Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

I alle dager, hva er det som går galt for tiden?

 

Etter snøen forsvant har jeg ikke klart å lokke inn en eneste rev! Lokker med samme fløyta, red river bandit og har vært ute flere morgener før det blir lyst, og holder på til i 7-8 tiden.

 

Bør jeg heller prøve kveld (fra kl 2000 og til skytelyset forsvinner) og kanskje bytte fløyte til Twisted syco?

 

Har kun brukt hareskrik...

Link to comment
Share on other sites

Tanken om at "jo senere på sesongen man jakter, desto bedre er det" stemmer jo kun hvis det fortsatt er snø som begrenser revens muligheter for å få tak i mat, men nå som det aller meste av snøen er borte vil den med større letthet finne mat på måter som ikke involverer det å ta sjansen på å undersøke et hareskrik, men ved å ta smågnagere osv.

 

Vet ikke om du har sett bloggen til Tor Ola Dehli i dag, men han presenterer en teori som hvert fall funka for han. Det går ut på å lokke på kvelden i stedet for morgenen. Ideen er den at reven som nå har gått hele dagen uten mat begynner å bli sulten, og med en lyd som f.eks. fuglelyd og musepip vil den tenke at det kan være et lettvint måltid og en god start på nattens matsøk. Om du har kjennskap til hvor reven i ditt område pleier å ta dagleie er dette helt klart en fordel for deg.

 

Så du er kanskje inne på det. Forsøk en annen lyd, kanskje andre poster og en annen tid på døgnet og se hvordan det går. Får jo ikke gjort noe feil ;)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en rev nå nettopp på åtet. Såg ikke så stor ut. Stod og dro i hjortekolla, som forøvrig begynner å bli bra ribba etter at to havørner og mange kråker har forsynt seg på dagtid over lengre tid. Skyter ikke kråke på dette åtet. Lokker inn reven med kråkebråk.

Henter reven i morra. Setter på igjen varslerene og legger meg nå. :D

Nr. 16 på nytt åte er jeg godt fornøyd med. 9 stk siste 34 dagene.

 

Edit: Hannrev på 6 kg blank. Ikke gjennomskudd med 40 grs. v-max v/0 1025 m/s.

Bilde0581.jpg

Link to comment
Share on other sites

Til å være debutant på revejakt har jeg hatt overraskende god uttelling.. 0950 i dag datt rev nr 26 fra «glugga».

 

Jeg har en vanguard 223 med ett billig bison 4-12x50 kikkertsikte. Så jeg har ikke delt andre folks glede over tidlig vår, da det har blitt mye vanskeligere å se reven uten snø. Jeg har heldigvis montert to biltema tåkelys på veggen, men de fleste revene har blitt skutt ett godt stykke unna selve åtet, så snømangelen har ikke gjort jakta lettere.

 

Men, de tre siste revene har nok tenkt som så, att her er det farligere på natters tid enn på dagtid så de har tatt seg en tur i fullt dagslys. Og i dag fikk jeg jammen hjelp av katta også. Irmelin (katta altså) har levd godt på bever de siste dagene. Men, i dag satt hun bare i åkerkanten å kopte. Hun lar seg ikke pelle på nesen av hverken kråke eller skjære så jeg stusset fælt på hvorfor hun bare satt der. Tok ett sveip med kikkerten, men så ikke noe rev. Tok en ny titt ti minutter senere og hun satt og stirret intenst ned i skogkanten. Jeg gikk og hentet rifla og etter ti min på «post» ser jeg mikkel i fint driv over åkeren. Men, i stedet for å løpe mot åtet har han kurs rett opp mot skogkanten. Jeg får opp vinduet akkurat i det mikkel er på tur ut av jordet. Mikkel blir akkurat da var på katta som sitter 25 m unna og bråstopper. Det skulle den ikke ha gjort for den ble da innhentet av en hjemme ladet 40 grains v-max.

 

Siden jakta nå så og si er over vil jeg benytte anledningen til å takke forumets brukere for alle tips og kunnskap dere deler med oss ferskinger. Har ikke tall på hvor mange timer jeg har brukt på forumet for å lære. Forumet har også hjulpet meg i å komme i kontakt med gamle venner man ikke har hatt kontakt med på ca 20 år.

 

Vil rette enn spesielt stor takk til brukerne gaffa og ko-stens. Takk for att dere har tatt dere tid til å tilbringe så mange timer på post med meg. De har også hjulpet meg med å få tak i åte, hjulpet meg igang med hjemme ladinga, vært med på ett heller uvanlig ettersøk og sannelig har ikke ko-stens tatt seg av så og si all bom skytingen :)

Link to comment
Share on other sites

Det trenger ikke være kommunen som har skuddpremie. Her hos oss er det flere grunneigerlag som har opprettet skuddpremie. Kommunen har ikke mer med det å gjøre enn å godkjenne de i regi av Viltnemda. Kommunen selv betaler ikke ut skuddpremie.

Link to comment
Share on other sites

Det datt ei lita tispe kl halv tolv i går kveld. Virka så liten i kikkerten at den fremsto mere som en aprilsnarr. :lol:

Ca 5-6kg og nr 4 for sesongen på "hytteåta". Har vært lite trafikk på åta, men masse spor i skogen. Han finner nok mat i massevis i fjæra nå. Det ligger flust med fiskeraver ved hvert naust nå.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det en liten økt i glugga ikveld, første økt uten snø, etter ca 1 time i glugga kom det ei tispe på 5,7kg på det som er igjen av åta, den fikk en V-Max i maskinrommet gjorde et kjempesprang og la seg ca 10m fra skuddsted.

Viltkamera er sjekket og det er visseligen mer rev i omeråde :D Grevlingen er også aktiv om kveldene nå.

 

2i9t9op.jpg

Link to comment
Share on other sites

Av praktiske årsaker har eg berre fått med meg ein einaste tur på revejakt så langt i vinter. Håper på et par turer etter påske.

 

Men så til poenget mitt. Kommuna vår har heller ikkje skuddpremie, men "jakt og fiske" og "sau og geit" som er to organiserte lag, gir begge ut skuddpremie. Eg vil tru viltansvarlig i kommuna veit om kven som gir ut penger hvis du berre kontakter dei.

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

tro om man klarer 40 før sesongen er over....hm..skal bli hardt med 10 rever på 10 dager....men håper på 35 før sesongen er over....er kommet 30 cm snø her nå,så håper aktiviteten stiger igjen etter 2 uker med barmark,og 0 aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Endelig var det en luring på åteplassen (støvhaugen) i gårkveld.Men før jeg fikk somla meg meg på plass varn borte. Satt å posterte en stund. Men var nok avslørt. Veldig lenge siden det har vært trafikk her,men igår overrasket den meg kl.19.30 fikk jeg se den gjennom vindu. :D Fore med litt røkt kjøttpølse idag og sitte på post ikveld. :wink:

Link to comment
Share on other sites

er hvist enten eller her i lofoten.....forige helg var det helt avbært på marka,og dålie forhold,nå er det plutselig 60-70 cm med løssnø og dålie forhold.....huff... :evil: alt stopper opp.dyra gidder ikke røre seg så veldig mye....

Link to comment
Share on other sites

Reven har fått beskjed om påskefredningen på epost her i Nordland. Det er et nytt prøveprosjekt der man sjekker hvor irritert jegerne kan bli av å se at reven hopper og danser, og retter finger, og er SÅ synlig for første gang på flere uker :twisted:.

 

Prosjektet er vellykket så langt.

Link to comment
Share on other sites

Etter ei lita uke i Vefsn var det godt å komme hjem igjen i kveld. Og gledelig å se revespor i snøen som har kommet mens jeg har vært vekk. Så lenge det er spor er det håp. Skal få tak i en til før vi skalker gluggen denne sesongen. Jeg vil forsøke et par økter med peewee`n også.

Link to comment
Share on other sites

Våknet på sofaen kl 4 i natt så da gikk jeg heller på jakt enn å gå å legge meg. På vei på post ggikk jeg meg på en rev. Jeg fikk lagt meg ned og reven sto på 130 meter. Jeg presset og presset avtrekk men ingen ting skjedde.. Jeg hadde fa.. meg glemt å lade. Da jeg tok ladegrep satte reven fart. Den stoppet på 250 meter, men jeg så den hadde skabb så da fant jeg ut at jeg måtte prøve å ta den. Jeg skjøt, reven datt i smellen, men kom seg opp og la på sprang og dæven for ei fart. Jeg gikk ned til skuddplassen, men fant ingen ting bortsett fra piss. Ikke hår og null blod. Men jeg så kulenedslaget og jeg hadde skutt under reven. Jeg gikk ettersøk og fulgte sporene i 1 km uten å se en dråpe blod så da var saken grei. Men hvorfor i svarte datt den i smellen? Jeg må ha skremt dritten av reven for det er ingen tvil om at det var bom. Hadde det vært en frisk rev hadde jeg ikke skutt, men siden den hadde skabb tok jeg sjangsen. Noen som har opplevd noe lignende?

Link to comment
Share on other sites

Hørtes meget rart ut. Du har nok vært borti den. Rever spiller sjelden død....

 

Fikk ei tispe i natt. Kråkene hadde tatt for seg i dag tidlig. Utgangen ble noe bak bogen, og det var sikkert stort hull som kråkene utnyttet. Ser at jeg har en rev til i området. Skal følge med til kvelden igjen.

 

IMGn_1865.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hørtes meget rart ut. Du har nok vært borti den. Rever spiller sjelden død....

Har vært og sett på skuddplassen nå igjen og fortsatt sporinga fra der jeg slapp, men samme konklusjon. Bom. Ingen problem med å se kulenedslaget under der reven sto og fremdeles ingen hår eller blod, verken på skuddplass eller der den sprang. Synd det ble bom da det er en del hunder i nærheten og reven er relativt nærgående, dvs den kommer innpå 15-20 meter fra husene om natta.. Men som sagt: etter 2 ettersøk og ikke en bloddråpe eller ett hår å finne etter et skudd med 110 grs v-max så er det ingen tvil om at det ble bom. Den v-maxen river noe voldsomt, det har jeg sett flere ganger i vinter og på skuddplassen har det vært blodig, hårete og kjøttbiter har vært revet løs.. Og når jeg fant kulenedslaget også er det ihvertfall ingen tvil. Men jeg skjønner ikke hvorfor den datt, lå og sprella i et par sekunder for så å reise seg og løpe som f..

Link to comment
Share on other sites

Var på plass i barhytta fem over tolv inatt. Satt og glodde en stund da jeg fikk se en raring som jobba seg gjennom natta. Grevling på åte. Denne holdt på en stund.Hadde på elektronisk hørselvern og hadde hørt mye rassling men tenkte det var grevlingen siden den kom og gikk til og fra åte. Måtte gå inn igjen pga. kalde ben og pissetrengt. Da hører jeg noe som setter avgårde i stor fart.Og da jeg kom inn fikk jeg høre revens varsling.(Soveromsvindu på gløtt.) Prøve igjen ikveld :twisted:

Endelig litt snø her og nå.

Link to comment
Share on other sites

Det gikk til helheimen ikveld. Reven kom jeg sikta og lot skuddet gå. Hørte to skrik. Gikk fram for å se,ingen rev. Fant lyse/grå hår på skuddplass. Fulgte etter men mista sporet i no tettkratt. Henta bikkja og pån igjen. Fulgte etter ca.2km. En del blod men det virket som dette avtok mer og mer. Mista sporet igjen i et virrvarr av rotvelt. Mistenker at det er et hi der. Sur avslutning på jakta. Noen som tror at denne kommer tilbake på åte før den 15.? Eller at den dør?

Link to comment
Share on other sites

Det kom en hannrev på 6,8 kg på åtet i natt. Såg kula tok, men at reven stakk. I dag tidlig fulgte jeg sporet 30-40 m, og fant reven liggende død. Ikke en bloddråpe å se hele fluktstrekninga. Slik som skjer når kula slår inn litt langt bak og men ikke kommer ut igjen.

 

Ut fra sporene å bedømme har det vært en rev til og kikket på den døde......

IMGn_1908.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...