Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Etter omkring 20 turer fra januar til i dag tidlig på lokkejakt etter reven har jeg ikke sett snurten av den. Skal komme sterkere tilbake til høsten igjen! ;) Det er mye rev i området her, men det er nok en kombinasjon av feil lokkemetode og dårlige plasser å jakte på...

Link to comment
Share on other sites

Da ble det en liten tunde i glugga før jobb idag, det meste av snøen er borte nå og jeg gadd ikke sitte så lenge da jeg innså at det ikke ville bli noen skuddmulighet, det blir rettogslett for vanskelig både å oppdage noe mot det mørke pløyde jordet der de forrige revene er skutt. Vurderer å gjøre et forsøk på lokkejakt etterhvert nå i skumring/grålysning, men da må det handles inn egnet lokkeredskap, noen tips om hva som duger???

Link to comment
Share on other sites

Klokka ringt 05.45 for å sende meg ut i jobbhelvetet igjen bare fem timer etter jeg hadde avsluttuet forrige jobbhelvete. Satt i sofaen i stua og holdt på å få kaffen i feil rør da jeg plutselig så det velkjente ganglaget til en rev gjennom vindu. Skal si det var mann som fikk det travelt. Børse patroner.Sko. Skal akkurat til å gå ut, så slo det meg at jeg hadde glemt lyddemperen. Inn i skapet igjen. Lista meg forsiktig ut og satte meg i knestående rett under lampa mi. Satt ett minut eller to tenkte at jeg var avslørt må komme meg på jobb. Skal akkurat til å reise meg da jeg får se mikkel stikker seg fram på åte løfter sikter skyter. Det ble ett alvorlig sprell og borte varn. Ikke blod eller hår på skuddplass. Så jeg begynner å sirkle, finner nada. Tilbake på skuddplass og leter mer nøye får se ett litt merklig avtrykk i snøen tre meter fra åte, går bort og ser litt blod, mye blod og død rev hannrev på 6 kg. Hold 25m.ca. 17hmr. Gjennomskutt med 20grs. gamepoint. Dette var virkelig artig. :P

34hw8qa.jpg

Utgangshull siden som er på bilde.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Revebestanden er svært høy, og det skyldes flere faktorer, men en viktig faktor er som nevnt lengre opp her i tråden om at reven har veldig gode forutsetninger for å etablere seg overalt i Norge, fra søpla i gatene til snaufjellet.

Og som noen andre har sagt, så jakter de rev for å få opp bestanden av det matnyttige viltet. Dette krever systematisert uttak av rev, og ikke bare hobbyjakt som v-max sier, for da har vi ikke sjans til å få tatt ut nok.

 

I motsetning til mange så jakter jeg rev, enkelt og greit, fordi det er den jaktformen og den arten som gir meg mest som jeger. Er nok dessverre mange som ikke ser hvilken fantastisk fin jaktressurs dette er... Jeg blir litt lei meg, på vegne av den norske jeger, når jeg leser sånt som dette på nettet: "Hvorfor kan vi ikke bare frede skabbrev? Slik at skabbet utbreder seg og smitter mange andre rever, sånn at vi kanskje får utryddet den..."

Når en jeger begynner å uttale seg som dette så har man virkelig nådd et lavmål!

En jeger respekterer viltet, uansett hvilket dyr man jakter på. Gjør man ikke det, så er det en skam at man i det hele tatt tørr å kalle seg for jeger...

 

Jeg bruker ikke engang begrepet "skadedyr" på noe vilt, for jeg mener det er negativt laddet.

Reven er for meg en fantastisk skapning, som jeg beundrer av hele mitt hjerte, og derfor er rev og revejakt blitt en lidenskap for meg :D

Link to comment
Share on other sites

Reven er et fint dyr, å bør for alltid få finnes i faunaen vår. Men alt med måte .

Slik det har blitt nå, så dominerer reven å kråkefuglene store områder her på øya. Områder som før var sterkt dominert av vadefugler som ender Ærfugl og måker, er i dag helt utryddet av rev og mink.

For ikke mange årene siden skulle man være heldig om det kunne bli to tre rever på en sesong. Hittil i år har jeg tatt 19 stk på samme åte. Bare dette burde tillsi at det har vært en eksplosiv økning i bestanden.

Ikke sikkert at dette er tilfelle andre plasser i landet, å det kan være mange ting som gjør at en bestand ikke vokser så mye.

Skabb er jo som kjent en fryktelig sykdom på reven, å denne utrydder til tider hele bestanden i enkelte områder.

Skabb på lik linje med harepest oppstår når bestanden av enten rev eller hare blir for tette på et område.

Nå er vi heldigvis ikke kommet dit hen at det finnes skabb her på øya, men er vel bare et spørsmål om tid før den kommer om utviklingen fortsetter slik som nå.

Så jeg håper virkelig at myndighetene kan trå til med å øke skuddpremien litt slik at flere kan se det litt mere lønsomt enn det er i dag.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat skutt rev nr 18, alle på samme åte. Så jeg tror ikke att revebestanden her i Ringsaker er spess truet med utryddelse i allefall..

 

Har skutt en skabb rev. Og vet att det er skutt noen skabb rever på nes også. Så en får håpe att det ikke er en "epedemi" på gang.

 

Er det noe sted man rapporterer inn observasjoner av rev med skabb? Er det noe særlig forskning på rev nå til dags?

Link to comment
Share on other sites

Etter et usedvanlig smågnagerår I fjor, var det utrolig mye rev her I Nord Østerdalen. Det har nok krepert mye rev I vinter og en god del har blitt skutt. Nå er det slik at å utrydde reven er en umulighet. At bestanden svinger lokalt er normalt. Og personlig er jeg glad for at det tynnes I rekkene. Noen ønsker sikkert mye rev å jakte på, andre liker å se rev. Det er jo et fasinerende dyr og utrolig tilpasningsdyktig. Men de fleste av oss liker vel en heller tynn bestand best. Nå ønsker ikke jeg skabbutbrudd, men tror nok at det er blitt en del av bestandsdynamikken hos reven, selv om jeg har inntrykk av at skabbrever er blitt et mer sjelden syn. Faktum er vel at de fleste rever sulter I hjel før eller siden. Ungrever som ikke klarer å etablere seg I et territorium er dødsdømt.

Uansett er I hvert fall jeg takknemlig for at det fortsatt er jegere som ønsker å drive revejakt. Det bedrer I hvert fall sjansene mine for ei vellykket rådyrjakt!

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som en jeger som har lagt børsa på hylla, så spør jeg: Er reven et problem? Hører ikke reven til i vår fauna som alle andre arter?

 

Er det slik at vi må arrangere jaktkurs for å få has på denne "morderen" ?

 

quote]

 

Sorry off topic og alt det der men du er sikker på at du egentlig ikke heter Jenny eller noe sånt Østerdøl? Har fått med meg at du er for ulv/bjørn osv. men mener du seriøst at det er for lite rev og at det er negativt at folk jakter rev? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Heter ikke denne tråden revejakta 2011/2012. Dette dere driver her nå er uintressant. Det er mye rev her og lite der sånn er det bare. Utryddet blir den nok aldri. Og fløyter hører hjemme i lokketråden. :evil::!: Må si meg enig i dette med at alt vilt skal behandles med respekt. Både før og etter felling. Takk.

Link to comment
Share on other sites

Nr 26 datt i går kveld.

En kompis var med på opplæring, så jeg småduppa.. Ble vekket av en ivrig stemme som konstanterte rev.

431438_10150718765425935_738105934_11553044_945895480_n.jpg

Stolt jeger med bytte, og veldig fin rifle.. ikkesant ;)

 

22-250 35grs vmax, ingen utgangshull... Go medisin dette :)

 

Gøy når det klaffer med opplæringsjakt!

Link to comment
Share on other sites

Heter ikke denne tråden revejakta 2011/2012. Dette dere driver her nå er uintressant. Det er mye rev her og lite der sånn er det bare. Utryddet blir den nok aldri. Og fløyter hører hjemme i lokketråden. :evil::!: Må si meg enig i dette med at alt vilt skal behandles med respekt. Både før og etter felling. Takk.

 

 

bestand har en god del med jakta å gjøre da:O å lokking er også innenfor revejakt :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle solskinnhistorier som viser hvor spennende og lett revejakt kan være. Man slenger ut litt åte og venter, så poserer man stolt med våpen og mikkel. Eller man ser en film om revelokk, kjøper ei fløyte og reven kommer løpende som perler på ei snor.

 

Nei, det er ikke sånn. Det er ikke så lett, og det har jeg fått erfare og den erfaringa vil jeg dele til erfarne jegeres underholdning og ferske jegeres advarsel. Jeg har fulgt boka, lista og bibelen etter å ha lest side opp og ned både her på forumet, rundt om på internett, lyttet til erfarne jegere og selgere som vil pushe både fløyter og mer til i butikken.

 

Her er min solskinnhistorie.

Er straks 30 og tenkte at jeg skal da lett kunne lure en blanding mellom chiuaua og skogskatt. Det er kaldt og den må bruke krefter på å finne mat, så hvis jeg får tak i mat og smører meg med tålmodighet så må da det gå av seg selv, tenkte jeg. Har en gård jeg hadde store planer i loftsvinduet på, og strødde rundt med åte et stykke nede på jordet. Akkurat nok lys fra bygninger rundt til å skimte mikkel mot lys bakgrunn. Sikker bakgrunn og ikke noe problem å sitte stille inne og evt åpne vindu stille om det skulle forville seg en rev midt på matfatet jeg hadde dandert så fint.

Nå har jeg hilst på Mr. Murphy og hans lov tidligere så tok mine forholdsregler for å unngå å hilse på denne gamle kjenningen igjen. Derfor kjøpte jeg også ei lokkefløyte (Stamos double cottontail) som jeg føler selv jeg klarer å imitere noe som pines og er halvdau temmelig godt. For det høres faen ikke bra ut. Lokke på dagtid, vente på nattestid tenkte jeg. Det MÅ jo bli bra. Revelokkfilmen til Herr Tham ble også kjøpt inn. Pensum var sett og lest, og jeg så jo hvor lett det var på film. Og med alle solskinnhistoriene her på forumet så kan det jo ikke være noe problem. Jeg vet det er rev i terrenget, og tidvis mye av det også. At en luring skøyt en 12kg hannrev på eiendommen tidligere i vinter ga bare større forhåpninger og trua på storfangst og fine bilder jeg kunne returnere til forumkamerater.

Jeg starta med å strø hundemat (europris, type billig og mye) for å preparere åteplassen med litt dufter og godsaker i begynnelsen av januar. Camutape på rifla og greier, her skulle det skytes rev. Når jeg kom fram og så at det ikke var et fnugg snø der gjorde at jeg fikk en mistanke om at en Mr. Murphy kom til å komme på besøk iløpet av helga.

Jeg visste åtet måtte ligge og godgjøre seg noen uker for å lære opp Mikkel til at her var det mat, så visste sjansen for noe på åtet den helga var små. Stakk derfor litt rundt og blåste i pipa istedet, men med lite å komme hjem med.

 

Tre uker senere peisa jeg på med mer åte. Mildværet som har vært har sørga for en snøfri vinter ute ved kysten, så det var lite hjelp å få fra sporsnø. Mer åte ble rekvirert, denne gang peisa jeg på med laks sammen med tørrforet. Blank pels kommer han ihvertfall til å få!

Og jaggu ga det ikke resultater allerede første morgenen. Med min første rev i retikkelet og skrå vinkel ned mot åtet fra der jeg satt i 2. etg ble det årets første bomskudd. Reven skjønte det ikke var mer mat som suste over hodet og stakk. Sjekka for sikkerhets skyld området rundt åtet for å se etter pels, men ingenting. Gikk opp spor mot dit den løp, ingenting. Mikkel friskmeldt, og når jeg så hvor kula slo ned så så jeg at jeg var et stykke over. Det gikk i boka som bom som følge av dårlig anlegg og at jeg da så skrått inn i kikkerten og fikk misvisende siktepunkt.

Men det var ihvertfall rev i terrenget. Han hadde vært innom åteplassen mange ganger iløpet av natta og forsynt seg godt, så jeg la om slagplanen, nå skulle mikkel få kjempe for maten. Å fryse ned noe var uaktuelt siden det var så varmt, så fant fram et 40l vednett som jeg surra fisken inn i og bandt et tau til noe skrap jeg fant på låven som anker. Nå skulle den bli stående litt lenger så jeg ikk sikta inn ihvertfall! Men nei, Mikkel hadde tatt ferie god og mett og kanskje litt mistenksom og skuddredd.

 

Jeg dro hjem igjen etter ei helg med venting og lokking for å prøve å få en ny sjanse, men nei. Det ble en mnd før jeg dro tilbake til gården med påfyll av bikkjefor og nytt håp. Denne gang med revevarsler av den amerikanske typen. At den skal si ifra når en svær van kommer i oppkjørselen gjorde at jeg tok den med ei klype salt, men monterte oppsatsen likevel. Litt over en meter over jorda på en strømpåle jeg satte 8-9 meter fra åtet. Ventinga ble helt klart mer behagelig med godt åte og revevarsler, nå kunne geværet stå klart og jeg kunne ligge på sofaen og se game of thrones på tv. Helt klart en jaktform som passa meg godt i den sinnstemninga jeg var etter å ha prøvd og FEILA i to mnd.

 

Varsleren fungerte fint. Ingen feilvarslinger når det blåste eller regna som verst. Nesten for stille, så jeg ble da sittende på loftet og glane likevel. Etter et par timer med bannskap fikk jeg igjen nok i de sene timer og gikk ned for å få varmen igjen og sovna på sofaen. Det eneste jeg hadde sett på åkeren så langt var grevling og hjort. Men så ringte det, i totia på natta. Varebilvarleren hadde slått ut på noe, så jeg var snar med å lade rifla og løpe på loftet, smyge opp vinduet og slukke lyset på Mikkel.

Men nei, det var ikke Mikkel, men hans fjerne tremening, ei villkatt som sto og forsynte seg av tørrforet. Har sett bilder av den på viltkameraet før, så kjente den fort igjen der den fylte hele trådkorset og spiste glupsk. Kattjævelen fikk spise seg mett og løpe videre, men jeg fikk bekrefta at Amerikaneralarmen fungerer fisefint på selv lauskatter.

 

Men det hjelper lite når jeg sitter her tre måneder med bannskap, tre revefløyter og en musepup senere og lurer på hvorfor Mikkel skal være så lur. Mon tro om han kjenner igjen bilen min og vet når jeg er i strøket etter at det suste over nakken hans tidligere i vinter.

 

Moralen med historia er at det er ikke lett. Jeg pleier å si at "Hadde det vært lett hadde alle gjort det" men når alle tilsynelatende gjør det, og klarer det men jeg bare prakkes så begynner tålmodigheten å ta slutt. Det er rev i terrenget, jeg har godt åte som fungerer. Men til og med det holder ikke. Så til alle som vurderer å starte med revejakt, det er ikke så lett som en skulle tro.

Men at det skal være så forbaska vanskelig å knekke den koden gjør jeg enda mer ivrig på å mestre jaktformen. Nå er det en mnd igjen av jakta, og det bare MÅ gå.

Link to comment
Share on other sites

IStig: Bra skrevet :-)

Åtejakt vil jeg ikke si er vanskelig, men krever forberedelser og planlegging. Det å bare slenge ut noe åte og sette seg til å vente fungerer ikke. Åteplass og glugge må planlegges, viktig at en sitter godt og at en med minimal bevegelse får rifla i et godt anlegg. Start å planlegg og forbered neste sesongs åteplass i sommer, så kommer du også til å kunne fortelle en masse historier om felte rever :-)

Lokkejakt krever nok litt mer prøving og feiling.

Siden du bor i Trondheim er det kort vei til Stjørdal, så sjekk ut http://www.jaktistjordal.no.

Her er det mulighet til å bli med å sitte på vell etablerte åter.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger og kondolanser! Det er et lite plaster på såret, og jeg tolker det dithen at det er flere som har vært en tur i samme båt som jeg sitter i.

 

Johs: Åteplassen er det ikke noe å si på, den ligger midt i løypa reven krysser når den løper fra en haug til en annen. Sitter på et godt møblert soverom med bord foran vinduet og tofot på rifla (etter å ha lært på den tunge måten) hvor viktig det er med skikkelig anlegg når man skyter i den vinkelen. Tilgang til jaktterreng er i utgangspunktet ikke noe særlig problem, har vel 10000 mål å boltre meg på, i tillegg til at TJFF har predatorjakt med to terreng på byneset/bymarka og to i draksten til 1kr, og da leverer de ferdige revebuer med jevnlig utlegg av åte.

Det er bare erfaringa som mangler, og den kommer i sitt eget tempo. :)

Men om det er mulighet for å bli med en mer erfaren jeger så er jeg gjerne med på en tur!

 

Til andre i Trondheimstraktene så kan det leses mer om predatorjakta og 1kr-kortet på http://www.njff.no/portal/page/portal/s ... =142434000" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På ett av åtene mine har jeg slitt litt jeg også. Har ut alskens godsaker, både laks, hel rein, torskehoder +++. Har hatt rev som har passert åtet, men ikke tatt turene innom (5-10 meter fra). Har pålitelig varsler, så gidder ikke sitte å postere på mikkel. Har en 1000 metring på veggen, strøm fra batteri med påmontert lader.Eneste lyskilden som er aktuell da det er ca 130 meter fra glugga til åtet. Men laderen greier ikke levere nok strøm, så hver 3-4 natt så blit det slutt på lyset.. :shock: MEN, det er de nettene uten belysning jeg faktisk har hatt besøk på åtet, av både rev, gaupe og i natt GREVLING.. Så i dag ordna jeg bryter på lyset, så jeg kan skru på lyset etter at jeg har ladet børsa og tatt anlegg i vinduskarmen, så får vi se om det gir resultater!!! Har iallefall tro på at reven kommer lettere på åtet når det ikke er opplyst!

 

Men på åte nr 2 står lyskasteren på hele natten, ca.35 meters hold fra fjøsveggen til åtet. Der har jeg skutt 3 rever, og fattern har bomma (ja det går faktisk an) på en. Hatt masse trafikk på jordet rundt åtet også. Så der funker det med konstant belysning..

 

Så tror nesten bare man må prøve seg fram for hvert åte, prøve ut hva som funker der og hva som ikke funker.. Men det er jo litt av moroa å da, blir bare enda bedre når det endelig lykkes! STÅ PÅ!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet rev på åte i ca 15 år med heller dårlig resultat (ca 20 rev skutt),Har prøvd det meste av forskjellig godbiter men ikke store forskjellen,Har hatt mange forskjellige steder å jakte også :roll: .Men så for 2 år siden fant jeg ny plass og fikk tak i gris til åte og plutselig stemte alt :overrasket: ,ser rev nesten hver gang en jakter resultat hittil i år på åta er 11 stk.Stå på ikke gi dere,flytt åta litt nærmere skog/skjul og legg ut gris kan også legge ledespor av buljong, nuddelkraft eller blod er mitt tips.

Link to comment
Share on other sites

Har fått en luring inn mot åtet og lurte på noen tips. Denne reven kan mann stille klokken etter, presis 03.20 kommer den første gang. Den stopper aldri på åte. Selv om jeg har forsøkt tørrfisk, hundefor, makrell, reker og hundepellets. For det meste står den bare i kanten å lurer.... Er det noe annet mann kan prøve? Tror denne holder andre unna åtet og er desperat etter å bli kvitt den :-)

Link to comment
Share on other sites

Mye rev hos deg vmax?? Normalt sett skyter du jo rundt 20 stk i sesongen? no er du jo allerede oppe i 28 og 1 heil måned igjen av jakta??

 

Fy flate solcellepanel er allerede bestilt til neste sesong, da skal det forhåpentligvis bli felt litt fleir rev på mine områder også!!

Link to comment
Share on other sites

Vart fangst att i natt, kom trippande 23.15 og hefta se såppas burt mæ hundepelletsen e kasta ut i jår kveill att n vart der liggand. 85grs Sierra Varmint i 1000m/s + = eksplosjon!!

Kunne nok ha skutt ein te ca 01.30, men klikka kikkerten ( lysretikkelen sto plutselig på full guffe å va ikkje å verken justere heil slå av) så vart væl vanskele!) menmen uansett meeeeeeget bra timer i bue!

 

424428_10151400063185537_865675536_23122993_2133955525_n.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her hjemme hos meg der jeg har åta har enda ikke reven vært på åta, han vil rett og slett ikke!

Har prøvd alt mulig i hele vinter, men han vil ikke inn på åta.

Har en jeg kjenner som har ei glugge langt inn i skogen, unna folk og bebyggelse. Det er ikke noe strøm der så jeg er avhengig av månelys får å jakte der, der har det vært MYE aktivet bare siste natta. Her er det overskyet hele tiden, og de gangene det ikke er det så er det ikke bra nok måneskinn. Kanskje jeg skulle gå innkjøp av en nattkikkertsikte? (er det lov?)

Har aldri skutt rev før, og måle denne sesongen var 1 rev, og jeg har veldig lyst til å greie det målet!!!

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre?

Link to comment
Share on other sites

For jakt i Norge er bruk av IR lys absolutt forbudt. Kikkerten kjøres for jakt uten IR lys og er da lovlig.

 

Stussa litt på det jeg òg, men det virker som... Vil tro at Winge Våpen vet at det de skriver på nettsida deres er riktig.

Link to comment
Share on other sites

Mye rev hos deg vmax?? Normalt sett skyter du jo rundt 20 stk i sesongen? no er du jo allerede oppe i 28 og 1 heil måned igjen av jakta??

 

 

er en del ja.jeg og tyren har skutt snart 50 rev på 3km2 ...virker som det bare kommer ny rev hele tiden....men det er jo ganske normalt når man skyter såppass unna...

Link to comment
Share on other sites

Tydelig at brunsten er på hell for nå begynner det å bli bra fart på åte. Tok en liten økt fra 20.00 . 22.00 i kveld. resulterte i denne vesle karen. hundepellets er genielt! Det samme må jeg si om varmint kuler. ALDRIG revejakt uten! Traff fryktelig lavt nesten midt på, likevell ble det såppas til eksplosjon at den var død etter 50 m. Får å sidet slik; hadde det vært helmantel så hadde den overlevd!

 

Bare så jævla surt at nå blir det ikke mere jakting på 14 dager grunnet jobb....SUKK..

 

 

488188_10151402375415537_865675536_23137631_1708700023_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fangsten i går kveld ble to hanner på hhv. 6,8 kg og 5,4 kg. Ikke gjennomskudd på noen av de. Den ene reven var fortsatt i live i dag tidlig (den til høyre). 40 grs. v-max hadde pulverisert i skuldra og ikke trengt inn. Aldri trodd skulle skje. Begge gikk ned i smellen og låg dønn i ro i flere minutter, så jeg anså begge som ferdige.

IMGn_1820.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mork; har du skåret opp skinnet og sett på såret? vært interessant å sett såret der kula har truffet, siden den ikkje var død mener jeg.

 

Nei, har ikke gjort det enda. Skal prøve å få gjort det snart. Skal ta bilde også.

Syns det er rart at et bein i reven skal hindre kula i å blåse gjennom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...