Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Hei. Hadde en artig opplevelse i dag.Tok en tur ut for å lokke litt kråke,fant ett hogstfelt og satte meg bak en rotvelte.Begynte å lokke med faulks kråkelokk men desverre ingen respons :( . Skulle til å forlate stedet da jeg fikk se en stor rev på full fart rett i mot meg.Den stoppet etterhvert opp på ca 100 m,jeg fortsatte å lokke og fikk den inn på ca 70-80 m men det er i drøyeste laget for hagla.Rifla lå desverre i bagasjeromet på bilen :cry: . Men en artig opplevelse var det, og jeg er sikker på at den kom på kråke lokken. klokken var forøvrig 12,30 i dag.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært å fora på åte igjen. Litt småkylling og bikkjefòr. Hjemmelaga lapskaus og alt bikkjeforet er spist opp, kråka har sikkert spist mye av det, men jaggu hadde reven drivi seg fælt der ja. Rakk ikke å få ut bua i dag, men iløpet av formiddagen i morra er den på plass. Da blir det å rigge seg til å lade 308'n natt til tirsdag.

 

Skitt jakt alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Klart skjære og Kråke gir info til Rev om at her er der mat å finne. .

 

joda,ser den....men tror nok basisen i ei reveåte er strategisk plassering i forhold til trekkruter,og bruk av åte med litt lukt....i år skal det prøves noe nytt her....flaggingn av rev mot åte.henge opp noen sure slakterester innpakket i netting i trærne...trekk-rev vil uansett oppdage åte med nesa,når dem farer forbi "den" aktuelle natta.......

Link to comment
Share on other sites

Ja, idag satt jeg meg i revehuset ca kl 4. Det var blitt halvmørkt.

Jeg satt å så ut gluggen og ca kl 5 kom det tuslende en rev ned på åta. Jeg drog børsa forsiktig opp og uten en lyd fikk jeg den i kikkersiktet. Dessverre var halen tynn som en flis og jeg skjønte med en gang at det var en skabbrev. Jeg knepte på avtrekkeren og der lå den dau.

Jeg forsatte og sitte uten og gå bort. Det var bekmørkt ute. Jeg satt og hadde meg ein sigarett og så ned i gulvet. Jeg løftet blikket og 5 meter unna sto mikkel. Den såg på den andre reven som lå 30 meter unna. Så tuslet den seg bortover. Jeg opp med børsa og fyrte et skudd. Den datt som en sekk.

Da ga jeg meg og gikk bort. På den siste reven var det et kjempestort hull etter 308 kula :)

Morsom kveld som alltid.

 

Dette er igjen et bevis på det jeg sier, at reven kommer tidlig nå så tidlig på vinteren.

 

350nzf4.jpg

 

rcvne0.jpg

 

34zjbr5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dette er igjen et bevis på det jeg sier, at reven kommer tidlig nå så tidlig på vinteren.

 

Det finnes intet fasitsvar på det... Alt varierer fra hvor du bor i landet når det gjelder åtejakt på rev.

Men riktignok så sitter jeg også om kveldene i glugga på senhøsten, dette fordi jeg har erfart at flesteparten av revene kommer rundt 2200-0030 her hvor jeg bor, før juletider. Men jeg har også, ganske ofte, rev på åta i skumringen på morgenen, rundt 0800.

Så langt i år så har jeg hatt rev på åtet i 18-tiden på ettermiddagen og så sent som 0830 på morgenen, men de aller fleste kommer rundt klokka 2300 :P

 

Det finnes ingen fasit når det gjelder jakt, ikke heller at reven er hvit på haletuppen, for ikke alle revene er det :wink:

Link to comment
Share on other sites

har også inntrykk av at den kan komme på veldig ulik tid på døgnet, men som regel er det mindre aktivitet på lyse dagen enn det er på svarte natten. tidligste var kl 19.30, og senest (tidligste 07,30 :wink: )......men har også skutt rev på blanke søndags formiddagen :lol:

Likavell vil jeg si at hovedtyngden er mellom 24.00 og 05.00 her jeg bor

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått plassert ut bua.. Var akkurat så det gikk med pallegaffeln vår :mrgreen: var ikke mye om å gjøre.. Reven har kost seg med 9 kyllinger og bikkjefor i natt som var, nå skal jeg oppå å hive på en 5-6 kyllinger og litt bikkjefor, så tenker jeg meg jeg setter meg ut ved 9 tiden i dag og sitter til en 4-5 imorra. Skal på harejakt i morra kl 9 så greit å få LITT søvn ihvertfall. Fant et nytt hi i dag og. Vært mye brukt så da har vi et hi til til hijakta..

Link to comment
Share on other sites

Hadde en MØKKA-opplevelse da jeg stakk innom åta i går kveld. Kom kl 22.30 og tanken var å bare fylle på litt hundepellets. Av en eller annen grunn falt det meg ikke inn at det kunne jo være rev på åta, så rifla lå igjen i bilen. Da jeg kommer opp står det en kar (les: rev) å ser dumt på meg på ca. 70 meter. Faen tenker jeg og småløpet ned til bilen å henter rifla.

 

Da jeg kom tilbake så står samme karen på ca. 120 meter oppi lia, jeg finner den i kikkertsikte, sikter litt høyt foran mtp. evt. kulefall da jeg var litt usikker på avstanden (visst det var godt under 200 meter, men var usikker, ble målt opp til 120 rett etterpå). Trakk av, og reven løper uanfektet oppover lia.

 

Denne rifla, Howa i 223, skyter jeg jo for faen alltid innenfor en tyvekroning på 100-metern med, med i går klarte jeg altså kunststykket; det måtte være bom. Gikk opp senere for å sjekke ut skuddstedet og det var ingen antydning til noe som helst blod el.

 

Litt senere kom jeg tilbake, da med 6,5x55-rifla av samme merke (da jeg begynte å lure om kikkerten på 223'n hadde fått seg en knall ellerno). Blåste litt i lokkefløyta, og det gikk bare et par min før jeg så mikkel komme spaserende over en kam, men på 300 meter. Helt uaktuelt hold, og jeg fikk den dessverre ikke nærmere.

 

I kveld håper jeg han våger seg innpå igjen :D

Link to comment
Share on other sites

hei:) er det noen som har prøvd hermetikk hundermat ffra first price som reve åte skal være med oksekjøtt. å er det noe som har prøvd tørrfisk?:)

 

Har prøvd med noe dritt-for fra eldorado, og det har han faen ikke rørt :P Mye annet har gått, men dette har han latt ligge, sier vel litt om det foret.

Link to comment
Share on other sites

Var nære på hos meg også, men nå tror jeg reven skal få tida på seg til over nyttår til å bli vandt med bua mi, samt at nå kommer det snart lys oppå der og. Så reven 2 ganger, var på plass halv 9 og 22:05 så jeg reven. Var jævlig mørkt så så bare skyggen av reven, og den var bare bortpå å plukka med seg en kylling, og uten om at jeg skremte den så forsvant den rimelig fort.. Merkelig, tror det har noe med bua og gjøre, satte den ut i dag vettu. Kl 23.53 kom den igjen, da så jeg den bare i 1 sekund.. Merkelig det der at den bare stikker utenom at jeg har skremt den.. :? Men men, har ihvertfall hatt noen fine timer i glugga, men er egt. litt vanskelig og jakte når det er så mørkt, og jeg ikke har lys på åtet.. Litt måneskinn hadde gjort seg. Men hadde reven brukt lenger tid så hadde jeg skutt den, den hadde det travelt og jeg ville ikke skremme den, så da får jeg ta den en kveld over nyttår :mrgreen: Skal på harejakt kl 8 etterpå, siste dagen for året så er godt og få litt søvn.

 

Har ihvertfall funnet ut at jeg er nødt til å ha en form for varmekilde inni der. Er varm over hele kroppen men ikke beina... Hadde uansett ikke gjort noe om det var noen varmegrader varmere inni der heller :D

 

Har trua på at jeg kommer til å ha mange fine timer i den glugga der :D men jaggu var det godt å strekke på seg og etter å ha søtti på ræva i 4,5 timer....

Link to comment
Share on other sites

Da ligger årets 3 rev på åtet.

Satt i stuen og hørte varsleren vibrete. Satt lenge å siktet på den før den kom inn på godt nok lys.

 

Så to rev i går, så det var godt å få en nå. Har tvilt på varsleren, men den virker, så nå kan eg snart gå å legge meg.

Godt kaldt å sitte i vinduet å sikte på rev i nær 10 blå :forvirra:

 

Vært å hentet den. Tispe på 6.3 kg, er det en stor eller liten rev??? Noen som har en formening om dette???r

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

01.45 kom første reven i natt, og revevasleren til brunst gjorde jobben sin.

Jeg og et par kompiser har hatt problem med rekkevidden på denne. Hvor langt unna er din satt opp og i hva slags terreng?

 

Har du noen andre enheter som sender på samme frekvens, feks alarm eller trådløst nett?

Link to comment
Share on other sites

Var jævlig mørkt så så bare skyggen av reven, og den var bare bortpå å plukka med seg en kylling, og uten om at jeg skremte den så forsvant den rimelig fort.. quote]

 

Jeg forer også med kylling, og hvis jeg slenger ut hel kylling kan et par søplesekker forsvinne på ei natt omtrent. Reven ser ut til å gå og sanke kylling som den lagrer et annet sted. Hadde med meg lillebroren min her om dagen, og han fikk skyti ei revetispe. Når vi kom fram hadde den en kylling i kjeften. Pleier noen ganger å hugge opp kyllingen fordi da varer den mye lengre, men det er jo en drittjobb da.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var jævlig mørkt så så bare skyggen av reven, og den var bare bortpå å plukka med seg en kylling, og uten om at jeg skremte den så forsvant den rimelig fort..

 

Jeg forer også med kylling, og hvis jeg slenger ut hel kylling kan et par søplesekker forsvinne på ei natt omtrent. Reven ser ut til å gå og sanke kylling som den lagrer et annet sted. Hadde med meg lillebroren min her om dagen, og han fikk skyti ei revetispe. Når vi kom fram hadde den en kylling i kjeften. Pleier noen ganger å hugge opp kyllingen fordi da varer den mye lengre, men det er jo en drittjobb da.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var jævlig mørkt så så bare skyggen av reven, og den var bare bortpå å plukka med seg en kylling, og uten om at jeg skremte den så forsvant den rimelig fort..

 

Jeg forer også med kylling, og hvis jeg slenger ut hel kylling kan et par søplesekker forsvinne på ei natt omtrent. Reven ser ut til å gå og sanke kylling som den lagrer et annet sted. Hadde med meg lillebroren min her om dagen, og han fikk skyti ei revetispe. Når vi kom fram hadde den en kylling i kjeften. Pleier noen ganger å hugge opp kyllingen fordi da varer den mye lengre, men det er jo en drittjobb da.. :wink:

 

Huggde opp 9 småkyllinger til den på lørdagskvelden. Lukter forjævlig.. Han spiste opp alt. Skal ta reven i kveld den er der tidlig. Grunnen til det er vel at det er såppass øde. Så må sitte så stille som ei mus. Satt og hørte på 2 rever som skreik i går så da er det da minst 2 rev oppi der. Kan si det her ga mersmak å se reven 2 ganger første økta. Ta ei økt i kveld å

Link to comment
Share on other sites

Er varm over hele kroppen men ikke beina...

 

Når jeg sitter i bua har jeg hele underkroppen i en sovepose. Med sko, varmekjeldress og ellers riktig bekledning, hender det faktisk jeg må dra ned glidelåsen i halsen innimellom, da det fort blir for varmt. Må bare passe på å tømme blæra først, et hælvette å rigge seg ut og inn lydløst.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok reven somregel vil bruke litt tid på å finne ut at det ikke er noe farlig :D F.eks bua mi som ble satt ut igår, er han jo skeptisk til. Men han hadde vært der etter jeg ga meg 8)

 

Edit: Da har'n fått mer bikkjefòr og litt slakterester etter en 3-4 harepuser så nå får en tru han kommer igjen i kveld. Setter meg utat i halv 9 9 tida så får jeg se hvordan det går. Den kommer vel igjen i dag og :D Lykta mi er også i Norge nå så jeg, så da blir det litt lettere når jeg får lys.

Link to comment
Share on other sites

Bytta lyskaster. Snøen er reist der åtet ligger, og lykta som stod på gav marginalt lys på 80 m. Det var ei arbeidslampe for traktor. Når snøen ligger klarer den oppgaven. Vel, har satt opp ei som samler litt bedre strålen, og har ikke problem med det lyset. Kjørte jaktbilen ned til åtet og heiv rundt litt hundemat. har to sensorer oppe som peker i to ulike retninger på åtene. Skal nok få beskjed om reven er innom.

Link to comment
Share on other sites

Hei at kan ein hive på lys berre den kvelden ein skal jakte rev eller blir reven skremd då? :? Altså viss ein aldri har hatt lys der før på åta.

 

i fjord tok det 3 uker før reven torde og komme på åte etter at jeg satt på lyset, da lå åte på haglehold (25 m). Har skaffet meg rifle i år så åte ligger på 60 m. Setter på lyset samme dagen jeg skal jakte og det kommer rev hver gang. Min konklusjon er at hvis lyset er sterkt og lyser mye på åte så må reven venne seg på det og det kan ta sin tid..., men hvis lyset er "svakt" så har det ikke mye og si :wink:

Link to comment
Share on other sites

hei:) er det noen som har prøvd hermetikk hundermat ffra first price som reve åte skal være med oksekjøtt. å er det noe som har prøvd tørrfisk?:)

 

Fungerer bra dette.

Koster ikke mer enn 10 kr for en stor boks. Gni sausen på trær rundt åtet, så lukter det svært godt for mikkel.

Bruk i tillegg tørrforet til first price.

Men du bør ha alarm, hvis ikke blir dette ineffektivt og dyrt :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Har et åte det er noe trafikk på, men er uten lys, og jeg mistenkter at hvis jeg rigger opp lys her, så vil bare reven sky åte..?

 

 

Jeg har ved felling av de 3 siste rødpelsene satt lys på åta samme kveld jeg har skutt.

 

Jeg har sjekket viltkamera på ettermiddag etter jobb,sett at det var aktivitet,koblet opp lyset og skutt samme natt. Så skal ikke se mørkt på å koble opp lys nå :)

 

Edit: åtet ligger 20m fra bebodd hus og jeg bruker en 400w halogenlyskaster

Link to comment
Share on other sites

01.45 kom første reven i natt, og revevasleren til brunst gjorde jobben sin.

Jeg og et par kompiser har hatt problem med rekkevidden på denne. Hvor langt unna er din satt opp og i hva slags terreng?

 

Har du noen andre enheter som sender på samme frekvens, feks alarm eller trådløst nett?

 

hei. har min på hagle hold men må ha senderen i vinduet for at det skal funke bra, avstanden kan nåkk være et stykke bare det er fri sikt.

Link to comment
Share on other sites

Hakket opp 8 stk paler rundt kg hundefor størrelse, 2 kg med hundefor og noe matrester blei strødd rundt åte i radius på 30 m..

Fekk også isolert baksia på "gluggen" (bygget eit lite rom i ein nedlagt låve) laget kapp liste på resten av isolasjonen så blir ei god bu og sitte i etter kvart ja.. Tenkte og bruke stearinlys og krukker som oppvarming i denne glugga..

 

Ang bekledning på revejakt klær eg meg godt i varme klær sitter i sovepose og har godt med ull på kroppen det eg merka i helga er at det blir betydelig varmere med 2 stillongser kontra 1..

 

Soveposen bråker ein del, så tenkte og gå til innkjøp av 2 stk ulltepper og sy disse saman til ein sovepose evt lage den 2 lags og putte saueull imellom også prøve på og sy ei bukse av eit ullpledd i samme slengen :D Ull er virkelig skikkelig plagg vinterstid...

Link to comment
Share on other sites

Satt et par timer i glugga mi i sta. Er -16 her nå og har ingen form for varme inne i bua. Jeg kunne fint sittet mye lenger men valgte å gi meg pga dårlig sikt. er vel så og si den mørkeste tida på året her nå..... Fenix TK70 lykta og denne gassovnen: http://www.marineshop.no/PartDetail.asp ... 01553#tabs" target="_blank er like rundt hjørnet :D Har tro på at dette kan bli en bra vinter :D

 

 

Edit: Brukte sovepose med noe tova tøffel-aktige greier og et par gode sokker i. Frøs litt etter et par timer men gikk helt greit. Frøs ikke i det hele tatt resten av kroppen. Vet ihvertfall at jeg kommer til å bruke soveposen frammover. Det er litt kranglete og komma seg inn i den, men så skal man jo ikke utat på ei stund heller da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

01.45 kom første reven i natt, og revevasleren til brunst gjorde jobben sin.

Jeg og et par kompiser har hatt problem med rekkevidden på denne. Hvor langt unna er din satt opp og i hva slags terreng?

 

Har du noen andre enheter som sender på samme frekvens, feks alarm eller trådløst nett?

 

hei. har min på hagle hold men må ha senderen i vinduet for at det skal funke bra, avstanden kan nåkk være et stykke bare det er fri sikt.

 

Hvilken frekvens sender denne varsleren på?

Link to comment
Share on other sites

 

Har et åte det er noe trafikk på, men er uten lys, og jeg mistenkter at hvis jeg rigger opp lys her, så vil bare reven sky åte..?

 

 

Jeg har ved felling av de 3 siste rødpelsene satt lys på åta samme kveld jeg har skutt.

 

Jeg har sjekket viltkamera på ettermiddag etter jobb,sett at det var aktivitet,koblet opp lyset og skutt samme natt. Så skal ikke se mørkt på å koble opp lys nå :)

 

Edit: åtet ligger 20m fra bebodd hus og jeg bruker en 400w halogenlyskaster

 

Dette var jo svært så oppmuntrende da! Må bare få ordnet med en lang skjøteledning, så blir det ordnings :D Skal se på dette i morgen.

 

Jeg ser at du og holder til i Lofoten? Hvor?

Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke å sitte i glugga hele natten :wink:

Jeg jakter stort sett bare noen få timer i gangen jeg, og det lengste jeg har oppholdt meg i glugga var 4 timer, i strekk...

Jeg siterer en kjent revejeger her på forumet, Sofus, som sa en gang for noen år tilbake; "Enkelte rever kan man stille klokka etter."

Link to comment
Share on other sites

Første reven datt natt til søndag 18. des. Satt å småslumra. Tror jeg var borte ett par minutter før jeg våkna og så ut vinduet... DER var den. Fikk lirka fram Mauser og gitt den ei 150grs sierra game king (308) i bogen. Pang! reven borte i skogen.. F...... tenkte jeg. Der har jeg laget en veteran. Gikk ut for å sjekke og fant masse blodfrøs i snyen. Reven fant jeg 20m inn i skogen. :D Normalt ligger den steindau med en slik treff, men denne hadde klart 20m med magen på slep...

 

Har lagt ut ett godt surna elghau på åta. Forer med matrester, hundepellets og Gilde kjøttpølser (med smaksgaranti) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fekk 3 gilde kasser med avskjær fra hjort i dag :D

Var oppe på eine åte der eg har hatt mest aktivitet i høst, men som stoppa opp no.. Reven hadde vert der og plukka hundefor bror min heiv ut for 2 dager sia.. Hovedåte som består av 1 stk hjorterygg og div hadde den ikkje rørt :roll:

Skulle virkelig ønske snøen kunne holde seg til i måro, satser på ein liten tur ut da..

Er meldt rundt 7 :o grader og regn kommende dagene, men snør no..

Link to comment
Share on other sites

Det du nevner er et problem ved "rette" forhold ja, uten tvil. Flere rever som har berget livet grunnet dette hos meg oppgjennom åra.

En annen ting er at senderdelen sender med lavere effekt i kulda, så hvis du er "akkurat innen rekkevidde" ved null grader, får du sovet godt gjennom hele natta hvis det er kaldt ute :wink:

Hjalp brutter med å modde hans alarm her om dagen. Dette er samme modell som du bruker Pulver.

Tok ut antenna og loddet på 2 meter med høytalerkabel. Økte rekkevidden til det dobbelte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...