det tåler forbausende mye juling uten at det går ut over løpet, men det er IKKE noe for legfolk, la børsemakeren se på dette, så er nok dette problemet løst på 5 minutter

hadde de vært laget av porselen hadde problemet vært løst. Bare å fylle opp med svovelsyre el. da. Det må være en UFATTELIG tåpelig ting som har skjedd siden trådstarter ikke vil forklare.

Link to comment
Share on other sites

Kan det være luftgæver og fyrstikker ?

Dette var veldi morro og drive med før, helt til det kilte så seg inni h***** fast.. Da 2 stk kom i klem inni der...

 

For ikke å snakke om brodern som skulle skyte småspiker med luftgeværet for en halv mannsalder siden. Ble litt av en jobb å få ut de da et par hadde pakket seg fast midt i løpet...

 

Er mange kreative forslag her i grunn...

 

Hva med litt tynn olje av noe slag ned i løpet. La det trekke gjennom til den andre siden. Finn noe langt og tynt noe (flere varianter av det i tråden) og kakk på med den. Treverk ødelegger jo ikke bommene i løpet, så å ta i kan da ikke gjøre noe. Tynn olje vil vel smøre litt slik at det kan gå lettere vil jeg tro.

 

Men slik er jo lettere om det feks er et .30-kaliber. Er det .17 eller .22 blir det litt verre kanskje da gjengestanga, pussestokken eller hva det nå måtte være, tåler mindre kakking i enden.

Link to comment
Share on other sites

Jøss, noen dager uten netttilgang, og fullt av gode forslag inn....

Ser jeg trigget nysgjerrigheten til folk med hva som hadde skjedd. :lol:

 

Kan gi dere ett tips, sønn 2,5 år og trestrikkepinner..... Observerte pappa som pusset børse. (308)

 

Varmet løpet, og slo som F... på biten, men flytet seg ikke en millimeter.

Tok da å satt børsa 2 dager med mudin, da jeg likevel ikke hadde tid til å gjøre noe med den.

Konklusjon = biten sitter like jævli godt fast.

 

Skal gå igjennom tipsene deres i kveld, rapport kommer.....

Link to comment
Share on other sites

Hehe....hørt om våpenskap ?? :winke1:

Måtte bare :lol:

Har en sønn på 4 som hadde funnet noen tomhylser som pappan skulle lade, han hadde samtidig "funnet" noen akkurat passe store perler som han mente passet veldig bra inni tomhylsene........

PS. perlene er fortsatt inni tomhylsene :lol:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med en sønn som vet hva som er viktig her i livet. Se på pappa, gjøre som pappa. Det er jo egentlig bra selv om det fikk et litt problematisk utfall akkurat her. Siden du har 308 så vil jeg komme med en spesifikk advarsel. Ikke bruk rødplast for å skyte ut trepropppen. Jeg er generelt skeptisk til alle forslag om å skyte ut. Vil man få god nok gasstetting med reduserte ladninger?

 

Trestrikkepinner. God kvalitet treverk og lange. Jeg tror boring er tingen. Kunne du fått til å lage et bor av messing? det er ikke så mye som skal til for å bore treverk. Du må kanskje slipe noen ganger underveis da. Tror Claes Olson har akselstål i messing.

 

Vigg :|

Link to comment
Share on other sites

Dette var en artig nøtt (for alle andre enn innsender antar jeg..)! Send problemstillingen til Illustrert Vitenskap og se hvilke forslag som ramler inn fra innsendere. Tar nok litt tid, men ikke like lang tid som med maurene :lol:

 

Tør jeg foreslå en gigawatt laser? Eller en partikkelaksellerator kanskje?

 

Jeg tror oppvarming er stikkord. Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Sir,

hva er korrekte ladedata for strikkepinner i .308?

 

Jeg har gjort mye rart innen hjemmelading, og englevakta har vært hjertlig tilstede når entusiasmen har vært større enn kunnskapen.

 

Det har hittil gått enslags bra, men jeg vil ikke oppfordre trådstarter til å skyte ut pinnen med mindre ha er villig til å risikere børsa. I så fall tror jeg nok snoravtrekk er tingen...

 

strikkepinner i tre er ofte laget av bambus (lange seige fibre) eller av laminert kortfibret treverk. Begge deler har god styrke og seighet. en normal strømpepinne er 20-25 cm lang og spiss i begge ender. Parpinner er lenger, og rundpinner ennå verre, så her er det mange muligheter og ukjente faktorer.

Om strikkepinnen er en 7,5 eller 8mm så vil den sitte noe helt utrolig fast med så lang bæreflate. Vil det i det hele tatt være mulig å få opp sluttstykket om en subladning ikke er nok til å flytte på beversnackset? Og dette middelet som er brukt, er det en væske? I så fall er det grunn til å tro at treverket har trutnet...

 

Ønsker trådstarter lykke til, og tror utgløding er beste tips til hjemmebruk.

Link to comment
Share on other sites

Ja vel? Mulig det er måten å gjøre det på, men jeg synes det hørtes over middels spennende ut. Denne trepluggen sitter sannsynligvis ganske godt da den først har blitt banket fast, og deretter trutnet med Mudin. Så hvis denne pluggen ikke flytter seg unnslipper alt trykket uavkortet ut bakover. Skal imidlertid ikke avfeie det da jeg aldri har prøvd, og heller ikke tenkt å prøve. Bare lurte....

Link to comment
Share on other sites

Hva brukte du når du slo på strikkepinnen da? Pussestangen?

Hva med en M6 gjengestang med isolasjonstape rundt for å beskytte løpet? ..da burde du få litt kraft. ..kanskje kutte et kryss i enden som skal stå mot strikkepinnen eller bore en fordypning i gjengestangen så den får litt styring.

 

edit: Ser 1983 kom meg i forkjøpet mens jeg utsatte postingen her ;)

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er en av høstens absolutte høydare.

Midt oppe i all elendigheta, så har du i allefall gleda mange kammerbrukere.

Så til mitt løsningsforslag.

Ville prøva med et langt bor f.eks 5mm. 5-6 pussepropper som du borrer hull i for styring. Og lav hastighet på drillen. Dra ut borret ofte for å bli kvitt spona. Har du ikke propper kan du sende meg en pm så sender jeg deg en neve.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å klyve pipa på langs med f.eks baufil, ta ut trebiten og sveise pipa sammen igjen?

 

Heller også til teorien om saging i pipa - jo før jo heller - ..men om trebiten sitter så fast som trådstarter

hevder har han ingen garanti for å få ut de to bitene etter at pipa er kløyvd. Da mener jeg at det er bedre

å måle forfra og bakfra til biten og sage av denne delen av pipa og sveise evt lodde den sammen denne igjen.

Kanskje blir pipa litt kortere - men da kan man jo bare montere demper eller bruke den som hundeførerbørse.

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

I og med at vi ikke får diskutere 6,5x55 og elg lenger, er dette noe av det beste som har hendt her den siste uka.

Sønnen din har berget førjulstria for mange av oss her inne.

 

Jeg er ogspå tilhenger av kontrollert boring, selv om gjengestang og plasthammer nok også kan gå......kanskje.

Keep us posted!

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd kule fast i løp ved for svak subladning. Trykket slapp ikke ut, alt var potte tett. Jeg lot det kjøle seg ned en liten stund, før jeg åpnet sluttstykket. I det jeg løsnet sluttstykket kom det et champagnekork- aktig "popp" da trykket slapp ut bakover. Jeg vil i utgangspunktet tro at så lenge trykket er lavt nok til å ikke bane seg vei ut gjennom trepropp eller hylse, så er det neppe farlig å åpne sluttstykket. Å vente til ting har kjølnet litt reduserer også trykket en god del før åpning. Men jeg må understreke at dette kun er min personlige mening, jeg har ikke noe vitenskapelig grunnlag for å hevde at dette i alle tilfeller vil være harmløst.

 

I MIN børse med MINE utprøvde ladedata ville jeg ha ladet opp med en mengde krutt som jeg VET ikke er i stand til å sprenge pipa selv ved total løpsblokkering, og fyrt av i sikker retning. Men i ukjent børse eller i kaliber som jeg ikke selv har utviklet subladninger til? Da ville jeg nok først prøvd banking med dertil egnet stang, dernest boring med noe som ikke kan skade løpet. Uansett skal det ikke være spesielt vanskelig. Jeg har egentlig mest tro på boring med improvisert bor, f.eks. laget ved å slipe enden av ei pussestang til "spade" fasong. Tar tid, men er ganske garantert å funke til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...