Jump to content

Skytternes taushet


Woff

Recommended Posts

Dette bør diskuteres:

 

http://www.dagbladet.no/2011/08/29/kultur/debatt/kronikk/22_juli/vapentilgang/17867238/

Skyttermiljøene bør selv ta initiativet.

En bestemt skytterklubb's taushet er her negativt omtalt.

Hvorfor i all verden skal de uttale seg? Her er det vel forbundet som bør / skal komme med uttalelser?

Tilgang til våpen burde være et hovedspørsmål i denne saken.

Enig! Det er POLTIET som styrer tilgangen til våpen! En lokal klubb forholder seg til lovverket. Er lovverket feil så er dette noe for lovgivende myndighet og ikke opp til enkelte klubber å avgjøre.

Jeg håper at medienes beskjedne diskusjoner om våpen i denne saken er fordi dette på lik linje med bruken av kunstgjødsel er en gal mann's MISSBRUK av våpen, kjemikalier transportmidler og politiuniform.

MISSBRUK av goder og rettigheter som vi har i et fritt land.

Selve tilgangen til våpen kan vel diskuteres opp og ned, men som nevnt så mange ganger tidligere: Vi kan ikke forby oss ut av sånne ugjerninger.

 

Hva kan gjøres i forbindelse med våpentilgang som ikke gjøres godt nok i dag? Er det lokale klubber som står ansvarlig?

Hvordan er politiets rutiner på kontroll av gjeldene lover og regler?

 

Ser at dagbladet kommer med skolemasakrene i USA i sin artikkel. Det er vel verdt å ta med derfra: "Gjerningsmennene hadde sterke symptomer på psykisk lidelse.."

Hvorvidt om tilgangen (stor eller liten) på sprengstoff og våpen har noe som helst med at sånne hendelser finner sted er vel også diskutabelt. Tilgangen, uansett forbud vil være der for den som virkelig vil gjøre noe sånn.

Link to comment
Share on other sites

Vedkommende som skrev kronikken jobber jo i media. Han ble vel sur da de ikke ville snakke med ham. Jeg kan heller ikke gjøre geie for hvordan andre medlemmer trener. Det eneste som registreres er oppmøte, og om det dreier seg om luft- eller patronvåpen. Mange pistolskytter er som meg; de kommer skyter litt mer eller mindre reslutatbevisst, tester litt hjemmeladninger, skyter noen serier hver med en 2-3 våpen og har glede av å se at de virker.

 

Kronikken var uansett såvidt dårlig formulert at jeg mener vedkommende burde skrevet den en gang til. Han klarer å røre inn Mini-14-rifla i OPKs ansvarsområde, og da har han ikke fulgt med i timen.

 

Det er vel strengt tatt mange som ikke ser forskjell på at Glocken ble erhvervet for å skyte prgrammer i NSFs regi mens rifla ble kjøpt til jakt.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Vi har den lovgivende, utdøvende og dømende makt.

Pistolklubber og skytterlag tilhører ikke noen av disse.

 

Det er den lovgivende makt som setter opp de parametrene du må oppfylle for å få lov til å eie våpen og det er poletiet som er den utdøvende makt som skal invilge din våpensøknad utifra de lover som den lovgivende makt har gitt dem. Dette kalles vell demokrati.

 

For den som har ordet i sin munn så er det bare å skrive og ikke diskutere her med mer eller mindre likesinede :wink:debatt@dagbladet.no

Link to comment
Share on other sites

Det er mange direkte feil i denne artikkelen, blant annet når det gjelder skolemassakre i USA:

Lærdommene fra de alvorlige skolemassakrene i USA understreker relevansen av spørsmålet om våpentilgang. Det er et par kjennetegn ved morderne som går igjen i alle massakrene, fra Columbine High School til Virginia Technical University. Gjerningsmennene hadde sterke symptomer på psykisk lidelse og de hadde lett tilgang til våpen. Dette er ikke overraskende i amerikansk sammenheng, hvor våpen finnes i overflod. For disse gjerningsmennene var det familiemedlemmer eller naboer som var leverandører, enten frivillig eller ufrivillig. Diagnosene er det komplisert å gjøre noe med, våpentilgangen atskillig enklere.
Gjerningsmannen på Virginia Tech kjøpte våpenet i en våpenbutikk, og innehaveren sjekket om han var registrert som psykisk ustabil, og ikke skulle få kjøpe våpen. Det var han ikke. Det var helsemyndighetene som ikke hadde meldt gjerningsmannens diagnose til registeret.

 

Denne artikkelen er sterkt tendensiøs, ikke minst formuleringen "hvor våpen finnes i overflod", viser det. Skribenten har dårlig kjennskap til våpenlovgivingen i USA (ikke minst de store forskjellene mellom delstatene), og prøver å gi inntrykk av at der er våpen vanligere enn løvetann om våren hos oss.

Link to comment
Share on other sites

Det som jeg fant mest forbausende med artikkelen er hvordan man lager sin egen definisjon av begrepet "Gratispassasjer", basert på et sitat fra et intervju med et tidligere klubbmedlem. Til alt overmål så brukes denne definisjonen til å dra konklusjonen at det finnes et stort antall personer i pistolklubbene som kun melder seg inn for å få tilgang på håndvåpen.

 

Logikken er at siden det finnes et begrep for det så må det være vanlig :cry:

 

Erasmus Montanus, eat your heart out 8)

Link to comment
Share on other sites

Berre som eit innspel frå ein annan del av debatten etter 22/7: Joacim Lund i Aftenposten har skrive ein knallgod kommentar om det håplause prosjektet for å legge skulda på dataspel som har vore i gang i vekene etterpå. Nok eit godt innlegg mot dei som argumenterar for ei teknologisk løysing på problemet å forhindra massemord og terrorisme. I alle fall utan å sjå ein større samanheng. Om ein trur ein finn smutthòl i lovverk og regelverk, så skal ein sjå nærare etter. Men nokon permanent løysing finn ein aldri. I Folkerepublikken Kina er sivile skytevåpen totalforbode, og der har ein hatt fleire sakar med folk som har ynskja å ramma eller "slå tilbake mot" samfunnet ved å utføra massemord i barnehagar - med knivar...

Link to comment
Share on other sites

:oops: 'Gratispasasjerer' når det gjelder våpen? Da må det bety de som IKKE er medlem i klubb / lag?

Når det gjelder håndvåpen er det jo et KRAV om at den enkelte skal være medlem i klubb / lag men det finnes nok tilfeller som ikke tilfredstiller dette minimumskravet. Her ligger nok ansvaret for disse 'gratispasasjerene' hos politiet.

Å pålegge klubber / lag en kontrollfunksjon i sånne tilfeller er nærmest en umulig oppgave. Dette er en jobb for våpenkontorene i landet, en jobb som IKKE utføres bra nok etter min mening!

Link to comment
Share on other sites

Synes betegnelsen "Gratispassasjer" er svært nedlatende. De fleste klubber hadde ikke overlevd økonomisk uten disse "gratispassasjerene". Hadde han enda sagt "Støttemedlem" når han først måtte være nedlatende.

 

Jeg regner alle som betaler kontingent og deltar på treninger som fullverdige medlemmer.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det er vel helst et begrep som brukes når man ergrer seg over de som aldri har tid til å stille opp til dugnader osv. Hvor nedlatende det bevisst brukes kan diskuteres.

 

Uansett, for å komme tilbake til topic, blir begrepet tolket som en person som kun stiller opp på de nødvendige treningene for å få kjøpetillatelse til ett eller flere våpen - noe som er helt feil.

Link to comment
Share on other sites

ikke tilfører klubben noe annet enn kontingenten

De fleste klubber hadde ikke overlevd økonomisk uten disse "gratispassasjerene".
Her faller dere begge i journalistfella.. Det er MANGE medlemmer i landets klubber / lag som ikke nødvendigvis har løsnet ett eneste skudd med sitt våpen det siste året.. Og mange av disse har utvilsomt en eller flere gode grunner for det. Men de er pr definisjon IKKE 'gratispasasjerer'. De bidrar med sin kontigent både til klubb, forbund og til og med blekka 'skytternytt' og er nok grunnen til at mange av landets klubber har en levelig kontigent.... Selvsagt er det din siste tolkning som antagligvis er den som er lagt til grunn Thor. Og den kategorien er det beklagligvis for mange av!
Link to comment
Share on other sites

All honnør til pistolklubben som ikke uttaler seg til media. Som påpekt tidligere ser man hvordan det gikk når tillitvalgte i NJFF begynte å synse i media om halvautomatiske våpen. Man skal ha ganske god trening for å takle media. Uansett ser jeg ikke hva de skulle uttalt seg om.

Kan ikke se at frimurerlosjen har uttalt annet enn at han er eksludert heller.

Link to comment
Share on other sites

Dette bør diskuteres:

 

http://www.dagbladet.no/2011/08/29/kultur/debatt/kronikk/22_juli/vapentilgang/17867238/

Skyttermiljøene bør selv ta initiativet.

En bestemt skytterklubb's taushet er her negativt omtalt.

Hvorfor i all verden skal de uttale seg? Her er det vel forbundet som bør / skal komme med uttalelser?

 

Tja, felleskjøpet har beklaget å ha solgt kunstgjødsel, platebutikker mm. har fjernet voldsspill og på en litt indirekte måte beklaget at de selger dette, treningssenteret han trente ved har vært i media og vist at de tar avstand fra handlingene. Det neste media forventer er vel at forhandlerne av jeansene hans, skoene hans og selskapet som har solgt ham strøm som ble brukt til bombeproduksjon på gården skal beklage. Etter det kan narvesen få beklage for å ha solgt ham ei pølse en gang han var på byen og rema 1000 må beklage for å ha tilbudt matvarer til en terrorist...

 

Dette blir for dumt, og det håper jeg TIL OG MED de som jobber i media kan forstå! Selv om jeg selvsagt ser at det er usannsynlig.

 

All honnør til pistolklubben som ikke uttaler seg til media. Som påpekt tidligere ser man hvordan det gikk når tillitvalgte i NJFF begynte å synse i media om halvautomatiske våpen. Man skal ha ganske god trening for å takle media. Uansett ser jeg ikke hva de skulle uttalt seg om.

Kan ikke se at frimurerlosjen har uttalt annet enn at han er eksludert heller.

 

Helt enig med deg, 510whisper! Dessuten er min erfaring med media at de intervjuer deg, noterer 3-4 ord av det du sier og så skriver det de selv har lyst til. Litt satt på spissen. Media er livsfarlig for folk som ikke har trening i å håndtere dem.

Link to comment
Share on other sites

Skytterenes taushet? Kva er det han egentleg er ute etter?

Som det allerede har blitt skrive mange ganger så hadde han erverva våpna på ein lovlig måte. Han har også doklumentert at han har nok trening med håndvåpen etter det som lova krev.

Vidare er det dokumentert at politiet har fått tips om vedkommande uten at det skjedde noko.( Alt var sikkert OK i det dei undersøkte).

 

Noko meir kan ikkje me som skyttara utale oss om!

 

Det loverket som regulerer privatfolk sin moglegheit til å kjøpe seg våpen er allerede veldig strenge. Og uansett kor streng ei eventuell lov vil bli, så vil personer som ynskjer å begå ulovlige ting kunne skaffe seg våpen på det ilegale markedet.

Link to comment
Share on other sites

Skytterenes taushet? Kva er det han egentleg er ute etter?

Han er ute etter en historie, helst med en vinkling som selger mange aviser.

 

Han uttrykker også sin frustrasjon over en gruppe som ikke ukritisk bretter seg ut i media. Grundig avveide uttalelser fra høyeste nivå i organisasjonen er lite interessante, det er helst ufiltrerte utsagn på lavere nivå som har noen tabloid verdi.

 

I følge kronikkforfatteren så er alle som mottar offentlig støtte forpliktet til å løpe til media straks de har noe informasjon som kan ha et snev av interesse. At de personer/organisasjoner det gjelder har fortalt alt som er verdt å vite til politiet er irrelevant, media har krav på all den samme informasjonen og helst før politiet mottar den.

 

Jeg må nok innrømme at jeg sliter med å mønstre sympati for hr Aspøys frustrasjoner.

Link to comment
Share on other sites

:shock: Dettte flotte journalistiske arbeidet minner mye om å prøve å koke suppe på en spiker! Men dette kan de tydligvis ikke. Det blir jo bare dumt å kjøre samme historie opp i gjen gang på gang. Jeg er forundret over at dagbladets kjekke gutter ikke snoker i andre aspekter av denne hendelsen.. Kanskje det ikke gjør seg så bra i blekka?
Link to comment
Share on other sites

både vg og dagbladet og di likesinnende presse er ute etter sensasjoner som selger,og det er ikke så farlig hva den enkelte jornalist skriver bare det skaper overskrift som river,et lite dementi om ting ikke stemmer er hva som kommer i etter kant. og her synes jeg pressen sku vært åplagt og bruke samme spalteplasse som den repotasjen dem har skrevet ukorekte fakta om,da vil disse avisene byne og tenke litt mer før dem pøser på. hva tenker en jornalist når en skriver og noe sånt som nok en coboy fra rena,når vedkommene skytter gjorde det bra på landskytterstevnet.dette er vel og kalle stigmatisering av en person og ikke minst et helt miljø sportskyttere. er det bare pressen som har alle svarene på hva som er fasiten på hva som funke og er bra,det er det flere som kan og om en venter til etter ting har skjedd og en bruker det som heter etterpå klokskap. det er noe som ikke politi og andre etater ikke har .da kalles det evaluering. nei vi få håpe vi har gode folk i njff og dfs osv som klare og få roa dette ned på et plan som vil være til alles beste frem over. vi slutte da ikke og kjøre bil for om noen kolidere,vi bare blir mer forsiktige alle mann. norsk press burde dra frem mer posetive ting om dem påberope seg så gode svar på alt,dett vil kansje smitte over på det norske folk også...

Link to comment
Share on other sites

Tabloidavisene har trådt langt over grensen mht å være spekulative i sine reportasjer som omhandler Utøyatragedien. Folk har snudd aviser i stativene i protest, og folk har klaget dem inn for pressens faglige utvalg, men likevel så fortsetter de og melker tragedien for alt hva den er verdt.

 

Det som er mest trist oppe i det hele er at avisene ikke lenger er opptatt av det de mener er viktige samfunnssaker som folk bør lese om, men heller er mer opptatt av å finne ut hva de tror folk vil lese, slik at de kan selge flere aviser.

 

I dag nådde Dagbladet nok et nytt bunnivå i denne sammenhengen, hvor de med stort bilde av massemorderen på forsiden slår opp et eller annet oppkok som omhandler hvilke steroider og medikamenter han brukte, i morgen kommer det sikkert en sak om hvilke frokostblanding han likte, og i løpet av neste uke får vi sikker en forside med stort bilde som forteller hva slags toalett papir de fant på gården han hadde leid.

Link to comment
Share on other sites

Tabloidavisene har trådt langt over grensen mht å være spekulative i sine reportasjer som omhandler Utøyatragedien. Folk har snudd aviser i stativene i protest, og folk har klaget dem inn for pressens faglige utvalg, men likevel så fortsetter de og melker tragedien for alt hva den er verdt.

 

så sant, så sant!

her er det bare et språk de skjønner, og det er at folk rett og slett boikotter søpla :!::evil:

Link to comment
Share on other sites

la forøvrig merek til at det var en dementi angående uttrykket "gratis passasjer" i dagens Dagblad. Vedkommende som var intervjuet er forøvrig en gammel lærerkollega av meg, og rimelig oppegaående.

 

Nok en Ikkeartikkel, som virker skrevet som et resultat av at man ikke får noen saftige historier fra innsiden. Jeg tror at akkurat slike bekjemper man best ved å ignorere dem og ikke la seg lokke ut til debatt hvor en erfaren journalist kan vri seg til å få et svar som kan misbrukes for eget syn.

 

Faen så merkelig... å diskutere dette nå, selv om nødvendigheten er stor. La ned blomster ved Utøya i dag... Og så får man slikt vås servert.

Link to comment
Share on other sites

Lærdommene fra de alvorlige skolemassakrene i USA understreker relevansen av spørsmålet om våpentilgang. Det er et par kjennetegn ved morderne som går igjen i alle massakrene, fra Columbine High School til Virginia Technical University. Gjerningsmennene hadde sterke symptomer på psykisk lidelse og de hadde lett tilgang til våpen. Dette er ikke overraskende i amerikansk sammenheng, hvor våpen finnes i overflod. For disse gjerningsmennene var det familiemedlemmer eller naboer som var leverandører, enten frivillig eller ufrivillig. Diagnosene er det komplisert å gjøre noe med, våpentilgangen atskillig enklere.

 

Columbine:

De to gjerningsmennene hadde ikke "sterke symptomer" på psykisk lidelse. I ettertid er det klart at i alle fall en av dem antagelig manglet medfølelse med andre mennesker med dertil tilhørende overstrømmende ego; psykopat/sosiopat.

Hagler måtte de skaffe ulovlig med triksing med legitimasjon på en våpenmesse og resten av skytejerna ble lånt. Problemet var at de var mindreårige og USA faktisk har våpenlover, tross hva dovne, norske forfattere måtte innbille seg.

 

Columbine - Dave Cullen

 

Ut fra kronikken kan det se ut som om det ikke finnes en eneste journalist blant medlemmene av Oslo Pistolklubb. Kanskje like greit ettersom de gjerne skyter fra hoften...

Og ut fra dekningen av saken i Dagbladet og VG, så støtter jeg Oslo Pistolklubb 100% på at de helst vil unngå feilsitater, sensasjonsoverskrifter, løgn og forbannet dikt.

 

Men de norske skyttermiljøene burde kanskje samarbeide om en eller annen form for pressekontakt.

 

 

 

De ideologiske motivene til gjerningsmannen er grundig dekket, det samme er hans politiske bakgrunn i Frp, og hans familierelasjoner. Men det er altså tilgangen til, og bruken av våpen som markerer det fundamentale skillet mellom denne mannen og andre med de samme holdningene som ham. I den sammenhengen burde hans muligheter og metoder for å skaffe seg våpen være langt mer fokusert enn de har vært hittil.

 

Kanskje man skulle vente med å stille opp årsakssammenhenger til den rettspykiatriske rapporten blir offentliggjort?

Link to comment
Share on other sites

Saklig og greit svar, typisk skyttere (Kjedelig, saklige og lite sensasjonshungrige. Rett og slett skikkelige folk med respekt for sin sport og beina på bakken. Men slikt er vel ikke av interesse for tabloide organer).

 

Men var der ett mulig skjult uheldig sidespark til praktisk? (Kansje der burde ha vært litt info om at terkselen for medlemskap i praktiskskyting, setter enda større krav til utøverne enn vanlig baneskyting?).

 

Vi må passe på at man ikke ved å benekte det ene eller det andre, "skyter" oss selv i foten ved gi de som ønsker å ødelegge denne flotte sporten argumenter mot andre grener av sporten enn vi selv utøver.

 

Jeg ser at dette er vanskelig, men vi må være oppmerksomme og forsøke så godt vi kan.

Link to comment
Share on other sites

Eg kan ikkje sjå at denne nøkterne og seriøse kronikken har i seg spark til andre skyttarorganisasjonar? Det har jo vore spekulert i om terroristen har trena på skyting tilsvarande den han utførte på Utøya - med rifle og på bevegeleg mål, og det må da vera heilt OK at OPK presiserar at slik trening ikkje blir utført i deira regi. Eg har ikkje sett andre klubbar eller lag med skyting på programmet har vore nemnd ifbm denne tragedien.

Link to comment
Share on other sites

Greit svar frå OPK, syns eg.

 

Dette er ein veldig vanskeleg balansegang.

På den eine sida so bør ein ikkje mate tabloid-media med utsagn som dei kan vri og vrenge på, samt ta ut av samanhengen og misbruke. Som fleire har påpeika i denne tråden.

På den andre sida skal vi vere stolte av hobbyane og aktivitetane våre, og ikkje gøyme dei. Dei skal vere ein naturleg del av samfunnet og vi skal avmystifisere sivil og lovleg bruk av våpen. Som andre har påpeika i andre trådar.

 

Eg trur ikkje det er lurt å berre halde kjeft og fjerne seg mest mogeleg frå mediebildet og samfunnet. Då trur eg det vil føre til at vi framstår som meir lukka og det fører til meir "mystifisering".

På den andre sida so må ein tenke seg om kva ein seier, og velge sine ord med omhu. Det er ikkje kven som helst som bør uttale seg. Ein bør ha talsmenn/-kvinner som kan å handtere media.

 

Eg trur og det er lurt å "ligge litt foran". Alliere seg med journalistar, gjerne i lokalpresse etc, som har litt kjenskap til skyting og skytesport og som derfor kan hjelpe til med å danne eit mest mogeleg korrekt bilete. Dermed kan vi levere gode, førebudde saker i media, i staden for å verte tekne på senga av tabloidane.

 

Det var no nokre av mine tankar kring dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at om organisasjonene har råd så burde de annonsere stort i "vanlige" media for å rekruttere nye medlemmer samt å få skyting til å bli mer "stuerent" igjen. Slike annonser, gjerne med bilder av det brede spekteret av skyttere som er medlemmer rundt omkring kunne kanskje vært med på å ufarliggjøre skyting som idrett og hobby? Uansett så vil hver ny medlem være til hjelp i seg selv, i tillegg så vil hvert nytt medlem føre til at nye folk kjenner en som skyter og dermed burde det også hjelpe for å få skyting til å bli mer akseptert. Det tror iallefall jeg da.

Link to comment
Share on other sites

Bra innlegg og enig med deg i mye vestlandsjeger.

 

Ideelt sett skulle denne kommet som pressemelding uoppfordret, og gjerne i litt annen drakt, noen dager etter det ble kjent at abb var medlem der. Kort, informativt og uten noe sitat som kan bite deg i baken senere. Deretter skal man forholde seg helt rolig og henvise til pressemeldingen.

 

Samtidig er det altfor drøyt å kreve at en ganske liten idrettsklubb drevet av frivillige skal ha en kynisk medietrent stab som er klar til uttrykning. Egentlig noe dagbladet skulle tatt hensyn til når de får et leserinnlegg som roper etter opk, men medievirkeligheten er som den er og ikke noe man kan benekte.

 

Fasiten må vel være at forbundene gir klar beskjed om at alle henvendelser skal besvares fra forbundet sentralt, men det krever litt disiplin i rekkene.

 

Ellers er det vel greit å huske på at konteksten i disse dager er gitt uansett og at veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.

Link to comment
Share on other sites

Forbud fører alltid til elendighet, og det gjelder også våpen.

 

På den skolen der columbine-massakren foregikk, så var det forbudt å bære våpen. De som var der var med andre ord forsvarsløse. Psykopaten kunne drepe uhemmet.

Og som nevnt så blåser de kriminelle i om våpen er lov eller ikke.

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk/1440764.stm

 

A new study suggests the use of handguns in crime rose by 40% in the two years after the weapons were banned.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...