Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Da datt min første for i år :D

relativt stor hann på 7-8kg

Virker ikke som de er så intr i åte og denne hoppet inn i buskas 20 m fra låven og da den kom ut fikk den en nosler ballistic tip i brystet som lagde et utgangshull på størrelse med en håndball :shock: var ikke særlig pent, men død var den

 

mikkelrev.jpg

Link to comment
Share on other sites

Trafikk på jordet inatt.

Skøyt en liten hannrev,ca 130 meters hold :mrgreen: , så var det bjeffing overalt.

En større rev slapp unna pga bakgrunn, men 2 små kom inn på rad å rekke.

3 rever på første turen i glugga denne hælja.

Har nå selv felt 6 rever på åte, og skal forbrede ny åteplass på setra i tillegg.

 

Jaktkammerat tok den ene med hagla, de to andre fikk 55 grn CXP1 i maskinrommet(knall&fall) :smile:

Revane var såpass små, 4-5 kilo så fikk gjennomskyting på den minste, den andre hadde tegn til gammelt inngangshull langt bak, med tørka blod så uvist om denne fikk gjennomskytning.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sesongens første åtejakt gikk bra i natt. Datt en hannrev på 8kg etter en drøy halvtime i glugga, litt over halv 1.

Har laget et rom på låven med varme, vindu og skyteluke. Blir nesten for komfortabelt å sitte der, hvertfall med ei seng stående klar inne der.

Link to comment
Share on other sites

:shock: Og det kaller du en liiiiten rev? :mrgreen:

 

Ja går bare sånne rundt her :lol::lol:

 

Ja har innreda rom i låven som er isolert og med hvit tyvekduk, så ikke det er så forbanna mørkt der inne..

Er bedre om det er helt mørkt selvfølgelig, men jeg vil se kaffikoppen og snuseska hehe :)

Men med en god varmeovn blir det så varmt at jeg sovner te tider, så på tide med revevarsler..

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer endelig snøen her. Er det noen som har tro på å sitte ute i natt? Det snør godt og blåser litt her nå. Lurte på å sette meg å vokte på båsen. noe har vært der å tatt hundefor rundt båsen og kyllingene har den tygget av uten å løse ut fella to ganger nå. Har ikke lys der ute så det blir kanskje for mørkt?

Link to comment
Share on other sites

ER DET IKKJE TYPISK??? Var på åte og sjekka i dag, da eg ikkje kunne jakte i går kveld siden dama inviterte til besøk av venner og greier :P Typisk nok var det jo revespor der :o men ikkje lite heller var spor i alle kanter :shock::shock: kan nesten virke som brunsten er så vidt begynt, var nemlig doble spor innimellom :)

gjekk ein runde på ca 1 km med slakteavfall i tau i dag med 3 stk spor inn til åta:)

fora også på med skikkelig stinkeåte, så prøver til igjen i kveld ingen verdens ting kan stoppe meg!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ute og aka sammen med ungene i dag. Var mye revespor oppå atlega her. Tror det har vært en del aktivitet i natt. Hadde nok skutt om jeg hadde vaket åtet. Men, slik er det. Har man varsler, får man søvn og man går muligens glipp av noen opplagte skuddsjanser. Sum summarum tror jeg revene blir tatt likevel. Er det like ved åtet er det bare tidsspørsmål før de varsler den sovende jegeren....

 

Ellers fikk jeg et påkjørt rådyr i dag. Voksen rå. Påkjørt 4-5 km unna her. Ikke noe kjekt.

Venter med å legge ut dette åtet. Har plenty nedpå her. :D

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet hva Norgesrekorden for tyngste rev er? Leter på nettet men finner ikke noe.

Har skutt en rev som SPRENGER skalaen når det gjelder mine tidligere fellinger. Vil ikke legge ut vekten enda, da

det er utstopperen som har veid den og ikke jeg. Jeg veier aldri reven jeg skytter :oops: Men fikk høre at denne

BURDE :!: bli registrert. Må få vekten bekreftet av riktig myndighet først :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Slo på lyset 19.00 igår kveld, gikk ut i fjøset åsatte meg kl22.30! hadde trua i går på att de skulle bli en! har vær mye aktivitet her nå! Kl 22.50 ser jeg to gule øyne som kommer ut på jorde! yes!! Reven var litt skeptisk til lyset med den klarte ikke å dyseg! Kl 23.10kom den inn til åte å jeg kunne sett en v-Max kule i bogen på den med 223n! endelig fikk jeg knærta revir reven så nå håper jeg det kommer flere! Nr. 6 denne sesongen :smile:

Link to comment
Share on other sites

mener å huske at i Tyngste reven konkuransen som JEGER hund og våpen arrangerte så var det en rev som toppet med over 15kg.

Ja, det var en kar som vant tyngste reven 2 år på rad, han skjøt en tispe på 15,5 kg.

Ingen andre som jaktet i området, skjøt rever som var i nærheten så tunge, så godt mulig han hadde "bulka" reven før den ble veid...

Link to comment
Share on other sites

Har du åtet 150 m unna posten din? Hvordan arrangerer du lys og anlegg for rifle?

Har ikke lys nå. Var snø og overskyet i natt og kjempelys. Anlegg er vanligvis vindusposten på badet, men i går lå jeg ved hushjørnet med tofot og skøt over jordet bak huset. Snek meg langs husveggen iført hvitt som veggen. På 150 m i mørket ser ikke reven det. Har et jorde rett bak huset og reven var i kanten og spiste rådyrslakt som var snødd ned.

Link to comment
Share on other sites

Satt ifra 22.30 til 06.30 på glugga i natt nydelige forhold med 10 cm nysnø som hadde frøse til og blitt skare :D MEN kor e reven??? nesten så den veit eg er der?? hadde vert masse hund på åte og spist alt strøåte rundt om :(

off revejakt er ikkje enkelt asså!!

Link to comment
Share on other sites

Skal spørre ein kar om eg kan få jakta hos han, var observert ein del rev der :) mykje dyrka innmark i høgden så det er opent og passe med snø der ! har virkelig trua på lokkejakt der. Berre synd de fleste lokkefløytene mine gikk opp i røyk når bilen min brant opp sist veka :(

Link to comment
Share on other sites

Fikk min første rev i dag mårrest. Kjerringa slapp ut hunden når hun sto opp, jeg kom et par min etter og kikket ut av vinduet, ser at elghunden står ute på jordet og gneger på en bein, ser og et dyr som sitter og ser på 10-15m bak hunden igjen. Springer med pøyken på badet og gir kjerringa beskjed om og ta mårra stellet, henter børsa og får siktet i vinduet for og sjå hva som sitter der. Det er Mikkel Rev:) Står enda i nettoen så fram med en joggebukse, t skjorte og trør bærføtn i et par sko og får ladet børsa, ut i -12g.

 

Reven begynner og bevege seg bort fra meg på skrå men den halter så går ikke så fort. Legger ann på hundegården og får skutt den på ca 80-90 meter. Ble liv i hunden når smellet går, da ligger byttet vet han:)

 

Fikk hentet rev og hund og inn i varmen igjen, barndåp er neste oppgave på lista:) Ble en fin dag:)

 

 

r85p37.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takker MORK for hjelpen med bildene.

Å nei, ingen granatkaster her i gården :) Bruker 30.06 og 110 grs v-max.

Men blir ikke pent utseende etterpå, så vurderer å få innskutt 222 nå.

Men så er det jo dette med vind å vær som man må ta hensyn til. Noe som man ikke trenger når jeg bruker 30.06.

Men sett fra en annen side, så bruker jeg jo ikke skinnene til noe, så om bare høyre frambein er intakt så er jeg fornøyd.

Å død blir dem i allefall........

Link to comment
Share on other sites

Noen sier at fisk er dårlig åte, mens andre skryter veldig av det.....så ikke godt å si. Men om du har noe annet også, så er det jo veldig bra.

Selv har jeg aldrig brukt noen form for fisk, kun kjøtt i ulike variasjoner. Kan også gå uker noen ganger der det ikke er liv, men så plutselig blir det et rek igjen......så ikke gi opp, da får du i allefall ikke noen :wink:

Link to comment
Share on other sites

kjøp deg en box med matblod på en butikk å sett denne på en litt varm plass noen få dager. Kommer til å lukte helt for jæ..ig.

Har vel aldrig vært så nære skilsmesse som da jeg glemte en box som sto på kjøkkenet under vasken over en uke.......

Tenkte ikke at det luktet så ille, så jeg åpnet den på kjøkkenet. Noe jeg IKKE anbefaler :lol:

Link to comment
Share on other sites

åtejeger94: variere fra rev til rev ka den lika best. hiv ut litt forskjellig :) no har eg ei halvflådd høns, ein svær sei, hundepellets(kjøpt på meny for ein 50lapp) laks, måke å diverse utgåtte dagligvare så modern tar med heim fra jobben på nærbutikken ;) har hatt skarv som åte og, den forsvant 2 dager etter den blei lagt ut! Katt har eg forresten og, det er ein magnet her omkring ;)

Link to comment
Share on other sites

Fikk montert opp lys på åte på torsdag, natt til lørdag peip varslern 2 ganger, ingen rev å se, ble litt skeptisk til lyset tror jeg....

Natt til søndag peip varslern kl. 03.50 ingen rev å se, 04.05 peip d igjen, da stakk reven før jeg fikk opp vinduet, 04.45 var d pån igjen men denne gangen brukten for lang tid å en 35grs v-max ordna trøbbel i marskinrommet :)

ei tispe på 6kg gikk i bakken :)

Klokken 05.50 var d en der igjenn men denne stakk av før jeg fikk den i kikkerten.

 

Natt til i dag peip varslern første gang klokken 00.05 men den stakk før jeg fikk has på den, klokken 04.10 fikk en 7,3 kg tung hanrev en 35 grs v-max i bogen :) klokken 06.30 var d en der igjen men han stakk før jeg fikk tatt den.

 

Så nå om dagen er d morro å være revjeger her 8)

Link to comment
Share on other sites

Etter 2 år uten revejakt har jeg fått nok!

Fant fram en gammel revevarsler i kjelleren (Som jeg ikke visste jeg hadde) :D

La ut litt div snacks og hundepellets for drøyt en uke siden. I dag har jeg montert lyskaster med timer og satt opp varsleren.

Det var revespor overalt rundt åtet. Jeg kastet som sagt snacksen rundt om kring nedi snøen. Nå har mikkel gjort en god jobb i å lete fram alt fra rypevinger, ender, røy i småbiter og hundrevis av pellets!

Fylte på igjen med firstprice hundemat i dag.

Så i kveld blir det nok opp til hytta å følge med!

 

Mottakeren til mikkel revevarsler har jeg inne. Det er ikke noe problem å sende signal gjennom trevegger? Avsenderen er ca 30 meter fra mottakeren.

 

Oppdatering kommer om det går etter planen! ;)

Link to comment
Share on other sites

åååå.. slike nydelige vinter rever kunne eg også tenkt meg ;)

Grunneigeren ringte meg i går angående BLODSPORET fra åta.. Det hadde kommet ein hysterisk nabo kjerring ned til han i går og ho VISSTE at i natt var det tjuvjakt på hjort i område.. Fra åte mitt og 200 m la eg eit tydelig blodspor og det er dette dama hissa seg opp på. Dra sporet var alt for stort til og være rev, så eg måtte ha skutt hjort..

 

For det første.

For og i det heile tatt se dette sporet må du være på åte og i fra åte ser du det går "dra spor" i ein rett retning ca 300 m og i ein anna retning som da dette blodsporet ligger , går blodsporet ca 50-80 m dette sporet svinga ein del i tilleg..

ho har sauer i område og klarte og dikte opp ein historie om at det var sikkert sauene hennas eg var ute etter, men siden eg ikkje fekk tak i disse blei hjorten målet istaden :roll: hahahaha

 

Tjuvjegere fra bergen blei også kobla inn i bilete av dette kvinnemenneske!!

 

Mens ho sjølv skulle kansje ha feia over egen dørkarm i første omgang.. er heil årsbåndtvang her eg bur med mindre du bruker hunden i jaktsammenheng!

Denne dama har "ulvehunden" sin laus til kvar ein tid..

hunden er ca 1 m i boghøgde og veier vel muligens 40-50 kg og her går ho og klager på alle andre..

 

jaja.. Meir snø er kommet i dag og ligger vel på rundt 20 cm her no :o

skal la reven på åta få spise der i noen dager også skal eg sette meg i bua på nytt!!

 

Var på fjellet i går og der va tydelig brunsten i gang gjekk masse doble revespor over alt i skogen.. Planlegger åte der til neste sesong bare litt forberedelser som må gjøres..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...