Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

normal_20111210_115445.jpg

Kom på hytta i går kveld. Det har snødd litt den siste uken og jeg så på veien ned til hytta at det hadde vært bra med trafikk av rev over veien. Satte med meg ut i bua kl 24:00 og satt til kl 03:30 ingen rev kom. Satt og så på skiskyting i dag formiddag da jeg så ned på åteplassen. Der var det jaggu en rev. Tok rifla kledde på meg og gikk ut for å se om jeg fikk tatt den. Men nei borte var den så jeg ga mer eller mindre opp. Plutselig la jeg merke til en rev som stod på den andre siden av myra nedenfor hytta og så på meg. I det jeg legger meg ned og tar ut 2-foten så løper reven opp en liten bakke. Kommer meg i stilling og plystrer, reven stopper og jeg legger rødpunktet på rett plass på reven og trykker av. Hører jeg treffer reven, den bykkser videre oppover og blir borte. Ladder om og går over myra. Finner skuddplassen, pels hang på noe gress, litt lenger oppe i bakken ser jeg bloddråper, så mere blod. Var sikker på at skuddet satt der det skulle så jeg regnet med den skulle ligge ikke langt unna. Litt lengre oppe så jeg mye mer blod og så fikk jeg øye på revepelsen.Ca 8 m fra skuddplassen lå det ei tispe på 5,23 kg. Skutt på 140 meter med 222 rem, kule 40grs v-max.

Link to comment
Share on other sites

normal_20111210_115445.jpg

Kom på hytta i går kveld. Det har snødd litt den siste uken og jeg så på veien ned til hytta at det hadde vært bra med trafikk av rev over veien. Satte med meg ut i bua kl 24:00 og satt til kl 03:30 ingen rev kom. Satt og så på skiskyting i dag formiddag da jeg så ned på åteplassen. Der var det jaggu en rev. Tok rifla kledde på meg og gikk ut for å se om jeg fikk tatt den. Men nei borte var den så jeg ga mer eller mindre opp. Plutselig la jeg merke til en rev som stod på den andre siden av myra nedenfor hytta og så på meg. I det jeg legger meg ned og tar ut 2-foten så løper reven opp en liten bakke. Kommer meg i stilling og plystrer, reven stopper og jeg legger rødpunktet på rett plass på reven og trykker av. Hører jeg treffer reven, den bykkser videre oppover og blir borte. Ladder om og går over myra. Finner skuddplassen, pels hang på noe gress, litt lenger oppe i bakken ser jeg bloddråper, så mere blod. Var sikker på at skuddet satt der det skulle så jeg regnet med den skulle ligge ikke langt unna. Litt lengre oppe så jeg mye mer blod og så fikk jeg øye på revepelsen.Ca 8 m fra skuddplassen lå det ei tispe på 5,23 kg. Skutt på 140 meter med 222 rem, kule 40grs v-max.

Hva trur du om å bruke Fuision 30-06 spring 180 grain kule på reven ,blir den mye ødelagt tru ? :)

Link to comment
Share on other sites

Var første tur på glugga mi i natt, jeg og HSE satt oss ut ca 20.00

Hadde vært mye aktivitet på åta og et godt trekk over jordet der glugga er.

Reven kom ca 23.00 og den datt i smellen fra 6,5x55 på ca 50 meter.

Det kom også en rev ca 01.30 men det var HSE sin tur til å skyte og han bomma.

Liten hannrev jeg skjøt

IMAG0117.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det ble utgangshull ja, det er på den siden du ser, har kamuflert det litt med foten ser jeg nå. Jeg har skutt rev med Fusion 180 grain og det ble utgangshull ja, ikke noe å ta vare på for å si det sånn, men jeg skaut den på ca 15 m fra et jakttårn under elgjakta i fjor. Har skutt nesten alle mine rever med v-max 40 grain i 222 rem, kun 1 rev uten utgangshull og den har jeg utstoppet på hytta.Kommer nok an på hvor på reven du treffer og avstanden.Kjøpte ei Star enkeltskudd i 222 rem til revejakt, billig og god rifle etter min mening. På skytebanen har jeg fått kommentarer på skytingen, den samler veldig bra på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig lagt meg, men fullmånen og nysnøen lokker, så eksamen får være eksamen, kjører fra oslo til kongsvinger straks, og prøver lykken der i natt :D

 

Ja så totalt 6 rev i natt!! :) resultatet ble 1. Min første med lokkefløyte :D lokket med redriver bandit:

69fd9d75.jpg

 

Så 3 stk på et jorde som jeg kan jakte på. Kjørte noen hundre meter forbi og la meg på nabojordet og lokket, men kom ingen. Ville dere kanskje heller forsøkt direkte på det jordet de befant seg på, eller er det umulig?

 

Edit:

Gadd ikke skrive så mye i natt, men tenkte å utdype litt nå i allefall :) Den ble skutt med 55gr sierra blyspiss, midt i "kassa" forfra. Falt ned som en potetsekk ved treff, noe jeg liker. Ingen utgangshull for de som liker slikt ;)

 

Så ufattelig mye rev denne kvelden, men pga eksamen i morgen så får jeg ikke jaktet noe i natt :(

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har eg lagt ut ei flott åte i mitt syn vertfall :smile: Åta består av vom fra fersk hjortekalv samt hovudet, bein og skinet har eg lagt over så ikkje reven skal fare med alt. Så kva tykkjer dåke om denne åta kan eg forvente besøk av rev på denne???

Eg ser det er mange som bruker lys på åta, men kan ein ta på lyset samme dagen som ein skal jakte eller blir reven redd då??? :forvirra:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

satte meg ut ved kl 16 idag. med vinden i ryggen dro på noen strofer ved et jorde, brukte skikkelige ekle lyder, men jammen kom det rev, på 70-80m stoppet den opp, jeg la korset i bogen å trekte av...stein død i smellen.

 

liten rev på ca 5kg, fin pels, skutt med cal 30-06 med oryx.

Hei på deg :smile: ser du bruker 30-06 på Reven ,hvordan er Oryx på reven er det mye skade på den , har tenkt å bruke skinnet så jeg vil bevare skinnet mest mulig jeg bruker 30-06 Fusion spring 180 grain men vet ikke virkningen enda da reven uteblir når jeg er på post :D Har du noen forslag til Amo for 30-06 :)

Link to comment
Share on other sites

Det ble en revetispe på 6,5kg på vinterens første økt.

Skutt 21.05 222 Rem 40 grs V Max skuddavstand 130m Gjennomskudd

 

DSC01040.jpg

Jeg har vært ute på post fra 1900 til 0200 uten å se et dyr men etter jeg har dratt hjem så kommer den, så no tenkte jeg å sette meg der rundt 0400 og til det er lyst så får vi se om den kommer :D noen tips til å lokke den inn :roll:

Link to comment
Share on other sites

ville ikke brukt helmantel i 30.06 på rev, blir bare et hull rett gjennom å han springer som fan. Eneste er om du klarer å ta han midt i hode.

Tok en like etter jul i fjord, men brukte da 222. Å ved en feil hadde jeg tatt helmantel......fikk full treff rett gjennom brystet, men likavell sprang den etter å ha ligget på ryggen en stund. Hørtes uhyggelig ut, nesten som et villsvin som gryntet.

Vet at 222 er mindre kaliber, men 30.06 vil gjøre samme jobben bare et litegrann større hull.

Har kommet til den konklusjonen at dersom du skal ta vare på skinnet, bruk hagle å BB ammo på nært hold. Alt av rifleammo gir gjennomskyting å ødeleggelse.

Link to comment
Share on other sites

klart at dersom du treffer helt 100 % rett, så kan du klare å få et fint skinn. Men da må du som du sier her "sir" treffe foran å ut bak....

Da har kulen såpass å jobbe med at den stopper nesten opp før den kommer ut. Men om du bruker v.max å treffer direkte sideskudd, vil du få store ødeleggelser selv ved inngangen da kulen treffer bein.

Treffer du uheldigvis litt langt bak( bak siste ribbein) vil selv dette åpne reven helt uten at kulen treffer bein. Dette er min erfaring fra 30-06.

Når det kommer til 222, har jo denne kulen så stor hastighet å liten vekt, at det skal veldig lite til før den skifter retning når du treffer. Å da kan den komme ut hvor som helst på reven med dertil ødeleggelser.

Link to comment
Share on other sites

Har åte som har vært i skogknte på et jorde 100 meter bak et uthus. Har ligget der i litt over en måned nåe, og det har vær null aktivitet der ( bare en del kråke og ravn) :(

 

kan lyset som lyser opp åte stå for nærme?

Og må man ha vekk snøen på åte når det er 5 cm oppå åte?

 

(Jeg er en litt uerfaren revejeger)

Link to comment
Share on other sites

kan lyset som lyser opp åte stå for nærme?

Nei.

 

Og må man ha vekk snøen på åte når det er 5 cm oppå åte?

Nei.

 

Bare gi det tid. Ha på godt med åte, og vent til det blir sporsnø... da ser du om reven har oppdaget det.

Hvis ikke så er det bare å vente mer :) Ikke tråkk oppå åtet hele tiden.. Bare sørg for at det er nok mat der, Ikke biter som reven kan dra med seg.

Link to comment
Share on other sites

blir bare mer og mer frustrert. var ute med bikkja i hele helga. fikk inn en rev men den ville ikke ut selvsagt. så dro vi og prøvde en annen plass og der ble det full los men det ble rot for bikkja så han kom inn igjen :roll:

reven i hiet ville ikke ut :evil: kanskje like greit når det står 6-6 karer som er ganske klare :lol:

så på søndan var det ut igjen. los i 4-5 timer og en fikk smell på den. men datt ikke. vi fant noen bloddråper men den ville ikke ligge. også satt jeg ute fra 11-04 natt til søndag ingen rev å se og heller ingen som har vært på åte.

må bare smøre meg med mere tålmodighet :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...