Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Det du nevner er et problem ved "rette" forhold ja, uten tvil. Flere rever som har berget livet grunnet dette hos meg oppgjennom åra.

En annen ting er at senderdelen sender med lavere effekt i kulda, så hvis du er "akkurat innen rekkevidde" ved null grader, får du sovet godt gjennom hele natta hvis det er kaldt ute :wink:

Hjalp brutter med å modde hans alarm her om dagen. Dette er samme modell som du bruker Pulver.

Tok ut antenna og loddet på 2 meter med høytalerkabel. Økte rekkevidden til det dobbelte :wink:

Hehe :D

Det neste blir vell at noen lodder på en parabolantenne..slik at rekkevidden blir et par kilometer

:mrgreen:

 

Jeg bruker bare Lithium`s-batteri i mine sensorer..disse fungerer fint ned mot 35-40 minus..som det dessverre kan bli her oppe.

Disse er dyre,men værdt hvær krone(104.- pr.stk) :)

I natt bør det bli revefall :)

Link to comment
Share on other sites

Var ute natt til torsdag. Satt meg ut klokka 2000ca. Så en svart klump i kanten på lyset klokka 2130, fulgte med den i kikkerten og ja det var rev, tok av sikring og den stelte seg helt i hjørnet av jordet så jeg måtte skyte hvis jeg skulle ha mulighet, men ble bom gett :trist: Så også en som strena over jordet ca 0100 men den stoppa ikke så fikk ikke skyti. Skal nok bli flere turer etter mikkel på nyåret

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer vinteren.

 

Det skal snø som bare det her de neste dagene, hvor lang tid etter store snøfall, tar det før reven er aktiv tilbake på åtet?

 

Hva er deres erfaring??

 

Snart begynner brunsten, er den like aktiv på åtet da, eller kommer vi inn i en tid hvor reven blir mer aktiv på hverandre enn på mat??

Link to comment
Share on other sites

Ja, tror ikke vi snør ned med det første her oppe i Lofoten. Verste juleværet jeg har opplevd på mange år.......storm og regn hele juluka :(

Men får håpe det blir litt frost å snø over nyttår.

Når reven kommer i paringstiden er den mye mere aktiv å streifer mye mere rundt omkring. Er vel den tiden i sesongen du kan vente mest aktivitet på åta...

Å ikke minst er det mye lettere å høre den da den hyler nesten hele tiden :)

Link to comment
Share on other sites

Var å sjekka åta nå, dæven så mye revspor. Oppå og fore med mer bikkjefor og høner osv etterpå.

Var 2 ganske brukbare ravner der, som også liker slakteavfall av hare :mrgreen: De har tatt med seg ei diger skinnfille opp i treet, har jeg aldri sett før..

 

20111223_144005.jpg

 

Få reven til å bli vandt med nye lykta nå, så er det bare å dundre ivegen på åtejakta over nyttår. Fikk gassovnen i posten i dag å.

Link to comment
Share on other sites

Når reven kommer i paringstiden er den mye mere aktiv å streifer mye mere rundt omkring. Er vel den tiden i sesongen du kan vente mest aktivitet på åta...

quote]

 

at det er mye streifing er sikkert,men aktiviteten på åta går ned under parringa har jeg merket meg....reven har andre ting å pusle med,og turene innom åta er ofte veldig korte....men derimot etter parring,er det en helt annen sak.da er mikkel supersulten..... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Revene fikk julemat i dag. Har hatt en sau liggende ei stund på åtet. Ikke vært særlig trafikk på akkurat den. Kjørte den ned i fjæra, tenkte havørna og kråkene kunne få etegilde.

 

Vel, grov ned et stort rådyr i stedet. Satser på aktivitet utpå nyåret. Drittvær og lite snø her. Men, det dukker nok opp noe innen kort tid. Greit med åte rett nedom huset vi bor i. Slipper å postere, er passiv jakting hele tiden.

 

God jul til alle revejegere.

Link to comment
Share on other sites

v-max: Hvor kan jeg lese dine teorier om streifende ungrever?

Har ei bok fra Kraabøl som jeg har hentet en del info fra. Han er veldig klar på at det hele tiden foregår

forflytning blant ikke-revir- hevdende rever. Spesielt der det er et visst jakttrykk på reven.

Link to comment
Share on other sites

hehe,neida det er personlige teorier jeg her gjort meg opp i di 13 årene jeg har jaktet rev. :) da det er store forskjeller på pelsvariasjon her oppe,er det lettere å kjenne igjen di forskjellige individer.....og det med at unge hanner blir jaget bort i et område der voksne revirrever holder til,kan jeg bekrefte....mens horevene fortsetter å holde seg i området....mulig derfor man skyter mest horev først i sesongen.....

og etter en periode på forvinteren med uttak av store hannrev og hunnrev ,vil man i løpet av midt/senvinter oppleve og skyte mye ungrev....da i meste form av hanner.

så det med å ta ut revir rev først på vinteren,gjør at man får et større trykk på åta i løpet av vinteren.

har opplevd 5 ungrever på åta samtidig en gang.den uka skaut jeg 7 rever.6 røde hanner og en svart hunnrev.alle ungrev....

virker som at ungrevene stiller mer likt med hverandre,og kjemper seg i mellom om området over lang tid,mens en revirhanne ville ha jaget dem ut ganske kjapt...dette medfører flere skuddsjanser for oss revejegere....

 

har også boka til kråbøl,og er veldig enig i det han skriver om revens levesett. :)

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg lovlig felle skabbrev i romjula?

 

Noen som har erfaring med praksis for dette?

 

Er jo synd både å la den lide og få smitte rundt om på gården...

Jegere har plikt til og avlive dyr som lider. Men kontakt viltnemda for og si ifra, spesielt hvis du gjøre det nå i fredningstid. Jeg har selv tatt ut skabbrev på sommeren. Var i kontakt med viltnemda og fikk tillatelse til det. Men som de sa "den er jo fredet den også", :roll:

Link to comment
Share on other sites

En i bygda her bruker samme metode, slår på lyset når reven er på åte, fungerer visst greit de fleste ganger. Men det er i et område ikke langt fra riksveien, så reven er vant til at lyset kommer og går fra bilene da.

 

Forøvrig MYE aktivitet på åtet nå, så håper å legge ned noen til uka når fredninga er over!!!!! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Naboen har sensor på lyset i oppkjørsla og har stadig mikkel på besøk. Men hvis du henger det på åte tror jeg du må belage deg på at det vil ta litt tid for mikkel å bli vant til det. Tok tre uker da jeg hengte opp lampa mi,men den henger på haglehold og står på hele tia. :)

Link to comment
Share on other sites

Snøen har så og si regna bort her nå :| Grunnet den jævla stormen som har vært og litt regn generelt så er det dårlig så får en ikke sett spor nå. Skal prøve å få tatt en ravn på åta nå, lite vits med åtejakt før snø'n kommer igjen. Men derimot er det spådd 11cm snø over helga igjen :D Så kanskje det blir litt fart..

Link to comment
Share on other sites

@v-max eg er heilt enig med deg, det er vell berre 24,25 og 26 desember pluss 31 desember som er heligdagar :? Men heima her går tida til å kjøpe inn revelokkar og kikkertsikte til sauer 200 str så etter nyttår satsar eg på å få felt min første rev :roll:

 

La meg korriger deg..

25 og 26 des er helligdager,samt 1 januar.

Juleaften og nyttårsaften er ikke helligdager.

Julefredningen starter kl.00 den 24 des å avsluttes kl 24.00 den 31 des.

Men tror ikke det vil være så stor aktivitet på mikkel de 2-3 første timene inn i det nye året :mrgreen:

Hvem skyter den første i 2012???

Link to comment
Share on other sites

Litt irriterende å sitte å se på mikkel som koser seg uttafor veggene nå i fredningen. Hadde en skikkelig stor rødrev nesten helt oppå trappen i går midt på dagen....... Å kl 0400 i natt peip det i varsleren , å der var det også en stor rød som lå å koste seg med åten nesten en halv time før den mett å fornøyd gikk sin vei :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...