Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Fant en sjøldau rein et par kilometer oppfor hytta vår i påsken. Hadde vært god trafikk der de siste dagene, men den ble flytta på i går siden den lå i elva som vi henter vann ifra. Skal oppom å se etter jobb om det har vært aktivitet siste døgnet nå. Fikk plasert den slik at jeg kan ligge på andre sida av elvedalen å vente. Bare så synd at det er så få dager igjen....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fortsatt aktiv :)

Skjøt en tispe på 5.4 kg på fjellåta kl.04.10 i natt.

Her er all info bak hendelsen: http://pulversjaktblogg.blogspot.com/20 ... llata.html

 

Gratulere v-max med fremmifra innsats for å desimere revebestanden i Vestvågøy.

Å man skal heller ikke glemme godeste Brodersen i Misvær :D

Å mork fra M&R???

En fantastisk innsats fra Dere alle tre :clap:

Link to comment
Share on other sites

ja Pulver, hadde han spronge etter det skuddet så måtte det vært noe rart med den :D

Mange har du kommet til i år da??

Håper det kan bli mulighet til en til her før jakten er slutt for i år.

Ingen aktivitet på åta, så det må i allefall bli på posteringsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Hei, en venn hadde forleden en rev på åtet, hadde gjester så skjøt ikke, det vi lurer på er hvorfor halen til reven stod rett opp, noen som vet? Ville tro det var et slags ubehag, men vil gjerne vite konkret :)

Kan ikke si noe sikkert men revirhevdende hanner flyr til tider med halen rett til værs,jeg så en her om natta selv men den ble skutt som nr 14 i år

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Mitt inntrykk av denne tråden er at den er ment for selvskryt. I den forbindelse benytter jeg meg av sjansen, og skryter litt av meg selv! :wink:

Jeg har vært rundt i området og spurt bønder om å få jakte rev på deres grunn. Etter langt og lenger enn langt var den endelig en som svarte ja.

 

Nå ikveld var jeg på min første jakttur noensinne, og det ga uttelling! Stor hannrev på 8kg!! :D Han kom på lokk og ble skutt med hagle på 15 meter.

Revestanken sitter også i alt som jeg har vært borti, og er nesten umulig å få bort! Har noen et tips eller to til å fjerne revelukt?

Link to comment
Share on other sites

Åta fortsetter å levere!

 

7c7bd99c.jpg

En hann og en hunn, årets nr 17. og 18.

Min modifiserte Driveway Patrol fungerte nok en gang perfekt, og varslet meg kl 23:30 og en drøy time senere. Begge revene fikk perfekt plassert dose, og klappet sammen på stedet!

 

Kjempenatt på åta, fin avslutning på årets sesong! :-)

Link to comment
Share on other sites

storfornøyd med min første sesong som jeger og revejeger, det ble til slutt 13 rever, alle skutt på samme åte. :D min erfaring fra første sesong som åtejeger var at tidlig i sesongen (november og desember) kom revene tidlig, gjerne mellom kl. 20.00 og 23.00 og at senere i sesongen kom ikke revene før kl. 23.00 til 03.00, men ingen regel uten unntak! jeg lærte også at reven kan være veldig hardskutt til tider! De første dagene på gluggen så jeg gjerne 4-7 rev hver natt, men etter at det hadde blitt skutt noen ble det drastisk mindre rev på åte. I januar og februar, altså i paringstida var det uten tvil minst aktivitet på åte, men desto mer ut i mars og april det kom, steg aktiviteten drastisk og de siste nettene jeg har hatt i gluggen i april har det vært svært stor aktivitet med rev på åte hver kveld, selv med 4 revefall på 3 dager var aktiviteten akkurat den samme. virker som om revene forflytter seg mere på let etter nye revir sent i sesongen mot våren.

Gleder meg allerede til 15 juli, da skal fløytene luftes. :mrgreen::D

Link to comment
Share on other sites

smålei revjakt,ufokusert,og tullfeil e stekkord førr nattas jakt....sku ha hadd 2 tell nu,men enn bom og enn sjanse sløsa bort i kakking av løp i vinduet. føl meg som en nybynnar etter ei sånn natt....men men....ha vell vor borti minst 5 førskjellige ræva....å nu mens eg skreiv denn her statusen kom sesongens nr 31 på åta :D

Link to comment
Share on other sites

Skøyt rev nr. 12 for sesongen på åte i natt kl. 00.50.

Hannreven var 6,9 kg, og utrolig stygg i pelsen (var nok uttrolig trøtt når jeg først veide den til 5,4 kg i dag tidlig, for på to forskjellige digitale fiskevekter viste 6,9 kg i ettermiddag).

Hadde kun pels på hodet, under buken, og halen. Ellers var det kun grå underull på resen av kroppen.

 

Den fikke en 50 grs vmax fra .223'n midt i skallen, og av bildet er det tydelig at det blei litt trykk i skallen når kula traff :-)

 

normal_RevNr12_14042012.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen som har opplevd at en rev forsvarer hiet? Jeg var høyt til fjells i dag, og da satte krapylet i ura til å brumme og snerre som en harley.

Jeg trakk meg unna og fotograferte stedet fra andre siden av dalen

http://bloggfiler.no/hekladuk.blogg.no/images/1423671-12-1334496290551.jpg

 

 

Makan!

 

 

 

(Flere bilder fins på bloggen)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei, en venn hadde forleden en rev på åtet, hadde gjester så skjøt ikke, det vi lurer på er hvorfor halen til reven stod rett opp, noen som vet? Ville tro det var et slags ubehag, men vil gjerne vite konkret :)

Kan ikke si noe sikkert men revirhevdende hanner flyr til tider med halen rett til værs,jeg så en her om natta selv men den ble skutt som nr 14 i år

 

Takk for tilbakemeldingen på denne Linka :)

Link to comment
Share on other sites

Xxaxx og jeg var på kurs om lokking av rev denne helga i regi av Salangsdalen jeger og fiskeforening.

"Meget lærerikt og vellykket" var ord som gikk igjen blant folket før vi dro hjem i går :)

 

Teorien.

 

Fredagskvelden ble benyttet til teori og gjennomgang av utstyr til denne typen jakt, og lørdagen ble brukt til anvendelse av teorien ute i nærområdet.

Teorien var toveiskommmunikasjon på sitt beste og jeg (kan ikke svare for de andre :winke1: ) lærte en heeeel del, og så hva jeg hadde gjort feil tidligere.

Kurslederne var kjempegode på å forklare teorien, og hadde solid bakgrunn med mange års erfaring hver av de.

 

Praksisen.

 

Vi var 9 deltakere og 3 kursledere så vi delte oss i tre grupper hvorav den første dro ut klokka 03oo på lørdagsmorran. Xxaxx, meg selv og ei dame ble med Mr.Polar opp til fjellåta hans hvor vi hørte en del rever gaule og hyle, men ingen kom inn på åta.

Vi var der i ca. to timer og dro så til Polar Zoo's parkeringsplass for å reorganisere. Mr.Polar skulle bare hjem å hente batterier til et rødpunktsikte og kom tilbake ikke mer enn 2 minutter etterpå med beskjeden: "Vi må avlyse lokkinga, æ skaut en på åta heime som stakk i vei."

HVAH? Fyren er borte i et nanosekund og skyter en rev uten at oss kursdeltakerne er med? :mrgreen:

Nåvel, han hadde oss å vente en halvtime, tre kvarter med kaffe og sjokoladekake mens vi lot den reven få løpe av seg adrenalin og for at den skulle bli "sårstiv" som han kalte det.

Etter nærmere en time dro vi hjem til ham og fant reven kanskje 100 meter fra åta oppå en kant. Avstanden kan tas med en klype salt.

Det var en fin rev som var nesten svart i pelsen.

 

Etter det møtte vi en av de to andre gruppene og vi dro til kursplassen og spiste frokost.

Vi dro så ut igjen, det var nå blitt ordentlig med sol og bare såvidt drag i lufta.

Vi dro til en gård med et svæææært jorde som lå inntil fjellet.

Dama som var på gruppa vår satte seg med hagla ved ei elv som gikk parallelt med fjellet, mens Xxaxx satte seg ved en gruppe rundballer i den ene enden av jordet, meg ved en annen gruppe rundballer i andre enden og Mr.Polar på en haug inntil fjellet. Alle veier reven kunne komme nå var dekket.

Vi lokka og jeg speida ut mot skogen som var mellom jordet og elva uten at noe skjedde.

Jeg vendte meg inn mot jordet etter 2 runder med lokking og her kommer pinade mikkel tuslende over jordet som om ingenting hadde hendt! Jeg hadde perfekt anlegg, mikkel hadde ikke oppdaget meg og dilta selvsikkert videre over jordet. Jeg ropte til reven, men den snudde seg bare mot meg og tittet mens den fortsatte. Jeg tok opp lokkefløyta og blåste det jeg var mann for en lang og høy tone. Da stoppa mikkel og titta mot meg. Men! Jeg var utenfor hold! .17 HMR er ikke noe jeg stoler på ut over 120 meter, og denne karen var på 150...

Så skjer det noe rart, mikkel bare fortsetter i samme bedagelige tempo som om absolutt ingeting har skjedd!?

Han går inntil kanten av jordet, snuser litt og pisser på ei busk før han forsvinner for meg i et bekkefar.

Mr.Polar ringer meg nå og spør om jeg så reven. Ja for pokker, den ligger kanskje i bekkefaret og slapper av sa jeg.

Han ba meg gå over jordet litt bortenfor så han kunne skremme den min vei, men vi fant ut at den hadde fortsatt opp på fjellet for Mr.Polar så spor som gikk den veien og det var ingenting som kom mot meg.

 

Da vi kom til kursplassen hadde to fra en av de andre gruppene skutt hver sin rev. To fine hanner.

 

En fantastisk opplevelse i solskinn :)

 

Takk til Stig Berntsen (Mr.Polar), Jan Hansen, Sten-Åge Nikolaisen og Salangsdalen jeger og fiskeforening for et kjempebra kurs og en innholdsrik helg :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hyggelig å hør at dere ble fornøyd.

Vi var selv meget tillfreds med dere som deltakere og utfallet av kurset. Har akkurat fått lagt ut info og masse bilder på bloggen min om kurset. Så selv om jeg risikerer en ny advarsel fra mentorene her inne,så legger jeg ut link så alle kan lese for en fantastisk helg vi hadde:

http://pulversjaktblogg.blogspot.com/20 ... ekurs.html

 

3 hannrever ble skutt,å 10 til 12 rever ble oppservert i.l.a lørdag.

Nå er det under 5 timer igjenn av sesongen..2 av dem skal jeg ha ute i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Var akkurat ute på skitur med rifle og lokkefløyte men uten resultat.

På første posten satt jeg i 15 minutter, men ble skeptisk siden jeg hørte unger som lekte rimelig nært.

Da jeg reiste meg for å fortsette så jeg nye spor i snøen rett over kanten fra der jeg satt... :overrasket:

 

Nuvel, da er det på tide å pusse på våpnene og vente til 15. juli før det er "på'an igjæn" :)

Link to comment
Share on other sites

Siste sjanse. Kjørte opp lia med atv og tok på meg skia. Klokka var 2045, og sola gikk ned. Vinter enda på fjellet. Gikk innover myrene og over elva. Der fann jeg meg en brukbar plass. Rigga meg til med tofot og hadde ei bjørk som ryggstøtte. Hadde bra kontroll på vinden, en sytråd henger på rifleløpet. Hadde ikke lokka mer enn 5-6 min før reven kommer mot meg på skareføret. Den stopper opp på en brink ca. 150 m unna. Så kommer den nærmere. Fullt fokus mot mojo crittern jeg hadde plassert ut 20 m til siden for meg. Neste stopp ble dens siste. 50 m unna meg. Da var den omtrent kommet inn i vinden min. Liten hannrev på knappe 5 kg. Sesongens 20. rev. Meget fornøyd med å få inn rev på hareskrik. Brukte Critr Call peewee.

Kula inn i front. Ikke gjennomskudd med 40 grs. v-max.

Bilde0608.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det ble tre skutt og en påskutt men ikke funnet igjen.

Satser på litt mer neste sesong. Men det er ikke antallet som er det viktigste for meg det er jakta. :wink: alle skutt på åte.

Det var alt i alt en fin sesong, får håpe det drøyer en stund før de værste gluggstinensene setter inn. Min første vinter som åtejeger meget lærerikt.Takk for mye fin lesning. :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ble 7 på meg, alle på åte/trekkrute. 6 norske og en svensk:)

 

Klager ikke mtp at jeg begynnte og fore i januar å har kun brukt hundemat hehe

ikke bor jeg der hvor jeg sitter heller, så første sesongen jeg har gått inn for og jakte på åte, har resultert bra syntes jeg til blokkbarn i oslo og være hehe :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

13 på meg, tre stk. over målet :D meget fornøyd i og med at dette er min første sesong som jeger og revejeger, i tillegg til at jeg bor en times kjøring fra jaktmark. alle skutt på ett og samme åte fra midten av desember av :D

satser på 20 rev neste sesong, og da forhåpentligvis noen på lokk. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...