Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Da har det kommi 10cm, og snør litt gjør det. Nå håper jeg det ikke kommer mildvær...

Skal ut å fore på no mer på åta nå, har ikke vært der på noen dager, så skal lyset få stå på i natt så skal jeg sitte i glugga i morra natt.

 

Reven ligger nok inne i dag ja :D

Link to comment
Share on other sites

Sitter her og venter på nr 6 og 7 i år. Har hatt lite besøk på åta før jul, men hadde 2 på besøk natt til nyttårsaften for n'te gaang i jula. Satser på at de kommer igjen i løpet av natta. Må vel på jobb i morgen, men har sovet meg opp de siste dagene. Ja ja spennede dette. Mårfellne er ute igjen, nå går det an å være til igjen.............

Link to comment
Share on other sites

Hei,noen som har et godt råd ang gevær og kalibertype som egner seg best til rev :?: .tenker da helst på åtejakt med avstand på ca 100m.Har hørt noen bruker salongrifle kal 22,men blir ikke det noe smått.kansje også en lyddemper så en slipper vekke opp nabohuset :x

Link to comment
Share on other sites

I natt kl.00.20,akkorat i samme øyeblikk som jeg slukket lyset åver senga mi,så ulte varsleren min.

Jeg var nesten sikker på at det var feilvarsling siden vi har et malabarisk vær med fokk og rokk(da kan den pipe ukontrolert)

Men jeg sto opp,å gikk ned. Tar fram 308 min,å åpner vinduet. Åjoda,ute på åta står det en rev. Det blåser katter og hunder ute,men jeg sikter omhyggelig,å lar skuddet gå.

Mikkel springer til skogs..bom tenker jeg??

Jeg går ut å sjekker skuddplassen..ikke pels eller blod. Kula har gådd lavt ser jeg. Men jeg følger sporet et lite stykke,å etter ca 30 m ser jeg en liten bloddråpe..så en til. Men ikke mye. Jeg snur å går inn. Mikkel har tydelivis ikke blidd truffet ordentlig,men jeg har nokk bare snærtet huden på den.

 

Så i mårrest tok jeg turen ut på nytt,å sporet..jeg klarte å følge sporene i 150 m,men så var di blåst igjenn.Å det var ikke mye blod å se. Så det var nokk en snært ja.

Men det er alikevell ikke en go følelse jeg sitter med.

 

Satte meg ned med PCBèn nå i kveld..å fant forklaringen. Har akkorat vært å målt vinden..15-22 mps blåser det nå..å det blåste like mye i natt.

I.f PCB'èn,så falt min kule 6,8 cm ut til åta med 15 mps..var det 22 mps i det øyeblikket jeg skjøt,så falt kula 9.8 cm..det forklarer det lave skuddet.

Jeg burdet ha skrevet dette inn på bloggen min,men det tror jeg ikke jeg gidder i dag.

Tenkte bare jeg skulle informere dere jegervenner :)

Så vær obs på drastisk kulefall når det er sterk vind.

Link to comment
Share on other sites

Etter 28 års åtejakt på rev så skjedde det "utenkelige". Denne lille hannreven falt i smellen av en 13 grams mega, intet tegn til liv så lenge jeg kikket etter skuddet, regnet med det var i boks og låste inn rifla. Så feil kan man ta.......

 

Ruslet ned på åta for å ta et bilde, da våkner reven til live og prøver å krype unna! Bevæpnet med en mobiltelefon tenker jeg hva f*** gjør jeg nå? Kjapt og impulsivt griper jeg et hjortebein og slår han ihjel med det. Kan ikke fatte at han klarte å snu hodet mot meg og knurre etter den treffen, men skuddet satt litt for høyt i bogen!

692jhf.jpg

 

Deler historien slik at andre kanskje slipper å gjøre samme tabbe som meg. Ta alltid med børsa når du sjekker et fall!!!

Link to comment
Share on other sites

Pulver...du må jo få deg skikkelig børse og større kaliber, så slipper du å tenke så mye på kulefallet :lol:

30.06 går som en "kule" selv i sterk kuling :lol:

Joda hadde vært greit med en stor kanon,men tror 30-06 hadde blidd liten selv i natt..

12-7 sniper ville funka bra :)

Men nå vet jeg det til neste gang de uler i stormen :mrgreen:

Jeg skal ha meg en 223 som en ren revekiller :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Årets to første rev datt i kveld 8) Var en liten tur i går, men da var reven allerede på åta, og stakk av når jeg kom.

Så i kveld tenkte jeg jeg skulle lure den med å være tidlig ute. Satte meg på post litt over halv sju, og den første kom 19.52.

Satt rolig etter skuddet, tenkte det kunne komme flere, og kvelden var ennå ung.

20.26 kom neste, et poff og et smell og stein dau var den. Mistenker at det er flere der, så får fortsette i morra tenker jeg :)

Bilder kommer etterhvert... :mrgreen:

 

rev2h.jpg

Første reven..

 

rev1y.jpg

Nr 2...

 

rev3ez.jpg

Årets foreløpige fangst :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I natt kl.00.20,akkorat i samme øyeblikk som jeg slukket lyset åver senga mi,så ulte varsleren min.

Jeg var nesten sikker på at det var feilvarsling siden vi har et malabarisk vær med fokk og rokk(da kan den pipe ukontrolert)

Men jeg sto opp,å gikk ned. Tar fram 308 min,å åpner vinduet. Åjoda,ute på åta står det en rev. Det blåser katter og hunder ute,men jeg sikter omhyggelig,å lar skuddet gå.

Mikkel springer til skogs..bom tenker jeg??

Jeg går ut å sjekker skuddplassen..ikke pels eller blod. Kula har gådd lavt ser jeg. Men jeg følger sporet et lite stykke,å etter ca 30 m ser jeg en liten bloddråpe..så en til. Men ikke mye. Jeg snur å går inn. Mikkel har tydelivis ikke blidd truffet ordentlig,men jeg har nokk bare snærtet huden på den.

 

Så i mårrest tok jeg turen ut på nytt,å sporet..jeg klarte å følge sporene i 150 m,men så var di blåst igjenn.Å det var ikke mye blod å se. Så det var nokk en snært ja.

Men det er alikevell ikke en go følelse jeg sitter med.

 

Satte meg ned med PCBèn nå i kveld..å fant forklaringen. Har akkorat vært å målt vinden..15-22 mps blåser det nå..å det blåste like mye i natt.

I.f PCB'èn,så falt min kule 6,8 cm ut til åta med 15 mps..var det 22 mps i det øyeblikket jeg skjøt,så falt kula 9.8 cm..det forklarer det lave skuddet.

Jeg burdet ha skrevet dette inn på bloggen min,men det tror jeg ikke jeg gidder i dag.

Tenkte bare jeg skulle informere dere jegervenner :)

Så vær obs på drastisk kulefall når det er sterk vind.

 

Hei..

Får eg lov og spør hva type kule du brukte?

Er ikke uvanlig at de kan rase avgårde 100-300m hviss du treffer litt høyt med heilmantel.

Er skikkelig surt å ikke finne reven.. Eg bruker nå Sierra Varminter..

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte en 168 grains Sierra kule som er kappet toppen av å åpnet litt opp. Den expanderer ved treff..men så av nedslaget i snøen at skuddet gikk lavt.

Ja det er mer enn surt å ikke finne det man skyter på..men jeg trøster meg med at det ikke er dødlig truffet. Lette i nesten 2 timer åver et forholdsvis stort område,men fant ikke blod eller spor som kunne være fra den jeg skjøt på dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Desverre for Mikkel har jeg gjort en grundig jobb med å få døgnrytmen over på revejaktmodus, så for 30 min siden datt årets første for min del. Skuddet (10,1gr Oryx) traff litt lavt, så det ble noen ville saltoer før reven ble liggende i ro. Ei fin tispe på ''vanlig'' størrelse :)

Link to comment
Share on other sites

Hei,noen som har et godt råd ang gevær og kalibertype som egner seg best til rev :?: .tenker da helst på åtejakt med avstand på ca 100m.Har hørt noen bruker salongrifle kal 22,men blir ikke det noe smått.kansje også en lyddemper så en slipper vekke opp nabohuset :x

 

223 med lyddemper, ladd med 50gr. v-max i 1000ms. Da har du den perfekte revedødare i mine øyne. Veldig lite støy, lite kulefall, enkel å skyte med, billig ammo etc. Hva mer kan man ønske seg? :)

 

Selv bruker jeg en 6,5x55 nå, da holdene kan bli noe mer enn 150 meter til tider. Men normalt sett så tar jeg med 223'n på revejakt. :)

Link to comment
Share on other sites

Både 222 og 223 er kjempefine kaliber på revejakt, men er litt følsomme for vind desverre da det er små kuler. Men på vindstille netter i glugga er dem uslåelig. Finnes ikke rekyl, nesten som salong gevær.

Eneste er at dem bråker utrolig mye, så demper er et must.....

Heller ikke noe problem å ta mikkel på hold rundt 150-200 m med disse kalibrene.

223 er vel det rimeligste skuddet du får også om du ikke lader selv da. Derimot er 222 svindyr om du skal kjøpe ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Var ute på den tradisjonelle 1 nyttårsdagsjakten. Reven skulle ønskes velkommen inn i 2012. Slapp smålandsstøveren på nattfot som hadd støtet på i litt over en km. Deretter ble det uttak og full los i 200-300 meter før reven gikk rett i hi. Hentet terrieren og gikk opp til hiet. Gikk spor inn i et hi som kun har en inngang. Terrieren lå på i nesten 20 min uten å bryte (litt mye jaktlyst etter en rolig periode :)). Da hunden endelig kom ut tok det 10 sek før en stor fin hannrev kom ut av hullet. Han stoppet opp rett utenfor hiet og endte sine dager der. 12/89 på 4 meters hold medførte at skinnet ikke var mye å ta vare på.. Moro å få skutt rev for terrieren på fem år, har skutt 20 grevlinger for han men aldri hatt sjansen til å sprenge rev.

Link to comment
Share on other sites

Kan bli ei spennende natt i glugga nå :D 2 stk som er på åtet om natta og den har jaggu vendt seg til lyset :D

Den ene reven ser ut til å være en stor rev!

 

Blir spennende i natt og forhåpentligvis så får jeg skutt meg rev nr 2 for sesongen....

Link to comment
Share on other sites

Møtte reven nå når jeg sku legge ut mere åte. Blir å setta meg ut nå så får jeg heller sitte litt langt utover kvelden. Skrudde på Turbo på TK70 lykta som jeg har på åte og han brydde seg ikke :D Da får man setta seg ut nå og sitta utover kvelden istedenfor å begynne ved 9- 10 tia og holde på hele natta.

 

har trua i kveld!

Link to comment
Share on other sites

Regnvær her i natt, så da kan jeg like gjerne skrive litt i stedet for å jakte rev :D

 

I går, natt til 2.januar ble det rev nr. 5 for sesongen, og den første i 2012.

 

Endelig kom det litt mere snø, slik at det var mulig å følge med på trafikken på åte.

Siden det ble foret jevn gjennom romjula, og rev var blitt observert så hadde jeg forhåpninger når jeg satte meg i går kveld rundt 23.30.

Den første reven dukket opp 01.00, men den var så urolig at det ikke ble noe sikker skuddsituasjon.

Kl. 03.05 ble det igjen observert rev, den kom rett mot åtet mitt som ligger i kanten mot jordet mitt.

Men den gikk rett forbi og kom ut på jordet. Lenger kom den ikke :D

Så tenkte jeg, nå kommer det kanskje en til i fæla til den første. Så nå måtte sansene skjerpes.

Men så hørte jeg plutselig at kjerringa var på do nede i første etarsje, skramlet med dører o.s.v. :shock:

Jeg irriterte meg litt over det, men fortsatte å glane ut vinduet med håndkikkerten.

Og der sto det jammen meg en rev til 5 meter fra den som datt 5 minutter før.

Men når jeg fikk lirket børsa i posisjon, så vandret den inn på nabojordet og videre oppover.

Blei litt skuffet, men en spennende natt ble det uansett.

Den reven kommer nok tilbake en annen natt....

 

IMG_0262.jpg

Hannrev 6,3 kg. Skutt med Blaser R93 .223 50 grs. vmax

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det skuddpremie på rev i Bardu nå?

 

Jupp..innført skuddpremie for hele komunen fra i sommer som var :D

 

Gratulerer Pulver for enda en ræv, og som vanlig like godt skrevet blogg... :D

Hjertelig takk Tyren. Alltid hyggelig med positive tilbakemeldinger på hva man skriver :)

Link to comment
Share on other sites

jaja, da var snøflakene begynte og dale på disse kanter også..

Ustabil vinter og ingen tilgang til lys på åtene vil det dermed sei at det må jaktes på åtene når vi kan..

Bror min setter seg ut i 1 glugg og eg setter meg ut i den andre :D som vanlig er trua veldig stor på at det kommer rev:D:D

 

7 kg Kjøttslinter ca 3 kg pinnekjøtt har eg kasta ut på åte eg skal på siden julaften :D Off måtte det kommer rev asså!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...