Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Det kommer an på hvor hullene er, og hvor store de er :wink:

Stort sett så brukes bare ryggpelsen til reven når det skal produseres ting av den, ettersom bukpelsen ofte er tynn og selve pelsen er av mye dårligere kvalitet under.

Er du skikkelig god til å sy, så skal du klare å sy igjen hull på noen centimeter uten at kvaliteten blir svekket i betraktelig grad.

Generelt sett så er det værre å flå rev skutt med hagle enn med rifle, med tanke på avskrapingen av fettet. Hagleskuren lager mange hull overalt på skinnet og da er det egentlig veldig fort gjort å rive opp noen av hullene...

Så rev skutt med rifle og veldig lite eller null utgangshull er tipp-topp, men som Tyren64 sier så skal det den perfekte ladning til for at ei riflekule stoppes i den heller skrale kroppen på en rev :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I går natt for den ein rev ca 5 meter frå huset mens eg sov, men mamma såg den, ho tenkte på å vekka meg så eg kunne skyta den med tanke på kattane, men det gjorde ho ikkje :( Før i dag så ringte ho pappa og det første han sa når han fekk høyre det var at eg måtte legge ut åte med ein gong :twisted: Så no skal åte ut og så blir det vell nokre seine kveldar denne hega :roll: Litt rart at revenb var her synest eg, fordi den må gå over hovudveien for å komme hit så eg mistenker at den kan ha skabb :cry:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen tips til og holde kråkef... borte? (ja jeg vet det er positivt) men vet ikke hvor positivt det er for lommeboka og selve åtet når det må fylles på annenhver dag..

 

Er et 20-30 talls jævler som er der hver dag å lager faen..

Er blitt hardtråkket med snø etter dem!

 

forsvant 10kg kjøtt i forrige uke.. så har laget et bur av armeringsjern, som de ikke kommer helt inn i nå

 

Skal sies at mikkel har forsynt seg litt og, men det er helt ville tilstander der på dagtid.

 

Noen som har noen kjærringråd som holder kråka mere borte? Fulgeskremsel? hehe

 

Buret hehe

 

IMG_6197.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har slutta å skyte kråker. Hva med en hønsenetting festet med noen slags teltplugger i bakken som du legger over åtet? Her om dagen var det masse kråker på åtet mitt, og plutselig var mikkelsen der også - midt på formiddan. Og på kvelden kom den tilbake - pang. Syns jeg får inn fler rever med kråkebråket på dagen.

Link to comment
Share on other sites

hvis man lar være å skyte kråka,blir det litt vanskelig å forsvare det med viltstell.....har ingen ting å si om du skyter 10 rever hver vinter hvis du sørger for at 30-40 kråker overlever en hard vinter.... :roll:

tror det er ganske så oppskrytt med kråker for å få reven fram.....skyter både kråke og rev på åta,men alikavell er jeg på topp 10 her inne på kammeret med antall rev hver vinter på åtejakt.

mulig det funker annerledes på andre plasser,selv om jeg har vondt for å tro det.

Link to comment
Share on other sites

Nja.. du har et poeng der, v-max. Men det blir en avveiing. Har faktisk ikke tenkt på at denne foringa hjelper kråkene godt. Kanskje spesielt i harde vintere. Nå er det lite snø her på østlandet i år, og mye mindre revetrafikk enn i fjor da jeg fikk 18 på åtet og 3 på lokk.

 

Jeg tror nok ikke kråkeskyting har noe å si på rev som kommer langveisfra, men de lokale revene nok vil høre dem. I fjor virket det som det kom mye rev inn fra andre steder da det alltid var en eller to nye rever der rett etter at jeg hadde skutt en. Da var det også mye snø Dette opplever jeg ikke nå når det ikke er snø. Har åtet bak huset så jeg får fulgt ganske godt med.

 

Mitt inntrykk i år er at etter at jeg lot kråkene være så har jeg sett mer rev. Ikke mye, men i høst var det helt dødt. Får ha denne problemstillingen litt i bakhodet.

Link to comment
Share on other sites

det jeg tror er det viktigste for revetrafikken på åtet er : 1.riktig åte (reven er kresen).2 nok avstand fra hus.3 riktig plassering i forhold til trekkveier (legge åta slik at den mest vanlige vindrettninga blåser mot di faste revetrekkene).4 skyte unna di store revirhannene så tidlig som mulig.5 minst mulig menneskelig trafikk PÅ selve åta.6 minst mulig duppeditter på åte.(varsler,lys,armeringsmatter osv.....jo mer naturlig,jo bedre)

Link to comment
Share on other sites

kan vel variere fra plass til plass.her funker hel oppskåret gris,ku jurer,og hele oppskåret lam....mens fisk og fjærfe funker delvis/dålig.hundepellets til supplement har vist seg å være en magnet.

det jeg mener er det perfekte åte er ku-jurer sammen knytt 3 og 3.....det greier ikke reven å ta med seg,og er samtidig noe den tydeligvis har lyst å gnage på under dypfryste situasjoner (dette kan være litt vrient med hele dyr virker det som)

Link to comment
Share on other sites

det jeg tror er det viktigste for revetrafikken på åtet er : 1.riktig åte (reven er kresen).2 nok avstand fra hus.3 riktig plassering i forhold til trekkveier (legge åta slik at den mest vanlige vindrettninga blåser mot di faste revetrekkene).4 skyte unna di store revirhannene så tidlig som mulig.5 minst mulig menneskelig trafikk PÅ selve åta.6 minst mulig duppeditter på åte.(varsler,lys,armeringsmatter osv.....jo mer naturlig,jo bedre)

Akkurat min erfaring også. Har også lagt merke til at reven ikke ønsker å nærme seg store hauger av åte. Den stikker heller av med et rådyrskinn som ligger noen meter unna enn å ta for seg av en haug av tre trafikkdrepte dyr. Da jeg rydda åtet i fjor etter endt sesong var det de hele dyra som lå inntil hverandre som lå igjen. Lå dette nedsnødd var det derimot helt annerledes, da ble de gravd opp å spist. Virker som den skyr hauger/oppsamlinger av dyrekadaver (hvertfall her).

 

Som følge av dette har jeg begynt å posjonere ut og dele opp mest mulig. Ikke en åtehaug, men små ting spredt i et lite område. Skal jeg ha hele dyr må de snø ned eller graves ned.

Link to comment
Share on other sites

skal du være snill mot skinnet bør det helst ikke være inngangshull heller :lol:

Er nok veldig vanskelig om man skyter med rifle å ikke få ødelagte skinn. Men med hagle er det ikke noe problem.

 

Kommer vel helt an på kaliber og kule man velger å bruke. Jeg skyter med .223 og Winchester Silver Tip 55gr. og har ikke utgangshull. Samme med Federal Premium Nosler Ballistic Tip 40gr.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt både for og imot å bruke sel "kobbe" som reveåte. Noen sier det funker veldig bra, mens andre sier at den ikke orker å lukte på det. Vet at fugler liker det veldig godt, men kan være noe med det spekket som reven ikke liker.

Har i allefall ikke turt å prøve med det enda,

Holder med et kujur her innimellom :wink:

Link to comment
Share on other sites

Stang ut på hijakta i dag. Som vanlig ga drittværet seg i natt så reven hadde vært å tusla i natt. Hadde flaks og støtte på en rev på ei høgstflate som lå å sola seg i soloppgangen, og hadde flaks og den løp rett i hiet dit vi skulle å slippe terriern. Er den største reven jeg har sett... Var et kilent hi, med èn inngang, terriern fikk kjørt seg med 6 høl i nasan... Reven lever i beste velgående... Krunglete med hi som har kun èn inngang egentlig. Reven satte seg til og han ville ingen steder nei. Tar den en annen dag :mrgreen:

 

Ellers har jeg hatt bra med trafikk på åta i gårnatt, så da blir det non timer i kveld så får en satse på at det klaffer. Skal ikke ha på lys nå, har hatt av lyset et par dager og da er det trafikk med en gang.. Opp å fylle på åtet etterpå også får vi se åssen det går i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å lokke rev for første gang i kveld, det kom ikke inn noe rev, men jeg opplevde noe av det merkeligste jeg har vært borti. Det var blitt såpass mørkt at jeg fortsatt så relativt godt i kikkerten, mens det var på grensen til å kunne se noe ved skogkanten. Da mente jeg det var nok for i dag, og bestemte meg for å pakke sammen da jeg uansett ikke hadde sett reven om den kom, og heller ikke så bakgrunnen spesielt godt. Uansett, mens jeg pakket ned, hørte jeg plutselig en lyd som lignet mistenkelig på lokkefløyta :shock: . Første reaksjon var at noen kødda med meg, men det hørtes langt mer "naturlig" ut, mer hjerteskjærende og det var en helt annen tone (i nærheten av en noe panisk nøtteskike, dog ikke helt den tonen heller. Vanskelig å beskrive :roll:). Var i tillegg en slags brumming i lyden, som når man brummer mens man blåser inn i hareskrikfløyta, bare noe grovere/tydligere.

 

Det var tydelig at lydkilden flyttet seg i relativt raskt tempo, og etter en ca. to minutter var det stille igjen. Jeg har aldri vært borte i noe lignende. Kan det være at en rev faktisk tok en hare, rådyrkalv eller annet som lager en lignende lyd, og som løp avgårde med den? Er det noen andre som har vært i en lignende situasjon, og som kanskje har en bedre forklaring? Det er sånne opplevelser som krydrer hverdagen... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En syk rådyrkalv bør vel en stor rev greie å felle, tror jeg. Når det gjelder ugle, hørtes det i hvert fall ikke ut som ei typisk ugle, det var LANGT unna det karakteristiske "skriket" til ei ugle. Mye mer sammenhengende, og dessuten like skrekkelig som ei kaninskrikfløyte, men med en litt annerledes lyd.

Link to comment
Share on other sites

jeg må få meg briller ihvertfall, HELT usannsynlig fantastisk hvor RÆV jeg presterte når det gjaldt nå nettop..

Vurderer faen meg og gi opp hele forbanna dritten...

 

i det jeg trekker av går løpet til himmels og bom er et faktum.. jeg vil ha diplom takk

 

Håper det går bedre for resten av dere

Link to comment
Share on other sites

Endelig kommet litt snø igjen...

Tenkte meg ut på åte i natt men selfølgelig frista senga meir :(

Kompis ringte i dag tidlig om eg hadde noe åte han kunne få?? Skulle nemlig skyte kråker/skjor i dag tidlig..

Reiste opp på eine åte etterpå og der hadde det vært rev og plukka matrester/kjøttbiter/fiskebiter i natt eller i går natt :( :(

Skal lage meg noe skikkelig sure åter på flasker, så skal hives ut når eg setter meg der, funka i sommer 3 ganger heiv vi ut råtten fisk som har lagt på flaske til surning i 3 måneder og 3 stk rev blei skutt i sommer:P Kan så klart være rein tilfeldigheter, men prøves skal det!

Brunsten begynner snart og tenker og fore godt på åtene framover :D

Link to comment
Share on other sites

Onsdag kl 0030 datt hannrev nr 2.

Da er det 2 tisper og 2 hanner som har bøta med livet :smile:

Har vært i skauen og lokka i helga, og åta inatt, kunn sett 2 rever, hele helja..

1 rev langs veien på vei te lokkeplass, og 1 rev som ble støkka da jeg velta kaffikoppen i bua :evil:

Kom perfekt inn 0615 men fikk rakett i ræva da den hørte lyden, så da blåste jeg bort hele natta med statoilkoppen haha :lol:

 

Håper på mere nysnø her, så det blir ennå lettere å oppdage den før den står på åta.

Noen steder er det vanvittig med revespor, så det er ikke dårlig reveår hvertfall :smile:

Handla inn winschester pointet soft point CXP1 55 grn. i 223, så håper å unngå gjennomskyting nå, gikk perfekt i Howan.

Link to comment
Share on other sites

Mandag fikk jeg skutt min aller første rev i nydelig månskinn, veldig moro, reveåta mi funker dårlig, så jeg har valgt å legge ut ei åte til på et mer oversiktlig sted der det er mer revetråkk. Har sett rev stort sett hver kveld jeg har sitti i glugga, de kommer stort sett mellom 17.00 og 23.00, har ikke sett noen etter dette klokkeslettet, Fredag så jeg 3 rev mellom 21 og 23, men dårlig skytelys og Tysk nr 4 gjorde at det var bare å holde igjen, nå er Zeiss Victory 3-12x56mm med lys i bestilling så da er det bare å glede seg.

Link to comment
Share on other sites

Mandag fikk jeg skutt min aller første rev i nydelig månskinn, veldig moro, reveåta mi funker dårlig, så jeg har valgt å legge ut ei åte til på et mer oversiktlig sted der det er mer revetråkk. Har sett rev stort sett hver kveld jeg har sitti i glugga, de kommer stort sett mellom 17.00 og 23.00, har ikke sett noen etter dette klokkeslettet, Fredag så jeg 3 rev mellom 21 og 23, men dårlig skytelys og Tysk nr 4 gjorde at det var bare å holde igjen, nå er Zeiss Victory 3-12x56mm med lys i bestilling så da er det bare å glede seg.

 

 

Ser det står du bor rett utenfor hønefoss, jaktet noe i haugsbygd grunneierlag tilfeldigvis?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...