Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Jeg gir snart opp.... :roll:

 

I går kveld klarte jeg å bomme for tredje gang i vinter. Vet f.... ikke hva jeg gjør galt! På skytebanen samler skuddene fra ca 15 - 25 mm. Er bare å knalle i vei, og skuddene går dit jeg vil. Stort sett samme anlegg mot åtet, men da blir det bom. Ikke sjans for å nappe skudd heller, for det er superlett avtrekk med snellerten. Reven er i trådkorset, men løper som f... etter skuddet. Ikke noe blodspor å se heller. I går kveld, kl 2300, sendte jeg i vei et skudd mot en som satt, om enn noe urolig, ca 70 meter unna og spiste på et bein. Helbom, selv med god sikting og normalt avtrekk. Gikk ut rett etterpå for å se etter blodspor, men fant bare en lang fure i snøen etter kula.

 

Seriøst dritt... Det er med andre ord skytteren det står på her. Selvtilliten er i kjelleren for å si det sånn, så vet ikke om jeg gidder å sitte på revepost mer i vinter. "Det blir jo bom likevel" er tankene nå. Har skutt èn da. Det var jaggu nesten bom det og. Nakkeskudd, men her døde den i smellen i det minste.

 

Ypperlig hjelp til kompisen! Skal liksom hjelpe litt med å fikse rev fra soveromsvinduet, og nå var det nr tjue som skulle til pers. Det eneste jeg får til er å skremme dyra... :oops:

 

Og selvfølgelig. Tenkte det ikke var noe poeng å sitte der i og med at vi hadde gått ut på åta, så reiste hjem, selv om jeg hadde tenkt å sitte hele natta på bare f... I det jeg traff puta da jeg la meg, tikket meldingen inn. Nr 20 datt i smellen på det andre åta (tror det var "superspeed" 30 grs Berger i 1 200 m/s). Hadde jeg ventet noen minutter til, kunne jeg jo ha bommet på den og! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

satser på å få tatt ein tur inn til åte i helga. har ikkje vært der på tre veker no! :shock:

 

Men til ko-stens, ta deg nokre lange dager på skytebana eller ein anna plass du kan trene på skyting med rifla, sett opp spylekanner med vatn og små blinker på forskjellig hold som du kan skyte på, om du gjer dette ofte nok skal du sjå att sjølvtilliten kjem fort tilbake på jakt og. Sleit med det samme for nokre år sidan og tok kinderegg leikar og lignande som ungane ikkje ville ha og skaut som berre juling, når alt kom til alt og eg var på jakt igjen så datt dyra i smellen og sjølvtilliten sneik seg inn att.

Alt ordnar seg for snille gutar! :D

Link to comment
Share on other sites

I og med du treffer godt på banen så høres jo dette ut som du muligens får litt høyere puls når du skal skyte på levende vilt,og det er jo helt vanlig.Det er lett å nappe avtrekk da.Men hvis du mener du ikke gjør det så må jo feilen ligge ett annet sted i det skuddet går.

 

Mine penger setter jeg på avtrekket :winke1:

 

Ps har du sjekket om du har dritt bak på kolba?Da går det ofte dårlig :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ps har du sjekket om du har dritt bak på kolba?Da går det ofte dårlig :lol:

 

Ja, det er vel meg det da!!! :lol:

 

 

Vil nok tro puls og tro på at jeg har dårlig tid fører til at jeg gjør et eller annet i avtrekksøyeblikket, samt at jeg blir mer anspent når jeg vet jeg har bommet før... Krampeskyting... Kan liksom ikke skylde på rekyl heller... .222 og demper gir ikke akkurat bruddskader i skuldra!

Link to comment
Share on other sites

Har du noe ide på om det er bom til høyre eller vestre side? Du kan ubevisst dytte med skulderen i stressa situasjoner. Eller nappe som du er inne på. På banen er det noe helt annet da ligger en å konsentrerer seg om blinken. Du kan jo få noen til å lade børsa di med ei klikk patron, for du bommer jo allikevel :winke1: Det var spøk. Men da får du se om du får noe bevegelses i børsa, noe jeg tro du absolutt får.

 

Eneste jeg kommer på i farta er å prøve å ta det med ro og pust godt å tenk avtrekk isteden for død rev. Det er bedre å bli for sein eller å bomme å skremme de vekk for lang tid.

Link to comment
Share on other sites

Prøv en annen børse hvis du har tilgang. Noen ganger er det bare slik at «verktøyet» fungerer annerledes på bane enn jakt. Og noen børser treffer man bedre med enn andre under praktisk bruk.

 

Hadde selv en Kongsberg Lakelander 6,5x55 i mange år. Skjøt utrolig bra på banen, og gikk godt med all slags ammo. Men det forhindret ikke en rekke uforklarlige bomskudd på jakt. Byttet til annet våpen, og det fungerer bedre rett og slett. Jeg gidder ikke bruke tid på å finne ut hvorfor, men konstaterer bare at det funker nå..

Link to comment
Share on other sites

sett opp revefigur når det er blitt mørkt ute,og skap deg en nærmest virkelig situasjon....og tren.

dagslys trening på bane,og mørkeskyting i felten er heeelt forskjellig.

det med revejakt er noe med å være god skytter,men det som er viktigere er å la skuddet gå i akkurat rett øyeblikk.da må man være flink å lese dyret,og vite nårti det stopper,og hvor lenge det står i ro.

Link to comment
Share on other sites

har skutt 5 rever i år. men nå begynner det å bli lite snø og lite månelys utover. hva er deres erfaringer med lys bruk? åtet er 100 meter unna glugga og eneste løsning jeg ser er å invistere i en 1000 meter bil lys for å kaste lys utover åtet. men bør dette stå på hver kveld for å gjøre reven vant med åtet eller går det greit å skru det på bare de gangene man skal på jakt?

 

 

takker for svar mvh Joakim

Link to comment
Share on other sites

da skal jeg prøve det. eneste problem er at åtet er et stykke unna men jeg kan jo montere en timer da;) håper på mye aktivitet fremover men her er snøen gått så den er vel kanskje ikke like sulten? tidligere har jeg hatt 4-5 besøk hver kveld på glugga det er morro.

 

virker som de er mest aktive fra kl.21 til 24 og fra 05 til 07 og utover!

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Lurer på å ta kveld nå, for så å stå opp kl. 05.00 og forsøke litt morgen-lokk. Er eneste håpet her nå, nå som både snøen og månen er vekk.

 

Men kan jeg fortsatt lokke med hareskrik?

 

Sola står opp 0600 her i Kongsvinger nå, er det ikke et greit tidspunkt å dra ut 0500 da?

Link to comment
Share on other sites

Så snart det er skytelys så er det bare å lokke, jo tidligere jo bedre. Hareskrik fungerer utmerket selv om snøen er borte.

 

Forslag til deg som bommer: Hvis du ikke har godt lys på åta, så oppfordrer jeg deg til å skaffe deg en kikkert med opplyst rektikkel. Det blir en annen verden, og da vet du hele tiden hvor midten av korset er...

Hvis du ikke har det allerede da.

Link to comment
Share on other sites

Shit dette blir bare mer og mer morsomt dette, nr 6 datt i nå i natt , første sesongen hvor jeg har gått inn for og jakte rev og 6 siden jul ser jeg på som bra for min del som bor i blokk i oslo hehe

 

Ble en hanne på 5-6 kg

 

Noen som vet om denne har skabb eller bare er pjuskete?

kanskje ikke så lett og se men syntes halen var litt vel tynn og har en pelsløs flekk på skinka og en i fjeset, kan jo bare være at den har fighta litt men..

DSC01075.jpg

DSC01074.jpgDSC01073.jpg

Link to comment
Share on other sites

Syntes da ikke det var så mye å skryte av, har skutt 19 stk på åta mi siden nyttår......å her er ikke noe apoteker krøsus :lol:

bare god gammel Dagros pupp.

Å skulle jeg orke å kjøre inn til søppeldepot, da ville jeg nok mest sansynlig hatt det tre doble. Er uttroli mengder av mikkel her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pisser sikkert lengre enn alle dere......

 

Det er vel slik at enkelte aviser ikke er like bevandret i revefellinger som vi her inne. Så for en journalist som blir tipset om 15-16 rever siden januar, kan vel det bli ei sak for lokalavisa. Hadde sikkert blitt det flere plasser i landet. Uavhengig av hvor mange som skytes i Lofoten......

Link to comment
Share on other sites

Mork...var vel kansje mere den apotekeroppskrifta jeg stusset litt over........etter som det går fram i artikkelen, så skal den jo være så "bra" at han ikke vil røpe ingrediensene. Da måtte jeg bare få fram at det funker greit med vanlig kujur også.

Her er så utrolig mange nye jegere her inne, at dersom nå alle dem skulle få for seg at dem nå må på apoteket for å skyte rev. Så ville det bli enda mere forvirring ang reveåte.

 

PS:....vi pisser lengst :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nr ni for sesongen datt på åte i går:) Har ikke hadd rev på åtet på to mnd så var rimelig sikker på at d var katt der når alarmen gikk kl 8 på kvelden. Gikk ut på verandaen og skrudde på lyset, å der var det jaggu rev. Skrudde av lyset igjen gikk ned i kjelleren fant fram .308'n i våpenskapet og skrudde på lyddemperen å gikk opp igjen. Litt overasket over at mikkel var der fortsatt når jeg skrudde på lyset :shock: Fin hannrev på nesten 8kg datt i smellen med vmax. :)

Link to comment
Share on other sites

Endeli ble det en lokke rev på meg. Kom inn på 4m hold bakfra

Endte på 40m før den fikk ei kule i maskinrommet, :D reven ble lokket inn

Med fugle skrik fra verminator syko tweety, det ble også bennytet en kanin bulvan, reven hadde full fokus på den var nokk derfor jeg ikke ble oppdaget da han stod 4m fra meg :lol:

hadde litt skabb på bakbena og buken

Så den ble brent på stedet...

427783_3027868450819_1086043332_32464227_2085201711_n.jpg

hadde den ikke på vekta men tipper rundt 6kg

var foresten en hannrev :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ej bli so steike forba...... og lei inni mej når ej ser alle so skyt rev her inne og antallet rev enkelte he skutt.

 

Mtp alle ganga ej he vør ute i glugga uten å nesten sjå rev so e de berre trist....................

 

 

Ut i natt, so lokking i morga tidlig.

Lite jorde so ej prøva med musepip, fuglelyder og bulvan.

 

I NATT HE EJ TRUA...litt ihvertall...............

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut som at det blir ny revebørse på meg i løpet av våren. Og kaliberet blir? Joda, 22-250. Denne blir rein reve/kråkebørse. Gleder meg veldig til sommeren og jaktstart. Da blir det med ny børse ihvertfall. :D Blir spennende. 308'en blir i heftigste laget på rev, reven blir sprengt. Da jeg kun vil bruke varmintkuler for å unngå sjangsen for ettersøk tror jeg en 40 grs v-max gjør en bedre jobb enn en 110 grs v-max :D

 

Skal forresten prøve meg med fløyta igjen i helga. Håper å få se rev ihvertfall

Link to comment
Share on other sites

Fikk inn en stor fin rev etter 30 min lokking, men den kom bakfra så jeg fant ingen god stilling. Ble bom på den gitt. Men, men. Får prøve igjen senere. I natt var det 2 rever som holdt spetakkel utenfor huset, men jeg oppdaget den nærmeste for sent så den så meg før jeg så den. Stang ut to ganger, så i kveld må det smelle... :)

Link to comment
Share on other sites

hadde nrk nordland med meg på jakt i natt.var vell gådd 10 minutter,så var rev nr 29 i box :wink: hørte en hannrev da vi kom hjem til meg.denne hadde sikkert akkurat dratt fra åta da i kom i innkjørselen til huset mitt .... :twisted:
Link til innslaget når det er klart :)

 

 

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kl 01:30 ble jeg vekket av driveway patrole'n. Kikka ut vinduet, men så ikke noe. Tenkte jeg skulle vente han ann litt å se om den kom tilbake, så jeg åpnet vinduet å la meg til å sjekke ommrådet gjennom kikkerten. Så der i skyggen av en busk satt det pinade en Mikkel å så på meg :) La ann mot vinduskarmen å skøyt.... Ingenting skjedde.... absolutt ingenting. Jeg hadde glemt å kamre og låst sluttstykket i bakre stilling. Å kamre skudd er ikke lydløst på cz'n å akkurat da syntes jeg det hørtes ut så en stenknuser så satt igang, men reven satt nå der lydig å pent enda. Det var rimelig mørkt der den satt så jeg så den ikke helt klart men la korse i det hvite i brystet og lot det stå til. I det det smalt ble reven sporløst borte, bom tenkte jeg, helt til en revehale kom til syne. Den gikk så momentant i bakken at jeg ikke så den datt når skuddet gikk :D

17hmr - cci TNT

 

Nr 5 denne sesongen, nr to på åta...

Link to comment
Share on other sites

Spurte en grunneier i bygda om jeg fikk lov å jakte rev på eiendommen deres. Dama hadde hørt reven og svarte bare med: Den låter jo riktigt hemskt, skjut jævelen... :mrgreen:

 

Så jeg og jaktkompisen min dro dit nå rundt 0430 og gikk opp i skogen til en plass med oversikt. Der var det en million m/s med vind... Vi prøvde å lokke litt, men jeg som lå bare 20 meter unna ham hørte ham såvidt så vi tar det en annen dag... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...