Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Hadde en rev på åtet i natt kl. 0440. Den var innom og henta julematrester flere ganger. Fikk opp vinduet lydløst, og ventet den tilbake. Men, den hadde nok hentet seg nok mat, for jeg såg ikke mer til den. Gadd ikke ha på igjen alarmen da jeg fant senga igjen. Skal ta den i helga. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

I går fikk jeg omsider opp rev-varslern, 250`n ble innskutt med 35grs v-max :)

Klokken 03.05 peip d i varsleren, så med engang at det var en voksen rev som var på åte.

Fikk inn en v-max på den, ruggen var en hanrev på 9kg :D

Var nok revirhanne som måtte bite i gresset ved første forsøk, så nå håper jeg d kommer mange nye utfordrere til dette teretoriumet 8)

Link to comment
Share on other sites

Sitter og drar på det og klarer ikke å bestemme meg om jeg skal ta bussen hjem oppi dalom om 2-3 timer. Siden det er meldt klart og månelyst hadde tenkt å ligge ei natt på et kadaver jeg la ut sammen med mengder hundepellets i jula, og i tillegg prøve meg litt på lokking. Problemet er at de siste dagene har det kommet _enorme_ mengder med snø, så det ligger et veldig tjukt lag med sukkerløs snø rundtomkring. En ting er at det blir vanskelig å bevege seg, men vil denne snømengden bety at reven holder seg i ro hjemme også? Noen som har erfaringer rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Var ute kl 21.45 i går, ble sittende og høre litt musikk, det det var overskyet og det begynte å snø noe jævelsktett. Jeg tenkte at nå skulle yr.no få gjennomgå som hadde meldt skyfri himmel kl 23, det var umulig at det skulle bli fint på så kort tid.. så feil kan man ta :winke1: I rundt 11 tiden forsvant alt av skyer halve kommunen lyste opp fra der jeg satt, jeg satt og speidet rundt åte. Så sto den der, et stykke fra åte akkurat i kanten av lysstrålen fra kastern på veggen. Den begynte å gå inn mot åte og jeg fikk børsa i posisjon til skuddet. Reven stoppet på åte og jeg lot skuddet gå, SMÆKK!

Lita tipse, fra årets produksjon.

 

381489_10150509948594106_574319105_8602959_1243722449_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

I går fikk jeg omsider opp rev-varslern, 250`n ble innskutt med 35grs v-max :)

Klokken 03.05 peip d i varsleren, så med engang at det var en voksen rev som var på åte.

Fikk inn en v-max på den, ruggen var en hanrev på 9kg :D

Var nok revirhanne som måtte bite i gresset ved første forsøk, så nå håper jeg d kommer mange nye utfordrere til dette teretoriumet 8)

Kor du har plassert åte henn i år Aja, etter at dåkker har bytta husende? Og kor skyt du fra?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er så mye snø at det er mer enn lengden på bena til reven vil reven få problemer og holde seg mest mulig i ro. men skare derimot er fint da kan de komme flere kilometer fra hvis man lokker :)

Ok, det gir mening. -Er visst snakk om over 40 cm nysnø her, så da er det vel dårlige sjanser. Surt, siden det er meldt klarvær og månelyst, men da er det vel bare å krysse fingrene for at det blir klarvær og at snøen har satt seg litt neste helg *krysse fingre*

Link to comment
Share on other sites

Kom meg ut kl 2200 på åte i går kveld... Har tetta igjen veggen bak og alle rede uten varme kilde merka eg stor forskjell :D tilbake til revejakta.. Månen sto veldig høgt på himmelen og lyste opp bakker og berg til min fordel.. jaja tiden gjekk og da eg på klokka va den blitt 23.19 :o

Ca ti min seinare hører eg tjjjjjiiioo tjjjjiiioooo :shock::shock: Minner sjukt om revehyl? allerede no første januar jaja gjorde med klar, da lyden var veldig nærmt og 2 min seinare kommer det ein MANN ?? gående oppi skogen der på ca 100 m hold..

Begynte og gni meg i øynene og forsto mildt sagt veldig lite, men revejakta var ødelagt for denne gang, da eg sku på jobb i dag :evil:

 

Bestemte meg for og sitte litt til og kl nøyaktig 00.00 kommer samme mannen tilbake rapende/hostende sikkert veldig lite anende om at det sitter ein mann og ser på han bare hundre meter unna :lol::lol: Makan til oppførsel :P:lol:

Link to comment
Share on other sites

Kom til hytta i går kveld. Slo på åtelyset og kunne med en gang konstatere at det hadde vært mye trafikk på og rundt åta som var etterfyllt med Svineribbe og rypskrog. :lol:

 

Kl 22.45 hørte jeg reven tusle på øverida av huset, men ut av syne. Den virka skeptisk. En halv time senere fikk jeg se den igjen. Da kom den inn fra en annen retning. Men den virka skeptisk til lyset og ville ikke inn på åta. Ble borte i skogen bak låven. :cry:

 

Satser på at den ikke kan dy seg i kveld. Har strødd ut litt lakseslog og hundepellets som dufter aldeles deilig! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Reven er et dyr som aldri stopper å overaske meg.

I morges 0715 var jeg klar til å kjøre på jobb. Sto å så ut av stuevinduet, var ikke så lysten på å gå ut å skrape bilen. Da går naboen ut av huset. En Rododendro står 4m fra døren hennes. En rev kommer frem å går roligt derfra og ned stien mot nabohuset. Den krysser rett over mitt ingangs parti. 5 minnutter før var jeg der med hunden min. Tydeligt etter sporene og ligge merket har reven lagt roligt der når vi var ute.

Link to comment
Share on other sites

Har en rev rundt husene her som er veldig nyskjerrig på folk og hunder; har flere ganger fulgt etter oss (meg og bikkja) på morgentur. Følger en 10-15 meter bak oss; stopper vi stopper den. Når jeg slipper hunden stikker reven oppover og setter seg å kikker; av og til får jo hunden ferten av reven og da blir det liv; reven først og retriveren etter for full hals. Som oftest rister reven hunden av seg på kort tid, men en og annen gang forsvinner losen oppigjennom boligfeltet så bosskasser, katter og klesvask hagler. Måtte hente hunden bak en garasje her en dag, reven hadde funnet en vei inn i fyllinga under. Eieren av garasjen lurte fælt på hva som foregikk :oops::oops:

Nå har en av naboene fått seg noen høner og reven synes de er mer interesante enn oss; igrunnen like greit:-)

Link to comment
Share on other sites

Pulver avslutta livet te nokk en ræv i deg..dessverre en skabbrev.

Det e den andre skabbræven æ skutt her oppe på litt åver 2 år.(det er 2 år og 1 mnd siden jeg skjøt første rev her jeg bor nå)

Men man kan si heldigvis fikk man tadd den av dage.

Her står heile seansen: http://pulversjaktblogg.blogspot.com/20 ... bbrev.html

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hadde rev på åta kl4 forrige natta men den var bare innom i noen få sekunder lurer på om den reagerer på varsleren, har 30m bort på åta :forvirra:

 

jepp,den teorien har jeg og.....etter at jeg fjernet varsleren,kom reven igjen....må ha vært noen høgfrekvente lyder,som vi mennesker ikke hører.

Link to comment
Share on other sites

flott pulver! :) hva gjør du med skabbrev?

Jeg gjør det samme som med alle andre..dem kasseres.

Skabbmidden kan ikke smitte til mennesker,å etter 24 timer er all midden død. Dette for midden er avhengig av et levende individ for selv å holde seg i livet. Passer bare på å holde hundene unna kadavret.

Denne reven blir ikke tatt prøver av for veterinærinnstituttet..det gidder jeg bare ikke.

Pulver avslutta livet te nokk en ræv i deg..dessverre en skabbrev.

Det e den andre skabbræven æ skutt her oppe på litt åver 2 år.(det er 2 år og 1 mnd siden jeg skjøt første rev her jeg bor nå)

Men man kan si heldigvis fikk man tadd den av dage.

Her står heile seansen: http://pulversjaktblogg.blogspot.com/20 ... bbrev.html

Dette var faktisk et lite jubileum..det var den 25 reven jeg skyter her jeg nå bor..på 25 mnd :)

Link to comment
Share on other sites

vært mye aktivitet her hos meg også den senere tid, men ingen flere til oppheng desverre :wink:

Jeg å en kompis satt ute til kl 03.00 i natt, men var nesten 17 kalde grader så snø som kom på børsepipa frøs fast. Tok kveld når jeg begynte å bli nummen i føttene :lol:

Men mikkel hadde vært der like etterpå, masse nye spor i dagtidlig.

Heller til "pulvers" teori om at det fryser på sensoren slik at den ikke reagerer på aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut til å være gode sjangser for kveldens gluggjakt :D tenker jeg setter meg ut i 7-8 tia.. Har funnet ut en ting og det er at det er genialt og bli kjørt i bil opp dit :D Så fort bilen reser tror reven at det er som vanlig igjen :D Hadde en litt morsom episode her da muttern misforsto og trudde jeg skulle være igjen oppå der :shock: så når jeg satte ut lykta og orna ny flaske på gassovnen så hørte jeg muttern dure forbi. Var vel 2 min siden jeg satte på lyset og jaggu fanger jeg ikke en bevegelse med venstre øye da var reven utpå jordet alt under 1 min etter at muttern dro...... Og jeg hadde ikke med meg rifla ;) Tok opp TK70, satte på Turbo og lyste opp hele reven, den brydde seg ikke engang. Aldri hatt så fin skuddsjangs på rev jeg ;) Sånne episoder lærer en av, så nå har jeg med rifla når jeg skal ordne til åte :D

 

 

Er bra med trafikk rundt ved åte, reven ferdes naturlig, og der den trekker har jeg full overvåkning i fra glugga når jeg sitter, så da er det vel håp :D Holda kan umulig bli lange der og siden det er ikke allverdens store områder :D

Link to comment
Share on other sites

Joda, sau er bra åte det :!::wink:

Men for å "piffe" opp det litt, så kan du ta en kniv og skjære hull i vomma på sauen. Da får du mye sterkere lukt som reven trekkes inn for.

Og prøv å feste skrotten til åteplassen om du har muligheten, for om du ikke kutter sauen opp i småbiter så vil Mikkel etterhvert prøve og dra med seg skrotten til skogs(hvis den ikke er såpass trygg på åta di at den sitter der og spiser uten bekymring da).

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært å fylt opp åta og skrudd på åtelyset :D Jeg fylte ikke opp åte i går, var sliten etter jaktprøve så jeg gadd ikke, men jaggu hadde reven vært innom allikavel ja. Så på gamle spor like ved åta da hadde reven vært skeptisk men snudd og kommet en annen vinkel istede :mrgreen:

 

Sitte i morra kveld tenkte jeg, så da er det vel håp får en tru :D

Link to comment
Share on other sites

hehe, ang kikkertsikte så er det med milldott og lys ja. samt turrets. Nei, ble ikke skutt på lokk, men brukte musepip for og stoppe den ene reven, jeg så det ikke nødvendig og lokke dem nærmere når det bare var 130m bort, dem er ikke intrissert i åte og trekker mellom 2 gårder, så da blir holda litt lange til tider.

Link to comment
Share on other sites

Ble ei revetispe i mårrest. Lokka inn med Syco Tweety, skutt på ca. 50m med 6,5x55 Oryx.

Ville ikke snu breisida til så skuddet satt i brystet, men traff nok litt dårlig for den klarte jammen å karre seg ned en skråning og uti en bekk, før den fikk et skudd til.

14wehqr.jpg

1zg3vy9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Z-max bedre enn v-max? Neppe! Treffer man, er reven død. Vanskeligere å bli dødere enn med v-max.

Men, for en kuleprodusent er det jo viktig med innovative løsninger og fornying for å styrke markedsandeler.

Problemet for hornady denne gangen er at de har ansatt en 13-åring som markeds- og reklameansvarlig.

De traff ikke innertier for å si det mildt. Jeg gidder ikke zoombifisere revene jeg jakter på..........

Link to comment
Share on other sites

Våkna 07.40 av at det gikk alarm, så ut vinduet og så en revefant i full fart bortover jordet fra åtet. Var selvsagt ikke noe måneskinn lenger, i natt var det lyst som bare det.. Reven stoppa opp på 130 meter, sto lenge.. Sto å sikta på den litt, men korset forsvant i kroppen på reven, alt ble bare svart, så jeg lot den gå for denne gang. Har vanligvis på lys på åte, men batteriet var tomt i går, så måtte ha det til opplading i natt. Men registrerer at de fleste gangene jeg har rev på åte og alarm, så er reven med god fart på vei FRA åtet. Bruker Murs alert, er det mulig denne lager noe lyd som reven hører?

Link to comment
Share on other sites

Måtte ned å sjekke sensoren min i dag da jeg syntes det var merkelig at den ikke hadde gitt alarm på noen dager. Å advarselen til "PULVER" stemmer.....den var helt nediset. Måtte skrape av glasset på den for å få den til å virke.....

Irriterende , mikkel hadde hatt kjempefest på åta. Hadde liketil gravd seg halvveis ned under for å prøve å komme inn i nettingen. Så det hadde sikkert vært mange muligheter dersom jeg bare hadde blitt varslet.

Men men, blir sikkert flere muligheter nå som isen er så tykk på sjøen at mikkel tør gå rett over her.

Link to comment
Share on other sites

Vært bra med trafikk på åta i det siste, i morra skal jeg ingenting fra morra'n av, så da blir det gluggjakt i kveld! Setter meg ut i halv 8- 8 tia tenker jeg :D Så da får vi satse på at det blir fall :D

 

 

Er SKIKKELIG fullmåne nå, stjerneklart er det å, og kaldt! Så glad jeg har kjøpt meg ny gassovn for ikke lenge siden, og sovepose bruker jeg på beina og opp til livet, så jeg holder varmen der, også har jeg ovnen på hylla ikke langt unna overkroppen min så da blir det godt og varmt hele tiden.

Som dere ser her så er den egt. genialt plassert for da trenger den yte veldig lite for at det skal være varmt hele tiden, lar den bare stå å fise jeg hvis ikke blir jeg kokt!

 

20120104_180218.jpg

Link to comment
Share on other sites

i fra helgen i Nord-odal, DEN STORE REVJEAKTA 2012. ble totalt skutt 19 ræver, og den største på 9,5 kg, laget 'våres' som tok den :lol:

 

Anbefaler dette til andre, første gangen min.. skal dit til neste år. veldig moro, over 200 jegere, tror vi ble 202 til slutt, å 50 hunder :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...